Új hozzászólás Aktív témák

  • opeter70

    senior tag

    válasz s4tch #40156 üzenetére

    Bár már régen tanultam fizikát, de megpróbálom. "Szigetelés" nélkül egy autóajtóban lévő hangszóró rezgésbe hozza az ajtó külső és belső lemezeit, amelyek a saját frekvenciájukon elkezdenek rezegni, és nagyon csúnyán beleszólnak a hangszóró hangjába. Nem tudom máshogy megfogalmazni, de "kopogós", "zizegős", rezonálós hang lesz a végeredmény.
    A bitumenlap a magas csillapítási tényezőjénél fogva ezeket a rezgéseket letompítja, így ezek nem tudnak beleszólni a hangképbe.

    A klasszikus értelemben vatt hangszigetelés lényege pedig, hogy két szomszédos térbe minél kevésbé juthasson át a hang. Ezt általában olyan porózus anyagokkal valósítják meg, amelyek nagyon sok apró légbuborékot tartalmaznak és ezáltal gátolják meg (vagy csökkentik) a hangrezgések átjutását egyik térből a másikba.
    Ilyen anyagok pl a különböző üveg-, vagy kőzetgyapotok, a polisztirol lapok (köznyelven hungarocell) különböző fajtái, vagy az egyéb szivacsos szerkezetű, habosított anyagok, mint pl a polifoam.
    Ezeknek nagyon jó a szigetelő képességük, a csillapítási tényezőjük viszont nem igazán.

    Nézzél bele pl. egy gipszkarton válaszfal belsejébe, ott még véletlenül sem 2-3 mm-es bitumen lapokat raknak közé, hanem 5-10, esetenként 15-20 cm vastag kőzetgyapot, vagy esetleg polisztirol lapokat.

    Mégegyszer mondom, az autóban nem az az elsődleges cél, hogy a kívülről jövő hangokat csökkentsük (persze ez sem hátrány), hanem a lemezek saját rezgését próbáljuk csökkenteni.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák