Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz trialboj #107677 üzenetére

    Azért azzal nem értek egyet, hogy inkább a haladóknak készült. A cikk elején tisztázom a legalapvetőbb működését, persze biztos voltam benne, hogy sok kérdés fog utólag felmerülni, de épp erre van a hozzászólás lehetősége. :) Nyilván nehéz olyan cikket írni egy elég összetett témáról, hogy abban mindenki választ kapjon minden kérdésére. Nem is gondoltam, hogy ez sikerülhet. Inkább megpróbáltam a lényegre összpontosítani.

    Az, hogy egy kerékpárt mennyire nehéz hajtani, jelentősen függ a kategóriától, felszereltségétől is, hiába van 2 bringába ugyan az a pedelec rendszer, nem mindegy, hogy egy Cross gép, vagy mondjuk egy Enduro, plus-os kerekekkel. Meg az edzettsége is különböző az embereknek. Lehet én azt írom, simán el lehet hajtani rásegítés nélkül akár 35-el is, más meg azt írja, hülyeség, mert ő pl alig tudja. Nehéz ezekre konkrétan válaszolni. Ezt mindenkinek magának kell megtapasztalni. Én annyit tudok elmondani, amit szerintem a cikkben is írtam, hogy sík úton akár rásegítés nélkül is simán el lehet hajtani egy középmotoros pedelec-et, akár 25 felett is. Emelkedőn vannak gondok. Ha be van kapcsolva a rendszer, és eléred a 25-ös korlátozást, az bizony egy kellemetlen tud lenni. Mintha falba ütköznél, mert onnantól már érzed a bringa súlyát. Persze egy átlag kondival is simán felgyorsítod 30-35-re, sík úton. Az biztos, hogy jóval kellemesebb, és jobban használható, ha nincs benne a 25-ös korlátozás. Bár terepen nem annyira probléma, inkább városban jobb ha nincs korlátod.

    Az akkukról azért sem írtam olyan nagyon részletesen, mivel normál lithium akkukat használnak a modern pedelec bringákban. Ilyen akukkal amúgy is körül vagyunk véve, minden ember használ ilyeneket, pl notebook-ban, telefonban, csak kisebb kapacitással. Egyébként a ciklusok teljes ciklust jelentenek, tehát ha 60-ra meríted és feltöltöd 100%-ig, akkor az 0,4 ciklust fog jelenteni. Egyébként ezt számítógépes diagnosztikával pontosan meg tudják neked mondani. Használt bringa vagy akku vásárlásánál jól jöhet.

    Lehet akkut használtan venni, de érdemes egy diagnosztikát csináltatni, akkor nem lehet ráfaragni. Megtudsz mindent, ciklusok számát, százalékban az akku állapotát és az elektronika állapotát.

    Az ár egy érdekes kérdés. Azért azt is vegyük figyelembe, hogy milyen az alap bringa, amire a pedelec rendszer kerül. Sokan túloznak az ár megítélése kapcsán, amikor ebike-ról van szó. Ha olyan bringát veszel alapul, ami pedelec rendszer nélkül is milliós gép, attól nem várhatod el, hogy olcsó legyen. Hiába zuhan a pedelec rendszer ára, maga a bringa akkor sem lesz olcsó, ha drága alkatrészekből épül fel. Ha megnézed egy gyártó top gépeit, gyakorlatilag elveszik a különbség a pedelec rendszerű és a normál között. Mutatok egy példát. Merida csúcs pedelec Enduro montija: eOne Sixty 900
    Itt van kb ugyan ez, normál hajtással: One Sixty 8000
    Jó persze egyik karbon, a villany meg alu, de amúgy inkább csak a pedelec rendszer a különbség, értékben hasonló mind a két alap bicó. Ha ebből indulok ki, akkor egyáltalán nincs rossz árban a pedelec, még jobban is jársz vele. :D :D Illetve ott vannak az olcsóbb átalakító szettek, meg vannak a belépő modellek, 500-600 ezer körül, középmotorral. Van azért megfizethető áron, csak az a gond, hogy rengeteg embernek a plafonon vannak az igényei, nyilván egy top pedelec monti drága, ez mindig is így lesz. A top pedelec rendszerek kb 600k értéket dobnak hozzá a bringa árához. Nem kevés pénz, de sok mögötte a mérnöki munka is. Az biztos, hogy idővel ezek a mai top-nak számító technológiák lejjebb fognak csúszni a belépő kategóriákba. És akkor elérhetőbb lesz az ára a mai csúcsnak, de a top rendszerek mindig drágák lesznek. Én úgy gondolom, hogy ha valaki sokat költ a kerékpárjára, tehát minimum közép kategóriát hajt, vagy esetleg felsőt, akkor ott már nem érdemes árakon fennakadni, mert a normál, pedelec rendszer nélküli bringa sem olcsó. Azon lehet vitatkozni, hogy a kerékpár ipar úgy általában véve mennyire van túlárazva vagy mennyire nem, de csak a pedelec-et kiemelni belőle, hogy mennyire elérhetetlen, szerintem butaság. Ami mondjuk aránytalanul drága, az a komolyabb pedelec trekking. Na ezek a bringák valóban nem érnek 1 milliót, meg akár még többet. Ahol az alap trekking mondjuk 250 ezer, ráaggatnak egy bosch cx rendszert 500-as akkuval, te meg fizetsz 1,3 misit. Ez valóban nem egy jó vétel. Hercules Futura
    De pl láttam már az ebikeshop-ban, még tavaly, karbon vázas Lapierre fully-t. 150-es rugóutakkal, plus-os kerekekkel, gyönyörűen integrált bosch cx-el, mindössze 1,1 misiért. Ez baromi jó ár! Ennyiért még normál hajtással okés egy ilyen gép. Ezt a bringát hirdették tavaly, 1,1 millióért, újonnan. Lapierre Overvolt AM 600+
    Vagy itt van pl ez 900-ért. Haibike Sduro AllMtn 5.0 Szerintem ez a bringa is teljesen rendben van ennyiért.

    Egyébként ha a használt piacot megnézed, kb egy árban mennek a komolyabb Trail/Enduro gépek a pedelec verzióval. Használtan már elolvad az árkülönbözet. Szerintem már most is szélesebb rétegnek elérhető a pedelec monti, csak nem a csúcs kategória. De ugyan ez elmondható a hagyományos hajtásúról is. Nyugat-Európában meg már a csúcs gépek is elérhetőek a szélesebb rétegnek, az árak pedig hozzájuk igazodnak, nem a csóróbb országokhoz.

    Használtan venni, ugyan úgy kell mint bármilyen más kerékpárt. Az elektromos rendszerét számítógépes diagnosztikával tudod ellenőrizni, de szerintem amúgy ezt is írtam a cikkben. Annyit ehhez hozzátennék, hogy a mai nagy gyártók rendszerei bolond biztosak. Ez annyit jelent, hogy nagy baromnak kell ahhoz lenni, hogy idő előtt tönkretedd, vagy épp nagy szerencsétlenség kell, hogy kifogj egy hibás darabot. 80-100 ezer km-t is simán elmennek ezek a motorok. 4-5 ezer km, ezeknek annyi, hogy még kb újak. Viszont a kerékpár egyéb alkatrészei nyilván hamarabb kopnak, és van ugye plusz terhelés is, na itt már észnél kell lenni, de ez meg nem pedelec téma. Akinek mondjuk van tapasztalata az adott rendszerrel, az már kipróbálva is megmondja, hogy milyen állapotú a motor, nem kell oda diagnosztika. Az akkuk is nagyon sokat kibírnak. Ha csak 50km/töltéssel számolsz, 1000 ciklussal, az 50 ezer km/akku. De 25 ezerig, biztos, hogy nem gyengül az akku, az is nagyon sok. És ezek mind alábecsült értékek. Ismerek olyan pedelec trekkinges faszit, akinek 80 ezer km van a bosch performance motorjában, kutya baja a motornak.

    Nem ismerem ezt a Continental rendszert, de a 612Wh jól hangzik. Geora se rossz a gép. Bár azért nem ezt a bringát ajánlanám.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák