- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- OLED TV topic
- Soundbar, soundplate, hangprojektor
- DUNE médialejátszók topicja
- Azonnali informatikai kérdések órája
- Multimédiás / PC-s hangfalszettek (2.0, 2.1, 5.1)
- OLED monitor topik
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Intel Arc Alchemist A310/A350/A380/A580/A750/A770... és mobil verzióik
- Milyen TV-t vegyek?
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
PociAti
őstag
válasz
GoodSpeed #31992 üzenetére
Az a "Custom Button".
Custom Button
Default Hill-Hold Assist*. Customize Quick Features through the Segway Mobility App. After setting, you can press the custom button to use it.
Egyedileg beállítható funkciógomb (gyakorlatilag gyors elérés)
Alapértelmezett Hill-Hold Assist*. Gyorsfunkciók testreszabása a Segway Mobility alkalmazáson keresztül. A beállítás után nyomja meg az egyéni gombot a használatához.*Hill-Hold Assist: After enabling this function in the Segway Mobility App, press the custom button to quickly activate Hill-Hold Assist when the vehicle is at complete stop. At this time, the driving wheel will be locked and the vehicle will not move forward when using the throttle. Press the custom button again to exit and the driving wheel will be unlocked. In addition, you can also activate Hill-Hold Assist by squeezing and holding the brake lever for 3 seconds, and squeeze again to exit.
*As different versions of App/firmware may vary, please refer to the actual vehicle.[Egyfajta kézifék, hogy dombon, lejtőn ne guruljon el a roller.]
*Hill-Hold Assist: Az egyéni gomb megnyomásával gyorsan aktiválhatja a Hill-Hold Assist funkciót, amikor a jármű teljesen megáll. Ekkor a hajtókerék blokkolva lesz, és a jármű nem fog előre haladni a gázpedál használatakor. Nyomja meg újra az egyéni gombot a kilépéshez, és a hajtókerék feloldódik. Ezen kívül a Hill-Hold Assist-ot úgy is aktiválhatja, hogy a fékkart 3 másodpercig lenyomja és nyomva tartja, majd a kilépéshez ismét lenyomja.
*Mivel az App/firmware különböző verziói eltérhetnek, kérjük, vitsgálja meg ténylegesen miként működik a járművén. -
-
-
Hieronymus
veterán
válasz
Dr. Szilikát #31983 üzenetére
...amikor hiába tudjuk az elméletet,...
Az gyorsításra elhasznált energia pontosan annyi, mint amit leírtam.
A gyorsításba befektetett energia nem számolható. Az összes veszteséget ismerni kellene, ami a közellenállásból és hőtermelésből keletkezik. Az egyik érték a nettó munka, másik érték lenne a befektetett bruttó energia.
"...de vannak esetek, amikor hiába tudjuk az elméletet, de túl sok a változó, ami miatt dőlhet a végeredmény ide is, vagy oda is. 'Egyszerű mellébeszélés. A végeredmény nem dől sehova. Az elvégzett munka, például a tömeg gyorsítása, és befektetett energia arányát hatásfoknak hívjuk. A hatásfok minden estben játszik. Nem érvényes a vannak esetek megállapítás.
Ezzel szemben te biztosra akartál állítani valamit ("konkrétan hibás" stb.), amit nem is tudhatsz pontosan.
Pontosan tudom. A tudományos gondolkodás nem a megérzésekre alapoz. Az a hit tulajdonsága.
#31928 Dr. Szilikát
De úgy érzésre sejthető, mint fogalmaztam, hogy valami ára lesz,
Ez a hit alapú gondolkodás.
Ezzel nem lehet mit kezdeni. A motor fordulatszám és hatásfok kapcsolata önmagában bizonyítja. A hit alapú feltételezés nem megalapozott.Attól nem lesz igaz valami, hogy nagyképűen kerül be a fórumba.
Ráadásul halványodik az emlékezeted.A vitát elindító hozzászólásom.
A nagyobb teljesítményre képes motor, nagyobb terhelés mellett fogyaszt többet.
Az elektromos motorok jó hatásfokkal dolgoznak.
Az erősebb motor hatásfoka a maximális sebesség környékén jobb lehet mint a gyengébb motornak. Alacsonyabb fordulatszámon nagyjából azonos. A gyorsításkor kb hasonló a helyzet.Mea culpa a pontatlan fogalmazásért.
A gyorsításkor kb hasonló a helyzet mint a maximális sebesség környékén. Alacsonyabb fogyasztással lehet számolni.#31933 Reggie0 hozzászólásában látható diagram segít értelmezni a problémát.
PS:
A személyeskedés a személyeskedőt minősíti, nem azt akinek szánták. Ezt azért jó tudni. Ráadásul vannak finomabb technikák, amivel oda lehet szúrni a másiknak.
Ugye, érted. -
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31979 üzenetére
A teljes markolat előfordulása rolleren nem szerencsés. Leginkább azért, mert bár mindig elmondják, hogy a kormány a jármű vezetésére szolgál és nem kapaszkodó, valamennyire óhatatlanul stabilizálja vele magát az ember, mivel, ellentétben egy motorkerékpárral, nem ül rajta, nincs más, amivel "foghatná" a járművet.
Szóval egy ilyennel benne van, hogy a szándékoddal ellentétesen tekered meg, mert mondjuk épp elveszítetted az egyensúlyod... Nem mondom, kis teljesítményű rolleren ez is működik! Nekem ilyen volt, gyárilag az iBike Mono Adventure, tudtam vele menni, nem éreztem kifejezetten veszélyesnek. De amikor a teljesítményt megnöveltem, rögtön cseréltem a félmarkolatosra, mivel az biztonságosabb.
Ui: amúgy igazad van, teljesen intuitív. Valamiért az emberek azt tudják, hogy a gázt húzni kell egy kétkerekűn: nekem is volt ismerősöm, aki amikor kipróbálta a jó öreg Kugoo S1-et, majdnem leszedte róla a markolat gumit, mert reflexből csavarni akarta a gázt, nem tudta, hogy azt a kis pöcköt kéne nyomogatni. Érdekességképp: a gyártók is érzik ezt. Van olyan, ahol tettenérhető az áttérés a hagyományos hüvelykujjas rettenet és a félmarkolatos közt. Még itt a topikban is felmerült párszor, hogy hogyan kéne kreatívan fogni a kormányt, hogy kényelmesebb legyen a gyári pöcök nyomogatása, hosszabb utakon is. Szerintem az ilyen igényekre reagál mondjuk a Segway F3. Van rajta még pöcök az oldschool arcok kedvéért, de alapvetően már egy félmarkolatos gázkar, nekem ezzel kifejezetten szimpatikus...
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Hieronymus #31980 üzenetére
Inkább azt kellett volna beismerni, hogy felesleges volt az egész kínos trollkodás, kioktató stílus.
Az elektromos motorok esetében nincs alapja a sejtéseknek.
Persze, mint a fizikában és a műszaki életben is lehetőleg mellőzendő, de vannak esetek, amikor hiába tudjuk az elméletet, de túl sok a változó, ami miatt dőlhet a végeredmény ide is, vagy oda is. Amikor az elméletet a gyakorlatban méréssel pontosítani nem tudod.
De neked rögtön bele kellett állni a mesterséges intelligenciába, ami pedig nagyon jól fogalmazott, ahogy belefűzte a bizonytalansági faktort, feltételes módú kifejezésekkel: "használhat" és "valószínűleg". Ezt valahogy nem sikerült értelmezni.
Ezzel szemben te biztosra akartál állítani valamit ("konkrétan hibás" stb.), amit nem is tudhatsz pontosan. Erre is van bölcselkedő mondás, hadd ne idézzem!
-
válasz
GoodSpeed #31981 üzenetére
Itt össze tudod hasonlítani őket:
insura.hu/kotelezo-biztositas/elektromos-roller-kotelezo-biztositas -
F3-ra szeretnék biztosítás kötni, hol érdemes most?
-
Hieronymus
veterán
válasz
Dr. Szilikát #31939 üzenetére
Lehet, azt hiszed, valami újat mondtál ezzel a hatásfok dologgal...
Kicsit kivártam, hogy mindenki lenyugodjon.
Nem hiszek semmit. Nem fürkészem mások gondolatait.
Őszinte leszek, nem érdekel. Ezzel kapcsolat a kicsi - olcsó kínai ROM változat működik, a LESZA.Oki doki.
-
Hieronymus
veterán
válasz
DigitXT #31974 üzenetére
Na várjál, hogy jön egy hüvelykujjas gázkar elemzéséhez a tenyér méreted?
Nem önállóan a gázkar. Közrejátszik a kormányfogantyú mérete is.
A rolleremen vastagabb a fogantyú, mint a kerékpárokon megszokott. Egyrészt szokatlan és kevésbé zárt a fogás rajta.
Másrészt a gázkar nyomása a kisebb kézfejjel kényelmetlen.A motorkerékpárokon használt megoldás, fogantyú tekerése számomra optimálisabbnak tűnik. Próba nélkül nem lehet egyértelműen kijelenteni. De a nagy tételben gyártott motorkerékpár gáztekerős fogantyú használata olcsóbb lehet, mint az egyedi megoldások használata.
-
DigitXT
félisten
válasz
DigitXT #31976 üzenetére
Közben eljutottam a 47. percig. Hát nekem égne a pofám, hogy ha egy frissen épített pakkom az első teszten 3,68V és 3,75V között szórna össze-vissza, amikor a cellák a szállítás során pontosan 3,54V-on érkeztek, mind: vagy csak illusztrációnak rakta be, esetleg már túl van egy töltési teszten, de akkor is, majdnem 0,1V különbség egy új(!) akkunál, ami minőségi, biztosan eredeti cellákból épült, teljességgel elfogadhatatlan.
Nem tudom, hogy ebben mennyi a forrasztás által okozott probléma, mennyi a mérő- vezetékek különböző hosszából adódó mérési hiba, de nekem ez szarul néz ki...
Ha megtalálom, rakok be majd képet a G-Boosterbe épített akkuról mit mutatott...Szerk: 57. perc vége, mutatja a kész 48V-os pakkot, nincs szigetelő gyűrű a cellákon.
Egyszer én is csináltam egy ilyen pakkot, ideiglenes jelleggel, magamnak. Eladásra? Szerintem eladásra ez azért gáz, főleg, hogy előtte mondja, hogy professional build... Félreértés ne essék, lehet hibázni, de egy tutorial videóban azért ilyeneket nem kéne!
A pozitív kábel forrasztását ugyanúgy elb.ssza, mint a 36V-os akkunál = szándékos. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31962 üzenetére
Ez amúgy egy tök jópofa videó, összeszedett, hasznos infókkal! De ~39 perc után meg kellett állnom, hogy ezt beírjam: don't try this at home! Amikor konkrétan a cella pozitív pólusát melegíti fél óráig, hogy ráforrasszon egy vastag szilikon kábelt, azt rossz nézni.
Korábban azt írtam, hogy az ember inkább vegye meg tőle. De ha az összes így készül, visszavonom, inkább építtessen, mással. (Ő maga is elmondja, hogy ha csak egyetlen akkumulátorra van szükséged, akkor nem éri meg beruházni egy ponthegesztőbe stb.)
Ui: én az ilyet úgy szoktam megoldani, hogy előbb forrasztom a nikkelszalagra a vastag vezetéket, majd csak utána hegesztem a helyére. A cella tetején való forrasztás, főleg a vastag kábelt figyelembe véve nagyon rossz megoldás, tönkre lehet tenni az adott cellát. (Fel is lehet gyújtani a retekbe, bár az nyilván nem történt a videóban. Kapacitásvesztés, vagy egyéb degradáció történhetett, ami csak használat során derül ki, illetve a balance áramkör egy ideig elfedi, de összességében ezt a módszert nagyon nem ajánlanám!
)
Ettől függetlenül a 3D nyomtatott doboza nagyon kreatív, kábelátvezetés, minden tök jó!
Szerk: még egy apróság. Többször mondja, hogy fontos, hogy egyenletesek legyenek az áramutak. Ez így is van. Viszont ezzel ellentétesen azt a vastag vezetéket csak 7 cellára forrasztja: a 8. cella csak a 0,15-ös nikkelezett acélszalagon kapcsolódik... Magyarán itt borul az elmélet, az adott cellán nem ugyanakkora áram fog folyni, lógathatja a lábát, és ezzel bele van kódolva ebbe a dizájnba, hogy megintcsak szét fog csúszni a balance.
Szerk2: a balance vezetékek méretre vágása nagyon szép dizájnt tesz lehetővé, egyetlen probléma, hogy a balance vezetékek ezred volt nagyságrendű feszültségmérésre vannak kitalálva, tehát nem mindegy, hogy milyen ellenállásúak. Ha méretre vágod, mérési hibát fok okozni a BMS-nél. Persze kibalanszolja majd pontosra, csak az nem lesz pontos.Arról nem beszélve, mikor több vezetéket visz adott cellacsoportra, mert 16s-ig jó BMS... bár ezt jobban lehet kezelni (pont a fele/harmada lesz az ellenállása a mérő vezetéknek).
-
DigitXT
félisten
válasz
macskaur #31966 üzenetére
Na várjál, hogy jön egy hüvelykujjas gázkar elemzéséhez a tenyér méreted?
Mondjuk nem tudom, hogy pontosan mit takar ez a a "jetski kar" (rákeresve a kifejezésre nem sok értelmeset, vagy relevánsat találtam). Képek alapján elforgatott, hüvelykujjas megoldás:
Ezzel semmi tapasztalatom nincs (így semmit nem mondtam róla, se pro, se kontra), de mások azt írják ebben a topikban is, hogy azért annyira nem jó ez sem, meg hát ahogy a lentiekben levezeted, kátyú, hullámos útfelület esetén okozhat problémát, emiatt kell ide
módválasztó, hogy ezzel leszabályozzon. Ugyanazt írtad, amit én a többire: nem az igazi. (Miheztartás végett a félmarkolatos gázkart nem nyomod meg véletlenül, akármennyire egyenetlen a talaj, teljesen stabilan hozzá tudod fogni a kormányhoz: az egyik legjobb... Mondjuk az olcsó kínai verzióba ha olcsó kínai hall szenzor került, azt kellhet cserélni.)
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31970 üzenetére
Az az elméleti számítás kizárólag a mozgási energia növekedését vette figyelembe...
Nagyon kis sebességeknél ad használható eredményt, de már a 20 km/h is elég nagy ahhoz, hogy ne lehessen elhanyagolni a légellenállást... Ami azt jelenti, hogy ha csak 150W-od van, akkor az bizony nem fogja megoldani 8 mp alatt. Több idő kell neki.Természetesen ez is csak akkor igaz, ha amúgy elegendő az a 150W? Nem mindegy, pontosan mire értjük... Akkuból kivett teljesítmény, vagy a motor által leadott: a kettő között ugyebár ott van a motor hatásfoka, ami bár sokkal jobb, mint egy belső égésű motor esetén, azért messze nem 100%, inkább csak ilyen 85% körül adódik... Kisebb homlokfelületű (vékonyabb, kevésbé vállas), illetve könnyebb pilóta esetén elegendő 100W körüli mechanikai teljesítmény, ez a motor hatásfokát nézve befér 130W-ba.
Amennyiben viszont feljebb megyünk a terheléssel, nő a gördülési ellenállás, megnő természetesen a légellenállás is (utóbbi sokkal), így 150W akku teljesítmény esetleg egyáltalán nem elegendő 20 km/h tartásához, hanem mondjuk csak 19-ig visz el.
Itt az Auto throttle bekapcsolásával lehet játszani a paraméterekkel. Természetesen konkrét roller motor ismeretében annak paramétereit is be lehet neki írni, annál jobb!
-
PociAti
őstag
válasz
Thunderzolee #31967 üzenetére
Hol írják hogy ECO módban tesztelik?
Szerintem egy hülyeség. Csak te költötted hozzá.
Vagy írj konkrétumot, ne azt, hogy a Xiaomi oldalán, ami valójában akár 1 millió weboldalt is jelenthet.https://www.mi.com/global/product/mi-electric-scooter-pro-2-mercedes-amg-petronas-f1-team-edition/
* The battery was tested fully charged, with a 75kg load, at 25℃, with no wind on a level road in pedestrian mode at a uniform velocity of 15km/h. Actual results may vary based on differences in temperature, load, wind speed, road conditions and other factors.*
https://www.mi.com/global/product/xiaomi-electric-scooter-4-pro/
*Riding range will upgrade to 55km* by OTA which will be released in August. New firmware will optimize the efficiency of the motor to increase the riding range.
https://www.mi.com/global/product/xiaomi-electric-scooter-5-pro/
*60km range: Using the scooter's official adapter to charge it, the scooter was considered fully charged when the indicator light on the adapter turned green. The scooter was then loaded with 75±5kg and driven at an average speed of 15km/h on a flat road in an environment with an ambient temperature of (25±5)℃ and a wind speed of ≤3m/s until the scooter speed dropped significantly and could not be driven again. Data comes from TIRT. Report number: OTA1-202403483.
Aki rámenős, az talán még a mérési jegyzőkönyvhöz is hozzájuthat. -
PociAti
őstag
válasz
Hieronymus #31964 üzenetére
Elméleted ellenőrzése:
Ha 8 másodperc alatt kellene 80 kg-ot 0-ról 20-ra felgyorsítani, akkor
- 61,88 W / 8 = 7,735 W
- a tömeg 4 kg helyett annak 20-szorosa, így 154,7 W lenne. Elméletben.
Gyakorlatban pedig legalább dupla akkora teljesítményre lenne szükség.Jó lenne tudni milyen feltételek között határozzák meg a rollerek egy töltéssel megtehető távolságát.
Ezt egész jól definiálni szokták a normális gyártók, és ahogy süllyedünk le közöttük annál inkább hallgatják el a dolgokat, vagy trükköznek.Ha megnézed a Navee, Segway-Ninebot, Xiaomi adatait, akkor
(1) a legnagyobb hatótávnál kihangsúlyozzák, hogy az elméleti, vagy teoretikus hatótáv.
(2) 75 kg-os személyt használnak.
(3) És a többi releváns paraméter is közlik, pl. sebesség 15 km/h, alacsony szél vagy szélcsend, 25 ˚C, nincs emelkedő, sima aszfalt, teljesen töltött akkumulátor és hogy addig mennek, amíg a roller meg nem áll.
(4) És már egyre többször megadják ugyanezeket az értékeket különböző sebességeken, többek között a max. sebességen (ami amerikai rollernél kb. 40 km/h, európainál 25 km/h és németnél 20 km/h). Tehát kapunk vagy 4 adatot.
Gyakorlatilag ők számítanak iparági standard-nak.Ezzel szemben mit csinálnak a kisebb, szélhámos kínai gyártók?
(1) Náluk az nem elméleti hatótáv, hanem hatótáv. Csak simán range.*
(2) Könnyebb pilótával tesztelik: Ausom: 65 kg, OOTD, E-TWOW**, stb. 70 kg.
(3) Erősen hiányosak a feltételek, a tesztelés körülményei.* Ott is néha hatótávot adnak meg: pl. 40-50 km. Továbbiakban már csak a marketinges arcbőrének vastagságán múlik, épp melyik adatot használja fel.
**E-TWOW mentségére legyen ők 20 km/h tesztelik, nem csak 15-ön. -
Peaceliker
addikt
válasz
macskaur #31966 üzenetére
Életemben először használtam módváltót amikor wolf king el lementem egy szar útra.... És ha nem akartam, hogy megöljön, akkor váltogattam módok között és kapcsolgattam eco t is
Nem volt jó élmény.
Ehhez képest wkgt vel beraktam valamibe aztán úgy mentem vele Pesten aztán települések között is. Ha tettem volna volna ilyet, akkor járdán is, mert marha jól kezelhető volt a gázkarom és a vezérlő is... Ellenben elődjével, ami szörnyű volt, állandóan meg akart ölni -
válasz
Hieronymus #31964 üzenetére
Jó lenne tudni milyen feltételek között határozzák meg a rollerek egy töltéssel megtehető távolságát.
Erre gondolsz?
A gyárilag megadott hatótávot úgy számolják, h 15km/h-val haladva, ECO módban, 75kg-os súllyal, teljesen egyenletes sebességgel (gyorsítások nélkül), szélcsendben, sík terepen, 20C°-on - ez a szabvány (OTA teszt).Ez van kint a Xiaomi oldalán.
-
macskaur
friss újonc
válasz
DigitXT #31965 üzenetére
Módválasztóra azért van szükség, mert így nem csak a hosszú gázkarra bízom azt hogy meddig / milyen erővel gyorsulok fel, hanem egy plusz “védelem” van az esetleges balfaszságom (hirtelen lenyomás: kátyu, hullámos útfelület nagy sebességgel, stb) ellen. Én ha hosszú távot megyek, 35-50km mondjuk napon belül kètszer, akkor viszonylag sűrűn váltok fogást. Ha korlátozottabb módban megy a roller, akkor igazából a gázkart bármeddig nyomhatom, ahogy épp kényelmes + elég nagy tenyerem is van, úgyhogy tényleg frankó cucc a jetski kar.
-
DigitXT
félisten
válasz
macskaur #31956 üzenetére
Hosszú az útja
Tehát nem egy átlagos rolleres gázkar.A tapasztalatod hasznos! Ám nem általános.
a módválasztó úgy van hangolva
Ezen azért időzzünk el egy picit: miért van szükség módválasztóra, ha annyira pontos a gázkar, hogy tökéletesen adagolható? Normális vezérlővel + pl. félmarkolatos gázkarral csillió kW-os roller is jól vezethető lépésben is, mert nem fog véletlenül kiugrani alólad... Viszont mindenféle mód kapcsolgatás nélkül tudsz gyorsítani, ha épp arra van szükség.Annak idején kipróbáltam a Blinky bérrobogót. Azon is volt 3 fokozat. Arra volt hivatott, hogy az amúgy elég szar gázreakciót simítsa. Tehát I-es fokozatban jóval gyengébben indult el, meg nyilván a végsebessége is kevesebb volt. Biztonsági funkciója van, ha pl. parkolásnál akarsz manőverezni, nem baj, ha nem ugrik meg hirtelen akkor sem, ha az összevissza forgolódásnál súlyos vezetői hibát vétesz, és megrántod a gázkart. Ilyenre amúgy a belsőégésű motoros járművek nincsenek felkészítve. Ott természetes korlátja létezik a hirtelen megugrásnak (nevezetesen alacsony fordulaton minimális nyomaték). Nagyobb motoros autók tudják megviccelni az embert. Meg persze az elektromosak.
-
Hieronymus
veterán
válasz
PociAti #31959 üzenetére
Elmélet.
4 kg eltérés van a két roller között. A 4kg nulláról 20 km/h sebességre gyorsításhoz kb. 61.88 J energiát kell befektetni.
Ha ezt Wattba, teljesítménybe akarom átszámolni, akkor időt kell hozzá rendelni.
- 1 s alatt: 61.88 W
- 2 s alatt: 30.94 W
- 5 s alatt: 12.38 WÁltalánosítva
1 kg 20km/h kb. 15.47 J
1 kg 25km/h kb. 24.1 J
Jó lenne tudni milyen feltételek között határozzák meg a rollerek egy töltéssel megtehető távolságát.
Felénk a bérelhető rollereken ketten is szoktak utazni. Nagy terhelés az akkumulátor - motor párosnak. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31962 üzenetére
"házilag"
Amennyiben, mindenkinek lapul otthon ponthegesztő a műhelyben, akkor tényleg házilag. Mindenki másnak inkább azt javaslom, hogy vásárolja meg tőle, jobban jár, anyagilag is... A háztáji akkuépítés azon kívül, hogy veszélyes üzem, komoly befektetés után végezhető, mármint biztonságosan. Főleg úgy, hogy a végtermék se tűzveszélyes fostalicska legyen.A hivatkozott watt értékek nem fogyasztási, hanem teljesítmény adatok... Amúgy erősen nemlineáris görbére illeszkednek, durva közelítés, hogy 12W kell 1 km/h sebességhez.
nagyobb sebesség megtartása több energiát igényel
Nem meglepő, maximum az lehet meglepő a laikusnak, hogy MENNYIVEL többet, hiszen a sebesség tényező négyzetesen szerepel a képletben, tehát a görbe parabolikus...normál úton kb. 340 W, földúton pedig már 520 W
Elég durva földút lehet, ahol a gördülési ellenállás ennyire bejátszik: inkább mondanám mérési hibának, amire az is utal, amit írsz, hogy "rángatja a gázkart", tehát nem tartja az adott sebességet, hanem gyorsít, lassít. (Nyilván azért írod, mert szerinted tempomattal ugyanitt egyenletesebben lehetne menni... elképzelhető. De ha annyira rossz az út, hogy összevissza változik a sebesség, én teljesen biztos, hogy nem akarnám, hogy helyettem erőltesse az elektronika a fix 30 km/h-t, hiszen ott aktívan vezetni kéne a járművet - akár gödröket kerülgetni - ehhez szükség van a teljes kontrollra, beleértve a gáz kezelését is.)Ui: motoros oktatóm mondta anno, és nagyon igaz, hogy nagyon gyorsan bele lehet abba halni, ha a motor viszi az embert és nem az ember a motort. Aki érti, érti, aki nem, így járt.
-
PociAti
őstag
válasz
PociAti #31959 üzenetére
Denis Yurevnek nagyon jó a friss videója, lépésről lépésre bemutatja hogyan lehet házilag is a Ninebot Max G2 hatótávját, 2,5-szeresére növelni (ami az ő használati szokásai alapján kb. 80 km-t jelent).
A gyári 10s6p 18650-es cellák helyett, 10s8p 21700-as cellákat kell bele pakolni (vagy ha nagyobb sebességre is szükség van, akkor 36 V-ról áttérni 48 V-os rendszerre a 13s6p konfigurációval). Teljesen passzol az eredeti házba, tőle vásárolva 390€, ami kb. 160.000 Ft.
Tesztelés közben lehet látni pár képet mikor mennyit fogyaszt a rollere, és esetünkben a sebesség megtartása a lényeg:
23 km/h, kb. 270 W,
30 km/h, kb. 340 W,
38 km/h, kb. 650 W,
50 km/h, kb. 900 W.20-30 km/h között kb. 12 W kell 1 km/h sebességhez.
40-50 km/h esetén már 17-18 W szükséges minden egyes km/h-hoz.
Nem meglepő módon nagyobb sebesség megtartása több energiát igényel.Valamint 30 km/h sebesség normál úton kb. 340 W, földúton pedig már 520 W. Részben nagyobb ellenállás, és részben a gázkar folyamatos rángatása miatt.
-
válasz
balintka #31960 üzenetére
I just found this on AliExpress:
HUF2,621.40 | 1 Meter Scooter Line Protector Covers for Ninebot ES1/ES2/ES3/ES4 Max G30 Xiaomi Mijia M365/M365 Pro Electric Scooter Accessories
https://a.aliexpress.com/_EJjpWD8
-
PociAti
őstag
válasz
Aaron14 #31951 üzenetére
Most egyszerűsítsük le a fizikát. Rengeteg a gyakorlatban előforduló apró tényezőt most hanyagoljunk el.
Ha a mozgási energiából indulunk ki, akkor a rendszer szempontjából mindegy, hogy a 25 km/h maximális sebességet 5 vagy 10 másodperc alatt éred el.
(Megvizsgálva a két motort, akkut, azért érezzük hogy jobban melegszik, ha jobban gyorsítunk. És a hőveszteség csak az egyik a számos elhanyagolt tényező közül.)Ugyanígy a nagyobb sebesség fenntartásához (a haladás közben fellépő veszteségek legyőzéséhez) annál nagyobb energiára van szükség, minél gyorsabban halad a roller. De ehhez már mindenképpen számolni kell az imént elhanyagolt tényezőkkel, különben a sebesség fenntartásának nem is lenne energia igénye.
A minél lassabban gyorsul, annál kíméletesebb az akkumulátorral felvetés részben igaz. Mármint a rollerekben használt Li-ion akkumulátorok jobban elviselik az ilyen jellegű terheléseket, mint pl. a laptopokban, mobil eszközökben használt akkumulátorok, de attól még enyhén megérzik. De ha áramfogyasztás szempontjából nézzük a "kíméletességet", az pedig a rendszer (elsősorban a motor) hatásfokától függ és nem biztos, hogy ECO módban történő gyorsítás a esetén a legoptimálisabb. Csak az optimális tartományban már egyéb olyan tényezők is felléphetnek, ami miatt mégis a kíméletes gyorsítás össz mérlege a jobb, vagy elhanyagolhatóan rosszabb.
-----
Xiaomi 1S rollernak az akkumulátora 275 Wh, korábbi hatótávteszt alapján városi viszonyok között, nyugis tempóban nagyjából 22 km-t lehet megtenni vele kb. 16 km/h átlagos mozgási sebességgel (19 km/h körül volt az utazó tempó, és voltak útkereszteződések, megállások, és 550 m szintemelkedés).
Ebből következik, hogy a mozgással elöltött idő 1,375 óra ( 22 / 16).Az akku 275 Wh-s értékét elosztom 1,375 órával, akkor kerekem 200 W-ot kapok. (Motorteljesítmény amúgy 250 illetve 500 W.)
Sajnos nem lehet visszafelé kiszámolni, hogy 18 vagy 20 km/h-s átlagsebesség mellett mennyit fogyaszt, és mekkora lenne a hatótáv. Két egymástól függő paraméter hiányzik. Kell gurulnom vele még pár teljes hatótáv tesztet (de ezt eddig nem erőltettem, az akku kímélése miatt nem szoktam teljesen lemeríteni az akkut).
Annyi még, hogy ha a Xiaomi Pro 2-nek a 446 Wh-s akkujából indulok ki, akkor a fenti teszt kör 35-36 km lett volna.
-
válasz
Emunem #31957 üzenetére
F3-nál még hinni sem, hanem tudni, mert ezt nem hagyom magára. Ha túrázok vele akkor sem, ha meg lakástól lakásig 36Km-t teszek meg akkor sem, mert jön fel velem.😁
A fehér Aliról rendelt kábelvédővel úgy voltam, hogy nézegettem mellette, mondom á a legjobb a felrakom és megnézem. Felraktam és tetszik!
itt már gázár védő is fehér
a Pro2-n meg minden kék. 😁
-
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31948 üzenetére
Próbálj már ki egy komolyabb teljesítményű rollert, aztán utána írd be ide, hogy pusztán tanulás kérdése a hüvelykujjas gázkarral való biztonságos közlekedés. Úthibákon, ha pl. belenyomsz, vagy ha a hirtelen indulástól megváltozik a fogásod. De eleve nem is stabil fogás, ha a hüvelykujj kvázi a levegőben van. Az egy kényszer megoldás, ami pálcikákra szódával elmegy, minden másra meg a pilótával való kibaszás. A cruise control meg tök felesleges egy erősebb vason, mert azzal nem úgy mész, hogy 25 km/h mindenhol.
Rettenetesen szűk látókörű a legutolsó mondatod.
Ellenben tű pontosan bemutatja a problémát: kis rolleren szocializálódott felhasználó azt hiszi, hogy a gázkar "digitális", és kiváltja a nyélgáz tartó automata, mivel a rollerrel közlekedés egy végtelen egyenes, ami biztonságosan abszolválható végsebességen (ami lehetőleg legyen 20 km/h alatt ugye).
Namost ennél picit színesebb a paletta, és ha egyszer kipróbálod, idővel te is belátod.
Azt már nem is akarom megkérdezni, hogy hány félét próbáltál, ami majdnem mindegy?
-
Aaron14
őstag
válasz
PociAti #31949 üzenetére
Az F2 Pro érezhetően jobban gyorsul, de eddig nem az volt a mondás, hogy pont ez fogyaszt kevesebb energiát? A kisebb motor meg többet?
Kicsit már össze vagyok zavarodva. De nekem az lenne logikus, minél lassabban gyorsul, annál kíméletesebb az akkumulátorral. Az ECO mode-ban is ezért gyorsul érezhetően lassabban minden roller, kvázi visszaveszik a teljesítményt a megtehető táv növelése érdekében. Nem?
-
-
PociAti
őstag
válasz
Aaron14 #31942 üzenetére
Hivatalos adatok alapján nem azonos a két akku.
Segway-Ninebot F2 Pro E
36.0 V, 12800 mAh, 460 Wh
motor: 450 W, max 900 WXiaomi Pro 2
36.0 V, 12400 mAh, 446 Wh
motor: 300 W, max. 600 WIgazából a kérdés az lenne, azonos idő alatt, azonos gyorsulásokkal tette-e meg a két járművel az utat, vagy volt-e jelentős különbség közöttük?
A rollerek tömege: 18,5 és 14,2 kg talán nem olyan jelentős (plusz súllyal ezt a különbséget lehetne legkönnyebben kompenzálni). Össz tömeg mondjuk nagyjából 100 és 95 kg lehetett. Az abroncsok közötti különbség legalább ennyit tudna jelenteni.
És ami szintén pár százalékot tudna jelenteni, a Pro 2-n melyik BMS verzió van. Pro 2-höz három hivatalos BMS jelent meg: 126, 128 és 141, legutóbbi jobban kihasználja az akku kapacitását.
-
PociAti
őstag
válasz
Peaceliker #31943 üzenetére
Meg lehet tanulni a hüvelykujjasat is precízen kezelni.
Illetve sokat lehet finomítani rajt hozzá hangoljuk a szoftvert.
De legyen szó bármelyikről, annak hátrányai lesznek. Nem csak az, hogy mindegyiket tartani kényelmetlen, amire a legjobb megoldás a sebesség tartó automatika (cruise control). Ha az van, akkor majdnem mindegy milyen a gázkar. -
DigitXT
félisten
válasz
Peaceliker #31943 üzenetére
Hatalmas +1: annyi baromságot kitaláltak már, ami lehet, hogy a tervezőasztalon még jó ötletnek tűnt, gyakorlatban kényelmetlen/használhatatlan/életveszélyes skálán mozgott.
A Rion görgethető gázkarja valószínűleg a legjobb alternatívája a félmarkolatosnak, mivel véletlenül sem kapaszkodik bele az ember, stabilan megtartható, és finoman adagolható. Minden más amit összevissza nyomkodni, meg húzkodni kell, könnyen veszélyes lehet.
Természetesen egy gyenge gyöszön ahol következmények nélkül lehet nyelezni bármikor, nos, nemhogy TCS-re nincs szükség, hanem gyakorlatilag digitálisan használja mindenki. Viszont, ha ahhoz szokik hozzá, akkor egy erősebb vassal eléggé meg fog lepődni...
-
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31941 üzenetére
az energia ellátás modemrációja függvényében
Ez mégis mit akar jelenteni? A motor nyomatékmaximuma ott van, ahol a legnagyobb fázisáramot tudod átzavarni rajta. Praktikusan álló helyzetében. Amint elkezd forogni, feszültséget fog gerjeszteni, így adott akkumulátorral nem fog több áram folyni, soha.Egyáltalán nem triviális, hogy a vezérlőben van fázisáram korlátozás... Amikor annyira kicsire veszik az akku áram korlátot, mint pl. a hivatkozott Kugoo S1 esetén, ahol 15A korlátosak voltak az első szériás vezérlők (amit később levittek 11A-re!), akkor bizony eléggé harmatos lesz az a nyomatékmaximum is, ráadásul meredeken csökken. Az a szakasz, amin a nyomaték szép egyenletes vízszintes görbét rajzol, így a teljesítmény lineárisan nő a fordulatszámmal (eltekintve az akkufeszültség esésétől), "primitívebb" vezérlőknél teljesen kimaradt. Megjegyzem az árammérő sönt ellenállás cseréjével az ilyen vezérlő is átverhető, és lehet belőle 20A korlátosat gyártani, sőt, 30A korlátosat... (Emiatt viszont megnő a természetes fázisáram korlát, így a maximális nyomaték is, a motor képes lesz gumifüstölős indulásra. Tök jó! Amíg le nem ég. Tényleg jól húz...
)
Szerk: de megállni nehéz vele, a gyenge motorfék okán, ezen is segített a dupla motor.
-
-
Peaceliker
addikt
válasz
PociAti #31940 üzenetére
Az a hüvelykujjas egy botrány. És nem csak azért m (persze azért is) ert nagy a holtjátéka és nem érzed hol indul meg. Hanem mert rángatja (nyomkodja) az ember rosszabb úton megállás nélkül. Persze gyengébb gépen mindegy, de ezt tették combos jószágokra is. Egyik legrosszabb volt.
Ha ilyesmit keres az ember akkor inkább [ez] de én ezt sem éltem annyira. Félmarkossal lehet legstabilabban kordában tartani a lovakat. Részben tempomat is, mert összefogod markolattal ha az kell
-
Aaron14
őstag
válasz
Hieronymus #31941 üzenetére
Személyes tapasztalatom, hogy a Segway F2 Pro-nál többet megy el a Xiaomi Pro 2. Ha jól tudom, ugyanakkora akkumulátorok vannak benne. Ennek nem fordítva kellene lennie?
Ugye itt az F2 Pro-nak 300W-tal több a csúcsteljesítménye. Mégis, ugyanazon az útvonalon az F2 Pro-val előbb lemerültem. Azt hiszem 3-4kg a kettő közötti súlykülönbség a Pro 2 javára, de kétlem, hogy ez okozná.
Mindkettővel levezettem közel 8.000 km-t.
-
Hieronymus
veterán
válasz
Reggie0 #31933 üzenetére
Igen.
De a kérdés a gyorsításról szólt.
Azt vontam kétségbe, hogy az erősebb motor, csak azért fogyaszt többet gyorsításkor, mert jobban gyorsul. Mind a két motor nyomaték maximum közelében gyorsul. (az energia ellátás modemrációja függvényében)Amikor már elérte a jármű a kívánt sebességet, akkor lesz jelentősége az ábrádnak. A sebesség tartáshoz szükséges nyomaték termelés hatásfoka is érdekes kérdés.
-
PociAti
őstag
válasz
Peaceliker #31938 üzenetére
Redditen volt ez is.
Az Apollóknél a hüvelykujjas gázkarok a hagyományos (egyszerű) megoldástól eltérően külön tengelyen mozognak.
https://apolloscooters.co/products/apollo-thumb-throttleAmi igazán durva, az a bő 3 milliós RION Apex-ex görgős gázkarja.
https://alienrides.com/products/rion-apex-fastest-electric-scooter -
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Hieronymus #31932 üzenetére
Ha nem tudom műszeresen mérni és te sem tudod pontosan, hogy a hatásfok mennyit kompenzál, akkor te is csak találgatsz. Mutass be konkrét mérési eredményt, akkor lehetnél biztos a kijelentésedben, de nem tudsz.
A rollerek alap beállítása általában megkívánja a lábbal történő indítást.
Lehet, azt hiszed, valami újat mondtál ezzel a hatásfok dologgal, de az opció sem csak ezzel van kapcsolatban, hanem elsősorban a gázkar akaratlan érintése esetén védő biztonsági beállítás. Egyébként inaktiválható lehet (magam is leszoktam róla), de egyes országokban már követelmény, vagy lesz:
Németország
Franciaország
Olaszország
SpanyolországDe ez is AI forrás, nem vállalok érte felelősséget.
-
DigitXT
félisten
válasz
Reggie0 #31933 üzenetére
Na igen, én meg pont azon gondolkodtam, hogy mégis mi értelme egyetlen számmal jellemezni egy roller motort, mint pl. a Kugoo S1 esetén, azzal, hogy 13.3 Nm. Mikor?
Van olyan munkapont, amikor éppen annyi. De indulásnál több, tempónál kevesebb...Szerk: a szimulátorba beállított motor paraméterek nem feltétlenül teljesen pontosak.
A másik roller mérési eredményeit alakítottam át kisebb kerékméretre. Közelítőleg jó!
Ha kivesszük az emelkedőt elég jól hozza a tapasztalt végsebességet meg ilyenek.
Ráadásul emlékeim szerint pont 8A-t vett fel végsebességen, szóval jó közelítés. -
Reggie0
félisten
válasz
Hieronymus #31932 üzenetére
Annyiban csalas ez a grafikon, hogy a hatasfok csak az adott sebessegen(fordulatszamon) a maximalis teljesitmenyre vonatkoztatva van megjelenitve. Azaz, ha lassabban megy es nem hasznalja ki a motor maximalis teljesitmenyet, mert nem akar tovabb gyorsitani, akkor mar nem maximalis aram folyik a motoron es mashogy fog kinezni a felvett es leadott teljesitmeny is, igy a hatasfok is.
A helyes ertemezeshez egy olyan rajz kell, aminek a fuggoleges tengelyen a nyomatek vagy teljesitmeny szerepel es a vizszintes tengelyen a fordulatszam. Mint pl. ez, de ez nem kerekpar/roller motor:
-
Hieronymus
veterán
válasz
Dr. Szilikát #31928 üzenetére
De úgy érzésre sejthető, mint fogalmaztam, hogy valami ára lesz
Ez az ami nem korrekt. Az elektromos motorok esetében nincs alapja a sejtéseknek.
A következő ábrát elektromos kerékpár oldalon találtam. Nagyjából a rollerekben használt motorok is hasonlóak.
Önmagában azzal, hogy gyorsabban éri el a kívánt sebességet, energiát takarít meg az erősebb motor.
A grafikonon szépen látszik hogy nagyon alacsony sebesség mellett nagyon rossz a hatásfok. A rollerek alap beállítása általában megkívánja a lábbal történő indítást.
A kívánt sebesség elérésének nettó energia szükséglete nem függ a gyorsulás mértékétől. Továbbra sem. -
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Hieronymus #31927 üzenetére
De oda van írva, hogy "használhat", vagyis feltételes módban. Senki nem állította, hogy biztosan az következik belőle, mivel ez több feltétel függvénye.
De úgy érzésre sejthető, mint fogalmaztam, hogy valami ára lesz, ennél többet felesleges ezen rugózni, szerintem.
Látom egyébként utóbbi időben az ámokfutást, amit itt művelsz, nagyon igyekszel mindenen fogást keresni, szőrszálat hasogatni, unalomig hangoztatott autóipari példákkal fűszerezve / terelve, amiből néhány még el is menne, de te már túlzásba viszed azt is.
A fórumozás lehet jó időtöltés, de folyamatos trollkodással csak irritálsz másokat, az már nem olyan jó.
-
Hieronymus
veterán
válasz
Hieronymus #31926 üzenetére
Ha egy nagyobb teljesítményű motorral rendelkező roller gyorsabban éri el a 25 km/h sebességet, akkor rövidebb idő alatt
többenergiát használhat fel ahhoz, hogy legyőzze az inerciát és elérje ezt a sebességet.Az idézet te írtad le.
Ez konkrétan hibás.Rövidebb idő alatt használja el a motor, a gyorsításba fektetett munkához szükséges energiát. De ebből nem következik az, hogy összességében több energiát kell felhasználni a gyorsabb gyorsításhoz. Az adott motor tulajdonságai, az adott fordulatszám tartományban lévő hatásfoka határozza meg a válós energia felhasználást.
-
Hieronymus
veterán
válasz
Aaron14 #31920 üzenetére
Mindeközben YouTube tesztekben azt mondják, hogy a gyorsulásban nincs különbség az F3 és a G3 között, miközben a G3 maximum teljesítménye dupla akkora ...
Ez a következő kérdés.
A motor valóságos teljesítményét a vezérlő elektronika határozza meg. Az elméleti sebesség limit mellett van energia menedzsment.
Egy részt az akkumulátort is védeni kell a túlterheléstől. Másrészt veszélyes, ha elveszti a vezetője a kontrollt a roller felett. Kicsit jobban megnyomva a kart ki akar törni a roller előre vagy oldalra. Korlátozni kell a motor energia ellátását.A két motor nyomaték diagramját kellene látni. A felhasznált fordulatszám tartományban hatékonyabb lehet az erősebb motor.
A nagyobb teljesítményű motor tartósabb lehet, ha a gyengébb motor túl terhelődhet. (A roller előállítási költségén alul tervezéssel lehet a legegyszerűbben spórolni.) -
insight
aktív tag
válasz
Thunderzolee #31901 üzenetére
Köszönöm szépen az összefoglalót, megnézem ezeket.
A B opcióm az összecsukható e-bike, nekem a rásegítés is jó, de ott tuti gondjaim lesznek a pakolhatósággal. -
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Hieronymus #31918 üzenetére
Hibás az AI válasza.
Ezt így nem jelentheted ki biztosra, hatásfokot is csak feltételezed. Ha úgy mondanád, hogy talán / esetleg / valószínűleg, úgy lenne korrekt. De ha megnézed, még a gép is így fogalmaz: valószínűleg. Akkor mi hibás?
Magam részéről nem akartam részletezni, csupán abból indultam ki, hogy a fizikában is mindennek ára van. Élvezkedünk a rollerrel, fürgébben akarunk pattogni ide-oda, egy adott tömeget mozgatni, annak ára lesz. Ami a felhasznált energiamennyiségben valószínűleg jelentkezni fog. Gyakorlatban a kétféle roller tömege is valószínűleg eltérő, annak is ára lesz.
-
válasz
Thunderzolee #31901 üzenetére
-
Reggie0
félisten
válasz
Aaron14 #31912 üzenetére
A nagyobb teljesitmenyu motor azert fogyaszt majd tobbet, mert tobb idot fogsz eltolteni a nagyobb sebessegen, mivel gyorsabban gyorsul fel ra (es lehet, hogy gyorsabban is lassulsz vele). Tehat tobb ideig lesz maximalis a kozegellenallas. Ezen felul ahol nem tudsz idot tolteni a csucssebessegen, tehat gyorsitasbol azonnal lassitasra valtasz, ott nagyobb lesz a csucssebesseg is, ahol nagyobb a kozegellenallas is. Szoval igazabol a menetdiagram megvaltozik, nem pont ugyanazzal a profillal vezeted. Ha ugyanazzal vezetned, akkor elhanyagolhato lenne a kulonbseg, viszont az barmelyik iranyban lehet.
-
PociAti
őstag
válasz
Aaron14 #31920 üzenetére
Amerikában vannak államok, (Arizona, Michigan, Oklahoma) ahol az elektromos rollerekre vonatkozó sebességhatár 25 mérföld/óra, ami nagyjából 40 km/h és van ahol nincsenek is szabályozva.
https://eridehero.com/us-electric-scooter-laws/
A Segway-Ninebot saját applikációjában feloldható az alap sebesség korlátozás.
https://www.youtube.com/watch?v=2wwNoPPAV4w&t=309s
Max G3-nak a gyári végsebessége 28 mph, ami nagyjából 45 km/h. És felhasználók beszámolója alapján emelkedőnek felfelé is egész jól tartja ezt a tempót, annak ellenére hogy egymotoros rollerről van szó. Ehhez meg azért kell a teljesítmény. Pont az emelkedőn való sebességtartásban mutatott hatalmas különbséget a G2-höz képest. (Meg hogy ugyanazon útszakaszon mennyivel több áramra volt szüksége ehhez a produkcióhoz.)
Ez volt az a videó: https://www.youtube.com/watch?v=JBuc2uCU5HQ -
Aaron14
őstag
válasz
Hieronymus #31918 üzenetére
Mindeközben YouTube tesztekben azt mondják, hogy a gyorsulásban nincs különbség az F3 és a G3 között, miközben a G3 maximum teljesítménye dupla akkora (vagy csak boost mode-ban?) Akkor minek a nagyobb teljesítményű motor?
Mondjuk megértem, ha valaki dimbes-dombos helyen használja, biztos jól jön. De síkterepen van előnye?
-
PociAti
őstag
válasz
Aaron14 #31912 üzenetére
25 km/h a végsebesség.
Egy átlagos roller 7-8 másodperc alatt gyorsul fel nulláról 25 km/h-ra.
Mégis mennyit lehet vele nyerni/veszíteni a 2 üzemmód között (ha azonos a végsebességük)? 0-ról 25-re gyorsításkor kb. 2-3 másodpercet? Vagy ha erősebb rollert választottál volna. Újabb 1-1,5 másodpercet, álló helyzet és a végsebesség között.Ha csak nincs valami konkrét személy, akit muszáj megelőzni, akkor ezen a pár másodpercen nem sok múlhat.
Amúgy megkérdeztem a DeepSeek-et, elég jónak tűnő és részletes választ a kérdésemre [Egy elektromos roller nagyjából mennyi idő alatt gyorsul fel 25 km/h sebességre? És ezt mekkor út alatt éri el?]
Az elektromos roller gyorsulási ideje és a gyorsuláshoz szükséges út függ a roller tömegétől, a motor teljesítményétől, és a külső feltételektől (pl. emelkedő, légellenállás, súrlódás). Átlagos adatokkal becsüljük meg:
1. Gyorsulási idő 0-ról 25 km/h-ra (kb. 6,94 m/s)
Átlagos elektromos roller:
Tömeg: ~15–20 kg (üresen) + ~80 kg (vezetővel ~100 kg).
Teljesítmény: ~250–500 W (átlagosan 350 W).
Gyorsulás: ~0,5–1,5 m/s² (a kisebb teljesítményű rollerek lassabban gyorsulnak).
Számítás:
Ha a gyorsulás a=1 m/s², akkor: t=v/a=6,94 m/s / 1 m/s² ≈ 6,94 s
Valóságban 7–15 másodperc között mozoghat, mert:
- A motor nem lineárisan teljesít (kezdetben lassabb).
- Légellenállás és súrlódás lassít.
2. Megtett út a gyorsulás alatt [7 másodpercet vett alapul], így 24,5 méter.Fontos tényezők:
1. Teljesítmény: Erősebb motor (pl. 500 W) gyorsabban felgyorsít (~5–8 s).
2. Tömeg: Könnyebb roller vagy kisebb súlyú vezető gyorsabb gyorsulást eredményez.
3. Terület: Emelkedőn vagy rossz úton lassabb a gyorsulás.
Példa adatokkal:
- Xiaomi Pro 2 (300 W, 100 kg össztömeg): ~10–12 s alatt éri el a 25 km/h-t.
- Dualtron high-end roller (1000+ W): ~3–5 s alatt. -
Hieronymus
veterán
válasz
Dr. Szilikát #31917 üzenetére
Hibás az AI válasza.
Ha egy test sebességét akarod megnövelni, akkor energiát kell befektetni. Az energia munkát végez. A munka mennyisége számolható és mérhető.
Sajnos a képleteket nem lehet egyszerűen átmásolni a hozzászólásba. De az AI-d megmutatja neked.Van egy 100 kg össztömegű roller. 10-ről, 20 km/h sebességre gyorsítjuk. Ehhez 1161 Joule munkát kell befektetni. Lényegtelen a gyorsulás mértéke.
Ha figyelembe vesszük a munka elvégzésére szánt időt, akkor kapunk teljesítményt. A nagyobb teljesítményű motor gyorsabban tudja megtermelni a gyorsításhoz szükséges munkát. Nyilván a fogyasztása magasabb időegység alatt, de az összes energia igény nem változik. (Einstein energia törvénye ilyen kismértékű sebesség változásnál lényegtelen, a közegellenállás változása sem szignifikáns)
Ha jobb az erősebb motor hatásfoka, akkor a jobb gyorsulás ellenére csökkenhet a befektetett energia/munka mennyisége. A legrosszabb esetben azonos. -
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Aaron14 #31912 üzenetére
Érdekes kérdés, felnyomtam a mesterséges intelligenciának is, ami igazolta a sejtésem (most más kérdés, hogy tévedhet is, de reálisnak néz ki):
Ha egy elektromos roller motorja nagyobb teljesítményű, hamarabb éri el a 25 km/h sebességet, míg a kisebb teljesítményű motor lassabban gyorsul fel, ugyanolyan sebességre. Többszöri gyorsítást igénylő városi környezetben, ha kihasználjuk a nagyobb teljesítményű roller képességeit, az több energiamennyiséget vesz ki az akkumulátorból?
A válaszból csak a lényeget másolom be:
Ha egy nagyobb teljesítményű motorral rendelkező roller gyorsabban éri el a 25 km/h sebességet, akkor rövidebb idő alatt több energiát használhat fel ahhoz, hogy legyőzze az inerciát és elérje ezt a sebességet. Ez azt jelenti, hogy bár a nagyobb teljesítményű motor gyorsabb gyorsulást biztosít, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy kevesebb energiát használ fel.
...Igen, ha kihasználjuk a nagyobb teljesítményű roller képességeit városi környezetben, akkor valószínűleg több energiamennyiséget vesz ki az akkumulátorból, mivel bár gyorsabban érheti el a kívánt sebességet, de minden egyes gyorsítás jelentős energiafelhasználással jár.A válasz helyességének valószínűsége: 85%
Answer Provided by www.iAsk.ai – Ask AI. -
-
Hieronymus
veterán
válasz
Aaron14 #31912 üzenetére
... a sok megállás / elindulás miatt nekem az lenne az ésszerű, ha a nagyobb teljesítményű motor többet fogyasztana. ..
Nem észerű.
A nagyobb teljesítményre képes motor, nagyobb terhelés mellett fogyaszt többet.
Az elektromos motorok jó hatásfokkal dolgoznak.
Az erősebb motor hatásfoka a maximális sebesség környékén jobb lehet mint a gyengébb motornak. Alacsonyabb fordulatszámon nagyjából azonos. A gyorsításkor kb hasonló a helyzet.Hasonló okok miatt tűnnek el a nagyon kis teljesítményű autó motorok. Az 1 literes benzinmotorok alatt már teljesíthetetlen fogyasztási és környezetvédelmi előírások. Az 1000cm3 hengerűrtartalom esetén trükközéssel, 1.2 literes motor esetén már trükkök nélkül képesek megtartani az előírásokat a motorok.
-
Az F3 érkezése holnapra módosult.
Nekem iPad-em van (azzal majd megy a lokátor), de okostelefonokból androidos mindegyik: S24 Fe és A54.
Jól tudom, hogy a navigáció csak iPhone-nal működik?
Illetve a híváskezelés? -
PociAti
őstag
válasz
Aaron14 #31903 üzenetére
A hatótáv nagyon erősen függ attól, hogy miként használják.
Ugyanazon autó is többet fogyaszt, ha eltérő habitussal vezetjük.Ugyanígy a rollereknél is nagyon erősen függ attól, miként gyorsítunk. Ebbe bele tud szólni a gyártó is, hogy olyan szoftvert rak a rollerre, mely gyorsítási karakterisztikája lágyabb, így nagyobb hatótávot lehet kihozni a rollerből.
Például azonos gyártó, névleg azonos az akkucsomag, mégis jókora különbségek vannak a megadott hatótávok között. (Pedig gyártón belül a tesztelési metódus is azonos szokott lenni: 15 km/h sebességgel, 75 kg-os személy alatt, folyamatosan haladva.)
+----------------------+---------+----------+-----------+---------+----------+
| termek | voltage | capacity | rangetheo | powerno | powermax |
+----------------------+---------+----------+-----------+---------+----------+
| Ninebot F40E | 36.0 | 10200 | 40 | 350 | 700 |
| Ninebot F2 E | 36.0 | 10200 | 40 | 400 | 800 |
| Ninebot ES3 PLUS | 36.0 | 10200 | 45 | 300 | 600 |
| Ninebot Max G30LE II | 36.0 | 10200 | 40 | 350 | 750 |
| Ninebot Max G30LE | 36.0 | 10200 | 40 | 350 | 750 |
| Ninebot F2 E II | 36.0 | 10200 | 55 | 400 | 800 |
+----------------------+---------+----------+-----------+---------+----------+Ninebot F2 E II-nél az 55 km elvi hatótáv irreálisan soknak tűnik, de annyit írnak:
https://uk-en.segway.com/products/f2-ii-e-2
Maximális tempón (25 km/h sebességnél) 40 km az elvi hatótáv.
Range at Max Speed Up to 40 km (25 km/h)
A PDF szerint pedig a 20 km/h végsebességű német változattal (051201DD) pedig 45 km
az elvi hatótáv. És ennél is azonos a vizsgálati eljárás: Range at Max. Speed: Tested while riding with a full battery, 75 ± 5 kg (165 ± 11 lbs) load, 25 ± 5°C (77 ± 9 °F), at the max. speed on pavement. -
DigitXT
félisten
válasz
Aaron14 #31903 üzenetére
nagyobb teljesítménye miatt
Amiatt nem. Savas ólom akkumulátorokra jellemző, hogy drasztikusan kisebb kapacitás vehető ki belőlük, ha nagyobb terhelést kapnak. Li-ion erre kevésbé érzékeny. A nagyobb teljesítményű motor meg azonos sebesség tartása esetén nem fog többet fogyasztani... Ha mindkét rollert fix 25 km/h sebességnél mérjük, ott irreleváns a csúcsteljesítmény. -
PociAti
őstag
válasz
Aaron14 #31902 üzenetére
Meg kell nézni a gyártónál az alkatrész listát, illetve a szerelős videókban az alkatrészeket.
https://store.segway.com/parts/kick-scooter/f-series
https://www.youtube.com/@segway/videosMondhatnám, hogy generációnként szokásuk váltani, de bármi lehet.
Féktárcsához ezt írják:
Brake Disc - F2/F2 Plus/F2 Pro; SKU: AB.05.12.00.0011
Hármas széria alkatrészei lehet nincsenek még ebben a listában. -
-
-
Tibee86
nagyúr
válasz
Aaron14 #31902 üzenetére
F2 pro-n kicsi a tárcsa, a fékbetétnek is max a ~2/3 kopik. Betétet cserélnem kellett (~1700km után, volt még rajta, de mivel az 1/3-a nem kopik, így az már összeért), kapott egy 120-as tárcsát is, így már a fékbetét egész felülete érintkezik a tárcsával. Brutál fékerő lett így.
-
BaLee
addikt
válasz
Thunderzolee #31904 üzenetére
Az F40E alattam (~108kg) kb. 25-26km alatt merült nullára. Mondjuk voltak benne emelkedők, de ugyanannyi lejtő is. És az utolsó pár km már szenvedés volt (pirosan villogó akksijelző meg 10km/h alatti tempó).
-
válasz
Aaron14 #31903 üzenetére
Lásd F30 vs F40.
F30....300/600W 30km 10200mAh
F40....350/750W 40km 10200mAhA 30, ill. a 40 km hatótávokat a Segway adta meg, ugyanazon méretű akksik ellenére. Nyilván ennyivel energiatakarékosabb a nagyobb motor.
Van itt a csoportban hatótáv szakértő amúgy, tőle kérdezd inkább.Nekem semmivel se volt nagyobb a hatótávja az F40-nek az F30-nál, de én nem is Eco modban használom a rollereket..
Az újabb rollereknél megadott 25km/h sebességre vonatkozó hatótávokat sem sikerült egyikből sem kihoznom még, max ha bicikligörgőn a szobában használtam a rollert.. (értsd: nulla légellenállással)
Ennyit a hivatalosan megadott hatótávokról.
Helyes az észrevételed, kiváncsi leszek az F3 Pro szuperhatékony motorjára.
-
Aaron14
őstag
válasz
Thunderzolee #31901 üzenetére
Amúgy az F3 Pro nagyobb teljesítménye miatt nem kellene rövidebbnek lennie a hatótávolságnak? Vagy papírom ugyanannyi, valóságban meg eltér?
-
Aaron14
őstag
Szerintetek az F2 Pro és F3 fékezési rendszere megegyezik? Arra gondolok, hogy az F2 Pro ebben sajnos nem jeleskedik. Az első tárcsafék szerintem gyenge, hamar el is állítódik, a hátsó elektromos motor pedig alacsony töltöttségnél teljesen kikapcsol.
-
válasz
insight #31898 üzenetére
Ezek a legerősebb pálcikarollerek:
Xiaomi 4 Pro (2nd gen)
Xiaomi 5 Pro, 5 Max
Segway F3, F3 ProEzekben egyforma méretű 48V-os akksi van (10Ah), 40-50km-t elmennek kb 25-ös tempóval, de ekkora súllyal ez rövidül. Ahogy írták feljebb, az jó dolog ha tudod tölteni ott, ahová mész vele.
Ez utóbbi kettőhöz lehet hatótáv növelő akksit csatlakoztatni, bár még nem jelent meg, de azzal biztosan meglesz a kívánt hatóráv, még ekkora súllyal is, dombok között is.
Itt össze tudod az adataikat hasonlitani.
Inmotion S1 is jó lenne, az nagyobb súlyt is bír, de nem nagyon kapható már. Használtan 200ezer körül esetleg.
A Navee GT3 Max kb ugyanaz, mint a Xiaomi 5 Max, de nagyobb az akksija. Keresőbe ird be, irtak róla itt is már ezt-azt.
El kellene menned Media Marktba, Auchanba, vagy roller boltokba, ahol ezek ki vannak állítva, megnézni, melyik fér be autóba közülük.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Windows 11
- Linux kezdőknek
- Telekom mobilszolgáltatások
- OpenWRT topic
- Milyen autót vegyek?
- Samsung Galaxy S22 és S22+ - a kis vagány meg a bátyja
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- OLED TV topic
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- Nem adják oda a Robotaxi nevet a Teslának
- További aktív témák...
- Samsung Galaxy A32 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- AKCIÓ! "ÚJ" Microsoft Surface 5 13,5 notebook - i5 1235U 8GB RAM 256GB SSD Intel Iris Xe IGP 27% áfa
- Telefon felvásárlás!! Apple iPhone SE (2016), Apple iPhone SE2 (2020), Apple iPhone SE3 (2022)
- Telefon felvásárlás!! Apple Watch Series 6/Apple Watch Series 7/Apple Watch Series 8
- Samsung Galaxy A9 2018 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest