Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz NeoExDeath #24872 üzenetére

    Fizika szerint a tapadás (súrlódás) egyenesen arányos a tapadó felülettel. Sík és kemény talajon (azaz: aszfalt, poros aszfalt, vizes aszfalt, keményre döngölt és nem kavicsos föld út, stb.) annál kisebb a tapadó felület, minél rücskösebb a külső (beleértve a "vízelvezető" árkokat). Konklúzió: minél rücskösebb és bordázottabb a bicikli külsőd, annál könnyebben fogsz elcsúszni vele pl. vizes aszfalton. És minél simább, annál biztosabb lesz a tapadása. Legrosszabbul akkor jársz, ha középső része sima a külsőnek, a szélei pedig rücskösek. Ugyanis ez esetben ha mész egyenesen, akkor jól fog tapadni a gumid, viszont ahogy megdöntöd, és leérnek a rücskök lecsökken a kerék tapadása. És emiatt szépen elcsúszol vele ahogy elkezdesz kanyarodni.
    Persze erre jöhet a kérdés, hogy akkor autókon miért nem sima gumik vannak. Azért, mert az autók kereke teljesen más alakú, alapvetően egy széles és lapos felületen érintkezik az úttal. Emiatt, illetve a jelentősen nagyobb sebesség miatt autók esetén felléphet a vízenfutás esete. Ezt elkerülendő vannak vízelvezető árkok az autógumin. Bicikli esetén azonban a vízenfutáshoz néhány száz km/h-val kellene tekerned. Aminek azért nem túl nagy a valószínűsége :)

    Szóval ha:
    - csak aszfalton közlekedsz (beleértve poros vagy vízes aszfaltot is), esetleg száraz keményre döngölt föld úton
    - vonatkoznak rád a fizika törvényei
    - nem tekersz 100 km/h-nál többel
    Akkor minél simább a külső felülete, annál jobban fog tapadni.

    Lásd még: [link]

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés