Hirdetés
-
GAMEPOD.hu
A topikban az apróhirdetés, csere-bere, és hirdetés linkelés tilos. Hardveraprón a megfelelő kategóriában van erre lehetőség Hardverapró/Drón
Társtopik - Quadkopterek, felső tagozat
Drón, multikopter, quadcopter, hexacopter.. számos kifejezéssel találkozhatnak a hobbi távirányítós repülés rajongói. De pontosan melyik mit jelent, és melyiket érdemes beszerezni?A drón szó általánosságban a vezető nélküli repülő szerkezeteket jelöli. Az alábbiakban a quadcopterek, hexacopterek, octocopterek közötti különbségeket mutatjuk be.
A helikoptereknek egy motorja, egy fő, és egy farokrotorja van. A multikopterek ezzel szemben több motorral rendelkeznek, az irányításuk a motorok sebességének változtatásával lehetséges. Nincs farokrotorjuk, ennek köszönhetően könnyen repülhetnek bármilyen irányba attól függetlenül, hogy az orruk merre néz, és nagyon gyorsan tudnak irányt változtatni. Ugyan a repülés hajnalán emberi vezetésű multikopterekkel is kísérleteztek, azonban ezek nem terjedtek el, ahhoz túl instabilak, és egy átlagember számára a több rotor irányítása rendkívül nehéz, ha nem lehetetlen. Ugyanakkor a különböző szenzorok, gyorsulásmérők elterjedésének köszönhetően ez ma már távirányítóval igen könnyűvé vált, a multikopter felépítés tehát ma éli reneszánszát, az egyre népszerűbb vezető nélküli légi járműveknél használják.
A quadcopter négymotoros multikopter, ez jelenleg a legnépszerűbb konfiguráció. A négy propeller egymással 90 fokos szöget zár be. Ezek a legkisebb, legkönnyebb drónok, akár kézben is elférnek, gyorsak, jól manőverezhetőek, és szobában is repülhetők. Kezdőknek, hobbi célból repülőknek, és azoknak, akik nem akarnak sok pénzt költeni, a quadcopterek a megfelelőek. A quadcopterek kis méretük ellenére rendkívül stabilak, akár szélben is. További előnyük, hogy a multikopterek közül a legolcsóbbak, és az alkatrészek is olcsók hozzá, valamint hogy rendkívül nagy a választék belőlük: minden igényre, és pénztárcára kaphatók. Hátrányuk, hogy komolyabb, nehezebb kamerákat nem tudnak megemelni.
A hexacopter hat motorja egymással 120°-ot bezárva, szimmetrikus keretben helyezkedik el. Hasonlóak a quadcopterekhez, azok minden előnyével, de náluk erősebbek, nehezebbek. A több motornak köszönhetően nagyobb súly megemelésére képesek, és magasabbra tudnak repülni. Némi gyakorlással kisebb az esély az összetörésükre, mivel egy (néha akár két) motor leállása esetén a repülő biztonságosan landolhat. Hátrányuk, hogy méretük sokkal nagyobb, szobában, szűkebb helyeken nehezen repülhetők. Ezen kívül maguk a hexacopterek, és a hozzá való alkatrészek is drágábbak mint a quadcopterek esetében. Félprofiknak, és azoknak akik nagyobb súlyt akarnak velük megemelni, megfelelőbb lehet mint egy quadcopter.
Az octocopterek a legkomolyabb multikopterek. Már 8 motorjuk, 8 propellerük van. Hasonlóak a quadcopterekhez és a hexacopterekhez, de még a hexacoptereknél is több teher szállítására képesek, azoknál még gyorsabbak és erősebbek, még magasabbra tudnak repülni. A hexacoptereknél nagyobbak és drágábbak is. A 8 motor működtetéséhez komoly kapacitású és mennyiségű akkumulátorra van szükség. Profi filmesek, fotósok, nagyon drága, és nehéz kamerák tulajdonosai számára ez a legmegfelelőbb konfiguráció.
Forrás: dronok.info
#############################################
Mini / mikro / nano méretű szénkefés kvadkopterek
by Teréz Atya
Bevezető
A kvadkopter nem más mint egy négyrotoros helikopter. Felénk szokás drónnak is hívni, de én személy szerint nem szeretem a kifejezést, mivel amit egy átlagos halandó nálunk meg tud fizetni nem képes autonóm működésre. Egyedül a repülésstabilizátor ami automata.
Tehát van négy rotorunk amiből a két szomszédos ellenkező irányba forog, a kettő átellenes azonos irányba forog. A képen piros ill. kék színnel jelölve.
Mozgása nagyon hasonlít a hagyományos helikopterekhez. Tehát képes dőlni előre-hátra, jobbra-balra illetve fordulni a saját tengelye körül és emelkedni-csökkenni.
A helikopetereknél a döntést a ciklikus karral oldják meg, az emelkedést gázkarral a tengely körül fordulást pedig pedálokkal.Irányítás
Kvadkoptereknél az irányítást két joystickel oldják meg. A legelterjedtebb konfigurációban a bal oldali adagolja a gázt illetve szabályozza a jobbra-balra fordulást míg a jobb oldalival tudjuk megadni a az előre-hátra, jobbra-balra dőlést. Ez a „MODE 2” kiosztás. A „MODE 1”-nél a bal oldali a dőlés és a jobb oldali gáz/fordulás.Kis fizika
A kvadkoptereknél nem a rotorofej ill. lapátok döntésével érik el az irányváltoztatást hanem a motorok forgási sebességének változtatásával. Logikusan, ha mind a négy motor egyszerre gyorsul/lassul a kopter emelkedik, süllyed. Ha csak két egymás melletti motor gyorsul (világos zöld), lassul a kopter a lassabb motorok irányába dől be és indul el (világos zöld).
Ha a tengely körül akarunk fordulni akkor a két átellenes motornak kell adni kakaót. A hatás-ellenhatás törvényének értelmében ha az óramutató járásának ellentétes irányába forgó motorokat gyorsítjuk fel (kék) a kopter az óramutató járásának irányába fordul el a saját tengelye körül (szintén kék).
Stabilizátorok
A piacon kétféle stabilizátorral ellátott kvadkoptert lehet kapni:
3-axis gyro – három giroszkóp alapján számolja ki, hogyan is áll a levegőben. Ma már elavult, mivel lassan stabilizálja magát. Amennyiben egy ilyet akarnak ránk sózni meneküljünk.
6-axis gyro – helyesebben 3 axis gyro + 3 accelerometers. A giroszkópokon kívül gyorsulásmérőt is tartalmaz. Sokkal gyorsabban stabilizálja magát es gyorsabban reagál a váratlan helyzetekre, pl. a széllökésekre. Annyira gyors, hogy pl. egy H8 minit fejjel lefelé is eldobhatunk a levegőbe, egy gázfröccsre szinte azonnal stabilzálja magát.Szénkefés motorok
A kvadkopterek mechanikai szempontból sokkal egyszerűbbek a hagyományos helikoptereknél.
Azonban arra oda kell figyelni, hogy a motorok egyforma teljesítményűek legyenek. Motorcserénél mind a négyet ajánlott cserélni amennyiben az új motoroknak jelentősen eltér a karakterisztikája.
Mivel a szénkefementes (brushless) motorok egyelőre aránylag nagyok a megfizethető árú kopterekbe, jellemzően 150 dollár alatt, szénkefés motorokat építenek. Előnyük, hogy aránylag olcsóak és a vezérlésük is egyszerű. Hátrányuk, hogy a szénkefék aránylag érzékenyek és gyorsan kopnak. A kopter méretétől és vezetési stílustól függően a motorok 5-10 órát bírnak. Személyesen találkoztam olyan motorral ami 3 óra után befuccsolt míg a haverja 20 órán túl is vígan pörög.Forgásiránytól függően vannak az óra járásával megegyező irányba forgók (ClockWise - CW) és az óra járásával ellenkező irányba forgók (CounterClockWise CCW)
Legelterjedtebb méretek (bővítendő):
0720 – 7 X 20 mm – pl. Hubsan X4, Revell Atomium, Wltoys V939, Walkera Ladybird
0820 – 8,5 X 20 mm – pl. Hubsan X4 Camera – H107C, Dromida Ominus1S Akkumlátorok
A legelterjedtebb akkumulátorok a kvadkopterekben a LiPo akkumulátorok.
LiPo, azaz lítium-polimer alapúak. Névleges feszültségük 3,7 volt (feltöltve 4,2), könnyebbek a Li-Ion-nál mivel nem kell műanyag tokba zárni őket. Mivel csak egy alu csomag védi őket sokkal sérülékenyebbek, mechanikai sérülésnél, pl. szúrás hajlamosak kigyulladni és sötét, átláthatatlan füsttel magas hőmérsékleten égni. A LiPo akkukat ne dobjuk ki a háztartási szeméttel együtt mert könnyen tüzet okozhatunk. A LiPo töltőnek és akkunak is rendelkeznie kéne védőelektronikával. Sajnos a legtöbb „charging cable” tényleg csak egy kábel és minden védelem az akkura hárul. Amennyiben az akku nem rendelkezik ilyennel konnyen túl lehet tölteni az akkut és már jön is a puffadás, tűz, füst, tűzoltók.Egy tipikus LiPo akku jellemzői – a képen Dromida Ominus zöld akkuja:
JST Plug;1S – 3,7V; 700 mAh; 25C; 2,6Wh
Magyarázat:
JST plug – kétféle dugaszt használnak a kisebb kopterek. Ez a piros JST vagy a (utána kell néznem)
Ez utóbbinál nagyon oda kell figyelni mert pár gyártó perverzója megfordítani a polaritást.
1S – 3,7V – Egycellás akku, cellánként 3,7V feszültséggel. Logikusan 2S - 7,4 V; 3S – 11,1V, stb.
A kisebb kvadkopterek jellemzően 1S akkut használnak hogy egy olcsó töltővel is tölthetők lehessenek az USB 5V-os feszültségével.
700 mAh – kapacitás. 700 mA-t tudna leadni óránként, 1,4 A-t fél óra alatt, stb.
25C – A névleges kapacitás 25-szeresét képes leadni rövid ideig. 0,7*25=17,5 Amper!!!
2,6Wh – Tárolt energia = feszültség * kapacitás. E = U*I*tHázi LiPo akkumulátor merítő és füstgátló - Kopter Géza
Hogyan szabaduljunk meg régi, mihaszna akkumulátorainktól - Kopter Géza
1S-nél nagyobb cellaszámú akkumulátorok
Leszámítva a szobacirkálókat, a drónok többsége egy cellánál nagyobb akkumulátorokkal repül. Ennek az oka az, hogy magasabb feszültségen sokkal hatékonyabb a repülés, illetve a magasabb motor fordulatszám miatt több erő áll rendelkezésre. Természetesen a cellaszám növekedésével az áramforrások súlya is nő, vagyis ezt be kell kalkulálnunk a repülési össztömegbe.A 2 S akkumulátorok specialitása, hogy még nem kell hozzájuk okos töltő, USB-s adapterről is tölthetőek – pl. power bankról -, vagyis aki nem akar beruházni egy drága, 10-12.000 forintos, mikroprocesszor vezérelt töltőbe, az itt spórolhat valamennyit. Persze azt is tudni kell, hogy így a cellafeszültség kiegyenlítése sem igazán történik meg, ezért hosszabb távon mégis javasolt egy jobb minőségű töltőt vásárlása. Ezek az akkumulátorok még viszonylag olcsók, és nemcsak a drónok, de például az olcsóbb rc autók, távirányítók, FPV szemüvegek is ilyennel működnek, és gyárilag ezekhez sem adnak intelligens töltőt.
A 3 vagy ennél magasabb cellaszámú akkumulátorok esetében viszont „kötelező” egy okostöltő megvásárlása a cellafeszültségek kiegyenlítése miatt. A drónok nagy teljesítményfelvétele ráadásul eléggé szét tudja rángatni a feszültséget, vagyis érdemes balanszoltan tölteni az áramforrásokat.
Milyen akkumulátort vegyünk?
Fő szabály az, hogy olyan akkumulátort válasszunk, amely megfelel a drónunk méretéhez – se nem túl nagy, se nem túl nehéz -, értelmezhető repülési időt biztosít, a drón teljesítményfelvételét ki tudja szolgálni és jó az ár-érték aránya. Honnan tudjuk, hogy ki tudja szolgálni az akkumulátor a drón által felvett teljesítményt? A lenti számítási példa viszonylag jó közelítő eredményt ad:
Motorok száma*motorok fogyasztásával. Például ha egy motor 4 cellán 30 A-t fogyaszt, akkor 4*30 A = 120 A lesz a maximális áramfelvételünk. Ez persze a valóságban nagyon ritka, hiszen sosem repülünk függőlegesen felfele teljes gázzal, tehát a valós fogyasztás nagyjából 20-30%-kal kevesebb. Ez 84 ampert jelent a mi esetünkben. Ekkor már csak azt kell tudnunk, hogy az akkumulátorok mennyit képesek leadni. Érdemes a motorok fogyasztásával kapcsolatban teszt videókat nézni Youtube-on.Tesztoldal motorokról: Mini Quad Test Bench
Az akkumulátorok által leadható maximális árammennyiség a kapacitás*a C értékkel. Például Infinity 4S 1500 mAh 70C maximális áramleadása 1500*70= 105 A . Ezt kell megszoroznunk a feszültséggel, akkor kapjuk meg, hogy mennyi teljesítményt képes kiszolgálni az akkumulátor. Ebben az esetben 16,8 V* 105 A = 1764 W összteljesítményt tudunk majd vele megtáplálni. Azért szoktuk mégis az amper értékeket alapul venni, mert elég azt összevetünk a motoronál leírtakkal. Azt viszont tudni kell, hogy a feszültség esésével csökken a leadható teljesítmény is, tehát ez a teljesen feltöltött akkumulátorra és az első „punch out”-ra vonatkozik, ezt követően egyre kevesebb teljesítmény fog rendelkezésre állni a feszültség csökkenése miatt.
Lehet a vázmérethez is tervezni az akkumulátort, az irányadó számok versenygépeknél nagyjából az alábbiak:90-120 mm - 450-650 mAh
120-150 mm – 650-850 mAh
150-200 mm – 850-1000 mAh
200-250 mm – 1000-1800 mAh (könnyű buildek simán repülnek 1000 mAh-val is, hosszú repülési időre vágyók pedig 1800-zal)Újabb ökölszabály: a verseny drónok esetében nem érdemes 60-nál kisebb C értékkel rendelkező akkumulátort venni.
Kamera platformok esetében a kapacitást inkább a lebegési ponthoz, semmint a maximális teljesítményhez számolják. Ennek kiszámítása nem bonyolultabb folyamat, mint a versenygépek esetében, de érdemes kalkulátorokat igénybe venni, például az ecalc.ch oldalt.
Cikkek akkumulátor témában:
Építsünk együtt V. – az akkumulátor
Mese akkumulátorokról és töltőkről
Repülési szentháromság: motor, akku, propellerAjánlott akkumulátorok:
Folyamatosan megy a vita azzal kapcsolatban, hogy mi tekinthető ajánlottnak és mi nem, aminek az oka az eltérő tapasztalatok és a különböző repülési stílusok. Általában az alábbiakat szokta mindenki szeretni:
- Gaoneng magas C értékű akkumulátorai (a nagyobb értéket nyugodtan lehet kettővel osztani)
- Infinity 4S akkumulátorai, nagyon jó ár-érték arányúak; van race spec is
- Dinogy 4S akkumulátorai; van race spec is
- Tattu, drága, de igényes kialakítású akkumulátorok; van race spec is
- Turnigy Graphene akkumulátorokKerülendő akkumulátorok:
- Goo minden terméke
- Zop-pal voltak gondok
- a drónokhoz adott, gyári akkumulátorok 90%-a#############################################
Távirányítók
Az egyik legnagyobb beruházás, cserébe később nem nagyon kell cserélgetni. Egyben az egyik legnagyobb talány egy kezdő számára, hogy melyik márka, melyik termékét vegye. Ehhez meg kell értenünk a működési elvet, amiről az alábbi cikkekben olvashattok:
Hogyan válasszunk távirányítót – négyrészes cikksorozat
Alapvetően két kérdés szokott felmerülni: hány csatornára van szükségem és milyen vevőt válasszak a távirányítóm mellé?
Az elsőre nehezebb választ adni, hiszen ez attól függ, hogy milyen funkciókat akarunk kitenni kapcsolóra. A négy alapcsatorna – a három térbeli irány + a gáz – kötelező, illetve egy repülési módválasztó és egy élesítés/leállítás is nagyon ajánlott, vagyis 6 csatornánál kevesebb tudó távot NEM SZABAD venni, de szerencsére ilyenek nem is nagyon vannak a piacon. További csatornák lehetnek az alábbiak:
+ 1 csipogó, ha leesik a drón és keresni kell
+ 1 LED ki- és bekapcsolása
+ 1 szervovezérelt leszállóláb
+ 2 gimbal vezérlés
+ 1 ha akarjuk kapcsolni távról a fail safe funkciót
+ 1 black box ki- és bekapcsolása (logolja a repülési adatokat, hasznos)
+ 1 egyéb szenzorok ki- és bekapcsolása / szenzor csoport
+ 1 bármi, amit szeretnénk kapcsolgatni a távirányítórólÁltalában két nagy gyártó termékeit szoktuk használni, a Flysky-t és az Frsky-t. Előbbi olcsóbb, kevesebbet tud, utóbbi drágább és többet. Az Frsky specialitása, hogy scriptelhető, így előre beállított eseményekre tud választ adni (pl. kimond egy szöveget alacsony feszültség esetén), állíthatjuk az FPV adó csatornáit, kezel telemetriát, kiegészíthető külső adó modullal, így különböző gyártók vevőivel tud kommunikálni, illetve kapható hozzá HALL szenzor, persze ez mind súlyos ezrekbe kerül.
Ajánlott vevők
Ezzel kapcsolatban sok a vita, az eltérő tapasztalatok és felhasználás miatt. Érdemes olyan vevőt választani, ami digitális módon kommunikál (mindenféle „bus”-ok, iBus, SBus stb.), kétantennás (diversity), az antennája cserélhető (csatlakozóra szerelt, ha esetleg elvágná a propeller), csavarral felfogatható, telemetria képes és persze a legfontosabb: férjen be a gépbe.
Ajánlott Flysky vevők:
- Flysky X6B
- Flysky FS-A8S (sok embernek volt vele gondja, de nincs más kisméretű vevő)Ajánlott Frsky vevők:
- Frsky R-XSR mini vevő
- Frsky XM+ mini vevő
- Frsky X4R-SB
- Frsky&Eachine XSR-EAjánlott távirányítók:
- Frsky Taranis QX 7
- Flysky FS-i6S
- Flysky Fs-i6X
- Turnigy EvolutionIsmertebb és ajánlott multikopterek
10.000 Ft-ig kefés motoros
- Furibee F36
- Eachine E01220.000 Ft-ig kefés motoros
- Hubsan H502 e30.000 Ft-ig kefés motoros
- Hubsan H507A30.000 Ft-ig brushless motoros
- MJX Bugs 340.000 Ft-ig brushless motoros
- MJX Bugs 2 variánsokDJI Phantom alternatívák
- Xiaomi Mi DroneAkciókamerák drónra
20.000 Ft-ig
- Eken H9
- SJ400020.000 Ft felett
- Gitup Git2
- Xiaomi Yi 4K#############################################
Brushless motoros gépekről
Ha komolyabban gondolod a kopterezést és nem akarsz kefés motorokat és fogaskerekeket cserélgetni 4-5 óra használat után, akkor érdemesebb kicsit többet költeni rá és építeni egy brushless (kefe nélküli) gépet vagy venni egyet RTF szettben. Akár épített akár készen vásárolt gép áránál a határ a csillagos ég, de olcsó alkatrészekkel megállhatunk 100.000Ft alatt és ezek a gépek már gond nélkül felemelnek egy GoPro, SJ4000 vagy Mobius akciókamerát.
Épített géphez szükséges alkatrészek:
- Váz vagy géptest
- Vezérlő
- Motorok
- Sebességszabályzók (ESC)
- Propellerek
- Távirányító vevővel
- Akkumulátor
- Akkumulátor töltőKülönböző méretű vázakkal és propellerekkel találkozhattok a webshopokban és kicsit nehéz lehet eldönteni, hogy milyet is kellene venni. Először el kell dönteni, hogy mire kell a gép. Vannak a kisebb gépek 130-300mm motortávolságig amikkel leginkább versenyezni szoktak, ezeken magas fordulaton pörgő motorok vannak és FPV-vel nagyon tempósan lehet repülni/versenyezni akár egy előre kijelölt pályán. A 300mm feletti gépek már jók lehetnek videózásra is, elbírnak egy gimbalt, ami egyenesen tartja a kamerát és kevesebb rezgés keletkezik. Az átlagos hobbi repülésre/videózásra bőven elég egy 450-600mm közötti gép, erre már 700-900kv körüli motorokat és nagy propellereket lehet tenni amik elbírnak 3-400gramm plusz súlyt, ez pont egy akciókamera és a gimbal súlya.
Hasznos összefoglalók, leírások:
A hobbielektronika.hu oldalon van két nagyon részletes cikk, egyik a kopterekről és az alkatrészeikről, a másik pedig egy gép építéséről.
Multicopterek, nulláról az UAV-kig I. - Alapok
Multicopterek, nulláról az UAV-kig II. - ÉpítésHexacopter építés kezdő fokon magyarul - videónapló
250-es racer quad építése - dronehungary.hu
250-es racer quad alkatrészlista
Nagy méretű, kamerás multikopter projekt - Bevezető
Phantom 3 Standard bemutatóvideók maj-viktor fórumtárstól
Népszerű RTF brushless kopterek:
- DJI Phantom - Csak a gép kamera nélkül, már nem mai modell, de egy megkímélt még jó vétel lehet használtan is
- DJI Phantom 2 - A továbbfejlesztett változat, kicsit nagyobb, kicsit gyorsabb és több funkcióval rendelkezik, szintén jó vétel lehet használtan is
- DJI Phantom 2 Vision - Ez már gyárilag kamerával érkezik és 5.8Ghz irányítással, hogy 2.4Ghz-en tudja lesugározni a videójelet mobileszközre
- DJI Phantom 2 Vision+ - Komolyabb kamerával és gimbal-al, félprofi videózásra is megfelelő
- DJI Phantom 3 - Háromféle kiszerelésben kapható és már profi 4k kamerával van felszerelveFontosabb rövidítések
A webshopokban a gépek neve mellett találkozhattok ezek közül valamelyik rövidítéssel:
RTF - Ready to Fly - Minden egyben azaz csak fel kell tölteni az akksit/elemet betenni és már repülhetsz is.
BNF - Bind and Fly - Távirányító nélküli verzió, a már meglévő távirányítóddal "bindeled", párosítod és repülhetsz
ARF - Almost Ready to Fly - A komolyabb multikoptereket és az rc repülőket kapni ilyen készletben, annyit jelent, hogy összeépítve kapod, de még kell hozzá egy távirányító aminek a saját vevőjét be kell építeni
PNP - Plug-N-Play - Ez is inkább a komolyabb brushless gépeknél fordul elő, megkapsz minden alkatrészt, de Neked kell összeépíteni, fúró, forrasztópáka, elektronikai alapismeretek ajánlottak.További rövidítések és funkciók magyarázata:
RTL, RTH - Return to Home, Return to Launch - Ezzel a funkcióval a komolyabb vezérlők rendelkeznek amikhez GPS modul is csatlakoztatható. Felszálláskor megjegyzi a koordinátákat és a távirányító jelvesztése vagy egy a parancs kiadása után elindul a kiindulási pontra és ha megérkezett fölé akkor landol is. A kisebb gépeken is vannak ehhez hasonló funkciók, de ott GPS hiányában valami varázslattal próbálnak hazatalálni a gépek, de ezek a hazarepülések általában csak idétlen kóválygások lesznek, szóval óvatosan próbálgassátok.
Headless mode - Kisebb koptereken találkozhatunk ezzel a móddal, de a nagyobb vezérlők is tudják. Lényege, hogy mindegy merre fordul a gép eleje az irányok állandóak maradnak, feltéve ha nem fordulunk el irányítás közben. Példa: a gép orra észak felé néz és Te mögötte állsz, szintén észak felé néző orral, ha felszállsz headless módban akkor elforgathatod a gép orrát bármerre (yaw) az irányok akkor is megmaradnak, tehát ha északnak tolod a jobb kart akkor előre megy, ha délnek akkor visszamegy hozzád. Kicsit bonyolultnak tűnik így leírva és személy szerint nem is ajánlom, meg kell tanulni normál módban irányítani, nem nehéz és sokkal élvezetesebb úgy repülni.
Failsafe - Ez egy biztonsági kapcsoló amit aktivál a vezérlő ha bekövetkezik a beállított "esemény". Például ha eléri az akkumulátor a beállított feszültséget vagy megszakad a kapcsolat a gép és távirányító között. Ilyenkor a vezérlő kapcsol egy RTH-t és nem veszítjük el, mert elindul felénk, vagy ha már nagyon lemerült az akkumulátor akkor elkezd landolni. A kicsi kefés motoros gépek nem rendelkeznek ilyen funkcióval, ezért nem ajánlott a hatótávon kívülre repülni velük, mert ilyenkor vagy egyszerűen csak leállnak a motork és leesnek vagy mennek tovább abba az irányba amerre a jelvesztéskor haladtak.
FPV - First Person View - Élőben láthatjuk a gépre szerelt kamera képét vagy videószemüvegen (fatshark) vagy egy kijelzőn amit a legtöbben a távirányítóra szerelnek és a drágább RTF gépek esetében tablet-en és okostelefonon is van rá lehetőség.
Telemetria - Információkat küld a gépről a távirányító kijelzőjére, vagy mobileszközre vagy az FPV kijelzőre miközben nézed az élőképet. Ezek az információk lehetnek pl. magasság, távolság, megtett út, akkumulátorok állapota, hőmérsékletek.
FPV Racer kopterek (versenygépek ~250mm méretig)
Ajánlott Racer quadcopterek:
- Emax Nighthawk Pro 280 ARF
- Eachine Wizard X220
- Realacc GX 210
- Diatone Tyrant S 215 F3 PNF
- Diatone Crusader GT 200 BNF
- Leader 120[teszt]
- Bfight 210
- Eachine Lizard
- Bat 100
- Go-Fly Falcon CP 90 V2Hasznos linkek, leírások:
#############################################
Hasznos linkek:
ecalc.ch: dróntervező oldal, elsődlegesen kamera platformokhoz
Boltok:
Banggood - Ingyenes posta, 2-3 hét alatt minden megjön ami van raktáron.
Hobbyking - A posta fizetős, de van amit csak itt kapni, van EU raktár ahonnan 5 napon belül megkapod a terméket, érdemes innen rendelni a li-po akkumulátorokat is.
Ebay - Gadgetextreme - a goodluckbuy ebay-es profilja, innen még szállítanak Magyarországra, néha van ami olcsóbb, mint máshol.
Ebay- Fisher hobby - Nála is sok minden van, érdemes körülnézni, korrekt, megbízható, már többször is rendeltem tőle.
MyrcMart: A híres „olcsó és jó” RCX versenymotorok lelőhelye, de sok más cucc is kapható innen
Silver drone: ZMX motorok lelőhelye, kifejezetten igényes termékeket gyártanak
Tomtop: különösen az európai raktáruk szokott jó lenni, olcsó DJI termékeket árulnak, de a vevőszolgálatuk gyenge
Gearbest: jelenleg a legnagyobb forgalmat lebonyolító kínai webáruház. Van EU Express szállítása, ami 95%-ban ÁFA és vámmentes (másik európai országban vámolják a termékeket). Néha túltelítődnek, akkor leállítják a szolgáltatást. Vevőszolgálatuk közepes, erősködni kell, és akkor flottul szoktak menni a dolgok. Viszonylag lassan érkeznek meg a csomagok
Dronekiezer: holland nyelvű oldal, angol-német tudással azért lehet használni, remek drón keresője van, ahol a legolcsóbb árakat listázza
Lindinger: alapvetően németnyelvű oldal, de most már van angol keresője is, a legolcsóbb drón árakat dobja ki (néha helytelenül), de keresési alapnak jó. Alapvetően európai oldalakat hoz felKözösségek, tesztek, blogok:
Jackal2 multirotor blogja
Teréz Atya blogja
RCmodell fórum - Magyarország legnagyobb RC közössége, külön multirotoros repülőgépek szekcióval.
RC groups - Nemzetközi rc közösség, itt is nagy rész van a multirotoros gépeknek és a témák között sok teszt.
Quadcopter 101 - Youtube csatorna, rengeteg gép videótesztjével.
Alishanmao csatornája
SeBy DocKy csatornája
Hirdetés
Egyéb, hasonló témájú topikok:
● Quadkopterek, felső tagozat
● Fimi drónok
● DJI topic