Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • k-adi

    nagyúr

    válasz Spizzi #1 üzenetére

    wow hát ezt tuti nem olvasom el :DD

    amúgy meg... lehet ami covid alatt működött, az utána már nem?

  • ribizly

    veterán

    válasz Spizzi #4 üzenetére

    Kiváló volt a leírás. Így kb. már értem mit is éreztünk mi magunk is, amikor abbahagytuk, csak akkor nem tudtuk az összes problémánkat pontosan megfogalmazni.

    Nekünk még 3(+) másik gondunk is volt, ami menet közben egyre csak rontott az élményen:
    - az egyre növekvő cheater-ek száma.
    - az új engine-el a látvány egyre rosszabb lett (pl. homályos távolabbi kép), miközben rosszabbul is futott.
    - az új részekkel a fegyverek és a skin-ek reset-elése, amivel arra kényszerítették (volna) a játékosokat, hogy vegyék meg az új részeket.

    Nálam ez utóbbi ütötte ki végérvényesen a biztosítékot, mivel a BOCW-vel bezárólag minden részt megvettem, de nem kívántam többet fizetni azért a pár óra single-ért, mikor a multit már nem igen akartam nyomni (max kipróbálás szinten, amire meg ott volt mindig az open beta, de az inkább általában eltántorított, semmint elősegítettette a dolgokat). Viszont ez az új rendszer megkövetelte, hogy mindenki megvásárolja az újabb részeket, mert az "új" fegyverek és az azokhoz tartozó progression szinte csak a multival működött szervesen. Ami amúgy gazdasági szempontból teljesen érthető döntés, csak szerintem éppen visszafelé sült el.

    Amikre viszont szívesen emlékszem vissza azok ezek:
    Vondel map. Szerintem az egészen jól sikerült, bár addigra a játék többi részét számomra már szinte teljesen tönkretették.
    Az eredeti MW2019-es Verdansk-on volt egy event, amikor éjszaka volt. Na nálam az úgy beégett, hogy a mai napig azt tartom etalonnak. Elképesztően nézett ki.

    Node nyílván lehetne még sorolni az apróságokat, amikkel egyre jobban ellökték a core játékosokat maguktól, de közben valóban meghatározó szereplője volt a multiplayer, BR piacnak a Warzone. Olyannyira, hogy a PUBG nem kevés dolgot variált át ennek hatására, ami meg azóta újabb erőre kapott és úgy tűnik nem állnak meg. Ezt az újbóli visszatérést biztosan meg fogjuk nézni, de csodálkoznék, ha sok időt töltenénk majd el rajta. :N

  • Spizzi

    tag

    válasz bager13 #3 üzenetére

    Köszi! :)

    Mint írtam, tűzhöz közel lévő emberek jelentései alapján Verdansk egy utolsó esély a mai értelembe vett Warzone számára az Activison szemében mert olyan rekord alacsony a játékosszám már hónapok óta és folyamatosan fogynak továbbra is. Persze erre hivatalos bizonyíték nincs (egyelőre), az Acti soha nem oszt meg ilyen statisztikákat a nyilvánosságal. Max amit én is alatámasztani tudok, hogy feltűnően lassú a meccskeresés mondjuk Urzikstan - BR módra, ami korábban soha nem volt jellemző. Meg hát látom is, hogy ratyi az egész játék a saját szememmel, de ez akár szubjektív is lehet, szóval nem reprezentatív. Általában amit ezek az informátorok előre jeleznek az úgy is szokott lenni 90%-ban, és ha már csak pletyka szintjén felmerül, hogy a Warzone akár villany lekapcs is lehet a közeljövőben, az semmiképpen nem a játék szárnyalásáról tanuskodik. Illetve gyanús az is, hogyha a fő csapatukkal (IW) egy WZ integráció nélküli epizódot fejlesztetnek, amelyben akár PvE fókuszú is lehet az F2P része a játéknak akkor a háttérben már ők régen elengedték a Warzone dolgot.

  • bager13

    aktív tag

    válasz Spizzi #1 üzenetére

    Nagyon kimerítő az elemzésed, le a kalappal. :C
    Csak egy részével nem értek egyet, hogy haldoklik.
    A steam-es statisztikákat meg hiba globálisan minden platformra kivetíteni.

  • Spizzi

    tag

    Igazából egyik szemem sír, a másik nevet.

    Azért nevet, mert végtére is az eredeti Warzone az egyik kedvenc játékom ever státuszra emelkedett. Pont most indítottak egy ilyen Verdansk recap oldalt ahol a saját highlight-jaidat megtudod nézni, és 1200 órám volt Verdanskban. Ez nem feltétlen kiemelkedő mondjuk azokhoz képest, akik 2013 óta CSGO-znak, de ez a játék 2020.03.-tól 2021.12. hóig létezett, ami durva. Én vallom, hogy ez a pálya a világtörténelem legjobb BR mapja amit valaha akárki létrehozott.

    És azért sír, mert sanszos, hogy ez az "update" nem egy új lendületet fog elhozni a mindenkori Warzone életében, hanem egy jókora koporsószög lesz. Olyan lesz Április 3. után ez a játék mint egy sugárbeteg ember. Eleinte úgy tűnik, hogy javul az állapota, játékosok tízmilliói lépnek be újra a Verdansk hívószóra, évek óta nem látott rekordot állítanak fel. Aztán ahogy szépen telik az idő a tendencia megfordul és elkezd hirtelen lerohadni a bőr mindenhonnan, rájön mindenki, hogy hiába az OG térkép ez közel sem az a játék már mint ami szép emlékként a fejükben él. Annyi annual release integrációt megélt már ez a Warzone mellékág, hogy jóformán aki az eredeti Verdansk lekapcsolása óta nem játszott fel sem fogja ismerni ezt a játékot. Semmi köze eredeti önmagához... és szépen lassan feladják a belső szervek is a szolgálatot amíg be nem áll a halál állapota.

    Na de, hogy részletesebben is elemezzem ennek a Warzone jelenségnek a jelenlegi állapotát, hátha van olyan akit érdekel.

    Kezdjük a tényekkel: a játék haldoklik. Soha nem látott mélységben van az aktív játékosszám, de, hogy idáig eljussunk egy hosszú út volt.

    Mi tette olyan jóvá az eredeti 2020-as Warzone-t? Alapvetően az, hogy egy zsigereiben is kiváló FPS játékra építették fel, nevezetesen az MW2019-re. A Warzone is emiatt egy tematikusan, logikusan felépített játék volt mert stabil alapokon állt. Adott volt a nagyszerű gameplay, a komolyanvehető történet és millió amibe integrálták a tematikát, földhözragadt, már-már milsim ábrázolás és nem utolsósorban egy olyan új engine (IW 8) amely új iparági standerdet képviselt az FPS műfajon belül grafikában, hangokban, fegyverek kezelésében és úgy általánosságban az immerzióban.

    Az MW2019 nagyot ment a közösségi médiában, konkrét IRL kommandósok reagáltak a kampány bizonyos küldetéseire videóban, szállóigévé vált Cpt. Price egyik mondata a "Bravo Six, Going Dark" amelyre Tik-Tok trendek épültek, a multiplayer hasított, azonnal az utóbbi évek legjobban fogyó epizódjává vált. Az embereknek tetszett ez az inkább felnőtteknek címzett komolyabb hangvételű irány, ugyanúgy árkád és fast-paced, de taktikainak álcázott gameplay-el.

    Pár hónappal később az Infinity Ward mesterien ültette át az MW2019 összes érdemét az új F2P Warzone-ba. Nyilvánvalóan az emberek azonnal ráharaptak erre is, hiszen miért ne tették volna. Adott egy évek óta példátlan CoD, de nem csak CoD hanem úgy általánosságban véve is egy példátlan FPS, amit ráadásul ingyen ki is lehet próbálni. Aztán kiderült, hogy ez az új formula BR-ként is tökéletesen működik, hatalmas bázist tudott bevonzani külön az anyajáték bármiféle károsodása nélkül, sőt egymást tudták támogatni, kvázi teljes összhangban éltek. Ez pedig egy kardinális különbség a jelenlegi Warzone-hoz képest, de erről majd később.

    Az első ütés és ezzel egyetemben az azóta is töretlenül tartó lejtmenet a játék megjelenése után kilenc hónappal, 2020. Decemberében érkezett, amikor is integrálták az aktuál legújabb CoD tartalmait, a BOCW-t. A lore és tematika konkrétan azonnali taktikai KO-t kapott azzal, hogy a 2020-ban játszódó, modern fegyvereket és szereplőket felvonultató közegbe beengednek két tucat hidegháborús arcot legalább ugyanennyi múzeális fegyverrel, hogy egy időben és térben vívják meg a csatájukat. A komolyanvehetőség és immerzió töredékére csökkent, a hangulat nagyrésze ment a levesbe. A content egyik napról a másikra a duplájára nőtt, ekkora már a legalább 50 fegyverből álló arzenál balanszolása fejlesztői oldalról is lehetetlenné vált, ekkor vált fogalommá a "meta" kifejezés, az emberek kénytelenek voltak a broken fegyókat használni, hogy érvényesülni tudjanak. Az iskolából / melóból hazaérők a könnyed esti játékba behuppanás helyett elkezdték a különböző statisztikai oldalakat bújni, hogy az új heti frissítésben mi lesz a nyerő loadout ha nem a konstans gulág a cél. A játék elkezdett kevésbé szórakoztatóvá válni és inkább egy másodállásra hasonlítani. A helyzeten nem segített a Treyarch látásmódja sem, akik a saját játékaikat hagyományosan 80.-90.-es évek képregény és akciófilmeik mentén építik fel. Jött itt Rambo, McLane, mindenféle lehetetlen kinézetű dilettáns operátor. Ekkora már az Infinity Ward által eredetileg felépített Modern Warfare univerzumtól fényéves távolságra kerültünk. De itt még mindig vitte a hype magával a játékot illetve maga a tény, hogy amúgy gameplay szinten ez egy baromi jó játék és végeredményben szórakoztató.

    A második ütés a BOCW-re egy évvel, 2021. Decemberében érkezett, amikor is a Vanguard integráció volt a soros. Az így is teljes kavalkádban szenvedő fegyverarzenál ismét több tucatnyival bővült, amelynek sorsa immáron végérvényesen megpecsételődött: inenn már nincs visszaút, soha nem lesz balansz. Itt már lore-ról, tematikáról vagy esetlegesen hangulatról egyáltalán nem beszélhetünk, hiszen az MW idővonal már mint csak egy régi kor mementója van jelen az újjonan bekerült WW2 körítésnek hála. Ekkora három különböző, teljesen más korban és teljesen más csapatok által fejlesztett IP-ból állt össze a Warzone egy teljesen neutrális, mindenféle érzelmet mellőző csalamádévá. Itt jött el a nevezetes pillanat is, amikor Verdansk kuka és jött a helyére Caldera. Borzalmas volt az új térkép, totálisan fantázia nélküli, horriblis POI elosztással és pálya dizájnnal.

    A harmadik ütést meglepő módon a játék eredeti fejlesztője az Infinity Ward vitte be, bár ez nem egy olyan egyértelmű szintromlás mint az előző két integrációnál, sőt ez még az eredeti 2020-as Warzone evolúciós továbbfejlődéseként is értelmezhető, de a jelenlegi Warzone életútja miatt a saját idejében lévő fogadtatást veszem alapul. Szóval. 2022. Decembere, az MWII2022 integrációja következik, ami nem is annyira integráció, hiszen engine váltás történik, egy friss kezdet. Az MW2019-BOCW-Vanguard tartalmak kuka, a csalamádé helyett egy egységesített only Modern Warfare tematikát kapunk ismét, alapvetően kezelhető számú fegyverrel és tartalommal. Mindez jól hangzik, csak a gond abból adódott, hogy időközben az Infinity Ward egy szemléletváltáson esett át a CoD gameplay design-ját illetően. Itt tévedés ne essen, ezeket a döntéseket nem önkényesen hozzák meg, hanem kiválóan működő, statisztikákat gyűjtő és elemző algoritmusokkal. Többek között ezért nem érthették ők sem, hogy mégis mi ez az utálat az addigra már WZ 2.0 nevet viselő játék iránt, hiszen ez az új játék felhasználói szokások és preferenciák lenyomata, kvázi a "definitív" Warzone élmény a széles közönség számára...és mégis, sokak szerint a mai napig itt kezdődött az igazi lejtmenet ami végül a sírba teszi a játékot hamarosan. Na de hogyan is volt ez? Az IW jelentősen lelasította a gameplayt. Lassab futás, slide cancel kivétele, no reload-canceling, hangos (realisztikus!) trappok, backpack rendszer bevezetése és nem szeretném tételesen felsorolni, de rengeteg olyan dolgon változtattak ami a Warzone-t egy jóval lassabb, már-már taktikai milsim irányába mozdította el. Itt jönnek képbe a streamerek és mindenféle egyéb tartalomgyártók akik eddigre már főállású WZ játékossá nötték ki magukat. Megszokták a gyorsabb, pörgősebb, az eszetlen rusholgatást alig büntető játékot, illetve a képernyőn is az ilyen gameplay néz ki jól, nekik meg ebből van pénz. Elkezdték köpködni az új játékot és ezzel ugyanerre buzdítva a közönségüket is. Holott a közönségük nagyrésze pont az akiknek az IW célzottan készítette ezt a játékot, mert a megfáradt melós este codozik kicsit vs. napi 10 óra játék streamelve egymáshoz viszonyított aránya kb. olyan 99% - 1% a teljes bázisnak. Az emberek kvázi saját maguk ellen fordultak, persze nem szándékosan. Na és sokaknak igazuk volt, tényleg itt kezdődik a Warzone totális lejtmenete de szerintem nem abban az értelemben amire ők gondolnak, hanem: Itt vesztették el a fejlesztők végérvényesen azt a maradék kapcsolatot a játékosokkal, hogy akkor végeredményben mire is van szükségük és, hogy milyen iránbyan és célkitűzések mentén folytatódjon a Warzone.
    (Könnyen tűnhet úgy a leírtak alapján, hogy az MWII szerintem egy tökéletes játék, nem, közel sem az, de ha az MW2019-et tartjuk a legjobb modernkori CoD élménynek, akkor az MWII megkérdőjelezhetetlenül a második helyen áll.)

    A negyedik ütést az MWIII hozta el 2023, Decemberében, amit az Activision egy gyorsreagálású katasztrófavédelmi egységként küldött be a gigászi felháborodás miatt, nem is sejtve, hogy igazából inkább a tűzgyújtók lesznek irónikus módon. A közösségi imák fülekre találtak, extrém gyors mozgás, ugra-bugra teletabi bohóckodás lett a játékból, ami nem az MW2019-el megkezdett IW8-kori állapotokat szeretett volna helyreállítani, hanem sikerült arra még rá is licitálni. Behatárolhatatlan hangforrások, ötmillió-csillió kütyü amelyek megértéséhez külön wikipédia kellene, jump balloon-ok és miegymás. Újra indulhatott Twitchre a montázsgyár, nagyon látványos gameplayeket lehetett tolni. De szépen lassan a háttérben igazából elkezdődött a megállíthatatlan rohadás, egyre többen jöttek rá, hogy amúgy ez minden csak fun és ettől értelmesebb dolgokra is pazarolhatják a szabadidejüket.... mindazon mellett, hogy egy új rend van felemelkedőben a CoD-on belül is, szintén csendben és a háttérben, amelyknek a képviselői nem is mernek a nyilvánosság elé kiállni mert azonnal fejüket veszik.

    Az ötödik és egyben sanszos végleges ütést tavaly évvégén nyelte be a játék gyomra, a BO6 integrációt. Itt ismételten minden korábban leírt balansz, tematika, hangulat stb. probléma fentáll mint amit a Vanguard-al bezáróan írtam a Warzone "1"-el kapcsolatban, hiába az MWII nullázta a korábbi hülyeségeket. Ami a BO6 újdonságait érinti méggyorsabb mozgás, mégkevesebb kinyerhető információ az audioból, még átláthatatlanabb gadget-ek és fegyver arzenál. Brutális mértékű elpártolás a játéktól, kvázi ott tart a dolog jelenleg, hogy a lobbykban a tryhard élő aádsban lévő streamerek harcolnak egymás ellen, nincs más fent a szervereken. Persze nekik tetszik a játék, csak már az sincs aki nézze őket, senkit nem érdekel a játék.

    A Steam nyilván nem egy teljesen reprezentatív platform a teljes játékosszámot tekintve, de kiválóan tudja megmutatni az aktuális trendet, mert valószínűleg az összes platformon hasonló a tendencia.

    52 ezer ember játszik éppen a Call of Duty HQ-t használó alkalmazásokkal, holott ez már tartalmazza azokat is akik éppenséggel az MWIII vagy BO6 fizetős multiplayerrel is játszanak a Warzone-on kívűl. Az all-time peak közel 500k ember amit viccesen a szénné fikázott MWII és WZ 2.0 megjelenésekor érte el és az azt követő hónapokban is tudott egy nagyon stabil 150k-300k számot hozni.... ami csak úgy 3x jobb eredmény mint a mostani, pedig az elvileg valami infernális pusztulat volt az akkori beszámolók szerint... a jelenlegivel meg ugyebár semmi gond, legalábbis Twitchen.

    Na ja, szóval itt tartunk most. Erre a fekélyes, elhalt, eutanáziáért kiáltó testre próbálnak meg jövőhónapban egy Verdansk feliratos sebtapaszt helyezni, de erről a véleményem már az első bekezdésben leírtam.

    Akkor hogyan tovább? Mi lesz a Warzone-al? Nem vagyok iparági bennfentes, bár nem túl széles körben ismert, többnyire biztos forrás követője, legalábbis ismerője vagyok. Véleményem szerint 3 út áll a játék előtt, egy teljességel kizárt, egy mérsékelten lehetséges és egy lehetséges.

    A teljeséggel kizárt, hogy belátják, hogy hülyék az egészhez, ha hozzányúlnak a játékhoz csak egyre beljebb ütik a szögeket a koporsóba: Leállítják a jelenleg futó Warzone-t és cserébe megnyitják az OG Warzone-t, az MW2019/IW8 alapú eredeti verziót visszatöltve a 2020. Novemberi mentését mindenkinek.

    A mérsékelten lehetséges, hogy Verdansk-nak tartósan sikerül feljebb tornázni a játék népszerűségét és az idei BO7 integrációt is viszonylag jól fogadja a közönség, tehát továbbra is zöld utat kap a játék a kiadótól a folytatáshoz. Jó nem lesz, megmarad ennek a jellegtelen, sótlan, cukrozott sz*rnak, de legalább játszik vele annyi ember, hogy rentábilis legyen az üzemeltetés.

    A potenciálisan lehetséges forgatókönyv pedig az, hogy még a BO7 integrációt ha kell plafon 1000 aktív játékos mellett is beleerőszakolják, a szerverek futni fognak még jövőre is. 2026 végén érkezik ismét az Infinity Ward a MWIV-el és azzal az új F2P megoldásukkal amit már már az MWIII bekezdésében említettem, mint a háttérben, csendben munkálkodó erő: DMZ 2.0.

    Az első DMZ az MWII2022 alapjain jelent meg, értelemszerűen 2022 végén. Egy olyan játékmódról beszélünk, ami effektíven másfél éve nem kapott kontent update-t és hamarabb találok meccset akármelyik pályára mint a legfrissebb, legaktuálisabb Warzone-ban akármihez. Ja, csak erről senki nem beszél mert nem menő a online multiplayerben AI-kra lövöldözni és azonnal kezdődne a cyber bullying bármilyen fórumon. Csakhogy az átlag kodos Józska' nem járkál fórumokra hanem kinyitja a sört és leül játszani, és ami a vicc, hogy úgy néz ki, hogy több ilyen casual player tölti be a halottnak nyilvánított DMZ-t a WZ helyett. Pedig az Activison már az almenü almenüjének az almenüjébe dugta el ezt a módot, nehogy addig is megtalálja bárki mert most a WZ-t kellene tolni, hogy legyen mivel indokolni a befektetőknek, hogy miért abba van tolva a pénz.

    Nagyon úgy fest a dolog, hogy a Warzone jövőre villany le, DMZ 2.0 pedig élesedik és lehetséges, hogy lesz PvE only mód is, tele narratívával rendelkező, taktikai coop missziókkal, rendes Modern Warfare környezetben. Több forrás jelentései szerint márpedig ez fog történni és mint korábban említettem ezek a döntések hosszas felhasználói szokások és preferenciák szondázása és elemzése után születnek. Ami számomra külön vicces az egészben, hogy az Infinity Wardnak már 2022-ben igaza volt az MWII-el...hát nem egy hálás feladat kiszolgálni a CoD tábort az biztos, kvázi lehetetlen. Nehéz megadni amit kérnek, hogyha maguk akik kérik sincsennek tisztában azzal, hogy effektíven amit akarnak az micsoda.

    Pacsi mindenkinek aki elolvasta!

Új hozzászólás Aktív témák