Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Colos1

    őstag

    válasz RockHaRD #5540 üzenetére

    Az IAS az Indikált (Indicated) Air Speed, a TAS pedig a Valós (True) Air Speed. A tengerszinten - ha a légkör gáztechnikai normál állapotban van, azaz 101,325 KPa nyomáson, 15°C -on, és a páratartalom elhanyagolható, akkor a kettő megegyezik. Gyakorlatilag pici eltérés mindig van.

    A kettő szükségességét egy példával próbálom szemléltetni.

    Tengerszinten van egy kifutó, ahonnan felszállsz. A repülőnek mondjuk 200 Km/h -val kell mennie, hogy elemelkedjen. Mondjuk, hogy van egy másik kifutó is Tibetben, 6500 méter magasan. Itt hiába gyorsulsz fel 200 Km/h -ra, a ritkább levegő miatt nem fog elég felhajtóerő keletkezni, és kb. 350 -nél szállsz csak fel.

    Ha a sebességet a levegőhöz képest mérjük (pl. a Prandl-Pitot csővel), akkor a levegő sűrűsége befolyásolja a mérési eredményt, pont úgy, mint ahogyan a szárnyakon a felhajtóerőt is. Tehát egy ilyen készülék a tengerszinten is, meg a 6500 méter magasan lévő kifutón is 200 Km/h -t fog a felszálláskor mutatni, annak ellenére, hogy kb. 350 -el repesztesz. Ez az IAS, amely azért fontos, mert ebből tudod, hogy a repülő hogyan viselkedik.

    A TAS a földhöz képest mért sebesség, amennyivel a repülő valójában megy. Minél ritkább a levegő, azaz minél magasabban vagy, annál nagyobb az IAS -hoz képest a TAS.

    Ezek után mindenki döntse el, hogy melyikre van szüksége légiharcban :)

    Mindenkinek a környezetében van egy seggfej. Ha a tiédben nincs, akkor valószínűleg te vagy az...

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés