As Dusk Falls teszt

Mi baj történhet, ha egy Amerikát átszelő költözés közben egy apró arizonai motelben húzzuk meg magunkat? Mint most kiderül, lényegében minden!

Alkonyat

A Quantic Dream és a Sony-féle London Studio veteránjaiból összeállt INTERIOR/NIGHT stúdió öt éve létezik, és első játékuk, az As Dusk Falls még csak most fog megjelenni – igen sok kísérletezés kellett hozzá, hogy összehozzák ezt a látványvilágot, és megírják a történetet. Más pedig itt nem nagyon akad: ismét egy nagyköltségvetésű narratív játékról fogok beszélni, amelyben a játékos feladata kizárólag az egyszerű QTE-jelenetek teljesítése, illetve különféle döntési helyzetekben a végső szó kimondása. A kategória legismertebb játékaitól – mondjuk a Telltale vagy a Supermassive alkotásaitól – eltérő módon az éppen figyelt karaktert nem lehet közvetlenül irányítani, nem tudjuk tehát a szereplőket manuálisan futásra, vezetésre, rejtőzésre bírni. Míg azokra sokan az interaktív film leírást húzzák rá, az As Dusk Falls sokkal inkább egy interaktív, dinamikus, animált képregényre hasonlít; igaz, tényleges képregényes eszközöket (mondjuk szövegbuborékokat, netán panelkompozíciókat) egyáltalán nem használ.

Ez azt jelenti, hogy amikor a szereplők vannak a kamera fókuszában, nincs rendes animáció sem, a gyönyörűen megrajzolt képek csak egy-két másodpercenként váltanak – igaz, a poligonból kialakított járműveket meg a megszokott módon, folyamatosan mozogva mutatja a program. Van olyan ismerősöm, akinek ugyan nagyon tetszett a játék művészeti stílusa, de a folyamatos animációk hiányát még így is nehezen tudta elviselni – nekem ezzel semmi bajom nem volt, de ez is jelzi, hogy e tekintetben megosztó lesz az As Dusk Falls.


[+]

Engem valószínűleg azért nem zavart a játék ezen része, mert amúgy a képernyőn látottak fantasztikusan néznek ki. A karakterek életszerűsége nem véletlen: minden jelenetet színészekkel vettek fel, és aztán a legjobb képkockákat alakították át erre a festett-rajzolt designra. Ez egységes, azonnal felismerhetően stilizált ábrázolást tesz lehetővé, de e megoldásnak köszönhetően a realizmust sem kellett elhagyni. Minden arckifejezés, minden mozdulat, minden gesztus teljesen emberi, még akkor is, ha a ténylegesen látott képkockák közé a képregény-olvasáshoz hasonlóan agyunk helyettesíti be a hiányzó mozgásokat. Ebben persze az is segít, hogy lényegében minden jelenetet filmes kameramozgás, illetve apró háttéranimációk tesznek dinamikusabbá – az összhatás ezeknek köszönhetően tényleg igen hatásos.


[+]

Ami a játékmenetet illeti, ezúttal tényleg kevés dolgunk lesz: a képernyőn feltűnő cselekvési vagy párbeszédbeli választási lehetőségeket leszámítva csak a viszonylag ritka és meglehetősen egyszerű, az analóg karon kívül csak egyetlen gombot használó QTE-jeleneteknél kell a kontrollerhez nyúlni. Néha nyomni, máskor nyomkodni vagy nyomva tartani kell a gombot, de nem hiszem, hogy ez komoly kihívásokat fog okozni a legtöbb játékosnak – nekem az első végigjátszás öt-hat órája során mindössze egyetlen elrontott próbálkozásom volt, amikor a játék közepén nagyhirtelen bejött a képbe az analóg kar forgatása is. Igazán nagy gond általában akkor sincs, ha elbaltázunk egy-egy próbát – az általam utólag tesztelt jelenetekben általában csak egy plusz jelenetet kaptam, vagy kicsit más irányba kanyarodott a történet.


[+]

Mindez talán azért is van így, mert az As Dusk Falls játszható multiplayerben is, mégpedig nagyjából abban a közösségi kooperatív rendszerben, ahogy anno 2014-ben a Twitch teljes közössége végigküzdötte a Pokémont. A legfeljebb nyolc játékos egyszerre követi az eseményeket (akár online, akár egy képernyő előtt), és a maguk kontrollerén – ami lehet egy ingyenes mobiltelefonos app is – meghozzák a döntéseket és teljesítik a QTE-ket. Minden helyzetben a többség akarata vagy teljesítménye dönt, igaz, minden játékos rendelkezik három vétólehetőséggel is, hogy a számára nagyon ellenszenves döntéseket felül tudja bírálni. Ez a lehetőség még Twitch-en streamelve is elérhető, így, ha valaki azt szeretné, hogy egy kiszámíthatatlan falka irányítsa a játékát, hát ő is ki van szolgálva.


[+]

A képeket nézve biztosan mindenkinek feltűnt, hogy az As Dusk Falls magyar feliratot is kapott. Ez természetesen örvendetes hír, és rengeteg játékos számára teszi majd érthetővé a játékot, követhetővé a történetet. Sajnos azonban a fordítás minősége meglehetősen gyenge lett, ami legalább részben annak tudható be, hogy feltehetően egy kontextus nélküli Excel-táblázatban kellett magyarra írni a szövegeket – máshol viszont konkrét hibák is akadnak. A deputy nem sheriffhelyettes, az amerikai foci nem rögbi, a xing nem a fucking rövidítése, hanem a crossingé, a date pedig néha dátumot és nem randevút jelent – és pont ehhez a kontextust megadta a mondat. A magázás mindig életidegen módon bukkan fel, a szóválasztás sokszor nagyon hangulatidegen, és elütések, tükörfordítások, modorosságok is bőven akadnak. Érdekes módon, bár általában a hazai szokásnak megfelelően a magyar szövegben sokkal több a káromkodás, de olyan rész is akad, ahol az angol szitkozódás helyére teljesen nyugodt kifejezések kerültek. Remélem, lesz rá lehetőség, hogy a fordító a játékban is ellenőrizze, és persze, hogy ez alapján kijavítsa a magyar feliratot, mert e téren bőven van lehetőség az előrelépésre.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • South of the Circle teszt

    A nyár közepén egy olyan történetet játszhatunk végig, amelynek főhőse a fagyott, viharos Déli-sarkon küzd a túlélésért.

  • Two Point Campus teszt

    Néhány éve egy mafla betegségekkel teli kórház irányításában merülhettünk el, most pedig egy szintén nem normális egyetemi kampusz felépítése lesz a feladatunk.

  • Mothmen 1966 teszt

    Az amerikai kriptidek talán legkedvelhetőbb tagja a molyember, Nyugat-Virginia nem-hivatalos kabalaállata – na de mi köze van e lénynek az 1966-os Leonidák meteorrajhoz?

Előzmények

  • The Quarry teszt

    Az Until Dawn alkotói ismét egy seregnyi tinit sodortak bele egy veszélyekkel teli éjszakai kalandba. Igaz, hó és jég helyett nyárvégi az idő, de ettől nem lesz könnyebb dolgunk.

  • The Centennial Case: A Shijima Story teszt

    Egy évszázados rejtély megoldását nézhetjük végig ebben a furcsa hangulatú, élőszereplős videókat használó programban.

  • The Stanley Parable: Ultra Deluxe teszt

    Mind emlékszünk 2013-ra, amikor a Stanley Parable megjelent, ugye? Lehet megkapaszkodni: a nagyszerű játék most egy kicsit ultrább és sokkal deluxe-szabb formában tért vissza!

  • Martha Is Dead teszt

    Sötét, néhol egyenesen kegyetlen kalandjáték, helyenként fotorealizmust közelítő látványvilággal, és egy sötét titkokat még sötétebb titkokra halmozó családdal.