Martha Is Dead teszt

Sötét, néhol egyenesen kegyetlen kalandjáték, helyenként fotorealizmust közelítő látványvilággal, és egy sötét titkokat még sötétebb titkokra halmozó családdal.

Ikerházban

1944. júliusában vagyunk, valahol Toszkánában. Az évszázados múltra visszatekintő farmházban egy német tábornok él olasz feleségével, valamint ikerlányaival. A szövetséges erők olyan közel járnak, hogy a robbanások és a repülők hangját már néha ide sodorja a szél – a család számára jó hírekről pedig még a dedikáltan fasiszta napilap és rádió sem tud beszámolni. Sok játékban ezzel már meg is találtuk volna a központi témát, de a Martha Is Dead olasz készítői a világháborút a háttérbe űzték – bár a megállíthatatlanul közelgő frontvonal helyenként fontos szerephez jut a narratíva alakításában, abszolút nem ez van a program fókuszában.

Nem, a Martha Is Dead sokkal személyesebb kérdésekkel foglalkozik, első helyen rögtön azzal, amit a játék címe jó előre közöl velünk: az ikerlányok egyike, Martha, a játék legelején elhalálozik, egész pontosan belefullad a közeli tó hideg vízébe. Élettelen testét húga, Giulia találja meg és vonszolja partra hisztérikusan, ahol azonnal észreveszi, hogy Martha az ő ruháinak egyikét hordja – és hogy valami kézzelfogható emléke legyen szeretett nővérétől, magához veszi annak nyakláncát. A trauma hatására Giulia elájul, a kétségbeesetten közeledő szülők pedig félreértik a helyzetet: számukra úgy tűnik, hogy Giulia az áldozat, és Martha maradt életben.


[+]

Azt hiszem, nem vagyok egyedül véleményemmel, ha ezt már önmagában is kifejezetten drámai felütésnek értékelem. Biztos vagyok benne, hogy megannyi regény és film kezdődött hasonlóképpen, de videojátékban még nem láttam ezt a csavart – az pedig különösen érdekes, ahogy ennek feldolgozásaként a sok lehetséges műfaj közül a pszichodrámát választották a fejlesztők. Merthogy a két lány minden „ikerségük” ellenére is különböző személyiség volt: Martha születésétől fogva siketnéma és nyilvánvaló módon anyja kedvence – Giulia pedig inkább apjához áll közelebb, és hozzá hasonlóan a fényképezés a hobbija. Most, amikor nővére szerepét kell, hogy elfoglalja, Giuliának óriási átalakuláson kell keresztülmennie – nemhogy nem beszélhet, de nem is reagálhat a hangokra, szavakra.


[+]

Márpedig szavakban nem lesz hiány, hiszen Irene, az ikrek édesanyja viszataszító örömmel fogadja, hogy az imádott gyermekét szerinte még a méhében fogyatékossá kínzó másik lánya megfulladt, míg édesapjukat szinte megfojtja a gyász. Nagyon érdekes, ahogy a szülőket kezeli a játék: ők néhány igen rövid pillanattól eltérően sosem jelennek meg a képernyőn, hanem inkább hangjukat halljuk: egy szörnyű beszélgetést a szomszéd szobából, egy, a távozó autóból bekiabált mondatot, avagy régi szidalmakat egy bábjátékos visszaemlékezés során. Az ezáltal is táplált magányérzet is hozzájárul ahhoz a feszültséghez, ami a Martha Is Dead központi hangulati élménye – és a nyilvánvalóan szörnyű traumától szenvedő Giulia bármiféle lelki támogatás nélkül érthetően hamar zuhanni kezd saját fantáziavilágába. Egy idő után már nem tudjuk, hogy pontosan melyik jelenet játszódik a valóságban, hogy egy-egy esemény pontosan mikor vagy hogyan illeszkedik a történetbe.


[+]

A játék ettől függetlenül nem valami elvont őrület, mint jónéhány, hasonló témákat – gyászt, traumát, generációs konfliktusokat – feszegető programtársa. Nem (sokszor) fogunk absztrakt környezetben metaforaként szolgáló kiutakat keresni, nem fogunk álombéli felhőkön ugrálni, és nem törik Giulia elméje sem személyiség-szilánkokra. Nem, a Martha Is Dead csaknem teljes hosszát (ez 5-7 óra lesz, mégpedig a mellékes teendőkkel kapcsolatos lelkesedésünk függvényében) a farmépületben, illetve az ahhoz tartozó területen fogjuk tölteni – az egykor sokkal több életet is eltartó karámok környékén, a néha izzasztóan forró, máskor holdfényes erdőben, illetve a hatalmas tó partján. A program öt napra van bontva, és minden nap más eseményeket, opcionális feladatokat, illetve gyűjtenivalókat sodor elénk.

Az már az első videókból is tisztán látszott, hogy a fejlesztők a látványvilág terén a realizmusra törekedtek. Mindent óriási felbontású textúrák borítanak, a farm berendezése korabeli fotók alapján igazi aprólékossággal lett megteremtve, és a fények-árnyékok összjátéka is sokkal élethűbben modellezi az olasz nyár viszonyait, mint azt talán egy indie játéktól várnánk. Nyilván bele lehetne itt-ott kötni, de ez szerintem badarság lenne – a Martha Is Dead remekül néz ki, még ha oly statikus is. Szerintem az is jól áll a játéknak, hogy alaphelyzetben olasz szinkronnal indul el; ezt ugyan át lehet állítani angolra is, de ezzel a hangulat jókora része elvész.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • The Stanley Parable: Ultra Deluxe teszt

    Mind emlékszünk 2013-ra, amikor a Stanley Parable megjelent, ugye? Lehet megkapaszkodni: a nagyszerű játék most egy kicsit ultrább és sokkal deluxe-szabb formában tért vissza!

  • Rogue Legacy 2 teszt

    Akkor sincs gond, ha elbukod a küldetést: majd gyerekeid befejezik a feladatot. Vagy ha nekik sem megy, hát majd az unokák és még távolabbi családtagok győznek egyszer.

  • The Centennial Case: A Shijima Story teszt

    Egy évszázados rejtély megoldását nézhetjük végig ebben a furcsa hangulatú, élőszereplős videókat használó programban.

  • The Quarry teszt

    Az Until Dawn alkotói ismét egy seregnyi tinit sodortak bele egy veszélyekkel teli éjszakai kalandba. Igaz, hó és jég helyett nyárvégi az idő, de ettől nem lesz könnyebb dolgunk.

Előzmények

  • Tiny Tina’s Wonderlands teszt

    Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy fantasy környezetű DLC-je a Borderlands 2-nek. A csaknem évtizedes ötletet most leporolta a Gearbox, és majdnem teljes epizóddá bővítették azt.

  • Elden Ring – segítség az elinduláshoz

    Akár Dark Souls-veterán az ember, akár teljesen új számára ez a műfaj, néhány segítség és tipp mindenkinek hasznos lesz, hogy az első órák ne tökéletes tanácstalansággal teljenek.

  • Elden Ring teszt

    Nagyon sokat kellett rá várni, de végre megérkezett a Dark Soulsok és a Bloodborne alkotóinak új játéka, amely a jól ismert receptet hatalmas, nyílt világba helyezte.

  • Life is Strange: True Colors teszt

    Végre nem kell hónapokat várni minden egyes epizódra: a Life is Strange-antológia harmadik teljes évada epizodikus felosztása ellenére is egyben jelent meg.