Mothmen 1966 teszt

Az amerikai kriptidek talán legkedvelhetőbb tagja a molyember, Nyugat-Virginia nem-hivatalos kabalaállata – na de mi köze van e lénynek az 1966-os Leonidák meteorrajhoz?

Mothmen 1966

Amikor a Steam demófesztivál felhozatalában kutattam érdekességek után, belefutottam egy gyönyörű visual novelbe: a Mothmen 1966 kipróbálható verziója mindössze hét szín használatával tudott feszült, helyenként egész félelmetes pillanatokat teremteni. Alig pár hét telt el, és a teljes játék már meg is jelent, mégpedig örvendetes módon minden releváns platformra.

Félreértés ne essék: ez nem egy klasszikus kalandjáték. Igen, van benne pár apró logikai minijáték, és itt-ott hozhatunk döntéseket is, de még így sem a játékosi szabadság van a fókuszban, hanem az igencsak meghökkentő történet hatásos prezentálása. A visual novel-átlaghoz képest persze hajszálnyit aktívabb munkát kíván meg a játékostól, és talán az sem általános, hogy többhelyütt meg is halhatnak karaktereink (ezt fürge, automatikus állástöltés követi a félresikerült minijáték vagy halálosnak bizonyuló döntés elé), de aki mindenképpen tényleges akcióra, irányításra vágyik, az itt nem fogja megtalálni a számításait.


[+]

Annál inkább kiszolgálja a Mothmen 1966 azokat, akik szívesen olvasnak, főleg úgy, hogy stílusos, a korlátozott színvilágot kiválóan kihasználó illusztrációk kísérnek minden eseményt. Fernando Martinez Ruppel pixelgrafikus fantasztikus munkát végzett, lényegében minden újabb – néha picit animált – állókép már önmagában is jutalmat jelent. Mellette Nico Saraintaris dolgozott még a játékon, egy helyenként álomszerű horrortörténetet megírva. A talán másfél órára nyúló sztori során kidolgozott karaktereket ismerünk meg, akik egyre ijesztőbb tempóban zuhannak bele valami ősi összeesküvés által jelentett veszedelembe.


[+]

A történet egy ismert meteorraj, az 1966-ban Nyugat-Virginiából is jól látható Leonidák feltűnésének éjszakáján játszódik. Az események az isten háta mögött, egy erdőszéli benzinkút környékén játszódnak, és a tíz fejezet során összesen három karaktert fogunk irányítani. Az egyikük Holt, aki itt lakik, és egy hobbija van: valami furcsa eszköz rekonstruálása a műhelyben. A másik kettő egy fiatal pár két tagja: Victoria, egy fiatal nő, aki jelenleg nem nagyon kedveli pasiját, Lee-t, aki erről mit sem tudva romantikusnak szánt meteornézést tervezget párjának. Mellettük egy Lou nevű újságíró lesz még fontos karakter, hiszen ő ismeri azokat az ősi történeteket és összeesküvés-elméleteket, amelyeket a játék körüljár.


[+]

Hogy pontosan miről is szól a Mothmen 1966, azt meghagyom jótékony homályban – olyan rövid a játék, hogy gazság lenne lelőni még a legapróbb részleteket is az alaphelyzeten túl. Persze a cím elég sokat elárul a fenyegetés mibenlétéről, főleg azoknak, akik legalább valamennyire ismerik a kriptozoológia kevésbé népszerű állatait – nevezetesen a nyugat-virginiában sokszor látni vélt molyember legendáját. (A Megszólít az éjszaka című pocsék Richard Gere-film is ezt dolgozta fel, de a YouTube-on „dokumentumfilmeket” is talál a bestiáról a kíváncsi olvasó.)


[+]

Érdekes módon a játékból hiányzik minden kényelmi funkció, ami a visual novelek újrajátszását általában megkönnyíti: manuális mentések készítése nélkül nem lehet a fejezetek közt ugrálni, és nem lehet átugrani a már látott szövegeket sem. Cserébe viszont az egyik szereplő által bemutatott furcsa és piszok nehéz solitaire-variáció a menüből is játszhatóvá válik. A minijátékok ezt az extrát nem kapták meg, de mivel jobbára egyetlen megoldásuk van, erre nincs is szükség; ezek közt amúgy van földhözragadt rendrakás a benzinkút polcain, de van jóval adrenalindúsabb helyzet is – egyszer például támadó prérifarkasokat kell autónk mellől elzavarni.


[+]

A Mothmen 1966 inkább egy hangulatbomba, mint egy klasszikus értelemben vett videojáték-élmény. Az néha nehézkes minijátékok nem adnak hozzá igazán sokat, de az illusztrált történet kifejezetten sikeres a játékos figyelmének felkeltésében, majd érzelmeinek alakításában. Nem egy korszakalkotó játék, és nyolceurós árát játékpercekre fordítva elég rossz mutató jön ki, de sikerült elérnie azt, ami sok, sokkal nagyobb játéknak sem megy: egyes fordulataira és képkockáira évekig emlékezni fogok!

A Mothmen 1966 PC-re, PlayStation 4-re, Switch-re és Xbox konzolokra jelent meg.

Összefoglalás

A molyember kriptid állítólagos feltűnésével foglalkozó visual novel, mégpedig egy olyan darab, ahol a vizualitás és a szöveg is kifejezetten jól dolgozik a hangulatteremtésen. Finoman szólva sem a világ legtartalmasabb játéka, de a másfél órában így is hatalmas élmény lapul!

A Mothmen 1966 legjobb vonásai

  • Fantasztikus hangulat az első perctől az utolsóig,
  • felejthetetlen pixelillusztrációk tömege,
  • a más témával foglalkozó következő rész demója megnyitható.

A Mothmen 1966 leggyengébb pontjai:

  • Néhány minijáték nem magától értetődő.

Bényi László

Azóta történt

  • Digimon Survive teszt

    A szinte végtelen széria új felvonásában a digimonokból ugyan meglepő mértékben hiányzik a digitalizáció, de monsterekkel azért még lesz dolgunk.

  • Cult of the Lamb teszt

    Félig roguelike akciójáték, félig vidám szektamenedzselős faluszimulátor – nem mindennapi kombináció ez, a kérdés csak az, hogy vajon miként működnek egymás mellett.

  • The Excavation of Hob’s Barrow

    Pár héttel a Return to Monkey Island után egy újabb minőségi point ’n’ click kalandjáték érkezett – ezúttal teljesen más hangulattal. Van merszed feltárni az ősi síremléket humor nélkül is?

  • Shadows Over Loathing teszt

    Pálcikafigurákkal és hússal a kozmikus horror ellen, avagy a West of Loathing teljesen váratlanul kapott egy igen hasonló szellemiségű folytatást.

Előzmények

  • Two Point Campus teszt

    Néhány éve egy mafla betegségekkel teli kórház irányításában merülhettünk el, most pedig egy szintén nem normális egyetemi kampusz felépítése lesz a feladatunk.

  • As Dusk Falls teszt

    Mi baj történhet, ha egy Amerikát átszelő költözés közben egy apró arizonai motelben húzzuk meg magunkat? Mint most kiderül, lényegében minden!

  • A Steam Next Fest legjava – 3. rész

    Elindult a Steam nyári rendezvénye, ahol ezernél is több, megjelenés előtt álló játékot lehet kipróbálni. Bár minden demót nem tudtunk megnézni, itt van következő 10 kedvencünk!

  • A Steam Next Fest legjava – 2. rész

    Elindult a Steam nyári rendezvénye, ahol ezernél is több, megjelenés előtt álló játékot lehet kipróbálni. Bár minden demót nem tudtunk megnézni, itt van következő 14 kedvencünk!