Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • dbius

    veterán

    Pár mondatban az IBM/Lenovo ThinkPad sorozatú laptopjainak a jótállásáról:

    1. A jótállás abban az országban érvényes, ahol a laptopot vásárolták, továbbá:
    2. A jótállás nemzetközileg is érvényes, de nem mindegyik országban, típusonként eltérhet, hogy melyik ország(ok)ban.

    Hogyan tudom ellenőrizni, hogy a gépet hol vásárolták, ill. mettől meddig érvényes a jótállás:

    A gép alján van egy matrica, amin TYPE (mint típusszám) és S/N (mint sorozatszám) adatok vannak feltüntetve, ezt a két adatot (nevezzük service tagnek a továbbiakban) kell megadni az alábbi oldalakon:

    a.) Jótállás ellenőrzése

    Hogyan tudom ellenőrizni, hogy az adott gép jótállása nemzetközileg melyik országokban érvényes (ill. érvényes-e a jótállás Magyarországon, vagy abban országban, ahol a gépet használni kívánom)?

    b.) Nemzetközi jótállás ellenőrzése

    Tehát ha a laptop külföldről származik és az a.) pontban feltüntetett linken ellenőrizzük, hogy van-e rá érvényes jótállás, akkor megtudjuk, hogy melyik országban vásárolták és hogy OTT, abban az országban meddig érvényes a jótállás. Ahhoz, hogy kiderüljön, hogy a jótállás Magyarországon, ill. az általunk használni kívánt országban is érvényes-e, meg kell néznünk a b.) pontban feltüntetett linken is! Amelyik ország nem szerepel ebben a listában, azon országban a jótállás nem érvényes.

    FONTOS információ, hogy az akkumulátorra csupán a vásárlástól számított 1 évig van jótállás, függetlenül attól, hogy magára a gépre meddig érvényes!

    A jótállás érvényesítése:

    Mi szükséges ahhoz, hogy jótállási igényemet probléma esetén érvényesíteni tudjam?

    A jótállás érvényesítéséhez nem szükséges a vásárlásról szóló számla, ill. a jótállási jegy sem! Ha ezek rendelkezésre állnak, az természetesen nem probléma, de ezek hiányában is érvényes marad a jótállás - amennyiben a gépen nem történt a jótállás megszűnését eredményező változtatás -. Legalább a BIOS-ban szerepelnie kell a service tagnek. A gép alján lévő matrica leválása, eltűnése önmagában nem jelenti a jótállás megszűnését.

    Probléma esetén hogyan juttathatom el szervizbe a gépet?

    Az egyes konfigurációkhoz a gyártó különféle érvényesítési lehetőségeket nyújt, melyek az alábbiak lehetnek. A jótállás érvényességének ellenőrzése során kiderül, hogy az alábbiak közül melyik szolgáltatást vehetjük igénybe a jótállás érvényesítése érdekében.

    - Beszállításos vagy postázásos szerviz (Ez az egyik leggyakoribb mód)
    Beszállításos vagy postázásos szolgáltatás esetén a termék javítására vagy cseréjére egy kijelölt szervizközpontban kerül sor, ahova az eljuttatást vagy elszállítást Ön szervezi meg. A meghibásodott terméket megfelelően csomagolva a Szervizszolgáltató utasításai szerint Önnek kell elszállítania vagy postára adnia (előre fizetve, hacsak más utasítást nem kapott) a megjelölt helyre. Miután a termék javítása vagy cseréje megtörtént, Ön átveheti azt. Amennyiben a termék átvétele nem történik meg, úgy az Ön Szervizszolgáltatója saját belátása szerint rendelkezhet a termékkel. Postázásos szolgáltatás esetén a terméket a Lenovo saját költségén juttatja vissza Önhöz, hacsak az Ön Szervizszolgáltatója másképpen nem rendelkezik.

    - Helyszíni szervíz:
    Helyszíni szolgáltatás esetén az Ön Szervizszolgáltatója vagy megjavítja, vagy kicseréli a meghibásodott terméket a helyszínen. A Lenovo termék szét- és összeszereléséhez megfelelő munkateret Önnek kell biztosítania. Egyes termékek esetében bizonyos javításokhoz szükség lehet arra, hogy az Ön Szervizszolgáltatója a terméket elküldje egy kijelölt szervizközpontba.

    - Futár- vagy raktárszerviz
    Futár- vagy raktárszolgáltatás esetén az Ön termékét egy kijelölt szervizközpontban javítják meg vagy cserélik ki, ahova az elszállítást az Ön Szervizszolgáltatója biztosítja. A termék csatlakozásainak bontása az Ön felelőssége. Ahhoz, hogy a terméket a kijelölt szervizközpontba visszajuttathassa, Ön egy szállítóládát kap. Egy futár felveszi a terméket és elszállítja a kijelölt szervizközpontba. A javítást vagy
    cserét követően a szervizközpont szervezi meg a termék visszaszállítását Önhöz.

    - Termékcsere szolgáltatás
    Termékcsere szolgáltatás esetén a Lenovo leszállít egy csereterméket az Ön számára. Ön felel a termék telepítéséért és működésének ellenőrzéséért. A cseretermék az Ön tulajdona lesz, míg a meghibásodott termék a Lenovo tulajdonába megy át. Csomagolja be a meghibásodott terméket a kézhez kapott cseretermék kartondobozába, és küldje vissza a Lenovonak. A Lenovo fizeti mindkét szállítási irány költségeit. Az Ön felelőssége lehet a meghibásodott termék sérülése a szállítás során, ha nem megfelelően csomagolja be a kézhez kapott cseretermék dobozába. Kiszámlázhatják Ön felé a cserealkatrészt, ha a Lenovo nem kapja meg a hibás CRU-t a cserealkatrész átvételétől számított harminc (30) napon belül.

    További információk Magyar nyelven itt.

    Jótállás kiterjesztése:

    Lehetséges-e a gyártól által biztosított jótállás időtartamának a kiterjesztése/meghosszabbítása, ill. meddig és hogyan? A kiterjesztett jótállás HOL érvényes?

    - IGEN, lehetséges a jótállás kiterjesztése.
    - A gyártó által biztosított jótállás lejárata ELŐTT van erre lehetőség.
    - Több fajta kiegészítés is lehetséges. Lehetőség van arra is, hogy a gyártó által biztosított jótállást kiegészítsük pl. helyszíni javításra.
    - Magyarországon a jótállás kiterjesztése - jelenleg - a vásárlástól számított 4 évig lehetséges. Lehetséges, hogy típusokon belül van eltérés e vonatkozásban, nem tudok minden típust külön ellenőrizni! Van olyan ország, ahol 5 évig is kiterjeszthető a jótállás, ill. létezik véletlen sérülés esetére is kiterjedő jótállás kiegészítés, de ez - sajnos - szintén nem érhető el - jelenleg - Magyarországon.
    - A kiterjesztett jótállás azokban az országokban érvényes, ahol az eredeti/gyári jótállás is érvényes volt!

    A jótállás kiterjesztésének lehetséges módjaira és időtartamára vonatkozóan javasolt egy hivatalos forgalmazó vagy szerviz megkeresése, akik a gép service tagje alapján meg tudják adni a pontos információkat!

    További információk Magyar nyelven a jótállás kiterjesztéséről.

    Van-e olyan alkatrész, amit én, a gép tulajdonosa saját magam is cserélhetek a jótállás megszűnése nélkül, a hivatalos szerviz igénybevételének mellőzésével?

    IGEN. Ezzel kapcsolatban fontos információ, hogy a gépek egyes alkatrészei/összetevői ún. CRU, ill. FRU kódszámokkal vannak jelölve.

    Mit jelent a CRU/FRU jelölés?

    CRU - Ezek a felhasználó által is cserélhető eszközök. Ha a felhasználó ilyen alkatrészt/eszközt cserél a gépben, akkor az NEM jár a jótállás megszűnésével! Vigyázni kell, mert amennyiben ilyen alkatrész felhasználó általi cseréje során megsérül a gép, akkor az ilyen hiba kijavítását - jótállás keretében - a szerviz elutasíthatja!

    A Vásárló által cserélhető egységek (CRU) azok a számítógép alkatrészek, amelyeket a felhasználó cserélhet vagy fejleszthet újabb típusra. A CRU-nak két típusa van: Saját beszerelésű és Választható beszerelésű. A saját beszerelésű CRU-k könnyedén telepíthetők. Lehetnek önállóak, reteszes rögzítésűek, vagy igényelhetnek csavarhúzót legfeljebb két rögzítőcsavar eltávolításához, míg a választható beszerelésűek megkövetelnek bizonyos műszaki ismeretet és eszközt, például csavarhúzót. A vásárló azonban biztonságosan kiszerelheti és cserélheti mind a saját, mind a választható beszerelésű CRU-t.

    A vásárló felelős minden saját beszerelésű CRU cseréjéért. A választható beszerelésű CRU-kat cserélheti és telepítheti a vásárló, vagy a jótállási időszak alatt a Lenovo szerviz szakembere is.

    Saját beszerelésű CRU-k: ezek a CRU-k szabadon csatlakoztathatók, vagy legfeljebb két csavarral vannak rögzítve. Ilyen típusú CRU például a hálózati adapter, a tápkábel, az akkumulátor és a merevlemez. Egyes termékeknél az olyan alkotórészek, mint például memória, vezetéknélküli kártyák, noteszgép billentyűzetek, ujjlenyomatolvasóval felszerelt tenyérpihentetők és érintőegerek, ugyancsak lehetnek CRU-k.

    Választható beszerelésű CRU-k: ezek a CRU-k elkülönített részek a számítógépen belül, amelyeket egy hozzáférési panel rejt el. A panelt rendszerint kettőnél több csavar rögzíti. Amint kiszereli a hozzáférési panelt, láthatóvá válik az adott CRU.

    Mely eszközök minősülnek felhasználó által is cserélhetőnek (CRU)?

    Erre vonatkozóan pontos információt az adott géptípushoz kiadott Üzemeltetési és hibajavítási kézikönyvben (Service and Troubleshooting Guide) találhattok - internetről letölthető mindegyik típushoz -

    Pl. egy Lenovo ThinkPad X200 esetében az alábbi eszközök minősülnek CRU-nak:

    - hálózati adapter
    - tápkábel a hálózati adapterhez
    - trackpoint sapka
    - akkumulátor
    - tároló eszköz (hdd vagy ssd)
    - memória
    - optikai meghajtó

    Mely eszközök minősülnek válaszható beszerelésűnek (CRU)?

    Erre vonatkozóan is az adott géphez kiadott Üzemeltetési és hibajavítási kézikönyv az irányadó.

    Pl. egy Lenovo ThinkPad X200 esetében az alábbiak minősülnek választható beszerelésű CRU-nak:

    - billentyűzet
    - PCI Express minikártyák (WIFI, WIMAX, WWAN, Intel turbo memória)

    Megjegyzés: Csak Lenovo által szállított számítógép alkatrészeket használjon! Az adott géptípushoz tartozó CRU-k jótállásáról a Biztonsági és jótállási kézikönyv kiadvány 3. fejezete nyújt tájékoztatást.

    FRU - Ezek az eszközök CSAK szerviz által cserélhető alkatrészek. Ha a felhasználó ilyen alkatrészt cserél, akkor az a jótállás megszűnésével jár! Gyakorlatilag azok az alkatrészek, amelyek nem minősülnek CRU-nak azok mindegyike FRU, tehát csak a szerviz által cserélhető!

    Mire érdemes még odafigyelni használt gép vásárlása előtt a jótállás vonatkozásában?
    - vásárlás előtt MINDIG ellenőrizzük, hogy a gyártó milyen alkatrészekkel (CRU, FRU) szállította a gépet
    - hasonlítsuk össze ezt a listát pl. az Everest/Aida64 - vagy más rendszerdiagnosztikai program - adataival
    - ha olyan eszközben látunk eltérést, ami FRU számmal jelölt alkatrészt érint, akkor vásárlás előtt győződjünk meg arról, hogy az érintett FRU számú alkatrész cseréjéről az eladó rendelkezik hivatalos, IBM/Lenovo szerviz által kiadott irattal.
    - erre azért lehet szükség, mert ha az eladó maga cserélt FRU alkatrészt - és nem a hivatalos szerviz -, akkor a jótállás későbbi érvényesítése akadályokba fog ütközni!
    - amennyiben CRU számmal jelzett alkatrészben van eltérés, az nem jelent problémát a jótállás későbbi érvényesítése szempontjából - a fentiekben részletezettek figyelembe vételével -
    - hasonlítsuk össze a BIOS-ban tárolt service tag adatokat a gép alján lévő matricán feltüntetett adatokkal - egyezniük kell -

    Végül egy lista a Magyarországi szervizek elérhetőségéről - a teljesség igénye nélkül -:

    Központi szerviz:

    IBM Magyarországi Kft. 1117 Budapest Neumann János utca 1. (36) 1 382 5885

    Budapesti szervizek:

    Albacomp Zrt. 1139 Budapest Frangepán u. 8-10. (36) 1 236-7790
    Aloha Informatika Kft. 1117 Budapest Irinyi József utca 38. (36) 1 372-0325
    Delta Services Kft. 1033 Budapest Szentendrei út 39-53. (36) 1 437-5250
    Duna Elektronika Kft. 1183 Budapest Gyömrõi út 99. (36) 1 666-1630
    M and S Informatkai Zrt. 1136 Budapest Pannónia u. 17/a. (36) 1 237-1220
    Nádor Rendszerház Kft. 1141 Budapest Öv u. 3. (36) 1 470-5022
    Professzionál Zrt. 1117 Budapest Sopron út 19. (36) 1 216-5300
    Rikvest Kft. 1148 Budapest Nagy Lajos király útja 24.(36) 1 273-2000
    Smartservice Kft. 1117 Budapest Prielle K. u. 4. (36) 1 3710-272
    Systrend Zrt. 1037 Budapest Bokor u. 15-21. (36) 1 5058-155

    Vidéki szervizek:

    Albacomp Zrt. 8000 Székesfehérvár Mártírok útja 9. (36) 22 515-413
    Dr. LAN Kft. 3525 Miskolc, Szepessy Pál u. 1. (36) 46 500-040
    Kventa Kft. 2040 Budaörs Vasút u. 15. (36) 1 555-4363
    PC BoX Számítástechnikai Kft. 6722 Szeged Mérey út 12. (36) 62 486-486
    Albacomp Zrt. 4028 Debrecen, Kassai út 26. (36) 52 518-600 / 74701

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák