Új hozzászólás Aktív témák
-
Khelben
nagyúr
válasz Khelben #22600 üzenetére
Na lejárd a módosítás:
Az, hogy az erő oldal vagy hosszirányú, tökmindegy, most nem a fék hatákonyságáról volt szó, hanem a gumi és az út közötti tapadásról. (nyilván a mintázat minimálisan befolyásolhat, de most azt hagyjuk) A személyautóknál, ha jól emlékszem, a fék bármilyen erőhatásnál blokkolja a kereket, mert a hidraulika elég erős hozzá (nyilván ha rendes, karbantartott fék van a kocsin) Tehát a guminak két lehetősége van: súrlódik vagy szétszakad. Ha meg kicsúszik a kocsi, az nem a súrlódás csökkenése, hanem a lendület növekedése miatt van. De a csúszáshatárt ha kiszámolod, akkor a tömeg kiesik, hiszen mindkét érték egyenesen arányos vele.
Én sem vagyok fizikus, ezért csak zárójelben jegyzem meg, hogy szerintem a lendület helyett a mozgási energia kellene a képletbe, az meg 1/2m*v2, tehát kevésbé függ a súlytól, mint a súrlódás. Így aztán a mozgási energia ugyanakkora sebességnél nem tudja túllépni a súrlódási erőt, akármennyit pakolsz a kocsira.
-
Eagl3
veterán
A multkor tanúja voltam egy cserbenhagyasos balesetnek, ahol személyi sérúlés nem történt. A gyerek a karambol után továbbhajtott. Ma voltam meghalgatáson tanúként és kérdeztem, hogy mire számíthat az elkövető. Azt a választ kaptam, hogy max. 30 ezer ft. pénzbírságot...
ez egyszerűen felháborító, egyértelmű, higy minimum ittas volt. -
philoxenia
MODERÁTOR
válasz Khelben #22601 üzenetére
"Ha meg kicsúszik a kocsi, az nem a súrlódás csökkenése, hanem a lendület növekedése miatt van."
A lendület viszont erősen tömegfüggő....Ki kellene egyébként próbálni, mivel az a biztos, de egy kocsinál a terhelési határ sem véletlenül van megadva, nyilván nemcsak a lengéscsillapítás stb miatt, hanem a megadott gumik miatt is..... Egy autónál a gumik variálhatósága eléggé korlátozott, akár a szélesség akár a ballonnosság tekintetében. Tehát a felület nagysága mindenképpen el kell érjen egy adott méretet a megfelelő működéshez....
Egyébként a tömeg általi nyomás nem mindegy mennyire felfújt gumikra hat például. Nálunk /Berlingo/ az is előírás, hogy a hátsó gumiban a belső nyomás a terheléstől függően változtatandó...
Egyébiránt pont a gumi gyakorlatilag szakadására gondoltam, hiszen határhelyzetekben száraz úton legtöbbször azért kezd el csúszni egy autó, mert a gumi molekuláris kötése már nem képes ellenállni a ráható erőknek. Ezt úgy, ahogy "füstöltetésnél" vagy az autó megcsúszásánál, oldalirányú erőknél is fellép.
Tudományos magyarázat arról, amiről próbálok beszélni, nem biztos, hogy érthetően...[link]Erre a részére gondoltam:
Itt a tömeg egyenesen arányos a centripetális erővel.
Tehát, az én értelmezésem szerint, ha a centripetális erő nagyobb lesz, mint a maximális tapadóképesség, akkor a kocsi kicsúszik.... Nyilván van egy optimális tömegérték, a maximális tapadáshoz minden sebességhez, minden ívben, egy adott autónál, ezt akár alulról lépjük túl, akár felülről, csökken a maximális kanyarsebesség. Tehát akár a négy személlyel ad abszurdum jobban bevehető egy kanyar mondjuk /az optimálishoz képest/ túlfújt gumiknál / például, mint kettővel. Nagyobb tömegű kocsira azonban az én értelmezésem szerint nagyobb centripetális erő hat, azaz, ha a guminyomás megfelelő, a farnehéz kocsi hátulja nagyobb erővel indul kifelé a kanyarból, ergo kisebb lesz a maximális kanyarsebesség. Mindez persze pusztán elmélet, hiszen a valóságban nem változtatsz például nyomást egy gumiabroncsban, ha hátulra beülnek ketten...
Ezen kívül még a rugózáson is sok múlik, vagy az olyan trükkökön, mint az újabb Lagunáknál enyhén elforduló hátsó tengely stb.....A teljes jegyzet:[link]
[ Szerkesztve ]
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
-
sagvary
aktív tag
Már a motorozás se normális dolog. Az MZ-s világ olyan időben volt, amikor sokkal kevesebb és sokkal gyengébb, lassabb jármű volt alig kevesebb úton ezért nagyon alkalmas volt a környezet egy jó motorral közlekedni. Ma hihetetlen a tempo, a tömeg és az agresszió az utakon, ezért csak ahhoz illő járművel illeszkedik be egy motoros is a forgalomba. A régi korok MZ-je már nem elég tudású, ezért nem elég biztonságos, nem képes az autópályán az átlagos tempóra, még sokszor a külső sávban is ellenni. Persze ma is vannak olyan útvonalak ahol a régi élmény visszahozható, de ezekből kevés van, meg aztán biztos jön egy bömös, vagy egy terepjáró és félrelök. Állandóan veszélyezetetve van egy motoros. Több mint 30 éve amikor az ES125-össel jártam a győri KTMF és a szegedi lakás között 100 körüli tempóban akkor időnként megelőztek, de nem voltam útban az autóknak. Akkor még lehetett bárhol motorozni. Most ha nem akarja egy motoros feltartani a forgalmat, akkor a pályán legalább 130-cal kell tartósan mennie, a komolyabb országutakon is ajánlott a 110 feletti utazó tempó. Hát az én MZ-im ezt nem tudták volna. A gyorsabb sebesség meg persze biztos patkolás, ha valami történne. Ezért nem jó ma motorozni.
"Hadrianus falának felhúzásához 750 milliárd köbméter követ mozgattak meg."
-
whitezo88
nagyúr
éljenek a Volvo XC-s hétvégi vezetők akik 70es táblánál hol 50nel hogy 90nel mennek de előzni nem lehet mert belógnak, sávot nem tudják tartani és a zöldnél is bealszanak...
-
proof88
addikt
-
Sipi16
senior tag
Azért egy 90-es évek eleji autót összehasonlítani egy 2000-es évek végivel lehetetlen. Még ha egy kategória is lenne.
Persze tudom mi a célzás, de én sem tehetem meg, meg értelmetlen lenne egy ekkora batárt fentartanom.
Aki használt autó vásárlásra adja a fejét, az kigletteli a karéj kenyerét szarral... - Xboxlive: GeriSWE - Vasárnap ne lopj, ne csalj, ne verj meg senkit, mert hat nap mindenre elegendő...
-
lujó55
őstag
válasz SaNyEe #22587 üzenetére
Nincs igazad! Akkora hülyeséget írtál, hogy csak na! Hinni kell a számoknak, ebben egyetértünk, de azok az adatok amiket leírtál, háááát.......
... no cooment. Műszaki végzettséged van! Hogyhogy nem tudsz egy egyszerű súlypontszámítást megoldani? 65:35 tengelyterhelés! Attyavilág
Nem kell nekem hinned, menj el egy diagnosztikai műhelybe, kapásból megmondják a tengelyterhelést üresjáratban és fékezéskor is. -
lujó55
őstag
válasz Khelben #22588 üzenetére
Teljesen mindegy, hogy ki hányas volt fizikából, amúgy ezt már az ált. suliban is tanítják A világszemléleted nem a legmegfelelőbb (mondjuk a stílusod sem)! Amikor merev testek (most a kocsi is annak számít) szabadmozgásáról van szó akkor az energiamegmaradás törvénye nem úgy jelenik meg, mint az elejtett kőnél (pontszerű tömeg). A kocsinak nemcsak tömege van ugyanis, hanem tehetetlenségi nyomatéka is!
E=1/2 m v^2 + 1/2 J w^2. A J-t pedig a súlypont helyzete határozza meg. Nézd már meg, hogyan viselkedik a darts vessző, vagy a leglátványosabb pl. a tollaslabda. Ha nem elől lenne a súlypontja akkor szerinted bekövetkezne a lebillenés? Nem (ez utóbbinál a lebukás mellett a légellenállás is nagy szerepet játszik, de a dobótőr esetén nem). Ezért igenis, a következő a helyzet: szabadeséskor csak a gépkocsi súlypontja halad parabola ívű pályán, a többi pont nem!!!
Szóval ha rámpáról hagyja el a kocsi a talajt ferdén fölfelé akkor ugyanígy ér földet? Ne röhögtess!
Orrmotoros Wartburg, középmotoros cupé. No comment...
Ki nem járt hát iskolába?
Befejeztem a témát... -
mezis
nagyúr
Üdv.!
Létezik az, hogy a Rendőrség egy fehér 1600-as LADA-ban működtetne traffit a 35-ös úton és környékén ?mezis
-
-
lujó55
őstag
válasz Khelben #22619 üzenetére
Na jó, látom nem lehet meggyőzni! Ha farmotoros a kocsi és az eleje a levegőben van, akkor miért hátrafelé billen a levegőben? Nem sértegetni kéne, te nagyokos, hanem gondolkodni! 14 éve fejlesztek karosszériákat és alvázszerkezetet kishaszonjárművekre, szerinted fingom sincs? Majd küldök egy általános iskolás fizika tankönyvet, hogy fejlődj még!
Mégegyszer: orrmotoros kocsi vs. farmotoros kocsi. Ugyanúgy az első kerék hagyta el a kényszerpályát először mindkét esetben. -
dízelracer
senior tag
Egyszerű mint a pofon. Kimész a garázsba fogsz egy kalapácsot vízszintesen kitartod majd elengeded. Hiába van vízszintesen az elengedés pillanatában akkor is a feje fog hamarabb leérni mert arra tér ki a vízszintes síkból a súlya miatt. Mit kell ezen ennyit rágódni.
-
Bubu79
addikt
Veszprém mellett egy olyan szinten szénné sötétített, fehér G Astra szedánból szoktak mérni, hogy ha a Te autódon meglátnák azt a fóliát, még a hátsó szélvédőről is lekapartatnák Veled ellenőrzésnél - mert nekik szabad
"In the mist | dark figures move and twist | was all this for real | or just some kind of hell | 6-6-6 the Number of the Beast | Hell and fire was spawned to be released" - Iron Maiden: The Number of the Beast
-
#25954560
törölt tag
válasz lujó55 #22620 üzenetére
ket kulonbozo dologrol beszeltek:
a.) felfuggeszted a kocsit egyensulyi helyzetben majd elengeded
vs
b.) a kocsi eleje mar elhagyta az ugratot/rampat, de a hatulja meg ala van tamasztva (sot, ha ugy jon ki meg egy picit el is rugja a rugozas, amikor elhagyja a rampat)mod: off
[ Szerkesztve ]
-
Khelben
nagyúr
válasz dízelracer #22621 üzenetére
Hiába van vízszintesen az elengedés pillanatában akkor is a feje fog hamarabb leérni
Pont ezt magyarázom, hogy a túrót. Ugyanabban a pozícióban fog földet érni, ahogy elengedted, nem fordul semerre a levegőben. Próbáld ki!
-
Khelben
nagyúr
-
lujó55
őstag
válasz Khelben #22625 üzenetére
Élve nem fogom elásni magamat egy nemnormális ember miatt! Sajnálom a többieket, mert ez már nem ebbe a topicba való! Nagyon jól mondta dízel a kalapácsos példát! Próbáld ki! A fejével lefelé fog földet érni! Ja, ne úgy nézd a dolgot, hogy kézben tartod, mert a 130 centiddel az max csak ferdén ér földet. Menj fel a garázs tetejére és onnan engedd el. Mit nem lehet érteni, világosan elmondtam, hogy a merev test és a pontszerű tömeg között mi a különbség. Nehogy már egy golyót vegyünk alapul, ami ide nem jó modellalkotás szempontból. Ha neked lenne igazad, nem lenne dobótőr, darts és lőfegyver se. Már az ősember is tudta a fizikát amikor elhajította a lándzsát, vagy a nyilat kilőtte. Mégegyszer: ne homogén tömegeloszlású kőre gondolj! Nem kell szomorkodnod, tisztában vagyok a fizikával!
Na jó, inkább beszéljünk másról! Ez a hír csapta ki nálam a biztosítékot!
Vélemények? Én le se merem írni... -
lujó55
őstag
válasz Khelben #22625 üzenetére
Ja, bocsáss meg, tudom már mire gondoltál!
Newton: egy toronyból egyszerre ejtett le egy fa és egy vas golyót és azok egyszerre érkeztek a talajra. Newton 2. törvénye: F=m*a, itt a=g (9,81m/s^2). Ezzel azt bizonyította, hogy a nagyobb tömegre nagyobb erő kell, hogy hasson. Ő csak pontszerű tömegekre tudott gondolni. Ezt ki kell terjeszteni a merev testek dinamikájával, hogy a kocsit vizsgálhassuk...
De most már legalább felfogtam, hogy miről beszélsz. -
lujó55
őstag
Így van!
A merev testnek hajításkor csak a súlypontja halad parabolikus pályán, a többi pont mozgását meghatározni már egy kicsit neccesebb, kell hozzá szögsebesség és szöggyorsulás VR is. Ha a hurkapálca végére egy golyót ragasztasz és elhajítod, akkor a golyó pályája parabola, a rá ragasztott pálca meg érinti az adott pályát, mert hiába hat arra a részre is a gravitációs erő, kis tömeg --> kis grav. erő, viszont a légellenállásból származó erő lényegesen nagyobb. Ezen tépem már a számat mióta! Orrmotoros kocsi orral csapódik a dunába, farmotoros meg a fenékkel. Ennyi[ Szerkesztve ]
-
lujó55
őstag
válasz Khelben #22630 üzenetére
Nem ide tartozik, de az is frankón ki van találva, hogy ha 50-nel hajtok a városban, pont egyetlen lámpát sem érek el, legalább 65-tel kell menni és akkor még átcsúszol, de a vége már megérett sárgára. Ez milyen már? (Csabai kapu, Miskolc) Nem a keresztforgalom miatt van, hanem a gyalogosokért. 1 egész perc várakozás, aztán tűz! Belekényszerítenek a gyorshajtásba...
-
Winner_hun
félisten
válasz dízelracer #22621 üzenetére
3,5 méter magasról kipróbáltam, vízszintesen ért földet a kalapács.
► "Kicsit olyan webcaritas" ◄ ヅ
-
Khelben
nagyúr
válasz Winner_hun #22633 üzenetére
Olyan béna vagy, hogy még a gravitációt is elcseszted
-
lujó55
őstag
válasz Winner_hun #22633 üzenetére
3.5 méter magasról... Ahha!
s = s0 + v0*t + g/2*t^2.
s = 0, s0 = 3.5m, v0 = 0m/s, g = -9.81m/s^2
Megoldandó másodfokú egyenlet:
0 = 3.5 - 4.905 t^2
t = 0.845sec.
Még egy másodperce sem volt annak a szerencsétlen szerszámnak, hogy átforduljon! Van ott egy torony, vagy kilátó? Onnan kéne megpróbálni. Én kipróbáltam itt egy csavarhúzóval. Felmentem a várba (Diósgyőr) és leejtettem. Lehet, hogy nem a legjobb szerszámmal próbálkozunk? Nézzünk mondjuk egy satupadot. Nem, inkább egy marógépet -
Winner_hun
félisten
válasz lujó55 #22637 üzenetére
Ja, ne úgy nézd a dolgot, hogy kézben tartod, mert a 130 centiddel az max csak ferdén ér földet.
Ha a 130 centinél ferdén érne földet akkor 350 centinél már a fejét kéne a földbe vernie, nem?
Amúgy agyaltam rajta hogy lehet csak a távolság kicsi, lehet felmászok a villanyoszlopra, az kicsit magasabb. Bár az se elég magas és nem ártana teljesen vízszintesen leejteni, valami cérnéval kilógatni és azt elvágni.
[ Szerkesztve ]
► "Kicsit olyan webcaritas" ◄ ヅ
-
tbs
addikt
válasz Winner_hun #22639 üzenetére
Csak megfontoltan. Szükség van még rád.
szerk.: De az is lehet, hogy nagyon híg most feléd a levegő...
szerk2, lujó: mondomén, hogy a légellenállást kavarod a dologba.
[ Szerkesztve ]
-
lujó55
őstag
válasz Winner_hun #22639 üzenetére
A nyáron bicózgattam felétek! Dunakeszi-Göd-Vác és nem tudom mi volt a vége, de egy nagy kilátó, vagy TV torony, vagy víztorony volt ahol visszafordultunk. Na ott kéne megnézni. Egyébként mondok egy egyszerűbbet: tollaslabda! Annak elég egy méter is. Prószáld ki!
-
lujó55
őstag
Aki olyan hülye, hogy a rendszámtáblát elfelejti levenni az magára vessen!
-
ronson
őstag
válasz lujó55 #22643 üzenetére
Ja rendszám nélkül. Úgy látszik nem elég szigorúak magyar törvények.
A 3 kilós csekk mellé automatikusan adnék 30 nap közmunkát is, amit mindenki letudhatna, a lakhelye valami frekventáltabb helyén, sárga mellénybe seprűvel a kezében, napi 8 órában csúcsidőben. Ott menőzhetne mindenki.
[ Szerkesztve ]
-
lujó55
őstag
Én speciel azt büntetném meg piszkosul aki nem áll meg a piros lámpánál, hanem kivágódik kis ívben jobbra és onnan a zebrán áthajtva folytatja az útját tovább egyenesen. Leesett az állam, mikor láttam! Múlt hét péntek 35-ös főút, Józsa belterület. A legszörnyűbb, hogy a rend éber őrei (vagyis csak egy rendőr) simán, ülést hátradőltve mért a másik sávban, de az incidens nem az ő hatásköre. No comment...
-
sagvary
aktív tag
Volna mit finomítani a kisebb dolgokon is.
Pld amikor már hamarabb fog sötétedni és a dugóban álnak a kocsik egymás után, vagy csak centiznek előre, majd állnak, akkor miért kell a fékpedált nyomni mindenkinek az álló kocsiban???
Ezt a rossz szokást azért kellene elhagyni, mert kellemetlen erős fénybe nézni, meg utána rosszabbul lát a vezető, tehát balesetvszélyes. Tudom ez apróság, de jó lenne ha gondolkodnának az autósok, tisztelet a kivételnek.
"Hadrianus falának felhúzásához 750 milliárd köbméter követ mozgattak meg."
-
lujó55
őstag
válasz sagvary #22647 üzenetére
Akkor még nem tapasztaltad ugyanezt a ködlámpával! Én komolyan mondom, nem tudják az emberek, hogy hogyan és mikor kell használni. Pl. ma reggel is láttam egy nyomoroncot, süt a nap és ő ködlámpával menetel! Csak tudnám hogy tudta felkapcsolni, ha a tompított meg nem volt felkapcsolva...
-
-
Calogero
addikt
Nem sok maradt a VW-ból.
[link]A Vámospércs felé haladó gépkocsi eddig tisztázatlan ok miatt áttért a menetirány szerint bal oldali sávba, ahol frontálisan összeütközött az ott közlekedő autóbusszal.
A busz vezetője hiába fékezett már nem tudta elkerülni az ütközést. A buszon öten szenvedtek könnyebb sérüléseket. A személyautóban utazó két személyt a tűzoltóknak kellett kiszabadítani a roncsból, akik közül az egyiket a mentőhelikopternek kellett kórházba szállítani.
Új hozzászólás Aktív témák
- Autóhifi
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Samsung Galaxy S24 - nos, Exynos
- Milyen légkondit a lakásba?
- Trollok komolyan
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Építő/felújító topik
- Redmi Note 12 Pro - nem tolták túl
- További aktív témák...
- -62% HP EliteBook 845 G7 (840 G7):Ryzen 5 4650U,16GB,512GB SSD,vilI.MAGYAR bill.,Bang&Ol.,Win11ProHU
- Több db HP Thunderbolt dock 230W G2 230W -os töltővel MONITORCENTER
- Philips Evnia 42M2N8900 Gamer Oled Monitor!42"/4k/138hz/0,1ms/Freesync-Gsync/HDMI 2.1/TypeC/Ambiglow
- -56% HP EliteBook 840 G8:i7 1165G7,16GB RAM,512GB NMVe SSD,Iris Xe,IR kam.+ujj.olv.,vil.MAGYAR bill.
- Monitortató plexi konzol több elérhető készletről MONITORCENTER