Tippek és trükkök
Konkrét iránymutatással csak eggyel fogok szolgálni, de néhány további, általános útmutatót azért adnék. A konkrétum az első térkép megszerzése: ez a már említett katonai táborban van, annak a kőoszlopnak a tövében, amely a két út találkozásánál áll. Bár a tábor lopakodva elfoglalása is kitűnő móka (ne feledjük kifosztani a szekereket!), aki valamiért sietne, az hátasával beroboghat ide, a nyeregből le sem szállva felkaphatja a térképet, és már ügethet is tovább. Ez amúgy az elhalálozásnál hátrahagyott rúnák felkapásakor is hasznos taktika lehet – és ne feledjétek, ha zuhanástól haltunk meg, nem a becsapódásunk pontján találjuk meg ezeket, hanem ott, ahonnan a mélybe vetettük magunkat!
Ami pedig a többit illeti, azok a lehető legvázlatosabbra vett tippek az opcionális dungeonökről és egyéb tartalmakról. Azt az előzetesben már megemlítettem például, hogy a kőkapunál troll ugrik a fejünkre, a mocsárban pedig sárkány száll le mögénk – jó tudni, hogy utóbbi igazi boss, vagyis csak egyszer lehet legyőzni, előbbi „csak” egy szimpla ellenfél, tehát a pihenésnél a többi szokványos ellenséggel együtt az is újratermelődik.
Rögtön a felszínre bukkanáskor nem csak az ekkor még szinte legyőzhetetlen aranylovag, illetve az első kereskedőt rejtő romtemplom tárul szemünk elé, de már néhány dungeonhöz is könnyen eljuthatunk. Két ilyen járat rejlik a Stormhill alatti sziklafalba vájva – az egyiket még egy bizarr szobor kék fénye is jelzi, amennyiben megpiszkáljuk azt. Szintén érdemes lehet lemenni a nyugati tengerpartra – igen, ott, ahol a fenyegető troll járőrözik, csak lovagoljunk el mellette fürgén. A strand mindkét szélén találhatunk érdekes dolgokat, mint ahogy a mocsár északi csücskében is sötét lejárat várja a kalandokat kereső harcost. Ha pedig már ezekkel is végeztünk, az utakat követve mindig találunk valami érdekeset – sőt, az északra vezető, bokáig sem érő folyó is rejt barlangokat.
És végül következzen néhány általános tipp az Elden Ringhez, illetve az első zónához:
- Lovunk, Torrent képes a dupla ugrásra, de ezzel sajnos nem lehet kicselezni a hatalmas zuhanásokat a zuhanó liftből való kilépés módjára. A nyeregből látható „tornádókról” ugorva hatalmasakat szökkenhetünk, ráadásul ezeken landolva bármekkora magasságból leugorhatunk. Torrent hátáról az L3 gombbal lehet leszállni.
- Próbáljuk minél hamarabb, még a gyengébb, kiszámíthatóbb ellenfelek közt kitanulni a parry időzítését: ez az a mozdulat, amikor a pajzsot bal kézben tartva az LT/L2 gombbal tökéletesen időzítve agresszíven kivédjük az ellenfél csapását. Ha ezt jól csináltuk, garantált kritikus csapást vihetünk be ellenfelünknek.
- Szintén ősi Souls-szokás, hogy a zsákmány a lehető legeldugottabb helyeken vár ránk. Ha online játszunk, sokszor más játékosok által otthagyott felirat figyelmeztet ezekre – de vigyázzunk, bőven vannak trollok is! Ha látunk egy peremet, egy megmászható faltöredéket, netán egy helyet, ahol halál nélkül le lehet ugrani egy kiszögellésre, próbálkozzunk bátran!
- Mi is hagyhatunk üzenetet efféle tippekkel – ha valaki azt hasznosnak találja, és ennek egy klikkeléssel nyomatékot is ad, mi gyógyulunk egy tekintélyeset. Volt már, hogy ez a szerencsés időzítés mentette meg az életemet, szóval ha látunk valami rejtett dolgot, nehezen látható ládát vagy ösvényt, a főmenüből elérhető menüben fogalmazzunk róla üzenetet.
- Ha egy ellenfél megadja magát, érdemes lehet megkönyörülni rajta. (Ha szellemeket is megidéztünk a csatába, sajnos ez nem fog menni…)
- Ha egy új ellenfélre valamiért a megszokott sebzés harmadát sem adjuk le, érdemes lehet más fegyverre váltani – mondjuk pengék helyett zúzófegyvert, például buzogányt kézbe venni.
- A ládákat Mimic helyett az Elden Ringben néha teleportcsapdák védik. Ez alaposan bekavarhat terveinkbe, viszont néha kifejezetten hasznos helyre is eljuthatunk így. (Amennyiben egy halálos lényekkel körülvett fakunyhóba kerülnénk, a termet elhagyva azonnal balra fussunk, majd még egyszer balra és le – ott van a tábortűz, azon túl pedig a kijárat, ahonnan már vissza tudunk teleportálni Limgrave-be.)
- Egyes kincseket áthatolhatatlan ködfal véd, amelyet a mellettük álló imp-szoborba tett Stonesword Key segítségével lehet eloszlatni. Ezek általában igen ritka és drága tárgyak – ezért szólok, hogy a játék legelején, a legelső templomban ezt ne használjuk el hamar: a mérgező terep a sokkal erősebb karaktereknek van kitalálva.
- A regeneráló flaskák számának permanens növeléséhez szükséges tárgyakat – néhány speciális helyzet mellett – az apró fényfák tövében találjuk.
- A speciális flaska valahol a vízzel elárasztott falu és a Mistwood közt szedhető fel egy biztonságosan megközelíthető templomban.
- Az elsőre haszontalannak tűnő tárgyakat ne adjuk el, a tárgykészítés és a küldetések során mindenre szükség lehet. A duplikált (és még nagyobb példányban felgyűlő) páncélokat vagy felszereléseket viszont nyugodtan elsózhatjuk bármelyik kereskedőnek.
- A fegyverek fejlesztéséhez Smithing Stone-ra lesz szükség – bár találni is lehet ezekből, a bányában tudunk farmolni, ha nem lenne elég szeretnénk fejleszteni. A magasabb szintekhez erősebb Smithing Stone-ra lesz szükség – azt már a játék elején nem lehet limit nélkül szerezni, így jól fontoljuk meg, hogy mire költjük el!
- Előbb-utóbb – és inkább előbb – minden karakternek szüksége lesz valami távolról is működő sebzési módra. A böhöm karakterek számára a számszeríjak ajánlottak, a DEX-kötődésű harcosok pedig inkább az az alapján skálázó íjakat használják.
- Ehhez kapcsolódva: ha találunk olyan ellenfeleket, akiket fentről le tudunk nyilazni/gránátozni/varázsolni, hát tegyük azt meg, ezzel is megspórolunk egy veszélyes közelharcot. Tipikus példa erre Stormhill azon terme, ahol végtagok lógnak a plafonról – az alul lófráló Grafted Scion halálos ellenfél, de az emeletről minden veszély nélkül le lehet nyilazni egyszer és mindenkorra.
- Sok olyan romház van a játékban, amelyekből apró pincék nyílnak, általában kincsesládát rejtve. Ilyen a játék elején látott katonai tábor, de varázslóknak érdemes lenéznie a mérgező növények által őrzött lyukba is…
- Az Evergaol nevű, megtalálásuk után a térképen is jelzett bemélyedések kivétel nélkül kőkemény csatákat rejtenek.
- Érdemes hamar megkeresni a téren és időn kívül rejlő Tarnished-bázist. Bár egy idő után a sztori is eljuttat ide minket, mivel csak itt lehet harmadik szint fölé fejleszteni fegyvereinket, óriási előnyre tesz szert, aki eljut ide a félig-meddig rejtett tábortűzön keresztül. Aki szeretne erre rábukkanni, a Stormhill melletti, északra vezető leomlott híd környékén találhatja meg a hegyekbe vivő, kanyargós ösvényt.
- Nem mindent érdemes megvenni, amit a boltosok árulnak, de a Cookbook nevű recepteskönyveket érdemes halmozni: ezekkel nyílnak meg a tárgykészítés újabb és újabb lehetőségei.
- Amikor elmenekülünk a nyílt világon található főellenfelektől, azok visszateleportálnak „fészkükre”, de nem gyógyulnak fel. Gyáváké a szerencse!
- Amikor a nyílt világban végzünk egy csapattal, az éppen aktuális flaskáink töltődnek, mégpedig a csapat erejének függvényében.
- A térképen a játék néhány kivételes alkalmat leszámítva lényegében csak az előző halálunkkal elveszített, még felvehető rúnakupac helyét mutatja, de a Marker opcióval mi rakhatunk le különböző ikonokat, azokkal jelezve például főellenfeleket vagy jól őrzött bázisokat.
- Az Y/Háromszög gomb, illetve az LB/L1, vagy az RB/R1 gombokkal a bal vagy jobb kézben fogható fegyvert foghatjuk két kézbe. Ez természetesen csökkenti védelmi mutatóinkat, viszont sebzésünk jelentősen megnő, ami tökéletes, ha például lopakodva-hátbatámadva tisztogatjuk a térképet.
Bényi László