Elden Ring – segítség az elinduláshoz

Akár Dark Souls-veterán az ember, akár teljesen új számára ez a műfaj, néhány segítség és tipp mindenkinek hasznos lesz, hogy az első órák ne tökéletes tanácstalansággal teljenek.

Az első órák

Ahogy azt a tesztben is említettem, az Elden Ring akkor mutatja meg igazi arcát, amikor az ember maga fedezi fel titkait. Ezt továbbra is fenntartom, ám az azért nem árt, ha az ember legalább a játék alapjaival tisztában van. És bár a Dark Soulsok veteránjai minden bizonnyal tisztában vannak a szintlépés és a harc részleteivel, néhány alapvető, a bő százórás játék első egy-két órájában érdekes, hasznos dolgokra ők is kíváncsiak lehetnek.

Mivel biztosan lesz olyan játékos is, akinek ez az első From Software-játéka, röviden kitérek a karakterfejlesztés alapjaira. Az ellenfelek – és főleg a főellenfelek – legyőzéséért, valamint a kincsként található (és a világító koponyák széttörésével is szerezhető) Golden Rune-ok széttöréséért kapott rúnák nem csak pénzként használhatók fel, de a szintlépés is ezekkel történik, miután megegyeztünk Melinával, a küldetésünkre minket elkísérni vágyó hölggyel. A szintlépéshez minden alkalommal egyre több és több rúnára lesz szükség, és amikor ezt megtesszük, egyetlen alaptulajdonságunkat növelhetjük meg eggyel. Bár minden növelés egy rakás származtatott statisztikát is erősíthet (ezeket kékkel jelöli a játék), ezek elsősorban a következőket szolgálják:

A Vigor életerőnket, a Mind varázsenergiánkat, az Endurance pedig staminánkat és teherbírásunkat növeli (ha megterheltségünk „mid” fölé növekedne a nehéz páncélok viselésétől, érezhetően lelassulunk).

A Strength a lassabb és egyszerűbb, a Dexterity pedig a trükkösebb vagy fürgébb fegyverek sebzését növeli. A fegyverek statisztikái közt az affinity szekciónál találjuk, hogy melyik tulajdonságunk alapján skálázódik tovább ez az érték (az értékek az E-D-C-B-A-S skálán fejlődnek). Ha például azt olvashatjuk, hogy „DEX: D”, az azt jelenti, hogy az ügyességünk egy kicsit növel a fegyver erején, a „STR: A” osztályzat pedig azt jelzi, hogy fizikai erőnk radikálisan növeli az adott fegyver hatékonyságát. Néhány vallásos ereklye vagy mágikus eszköz esetében más tulajdonságokra lesz szükség.

Az Intelligence a varázslói varázslatok (sorcery) használatához, illetve azok erejének növeléséhez szükséges. A Faith ugyanezt teszi a papi mágiák (incantation) területén. Az Arcane névre hallgató tulajdonság néhány speciális fegyver vagy varázslat erősítésén túl azt az esélyt növeli, hogy egy legyőzött ellenfél után találunk-e valami kincset.


[+]

Bár ez csak sok-sok óra múlva esedékes, a nagyon magasra növelt tulajdonságok egy bizonyos szint után már jóval kevesebb bónuszt adnak, mint a játék elején.

A játék elindításakor választott „kasztok” nem jelentenek olyan speciális képességeket és korlátokat, mint a hagyományos szerepjátékoknál – lényegében előre elosztott tulajdonságpontokkal jelzik, hogy az adott karakter a játék elején merre van specializálódva, és az induló felszerelést is ez határozza meg. Akinek magas az Intelligence és Mind tulajdonsága, az varázslószerűségként indul, aki pedig nehézpáncélban feszít, STR-hosszúkardot tartva, az természetesen lomhább harcos lesz. Mivel az értékeket a szintlépésekkel teljesen szabadon alakíthatjuk, ez nem jelent végleges választást: az én harcosom is megtanult később varázsolni.

Egy kiegészítést tennék ide az újoncok kedvéért: mind a sorcery, mind az incantation típusú varázslatok elsütéséhez szükséges egy-egy kézben tartott tárgy. Az előbbiekhez egy varázsbotra, utóbbiakhoz pedig egy seal nevű mágikus pecsétre lesz szükség. Amennyiben nem mágiához értő karakterként indulunk, ezek beszerzése nem elhanyagolható kepesztést és keresgélést fog jelenteni.

Tippek és trükkök

Konkrét iránymutatással csak eggyel fogok szolgálni, de néhány további, általános útmutatót azért adnék. A konkrétum az első térkép megszerzése: ez a már említett katonai táborban van, annak a kőoszlopnak a tövében, amely a két út találkozásánál áll. Bár a tábor lopakodva elfoglalása is kitűnő móka (ne feledjük kifosztani a szekereket!), aki valamiért sietne, az hátasával beroboghat ide, a nyeregből le sem szállva felkaphatja a térképet, és már ügethet is tovább. Ez amúgy az elhalálozásnál hátrahagyott rúnák felkapásakor is hasznos taktika lehet – és ne feledjétek, ha zuhanástól haltunk meg, nem a becsapódásunk pontján találjuk meg ezeket, hanem ott, ahonnan a mélybe vetettük magunkat!

Ami pedig a többit illeti, azok a lehető legvázlatosabbra vett tippek az opcionális dungeonökről és egyéb tartalmakról. Azt az előzetesben már megemlítettem például, hogy a kőkapunál troll ugrik a fejünkre, a mocsárban pedig sárkány száll le mögénk – jó tudni, hogy utóbbi igazi boss, vagyis csak egyszer lehet legyőzni, előbbi „csak” egy szimpla ellenfél, tehát a pihenésnél a többi szokványos ellenséggel együtt az is újratermelődik.


[+]

Rögtön a felszínre bukkanáskor nem csak az ekkor még szinte legyőzhetetlen aranylovag, illetve az első kereskedőt rejtő romtemplom tárul szemünk elé, de már néhány dungeonhöz is könnyen eljuthatunk. Két ilyen járat rejlik a Stormhill alatti sziklafalba vájva – az egyiket még egy bizarr szobor kék fénye is jelzi, amennyiben megpiszkáljuk azt. Szintén érdemes lehet lemenni a nyugati tengerpartra – igen, ott, ahol a fenyegető troll járőrözik, csak lovagoljunk el mellette fürgén. A strand mindkét szélén találhatunk érdekes dolgokat, mint ahogy a mocsár északi csücskében is sötét lejárat várja a kalandokat kereső harcost. Ha pedig már ezekkel is végeztünk, az utakat követve mindig találunk valami érdekeset – sőt, az északra vezető, bokáig sem érő folyó is rejt barlangokat.


[+]

És végül következzen néhány általános tipp az Elden Ringhez, illetve az első zónához:

  • Lovunk, Torrent képes a dupla ugrásra, de ezzel sajnos nem lehet kicselezni a hatalmas zuhanásokat a zuhanó liftből való kilépés módjára. A nyeregből látható „tornádókról” ugorva hatalmasakat szökkenhetünk, ráadásul ezeken landolva bármekkora magasságból leugorhatunk. Torrent hátáról az L3 gombbal lehet leszállni.
  • Próbáljuk minél hamarabb, még a gyengébb, kiszámíthatóbb ellenfelek közt kitanulni a parry időzítését: ez az a mozdulat, amikor a pajzsot bal kézben tartva az LT/L2 gombbal tökéletesen időzítve agresszíven kivédjük az ellenfél csapását. Ha ezt jól csináltuk, garantált kritikus csapást vihetünk be ellenfelünknek.
  • Szintén ősi Souls-szokás, hogy a zsákmány a lehető legeldugottabb helyeken vár ránk. Ha online játszunk, sokszor más játékosok által otthagyott felirat figyelmeztet ezekre – de vigyázzunk, bőven vannak trollok is! Ha látunk egy peremet, egy megmászható faltöredéket, netán egy helyet, ahol halál nélkül le lehet ugrani egy kiszögellésre, próbálkozzunk bátran!
  • Mi is hagyhatunk üzenetet efféle tippekkel – ha valaki azt hasznosnak találja, és ennek egy klikkeléssel nyomatékot is ad, mi gyógyulunk egy tekintélyeset. Volt már, hogy ez a szerencsés időzítés mentette meg az életemet, szóval ha látunk valami rejtett dolgot, nehezen látható ládát vagy ösvényt, a főmenüből elérhető menüben fogalmazzunk róla üzenetet.
  • Ha egy ellenfél megadja magát, érdemes lehet megkönyörülni rajta. (Ha szellemeket is megidéztünk a csatába, sajnos ez nem fog menni…)
  • Ha egy új ellenfélre valamiért a megszokott sebzés harmadát sem adjuk le, érdemes lehet más fegyverre váltani – mondjuk pengék helyett zúzófegyvert, például buzogányt kézbe venni.
  • A ládákat Mimic helyett az Elden Ringben néha teleportcsapdák védik. Ez alaposan bekavarhat terveinkbe, viszont néha kifejezetten hasznos helyre is eljuthatunk így. (Amennyiben egy halálos lényekkel körülvett fakunyhóba kerülnénk, a termet elhagyva azonnal balra fussunk, majd még egyszer balra és le – ott van a tábortűz, azon túl pedig a kijárat, ahonnan már vissza tudunk teleportálni Limgrave-be.)
  • Egyes kincseket áthatolhatatlan ködfal véd, amelyet a mellettük álló imp-szoborba tett Stonesword Key segítségével lehet eloszlatni. Ezek általában igen ritka és drága tárgyak – ezért szólok, hogy a játék legelején, a legelső templomban ezt ne használjuk el hamar: a mérgező terep a sokkal erősebb karaktereknek van kitalálva.
  • A regeneráló flaskák számának permanens növeléséhez szükséges tárgyakat – néhány speciális helyzet mellett – az apró fényfák tövében találjuk.
  • A speciális flaska valahol a vízzel elárasztott falu és a Mistwood közt szedhető fel egy biztonságosan megközelíthető templomban.
  • Az elsőre haszontalannak tűnő tárgyakat ne adjuk el, a tárgykészítés és a küldetések során mindenre szükség lehet. A duplikált (és még nagyobb példányban felgyűlő) páncélokat vagy felszereléseket viszont nyugodtan elsózhatjuk bármelyik kereskedőnek.
  • A fegyverek fejlesztéséhez Smithing Stone-ra lesz szükség – bár találni is lehet ezekből, a bányában tudunk farmolni, ha nem lenne elég szeretnénk fejleszteni. A magasabb szintekhez erősebb Smithing Stone-ra lesz szükség – azt már a játék elején nem lehet limit nélkül szerezni, így jól fontoljuk meg, hogy mire költjük el!
  • Előbb-utóbb – és inkább előbb – minden karakternek szüksége lesz valami távolról is működő sebzési módra. A böhöm karakterek számára a számszeríjak ajánlottak, a DEX-kötődésű harcosok pedig inkább az az alapján skálázó íjakat használják.
  • Ehhez kapcsolódva: ha találunk olyan ellenfeleket, akiket fentről le tudunk nyilazni/gránátozni/varázsolni, hát tegyük azt meg, ezzel is megspórolunk egy veszélyes közelharcot. Tipikus példa erre Stormhill azon terme, ahol végtagok lógnak a plafonról – az alul lófráló Grafted Scion halálos ellenfél, de az emeletről minden veszély nélkül le lehet nyilazni egyszer és mindenkorra.

  • Sok olyan romház van a játékban, amelyekből apró pincék nyílnak, általában kincsesládát rejtve. Ilyen a játék elején látott katonai tábor, de varázslóknak érdemes lenéznie a mérgező növények által őrzött lyukba is…
  • Az Evergaol nevű, megtalálásuk után a térképen is jelzett bemélyedések kivétel nélkül kőkemény csatákat rejtenek.
  • Érdemes hamar megkeresni a téren és időn kívül rejlő Tarnished-bázist. Bár egy idő után a sztori is eljuttat ide minket, mivel csak itt lehet harmadik szint fölé fejleszteni fegyvereinket, óriási előnyre tesz szert, aki eljut ide a félig-meddig rejtett tábortűzön keresztül. Aki szeretne erre rábukkanni, a Stormhill melletti, északra vezető leomlott híd környékén találhatja meg a hegyekbe vivő, kanyargós ösvényt.
  • Nem mindent érdemes megvenni, amit a boltosok árulnak, de a Cookbook nevű recepteskönyveket érdemes halmozni: ezekkel nyílnak meg a tárgykészítés újabb és újabb lehetőségei.
  • Amikor elmenekülünk a nyílt világon található főellenfelektől, azok visszateleportálnak „fészkükre”, de nem gyógyulnak fel. Gyáváké a szerencse!
  • Amikor a nyílt világban végzünk egy csapattal, az éppen aktuális flaskáink töltődnek, mégpedig a csapat erejének függvényében.
  • A térképen a játék néhány kivételes alkalmat leszámítva lényegében csak az előző halálunkkal elveszített, még felvehető rúnakupac helyét mutatja, de a Marker opcióval mi rakhatunk le különböző ikonokat, azokkal jelezve például főellenfeleket vagy jól őrzött bázisokat.
  • Az Y/Háromszög gomb, illetve az LB/L1, vagy az RB/R1 gombokkal a bal vagy jobb kézben fogható fegyvert foghatjuk két kézbe. Ez természetesen csökkenti védelmi mutatóinkat, viszont sebzésünk jelentősen megnő, ami tökéletes, ha például lopakodva-hátbatámadva tisztogatjuk a térképet.

Bényi László

Azóta történt

  • Dynasty Warriors 9 Empires teszt

    Az előző részt váratlan, ám balul elsült átalakulást hozott a sorozatba, az Empires-verzió pedig megpróbálja kiköszörülni a csorbát.

  • Elden Ring - Túl a 12 millión

    Három héttel a premier után máris egy hatalmas mérföldkövet ért el a játék.

  • Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin teszt

    A legelső Final Fantasyt ezerféleképpen fel lehetett volna dolgozni, de a Square mindenkit meglepve egy bizarr hangulatú akciójátékot készíttetett a legenda alapján.

  • Tiny Tina’s Wonderlands teszt

    Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy fantasy környezetű DLC-je a Borderlands 2-nek. A csaknem évtizedes ötletet most leporolta a Gearbox, és majdnem teljes epizóddá bővítették azt.

Előzmények

  • Elden Ring teszt

    Nagyon sokat kellett rá várni, de végre megérkezett a Dark Soulsok és a Bloodborne alkotóinak új játéka, amely a jól ismert receptet hatalmas, nyílt világba helyezte.

  • Horizon: Forbidden West teszt

    Öt hosszú évvel az első részt követően érkezett meg a második Horizon – 80 órányi játékidővel a hátunk mögött mutatjuk be a Sony idei egyik legnagyobb megjelenését.

  • Az első 17 halálom az Elden Ringben

    A kiadó jóvoltából hat teljes órát tölthettünk el az Elden Ring végleges verziójában, sárkányokkal, óriásokkal és saját képességeinkkel is vesztes csatát vívva.

  • Marvel’s Guardians of the Galaxy teszt

    Jobbak, mint a Bosszúállók: a galaxis őrzői orosz akcentusú kutyában, intergalaktikus balhéban és arcfestett szektásokban gazdag kalanddal bizonyítják, hogy van helyük a játékvilágban is.