Horizon: Forbidden West teszt

Öt hosszú évvel az első részt követően érkezett meg a második Horizon – 80 órányi játékidővel a hátunk mögött mutatjuk be a Sony idei egyik legnagyobb megjelenését.

Az előző rész tartalmából

A cikk nyitóoldala – és csak a nyitóoldala! – komoly spoilereket tartalmaz az első, eredeti Horizon történetével és végkifejletével kapcsolatban.

Majdnem napra pontosan öt évvel ezelőtt ismerhettük meg Aloyt, az északi, a még más, hasonló népcsoportok mércéjével mérve is barbárnak tartott Nora törzs fiatal, vöröshajú kitaszítottját. A Guerrilla fejlesztőstúdió számára új korszakot nyitó Horizon: Zero Dawn sok játékmenetbeli újdonságot ugyan nem tudott felvonultatni, de a program fantasztikus látványvilága, a sci-fi- és a fantasy-elemek parádés keverése, no meg XXXI. század törékeny emberi civilizációjára oly hatalmas fenyegetést jelentő, azonnal ikonikussá vált mechanikus állatok kombinációja millió rajongót szerzett. Egész konkrétan 20 milliót – legalábbis a játék eladásai nemrég átlépték ezt a tekintélyes számot. Éppen ideje volt már tehát a folytatásnak.

Kezdjük rögtön azzal, ami nem nagyon változott: a játékmenet alapjai például nem alakultak át. A Forbidden West is egy lenyűgözően látványos, külső nézetet használó akciójáték egy óriási nyílt világban, mégpedig a mi Földünk évezredes, alaposan lepusztult jövőképében. E veszélyes környezetben Aloy továbbra is lándzsával, íjakkal, földre helyezhető csapdákkal, illetve még néhány hasonlóan „primitív” fegyverrel harcol. Azonban, ahogy megannyi más is e világban, ez is csak egy hangulatos illúzió: később Aloy fémlándzsája képessé válik az agresszív gépállatok hackelésére, modern csigás íjaival akár robbanótölteteket is képes célba juttatni, csapdái között pedig messziről elhelyezhető elektromos drótcsapdák is akadnak. Az első rész végére a saját múltját és a Föld jövőjét egyszerre kutató Aloy a játék első felében megszokott hegyi hágók és erdei falvak helyett gigászi katonai gépezetekben és évezred óta elhagyatott kutatólaborokban hajszolja a megoldást. A játék fináléjában tökéletes crescendóban csúcsosodik ki a két időszál találkozása: Aloy fércelt bőrpáncélban, de high-tech lándzsával a kézben szállt harcba egy őrült napimádó istenkirály otthonában a Hades nevű mesterséges intelligenciával.

Noha a Forbidden West egy, az előző rész eseményeit összefoglalni kívánó videóval indul, a valóságban ez sajnálatosan kevés részletet tud felidézni az eseményekből, a Frozen Wilds kiegészítőben történtekre pedig egyetlen szót sem veszteget. És bár tényleges szükség nincs erre a tudásra a végigjátszáshoz, a második rész igenis természetesnek veszi, hogy az ember ismeri Aloy, Sylens és a többi fontos karakter személyes viszonyrendszerét, a XXI. és a XXXI. századok eddig megismert eseményeit, a Zero Dawn és a kapcsolódó szervezetek történelmét, valamint a bolygó megmentésére létrehozott mesterséges intelligenciák koncepcióját. Nyilván az eseményekből, párbeszédekből és utalásokból játék közben is össze lehet rakosgatni minden fontos dolgot, de úgy érzem, az első rész ismerete nélkül a játék első harmadában kicsit el lettem volna veszve például az egyes karakterek motivációit illetően.


[+]

Legyen azonban akármilyen szinten is Horizon-ismeretünk, legalább az első pillanatokban nem lesz szükségünk arra: az in medias res stílusban rögtön akcióval indító Forbidden West egyértelműen lefekteti az alapokat. A győzelmet követően minden érintett vad ünneplésbe kezdett – éppcsak a Megmentő, a Lánghajú Harcos, Meridian Rettenthetetlen Bajnoka, vagyis az efféle beceneveket és a mindezzel járó csinnadrattát szívből utáló Aloy nem volt ott az iszogatók és táncolók között. Ő ugyanis tudta, hogy ez az első győzelem csak átmeneti megnyugvást hozhat a Földnek – hogy a bolygó tényleges meggyógyításához szükség lesz a tényleges újjáépítésre, az elvadult gépezetek megzabolázására, illetve a rákos sejtekhez hasonlóan burjánzó és minden mást megmérgező karmazsin növényfajta, a blight kiirtására is. Röviden: Aloy terve a játék első pillanatától kezdve az emberiség megmentésére létrehozott mesterséges intelligencia, az öntudatra ébredt Gaia megkeresése és üzembe helyezése.

Aloy a játék indulásakor már fél éve hajszolja ezt a talán már nem is létező szoftvert, de az ősi kutatóbázisok mélyén digitális kincs helyett minduntalan csak veszély és csalódás várta. Ez megismétlődik még egyszer, az oktatómóddal is felérő nyitófejezetben is, de még ha AI-t nem is találunk, egy utolsó utáni tippre azért rábukkanunk: állítólag Gaiából fennmaradt egy végső kópia, mégpedig a csak legendákból ismert, minden beszámoló szerint elképesztően veszélyes – és ezért persze az átlagember számára tiltott – nyugaton. Mi mást is lehetne tenni, mint útra kelni az ismeretlenbe, nem igaz?

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Horizon Forbidden West - Megérkeztek az első értékelések

    Ahogy arra számítani lehetett, egy remek folytatást kapnak kézhez a PlayStation tulajok.

  • Elden Ring teszt

    Nagyon sokat kellett rá várni, de végre megérkezett a Dark Soulsok és a Bloodborne alkotóinak új játéka, amely a jól ismert receptet hatalmas, nyílt világba helyezte.

  • Elden Ring – segítség az elinduláshoz

    Akár Dark Souls-veterán az ember, akár teljesen új számára ez a műfaj, néhány segítség és tipp mindenkinek hasznos lesz, hogy az első órák ne tökéletes tanácstalansággal teljenek.

  • Elex II teszt

    Gothic, Risen, Elex – a német Piranha Bytes stúdió harmadik trilógiájához megérkezett a középső epizód. Vajon ezúttal kapunk tényleges előrelépést is?

Előzmények

  • Az első 17 halálom az Elden Ringben

    A kiadó jóvoltából hat teljes órát tölthettünk el az Elden Ring végleges verziójában, sárkányokkal, óriásokkal és saját képességeinkkel is vesztes csatát vívva.

  • Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction teszt

    A Rainbow Six Siege kommandósai most egymás helyett idegen szörnyetegekre vadásznak kaszinóban, farmon és irodaházban.

  • Battlefield 2042 - Teszt

    Megérkezett az ismert FPS széria legújabb felvonása, amely bár sokat ígért a bejelentés utáni időszakban, végül nem egészen azt kaptuk tőle, amit elvártak a rajongók.

  • Forza Horizon 5 teszt

    Ötödik sebességbe kapcsol az Xbox Game Studios és a Playground Games nyílt világú autós sorozata. A fesztivál ezúttal Mexikóban pörgeti a motorokat és a zenét.