Új hozzászólás Aktív témák

  • Inhouse

    őstag

    válasz Kernel #1933 üzenetére

    Nekem nem ment a linkelés, vagy %20-at rakott a szóköz helyett és azért nem volt elérhető, vagy ha kivettem, akkor sem. Köszönöm.
    A link nem gépjárműakkukról szól, hanem ólom-savas akkukról általánosságban.
    Hát igen, az ólom-savas akku azért az marad. Említik is benne a töltésnél a generátort is, mint olyat. Tehát szól a gépjármű akkukról is, amiről itt leginkább beszélgetünk.

    Nekem úgy tűnik, mintha többen elfelejtenék, hogy a gépjárműben fogyasztók is vannak, amik meghatározott feszültséget igényelnek. Ha túl sok, akkor kiégnek az izzók, illetve rövidül az életük és egyéb gondok lehetnek. Nyilván túl kevés sem lehet.
    Nem hinném, én nem felejtettem el. Leginkább azok az autók emelik a feszültséget 14,4V fölé, ahol az ECU vezérli a generátort. Nem is sima mezítlábas ólomakkuk kellenek oda. Valamint tételezzük fel, hogy annak a mérnöknek is eszébe jutott megoldani ezt. Jellemzően ezek felső kategóriás autók, ahol inkább Xenon az izzó is, ott pedig elektronika szabályoz. Az akku külső töltésénél pedig, ha az autóban hagyod is, nem kapcsolsz közben se izzót, se mást. Az ECU sem megy tönkre 16V-tól. Ha pedig ki van véve, akkor ezek egyáltalán nem érdekesek.

    Muszáj vagyok erre is reagálni:
    Ennyit ér a te linked is.
    Mennyit? Mi is a gond a leírással? Az ólomsavas akkuk egy nagy halmaz, ennek egy részhalmaza a gépjármű indítóakku. Mit nem értesz? Keress már rá, hogy hány helyen lehet olvasni az akkuk hőmérséklet függőségéről! Linkelj te ide egy leírást arról amit állítasz! Nem véletlenül van minden esetben feltüntetve, hogy 20, vagy éppen 25C fokon értendő az adott érték.

    Az egy dolog, hogy hidegben csökken az akku kapacitása, de normális esetben ez csak annyi hátránnyal jár, hogy állóhelyzetben kevesebb ideig tud tárolni annyi töltést, ami a beindításhoz szükséges.
    A kapacitás nem az indítóképesség jelzője, hanem az állandó kis fogyasztóké. Amire te gondolsz, az a hidegindító áram. Hidegben minden a sikeres indítás ellen dolgozik. Ledermedt motorolaj, szoros alkatrészek és egy lehűlt, csökkent leadási képességű akku. Ezért kell az 150-200% tartalék, amennyivel túlméretezik az autó akkuját az önindító áramfelvételéhez képest kedvező hőmérsékleten. Pl. 1,4-es benzines autók kb. 160-180A-t vesznek fel rövid időre, ezért 360-420A indítóáramú akkut raknak bele.

    Más dolog, amikor télen több fogyasztó üzemel, lámpák, ablaktörlő, ablakfűtés, fűtőmotor, ülésfűtés, akármi, emiatt kevesebb töltés jut az akkura. Főleg, amikor gyenge a beépített generátor, és nem bírja tartani még a 13,8 V feszültséget sem (az akku sarkain értve).

    Ilyenkor a feszültségszabályzó hiába kapcsolja rá a maximális gerjesztést a forgórészre, a sok terhelés miatt mégis kevés a leadott feszültség, mert a gyártó spórolt a generátor méretezésénél.
    Ha ilyen fenn áll, akkor az hibás eszköz, mérnök ilyet nem tervez. Mondanál egy konkrét típust? 60-80A-esek kisebb generátorok is, egy jó generátor tartja a feszültségét, ha nem, akkor meg kell javíttatni.

    Egyébként tökéletesen elegendő a 13,8 V töltőfeszültség ahhoz, hogy másnap beinduljon az autó, sőt több nap után is, télen is. Ha jó állapotban van az akku, illetve nem szívja le a riasztó stb.
    Elegendő, de a minimum. Mivel kevesebb, ezért lassabban tölti az akkut, ha nem jár eleget vele a vezetője, akkor nagyobb esélye van, hogy nem tölti fel rendesen. Nyáron nem gond, de a téli hónapokban könnyen mínuszba fordul az energiamérleg.

    Üdv Inhouse

Új hozzászólás Aktív témák