Hirdetés
-
GAMEPOD.hu
Motoros topik
Hirdetni a Hardveraprón lehet, nem a topikban!
Országos motoros rendezvények
Új hozzászólás Aktív témák
-
yodamastah
őstag
válasz Topiccsendőr #92895 üzenetére
Persu azért at ne feledd, egy bemelegített pályagumi olyan istentelenül tapad, hogy azzal tényleg lehet stopizni 35 fokos döntési szögben. De ez mondjuk közúton egy túragumival nem próbálnám ki
-
yodamastah
őstag
válasz Geresics #92867 üzenetére
Valóban jó ötlet a hátsóval elkezdeni fékezni. Vagy elcsukod a gázt, motorfék, és közben progresszív elsőfék. Ezzel az elmélettel csak egy baj van. Amikor vészfékezel akkor pánik van, és marha nehéz higgadtnak maradni. Nem fogsz lezavarni egy elméletben tökéletes első+hátsófék vészfékezést. Belemarkolsz az első fékbe mint állat. Még akkor is ha gyakoroltad előtte 1000x a tökéletes fékezést. Tapasztalat.
A kikerülés a legjobb stratégia, de sajnos nem mindig van idő/hely kerülni.
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz Teasüti #92876 üzenetére
Unatkozom és sok időm van, szóval most kivételesen én is beleszólok a témába, legalább a hasonló cipőben lévőknek adok olvasni és vitázni valót...
----------------------------------------------------
Persze ott se értem hogy fordulhat ez elő, mert úgy oktatnak, hogy kuplung+fék.
Engem úgy oktattak motoron, autón és teherautón is, hogy NORMÁL fékezésnél először csak fék + motorfék (motoron is lehetőleg mind a kettő, de az első a fontosabb/hatékonyabb) és csak a "lefulladás előtti (de még nem utolsó) pillanatban" kuplung a motor tehermentesítéséhez és a lefulladás elkerüléséhez, mert addig az is "besegít" a fékezésbe (sőt motoron ugye sok esetben elég is egy autóéval ellentétben).Hegylakók:
"Fékezés közben a kuplungot nem húzzuk be, kihasználjuk a motorféket, csak a végén húzzuk be, így nem áll le a motor"----------------------------------------------------
Ellenben VÉSZFÉKEZÉSKOR igenis kuplungolni KELL a többiek által is említett okok miatt. Ezzel a részével egyetértek.
Itt egy Vezess.hu cikk a témában... Vagy itt egy SportMotor cikk is a kuplung helyes, a vészfékezés elején történő használatára.
----------------------------------------------------
"De azt feljebb írtam, hogy a létező legnagyobb fékhatás kétkerekűeknél 100% első féknél valósul meg (száraz aszfalt, nem ledöntött motor)."
Ezzel viszont nem értek egyet. Fotelfizika, de szerintem az az evidens, hogy ha a hátsó kerék már a levegőben van, akkor elveszítjük a tapadófelület minimum felét, ami még szerintem a súlypont jelentősen előre tolódását figyelembe véve is "áldozat"...Szintén Hegylakók cikk:
"A maximális fékezőerőt akkor érjük el, amikor a hátsó kerék már-már elemelkedik a talajtól" De csak már-már...SportMotor:
Sokan hivatkoznak a fékezés kapcsán a versenyzőkre, akik mellőzik a hátsó féket, sőt egyes pilóták motorján nincs is ilyen. Pályán ez akár igaz is lehet, de az utcán nem véletlenül terjedtek el a hátsó féket önműködően munkára fogó kombinált fékrendszerek..."A stoppie remekül mutat a képeken, de nem éppen a lassítás leghatékonyabb módja. Tanácsainkat megfogadva könnyebben elérheted, hogy a hátsó kerék is a földön maradjon"
Ez amúgy korrelál azzal amit írtál: "Nekünk egységsugarú motorosoknak meg azért válhat be mégis, mert mi nem fékezünk akkorát a kettővel együtt se, mint a profik." Ez biztosan igaz, mármint, hogy egy versenyző, vagy nevezzük csak profi pilótának esetleg csak az első fékkel is előbb megáll, mint egy átlagos motoros mind a két féket használva, de a maximális fékezőerőt szerintem akkor sem lehet kizárólagosan az első kerékkel elérni.
"Ha csak az egyik kereket fékezed, nem lesz elég tapadásod a lassításhoz, s ugyanígy képtelen lesz megtapadni a gumi, ha túl hirtelen jelentkezik a kimondottan nagy fékerő. Annyi hát a teendőd, hogy a fékpedált hirtelen, szó szerint megrúgva elkezded a mozdulatsort, amitől a gép hátulja összeül, ezáltal kisebb lesz az esélye, hogy az első kerék túl nagy terhelést kap. Ezzel egy időben a kuplungkar behúzásával oldod a hajtást, hogy a blokkoló hátsó miatt ne fulladjon le a motor, illetve a gázon „felejtett" kezed ne befolyásolja a lassítást. Amint munkára fogtad a hátsó féket, ezzel párhuzamosan a fékkaron is folyamatosan növeld a nyomást, s itt a hangsúly a folyamatosságon van - ha a teljes fékerő eléréséig van pár tizedmásodperce a motornak, az első guminak lesz ideje „kiterülni" az aszfalton, még nagyobb tapadást biztosítva lassítás közben."
----------------------------------------------------
Röviden ami nekem összejött agyban itt a sok olvasgatás közben:Hatékony NORMÁL fékezés:
- motorfék + lehetőleg mind a két fék egyszerre (de nem kizárólagos)
- kuplung lehet a "végén" is "elején" is a manővernek, nem kritikus
- akár stoppizgatni is lehet a látvány kedvéért, mert NORMÁL fékezésnél "belefér", nem kell minimális távolságon belül megállniHatékony VÉSZFÉKEZÉS:
- kuplung az elején
- motorfékkel nem foglalkozunk, sőt kártékony is lehet
- mind a két fékkel egyszerre fékezve (lehetőleg hátsóval indítva a manővert)
- kerekeket lent tartani amennyire csak lehetséges (hátsót is)
- és a kikerülésre helyezni a hangsúlyt, arra fókuszálni a megállás helyett, mert az vagy sikerül, vagy nem...Hatékony fékezés PÁLYÁN:
- mindenkinek a stílusához legjobban passzoló fékezés a legjobb, ezért nem egyforma a versenyzők szokása sem. Nincs "etalon" fékezési mód. De ha lenne is, szerintem irreleváns átlagos motorost és állandóan változó közúti közlekedést és körülményeket feltételezve...És mindez egy olyan ember összefoglalója, aki mindig kuplunggal fékez.
Lehet, hogy nem helyes, de legalább csak egy adott technikát kell begyakorolnom, teljesen ösztönössé válik...[ Szerkesztve ]
-
Topiccsendőr
addikt
válasz imibogyo #92903 üzenetére
A gp ben ugy fekeznek a pilotak, hogy az ujjad befer a hatso kerekuk ala. Ok meregetnek is egyfolytaban, ugy gondolom, idealis korulmenyek kozott a fekhatas 100% at ok tudjak, hogyan kell hasznalni. Nem kell lent lennie a hatso kereknek.
Ami nagy zavart okoz ezeknel a cikkeknel es a treningeken, hogy a korulmenyek soha nem ugyanolyanok, nem ugyanolyan motorral megy mindenki, nem ugyanolyan gumikon, stb. Ennek ellenere kobe vesik, hogyan kell fekezni. Sztm ez amator huzas.
[ Szerkesztve ]
Explosión de dos tiempos
-
Pocee
senior tag
Érdekes amúgy,hogy senki nem kezdett el keresztet lóbálni az ABS felett,
Elmélteben vagyis az enyémben biztos,sokkal nagyobb a fékerő,ha a hátsókerék 1 centire lóg a levegőben mintha a hátsó is "tapad".
Persze ehhez jó gumi kell és jó érzék,hogy orra ne essen az ember.
Sztem ha hátsóval indít az ember akkor egy pillanatra összeül a hátsó gátló,igy lentebb kerül a súlypont,nagyobbat lehet húzni az elsőbe,de csak gondolkodom.
Én mindig behúzom a kuplungot fékezésnél,es nem is érdekel hogy mi kopik ilyenkor jobban,igy rögzült,jó így,mellesleg engem baromira zavar ha csapkod a lánc.Szerk:persu megelőzött
[ Szerkesztve ]
Mr.Brightside
-
-Mike-
addikt
Hangulatom, mikor megint előkerül az abs-es téma [link]
-
imibogyo
veterán
válasz Topiccsendőr #92904 üzenetére
És hány ember van kinn az utcán GP tudással és rutinnal? Értem amit mondasz és nem ellentmondani akarok, de ha jól vettem ki az eredeti beszélgetés is utcai közlekedésről, "átlagos" pilótákról és a vészfékezésről szólt.
Valószínű (szinte biztos), hogy egy GP pilóta a GP gépének a (gondolom) kiválóan adagolható fékjével ezt meg tudja tenni és tud úgy fékezni, hogy ez igaz legyen, de egy "nem versenyző", nem profi technikával megáldott átlagos motorosnál azért vannak kétségeim.
És szerintem a vez. tech. tréningeken sem a Rossi-k állnak sorban, így gondolom a lehető leginkább "bolondbiztos" megoldást javasolják és kell javasolniuk. De ez csak elmélkedés és még tréningen sem voltam, szóval mit tudhatom én.
Én mindenesetre kuplungolok fékezéskor és az utolsó motorozási etapomban elég sok volt a terep is (KTM 300XC), így ráadásul nálam legtöbbször a hátsó fék volt a prioritás. Aktuális releváns tapasztalatom pedig nincs is, mert a házfelújítás miatt most a CBR1000F projekt is pihen, így huzamosabb utcai motoros élményem már régóta nincs.
Amúgy a motor indítható, meg minden, már csak a tankot kellene kipucolni és lényegében készen is lenne, de most nem ez a prioritás (ma éppen meló után a fűtéscsöveket vésem be a padlóba). Anno még 80k-ért is meghirdettem a dögöt, de senkinek sem kellett, úgyhogy most be van állítva a fészerbe, aztán várja sorsát. Talán nyáron már tudom folytatni a dolgot, de addig a kistraktor projektemmel kell haladnom, mert az sokkal jobban kellene a bő 2800 m2-es telekre...
-
HSM
félisten
válasz imibogyo #92903 üzenetére
Ezzel a "hátsó fékre rúgok" technikával már akkor sem voltam kibékülve, amikor először olvastam róla. Szvsz úgy baromság, ahogy van. Csak egyszerű alap logika. A tapadási súrlódás nagyobb, mint a csúszási, tehát ha rárúgsz a hátsó fékre, és blokkolod a kereket, azzal máris féktávot vesztettél, emellett a kikerülésnél is komoly nehezítő tényező, ha össze-vissza megy alattad a hátulja, amit csak erősít, ha közben téped az első féket is. Ehhez a béna technikához természetes, hogy kötelező kellék az azonnal behúzott kuplung, hiszen azonnal leállna a motor így fékezve, hiszen erőből rúgva blokkolod be a hátulját. Az én elképzelésem szerint normálisan vészfékezve viszont éppen ellenkezőleg érdemes szvsz, hiszen úgy folyamatosan kapsz visszajelzést a hátuljáról, és a blokkolást is megakadályozhatja a motor, miközben a hátsó kerék is lassít, amennyit tud, és stabil is marad.
De ez csak az én véleményem, mindenki úgy fékez, ahogy jólesik neki.
És természetesen mindezt ABS nélküli motorokon. Nyilván ABS-el egész más az ideális technika.Nekem személy szerint a legrosszabb vészfékezéseim voltak, amikor véletlenül túl hirtelen léptem a hátsó fékre és sikerült vele blokkoljam a hátsó kereket.... Egyáltalán nem jó.
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
Igen én is írtam, hogy hogyan fékezek (bár én használom a hátsót is rendesen). Ezen a rárúgós dolgon én is nevetek, inkább csak a hátsó fék egyesek szerinti "jelentőségéért" linkeltem be a dolgot. Direkt azért próbáltam egymásnak bizonyos szinten ellentmondó cikkeket is keresni...
Vitaindítónak, továbbgondolósnak jók ezek a cikkek aztán annyi. Végül úgyis mindenki úgy fékez ahogy akar, meg sok esetben ahogy tud.
Én is jártam már DRZ-vel busz hátulján, pedig szerintem általánosságban jól szoktam lereagálni a helyzeteket, aztán mégsem jött össze. Szerencsére semmi komoly nem volt, a buszon pedig még nyom sem volt (én tompítottam a motor ütését)...
[ Szerkesztve ]
-
KisTé
tag
válasz Topiccsendőr #92904 üzenetére
Igen és minden gyakorlat meg futamon el is esnek nem kevesen ráadásul zárt pályán nem a fos olaj foltos kutyakulás gidres gödrös magyar aszfalton, véssék csak kőbe, Rossi is hogy törte el mindkét lábát ugyan már a balesetet nem lehet megmagyarázni meg a fékezést mindig úgy kell hogy megállj akkor esel ha a határokat feszegeted elüt valami nyomorék, megcsúszol valamin vagy pancser vagy kész.
-
Topiccsendőr
addikt
válasz imibogyo #92907 üzenetére
Az altalanossagban a ketkerekueknel az elso kereken gurulashoz irtad azt, hogy feluletet vesztunk, ezzel pedig rosszabb lesz a fektav.
Nem utcara irtad. Hanem kitalaltad, hogy mkert nem idealis ha a levegoben van a kerek.
Bar altalanossagban megint nem lehet beszelni, mert egy cruisernel nem ez lesz. Az idealis korulmenyeket nezve hiaba csokken a feluketed.
Utcan meg valoban keves a gp pilota, de korabban irtam, hogy utcan leszogezni egy modszert arra, hogy megallj, legalabb annyira mervado, mint a gp pilotak szama.
szerintem annyira osszetett, hogy nem csak erre kellene kihegyezni ezt az egeszet. Annyi, hogy ez nagyon latvanyos, ha leraksz bolyat, es szemlelteted, hogy ha egy auto lenne ott, akkor televagtad volna. Bar egy tanpalyan szerintem sportmotorral pont elobb megallok elsovel, mert idealisak a korulmenyek, egyenesen kell jo nagyot fekezni.
Ami szerintem nem jo irany, az az, hogy esz nelkul, radikalisan minden elethelyzetre ra akarjak huzni, mert igy a legjobb, az oktatok mondtak, a forumon csak ezt lehet olvasni.
De egyebkent a velemenyem tovabbra is az, hogy kb mindegy az a par meter, mert nem csak fekezni kell.[ Szerkesztve ]
Explosión de dos tiempos
-
Bogyó bá'
nagyúr
válasz Topiccsendőr #92913 üzenetére
Csak a végeredmény számít, nem a hozzá vezető út.....
Galilei halott! Már Einstein sem él! ...és én is nagyon szarul érzem magam...
-
KisTé
tag
válasz Topiccsendőr #92913 üzenetére
Igen mert valamit elmért, valószínűleg az első féket
-
Topiccsendőr
addikt
válasz Bogyó bá' #92914 üzenetére
Igy van.
Ertem azt is, hogy a legtobb ember nem akar elmelyulni annyira a motorozasban. De elmegy egy treningre. Es inkabb treningre jarjanak, mint hogy oda sem. Es kell egy kozepszar valami, amit meg lehet tanulni, amihez lehet nyulni, barmikor, barmi van, nem nyirja ki magat vele a leghulyebb sem...
De utana jon ez a - hogyan fekezel, te hulye vagy - magatartas
Amit en leszarok.
minel tobben jarjanak treningre, ez egy jo dolog.Explosión de dos tiempos
-
Gaboman
nagyúr
Hátsófék, motorfék rendeltetésszerű
használata + kanyarbevételi technika.Ha meghalsz te nem tudod hogy halott vagy, csak a többieknek nehéz. Ugyanez a helyzet akkor is ha hülye vagy. ;-)
-
KisTé
tag
válasz Topiccsendőr #92916 üzenetére
vészfékezés közben gázt húzott, beparázott
-
Teasüti
nagyúr
válasz imibogyo #92903 üzenetére
Az tény, hogy a maximális fékerő száraz aszfalton 100% első fékkel elérhető.
És az is tény, hogy a negatív gyorsulás akkor a legnagyobb, amikor a hátsó kerék elemelkedik, mivel a súlypont az első keréken van, de még nem billen át rajta. Van ennél is nagyobb fékerő, azt úgy hívják, hogy előre szaltó.
Persze ehhez kell egy olyan gumi, ami képes akkorát fogni, hogy stoppie legyen és ne csúszás.
Ezekről én nem nyitok vitát, mivel nem hit kérdése.
Ezek fizikai adottságok a kétkerekű járműveknél és így axiómaként kezelem a dolgot.
Persze minden motornak más geometriája van, ezért más adottságai is.
Egy alacsonyabb és hosszabb tengelytávú, laposabb fejcsőszögű cruiser-t elég nehéz előre billenteni, ott az esetek többségében csúszás lesz. Egy meredek fejcsőszögű sportmotort már könnyebb átbillenteni az első keréken.[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz Teasüti #92921 üzenetére
Az tény, hogy a maximális fékerő száraz aszfalton 100% első fékkel elérhető.
Visszaolvasva már látom, hol beszél(t)ünk el egymás mellett (és persuval is valószínűleg) és miért nincs igazam azzal a megfogalmazással, ahogy leírtam a mondandómat az eredeti hozzászólásomban.Ezek szerint maga a legnagyobb fékerő, mint olyan, az elérhető csak az első fékkel és elemelkedett hátsó kerékkel is, de ahhoz megint csak kell a hátsó fék (még ha rövid időre is), hogy az első gumit megfelelően "összenyomjuk" és a legrövidebb féktávot vegyük, nem? Hiszen vészfékezés volt az eredeti téma... Legalábbis én annak apropóján csatlakoztam be...
Ahogy te is írtad pár hozzászólással előbb, az elméleti legrövidebb fékúthoz össze kellene nyomni az első gumit a hátsó fékkel az első kerék fékezésének megkezdésekor...
Csupán elméleti síkon a pár tizedmásodperces hátsófék valóban segít, ahogy azt már korábban kifejtettem összenyomja az első gumit, így nagyobb lesz a tapadási felület.
Vagyis az elméleti legrövidebb féktávolság nem érhető el csak 100% első fékkel, mert a maximális "betapadáshoz" és így a legrövidebb féktávhoz kell a hátsó fék használata is. Ellenben a maximális fékező erő elérhető kizárólagosan első fékkel is, ebben az esetben viszont "hosszabb" lenne a fékút (lehet csak centikről beszélünk, vagy ahogy persu is írta pár méterről, de legyünk precízek ), mert nem adtuk meg az első guminak a leges-leges-legideálisabb feltételeket.
Még ha csak elméleti síkon is beszélgetünk, de akkor ez így a teljesen igaz? Vagy nem?
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz imibogyo #92922 üzenetére
Én sehol nem beszéltem fékútról.
Szerintem nem releváns a hátsó fék a legrövidebb fékút szempontjából (száraz aszfalt, még mindig).
Praktikusan meg nem azon az egy méteren fog múlni, hanem hogy el tudod-e kerülni.
Az első gumit azért kell összenyomni vagy a hátsó fékkel vagy a progresszíven húzott első fékkel, hogy megnöveld a súlyt az első keréken és így közvetve a tapadási felületet.
Ami meg azért előnyös, mert ha túl gyorsan épül fel a fékerő, gyorsabban mint ahogy beülne a villa és kiterülne a futófelület, úgy kisebb fékerő vihető át az aszfaltra. És így könnyebben állóra lehet fékezni az első kereket. Ahogy nő a súly az első keréken, úgy érhető el a legnagyobb fékerő csúszás nélkül.
Ha nincs elegendő súly rajta, vagyis kisebb a súrlódási erő mint az aszfaltra közvetített fékerő, akkor csúszni fog a kerék.
Ha van rajta elég súly, akár motor és az utasának teljes tömege az első keréken, akkor a bazi nagy súrlódási erő remélhetőleg "legyőzi" a fékerőt és így gördülni fog a kerék. (Vagyis csúszáshatáron belül van.)
Ez egy ideális példa. A valóságban ugye a fékerőhöz hozzáadódik a centrifugális erő, ha le van döntve a gép, valamint van egy súrlódási tényező is. Itt még megkülönböztetjük a gördülési súrlódási erőt és a csúszási súrlódási erőt. Előbbi kicsivel nagyobb, ezért igyekszünk gördülésben tartani a kereket.
Egy motornál meg van a keréknek egy giroszkópikus hatása is, így nekünk létfontosságú hogy gördüljön.
Nem elég, hogy nem lenne kormányozható, de még ki is esik alólunk a motor, mert giroszkópikus erők nélkül "szabadon" elfordulhat a tengelye körül (persze némi tehetetlensége azért van, aka tehetetlenségi nyomaték).
Ez a tehetetlenségi nyomaték nem csak a motort képes kifordítani alólunk, de ugyanez a fizikai hatás érvényes a forgó kerekekre is. Minél gyorsabb a forgás, annál nagyobb nyomatékot lehet kifejteni ellenirányban a fékezéshez. Ez azt jelenti, hogy nagy tempónál qrva nagy fékerőt lehet felépíteni és ahogy lassulsz úgy kell felengedni depresszíven. Vagy kisebb tempónál ugyanazzal az erővel már blokkolni fogod.
Ennél jobban nem szeretnék belemenni, sok éve volt már...[ Szerkesztve ]
-
Topiccsendőr
addikt
válasz imibogyo #92922 üzenetére
Haaat. Progresszivan elso fekkel is tudsz fekezni, azaz eloszor beulteted es utana huzol igazan. Szoval idealis korulmenyek kozott ehhez sem kell hatso fek
Azzal egyetertek, hogy utcan mas a helyzet, mert most felremlett a szentendrei ut, amikor allora fekeztem csak heccbol az elso gumit, minden pirosnal. Ott olyan szar volt az aszfalt, hogy nagyon hamar csuszott.
Explosión de dos tiempos
-
Novics
senior tag
A mai nappal beléptem a motortulajdonosok nagy családjába. Vettem egy BMW G 1200 GS Adventure-t.
A fontolva haladó. - 30 felett minden nap ajándék.
-
BoB
veterán
Eszembe jutott az ominózus pécsi eset, meggyőződésem volt hogy pár éve történt. Nem egészen, már 10 éve... [link]
#hogymegyazidő
You may corrupt the souls of men, but I am steel. I am doom.
-
Gaboman
nagyúr
Aztán a tárgyaláson már enyhítő büntetés ellen védekezett a vétkes, mert hogy túl sok évet szabtak ki neki.
Az első cikkben még akár 10 évet is kaphat azt írták.
Szörnyű hogy ez ellen még fellebbezhet valaki.Ha meghalsz te nem tudod hogy halott vagy, csak a többieknek nehéz. Ugyanez a helyzet akkor is ha hülye vagy. ;-)
-
imibogyo
veterán
válasz Teasüti #92923 üzenetére
Az első gumi fizikai okfejtése okés, lényegében leírtad azt amiről eddig is beszéltünk. Engem az érdekelt inkább, hogy akkor elméleti síkon kell-e a legrövidebb fékúthoz a hátsó fék, vagy sem? De már megkaptam a választ, vagyis az elsővel is megoldható ugyanez. A sok "szakértői" szövegből csak ez nem volt világos, mert ahány helyen olvastam, annyi féle válasz volt rá...
Amúgy csak mostanában kezdtek el az ilyen témák mélyebben is érdekelni. Eddig valahogy ösztönösen mindig jól csinálhattam, mert igazán komoly szituba még soha nem keveredtem (kivéve a buszos szitut, de ott azért egy kis huligánkodás is benne volt a pakliban).
[ Szerkesztve ]
-
mm89
őstag
Jó olvasni a sok fotelfizikát ám!
Eldöntöttem, hogy mint eddig sokminden másba, ebbe se szólok bele
Viszont találtam egy videót HSM ről
[link]
bocsi, facebookon van[ Szerkesztve ]
ELADÓ HONOR 8 32GB KÉK | ÚJ AKKUVAL! Ááá, így már nem is eladó!
-
runner 125
nagyúr
Szigszalagozott Hi8-as kamera belémégett, ebből fakadóan én sejtettem h 10 éve.
Egyébként az egészben még az a durva, h a meghalt srác édesapja is ugyanott halt meg, elég sűrűn kijártak a helyszínre, és elütötte egy autó."Kinek a pap, kinek a wlan" :-) • A forum arra hivatott, hogy a kérdéseiteket ott tegyétek fel, s ne privát üzenet formájában felém! Köszönöm!
-
-Mike-
addikt
válasz runner 125 #92939 üzenetére
Az apáról én is olvastam, ez az igazán sad story, ugyanazon a helyszínen, a felesége orra előtt.
-
BoB
veterán
válasz runner 125 #92939 üzenetére
Hasztakurva
You may corrupt the souls of men, but I am steel. I am doom.
-
Teasüti
nagyúr
válasz CyberPunk666 #92936 üzenetére
Valóban. És?
Nem adódik hozzá az aszfaltra közvetített oldalirányú (centrifugális) erő a fékerőhöz a gumi tapasásának szempontjából? Ugye most csak viccelsz?
Nyugodtan rebegtetheted a szempilláid, nem változtat a helyzeten.
Gondolom abban egyetért mindenki, hogy van egy menetirányban ébredő súrlódás (gyorsítás, fékezés) és van egy oldalirányban ébredő súrlódás (kanyarodás). A kettő vektorösszegének kell kisebbnek lennie, mint a gumin átvihető legnagyobb erő. Azt hiszem ezt egy "tapadási körrel" szokták ábrázolni.
Én az oldalirányú komponenst hívtam cetrifugális erőnek. Lehet ez így pongyola, de engedtessék meg, hogy leszarjam. Nem vagyok fizikus. Közérthető voltam, úgy gondolom.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz CyberPunk666 #92943 üzenetére
Akkor megkérdezem: mi volna az?
Ha már kijavítasz, akkor legalább tanuljak is vmit! -
CyberPunk666
senior tag
-
Geresics
addikt
*MOTOROS CSATORNA* youtube.com/MotorosVandor
-
runner 125
nagyúr
válasz XFishboneHUN #92949 üzenetére
Hát jahm, ez könnyen egy nyílt lábszár és combcsonttörés..
Oldalkocsiban utazó utasnak nagy mákja volt.
"Kinek a pap, kinek a wlan" :-) • A forum arra hivatott, hogy a kérdéseiteket ott tegyétek fel, s ne privát üzenet formájában felém! Köszönöm!
Új hozzászólás Aktív témák
Rokon topikok:
• Robogó, kismotor
• Nagyrobogósok baráti topikja
• Elektromos autók - motorok
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen