Új hozzászólás Aktív témák

  • Teasüti

    nagyúr

    válasz imibogyo #92922 üzenetére

    Én sehol nem beszéltem fékútról.
    Szerintem nem releváns a hátsó fék a legrövidebb fékút szempontjából (száraz aszfalt, még mindig).
    Praktikusan meg nem azon az egy méteren fog múlni, hanem hogy el tudod-e kerülni.
    Az első gumit azért kell összenyomni vagy a hátsó fékkel vagy a progresszíven húzott első fékkel, hogy megnöveld a súlyt az első keréken és így közvetve a tapadási felületet.
    Ami meg azért előnyös, mert ha túl gyorsan épül fel a fékerő, gyorsabban mint ahogy beülne a villa és kiterülne a futófelület, úgy kisebb fékerő vihető át az aszfaltra. És így könnyebben állóra lehet fékezni az első kereket. Ahogy nő a súly az első keréken, úgy érhető el a legnagyobb fékerő csúszás nélkül.
    Ha nincs elegendő súly rajta, vagyis kisebb a súrlódási erő mint az aszfaltra közvetített fékerő, akkor csúszni fog a kerék.
    Ha van rajta elég súly, akár motor és az utasának teljes tömege az első keréken, akkor a bazi nagy súrlódási erő remélhetőleg "legyőzi" a fékerőt és így gördülni fog a kerék. (Vagyis csúszáshatáron belül van.)
    Ez egy ideális példa. A valóságban ugye a fékerőhöz hozzáadódik a centrifugális erő, ha le van döntve a gép, valamint van egy súrlódási tényező is. Itt még megkülönböztetjük a gördülési súrlódási erőt és a csúszási súrlódási erőt. Előbbi kicsivel nagyobb, ezért igyekszünk gördülésben tartani a kereket.
    Egy motornál meg van a keréknek egy giroszkópikus hatása is, így nekünk létfontosságú hogy gördüljön.
    Nem elég, hogy nem lenne kormányozható, de még ki is esik alólunk a motor, mert giroszkópikus erők nélkül "szabadon" elfordulhat a tengelye körül (persze némi tehetetlensége azért van, aka tehetetlenségi nyomaték).
    Ez a tehetetlenségi nyomaték nem csak a motort képes kifordítani alólunk, de ugyanez a fizikai hatás érvényes a forgó kerekekre is. Minél gyorsabb a forgás, annál nagyobb nyomatékot lehet kifejteni ellenirányban a fékezéshez. Ez azt jelenti, hogy nagy tempónál qrva nagy fékerőt lehet felépíteni és ahogy lassulsz úgy kell felengedni depresszíven. Vagy kisebb tempónál ugyanazzal az erővel már blokkolni fogod.
    Ennél jobban nem szeretnék belemenni, sok éve volt már... :B

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák