Új hozzászólás Aktív témák

  • imibogyo

    veterán

    válasz Teasüti #92876 üzenetére

    Unatkozom és sok időm van, szóval most kivételesen én is beleszólok a témába, legalább a hasonló cipőben lévőknek adok olvasni és vitázni valót... :B

    ----------------------------------------------------

    Persze ott se értem hogy fordulhat ez elő, mert úgy oktatnak, hogy kuplung+fék.
    Engem úgy oktattak motoron, autón és teherautón is, hogy NORMÁL fékezésnél először csak fék + motorfék (motoron is lehetőleg mind a kettő, de az első a fontosabb/hatékonyabb) és csak a "lefulladás előtti (de még nem utolsó) pillanatban" kuplung a motor tehermentesítéséhez és a lefulladás elkerüléséhez, mert addig az is "besegít" a fékezésbe (sőt motoron ugye sok esetben elég is egy autóéval ellentétben).

    Hegylakók:
    "Fékezés közben a kuplungot nem húzzuk be, kihasználjuk a motorféket, csak a végén húzzuk be, így nem áll le a motor"

    ----------------------------------------------------

    Ellenben VÉSZFÉKEZÉSKOR igenis kuplungolni KELL a többiek által is említett okok miatt. Ezzel a részével egyetértek. :D

    Itt egy Vezess.hu cikk a témában... Vagy itt egy SportMotor cikk is a kuplung helyes, a vészfékezés elején történő használatára.

    ----------------------------------------------------

    "De azt feljebb írtam, hogy a létező legnagyobb fékhatás kétkerekűeknél 100% első féknél valósul meg (száraz aszfalt, nem ledöntött motor)."
    Ezzel viszont nem értek egyet. Fotelfizika, de szerintem az az evidens, hogy ha a hátsó kerék már a levegőben van, akkor elveszítjük a tapadófelület minimum felét, ami még szerintem a súlypont jelentősen előre tolódását figyelembe véve is "áldozat"...

    Szintén Hegylakók cikk:
    "A maximális fékezőerőt akkor érjük el, amikor a hátsó kerék már-már elemelkedik a talajtól" De csak már-már...

    SportMotor:
    Sokan hivatkoznak a fékezés kapcsán a versenyzőkre, akik mellőzik a hátsó féket, sőt egyes pilóták motorján nincs is ilyen. Pályán ez akár igaz is lehet, de az utcán nem véletlenül terjedtek el a hátsó féket önműködően munkára fogó kombinált fékrendszerek...

    "A stoppie remekül mutat a képeken, de nem éppen a lassítás leghatékonyabb módja. Tanácsainkat megfogadva könnyebben elérheted, hogy a hátsó kerék is a földön maradjon"

    Ez amúgy korrelál azzal amit írtál: "Nekünk egységsugarú motorosoknak meg azért válhat be mégis, mert mi nem fékezünk akkorát a kettővel együtt se, mint a profik." Ez biztosan igaz, mármint, hogy egy versenyző, vagy nevezzük csak profi pilótának esetleg csak az első fékkel is előbb megáll, mint egy átlagos motoros mind a két féket használva, de a maximális fékezőerőt szerintem akkor sem lehet kizárólagosan az első kerékkel elérni.

    "Ha csak az egyik kereket fékezed, nem lesz elég tapadásod a lassításhoz, s ugyanígy képtelen lesz megtapadni a gumi, ha túl hirtelen jelentkezik a kimondottan nagy fékerő. Annyi hát a teendőd, hogy a fékpedált hirtelen, szó szerint megrúgva elkezded a mozdulatsort, amitől a gép hátulja összeül, ezáltal kisebb lesz az esélye, hogy az első kerék túl nagy terhelést kap. Ezzel egy időben a kuplungkar behúzásával oldod a hajtást, hogy a blokkoló hátsó miatt ne fulladjon le a motor, illetve a gázon „felejtett" kezed ne befolyásolja a lassítást. Amint munkára fogtad a hátsó féket, ezzel párhuzamosan a fékkaron is folyamatosan növeld a nyomást, s itt a hangsúly a folyamatosságon van - ha a teljes fékerő eléréséig van pár tizedmásodperce a motornak, az első guminak lesz ideje „kiterülni" az aszfalton, még nagyobb tapadást biztosítva lassítás közben."

    ----------------------------------------------------
    Röviden ami nekem összejött agyban itt a sok olvasgatás közben:

    Hatékony NORMÁL fékezés:
    - motorfék + lehetőleg mind a két fék egyszerre (de nem kizárólagos)
    - kuplung lehet a "végén" is "elején" is a manővernek, nem kritikus
    - akár stoppizgatni is lehet a látvány kedvéért, mert NORMÁL fékezésnél "belefér", nem kell minimális távolságon belül megállni

    Hatékony VÉSZFÉKEZÉS:
    - kuplung az elején
    - motorfékkel nem foglalkozunk, sőt kártékony is lehet
    - mind a két fékkel egyszerre fékezve (lehetőleg hátsóval indítva a manővert)
    - kerekeket lent tartani amennyire csak lehetséges (hátsót is)
    - és a kikerülésre helyezni a hangsúlyt, arra fókuszálni a megállás helyett, mert az vagy sikerül, vagy nem...

    Hatékony fékezés PÁLYÁN:
    - mindenkinek a stílusához legjobban passzoló fékezés a legjobb, ezért nem egyforma a versenyzők szokása sem. Nincs "etalon" fékezési mód. De ha lenne is, szerintem irreleváns átlagos motorost és állandóan változó közúti közlekedést és körülményeket feltételezve...

    És mindez egy olyan ember összefoglalója, aki mindig kuplunggal fékez. ;] :P
    Lehet, hogy nem helyes, de legalább csak egy adott technikát kell begyakorolnom, teljesen ösztönössé válik...

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák