-
GAMEPOD.hu
Új hozzászólás Aktív témák
-
veterán
köszi Qru a sok infót, ezeket mind igyekszem figyelembe venni.
"ha akarsz hazahozni rendes benyót akkor ott tedd telei a kocsit benyóval." - egy decivel se akarunk többet tankolni a szükségesnél, a benzinkártyát csak itthon fogadják el
"a jövötsajnos nemlehet tudni csakhamárotvagy deakormegmár azajelen"
-
-
ReSeTer
senior tag
Képzeld igen. Sőt, nagyobb távolságot tartok, mivel a füst az eltűnik addigra, mire odaérek. Nehogy már azért előzzem meg 120-al, mert 1 km/h-val többel szeretnék menni. Mennyit nyernék vele? 1 percet? Általában az emberek 10km-eket szoktak menni országúton többnyire. Tehát az ilyen jancsiskodással kb 1-2 percet lehet nyerni.
Ha ezt nézzük, használható az 1.2-es 90 ló körüli motor. Városban meg főleg.Egyébként is arról volt szó, hogy ha csigás széthulló ecooboostnak van létjoga, akkor az 1.2 szívónak is. Meg kell tanulni vezetni a szívó motort, ami annyit jelent, hogy nem kell elváltani 150-es fordulatszámnál. Enni fog, de ha az ecoboosnál te odalépsz 1800-as fordulaton, hogy te majd "nyomatékból megoldod", felpörög a csiga, 2x annyit fog enni mint a szívó 4ezernél.
-
LógaGéza
addikt
Akkor megér +100-200e-t a TDI szerinted? Bár az alapján amit írtál, úgylátszik, hogy meg. A használt piacon ahogy nézem a benzineshez képest ritka a PD TDI, mint a fehér terror...
Erről tudnak valamit a szakavatott szemek mondani? Ez van legközelebb, és az ára is éppen beleférne kategória. Előtte benzinesben ezt néztem, az ár névre írással, és friss műszakival van, és úgy elég jónak tünt.[ Szerkesztve ]
"Go to work, get married, have some kids, pay your taxes, pay your bills, watch your tv, follow fashion, act normal, obey the law, and repeat after me: I AM FREE"
-
8th
addikt
válasz ReSeTer #88605 üzenetére
Bárhol. Egyszer szorultunk be kilométereken át egy ATEV-es kocsi mögé nyáron na azt nem kívánom senkinek. Hosszú kilométereken át szívtuk a fullasztó rothadó dögszagot csak mert a harmatgyenge 1.4 Opellal nem lehet csak úgy megelőzni valamit ami 90-el megy előtted. Félreállni szintén nem tudtunk mert két oldalról végig szalagkorlát volt első lehetőségnél pánikszerűen menekültük le mögüle. Elég fincsi volt. Tessék egy újabb személyes példa az alulmotorizáltságról.
Én eleve nem szeretek kamion mögött menni. Zavar ha nem látok előre és repesztette már be nyerges vontató által felkapott kő (nem kavics) a szélvédőnket. Ha lehet mihamarabb megelőzöm a kamiont is a buszt is ha kilencvenes korlátozás van érvényben akkor is. Ha utána csak 95-el megyek előtte akkor is. Ez van. -
raczger
őstag
Erről vélemény? Mondjuk sajnos elég szarok a képek, biztos telefonnal készítette.
www.movat.hu - http://bit.ly/2mIziA4
-
runner 125
nagyúr
-
-
Qru
MODERÁTOR
válasz bandus #88604 üzenetére
Ha mol-os akkor azt kint az Inánál is el kell fogadniuk elvileg de azért ezt kérdezd meg a garázsmesteredtől.
mod:
Letenye előtt lesz egy MOL kút az M7-en, ott buggyantsd tele és akkor talán vissza is jössz ha kint nem mászkálsz nagyon sokat.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
!Overdose!
őstag
+1
Ettől a nem előzöm meg, mert úgyis csak pár km-t megyek és különben is elég nekem a 89 km/h szigorúan óra szerint hozzáállástól alakulnak ki a kocsisorok. Így a hátulról érkezőknek már nem csak egy kamiont kell megelőzni, hanem a komplett kocsisort. Mert ugye nem mindenki a következő faluig megy. Ezért érzem kevésnek a majd' 120 lóerős Civicet is és ezért akarok dízelt.
raczger: Továbbra sem hiszem, hogy létezik ennyiért jó 7gen Accord, de hátha. Nézd meg mihamarabb!
[ Szerkesztve ]
Villanyszerelés - Klímaszerelés - UPS javítás, karbantartás
-
Hadd ne röhögjek hangosan, miszerint az 1,4-es Astra a közúti közlekedésre alkalmatlan, és 90-nél nem lehet előzni vele. Ha meg valóban így van, akkor annak a példánynak már a torka is véres, nézessétek meg sürgősen.
A másik vicces momentum korábbról, amikor felhozod a 20+ éves konstrukciókat, mint az 1,0-s, 45LE-s B Corsa. Jah, igen, akkoriban a Corsa, ha dízel kellett, akkor az 1,9-es szívódízel volt az alternatíva, ami igaz, hogy alapjáraton úgy húzott, mint egy traktor, de menni aztán nem ment (vezettem eleget Corsa Van-ben, és Comboban is). Ahhoz képest sokkal élhetőbb és használhatóbb volt a benzines 1,2-es B Corsa (asszem 60 LE körül, de a fene se emlékszik már).
Nem mellesleg pedig ha nem fittipaldiskodni akarsz egy 1-1,2 l-es kisautóval, akkor a modern (akár 5-10 éves) konstrukciók bármire jók - igaz, nem szeretik, és ott már kérnek enni, de akár a 130-as autópályázás sem kottyan meg nekik.
Persze ha az a fontos, hogy te legyél az utak királya, ahhoz kell az 1,9 pdti nyomatéka.
Overdose: Igen, létezik az az elmélet, hogy az összes gyorshajtásról, és az ebből adódó balesetekről a tötymörgők tehetnek, akik nem akarnak a megengedett sebességnél gyorsabban menni, és ezzel felidegesítik a 'normális' autósokat, akik aztán miattuk kénytelenek előzni akkor is, ha 20m-re van a szembejövő (ha jól emlékszem az említett távolságra valamelyik korábbi hozzászólásból).
Ha meg valakinek gyerek / kutya / idős ember, vagy csak nagyobb, nehezebb, törékenyebb dolog van az autóban és akár emiatt megy lassabban, az mind dögöljön meg, meg lője magát az árokba, mert veszélyezteti a közlekedést, egyáltalán miért nem megy az ilyen busszal, ha már mindenképpen kieszi a rossebb a lakásból?
p
[ Szerkesztve ]
I talked to that computer at great length and explained my view of the Universe to it and then... it commited suicide.
-
Kornel
veterán
válasz parandroid #88618 üzenetére
+1
bár úgyse értik meg, miről beszélsz -
MunezXBK
nagyúr
válasz parandroid #88618 üzenetére
Az 1.4-es volt 60 LE. Nekem volt egy és még élek, pedig előztem is vele.
-
DeFranco
nagyúr
válasz parandroid #88618 üzenetére
+1
-
Kornel
veterán
-
!Overdose!
őstag
válasz parandroid #88618 üzenetére
Szerinted tényleg biztonságosabb egy gyerekkel az autóban egy kamion mögött a kialakult 6-8 darabos kocsisor közepén a darálóban közlekedni, amit hátulról előznek igen-igen nagy sebességkülönbséggel a haladni vágyók, mintsem inkább megelőzni azt az átkozott kamiont és senkitől nem zavartatva folytatni az utad a saját tempódban? Hát nem tudom, de én nem igazán érzem magam biztonságban ebben a szituációban. Egyébként sem szoktam száguldozni, akkor sem ha egyedül vagyok, de álszentség lenne azt állítani, hogy óra szerint 89 km/h-val közlekedek, mert ez nem igaz.
Villanyszerelés - Klímaszerelés - UPS javítás, karbantartás
-
válasz !Overdose! #88623 üzenetére
Ha úgy érzem, hogy belátom a távot, és kényelmesen, a normális kölekedési kockázatok akár szemernyi növelése nélkül tudok előzni, akkor úgyis fogok. Az "igen-igen nagy sebességkülönbséggel haladni vágyók"-nak általában nincsenek ilyen fenntartásaik, de ezért (is) járok viszonylag nagyobb autóval, hogy ha valamelyik idióta vesedonornak sikerül belémjönnie, akkor nagyobb eséllyel élje túl az egész család az affért. Minden ellen nyilván nem véd, figyelek, amire tudok, de hogy azért nem fogok mindenáron, vagy akár a szükségesnél egy dekával nagyobb kockázatot vállalva kamiont / trágyaszállító traktort / buszt / lovaskocsit / cirkuszi sátrat előzni, hogy ne alakuljon ki mögöttem kocsisor, és ne bosszantsam fel az "igen-igen nagy sebességkülönbséggel haladni vágyók"-at, abban biztos lehetsz.
Kicsit olyan ez egyébként, mint az autópályán 130-140-nel (vagy itt a németeknél akár 160-nal) kamionsort előzni, miközben megérkezik mögéd az obligát tdi, hogy másnap posztolhassa, hogy "nem húzódott le a rohadék mazsola, pedig villogtam rá, meg dudáltam, meg toltam hátulról, hát az ilyen kis köcsögök miatt vannak a balesetek, mert utána még gyorsabban kell mennem, hogy odaérjek szintidő alatt, és ne röhögjön ki a kopaszgazsi". Nyilván ott is én veszélyeztetem a családomat, hogy nem menekülök be egy vészfékezéssel a kamionok közé.
Szerk.: Amúgy tedd fel úgy a kérdést, hogy biztonságosabb-e nyugton maradni a kamion mögött, mint megpróbálni az ominózus kocsisorból kivágva előzni, saccolgatva, hogy elférek-e a szembejövő előtt, vagy őt már felbosszantották, és esetleg ő is egy "igen-igen nagy sebességkülönbséggel haladni vágyó", miközben arra is figyelnem kell, hogy a mögöttem haladó, követési távolságot nem tartó turbódízeles kolléga mikor elégeli meg a "baszakodásomat", és vág ki index nélkül egy kövér gázfröccsel, jellemzően pont akkor, amikor én is esetleg próbálkoznék egy előzéssel.
Szerk2.: Mindent összefoglalva: én is szeretek normálisan, dinamikusan közlekedni, de elsődleges prioritás, hogy érjünk oda épségben, mert nem tudom más hogy van vele, de engem az összes bosszantó háklim és hülyeségem ellenére azért még várnak otthon (ha más nem is, a kutya biztosan).
p
[ Szerkesztve ]
I talked to that computer at great length and explained my view of the Universe to it and then... it commited suicide.
-
8th
addikt
válasz parandroid #88618 üzenetére
Had ne röhögjek hangosan a hozzászólásodon. Sehol sem állítottam, hogy alkalmatlan. Azt mondtam, hogy necces vele előzni mert veszélyesen alulmotorizált. Csak, hogy tiszta legyen a kép egy ilyen autóról beszélünk. Előzzél már meg ezzel három személlyel + tele csomagtartóval egy árkon bokron át tiltáson döngető dögszállítót úgy, hogy közben még szembe forgalom is van. Újkora óta az Opel Gaál szervizeli és a karbantartó szervizekre is oda van hordva. Teljesen jó műszaki állapotnak örvend nem vérzik a torka. Az a kocsi azzal a motorral ennyit tud. Íme az adatlapja. 0-100km/h:16.5s, a Vmax: 160km/h. Utóbbi adat amúgy ordas nagy hazugság. Navival mérve 147km/h a vége. Ott megáll mint a szög ha két lábbal állsz a gázon akkor is. Óra szerint persze megvan a 160.
Ahol egy 100lovas 1.6 benzinessel biztonsággal előzöl ott a 60lovas astrával 3x is meggondolod, hogy kimenj előzni. Szánalmasan gyenge autó 120felett egy személlyel is meghal.[ Szerkesztve ]
-
válasz parandroid #88618 üzenetére
Kívánok neked agy rosszmájú anyóst aki ott ül mindig az ülésén és egy tized km/h áthágásért minden alkalommal ezt elmondja neked
Viccet félre. Olyan nincs aki nem ment gyorsabban. Te sem. ReSeTeR sem, de még DeFranco sem. És innentől értelmetlen a vita. Ha azt akarná az autóipar hogy ne lehessen átlépni a kresz sebességhatárait akkor be lenne vezetve az arab modell. Még én a mozgó forgalmi akadály is belefutottam figyelmetlenségből ( ok-oké meg a tempomat hiányából) 1 km/h-s túllépésbe és meg is jött a csekkem.
https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html
-
Az mondjuk tény, hogy ha nem alkalmas a hely az előzésre, mert nem belátható, és/vagy jönnek szembe, akkor kell a 200 ló *, hogy átugorja. Ha viszont esélyed sincs megelőzni (megjegyzem, ez egy bivalyerős autóval is megeshet, ha egyszer kocsisor jön szembe), akkor így jártál. Úgy dolgozod fel magadban a szituációt, ahogy szeretnél, felőlem bele is mehetsz hátulról, hogy told egy kicsit, vagy lassíthatsz, énekelhettek közösen zsoltárokat, szidhatod üvöltve a rohadékot, hogy mit keres itt, de ha emiatt balestet okozol, az nem csak szerintem lesz a te böntetőjogi felelősséged, és nem az övé, hanem a jelenleg érvényes jogi szabályozás szerint is.
Én személy szerint ilyenkor egyébként le szoktam lassítani, és kicsit lemaradok, ha ez mögöttem valakit zavar, akkor a fenti bekezdésben leírtak szerint szabadon eljárhat.
* Túloztam. Nyilván.
Ps.: Jelen hozzászólás legalább annyira, de lehet, hogy még inkább Overdose kollégának szóló kiegészítés a korábbiakhoz.
A dolog tanulsága, hogy előfordul, hogy valaki ilyen-olyan okból egy kevésbé erős autóba kényszerül, és hogy a topik témájánál maradjunk, nyilván mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy vele ez milyen gyakran fordul elő, és hogyan tudja személy szerint kezelni, illetve hogy mit ér ez meg kompromisszumban. Ha valaki pl szinte csak városon belül használja az autót, az nyilván más szempontrendszer szerint gondolkodik, mint aki csak autópályázik, vagy mint aki vidéki kisvárosok / kistelepülések között ingázik (nyilván a szóban forgó szituáció ilyenkor a leggyakoribb). Onnét kezdve már tényleg csak vérmérséklet kérdése, hogy mihez kezd. Nyilván hasznos lehet bárkinek az ilyen szituációk ismertetése, de őszintén szólva kétlem, hogy aki nem abszolut friss jogsis, az ne találkozott volna már maga is a fenti helyzettel, mégis mind túléltük - jórészünk különböző szintű, erejű, rendű és rangú autóban is ráadásul.
szalonnának valónak pedig: Írtam, hogy szeretek dinamikusan vezetni, gyakran kapom magam némi sebességtúllépésen, bár tényleg igyekszem figyelni, és az előzések sem okoznak gondot, pedig csak 105 lovas a járgány, és ráadásul szívó benzines. Viszont itt nem gyorshajtásról volt szó, hanem a biztonságosan végrehajtható előzésekről, illetve azoknak a sofőröknek a kezeléséről, akik valamilyen okból kifolyólag mégsem hajlandóak a megengedett legnagyobb sebességet túllépni, vagy akár elérni. Bár a leszabályozásig hajtott teherautó általában fölötte is van a megengedett sebességnek...
p
[ Szerkesztve ]
I talked to that computer at great length and explained my view of the Universe to it and then... it commited suicide.
-
Kornel
veterán
innen indult a sztori:
erre mondtam, hogy nem feltétlen van így, a gyorsulás sok minden függvénye, említettem párat.
erre hoztál fel példáknak 2-3 évtizeddel ezelőtti technológiai színvonalon lévő szívóbenzines motorokkal ellátott autókat, bizonyítandó, hogy egy 1.2-1.4 szívóbenzinnel lehetetlen a forgalom ritmusát tartani, esetleg előzni is.egy modern (japán) kis szívóbenzin kis kaszniban simán autózható, sőt, előzni is lehet vele, és még sokat se eszik:
ld.
suzuki 1.2(93 LE, 12,3 s, v max 165 km/h)
honda 1.2(90 LE, 12,5s, v max 177 km/h)
honda 1.4 (99LE, 11,5 s, v max 182 km/h)persze mindezek 1 T körüli kaszniban értendők, nyilván nem egy passat mérető autóba kell ilyen motorokat szerelni.
(#88625) 8th: azt értsd már meg, hogy egy modern 1.2 felér egy régi vágású/elavult 1.6-ossal, sőt sokkal jobb, mert kevesebbet kér jóval. tesómnak zetec 1.6 escortja van, ua. a motor van a focus 1-be, ugyanúgy 12,5 sec a 0-100, mint neki, csak az 1.2 kevesebbet eszik.
[ Szerkesztve ]
-
válasz parandroid #88627 üzenetére
Igazság dől a billentyűzetedből, de mint általában a többség te is elfelejtesz valamit. Nem az számít hogy ki mibe "kényszerül" hanem az h az ember természete gyarló, és jellemzően az 1.2 htp-vel szoktak nagyon sokan Fittipaldi-t játszani.
Tegnap elmentem szüleimhez, csak 7km. De van egy 3-4 km-s szakasz ami már nem város de még nem falu. Természetesen a htp fabia, az 1.0 wagon r és a tornyokon felfeküdve utazó tranzit érezte úgy hogy meg kell előznie. Ráadásul ez utóbbi utána beállt elém és visszalassított 7-re. Még sem előztem meg.https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html
-
válasz bitpork #88629 üzenetére
Szerencsére - és itt nem vagyok benne biztos, hogy csak az infrstruktúra teszi, bár biztosan nagyban hozzájárul a dologhoz, hogy szinte bárhová eljuthatok autópályán, ami meg nem autópálya, az durván be van kamerázva - a jelenlegi lakóhelyemen jelentősen kevesebb ilyen jellegű élményben van részem. Van is mindig egy enyhébb gyomoridegem, amikor hazafelé tartunk, és a magyar határon elfogy az autópálya...
p
I talked to that computer at great length and explained my view of the Universe to it and then... it commited suicide.
-
neduddki
nagyúr
válasz parandroid #88630 üzenetére
HI!
hat szornyu sz.r is amikor az ember az osztrak nemet falusi utakon kozlekedik... kesz feludules mo;- )))
udv
neduddki
p.s. van aki lajtna tul kozlkedest szeretne latni, van aki meg a balkan-orosz viszonyokra vagyik, tolemmehenek oda cska ne itthon sinaljak baromsagfaikat
https://facebook.com/bestwax.eu, mailto: bestwax.eu@gmail.com hamarosan: www.bestwax.eu a lustasag fel egesseg, en tejjesen egesseges akarok lenni
-
Dany007
veterán
válasz MunezXBK #88620 üzenetére
-1
Nekem az 1.8 125LE is kevés benzinesben. Persze ez 1,35T. Tényleg elég jól pörgetni kell, hogy ugorjon, mondjuk akkor már ugrik is, de na... Legalább 2.0-est kellett volna vennem - de nem volt. Vagy dízelt, de azt meg nem tudtam volna fenntartani.Azért lehet ha Te most átülnél egy kis 60LE-s gyufásdobozba, akkor azért te is meglepődnél bizonyos szituációkban.
Én azért rendszeresen vezetek cégesként ilyen kisautót is (régi Puntot) meg ugye a Mondit is és hiába negyedannyi kg a Punto, rohadt nagy a különbség a kettő között menetteljesítményben és dinamizmusban. Mondom ezt úgy, hogy ugye az 1.8 Mondit is kevésnek érzem. Épphogy a "pont jó" kategória. Nekem. De lehetne erősebb is. -
válasz parandroid #88630 üzenetére
nemtom és két havonta járok Dániába. Az odaút a német pályán agyrém. Mindenki , még a magyar rendszámosok is lelöknek ha 130-cal megyek.
A Dánok ,meg nem ismerik a követési távolság fogalmát. A szó legszorosabb értelmében 2,5 m távolságot tartanak 130nál a pályán.https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html
-
nagyúr
válasz bitpork #88633 üzenetére
Fura, nekem nem nagyon van ilyen tapasztalatom -- marmint a lelokesrol. Altalaban eleg tisztes tavolsagban lefekeznek, es megvarjak, amig lecsoszogsz eloluk.
Multkor az A8-on ugy eloztek meg, mint szerintem meg sose: kb. 190 korul mentem a kozepso savban, es egy SLS Merci meg egy GT3-as Porsche ugy ment el mellettem, mintha allnek.
while (!sleep) sheep++;
-
LógaGéza
addikt
És a szervízköltségek hogy alakulnak? Sajnos nem vagyok műszaki zseni (konkrétan 0 a gyakorlati tapasztalatom), azt se tudom minek az árainak kéne utánnakeresnem, de pont itt olvastam mindig azt, hogy a dízeleseket drága szervízelni, mert sokminden elromolhat benne. Az, hogy ez ennél a PD TDI-nél is így van-e, vagy nem, azt nem tudom
"Go to work, get married, have some kids, pay your taxes, pay your bills, watch your tv, follow fashion, act normal, obey the law, and repeat after me: I AM FREE"
-
válasz bitpork #88633 üzenetére
Hát igen, a külföldi rendszámosok a legnagyobb kockázati tényező, ezek pedig ugye főleg magyar / román / bolgár kollégák. Ha már német rendszáma van, akkor senki nem annyira nagy legény, ahhoz túl sok a rendőr, meg a kamera.
Szerk.: Követési távolság be nem tartására egyébként különösen háklisak, jó nagy bünti jár érte.
Az alsóbb rendű utak meg gyakorlatilag pont az, amiről az előbb beszéltünk - mindenki 10-zel a megengedett sebesség alatt, többé-kevésbé folyamatos kocsisor, előzés kizárt, gyakorlatilag minden kereszteződés előtt 60-as tábla. Pont, ahogy szeretem.
p
[ Szerkesztve ]
I talked to that computer at great length and explained my view of the Universe to it and then... it commited suicide.
-
-
Kornel
veterán
a két kocsi nagyjából ugyanúgy megy, bárhol, nem széttaposva.
próbáld ki
a suzukiknak egyébként a 165/70 r14 mellett a 185/60 r15 is gyári mérete, azt már nem mondanám babakocsi méretnek, mert akkor egy focus-nak is babakocsi kereke van vajon?
amit nem vagy hajlandó elfogadni, hogy vannak olyan gyártók, amik nem a könnyebb utat választják, és megpróbálják a motorjaik hatásfokát növelni, pl. a kompresszióviszonyt növelni, a furat/löket arányt úgy megválasztani, hogy a nyomatékgörbe lehetőleg közelítsen az egyeneshez, szívó és kipufogóoldali változó szelepvezérlést csinálni, stb. a mazda még tovább ment a szívómotorok optimalizálásával, jelenleg az az etalon. -
LógaGéza
addikt
válasz MunezXBK #88639 üzenetére
Oké, de egyszer csak eljön az a idő, hogy na most nagyszervíz, és akkorra jó lenne tudni, hogy mégis mire számoljak.
"Go to work, get married, have some kids, pay your taxes, pay your bills, watch your tv, follow fashion, act normal, obey the law, and repeat after me: I AM FREE"
-
nagyúr
Magyarorszagon (Budapesten) melyik a legjobb Citroen (vagy PSA) (marka)szerviz?
Juteszembe, C5 update: 35k km-t raktam eddig bele, most van 100k-nal, minden megy rendesen, unalmasan.
[ Szerkesztve ]
while (!sleep) sheep++;
-
-
BP és VW topicban felmerült újra a találkozó gondolata. A legutolsó VWből indult talira jöttek vaspinás kollégák is és -véleményem szerint- jól érezték magukat. De legalábbis még élnek
Van , vagy lenne igény egy pH-s márkafüggetlen összeröffenésre? Nem kellene szájkaratézni a billentyűzet mögé rejtőzve
https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html
Új hozzászólás Aktív témák
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Futás, futópályák
- Napelem
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Übergyors Samsungnak próbál látszani egy hamisított NVMe SSD
- Nyíregyháza és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Autós topik
- Milyen légkondit a lakásba?
- Gitáros topic
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- További aktív témák...