Dragon Age: Veilguard teszt

Nehéz elhinni, de már egy évtized telt el azóta, hogy a harmadik Dragon Age, az Inquisition megjelent. A negyedik résznek így aztán hatalmas elvárásokkal kellett számolnia – megnézzük, megugrották-e a szintet.

A mindent felemésztő métely

A harcrendszer kiszámítható módon, akármennyire is sajnálják talán néhányan, nem tért vissza az Origins lassú és taktikailag mélyebb rendszeréhez, hanem a II és az Inquisition útját követve az akciódús irányba ment el. Akik szeretik darálni a kombókat, profik a kitérésekben és a hárításokban, azoknak remek élményben lesz részük, még akkor is, ha egyszerre csak három sima és egy különleges képesség vethető be. Igaz, ezeket csatán kívül bármikor cserélgethetjük, de ez még mindig kevésnek érződik, főleg a játék második felében, amikor azért már sokkal nagyobb lesz az arzenálunk. Harc közben – inkább a Mass Effecteket idéző módon – társainknak is adhatunk gyors utasításokat, valamint képességeiket is mi aktiválhatjuk. Követőinket érdemes mindig úgy párosítani, hogy képességeik kiegészítsék egymást, ugyanis ilyenkor robbanások formájában bónuszsebzést tudunk bevinni ellenfeleinknek. Rook egy méretes képességfán nyithatja meg kevéske aktív képességét és temérdek passzív bónuszát, melyek mindegyike a harci teljesítményhez kapcsolódik. Mivel bármikor újraoszthatjuk pontjainkat, itt ugyanúgy szabadon kísérletezhetünk, mint a három eltérő specializációval. (Társaink tudását egy-egy jóval kisebb képességfa jelzi.)

[+]

A fejlődés másik oldalát természetesen a felszerelés cserélgetése, illetve fejlesztése jelenti: Rook esetében ez rengeteg egyedi páncélzat közti válogatást jelent. Mivel követőink nem képesek meghalni, náluk ez a rendszer is egyszerűbb, így náluk ezek csak tulajdonságbónuszokat biztosítanak. A felszerelések kezelése meglehetősen felemás lett: fontos eszközeinket többféle módon is fejleszthetjük és alakíthatjuk, de a zsákmány oroszlánrésze csak eladás céljára létezik. Meglepő húzásként a kereskedőket is lehet fejleszteni is új termékek és nagyobb kedvezmények reményében, viszont ehhez nyersanyagokat kell gyűjteni és reputációs pontokat kell szerezni az érintett frakcióhoz. A központként szolgáló helyszínen, a Világítótoronyban lehet módosítani karakterünket, és itt beszélgethetünk mélyebben társainkkal, ami segít abban, hogy jobban megismerjük őket, valamint alkalmanként küldetéseket is kapunk tőlük.

[+]

Eddig kerülgettem, de muszáj beszélni arról, ami kifejezetten rosszul sikerült a Veilguardban: a párbeszédek rendszere. A szinkronszínészekkel nincs semmi gond, viszont amit a szájukba adtak, az néha vérciki, máskor meg egyszerűen túl kevés lehetőséget ad az igazi szerepjátszásra. A legtöbb esetben fixen háromféle válasz közül választhatunk: adott egy normál hangvételű, egy viccesre vett, valamint egy komoly párbeszéd-opció, de ezek mondandója (és így hatása is) sokszor tökugyanaz. Nem tudom, hogy lehetett a Fallout 4 szörnyen primitív „minden-helyzetben-ugyanaz-a-négyféle-válasz” rendszerét még egyszerűbbre venni, de itt egyszerűen nincs lehetőség rá, hogy valakit leteremtsünk, és Rook a világra törő fenyegetés ellenére sem képes agresszívan reagálni. A korábbi BioWare-játékok egyik legjobb része az volt, hogy a nagy világmegmentésen túl is ezerféle módon lehetett kihatni a világra, hogy apró, sokadlagos reakcióink is mind valami kis hatással jártak – itt viszont úgy éreztem, hogy a nagy, központi döntéshelyzeteken túl Rook cselekedeteinek szinte semmilyen befolyása nincs a játékra. Társaink sem olyan azonnal kedvelhető alakok, mint a régebbi Dragon Age-ek legénysége és leánysága – bármilyen furcsa, még Varric sem olyan szórakoztató, mint korábban.


[+]

Nem jó látni, hogy az Origins kellemesen komplex, millió lehetőséget adó párbeszédeit követően ide jutottunk – de éles váltásként azt is muszáj elmondani, hogy ezen túl jó a játékra nézni. A Veilguard kifejezetten látványos lett: legyen szó zsúfolt városokról vagy épp a rejtélyekkel teli vadonról, látszik, hogy odatették magukat a grafikusok és a programozók. A teljesítményre se tudok panaszkodni, PlayStation 5-ön teljesítmény módban tökéletesen tudta tartani a 60 fps-t bármiféle akadozás nélkül, és PS5 Pro patch is van már a programhoz azoknak, akik azonnal váltottak az új konzolra. Bugokkal is csak ritkán találkoztam – persze volt, hogy megakadt valamiben egy társ, vagy épp váratlanul lecsúsztam valahonnan, de egy ekkora játéktól ez még bőven az elfogadható szinten belül volt.

[+]

Talán átjött a cikkben, hogy milyen felemásra sikerült a Dragon Age: Veilguard – vannak remekül sikerült részei, de elsősorban a gyenge párbeszéd-rendszer és a súlytalan döntési lehetőségek miatt így sem gondolom, hogy ugyanúgy fogja szórakoztatni a széria rajongóit, mint a korábbi részek. Igaz, ilyen vagy olyan szempontból azok is megosztók voltak, így itt is biztosan lesznek olyanok, akik a hosszú-hosszú órák után is szórakoztató harcrendszernek és a központi történet izgalmainak (és látványának) köszönhetően élvezik majd. Furcsa látni, hogy egy Dragon Age pont szerepjátékként nem állja meg igazán a helyét – csak remélni tudjuk, hogy az új Mass Effect más prioritásokkal készül…

A Dragon Age: Veilguard PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series konzolokra jelent meg.

A tesztjátékot a magyar forgalmazó Cenega Hungary biztosította.

Összefoglalás

A Dragon Age: Veilguard technikai szempontból egy remekül funkcionáló és jól optimalizált játék lett, amely változatos és gyönyörű helyszínekkel és egy szórakoztató, pörgős harcrendszerrel büszkélkedhet. Ugyanakkor a gyenge írói munka, a borzalmas párbeszéd-rendszer, a valós döntések hiánya, az unalmas mellékküldetések és az RPG-elemek jelentős visszaszorulása miatt nem tud méltó folytatásként funkcionálni.

A Dragon Age: Veilguard legfőbb pozitívumai:

  • Kifejezetten jó lett az új harcrendszer;
  • részletes karakterszerkesztő és mesés hajfizika;
  • gyönyörű helyszínek, remekül optimalizálva.

A Dragon Age: Veilguard legfőbb negatívumai:

  • Szinte nincsenek valós döntéseink;
  • a BioWare-szintnél jóval üresebb karakterek;
  • rém gyenge párbeszéd-rendszer;
  • rengeteg érdektelen, időhúzó mellékküldetés.

Balga Bence

Azóta történt

  • Songs of Silence teszt

    Körökre osztott fantasy stratégiai játék, fejlődő hősökkel és városokkal – meg fogsz lepődni, hogy az ismerős alapokból milyen messzire került a Songs of Silence a Heroes of Might & Magict-től!

  • Dragon Quest 3 HD-2D Remake teszt

    Az 1988-as Dragon Quest III korának egyik meghatározó, évtizedének egyik legsikeresebb játéka volt. Most kiderül, hogy ez a klasszikus mit tud 2024-ben, csodálatosan felújítva, de csak kicsit kibővítve.

  • Lorelei and the Laser Eyes teszt

    A sajátos képi világ és a bizarr, sosemlátott hangulat mellett a Lorelei legerősebb pontját a logikai feladványok jelentik – készülj fel a jegyzetelésre és kőkemény agyhasználatra!

Előzmények

  • Metaphor: ReFantazio teszt

    A névnek ugyan nem sok értelme van, de ezt megbocsáthatjuk, hiszen a Personákért felelős kreatív csapat most is egy pörgős harcokkal és meghökkentő történettel csábító RPG-t készített el.

  • Visions of Mana teszt

    A Mana-sorozat igen hosszú múltra tekint vissza, de a legutóbbi új részt 2006-ban láttuk – most azonban egy friss epizódban követhetjük végig a Mana Fa védelmezőinek kalandjait.

  • SaGa: Emerald Beyond teszt

    A Square Enix üzleti modellt vált: ezentúl csak a hatalmas költségvetésű megajátékokkal foglalkoznak. Talán az utolsó kivételt az Emerald Beyond jelenti, ez a kiismerhetetlenségétől nagyszerű RPG.

  • Tamarak Trail teszt

    Kockázni akkor igazán jó, ha fáradtságos munkával végtelen kombókat előidézve cinkelhetjük meg a dobókockákat – és ezt a roguelite Tamarak Trail lehetővé teszi.