-
GAMEPOD.hu
Motoros topik
Hirdetni a Hardveraprón lehet, nem a topikban!
Országos motoros rendezvények
Új hozzászólás Aktív témák
-
canniball
nagyúr
Nem tudom, én nem értek a lovakhoz. De múltkor miután lemostam a paripát hagytam pötyögni, majd kicsit pörgettem hogy melegedjen/elpárologjon a víz róla, így felment 100°C fölé, ott bekapcsolt a venti és elkezdett hűlni; majd megint melegedett-venti kapcsolt-hűlt, stb. Veztech. tréningen gyök2-vel pötyögve (menetszél hiányában) szintén melegedett. Ez gondolom így normális, nem?
[ Szerkesztve ]
https://tinyurl.com/ycoexz4o *** Only the good die young...
-
jFox
őstag
válasz Daywalker #49450 üzenetére
Azt nem tudom eddig milyen volt mert most vette nem rég. De nekem nem tűnik normálisnak, hogy kb. 1 óra motorozás után még mindíg visszamegy szinte nullára a hőfok mérő.
emre: ez egyértelmű, ha nincs szél ami hűtse és nem megy a venti sem akkor túl tud melegedni.
Nálam inkább az a gond, hogy nem melegszik, csak ha állok. Akkor is épphogy eljut a negyedig a mutató.[ Szerkesztve ]
--==<< ...csütörtökön a lényeg, hogy egyet alszom és péntek! >>==--
-
Genesistibi
tag
Bizományos értékesítésnél lehet alkudozni?
(Hogy működik amúgy? A motor tulaja mond egy árat ami alatt ne adják el, a kereskedés meg eladja amennyiért tudja és kap egy bizonyos %-t?)
-
Topiccsendőr
addikt
válasz FIREBLADE78 #49434 üzenetére
A Derbi is birja a nyelezest. Es az is kopik. Ha le van cserelve minden idoben, ugyanugy birni fogja. Valoszinuleg a dugattyu csere miatt nagyobb lesz a szervizkoltsege a 4T hez kepest, az elejen. Ha meg bekapsz egy hengerfejezest a 4T nel, akkor mar nem ilyen egyertelmu a helyzet. De nem megbizhatatlan sem a Derbi, sem a 2T.
Amit te nem tudsz, hogy a cbr ednek ez utan a banasmod utan megmertuk volna szelephezagjat, vagy szeleptomitettseget hat baromira nem lett volna ilyen szep a kep. Lehet nagykepernyozni arrogansan (ket motorral a hatad mogott?) csak azert, mert nincs kozvetlen tapasztalatod valamirol, es bekiabalod az innen-onnan hallottakat. De ez ne az a topik legyen, ahol azt szedjuk ossze, amit hallunk, de fingunk nincs semmirol.
Annyiban van alapja a 2T vel szembeni felelemnek, h lekotlott szarok vannak a piacon. Epp ezert kell vinni szakertot vetelhez, (ahogy azt te nem tetted, es belemasztal egy vezerlesfelujitasba a frissen vasarolt 4T motorodnal. Jeee)
Szerinted nyelgazas uzem mellett nem kotlik meg a hengerfeje barminek? Es elmegy barmi 100 e km-t? Ebredjunk fel a kis rozsaszinu almainkbol.Summa summarum
2T t akkor vennek, ha kinyitott 125 osrol van szo. 11 kW lenne a hatar, akkor nincs sok ertelme a 2T nek. Max szentimentalis okok. Egy 22-33 lovas 125 2T nel a valamennyivel rovidebb elettartam (ezt is mire ertjuk? Henger dugo? Cserelheto) eleg nagy teljesitmeny plusszal jar. Nem repulogepfelszallo kell a 110hez, mint a 4T nel. Es baromi nagy vegsebessegek/dinamika tarsul ehhez az egeszhez. El kell donteni melyik kell, mire van penz.Nem menekülsz a csendőrség elől.
-
emre
veterán
Urak!
Ezt a fajta légszűrőt közvetlen a karbira kell rögzíteni? [link]
Az enyém gyárilag ilyen
Valami tapasztalata van róla valakinek? Mert erősen gondolkodok valami megoldáson hogy a gyári elég nehezen fel és leszerelhető légszűrőházat kiváltsam. de csak minőségi megoldás érdekel.[ Szerkesztve ]
A stabil diktatúra ugyanúgy társadalmi alku eredménye, mint a stabil demokrácia, csak az alku logikája más.
-
Daywalker
addikt
Én nem tenném. Egyrészt az airbox egyfajta puffernek is felfogható, másrészt abban sokkal kevesebb moslékot kap. Harmadrészt nem a blokk forró levegőjét szívja. Ha pedig ram air-es, akkor meg azért nem javasolnám az airbox kiiktatását, mert szarul fog menni. Ez elvileg arra is jó, hogy a motor elején lévő légbeömlő csatornába betömd, de szerintem baromság. A gyárban sem hülyék dolgoznak.
[ Szerkesztve ]
"A szabályok csak irányelvek azoknak, akiknek végképp nincs szabad akaratuk."
-
Archer
őstag
válasz Topiccsendőr #49455 üzenetére
Többször olvastam a magyar "szaksajtóban", hogy X vagy Y motornak ennyi meg annyi 10e km után szétkapták a blokkját és még szinte gyári értékeket mértek. Gondolom nem végig nyélgáz volt de akkor is fura, mert te pedig azt állítod, hogy 50k km ezeknek a blokkoknak már közel a vége. Nyilván millió tényező befolyásolja (félre ne értsd, nem azt mondom, hogy nem hiszek neked) csak akkor hol az igazság?
Beszélni már gyerekkorában megtanul az ember. Hallgatni csak sokkal később.
-
Daywalker
addikt
válasz Archer #49460 üzenetére
Nem a blokkal van a baj 4T-nél. Tehát Tomi azt mondja, hogy a szétforgatott 125 4T semmivel sem jobb, mint a 125 2T. Utóbbinál dugó, előbbinél meg a hengerfej bajos, és ezt drágább javítani. Persze míg a hengert-dugót kénytelen vagy cserélni többnyire 2T-nél, addig a 4T-nél leszarják, hogy a szelepek áteresztenek és nincs kompresszió, jó az még, sosem romlik el mert Honda. Holott belenéznének és lenne pislogás. Stimt?
[ Szerkesztve ]
"A szabályok csak irányelvek azoknak, akiknek végképp nincs szabad akaratuk."
-
Topiccsendőr
addikt
válasz Archer #49460 üzenetére
A szaksajto...
A multkor mar leirtam ide, h a 100e km felett teljesito wr tulajdonkepp taxi uzemmodban ment vegig.
Ez azt jelenti h nagyon keves hideginditassal, meleg motorral nagyon sok kmt tett meg, nem temposan, tehat fogyasztasorientaltan. Persze, hogy gyonyoru allapotban lesz.
De nekem nem kell hinned.Egy jo pelda. Vegyuk a hondat, mert ez egy szent marka.
En szeretem az sc59et. Kezdjuk ezzel.Nahat, itt is van visszahivas boven, amit magyarorszagon meg sem emlitenek. (Elozo oldalak)
Vegyuk eszre a beegett szelepuleket. Nezzuk meg a szelepszar illesztest. Tekintsuk meg a 7 es kompressziot az 1 es hengerben. Tekintsuk meg az osszes szivoszelep rugo hosszat. Es szamoljuk ki, mennyibe kerulne a szerviz.[ Szerkesztve ]
Nem menekülsz a csendőrség elől.
-
Daywalker
addikt
válasz Topiccsendőr #49462 üzenetére
Bakker az a durva, hogy nem lett sokkal gyengébb jól látom?
"A szabályok csak irányelvek azoknak, akiknek végképp nincs szabad akaratuk."
-
Topiccsendőr
addikt
válasz Daywalker #49463 üzenetére
Es 4T nel itt van a kutya elasva.
Fordulaton nincs ideje elszokni a gaznak. Igy teljesitmenyben nem nagyon jelentkezik. Igy az ember teljesen johiszemuen simogatja a jarganyt, hogy ez igen, ez birja. Majd szepen eleg a szelep.
Es ezert van mindenki meggyozodve, h jo a motorja. Mert amig nincs szetszedve es kimerve, addig nem lehet tudni. Egyszer csak megreccsen, es van csodalkozas.Nem menekülsz a csendőrség elől.
-
Topiccsendőr
addikt
Amin meg erdemes elgondolkodni, az az, h hihetunk-e vakon ennek a cikknek mindenben?
Kiindulasnak jo, ertekek sajnos nincsenek, vagy nem mindenhol. A teljesitmenygorbe meg egyenesen fura.
Megy a homalykodas az 1es henger kornyeken, h kicsit a masodik gyuru erodalodott, de azert jo az, csak a kompresszio szar. Hat azert na.
Ennek alacsony fordulaton meg kellene jelennie. Es a gorbe csupan lejjebb ment a csucsteljesitmenynel. alul meg ugyanazt tudja. Tomitetlen szelepnel. Hat persze. 4 szelep nem tomit, es szelepvezetot is cserelni kell.Nagyon szep ertek meg a 2decis olajfogyasztas 1000 km en. Az osszes markabuzi szivrohamot kap ilyenkor.
Nem menekülsz a csendőrség elől.
-
stereodead
csendes tag
Április 14-én iratkoztam be a Gyorsjogsi autósiskolába B125-re. Jeleztem nekik, hogy ha lehet én már most mennék kresz vizsgára, mert tudom az anyagot és sürgős is a dolog.
Most, tehát több mint két hét múlva kaptam tőlük időpontot, május 27-ére.
Tehát ennyit a Gyorsjogsi autósiskoláról. Nem értem mire utalhat a nevük.
fgsfds!
-
Sianis
addikt
válasz stereodead #49466 üzenetére
Attól, hogy te már mennél vizsgára még nem lesz hely. Mindenki nyárra, nyáron akar jogsit, A-t is, B-t is, tehát tele vannak a vizsgaidőpontok.
-
Daywalker
addikt
válasz stereodead #49466 üzenetére
Reklamálj az NKH-nál, ugyanis ők osztják a vizsgaidőpontokat. Másrészt hiába tudod te az anyagot, attól még van elméleti óra, amit nekik le kell igazolniuk annak ellenére, hogy te nem jársz be. Kicsit gyanús lenne, hogy a beiratkozás után mész azonnal vizsgázni, nemde? Kicsit gondolkodjunk, mielőtt fikázunk.
"A szabályok csak irányelvek azoknak, akiknek végképp nincs szabad akaratuk."
-
stereodead
csendes tag
válasz Daywalker #49469 üzenetére
Pont a gyorsaság miatt az online tanfolyamot választottam, ami annyit jelent, hogy egy online felületen megcsinálhatom a vizsgát ahányszor akarom, tehát elméleti óráim nincsenek is. De egyébként sem használom ezt a rendszert, mert még amikor a B-s jogsit csináltam azzal együtt tanultam az A-t is.
Érthető, hogy mindenki tavasszal akar vizsgázni (főleg motorra), de az akkor is túlzás számomra, hogy másfél hónap mire kapok egy időpontot, hogy egy húszperces kreszvizsgát megcsinálhassak.
Igazából az elméleti és a gyakorlati tudás is megvan már régóta, mégis hónapokba fog telni mire megkapom a jogosítványt, ami igazolja, hogy tényleg tudom azt amit.
[ Szerkesztve ]
fgsfds!
-
Outlander
őstag
válasz stereodead #49471 üzenetére
A hozzád hasonlók miatt van a vizsga.... fejben vezetésben/pénzkeresésben/sexben stb stb stb nálam sincs jobb.
Azért mert te azthiszed hogy egyedül vagy, attól még hidd el van más is... bakker tudod te hány fiatal kap ballagásra akármilyen jogsit? Vagy téli keresetből vagy akármi kezdi el?
Még mindig él a tévhit h csak nyáron lehet és könnyű megtanulni vezetni..A gyorsjogsi név nem egyenlő a teljesítménnyel... pl Faszállító céghez sem mész oda h most azzonnal legyen kemény... mert nem azzal foglalkozik ha nem közúti fa árufuvarozással.
Work until You no longer have to Introduce Yourself.
-
Daywalker
addikt
válasz stereodead #49471 üzenetére
Ilyen a rendszer. Kicsit dühönghetsz ezen még, de változtatni úgysem tudsz. Aztán majd azon is, hogy ~3-4 hét mire megkapod a jogsit kézhez.
Amit tudtál volna tenni, hogy időben lépsz, nem utolsó percben...mint mindenki.
Amúgy nem most változott a vizsgasor? Vagy az csak terv? Nem lehet, hogy mégis kéne készülni?Outlander: +1
[ Szerkesztve ]
"A szabályok csak irányelvek azoknak, akiknek végképp nincs szabad akaratuk."
-
Xaels
félisten
-
jFox
őstag
válasz stereodead #49471 üzenetére
Ez sajnos ilyen. Én március elején kezdtem hasonló kavlitásokkal. (több mint 20 éve van B joggsim, 50-essel meg még régebben közlekedek) áprilisban volt a kresz vizsgám és jövő héten megyek a gyakorlatira.
Azért az oktatók is elfelejtik a dolgokat ezt is bele kell kalkulálni. Nekem annó többször ígérte, hogy felhív, hogy mikor lesz a vizsga, persze mindíg én hívtam, ő meg lerázott valamivel, hogy most ezért most azért nem lehet.
Aztán kb. egy hónap mulva végre mehettem vizsgázni. Rá még egy hónap és mehetek gyakorlatból is. Szóval gyorsjogsi ide-vagy oda ez sajnos így működik. Ráadásul, ha lehet hinni az oktatómnak, csak szerdánként van motor vizsga. Ez még tovább lassítja a dolgot.--==<< ...csütörtökön a lényeg, hogy egyet alszom és péntek! >>==--
-
Polemius
aktív tag
válasz Daywalker #49474 üzenetére
De, ettől az évtől jóval nagyobb adatbázisból dobál kérdéseket a gép.
A másikról, mivel gyakorlati oktatás csak március közepétől van (ami szintén előírás), így aki előre gondolkozik addig simán letudhatja előtte télen az elméletet.
Egyébként ahol én voltam, ott tényleg expressz módon ment: december elején beiratkoztam, január elején már küldtek is vizsgázni. Persze akkor kevesebben is mennek.[ Szerkesztve ]
-
Genesistibi
tag
Május 4-én 10:30-kor vizsgáztam B125-ből én is. Kicsit mások a képek, mások a kérdések, de igazából a lényeg (szerencsére) nem változott. 8 éve tettem le a B-t, nem nagyon kellett megszakadnom, hogy a pár új dolgot betanuljam, amúgy is figyelemmel szoktam kísérni a változásokat. Az online (eTitan) rendszert viszont mindenkinek csak ajánlani tudom tanuláshoz vagy akár csak felfrissítéshez is!
-
zoltanz
nagyúr
Nekem mindegy csak két kupufugó legyen, az sem baj ha egyesítve vannak elötte a csövek, azért az úgy is adja a megfelelő hangot. Persze a külön kör jobb, plusz ha V motor, vagy L -es Ducati és 2 hengeres.
20 éve nekem is Honda-m volt, ismerőseimnek is, mára beérték őket, a másik manapság pl sok Suzuki alkatrész jó egy Aprilia-hoz stb, nem annyira egyéniek a gyártók.Manapság egy előnye van ha nem vagy szegény, színvonalasabb ellenségeid lehetnek
-
Daywalker
addikt
válasz Polemius #49477 üzenetére
Amikor én kitaláltam javában nyár volt (valójában 6 éves voltam kb, de 25 voltam vagy 26 mire megléptem - de ez most mindegy) így elkezdtem nyár végén az elméletet, meg is lett, ősszel már a rutinpályán keringtünk és kb. az utolsó turnusokban tettem rutinvizsgát. Kora tavasszal lenyomtuk a forgalmat és az első lehetőségeknél már vizsgáztam fogalomban. Gyakorlatilag április végén - május elején kezemben volt a jogsi. Valahogy így kell értelmesen csinálni. Nővérem is nyáron akart anno autóra vizsgát tenni de ott is csak a szívás volt.
Akkor érteném a meglepettséget, ha évtizedek óta lassan nem ez lenne..."A szabályok csak irányelvek azoknak, akiknek végképp nincs szabad akaratuk."
-
V.Stryker
nagyúr
Voltam megcsináltatni a jogsit. Sajnos néhány urbán legendát megdöntött ott a néni.
Szóval, tök mindegy,hogy kártyával fizetsz-e vagy csekkel, nem gyorsít rajta. (Hallottam már,hogy 3 napot is számít ha kártyával fizetsz.) Továbbá 20 napot kell mondaniuk hivatalosan és semmilyen módon nem befolyásolhatják a gyártást,hogy hamarabb meglegyen, plusz igazolást sem tudnak adni, hogy vezethess.
Budapestieknek egyetlen gyorsítási lehetőség,hogy a központi okmányirodába kérik a jogsi átvételét, ugyanis a gyártástól oda minden nap megy futár, míg a kerületi okányirodába csak heti egyszer. SMS-t kapsz, hogy mehetsz érte ha adsz meg mobilszámot, akkor kell leadni a régit.A kapott papírral,hogy lehet-e vezetni? A határozott NEM sem helytálló, ugyanis erről a jogszabály nem mond semmit. Azt sem mondja, hogy lehet és azt sem, hogy nem. Ezt helyben a rendőr eldönti. Azért elvileg annyira tiltani nem kéne, mert ahogy átnéztem, rajta van a kategória, érvényessége is rajta van, tehát már fel van vezetve. Sőt, az sincs rajta, hogy miért kértél új jogsit, csak hogy adatváltozás miatt. Egyetlen dolog ami a kategória bővítésre utal, az a dátum, hogy mikor vizsgáztál.
Organic Maps - ingyenes, offline navi iOS-re és Androidra.
-
Ribi
nagyúr
válasz Daywalker #49480 üzenetére
Nem értem mi ez a felháborodás. Jogsi letétel irreálisan lassan megy. És azért mert régóta tetves lassan megy, akkor az a normális? WTF?
Ha valami szar akkor szokjunk hozzá? Hiába van gépesítve az egész? Vagy csak azért hogy legyen idő kit lefizetni vagy miért megy lassan? Had legyen már kicsit felháborodva. Legalább ez az egy dolog legyen meg ha már normál sebességű ügyintézés nincs.V.Stryker: Mivel nincs a jogosítványodban, hogy van arra jog vezetni, így megbüntethet. Ha nincs nálad a jogsi, megbüntethet. Arra van szabály, hogy akkor vezetheted az adott járművet, ha a jogsidban van rá bejegyzés. Ha nincs akkor csak a rendőr jóindulatán műlik de 1 mukkot sem szólhatsz ha megbüntet érte.
[ Szerkesztve ]
-
emre
veterán
Hát visszaemlékezve nekem is elég lassan lett meg a jogsi. Még az mhsz-nél mentem a sorkatonai szolgálat miatt teherautóra. Ott azzal a lendülettel befizettem a nagymotorra is, mivel kocsira akkor már megvolt és csak a vizsgadíjat kellett letennem. A tanfolyam valamikor a nyáron volt, szeptemberben vizsgáztam teherből városban és december 19-én meg motorból. Mindez történt 1992-ben. De mákom volt mert a következő évben választották szét az A kategóriát.
A stabil diktatúra ugyanúgy társadalmi alku eredménye, mint a stabil demokrácia, csak az alku logikája más.
-
zoltanz
nagyúr
Vettem egy ilyen gumihálót, műanyag kampós, sisak csomagot fel tudom rögzíteni könnyen a hátsóülésre, 1000 Ft volt.
Manapság egy előnye van ha nem vagy szegény, színvonalasabb ellenségeid lehetnek
-
Djuree
félisten
srácok ereszt a motoromon a benzincsap, kicsit csepeg. van vmi alternatíva egy csapcseréhez?
yamaha fazer 600 2002LEGO gyűjtő és moc építő (munkát is keresek, bármit ami LEGOval kapcsolatos!), tankász, bringás, WH40k fan, MacGyver
-
Daywalker
addikt
Nem, de tudsz rajta bármit is változtatni? Nyilván mindenki tudja, hogy odafent f.szlengetés folyik...Attól, hogy idegeskedsz rajta, nem változik meg semmi. Lehet egy picit morogni, de azért nem kell miatta ennyit verni az asztalt. Az, hogy te mire jelentkezel nem hatja meg őket, ha tele van minden hely. Egyetlen amit tehetsz, hogy előre gondolkodsz. De persze könnyebb mást hibáztatni, mint mindig. (ettől függetlenül szerintem is irreálisan sokáig tart...)
V.Stryker: "Azért elvileg annyira tiltani nem kéne, mert ahogy átnéztem, rajta van a kategória, érvényessége is rajta van, tehát már fel van vezetve. Sőt, az sincs rajta, hogy miért kértél új jogsit, csak hogy adatváltozás miatt."
Ugyanezt mondtam én is. Szerintem többnyire riogatás ez az egész.
Djuree: bontott csap. De nem lehet, hogy csak a rámenő gumicső repedezett, szivárog, és folyik le a csapon? Azok el szoktak érni...
[ Szerkesztve ]
"A szabályok csak irányelvek azoknak, akiknek végképp nincs szabad akaratuk."
-
emre
veterán
-
Peczek
aktív tag
válasz stereodead #49471 üzenetére
A vizsgaidőpontot nem a iskola adja, hanem a vizsgáztató felügyelet, tehát emiatt náluk reklamálj. Ha majd lassan / nehezen kerülsz motorra, akkor reklamálhatsz náluk, de: tavasszal mindenki motorozni akar, tehát Gyorsjogsi vagy Lassújogsi, mindenképpen várni kell. Egyébként úgy néztem, ők az egyik legolcsóbbak a piacon, tehát szerintem sorbanállás lesz. (de szerintem nem csak náluk, hanem máshol is).
[ Szerkesztve ]
-
Peczek
aktív tag
válasz stereodead #49471 üzenetére
Na majd akkor leszel ideges, amikor a sikeres vizsga után a jogosítvány kiváltáshoz kb. 10-12 órát állsz sorba az okmányirodákban.
Én most próbáltam áprilisban.
-
Outlander
őstag
válasz V.Stryker #49482 üzenetére
Hááát, az a Gizike tuti nincs képben.
A kártyás fizetés azonnali és jóváíródik helyben... a csekket ki kell tölteni , el kell battyogni befizetni, és majd ha jóváírta a posta a hivatalnak akkor lesz "befizetve"... na most egy csekk befizetés visszaigazolása nem egy azonnali történet remélem nem kell levezetni h miért.
Igazolást ott helyben kapsz, ami asszem 2 hónapig érvényes... miről beszélsz?
Egyedül az újonnan megszerzett kategóriában nem vezethetsz addig míg meg nem kapod a jogsit.
A kapott "ideiglenes" papír is csak országon belül érvényes."Egyetlen dolog ami a kategória bővítésre utal, az a dátum, hogy mikor vizsgáztál."
és az nem elég?Work until You no longer have to Introduce Yourself.
-
V.Stryker
nagyúr
válasz Outlander #49495 üzenetére
Nálunk rögtön ott van a postafülke bent az asztalok között. Igazolásnak meg ott van a posta által hitelesített csekk második fele.
A régi jogsimat el se vették. Mondták jön sms, ha kész az új, akkor menjek leadni és átvenni az újat. Azzal vezethetek, nem a sajtpapírral.
Organic Maps - ingyenes, offline navi iOS-re és Androidra.
Új hozzászólás Aktív témák
Rokon topikok:
• Robogó, kismotor
• Nagyrobogósok baráti topikja
• Elektromos autók - motorok
- Milyen autót vegyek?
- MasterDeeJay: Volta a bányából azaz CMP 100-210 kisteszt (Tesla V100 mining)
- Telekom mobilszolgáltatások
- Kertészet, mezőgazdaság topik
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Facebook és Messenger
- EAFC 24
- Házimozi haladó szinten
- OLED TV topic
- Székesfehérvár és környéke adok-veszek-beszélgetek
- További aktív témák...
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs EPIC székek azonnal . 24 / 36 hónap garancia . +36301300000
- Einhell CC-PO 90 polírozó, 240mm, 90W
- Csúcsminőségű biztonsági kültéri okoskamera félár alatt
- Centro Energy 410W Full Black Prémium napelem panelek
- Költségmentes! 61xxx KM, Jaguar XE L4D Prestige 2.0D Automata.
- 205/55 R16 5x112 alufelni michelin nyári gumival
- Ikea falilámpa
- Kibernetik Mobil klíma, 3,5kW légkondi, légkondícionáló
- LAICA Genova HYDROSMART rendszerű csapra szerelhető mikroplasztik-stop vízszűrő + ajándék LAICA fém
- Eladò Philips Series 2000 LatteGo automata kávégèp tejhabosìtòval ùjszerű àllapotban