Turrican Anthology Vol. I és II teszt

Bár nem ott indult a sorozat, és nem is ott érte el csúcspontját, a Turrican az Amiga egyik legendájává vált. A széria két éven belül másodszor tér vissza.

Kettőt fizet, ötöt kap

Chris Hülsbeck legendás zenéi két verzióban is elérhetők: az eredetiben, illetve a művész által teljesen újrakevert változatban. Egyetlen extrát hiányoltam csak: az archív anyagokat. Nemhogy fejlesztői interjúk nincsenek, de még rövid leírásokat sem kapunk a játékokhoz, így akinek lövése sincs a széria alakulásáról, a folytatások kontextusáról és a Turrican történelmi jelentőségéről, az ebből a gyűjteményből sem fog okulni. A méregdrága, és már a premier előtt elfogyott fizikai Ultra Edition kiadásban Blu-rayen helyet kapott egy Turrican-dokumentumfilm; ennek digitális verzióját kifejezetten díjaztam volna.


[+]

Ezekre a kőkemény alapokra valamiért (jó, nyilván pénzért) két kiadást húztak fel a fejlesztők. Az első antológia a Turricant és a Turrican II-t (mindkettő Amiga), illetve a Super Turricant (SNES) tartalmazza, két kiegészítő extra kíséretében. Ezek közül az első az utóbbi játék rendezői verziója, a másik pedig a Mega Turrican Score Attack nevet viseli. Utóbbi lényegében csak egy egypályás pontvadász ízelítő a másik válogatáson teljes verzióban megtalálható Mega Drive-verzióból. A Director’s Cut sokkal érdekesebb: ez lényegében a SNES-verzió remixelt kiadása, amelybe utólag visszapakolták a memóriahiány miatt anno 1993-ban kivágni kényszerült részeket, beleértve egy teljes világot is.


[+]

A második antológia három fő játéka a Mega Turrican (Mega Drive), a Super Turrican 2 (SNES), illetve a Turrican 3 (Amiga), amit ugyanúgy a másik pakkból átpakolt egypályás score attack, illetve egy másik rendezői kiadás tesz méretesebbé. Ez a csomag nálam kettős megítélés alá esik, mégpedig azért, mert a Mega Turrican, illetve a Turrican 3 lényegében ugyanaz a játék, és ezúttal a Director’s Cut is csak annyiban különbözik az eredetitől, hogy a titkos világ itt már alapból megnyitva vár a játékosra. A fanatikusok évtizedek óta vitatkoznak töretlenül, hogy a jobb grafikájú Mega Turrican, avagy a jobb zenéjű Turrican 3-e a jobb verzió, de úgy gondolom, a többség számára ez kevéssé éles eltérést jelent. A másik oldalról viszont számomra egyértelmű, hogy – platformtól függetlenül – ez a játék a sorozat legjobbja. Ráadásként a Super Turrican 2 pedig egy érdekes különutasa a szériának, hiszen az szinte teljesen lineáris pályákkal dolgozik. Nem állítom, hogy ezt tökéletes sikerrel teszi, de legalább kicsit más élményt nyújt, mint az amúgy radikálisan nem eltérő többi felvonás.


[+]

Ha a különféle verziókat, rendezői változatokat és Score Attack néven tálalt egypályás demókat nem számítjuk, a két új Turrican-antológia összesen öt játékot tartalmaz, mégpedig a lehető legjobb minőségben tálalva. Nem állítom, hogy ne lennének ötleteim arra, hogy mivel lehetne még több a játékgyűjtemény és persze az is biztos, hogy ez a két részre szedett megjelenés a vásárló érdekeit szolgálja, de magas áráért cserébe a Turrican-antológiák a széria nosztalgiázni vágyó rajongóit tulajdonképpen így is tökéletesen szolgálják ki. A többiek pedig óvatosan közelítsenek, mert e játékok a kilencvenes évek termékei: nem barátságosak, nem megbocsátók, és sok esetben nem is fair módon viselkednek.

A Turrican Anthology 1 és 2 PlayStation 4-re, illetve Switch-re jelent meg.

Összefoglalás

Az igazi sikereit a kilencvenes évek elején Amigán elérő Turrican-sorozat második konzolos kollekciója. A két részre bontott gyűjtemény fantasztikusan gazdag emulációs lehetőségek mellett a sorozat legfontosabb öt epizódját dolgozza fel, de a furcsább verziókat teljesen mellőzi. Nosztalgiázni vágyóknak tökéletes lehet, de azt is be kell ismerni, hogy sok igazi klasszikustól eltérően a Turricanok ma, 30 évvel később már nem ütnek akkorát, mint újkorukban.

A Turrican Anthology legjobb pontjai:

  • Gyakorlatilag tökéletes emuláció,
  • a sorozat öt legfontosabb játéka itt van.

A Turrican Anthology leggyengébb részei:

  • A hivatalosan közölt „öt-öt játék” elég nagy túlzás;
  • az archaikus játékdesign zavaró lehet a nosztalgia nélkülieknek.

Bényi László

Azóta történt

  • Atari Mania teszt

    Az Atari ötven éve (némi ötletlopás árán) egymaga teremtette meg a játékipart, ma pedig óriási születésnapi bulival ünnepli magát – most ennek az első ajándéka érkezett meg.

  • Atari 50: The Anniversary Celebration teszt

    Ki tippelt volna rá, hogy éppen az „Atari” fogja megmutatni a világnak, hogy miként kell bemutatni egy cégtörténetet, hogy miként kell tálalni egy játékgyűjteményt? Senki – mégis ez történt!

  • Swordship teszt

    Mi történik, ha egy shoot ’em upból kivesszük a lövöldözést? Az ösztönünk azt mondaná, hogy valami nagyon értelmetlen, de a Swordship kitűnően tekeri ki a műfaj hagyományait.

  • Wavetale teszt

    Egykor a kevés Stadia-exkluzív játék közé tartozott, de a platform közelgő halálával mindenki más is fejest ugorhat a világ végén csobogó hullámokba.

Előzmények

  • Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition teszt

    A legendás Chrono Trigger folytatása már PlayStationre jelent meg – legalábbis Európán kívül. Most a Square nálunk is kiadta a szerepjátékot, mégpedig a hírek szerintalaposan felújítva.

  • Capcom Fighting Collection teszt

    A kiválóan sikerült harmincadik évfordulós Street Fighter-kollekció nyomán a Capcom most kevésbé ismert verekedős játékait ünnepli egy újabb gyűjteménnyel.