Hirdetés

Turrican Anthology Vol. I és II teszt

Bár nem ott indult a sorozat, és nem is ott érte el csúcspontját, a Turrican az Amiga egyik legendájává vált. A széria két éven belül másodszor tér vissza.

Hirdetés

Party like it’s 1990

Amikor megérkezett a lehetőség a Turrican-antológiák tesztelésére, nem tudtam hová tenni az ajánlatot. Alig pár hónapja volt, hogy megjelent a nagyon hasonló Turrican Flashback kollekció, nem? Nos, nem: az a gyűjtemény 2021 januárjában jelent meg, tartalma pedig kicsit karcsúbb volt, mint a mostani, két részre bontott csomagnak. Abban összesen négy régi Turrican kapott helyet egy csomó modern finomítás kíséretében, ezekben pedig öt-öt eltérő játékot találni; legalábbis névlegesen.


[+]

Az értékelést ilyen esetben azzal kell kezdeni, hogy elmondjuk, mi is az a Turrican – ez fontos, hiszen az újrakiadásokat meg emulátorokat leszámítva a nagyérdemű legutóbb 1995-ben találkozott a krómozott páncélban harcoló „bio-mutáns” szuperkatonával. A képeket megtekintve valószínűleg mindenki azonnal be tudja sorolni a játékot: bizony, a Turrican is egy oldalra scrollozó akciójáték, valahol a Contra, a Metroid és a kevésbé ismert, de a fejlesztőket leginkább ihlető Psycho-Nics Oscar találkozási pontjánál. A pályák általában hatalmas, nemlineáris járatrendszerek, telitömve nehezen megtalálható termekkel, felvehető ikonokkal, és persze minden irányból özönlő ellenfelekkel – ellenük pedig változatos arzenált tudunk bevetni. A különböző kéziágyúk mellett ez a golyóvá alakulás képességét, a későbbi epizódokban pedig kilőhető csáklyát is jelent.


[+]

Mint a legtöbb mikroszámítógépes, joystickra megálmodott akciójáték, a Turrican sem a pixelpontos precízióról, a tematikus pályaépítésről, vagy épp a komplex történetről szól, de Amigán lehengerlő tempója, grafikája és máig hivatkozási pontnak számító zenéje miatt azonnal legendává vált az első rész. Még akkor is, ha nem az volt a fejlesztők elsődleges platformja: a Turrican eredetileg Commodore 64-re jelent meg, majd onnan terjedt tovább a kor szinte minden platformjára.


[+]

A sorozatindítót követően a Turrican története szinte kibogozhatatlanul nyúlt tovább: Super Turrican néven két teljesen eltérő játék is megjelent, a Turrican 3 valójában a Mega Turrican portja volt Amigára, viszont a Turrican II Mega Drive-verziója már Universal Soldier címen jelent meg a pocsék mozifilmmel együtt. E mellett rengeteg egyéb átirata, kibővített, vagy éppen hardverkorlátok miatt leegyszerűsített verziója létezik a játékoknak – az első rész például megjelent CDTV-re és ZX Spectrumra is. A most két részre szedett gyűjtemény sajnos nem akar minden egzotikus verziót összegyűjteni; valahol persze érthető a dolog, hiszen minden érintett platformot tökéletesen kezelő, modern megoldásokkal teli emulátort írni nehéz dolog lehet, de hát vásárlóként nehéz letenni a mohó maximalizmusról.


[+]

Szerencsére, ami itt van, az legalább a legmagasabb minőséget képviseli. A játékok eredeti platformjától függetlenül mindenhol ugyanazok a kiegészítő lehetőségek érhetők el: kiváló CRT-hatások és egyéb grafikus módok kapcsolhatók be, megnyitható egy zenehallgató, teljes egészében testreszabhatjuk az irányítást, használhatunk kódokat, és még egy igen hasznos térképet is böngészhetünk – sőt, egy fura megoldással még majdnem-szélesvásznú képet is előcsalhatunk a nem erre tervezett játékokból. Természetesen az alapvető (de sok igénytelenebb újrakiadásból még így is hiányzó) funkciókat is mind megkapjuk, így van gyorsmentés, és idővisszatekerési lehetőség is, plusz a régi kézikönyveket is átpörgethetjük a menüben.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Atari Mania teszt

    Az Atari ötven éve (némi ötletlopás árán) egymaga teremtette meg a játékipart, ma pedig óriási születésnapi bulival ünnepli magát – most ennek az első ajándéka érkezett meg.

  • Atari 50: The Anniversary Celebration teszt

    Ki tippelt volna rá, hogy éppen az „Atari” fogja megmutatni a világnak, hogy miként kell bemutatni egy cégtörténetet, hogy miként kell tálalni egy játékgyűjteményt? Senki – mégis ez történt!

  • Swordship teszt

    Mi történik, ha egy shoot ’em upból kivesszük a lövöldözést? Az ösztönünk azt mondaná, hogy valami nagyon értelmetlen, de a Swordship kitűnően tekeri ki a műfaj hagyományait.

  • Wavetale teszt

    Egykor a kevés Stadia-exkluzív játék közé tartozott, de a platform közelgő halálával mindenki más is fejest ugorhat a világ végén csobogó hullámokba.

Előzmények

  • Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition teszt

    A legendás Chrono Trigger folytatása már PlayStationre jelent meg – legalábbis Európán kívül. Most a Square nálunk is kiadta a szerepjátékot, mégpedig a hírek szerintalaposan felújítva.

  • Capcom Fighting Collection teszt

    A kiválóan sikerült harmincadik évfordulós Street Fighter-kollekció nyomán a Capcom most kevésbé ismert verekedős játékait ünnepli egy újabb gyűjteménnyel.