Season: A Letter to the Future teszt

Kerékpáros túra egy idegen világ ismeretlen tájain – ahol feladatunk a dokumentálás, merthogy minden, ami a szemünk elé kerül, hamarosan eltűnik a közelgő kataklizmában.

Mono no Aware

Gyönyörű szomorúság. Gyengéd világvége. A mulandóság állandósága.

A Season ezekről a furcsa, elsőre nonszensznek tűnő ellentétekről szól. Mechanikus értelemben, kihívásokat vagy feladatokat nyújtó videojátékként nem kiemelkedő, de nem is ez a dolga: merthogy érzéseket felkavaró élményként egészen elképesztő. Bennem hasonló katarzist váltott ki, mint a Journey, ráadásul annál még változatosabban tudott megrázó és lelket simogató és elgondolkodtató lenni. Ennyi alapján szerintem a legtöbben már el is tudták dönteni, hogy érdekli-e őket egy, az átlagostól ennyire eltérő program – lesz, akit a köldöknézős-bölcsészkedős (vagy legalábbis annak csúfolható) koncepció mindenestül taszít, de remélem, lesznek olyanok is, akik örömmel fogadják, ha egy videojáték a hobbi általános érzelmi határain túlra merészkedik.

A mulandóság a Season központi eleme, egész pontosan az a keserédes szépség, amit az idő múlásában, a dolgok megváltozásában vagy elmúltában találhatunk. Az a félelemmel vegyes remény, amit egy karrierváltás vagy költözés előtt érzünk; vagy a nyár utolsó napján gyomrunkba költöző, várakozásokkal és rettegéssel teli izgalom egy új iskolába érkezés előtt; vagy akár az utolsó kirándulás a vörösbe és narancssárgába öltözött őszi erdőbe, ami kétségbevonhatatlanul jelzi, hogy megint eltelt egy év. A japán „mono no aware” foglalja össze egy kifejezésbe azt a keserédes érzést, ami akkor lesz úrrá az emberen, amikor tudatosan is rádöbben, hogy az idő múlik, és a jó dolgoknak is elkerülhetetlenül vége szakad. Magyarul ennél jóval ismertebb a Jacobowski-idézet – „Ne sírj, mert vége lett! Mosolyogj, mert megtörtént!” –, ami szintén valami nagyon hasonlót akar megfogni.


[+]

Bár ezek évszázados történetre visszatekintő irodalmi koncepciók, a mai szórakoztatóipar is képes ennek igen hatásos feldolgozására – a videojátékok közt például a felejthetetlen What Remains of Edith Finch-ben kaptak szerepet ezek az érzések is, de az Undertale-ben is sokszor előjött az elmúlás megállíthatatlanságának témája. Számtalan manga és anime is ennek szellemiségében készült, így például a fantasztikus, és ezúton is ajánlott Yokohama Kaidashi Kikou is – ez ráadásul a Seasonhöz hasonlóan letűnt civilizációk romjain foglalkozik a mégis optimista fennmaradás témájával.


[+]

De semmiképpen nem akarom azt a látszatot kelteni, hogy a Season értékeléséhez holmi filozófusnak vagy irodalmárnak kell lenni, netán, hogy obskúrus japán nosztalgia-koncepciókkal kell intim ismertséget ápolni. Nem, a Season semmi ilyesmit nem kíván meg, egyszerűen felvillant egy letűnőben levő világot, olyan emberekkel, rituálékkal és történetekkel, akikről és amikről nemsokára már senki nem fog tudni, és hagyja, hogy a játékosban – jó esetben – lakozó empátia végezze a dolgát, és kialakítsa a kötődést. A Season pedig ezt követően pedig csak kérdéseket tesz fel – a válaszokat pedig, akár akaratlanul is, mindenki maga tudja ezekre megadni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Lil Gator Game teszt

    Miért játszunk: egy remek történetet akarunk élvezni? Kihívásokat akarunk leküzdeni, esetleg másokkal szeretnénk megmérkőzni? Az apró (alli)gátor kalandja ezek helyett fel akar vidítani.

  • Like a Dragon: Ishin! teszt

    Közel egy évtizede, a PS4 rajtjához időzítve jelent meg Japánban a Yakuza-széria e XIX. században játszódó mellékszála – a mostani remake-láz viszont ezt is felszínre hozta.

  • Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse teszt

    Japánban szimplán Zero, Amerikában pedig Fatal Frame a széria neve – de akárhogy is hívják, most az eredetileg Wiire megjelent, eddig csak japánul elérhető negyedik rész kapott felújítást.

  • Gamedec – Definitive Edition teszt

    Cyberpunk, de fegyverek és kiberver nélkül – a lengyel regénysorozat alapján készült Gamedec most egy kibővített kiadással tért vissza.

Előzmények

  • Chained Echoes teszt

    A Stardew Valley fényesen bebizonyította, hogy a több ezer fős megaprojektek korában is lehetséges diadalt aratnia a magányos fejlesztőknek. Most egy szerepjáték kísérli meg a csodát.

  • Persona 3 Portable teszt

    Az Atlus óriási számban pumpálja ki a régi-új Persona-játékokat minden ma releváns platformra – vajon mit tud nyújtani a PSP-ről 4K-ra húzott harmadik rész ma?

  • Persona 4 Golden teszt

    2008 óta lassan, de úgy tűnik, megállíthatatlanul növekszik a Persona 4 népszerűsége – most például a kurrens konzolokra jutott el az Atlus stílusos szerepjátéka.

  • One Piece Odyssey teszt

    A világ egyik legnépszerűbb mangája lassan, de megállíthatatlanul halad a végkifejlet felé – a legújabb játékban viszont Luffyék a múltba utazva kalandoznak.