Planet of Lana teszt

Limbo, Unravel, Voyage: működését tekintve ezek talán a Planet of Lana legközelebbi rokonai – de a jól ismert recept ezúttal ritka igényes körítéssel lett feldolgozva.

Lana és Mui

A Somerville tesztjében sokat panaszkodtam arra, hogy a hősünket kísérő kutya semmiféle szerephez nem jut az emberi civilizáció alkonyát közelről bemutató játékban: nemhogy megsimogatni nem lehetett, de lényegében egyetlen szereplő sem vett róla tudomást. Nagy örömmel mondom, hogy az igen hasonló műfajú Planet of Lana készítői nem követték el ezt az ordas hibát: Miu, a Lanát kísérő, dögönyöznivalóan aranyos állatka nem csak a fejtörők megoldásában jut sokszor kulcsfontosságú szerephez, de az egész játék érzelmi töltete is nagyrészt neki köszönhető. Olyannyira, hogy az „év jószága” díjat ezennel, idő előtt, ki is osztom neki.

De Miut egy pillanatra félretéve beszélni kell a Planet of Lana más dolgairól is – már csak azért is, mert rendkívül érdekes, hogy az ezerszer látott felütésből milyen egyedi élményt nyújtó kalandot is tudott kihozni az elsőjátékos Wishfully stúdió. A hangulatot tökéletesen megteremtő prológus bemutatja Lana otthonát és életét: az apró falu egy tó partján, a természettel teljes harmóniában épület fel, a visongva játszó gyermekek örömét pedig csak egy morcosan halat belező néni próbálja megzavarni. Tinilány hősünk, Lana, nővére nyomában a közeli erdős szirthez igyekszik, ahonnan belátni a horizontig tartó csodálatos vidéket. Azon túl, hogy ez a rész bemutatja a játékmenet alapjait, egyetlen szó nélkül is igen sokat mesél erről a világról – legutóbb az első Ori nagyszerűen megkomponált induló jeleneteinél sikerült ilyen komoly emocionális kötődést kialakítanom egy játékkal.


[+]

Pontosan ezért üt olyan nagyot az a már sok filmben-könyvben-játékban látott űrinvázió, ami a nővéreket a hegytetőn fogadja a szokásos béke helyett. Az ember torka akaratlanul is összeszorul, amikor egy robot elrabolja Lana sikoltozó nővérét, majd, amikor faluját néptelenül, romosan, kisemmizve látjuk viszont. Mivel Lana fiatalka, és még csak nem is álmodhat hatékony fegyverről a hideg űr mélyéről érkezett sereg ellen, csak a lopakodás, a rejtőzés, illetve a szűk helyekre húzódás adnak lehetőséget neki a túlélésre. A Planet of Lana játékmenete az e műfajban megszokottaknak megfelelően teljesen 2D-s: csodálatosan megrajzolt hátterek előtt zajlik az általában lassú tempójú akció. Néhol platform-kihívásokat kell megoldani, máskor meg inkább gondolkodni kell a logikai kihívások megoldásán. Utóbbiak általában szintén a mozgásra épülnek – hogyan lehetne úgy manipulálni az interaktív elemeket, hogy Lana eljusson a kijárathoz? –, de a játékban két igazi puzzle is helyet kapott. Az egyikben az idegen nyelv megfejtésével kell egy kódot kitalálni, a másikban pedig egy négy fura konstrukcióval védett zárat kell kinyitni a falakra festett segítség alapján.


[+]

A nővére és népe után induló Lana szerencsére nincs egyedül küldetése közben: rögvest az indulást követően ugyanis az ájult lányt egy fura lény kelti fel. Miu nem csak hűséges barátunk a hosszú vándorút során (igen, lehet simogatni!), nem csak a hangulatteremtéshez járulnak hozzá aggódó, rettegő, vagy éppen vidám nyüsszentései, de képességeink arzenálját is gazdagítja az állatka. Mivel Miu sokkal magasabb ugrásokra képes, mint Lana (a legnagyobb szökkenéseket egy rajzfilmes fenékriszáló animáció előzi meg), sokszor ő fogja nekünk ledobni a továbbjutáshoz szükséges kötelet. Néha Lana kapcsolja ki az áramot, hogy Miu hozzáférhessen egy kábelhez, máskor meg a kis jószág tereli el élete kockáztatásával a járőröző robotok figyelmét, hogy Lana ellopakodhasson mögötte. Mivel Miu irtózik a víztől, nem egyszer az lesz a dolgunk, hogy valahogy tutajt szerezzünk neki, vagy máshogy elintézzük, hogy eljuthasson egy mocsaras rész túloldalára.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • The Lord of the Rings: Gollum teszt

    A Gyűrűk ura jogainak felhasználásakor meglepőt lépett a német Daedalic: a sok lehetséges karakter közül ők Gollamot nevezték ki főszereplőnek. Vajon jó ötlet volt?

  • Liberté teszt

    Szabadság, egyenlőség, testvériség, valamint kártyák, növénydémonok és roguelite felépítés. A Liberté meglepően sok forrásból táplálkozik, de mindezeket hogyan keveri össze?

  • We Love Katamari REROLL + Royal Reverie teszt

    2005 talán legszórakoztatóbb és legvidámabb játéka volt a tökéletesen elnevezett We Love Katamari – és hát a cím még ma, 2023-ban sem hazudik.

  • Fall of Porcupine teszt

    Vajon az ősz, avagy a bukás vár Porcupine városára? A történetközpontú játékból nem csak ez derül ki, de az is, hogy a kórházi dolgozók élete még a fantáziavilágokban sem az örömről szól.

Előzmények

  • Strayed Lights teszt

    Bájos történet egy fénygyermekről, a jóról, a rosszról, barátságról, szeretetről, és törött kontrollerekről. Élvezni fogja a gyerektől a nagyszülőig mindenki. Kell ennél több egy indie játékba?

  • Tin Hearts teszt

    Mi történne akkor, ha összegyúrnánk a Syberia-t és a Gone Home-ot? A Tin Hearts most megmutatja.

  • Storyteller teszt

    Van három helyzeted és négy karaktered – hány történetet tudsz elmesélni ezekkel? A Storyteller megdöbbentően sokat hoz ki néha még ennél is kevesebb alapanyagból.

  • Lil Gator Game teszt

    Miért játszunk: egy remek történetet akarunk élvezni? Kihívásokat akarunk leküzdeni, esetleg másokkal szeretnénk megmérkőzni? Az apró (alli)gátor kalandja ezek helyett fel akar vidítani.