Kamurocho utcáin
Három évvel ezelőtt már világszerte bőven dübörgött annyira a Yakuza sorozat, hogy a fejlesztői, a lassan legendássá váló Ryu Ga Gotoku Studio és a Sega megengedhette magának egy teljes értékű mellékszál elkészítését. A Japánban 2018-ban, majd fél évvel később a többi piacon is megjelenő, akkor még PS4 exkluzív Judgment vadonatúj főszereplővel és alapfelállással dolgozott. Alvilági bűnözők helyett egy detektív bőrébe bújhattunk, aki gyilkosságokat és más ügyeket oldott meg a jól ismert tokiói piroslámpás negyed, Kamurocho neonfényes éjszakáiban.
A játék a „nagy” sorozathoz hasonlóan kritikai és pénzügyi sikereket is elért, nem véletlenül: a kipróbált és bejáratott, kvázi nyílt világú verekedős akciójátékot nyomozós és más kisebb játékmechanikák dobták fel, ami új színt és ízt csempészett az RGG népszerű játékai közé. Aki az eredeti kiadásról szeretne megtudni minden részletet, annak ajánlom 2019-es tesztünket. Hogy miért vettük elő ezt a címet, annak egyszerű oka van: a játék az újgenerációs platformokra (Xbox Series X|S, PS5, Stadia) is elkészült, így mindenképp érdemes róla néhány szót ejteni.
A Judgment ugyanott játszódik tehát, ahol a Yakuza sorozat legtöbb epizódja, viszont teljesen modern (2018-as) környezetben, ami a széria rajongóinak néhány izgalmas fejlesztést tartogat – érdemes látni például, hogyan fejlődik a híres-hírhedt kerület. A főszereplő Takayuki Yagami, egykori ügyvéd, aki egy korábbi, tragikusra sikerült ügy miatt most már inkább magándetektívként keresi a kenyerét. Amikor azonban a neonfényes utcákon kivájt szemű hullák kezdenek feltűnni, Yagami egy olyan szövevényes ügybe keveredik, aminek szálai a legmagasabb körökhöz vezetnek, ő maga és barátai pedig életveszélybe kerülnek. A jakuza kapcsolatoktól a rendőrségen és az ügyészségen át több csoport is belefolyik az eseményekbe, amiből egy jó 35-40 órás, viszonylag lassan induló, de annál izgalmasabbá váló, szerintem parádés történet születik.
Nem szeretnék részletesen belemenni a játék rendszereibe, hiszen a next-gen kiadás ilyen szempontból semmiben nem tér el az eredetitől, azt pedig Grath már kivesézte. Röviden a stúdió többi játékához hasonlóan egy többé-kevésbé nyílt világú, valós idejű verekedős harcrendszerű akciójátékkal van dolgunk. Kamurocho kicsi, mégis hihetetlenül aprólékosan kidolgozott és változatos kerületében tevékenykedünk (pontosabban nem csak itt, de ez a fő helyszín), a fő kampányküldetések mellett mellékes feladatok is megnyithatók, valamint a város jó néhány lakójával barátságba kerülhetünk. Ez utóbbi növeli Yagami reputációját, ami újabb ügyeket nyit meg, és így tovább. Természetesen a szabadidő eltöltésére is van mód, van itt kaszinó, darts és persze Sega játékterem is, olyan címekkel, mint a Space Harrier, Fantasy Zone, de akár a Virtua Fighter 5-öt is megtalálhatjuk az egyik sarokban. Ha csak egy szimpla Yakuza koppintás lenne, már akkor is megérné az árát, de a Judgment szerencsére mást is tartogat.
A következő generáció hírnöke
Mivel főhősünk egy nyomozó, evidens, hogy ehhez kapcsolódó kisebb játékmechanikákat is kapunk. A fejlesztők kitettek magukért, van itt zárfeltörés, nyomok keresése különböző helyszíneken, bizonyítékok gyűjtése, gyanúsítottak észrevétlen követése, és még több játékmeneti apróság, amik önmagukban végtelenül egyszerűek, de összességében jóval változatosabbá teszik a kalandot. A kiegyensúlyozottság már nem mindenhol ennyire pazar: a követéses szekvenciák néhol túl hosszúra nyúlnak, de a legidegesítőbb az a teljesen ostoba mechanika, hogy a nyílt városban rendszeresen ránk támadnak. A játék későbbi részében még egy újabb klán is érkezik, amelynek tagjai időről időre ellepik a várost, ilyenkor szinte mozdulni sem lehet harc nélkül, amíg a bandavezéreket ki nem iktatjuk. A verekedés önmagában nem sok tapasztalati pontot ad, úgyhogy ez egy feleslegesen időhúzó, értelmetlen, buta dizájn döntés, az így elvesztegetett időt másra is fordíthatták volna a fejlesztők. Ezt leszámítva viszont semmi másba nem tudok belekötni, a Judgment egy tökéletesen játszható, végig izgalmas és érdekes akciójáték.
Beszéljünk akkor az új kiadásról. Tartalmilag ez annyiban több az eredetinél, hogy tartalmaz minden apróságot, amit ahhoz a megjelenés után kiadtak. Ez leginkább abban nyilvánul meg, hogy a játék elején, mikor az irodánk elérhetővé válik, a postaládából több tucat mütyűrt kell kivenni – energiatöltő tárgyakat, bónusz dolgokat, öltözékeket, amiket később a randevúra hívott hölgyeknek adhatunk át, és így tovább. Nem mondom, hogy nem hasznos – az ajándékok között van például végtelenül használható energiatöltő csodaszer is, ami jelentősen megkönnyíti a harcokat.
Sokkal fontosabb azonban a látvány, mégiscsak ez a next-gen változat legnagyobb erőssége. Az új platformokon a Judgment 30 helyett 60 fps-sel fut, ami óriási különbség, hiszen a tükörsima mozgás nemcsak a látóidegeket kényezteti, de a reakcióidőt is felezi, ami egy gyors, verekedős játék esetében igen fontos. Kamurocho és a szereplők szinte életre kelnek a magasabb képfrissítésnek hála, amihez hozzátesznek a még részletesebb textúrák és a jelentősen feljavított bevilágítás. Az eredeti változat túl sötét és túlszaturált színekkel dolgozott, ezt a fejlesztők olyan szinten javították, hogy nekem gyakran elállt a szavam is. Bár az összehasonlító videókon az új verzió „fakóbbnak” tűnhet, valójában sokkal jobban néz ki, természetesebb fényekkel és tónusokkal, és új effektekkel, amiktől már-már fotorealisztikussá válnak a jelenetek. Ennyire élethű látványt az RGG Studio még nem alkotott (a Yakuza: Like a Dragonnál is szebb), úgyhogy ha ebbe az irányba haladnak tovább, elképesztően izgalmas lesz látni a jövőbeni címeiket.
A Judgment felújított kiadása nem szolgál meglepetéssel, ugyanazt a parádés történetet és izgalmas, érdekes játékmenetet nyújtja, amit két éve már láttunk, vagyis a fejlesztők egyik legnagyszerűbb produkciója. Szerintem a legtöbb Yakuzánál is jobb, az állandó (és őrjítően frusztráló) utcai verekedéseket leszámítva egy csodálatos kaland elejétől a végéig, fantasztikus szereplőkkel és cselekménnyel. Arról nem beszélve, hogy az Xbox játékosok most először élvezhetik, ráadásul az eddigi legjobb minőségben. A grafikai fejlesztések és a simább képfrissítés miatt azoknak is érdemes lehet végigjátszani, akik PS4-en ezt már megtették. Van annyira szép és jó, ezt a hangulatos várost ilyen minőségben van értelme újra bejárni. Aki pedig még nem játszott vele, az nem tudom, miért olvassa ezt még mindig… irány a Store, és tessék megvenni!
Pro:
- hosszú, tartalmas, izgalmas kaland;
- szövevényes történet nagyszerű szereplőgárdával;
- remek harcrendszer és „kiegészítő” játékmechanikák;
- a dráma és humor tökéletes keveréke;
- döbbenetesen szép 60 fps látvány.
Kontra:
- állandó utcai verekedések;
- néhány követős szekvencia túl hosszú.
90
Az új kiadású Judgment PS5-re, Xbox Series X|S-re és Stadia platformon érhető el.
dreampage