Dead Space teszt

Tizenöt év telt el azóta, hogy megismertük Isaac Clarke-ot, a galaxis talán legpechesebb mérnökét – az Ishimura bányász űrhajó újabb bejárása pedig ma is nagyszerű horrort jelent.

Ishimura 2008

Az rendben van, hogy készül a Dead Space remake-je, na de ez milyen remake lesz? „Csak” egy technológiai és játszhatósági ráncfelvarrásra kell készülni, avagy a fejlesztők belenyúlnak majd a játékmenetbe, a játéktérbe, a játékdesignba is? Nincs egyértelműen felsőbbrendű megoldás, hiszen mindkét megközelítés szült már felejthetetlen alkotásokat – a Demon’s Souls vagy a Zelda: Link’s Awakening például az előbbi csoportba tartoznak, a Resident Evil 2, a Yakuza Kiwami-játékok vagy a Final Fantasy VII újragondolása pedig az utóbbiba sorolhatók. A most megjelent Dead Space valahol a két véglet között található, de azért jóval közelebb az előbbi kategóriához – vannak tehát változtatások, de Isaac Clarke űrmérnök kalandja jobbára ugyanazokat az eseményeket és fordulatokat meséli el 2023-ban is, mint azt 2008-ban is tette.

Aki esetleg kimaradt volna az EA legsikeresebb horrorsorozatának indulásából (és mivel az 15 éve történt, biztos sokan tartoznak ide), azoknak teljesen új élmény lesz a USG Ishimura „bolygórepesztő” bányászhajó felderítése. Isaac és peches társai a Kellion fedélzetén érkeznek az Aegis VII bolygót módszeresen darabokra tördelő, majd az ásványokat a romokból kinyerő hajómonstrumhoz – feladatuk valami ismeretlen műszaki probléma megjavítása, de az űrhorror szabályainak megfelelően leszállásukkor nem kapnak izgatott fogadóbizottságot. Nem, az Ishimura rádiója néma, fedélzete sötét, ezernyi lakójának nyoma sincs, és persze a recsegve, kopogva, néha szinte nyöszörögve dolgozó idomtalan gépezet mélyén valami szörnyű titok lappang.


[+]

Vágy hát remake lévén talán nem is olyan nagy titok ez: a bolygó előkészítését végző bányászok valami furcsa dolgot találtak a felszínen, és hiába sújtott le ezt követően a környéken mindenkire valami furcsa megbetegedés, az egyik magasrangú tiszt parancsára csak felhozták azt a hajóra is. A többek között a végtelen paranoiájáról, fanatikus hitéről és tömeges öngyilkosságairól ismert unitológus vallás hívei ereklyeként kezelik a furcsa konstrukciót, még akkor is, amikor a legénység tagjai elkezdenek átalakulni agyatlanul gyilkoló bestiákká – van köztük, aki saját fejét mosolyogva veri szét a falon, van, aki rögvest szabotálni kezdi a hajó rendszereit, és természetesen van olyan is, aki a saját céljai érdekében akarja felhasználni a fertőzést.


[+]

Bár Isaac és kollégái is gyanútlanok leszálláskor, a vériszamós padlók, a kibelezett Ishimura-dolgozók és az egyik újonnan átalakult, még egyenruhája maradékát viselő bestia látványa hamar meggyőzi őket arról, hogy a standard javítási munkálatoknál itt többre lesz szükség. Szerencsére egy futurisztikus bányászhajó millió eszközt kínál a brutális hadviselésre, és így Isaac arzenálja jobbára szikla és ércek aprítására kifejlesztett plazmavágókból, sugárvetőkből, ipari fűrészekből és kinetikus robbantókból áll. Ennél jobbat nem is kívánhatnánk: az Ishimura nekromorf szörnyetegei piszok jól bírják a testsebeket és a fejlövéseket, kivégzésük optimális módja (a lángszóró bőkezű használata mellett) ezért az, ha szó szerint darabokra tépjük őket, ha végtagjaikat valahogy letépjük a helyéről. Egy, a nehéz rakomány mozgatására kifejlesztett eszköz egyfajta gravitációs fegyverként működik: hegyes rudakat, robbanó kapszulákat, vagy végső esetben ellenfeleink letépett karmait hajigálva is biztosítható a túlélés, és ekkor még a lőszerrel is spórolni lehet.


[+]

A Dead Space története az Ishimura hat szintjén, hat tematikusan eltérő kis világán visz minket végig: a hidroponikus állomás természetesen teljesen más hangulatú, mint a hajó egykor oly elegáns hídja, vagy éppen a hajtóműveket kiszolgáló rendszerek klausztrofóbiás, olajjal telifröcskölt folyosói. Bár a végső cél Isaac számára is az életben maradás és a menekülés, küldetései általában szakmájához kapcsolódnak: mindig valami újabb meghibásodást vagy nem várt működésbeli akadályt kell elhárítania. Ha bedöglött a hajón belül közlekedő vasút, hát neki kell új kocsit a sínekre helyeznie. Amikor SOS-jeladót kellene aktiválni, hát először az Ishimura szabotált kommunikációs rendszereit kell rendbehoznia, majd egy, a hajó által épp elemésztett aszteroidára kell ráerősítenie a rádiót – igen, kint a végtelen világűrben! Ha nincs üzemanyag, és ezért csúnyán süllyedünk, ha nem üzemelnek a meteoritokat szétlövő automata ágyúk, ha valami mérgezi a levegőt, hát mindig a jó öreg Isaac kénytelen megoldani a feladatokat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Wanted: Dead teszt

    Hol vannak azok a szép idők, amikor bárki össze tudott kalapálni egy akciójátékot PS2-re? A Wanted: Dead készítői most ezt a hozzáállást hozták vissza, igaz, már PS5-re (és PC-re meg Xboxra).

  • Deliver Us Mars teszt

    A Hold után most a Marsra utazunk mások hibáit kijavítandó – de az továbbra is igaz, hogy az asztronauták élete nem csak játék és mese!

  • Resident Evil 4 teszt

    Az egykor az egész sorozatát teljesen új szintre emelő Resident Evil 4 jópár új kiadást kapott 2005 óta, de ez az első alkalom, hogy a Capcom teljességgel újraalkotta azt.

  • Everspace 2 teszt

    Közel másfél évtized kellett hozzá, de a kultstátuszba emelkedett Galaxy on Fire 2 végre méltó szellemi örököst kapott, minden idők egyik legjobb űrjátéka képében.

Előzmények

  • Shadows Over Loathing teszt

    Pálcikafigurákkal és hússal a kozmikus horror ellen, avagy a West of Loathing teljesen váratlanul kapott egy igen hasonló szellemiségű folytatást.

  • Összehasonlító videón a Dead Space Remake

    Az IGN-nek köszönhetően megnézhetjük, hogy mennyit változott a játék az eredeti változathoz képest.

  • The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me teszt

    Féltávhoz érkezett a Dark Pictures horrorantológia: megjelent végre a negyedik rész is. A játékmenet hasonló a korábbiakéhoz, a történet viszont ezúttal egy horrorhotelbe vezet.

  • The Quarry teszt

    Az Until Dawn alkotói ismét egy seregnyi tinit sodortak bele egy veszélyekkel teli éjszakai kalandba. Igaz, hó és jég helyett nyárvégi az idő, de ettől nem lesz könnyebb dolgunk.