Hirdetés
Ishimura 2008
Az rendben van, hogy készül a Dead Space remake-je, na de ez milyen remake lesz? „Csak” egy technológiai és játszhatósági ráncfelvarrásra kell készülni, avagy a fejlesztők belenyúlnak majd a játékmenetbe, a játéktérbe, a játékdesignba is? Nincs egyértelműen felsőbbrendű megoldás, hiszen mindkét megközelítés szült már felejthetetlen alkotásokat – a Demon’s Souls vagy a Zelda: Link’s Awakening például az előbbi csoportba tartoznak, a Resident Evil 2, a Yakuza Kiwami-játékok vagy a Final Fantasy VII újragondolása pedig az utóbbiba sorolhatók. A most megjelent Dead Space valahol a két véglet között található, de azért jóval közelebb az előbbi kategóriához – vannak tehát változtatások, de Isaac Clarke űrmérnök kalandja jobbára ugyanazokat az eseményeket és fordulatokat meséli el 2023-ban is, mint azt 2008-ban is tette.
Aki esetleg kimaradt volna az EA legsikeresebb horrorsorozatának indulásából (és mivel az 15 éve történt, biztos sokan tartoznak ide), azoknak teljesen új élmény lesz a USG Ishimura „bolygórepesztő” bányászhajó felderítése. Isaac és peches társai a Kellion fedélzetén érkeznek az Aegis VII bolygót módszeresen darabokra tördelő, majd az ásványokat a romokból kinyerő hajómonstrumhoz – feladatuk valami ismeretlen műszaki probléma megjavítása, de az űrhorror szabályainak megfelelően leszállásukkor nem kapnak izgatott fogadóbizottságot. Nem, az Ishimura rádiója néma, fedélzete sötét, ezernyi lakójának nyoma sincs, és persze a recsegve, kopogva, néha szinte nyöszörögve dolgozó idomtalan gépezet mélyén valami szörnyű titok lappang.
Vágy hát remake lévén talán nem is olyan nagy titok ez: a bolygó előkészítését végző bányászok valami furcsa dolgot találtak a felszínen, és hiába sújtott le ezt követően a környéken mindenkire valami furcsa megbetegedés, az egyik magasrangú tiszt parancsára csak felhozták azt a hajóra is. A többek között a végtelen paranoiájáról, fanatikus hitéről és tömeges öngyilkosságairól ismert unitológus vallás hívei ereklyeként kezelik a furcsa konstrukciót, még akkor is, amikor a legénység tagjai elkezdenek átalakulni agyatlanul gyilkoló bestiákká – van köztük, aki saját fejét mosolyogva veri szét a falon, van, aki rögvest szabotálni kezdi a hajó rendszereit, és természetesen van olyan is, aki a saját céljai érdekében akarja felhasználni a fertőzést.
Bár Isaac és kollégái is gyanútlanok leszálláskor, a vériszamós padlók, a kibelezett Ishimura-dolgozók és az egyik újonnan átalakult, még egyenruhája maradékát viselő bestia látványa hamar meggyőzi őket arról, hogy a standard javítási munkálatoknál itt többre lesz szükség. Szerencsére egy futurisztikus bányászhajó millió eszközt kínál a brutális hadviselésre, és így Isaac arzenálja jobbára szikla és ércek aprítására kifejlesztett plazmavágókból, sugárvetőkből, ipari fűrészekből és kinetikus robbantókból áll. Ennél jobbat nem is kívánhatnánk: az Ishimura nekromorf szörnyetegei piszok jól bírják a testsebeket és a fejlövéseket, kivégzésük optimális módja (a lángszóró bőkezű használata mellett) ezért az, ha szó szerint darabokra tépjük őket, ha végtagjaikat valahogy letépjük a helyéről. Egy, a nehéz rakomány mozgatására kifejlesztett eszköz egyfajta gravitációs fegyverként működik: hegyes rudakat, robbanó kapszulákat, vagy végső esetben ellenfeleink letépett karmait hajigálva is biztosítható a túlélés, és ekkor még a lőszerrel is spórolni lehet.
A Dead Space története az Ishimura hat szintjén, hat tematikusan eltérő kis világán visz minket végig: a hidroponikus állomás természetesen teljesen más hangulatú, mint a hajó egykor oly elegáns hídja, vagy éppen a hajtóműveket kiszolgáló rendszerek klausztrofóbiás, olajjal telifröcskölt folyosói. Bár a végső cél Isaac számára is az életben maradás és a menekülés, küldetései általában szakmájához kapcsolódnak: mindig valami újabb meghibásodást vagy nem várt működésbeli akadályt kell elhárítania. Ha bedöglött a hajón belül közlekedő vasút, hát neki kell új kocsit a sínekre helyeznie. Amikor SOS-jeladót kellene aktiválni, hát először az Ishimura szabotált kommunikációs rendszereit kell rendbehoznia, majd egy, a hajó által épp elemésztett aszteroidára kell ráerősítenie a rádiót – igen, kint a végtelen világűrben! Ha nincs üzemanyag, és ezért csúnyán süllyedünk, ha nem üzemelnek a meteoritokat szétlövő automata ágyúk, ha valami mérgezi a levegőt, hát mindig a jó öreg Isaac kénytelen megoldani a feladatokat.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!