Új hozzászólás Aktív témák
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Runner_fxr #2619 üzenetére
50-100 ezer km természetesen. A végén elírtam.
matt22: Talán a legjelentősebb különbség a Focus javára, hogy átütő tengelyes elöl-hátul! A KTM Cross pedig csak gyorszáras. Ez annyit jelent, hogy a Focus-ban sokkal masszívabb a kerék és a váz villa rögzítési pontja! Illetve a Focus villája jóval erősebb.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
Azért érdemes rákérdezni, de nagyon úgy tűnik, hogy azonos a váz.
Ferdzsoo: Milyen motor? Milyen váz? Merev, össztelós? Sok minden tud recsegni, érdemes lenne megnézni, hogy nem e lazultak fel a motor tartó csavarok. De az előírt nyomatékra figyelni kell. Hajtókar csavarokat is érdemes lenne megnézni, illetve a pedált is kitekerném, tisztítanám, zsíroznám a menetet. Ha a közepénél recseg valami, azt legkönnyebben úgy tudod kideríteni, hogy a kerékpárt merőleges magad elé állítod, majd mindkét oldalról megnyomkodod a pedálokat, ha ott valami nem jó akkor hallanod kell a recsegést. Az is előfordulhat, hogy le kell szedni a motort és a felfogatásoknál igényel egy tisztítást zsírozást.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Ferdzsoo #2625 üzenetére
Bosch CX-ből volt a 2.gen, meg most a 4. A 3. generáció az active és active plus motorok voltak.
Motor leszerelése nélkül nem tudsz mit megpucolni, ahol a motort rögzíted, ott alatta a felfogatásnál tud recsegni, de ennek a tisztításához mindenképpen le kell venni a motor. Persze ez legyen az utolsó lépés, előbb mindent végig kell nézni és ha semmi sem jelent megoldást, akkor utoljára szerelném le a motort. Hajtókarokat, tengelyt, pedál menetet töröld át, zsírozd, aztán próba. Esetleg másik pedállal is meg lehet próbálni.
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Fixmiki #2633 üzenetére
Az új Gen 4 Bosch esetében valóban nagyon bekeményítettek tuning ügyben. Hallani olyan infokat is, hogy a Bosch letiltja a motort ha tuningot észlel és csak a szervizben lehet újra indítani! Egyelőre még nagyon új a rendszer, kevés a tapasztalat, de az biztos, hogy ha tuningolni szeretnél, lehet jobban jársz egy Yamaha rendszerrel, az még nem kényes a tuningra és elég meggyőző a teljesítménye. Illetve a Shimano, ott is vannak kiskapuk. Szervizben átnézéskor mindig szoktak frissíteni, ilyenkor fontos, hogy ne legyen a bicón aktív tuning. Gen 2 cx-et nem ajánlom, elavult konstrukció, sok baj volt vele.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz code1005 #2641 üzenetére
2014 óta van a piacon, 6 éves konstrukció. Nyilván használható ma is, rengeteget eladtak belőle, de ma már elavultnak számít a többi prémium mellett. Ráadásul a KTM kapoho, ami még ezzel a gen 2 Cx-el volt szerelve, egy különös képen furcsa vázgeometriával rendelkezik, hatalmas 490mm-es láncvillával, viszonylag rövid első háromszöggel, hosszú kormányszárral. Olyan mint egy összteleszkópos trekking kerékpár, nem igazán egy sportos MTB. A gen 2 cx nagyon nagy 4kg súlyú motor, és a motor tömítése sem túl jó, bár kaphatsz hozzá utólag jobb tömítést, ezt érdemes hozzá megvenni. Természetesen, hogy megéri e, ez nagyban függ az ártól, a gen 4 cx egy iszonyú jól sikerült motor. Kicsi, könnyű, nagyon erős, teljesen fém fogaskerekekkel, nincs belső ellenállása, normál méretű lánckerékkel jön, ezáltal tartós, könnyű hozzá jó vázakat gyártani. A gen 2 cx-nek ez az egyik legnagyobb hátránya, a belső áttétel és a kicsi első fogaskerék. lemerülve, kikapcsolva nehéz tekerni és az első kis fogaskerék illetve a lánc zajos, zabálja az olajat és gyorsan is kopik. Én biztos nem vennék gen 2 cx-el új bringát, de ha nagyon olcsón kapod és inkább túrázós, trekkinges vagy, akkor végül is el lehet lenni a gen 2 cx-el és a kapohoval. Nekem volt 3db Bosch Gen 2 cx-es montim, mindegyiken lelazult a motor és recsegett, ez is egy típushibája. Nekem beázás nem volt, végül is a recsegést és a gyors lánc, fogaskerékkopást leszámítva megbízható is volt, de sokan panaszkodtak rá, sok gond volt vele, beázás, csapágy stb. ráadásul az új Cx-hez van 625-ös akku is.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz code1005 #2643 üzenetére
Attól függ melyik Haibike-ról beszélünk, de általában a Haibike geometriák sportosabbak mint a KTM. Nekem jobban bejön. A Yamaha rendszerek megbízhatóak, nagyon kevés gond van velük, és a tuningra sem finnyásak mint pl a Bosch.
Yamaha motorok jellemzője az, hogy alacsony pedálfordulatnál jobban húznak, épp ezért erősebbnek érződik egy kezdő bringásnak, mint pl a Bosch. De ha normál 60-70-es, vagy gyorsabb pedálfordulattal használod, akkor már a Bosch előnye előjön és végig stabil nyomatékot ad. Én ha most vennék új e-bike-ot akkor vagy Brose S motorosat vennék vagy Bosch gen 4 CX-el. De a gen 2 cx-nél a Yamaha is jobb választás. Most az ilyen fék, villa stb dologba azért nem érdemes belemenni, mert ezek az alkatrészek viszonylag könnyen cserélhetőek jobbra. De ha túl hosszú a láncvillád a böszme nagy régi Bosch motor miatt, azzal nem tudsz mit kezdeni, vagy megszokod a trekkinges, lusta kanyarodását vagy lecseréled az egész bringát és motort sem tudsz cserélni ha sok lesz a nyűgje, mármint ugyan olyanra igen, de jobbra nem. Egy ebike-nál is elsősorban a váz a fontos, ugyan úgy mint egy analóg gépnél, utána jön a többi szempont.[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz code1005 #2648 üzenetére
A Fullnine 5.0 jóval kisebb rugóútban mint a kapoho, így ezeket nem lehet összehasonlítani. Az új lycan már jobban megérné, mert abban az új cx motor van.
sheep: Úgy hozta a sors, hogy nekem lett más, jobb lehetőségem munka kapcsán, így én már nem dolgozom az ebikeshop-ban, de tudtommal bárki kipróbálhat bármit ami a boltban ki van állítva. Tehát elég ha odamész nyitvatartási időben, és szólsz, hogy szeretnél kipróbálni egy vagy több kerékpárt. Simán jó egy active plus a túrázáshoz. Én úgy gondolom, hogy talán az lenne a legjobb megoldás, ha bérelnél egy e-bike-ot, szerintem van active plus motoros bér bicójuk. Majd az egyik hétvégéden elmész a saját túraútvonalaidon egy nagyobb körre. Persze lehet itt tanácsokat osztogatni, hogy kinek jó, kinek ajánlott, kinek nem, sokrétű felhasználása van ezeknek a bringáknak. Én csak azt tudom javasolni, hogy béreld ki, menj el vele túrázni, meglátod, hogy működik a rendszer, mennyire bírja az aksi a te felhasználásod mellett. Utána már össze tudod hasonlítani, hogy neked ez megéri e, hoz e annyi pluszt, hogy vennél is egyet. Az ebikeshop-ban van olyan lehetőség, hogy ha bérlés után vásárolnál is, akkor a bérlés árát levonják, tehát ingyen volt a bérlés.
Szerintem amúgy a legtöbb átlag bringásnak csak hozzá ad az élményhez egy e-bike, nagyon edzett, nagyon sokat bringázó egyéneknél már lehet az aksi szűk keresztmetszet, meg az egész koncepció okafogyott, de a nagy többség inkább profitál belőle, függetlenül attól, hogy milyen stílusban és hol bringázik. És azt se felejts el, hogy egy e-bike-al, valószínűleg másfelé is fogsz menni, több nagyobb emelkedőre, mert élvezed, hogy sokkal többet és gyorsabban bírsz menni.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Ferdzsoo #2691 üzenetére
Gen 3-as CX nincs, az gen 2. A legújabb a gen 4. Nincs ez így km-re megadva, elvileg maga a motor gondozásmentes, de nyilván nem örök életű. Ha elkezd nagyon zajos lenni, akkor kell kicserélni a csapágyat. 3700km az még lófütty, nem szabadna elromlania, de az normális, hogy egy kicsit zajosabb lesz. Ha a csapágy tönkremegy akkor recseg és nagyon rossz hangja lesz, illetve amikor megforgatod kézzel a hajtóművet érzed rajta, hogy szárazon, darabosan forog. Hátrafelé is forgasd meg a hajtóművet, ha szar a csapágy akkor hátrafelé forgatva is érezni a problémát. Ismerek olyan embert akinek 100 ezer km-t futott a gen 2 Bosch Cx motor és még jó. De láttam olyat is, hogy 1500km után cserélni kellett.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Ferdzsoo #2697 üzenetére
Szerintem az a reccsenés amit hallasz, az első kis lánckerék felől jön, ott a lánc hajlamos reccsenni a fogaskeréken. A gen 2 cx-nek ez az egyik legnagyobb hibája, hogy ilyen kicsi lánckereket alkalmaznak elöl a belső áttétel miatt és ezáltal nem csak egy nehéz, nagy otromba krumpli ez a motor, hanem még iszonyú terhelésnek van kitéve a lánc és a lánckerék. Amikor anno felújítottam a cannondale moterra bicóm, kapott új hajtást (lánc, lánckerék, sor), 1000km után már lenyúlt a lánc, feltettem az új láncot az 1000km-t futott lánckerékre és már darált rajta az új lánc, kellett neki kb 50-100km, hogy összekopjanak és ne daráljon az új lánc az 1000km-t futott lánckeréken! Ráadásul zajosabb is. Amikor megvettem a Merida eone sixty-t shimano motorral, nem hittem el, hogy mennyivel simábban fut a hajtása mint a bosch. És az olajat sem zabálja úgy. Bosch motoros bicóim egy nagyobb tekerést nem bírtak ki egy olajozással, 30km terep után már porzott a lánc és olyan hangja volt mintha soha nem olajoztam volna, menet közben is kenni kellett. Shimano-t meg 200km után elég kenni és még akkor is csendesebb. Bosch-ból csak a gen4-et érdemes ma már megvenni. Én a helyedben eladnám azt a gépet amíg még viszonylag van értéke. Hosszútávon sokkal jobban jársz egy normál lánckereket alkalmazó, belső áttétel mentes motorral. Bosch gen 2 sok sebből vérzik, szar a tömítése, nehéz, gyorsan kopik a hajtás is, jobb tőle megszabadulni én úgy gondolom.
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Ferdzsoo #2702 üzenetére
Szerintem nagyjából hasonló áron le tudnád cserélni egy shimano motorosra.
De ahogy érzed, én jobb ötletnek látnám megszabadulni tőle, még mielőtt tényleg nagyon lemegy az ára, 1 év múlva senkinek nem fog kelleni, mert elárasztja a piacot a gen 4cx, és jön az új shimano is.
A láncnyúlás nyilván múlik a felhasználási területen.Én úgy éreztem, hogy a Bosch lánckeréken reccsen időnként a lánc, de most ezt így látatlanban nyilván nem tudom teljes bizonyossággal megállapítani, hogy neked is ez van. Illetve ha fellazulnak a motor tartó csavarok akkor is recseghet, de az egy állandó jelenség lenne, amíg meg nem, húzod a csavarokat.
-
Runner_fxr
Ármester
-
Runner_fxr
Ármester
A sípoló hang kikapcsolható a menüben, de nem csak a rásegítés váltáskor sípol, hanem a menüben lépkedéskor is, de ez mind kikapcsolható. A rásegítés kapcsoló azért olyan amilyen, mert teljesen megegyezik az elektromos Di2-es Shimano váltók karjával. A Shimano azt az elméletet követi, hogy az elektromos kerékpár is lehetőleg majdnem ugyan olyan legyen érzésre mint az analóg, tehát maradjon biciklis, ne motors az érzés. Ezért olyan a rásegítés kapcsolója is mintha egy bovdenes váltóval váltanál. De leginkább a motor az, ami talán a legkerékpárosabb érzetet kelti az összes rendszer közül. A hajtókarok qfaktorja is megegyezik az analóg hajtással, meg a motor hangolása is természetesebb, mint pl egy Bosch esetében. 600km alatt nem gondolnám, hogy elkopott volna a hajtás, inkább arról lehetett szó, hogy nem volt jól beállítva. Az is lehet kapott egy pofont a hátsó váltó és nem állt már egyenesen, ilyen esetben a váltó teljesen bizonytalan lesz. Ezek a 11/12 sebességes rendszerek baromi érzékenyek a precíz beállításra, nyíl egyenes legyen a váltó és tökéletes a bovden feszesség, ha egy kicsit elkoszolódik a bovden ház, már gondok lehetnek, ha esetleg nem jó a felső váltó görgő távolsága, akkor is pontatlan lesz, össztelósoknál a bovden elvezetése miatt hatványozottan problémás lehet a váltó.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Somatom #2730 üzenetére
Tudtommal nem szűnt meg a régebbi fajta SW-E8000. Szerintem inkább az lehet az oka, hogy az SW-E7000 letisztultabb megjelenést ad. Egy plusz alternatíva, de ettől még nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy melyik a jobb, nekem nem volt bajom az SW-E8000-el, persze ízlések és pofonok.
sheep: Nekem kifejezetten tetszett a régebbi kapcsoló, de megértem azt is akinek nem jön be. Bosch gen4 2020-ra jött, még csak most szállingóznak a használt piacra, nagyon új még, olyanból inkább újat tudsz venni, de az már van bőven. Egy Shimano E8000-el viszont nagyon jól járhatsz, annak a rendszernek semmi baja, abszolút versenyképes. Egyébként most én is gondban vagyok, hogy mit vegyek, eladtam az Eone sixty-t és kéne keresnem egy utódot. De én elsősorban nem a motor felől közelítek a kérdéshez, hanem a bringa egyéb alkatrészei felől. Amit tudok, hogy Enduro/Super Enduro kategória jöhet szóba, modern geo-val, hosszú Reach 460-470 körül, 65-64 fokos fejcsőszög, 29" x 2,6-os kerekek. Rugóútban 160-180mm. Elektromos rendszer tekintetében inkább az akku kapacitás érdekel, mindenképpen 500Wh-nál nagyobb aksit szeretnék. Motorból Brose S mag vagy Bosch gen 4. Ami érdekes lehet, a hamarosan érkező Shimano steps E8100, 80Nm-es nyomatékkal és már a nagyobb akkuval.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz AuraSync #2759 üzenetére
Szerintem vegyél egy nagy levegőt és nyugodj meg a egy kicsit! Reméltem, hogy nem onnan kell kezdeni a beszélgetést, hogy miért sem szabad bóvli, tesco és társai szintű össztelósnak látszó tárgyat venni. De ok kezdjük. Nincs rendes csapágyazott forgáspont, minden nyeklik nyaklik, törik, beállíthatatlan, javíthatatlan, alkatrész sem nagyon lesz egy ilyen vázhoz. Normális szerelő meglátja, szentelt vízzel és fokhagymával fog elkergetni! 😀 És akkor lássuk az elektromos rendszert, talán az még alap szinten használható is lehet, de ha beszarik ahhoz szintén nem lesz szerelő. Ha ennek ellenére szeretnél egy halom bajt venni a nyakadba 400 ezerért, akkor vedd meg, de ne lepődj meg ha mindenhol magadra maradsz a problémáddal. Ezt a valamit épeszű ember bottal nem piszkálja meg. És ez nem arról szól, hogy ide csak fanatikusok meg gazdagok járnak, a pedelec nem olcsó mulatság. Az igaz, hogy 400k-ért nehéz lesz találni újonnan minőségi, ajánlott darabot,. Én azt mondanám, hogy inkább dobj hozzá még egy százast és vedd meg ezt, ebben legalább van egy jó középmotoros Brose rendszer és épkézláb alkatrészek. [link] Márkásabb pedelec pedig 7-800 ezertől indul. Ha mindenáron összetósat szeretnél, akkor meg kb 1-1,2 millió a belépő ár. Épkézláb analóg össztelóst sem kapsz 500-600 alatt, nemhogy elektromost.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz AuraSync #2767 üzenetére
Ha összecsukható kell, akkor az baromi drága lesz, legalább is a minőségi darabok még analóg kivitelben is több száz ezres tételek, elektromosban meg inkább 1M. Én ezt elengedném ha szűkös a kereted. Az elállási joggal vigyázz, mer az csak akkor él ha nem használod, kiviszed az utcára, utána nem fogják visszavenni azért mert neked nem
tetszik, akkor már a nyakadon marad, maximum az apróra tudod feltenni és ha 100-150 et ad érte valaki már szerencséd van! Ne vedd meg!![ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
-
Runner_fxr
Ármester
válasz AuraSync #2772 üzenetére
Más egy olyan termék amin nem látszik a használat, de egy kerékpáron nagyon hamar látszani fog, hogy használt, gumikon, hajtáson. Azt utána nem tudják eladni újként. És jogilag is úgy van, hogy csak akkor tudsz elállni a vásárlástól ha nem használtad a terméket! Nagyon nagy jófejség és jóindulat kell ahhoz, hogy egy már kicsit is használt kerékpárt visszavegyenek tőled! Ahhoz nagyon nyomós indok kell, az kevés lesz, hogy nem tetszik.
Itt nem arról van szó, hogy elromlik, persze minden elromlik, egy 2 milliós bringa is elromlik és karbantartani kell, itt inkább arról van szó, hogy ez a termék amit kinéztél magadnak, eleve selejtes, ócska konstrukció! 15 éve dolgozom kerékpár szerelőként, hidd el van szemem hozzá, hogy mit nem szabad megvenni. Ennyi pénzért ha akarnának sem tudnának összehozni kiskeráron egy pedelec fullyt!
Ha neked az biztonságot jelent, hogy egy kétes eredetű vackon ülsz, akkor ok.
De ha ennyire eltökélt vagy, és nem hatnak meg a segítő szavak, vedd meg! Tanulópénznek jó lesz.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz AuraSync #2775 üzenetére
Használtat én is csak úgy javaslom, hogy hozzáértő emberrel együtt, illetve kereskedőtől, garanciával, és diagnosztika is kell az elektromos rendszeréről, hogy nincs e hibakód és az akku milyen állapotban van. Viszont azt nem értem, hogy miért nem toldod meg 100-al, az a decathlonos st520-as egy sokkal jobb elektromos kerékpár!
-
Runner_fxr
Ármester
válasz AuraSync #2779 üzenetére
De sajnos pontosan azt csinálod, kétségbe vonod más szakmai hozzáértését, jobban mondva nem hiszed el amit mond! Persze jogod van hozzá, nem probléma, nem azért mondom. Minden szarnak megvan a gazdája, ez mindig is így volt és így is lesz! De ezen a bringán látszik, hogy mit várhatsz tőle. Műanyag persely, csapágyazott forgáspont helyett, kikopik, lógni, lötyögni fog, javíthatatlan! Telók kb nehezéknek jó, szintén műanyag perselyek, nulla csillapítás, javíthatatlan. Noname mechanikus fék, ezekhez még sokszor fékbetétet sem kapsz sehol, ha elkopik vehetsz új féket, és fékerőre egy közepes vfék szintjét sem éri el. Kerekek sár nehezek, centrirozni nem lehet, gagyi agyak, menetes agy, könnyen görbülő, eltörő hátsó tengely! A legalapabb váltó, ezt szerelik gyerek bringákra is. De talán még az az alap shimano tourney váltó a legjobb alkatrész az egész bringán. Hamar rá fogsz döbbeni, hogy selejtet vettél. Aztán betolod egy szervizbe és gondolod, akkor kicseréltetsz rajta pár alkatrészt jobbra. Akkor megint belefuthatsz abba, hogy nem vállalják, mert egy csomó inkompatibilitásba lehet belefutni egy ilyen bringa esetén, és a váz akkor is fos marad. Ami biztos cserés lesz nagyon gyorsan, az a kerekek és a fékszett, és már ez sem lesz kis költség ha jót akarsz. És annak is örülhetsz ha elvállalják! Egyébként hány kiló vagy? Menetes agy már a 80-90 kiló alatt is pillanatok alatt széthullik. Ja bocs, most látom, ez agymotoros, akkor talán jobban bírja, de az első agy és a kerekek ettől még hulladékok.
Ha tönkreteszed a kereket, dobhatod ki a motorral együtt.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz AuraSync #2787 üzenetére
Ez a videón pont ugyan akkora fos! Ez a beszélgetés pedig ugyan hova tudna vezetni, annak fényében, hogy már megrendelted ezt a borzalmat? Én csak azt nem értem, hogy ha ennyire biztos vagy a dolgodban, akkor ehhez minek kellett kérdezni egy szakmai fórumon? Hiszen jól láthatóan minden vélemény, akár szakmai, akár nem szakmai, teljesen lepereg rólad. Itt nem inkább arról van szó, hogy Te már rég megrendelted, csak szükséged volt egy pozitív visszajelzésre, hogy jól döntöttél? Kognitív disszonancia vagy valami ilyesmi!
-
Runner_fxr
Ármester
válasz #80977664 #2832 üzenetére
38-ra tudod kicserélni, nagyobbat már szerintem nem engedne a szoftver, meg az is kérdéses, hogy elfér e a nagyobb tányér.
Somatom: Pedelec akkuról működő lámpa elsősorban trekking fícsőr. MTB-ra jóval nagyobb teljesítményűt szoktak felszerelni mint amilyenek ezek a pedelec kompartibilis lámpák általában. És külön aksival használják. Pl sisakra rögzítik, este erdőben ezek sokkal jobbak, mint mondjuk a kormányon világító. De MTB-ra is ráköthető, nagyjából mindegyik modern rendszer kompatibilis vele, vagy 5 évre visszamenőleg.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz #80977664 #2835 üzenetére
Nem kell beírni semmit, kb 10-15% tolerancia van az áttételben, ha ezt túlléped akkor letilt. Ezt pedig csak a gyárban tudják átprogramozni, szerintem ehhez az SM-PCE1 is kevés. Elnézve ezt a képet, annak is örülhetsz ha a 38T elfér, bár én innen úgy látom, hogy erre nagyobb nem fog felmenni.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz #80977664 #2837 üzenetére
Teljesen mindegy, hogy mit tudsz állítani, ha túlzottan eltérsz a gyári áttételtől, akkor letilt a motor. A gyári programot nem tudod felül írni.
A láncvillába fog beleérni, nem felül.Somatom: Szerintem sisakon sem vészes. Ez egy Sigma Buster 2000 Lumen.
De van hozzá hosszabb kábel is és akkor az akku mehet a táskába vagy a vázra. Illetve teheted a lámpát a kormányra is, az akkut meg mondjuk a felső csőre rögzíted a gumi pántjával. Ez a lámpa sokkal erősebb mint a pedelec akkuhoz köthető. Sőt van ennél is jóval erősebb. Én biztos nem kötném rá a bringa aksira.
Pedelec akkura köthető lámpa kábelét mindenképpen belül kéne vezetni, esztétika és főleg szigetelés miatt is.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
Ezek a prémium pedelec rendszerek baromi okosak. Tele vannak szenzorral, mérnek rengeteg adatot, hogy tökéletesen a saját erődhöz igazítsák a rásegítést. Mérnek pedálfordulatot, nyomatékot, figyelik a váltáskor fellépő nyomatékváltozásokat stb. meg még a tököm tudja. Gyárilag felprogramozzák a motort egy adott konfigurációhoz, beállítják a szoftverben, hogy a motor az adott áttételhez a legoptimálisabb nyomatékot tudja nyújtani. hagynak rá egy kicsit 10% körül. De ha te jobban eltérsz, akkor az adott motor karakterisztika nem lesz optimális a megnövel vagy lecsökkentett áttételhez, ezért letilt a motor, mert érzékelni fogja. Ezt ne úgy képzeld el, hogy ráteszed a jelentősen módosított áttételt és tekersz két pedál fordulatot aztán letilt, hanem használat közben a szoftver dolgozik a háttérben, rögzíti az adatokat és egy bizonyos idő után fog letiltani, amikor érzi, hogy folyamatosan a gyáritól eltérő áttételen hajtod a bringát.
-
Runner_fxr
Ármester
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Somatom #2884 üzenetére
30km-re nekem nem kéne pedelec, de nyilván nem vagyunk egyformák. Egyébként én is így voltam vele, hogy hosszabb körre vittem néha még egy akkut, kivitelezhető művelet, egy jó táskával. Viszont azt be kellett látnom, hogy még a viszonylag kompakt shimano BT-E8010 500Wh akku is elég kényelmetlen háton cipelve. 2,6kg plusz súly a táskába nagyon sok. Én így többet biztos, hogy nem fogok bringázni. Az egész ott bukik meg, hogy nagyobb túrára eleve több vizet, több cuccot vittem magammal amúgy is, na most ehhez még hozzájött az akku és volt a hátamon egy cirka 5 kilós hátizsák. Nem, ebből elég volt. Olyan bringa kell amin van akkora akku ami nekem elég, tehát alapból 625-700Wh. Maximum a töltőt vagyok hajlandó magammal cipelni, ami azért 1kg alatti plusz súlyt jelent. Úgy is mindig meg szoktam állni egy nagyobb kajálásra, esetleg 1-2 sörre. 1 óra töltögetés nekem általában belefér. Az meg kb 25% az akkuba. Ha van egy 700wh-s akkud, 1 óra töltés után olyan mintha ott lenne veled a 2db 500-as. Csak éppen nem kell cipelni azt a ballasztot a hátadon.
De egyre inkább afelé hajlok, hogy olyan bringát veszek ami képes fogadni 2db akkut. Nyilván így veszítek valamennyit a technikásabb irányításból, mert kicsit orr nehézzé válhat a bicaj, de cserébe brutális kapacitásod lesz. 4. generációs Bosch esetében, lehetőség van néhány kerékpártípusnál arra, hogy a vázba rejtett 625Wh-s akku mellé, felcsattints még egy külső 500Wh-s váz akkut. Így kapsz 1125Wh-t amit a bringa cipel és nem te! Nem azt mondom, hogy mindig így mennék, de nagyobb túrákra szerintem ezerszer jobb megoldás, mint a hátadon cipelni.
Tipikusan ilyen bicajokat gyárt a Haibike, bár az kevésbé tetszik, viszont az Orbea Wild FS eléggé szimpatikus.[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Somatom #2887 üzenetére
Nem értettelek félre, tisztában vagyok vele, hogy mit bír egy 500-as akku. 2014 óta volt pár bringám ekkora akkuval. Nekem spórolósba 50-70km. Azt nem mondom, hogy egy 500-as akkuval nem lehet elfáradni, vagy hogy ez kevés lenne, be lehet osztani nagyobb körre is, de az biztos, hogyha nem spórolsz a rásegítéssel, 30km körül vége van mint a botnak. Pláne úgy, hogy még az áttételen is módosítasz, és mondjuk felkerül előre a nagyobb lánckerék.
Azzal egyetértek, hogy az 500Wh nyújtotta táv, nagyon sok felhasználónak elég, aki viszont az analóg monti világából jött és úgy ül át pedelec-re, annak az 500Wh kevés lehet.
Én az első bosch pedelec-em már dupla akkuval vettem, pont ezért, mert kevés volt amit egy-el tudott, de rohadtul megutáltam már ezt a hátizsákban cipelek egy b@szott nehéz góliát elemet opciót. Épp ezért a hosszabb távokon ott spóroltam ahol csak tudtam és vittem a töltőt. Ezzel csak annyi a baj, hogy valahol kompromisszumokat kötsz és nem úgy használod a bicajt ahogy igazából tennéd, ami nem azt jelenti, hogy maxon végig motorozod az egész távot ha nagyobb az aksi, de nem spórolsz ott ahol amúgy csak kényszerből teszed.A kisebb, könnyebb töltő kisebb teljesítményt is jelent, tehát lassabban tölt. Bosch-nál is van 3 féle töltő, compact, standard és fast. 600g, 800g, 1000g súllyal. És a 2A-es pont kétszer annyi idő alatt tölti fel mint a standard 4A.
Igen, most a napokban jelentették be a Shimano 630-as akkukat. Ideje volt, mert a Bosch már 625 vagy 1125-nél jár, a Brose-nál meg már vagy 2 éve 700 van. Hamarosan érkezik az E8100-as Shimano motor is.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
Lehet, hogy nem volt 5kg, de 4,5 biztosan. Nekem egy ponton olyan szinten elegem lett a nehéz táskából, hogy az is megfordult a fejemben, elengedem egy időre ezt az egész pedelec témát, veszek megint analógot. Úgy éreztem túl sok a kompromisszum számomra. Persze azért lehiggadva, 1 korsó sör mellett újragondolva, nem, nem ülnék vissza analóg montira mert dög unalom lenne az E-MTB után. Viszont ezzel a hatótáv parával kezdenem kell valamit, ezért is váltam meg a Merida eone sixty-től, pedig amúgy nagyon imádtam. Most megy az agyalás mi legyen az utód, nagyjából 2M körül van a keret.
Nem szeretem ezeket a felső csőre tépőzárazható táskákat. De ez alá ajánlott fóliát tenni, különben lecsiszolja a fényezést.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
Aszfalt használatra teljesen jó lehet az átalakító szett. Viszont olyan bringát nem érdemes átalakítani ami nagyon régi/bizonytalan műszaki állapotú. Kell egy stabil alap, utána mehet rá az átalakító szett.
Bib: Nem találkoztam ilyennel, bár az E7000-et nem annyira ismerem. Első körben vedd ki a hátsó kereket, ha úgy lehet forgatni a hajtást, akkor a hátsó keréknél van a gubanc, pl a kazetta test meghibásodása miatt, ez a kisebbik baj, könnyen orvosolható. Ha a hátsó kerék kivétele után sem forog a hajtás, akkor az a nagyobbik baj, a középmotorral nem tudsz mit kezdeni, azt csak gariztatni tudod a shimano-nál.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
Nem tudok róla, hogy lenne e bármiféle karbantartási igénye a Shimano középmotoroknak. Legjobb tudásom szerint az egy zárt egység, ha meghibásodik, akkor kompletten cserélik az egész motort. Ha garis, akkor értelemszerűen ingyen, ha már nem garis akkor fizetned kell érte. Valószínűleg eltört benne egy fogaskerék és azért szorult meg. Ha a csapággyal lenne gond az inkább zajos lenne, illetve nagy holtjátéka lenne, de nem szorul meg egyik pillanatról a másikra.
-
Runner_fxr
Ármester
válasz sompetike #3012 üzenetére
A W13 az azért volt, mert bekapcsoláskor a pedálon álltál. A Shimano nem szereti ha bekapcsoláskor taposod a pedált, mivel elvégez egy nyomatékszenzor tesztet és ha épp taposod, akkor bedobja a W13 hibakódot. Tehát Shimano-nál a lábad ne legyen a pedálon amikor bekapcsolod. Az E10 hiba vagy áram ellátási hiba vagy szoftveres gond. Pl az aksi
konzol le van lazulva, nem jól érintkezik. Ezt a boltnak mindenképpen orvosolnia kell garanciában![ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz gergo5991 #3027 üzenetére
1000m szintet a 625-ös akku Turbo-ban szerintem kibír, szinte biztos, még az 500-as is kb ennyit tudhat. De azt mondjuk nem értem minek végig turbo? Ha elkezded használni úgy is rájössz, hogy full felesleges végig max rásegítésen menni vele, úgy sem fogod így használni.
Új generációs motort nem tudsz cserélni, mert mindig változik a mérete és ezzel a felfogatása is. De a gen 4 bosch 2020-ra jött, ezeket 4-5 éves ciklusokban cserélik. Szerintem 2024-2025-nél előbb biztos nem lesz bosch gen 5. -
Runner_fxr
Ármester
Én valahol megértem Somatom-ot, mivel alapvetően közlekedési eszköznek használja városban. Hasonlóan mint egy robogót, csak pedálozni is kell. Ilyen felhasználás mellett valóban kell a turbo fokozat. Amikor ki van szedve a korlátozás, és ezt ki is tudod használni, mert mondjuk nem mész akkora távokat egyszerre, hogy spórolni kelljen az akkuval, és a forgalom ritmusát is tartani kell, akkor tényleg a max rásegítési fokozatban az igazi élmény és így a leghatékonyabb. A tuning mellé kell, hogy a motor leadja a max teljesítményt, így lehet vele kényelmesen 35-40-el menni. Én is mentem anno városban a tuningolt Bosch motoros montimmal, az gyakorlatilag végig turbo-ban volt városi felhasználás mellett, így volt hatékony és élvezetes. Teljesen más kategória amikor elkezded kerékpárként használni, pl erdei túrázásra. Onnantól bejön a képbe a spórolás, a sport stb, és már sokkal kevésbé lesz szükség a nagyobb rásegítési fokozatokra. De abban teljesen igazad van, hogy ezek a gépek közepes rásegítés mellett is nagyon erősek, gyakorlatilag 1,5-2 ember erejét már hozzáadják a tiédhez így is. Én személy szerint off-ban kezdek, majd eco és ahogy fáradok úgy növelem a rásegítést, a túra vége felé jobb ha marad puskapor, de ez az én felhasználásom.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Somatom #3034 üzenetére
De nem mindegy, hogy csak a János-hegyre akarsz feltekerni vagy mondjuk egy nagyobb túrát mész, ahol a János-hegy csak az egyik hegy amit megmászol. Nem lehet végig max fokozaton mindenhol, mert lemerülsz hamar. 50-70km és 1500m szint körül van nálam egy túra, ha végig maxon mennék akkor kb 25-30 km és 800-1000m szintnél vége lenne a mókának. Eco-ban mászni is lehet élmény, hiszen már így is gyorsabb vagy mint analóggal. Az élmény pedig a kerékpározás élménye!
-
Runner_fxr
Ármester
Igen, a gen 2 cx-nek nagyobb az ellenállása mint az új 4. generációsnak. Én úgy tudom, hogy a gen 2-ben egy 2,4x-es szorzó van, ami azt jelenti, hogy pl egy 15 fogas kis Bosch lánckerék 36-os tányérnak felel meg. Az új 4. generációs cx-ből kikerült ez a belső áttétel, ezért tudott a motor jelentősen kisebb és könnyebb lenni, viszont így kellett rá a nagyobb lánctányér. A kisebb 15-16-17-es lánckerék azért is hátrányos, mert sokkal nagyobb terhelésnek van kitéve mint egy nagyobb 32-34-38 stb méret. Ezáltal nagyon gyorsan kopik, számtalan esetben találkoztam olyannal, hogy egy alig megnyúlt lánc cseréje után már darált a kis lánckeréken az új lánc. Illetve a régi motor tömítése sem túl jó, a csapágya pár ezer km után szarrá tud menni és olyan zajos lesz mint egy rozsdás monoblokk egy 20 éves terkkingbe, amibe beletettek 50 ezer km-t. Ez a probléma főként MTB kerékpárokat érint, mert azokat koszosabb körülmények között használnak. Az új motornak elvileg javítottak a tömítésén is. Bár erre vonatkozóan nincs tapasztalatom. Az biztos, hogy a gen 4 cx-et sokkal könnyebb kikapcsolva tekerni mint a régit. És a kisebb mérete miatt jobbak a vázak is és a nagyobb lánckerék tartósabb is mint a kicsi. Ma már nem sok indok szól egy gen 2 cx mellett, megszolgálta a magáét, eljárt felette az idő, 2014 óta a piacon van! Egy Shimano E8000 klasszissal jobb választás, vagy egy gen 4 CX is. Ha nem annyira sürgős a vásárlás, esetleg várj egy kicsit, elvileg most nyáron fogják bejelenteni a legújabb Shimano pedelec rendszert, E8100 lesz a neve, legalább is én így hallottam, nyomatékban is 80Nm körül lesz, a mostani 70-et tud. Karakterben a Bosch egyébként egy agresszív motor, erőteljesebb mint a Shimano, a Shimano kerékpárosabb érzet. A Brose sem rossz cucc, de ott meg a belső szíjhajtás elég érzékeny, max 10 ezer km és cserélni kell benne a szíjat, de simán lehet, hogy hamarabb is.
Somatom: 625-os akku a Bosch gen 4-hez van, Shimano-nak 630-as az új. A vázba rejtett 504-es helyére nem megy be a 630-as, de úgy tudom, hogy a vázra szerelhető külső aksi esetén (ilyen van ugye neked is) felmegy a 630-as külső akksi.
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Somatom #3063 üzenetére
Nincs különösebb trükk, torx 30-40-es csavarok tartják alul felül. A felső befogási ponton van még 2db hézagoló is, azokra figyelj, nehogy elguruljon amikor kiveszed a tagot. Visszaszerelésnél egy kis zsír kell, menetrögzítő a csavarokra, és pontosan a ráírt nyomatékra kell húzni. Amikor tag nélkül a váz teljesen összeül, béleld ki egy ronggyal hogy ne a fém a fémre üljön.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
Cross trekkinget csak akkor vegyél ha egyáltalán nem mész terepre. Ez alatt az erdei terepet értem, nem egy sima földutat. Cross bicaj alapvetően aszfaltra való, hiába van a nevében a cross. MTB-ot vennék ha nem kell csomagtartó meg pálcás sárvédő.
Megbízható a Yamaha, PW-SE azért érezhetően gyengébb mint egy Bosch CX vagy E8000, de nem rossz az se. Yamahában a PW-X/X2 a durva.
-
Runner_fxr
Ármester
Ár/értékben kiváló a Commencal, és teszteken is kimagaslóan jól szerepelt! Nem extrém, de nagyon kellemes, modern Enduro geometriával rendelkezik. Szerintem kiváló választás. Ha most szeretnél mindenképpen egy E-Enduro-t, ezzel a géppel nem jársz rosszul, az biztos. Az egyel magasabb felszereltséggel sokkal előrébb nem lennél. A kashima azon kívül, hogy menőn néz ki, sokat nem fog hozzátenni az élményhez. Egyedül a DT kerékszett ami érezhető különbség és nyilván tartósabb is, de azt lehet majd utólag cserélni ha elhasználod azt ami benne van. Viszont ha tudsz várni pár hónapot, akkor ennél is jobban járhatsz, mert jön az új Shimano E8100. Én mindenképpen megvárom. Amint kijön, az E8000 értéke zuhanni fog, meg úgy tudom, hogy erősebb és könnyebb lesz a motor burkolat, illetve 70-ről 80Nm-re nő a nyomaték. Egy halom új bringa is jön az új motorhoz, izgalmas időszak lesz. Én az új merida eone sixty-t és az új YT Decoyt várom leginkább. Ezért nem merek most venni, pedig ez a Commencal nekem is megfordult a fejemben, de azért szeretnék nagyobb aksit, az újakban már a 630-as aksi lesz, azért az sem mindegy.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Peugeot, Citroën topik
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Autós topik
- ASUS Vivobook Snapdragonnal: talán egy új korszak kezdete!
- Samsung Galaxy S22 és S22+ - a kis vagány meg a bátyja
- Az olcsóbb szegmens felé fordul az Apple virtuális szemüvegével
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- Hardcore café
- Divinity: Google Pay használata Magyarországon
- Napelem
- További aktív témák...