Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #5822 üzenetére

    Az árat még emésztenem kell az biztos. Az a baj, hogy bármelyik bringát nézed, az árak irreálisak lettek. Minden kétszer annyiba kerül mint kéne.
    De hát a mai világban ezen már meg sem érdemes lepődni.
    Kicsit mérsékeltebb áron a Kelly's Theos F70 is szimpatikus: [link]
    Durva, hogy egy közel 3 millió ft-ba kerülő E-MTB ma már az olcsóbbak közé tartozik, már ha a prémium szegmenst nézzük. :)
    Ráülnék egy Bosch CX-es gépre is, csak az a baj, ott most nem igazán látom azt a vázat ami kifejezetten tetszik.

    sebgutkopf:
    Az amcsi gépek nekem mindig is tetszettek, sőt tulajdonképpen amikor elkezdtem érdeklődni a MTB sport iránt, úgy 1992-93 környékén, az USA gépek voltak az etalon. Yeti, Cannondale, Rocky Mountain, Specialized, Santa Cruz, Gary Fisher, Klein stb. Mindenki ilyen gépekre vágyott aki montizott. :) Ma már azért nem egyértelmű, mert a többi gyártó is kinőtte magát. Ettől függetlenül az USA gépek a mai napig kicsit másak, egyéniségek, nekem máig a szívem csücske.

    Kb 5-6 éve egy kerékpár tesztnapon mentem egy EVIL Wreckoning-al először. [link]
    Brutálisan jó gép volt, nyilván még kicsit más szögekkel, de a felfüggesztési rendszere ugyan az volt mint most is. Elfogyhatatlan rugóút és nagyon intelligens mozgás jellemezte. Annak ellenére, hogy valóban egy szög egyszerű, egy forgáspontos rendszer az alapja.
    Ez mondjuk már az a szint, hogy egy YETI is beleférne, de valahogy nekem az EVIL jobban tetszik. Akárcsak a YETI, sokáig vártak az ebike megjelenéssel, mert a lehető legkevesebb változtatással akarták az analóg verziót átültetni az E verzióba, úgy gondolom elég jól sikerült.

    Igen, tényleg a Shimano megy az USA gépeknél főleg, én is úgy gondolom, hogy a kompakt mérete, súlya az ami vonzóvá teszi. Az tény, hogy a Shimano rendszerét sokkal szebben lehet integrálni, mint a Bosch-t. Ettől függetlenül én egy kifejeztten jó rendszernek tartom a Bosch gen4-et. Szívesen használnám, mert vannak előnyei is a Shimano-val szemben. Azért erőteljesebb a rendszer programozása és a legnagyobb előnye, hogy teljesen szétszedhető a motor és felújítható, Shimano sajnos nem felújítható.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #5827 üzenetére

    Tulajdonképpen az összes felsőkategóriás teló, váz, akkor működik igazán jól ha tempó van. Egyszerűen a csillapítási rendszer így van kitalálva. Persze az igaz, hogy a YETI még inkább verseny orientált. Olvasgattam róla teszteket, megoszlanak a vélemények, mert van ahol tesztgyőztesnek hozták ki, mint legjobb mindenes, 13 bringa közül választották. Mondjuk EVIL nem volt a listában.

    Mindenképpen várok még azért a vásárlással, mert ha Shimano rendszeres bringa mellett döntök ismét, akkor az EP801-et megvárnám, Bosch oldalról meg a CX Race-t. Őszintén szólva abban reménykedem még, hogy jön valami nagyon jó váz a CX Race-hez.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #5830 üzenetére

    Igen, az Orbea Rise nagyon tetszik a mai napig, azon gondolkodtam, de akkor kb beszerezhetetlen volt. Ezzel a Trek-el az a bajom, hogy kölcsön kéne kapnom pár túrára, hogy el tudjam dönteni, együtt tudnék e élni vele hosszútávon. Ha azt nézem, hogy én hogyan szoktam használni az E-MTB bringákat, akkor elméletileg 50-60Nm nekem bőven elegendő, mert eco-és közepes fokozat között megyek szinte mindig, és csak a vége felé, meg egy két durvább mászáson kapcsolok Turbo/Boost fokozatot. Azonban vannak szituációk amikor szerintem hiányozna a full power ebike élmény. Én úgy gondolom, hogy vagy egyik vagy másik, ha analóg élményre vágyunk, akkor lehet több értelme van egy full analóg gépnek. A mai modern geokkal a normál ebike is vállalható kompromisszum. Én a Levo SL-t próbáltam, többször is. Több ismerősömnek is van ilyen, volt aki a sima Levo-ról ült át. Nekem nem jött be, mármint az igaz, hogy a bringa irányítása remek, de ez elmondható a sima Levo-ról is, amiben kétszer akkor akku van és háromszor olyan erős motor. Nincs akkora különbség a könnyű és a full power ebike között kezelhetőségben, mint amekkora ordenáré különbség van a teljesítményben. Illetve a hatótávban is ha nem használjuk a range extendert. Az esztétikus, vázba rejtett akkus időkben nekem semmi kedvem egy külső akkut felcsattintani egy bringára. Annak örülök, hogy már a múlt a külső akku. Valahogy nekem nem áll össze a kép, persze ez a Trek 50Nm, a Levo SL meg csak 35. El tudom képzelni, hogy a motor elég a legtöbb szituációban, de a 360Wh akku akkor is kicsi. Ilyen szép bringákat meg külső akkuval elrondítani, nem tudom. meg akkor már a súly sem olyan extra jó.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #5831 üzenetére

    Az átlag és még a technikásabb átlag felhasználónak is bőven jó a közép felső kategória telókból, a tetejéből már tényleg csak a versenyzők profitálnak. Ebben egyetértünk.
    Az is abszolút igaz, hogy mindenkinek jó bringa nincs és olyan sincs ami mindenre jó. Valahol mindig kompromisszumot kell hozni, a saját igényeinknek megfelelően.
    Nem tudom mennyire tartod hitelesnek ezen oldal tesztjeit, de szerintem álltalában korrekt: [link]

    Nagyon jó gép a Bullit, én is elfogadnám, sőt, ilyet szerettem volna, csak akkor nem fért bele a keretbe. Most kicsit jobb a helyzet, de azért ezt át kell gondolni még.

    baluka: Abszolút jogos amit írsz. Vannak azért kapcsolataim, szerintem bringa nélkül nem maradok, de tény, hogy most már nem azok az idők vannak, mint néhány éve amikor besétáltál egy kerékpár üzletbe, volt minden raktáron és az első köszönés után kaptál 10-20% kedvezményt, ha kicsit még alkudoztál többet is, csak vidd. Most nem az a kérdés mennyibe kerül, hanem van vagy nincs? :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #5835 üzenetére

    Sokszor kacérkodok a gondolattal, hogy vissza kéne ülni analógra, de aztán mindig arcon csap a valóság, amikor alám kerül egy analóg enduro, ehhez én már hurka vagyok. :D Nincs rajta mit szépíteni, ahhoz heti 3 szor kéne minimum hegyre menni, hogy érdemben, élvezettel eltekerjek 15-16 kilós bringákat egész nap a hegyekben. Nekem sajnos ez nem fér bele az életvitelembe, kicsit szomorú, mert az életkorom nem indokolná, 42 éves vagyok, simán össze tudnék hozni olyan kondit, hogy repüljön a bringa alattam, de nincs rá idő. Amire időm van, az jó esetben heti 1 egész napos kalandozás a hegyekben és több rövidebb aszfaltos edzés az analóg fitness bringámmal. De ez ahhoz édeskevés, hogy én 1500-2000m szintekkel kacérkodjak, terepen, egy analóg Enduro (analóg merev XC-n már inkább) nyergében. Biztosan meg tudnám csinálni, ha nagyon felszívnám magam, de az már nem élvezet lenne hanem kínok kínja. Erre nem vágyom. Ezért imádom ez E-MTB bringákat. Tökéletesen illeszkedik az életvitelembe, ami nem azt jelenti, hogy elengedtem a sportot, csak kiegészítem. Nyilván ezt itt ebben a topikban nem kell senkinek magyarázni, de sajnos ez az analógos vonalon még mindig sok megvetést és értetlenkedést okoz. Pedig nem bonyolult a kérdés, de hát ez van. Van ami nem változik. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #5842 üzenetére

    Természetesen én is mindig fenntartásokkal olvasok egy cikket/tesztet, nem tekintek rá szentírásként. Ha érdekel egy adott bringa, 2-3 külön tesztet is elolvasok róla, az úgy támpontnak jó nagy vonalakban.

    Idén már nem biztos, hogy veszek bringát, most más a prioritás, de jövőre mindenképpen kell valami. Amúgy igazad van, most kéne lecsapni egy YETI-re ha kell.
    Nekem most ez az EVIL jön be leginkább, aztán majd meglátjuk.

    Tény, hogy azért ma már sok az ebike-os, és ez alig pár év alatt terjedt el ennyire. 2015-ben az első Bosch motoros montimmal felmentem a hegyre, azt sem tudták eszik e vagy isszák. :) Ehhez képest ma felmész a Plisbe és tele van ebike-al. Ettől függetlenül az átlag bringások fejében még mindig nagy káosz van ebike kapcsán és megy is a hiszti, meg a beszólogatás rendesen.

    baluka: Őszintén szólva, amikor megrendeltem az első E-MTB bringám, talán 2014 év vége felé volt, én is bizonytalan voltam benne, hogy ezek a bringák vajon mennyire jól használhatóak? Előtte 20 évig analóg montikat hajtottam. Ott a baromi nagy súly, legalább is analóg mércével nézve, egy csomó plusz hibalehetőség. Akkor a Bergamont forgalmazónál dolgoztam és fél áron (netto gyári áron) tudtam venni Bergamont bringát, ezért minden évben bringát cseréltem ameddig ott dolgoztam, ki akartam próbálni minél többféle gépet. :) Szóval megjött a gép, összeraktam, elmentem vele bringázni és azonnal tudtam, hogy ez valami hatalmas dolog lesz. Akkor posztolgattam többet facebook-on is, bringás csoportokban, abban az időben ami ment ebike témában, na az tényleg gyalázatos volt. Olyan szintű mocsok és gyűlölet áradt rengeteg emberből az ebike felhasználók irányába, hogy az elképesztő volt. Engem ledöbbentett az az emberi ostobaság és gyűlöletmennyiség. Aztán pár év múlva egy csomóan vettek ebike-ot azok közül is akik okádták a baromságaikat ha meghallották hogy ebike. Finomodott a sztori, de azért még ma is nagy a hazai ellenszél bringás körökben.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz trialboj #5848 üzenetére

    Szerintem neked még ismerkedned kell ezekkel a bringákkal, mármint gyakorlati szinten. Én is cáfolnám azt a kijelentést, hogy ezekhez semmi erőnlét nem kell. Most ha rövidebb távokat nézünk vagy valaki 2 akkuval megy, akkor nyilván lehet motorozni, minimális erőbedobással. De ha 1 akkuval mész, rendes Trail/Enduro kört, mondjuk úgy 60-80km 1500-1800m szint társaságában, oda kell a kondi, meg bringázni is tudni kell. Erőnlét nélkül ezeket a gépeket sem lehet rendesen kihasználni.

    Én azt gondolom, hogy akikkel eddig bringáztál, intelligenciában nem jeleskednek. Én is bringáztam nagyobb társaságokkal, de mindig megvártuk, segítettük egymást. Akik elektromossal mentek, szépen mentek az analógosokkal együtt, nem arról szólt, hogy pöcst méregettünk, hanem egy jót bringáztunk együtt.
    Mondjuk az én ismerösi körömben inkább az analógot hajtók voltak többségben, de soha nem volt köztünk ellentét, bringázás közben, teljesen mindegy ki mivel jött. Egyébként a Brose fogyasztása rosszabb mint pl a Bosch-é. A Bosch 625-el kopra azt hozza hatótávban mint a Brose 700-al. Szóval ha veszel egy Bosch CX-es gépet 750-es akkuval, még kicsit többet is fog bírni a bringád mint a speci. Jó gépek a specik, de azért nem az ő seggükből jön a napfény. Rengeteg baj van velük, a szíjak szakadnak, akkuk gyorsan elfáradnak, minden horror áron megy, amúgy is drága móka a prémium bringa, a speci még rátesz egy lapáttal. Nekem biztos nem kéne speci levo, elismerem, hogy jók a vázak, de az árazással komoly gondok vannak és a megbízhatóság is csapnivaló. Számtalan jobb választás van, főleg azon az árszinten.

    Alapvetően engem is mindig a bringa váza érdekelt elsősorban, soha nem a felszereltség, mert az opcionálisan fejleszthető. Meg ugye ebike esetében maga az elektromos rendszer még az érdekes. A Shimano mindig szebben integrálta a rendszereit, ez már az E8000 megjelenése óta így van, az pedig 2017-ben volt. Nem új keletű dolog a szépen integrált shimano rendszer. A merida eone sixty már nem új modell. Gyakorlatilag 2020-ban jött ki a karbon váz, azóta ugyan az, csak az akku helyet módosították, ahogy jött a 630-as. Most jött az új analóg one sixty, szerintem jövőre bejelentik az új, 3. generációs eone sixty bringákat is, deje lenne frissíteni a geo-t. Én szeretem a Shimano rendszert, a természetes működése és szép integráltsága miatt, de azért van amiben a bosch jobb. Fogyasztás, szervizelhetőség, erő. Ezekben mind a Bosch felé billen a mérleg.

    Az automata váltás sem újdonság, agyváltós rendszerek esetében sok éve létezik már. Ez a di2 automata funkció jópofának tűnik, a shimano motor nyomaték szenzora és fordulat szenzora segítségével működik.
    Abban igazad van, hogy az ebike iparág épp gyors fejlődésben van, és messze még a vége. De azért már a szárnypróbálgatáson túl vagyunk. Szárnypróbálgatás volt az agymotoros monti meg a gen1 bosch motor, 10 évvel ez előtt, ma már azért egy elég jól használható szinten tartunk. A motorba integrált váltás szerintem is a jövő, de azért van ezzel pár probléma. A súly és a méret korlátokat szab, nem lehetne hozzá olyan jó vázakat csinálni. Egy lépés előre, kettő hátra lenne. Akkor fog jól működni ha eljutunk arra a szintre, hogy maga a gearbox és a motor együtt lesz olyan súlyban mint most egy prémium középmotor 2,6 kg körül. Egy pinion gearbox önmagában bő két kiló, ebbe kéne még egy 80-90Nm-es motor, szerintem 3,5-4kg körül is lehetne. Ez meg egy baromi nagy krumpli lenne a váz közepén. A másik gond meg a szervizelhetőség. A legjobb porvédelem ellenére is be tudnak ázni a motor ha sok vizet, sarat kapnak, a csapágyak cseréje meg nagyon speciális művelet és drága. Előbb szerintem azt kéne megoldani, hogy az ebike motorok csapágya könnyebben kiszedhető és cserélhető legyen.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #5852 üzenetére

    Nem írtam olyat, hogy a Brose csak speciben van :), de az kétségtelen, hogy leginkább a Specikből lehet ismert és valószínűnek tartom, hogy Specibe szerelik messze a legtöbb Brose motort. Lehet, hogy jobb az ár/érték arány egyéb márkáknál, de nekem a Specin kívül még más Brose motoros bringa nem igazán tetszett, legalábbis geometriára.
    Ismerem a Brose rendszert, működésileg nekem sincs kivetnivalóm, tényleg nagyon szépen és erőteljesen működik, minimális rezonanciával. Csak az a sok hiba ne lenne. Tudom, hogy elméletileg az új szíjak már jobbak, meg a motort is optimalizálták teljesítményügyileg, hogy ne egye meg a szíjakat olyan hamar. De nem csak a szíjakkal volt gond, a nyomatékszenzorok is szeretnek megdögleni a Brose-ban. Épp most cseréltem szíjat egy ismerősöm 2000km-t futott Turbo levo gépében, már az új fajta szíj került bele, kivácsi leszek. Egyébként ha nem lett volna ez a sok gond és főleg nem arany árban adnák a szíjat, lehet már nekem is egy Speci Levo vagy kenevo bringám lenne, mert amúgy tetszik.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #5860 üzenetére

    Ha még nem jött szembe veled a video, nézd meg: 2023 Orbea Wild
    Bosch CX Race motorral, közel 1 kilóval könnyebb a váza mint az előző.
    Az M-LTD modell 20,9 kg, gondolom a kisebb 625-ös akkuval.
    Az új Bosch rendszer szerintem gyönyörűen van integrálva.
    A geometria is igazán friss.
    Szépen, letisztultan néz ki a bringa, analógra hajazó kinézete van.
    Ezt a gépet látva, főleg nem látom már értelmét a kis teljesítményű, könnyű ebike-nak, hiszen ez is majdnem ugyan olyan könnyű, de full power.
    Egy hátránya van, az akku nem kivehető, így tudtak könnyebb és merevebb vázat csinálni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #5864 üzenetére

    Azért a reverb egy hisztis cucc, nekem annyira nem nőtt a szívemhez, jobban bejönnek bowdenes megoldások, egyszerűbb, nincs agyon bonyolítva, de működik. Az mondjuk tény, hogy a reverb szebb.

    A Bulls sem a szívem csücske, persze nem rossz bringák, de a geometriák nekem nem jönnek be.

    sebgutkopf:
    Tudtommal csak a csúcs LTD modell jön Race motorral, a többiben a sima gen4 CX Smart System van. Abban valószínűleg igazad van, hogy ez nem a kezdők játékszere, de én mondjuk szívesen láttam volna opcióként a Race motort az olcsóbb verziókba is, én azzal venném. Ezt a bringát elvileg a EWS-E versenyekre készítették.
    Sok mozgásterük nincs a gyártóknak a súly kapcsán. A motor, akku súlya adott (hacsak nem terveznek valami extra könnyű saját rendszert), a komponenseké is, csak a vázzal tudnak valamit kezdeni, ott meg nehéz már spórolni. Ettől függetlenül parádés adat ez a 20,8 kg egy full power enduro ebike esetén.
    Tulajdonképpen pont erre vártam, hogy jöjjön már valami rendes, modern Enduro váz Bosch motorral. Erre tessék itt is van. Már csak meg kéne venni. :D

    Komolyan elgondolkodtam itt az elmúlt hetekben, hogy veszek egy csúcs gépet, de akármennyire is kéne, próbálom ezeket az árakat megemészteni, de nem megy. :) Én sokáig meg tudtam indokolni a magas árakat, főleg szakmabeliként, racionális érvekkel, de ma már nem nagyon tudom. Pár éve még pont a fele volt minden. Akkor sem volt olcsó mulatság ha a felső házból válogattál, de manapság ezek az 5-6 milliók repkednek, ezt már nem tudom hova tenni. Mindig is utáltam az autós motoros példákat, de a mellett nem tudok elmenni szó nélkül, hogy most már egy csúcs bringa közel annyiba kerül mint egy BMW S 1000 XR.
    Jó persze lehet még feljebb extrázni, de az induló ára ennyi. Ez azért egy igen rossz vicc. Nem lehet a mérnöki munkát, felhasznált anyagok mennyiségét egy lapon említeni. Szóval most nem tudom mi lesz még, mert úgy döntöttem 2,5-3 millió fölé nem igazán szeretnék menni, az is baromi sok pénz egy bringáért.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #5868 üzenetére

    Ezektől a kompromisszumoktól félek én is. :) Nem feltétlen kell nekem az elérhető top felszereltség, de a váz/motor/akku fronton nem igazán szeretnék kompromisszumot. És például itt az első gondom, ha Race motort szeretnék, akkor azt csak a csúcs géppel kapod meg. Bár még jönnek majd nyilván egyéb bringák is ezzel a motorral, de attól tartok, hasonló lesz az elképzelés, akinek az kell, az vegye meg mindenből a top szintet. 2017/2018/2019-ben a Merida 2M-ért adta az akkori csúcs eone-sixty 900-as bringát. Igaz alu vázzal, de full kashima fox, saint fékszett, DT kerékszett Di2 váltó, Reverb stb. Ehhez képest ma ott tartunk, hogy 4M felett kapod meg a csúcs Merida EMTB-t, igaz karbon vázzal, és a Merida még az olcsóbb bringák közé tartozik.

    Ami a reverb-et illeti, nekem nem az AXS volt, hanem a sima hidraulikus vezetékes. Működésileg rendben van, de ha szervizelni kell az egy halál. Bár ha nagyon szigorú szeretnék lenni, nekem sokszor a Reverb kicsit lassú volt, a sima patronos, bowdenes megoldások gyorsabban működnek. Azt azért nem mondom, hogy félreugranék egy AXS Reverb elől, de annyi pénzt biztosan nem adnék érte. :D Viszont az AXS váltást simán bevállalnám, próbáltam párszor, engem meggyőzött, pontos, gyors és hát a lényeg, nincs kábellel buzulás, ami egy ebike esetében hatalmas előny, bár ez ugye a dropper esetében is jól jön. Annyi a különbség, hogy a váltó sokkal érzékenyebb a jól működő bowdenre mint a dropper.

    sebgutkopf: Egyetértek veled a súly kapcsán, de azért eddig mégsem nagyon láttunk full power enduro ebike-ot, 625Wh akkuval 20,8kg-os súllyal összelegózni. :) Persze győzzük kifizetni. De az persze tény, hogy itt jelentősebb változást csak az akku technológia fejlődése hozhat, sajnos az akku a legnehezebb alkatrész ezekben a bringákban, így amíg ezzel nem tudnak valamit kezdeni, drasztikus eltérések nem lesznek súlyban.

    Az biztos, hogy a gyártók tesztelik a vevők ingerküszöbét, de ha egyszer még az 5-6 milliós bringák is úgy fogynak el, hogy nem tudnak belőle eleget gyártani, akkor miért is legyen olcsóbb? Ez is valahol érthető, csak ugye az sír aki a f@sz rossz végén áll. :D

    Az a Kellys váz valóban érdekes dolog, mert amíg a karbon lesz a csúcs váz alapanyag, olcsóbb soha nem lesz. Dolgoztam piacvezető Carbon gyártó üzemben, igaz jó pár éve, de az emberi munkaerőt nem lehet kiváltani, ráadásul nagyon precízen dolgozó emberek kellenek, minden majomnak nem lehet betanítani, ha nincs hozzá kézügyessége, sok selejtet fog gyártani. A másik probléma az egészségkárosító hatás, a legmodernebb technika mellett is a karbon gyártása nem egy egészséges munkakörnyezet, én pont ezért hagytam ott. Épp ezért a fizetések is magasabbak az átlagnál. Persze mindent összevetve sem jön ki ez az irdatlan végösszeg, de amíg megveszik, olcsóbb biztosan nem lesz.

    Fog csikorgatva a 3M ameddig elmennék. Ha az új Orbea-t szeretném, és ragaszkodom a karbon vázhoz, akkor ez férne bele: M20
    3M-ért ez a felszereltség megmosolyogtató, főleg a villa meg a fékrendszer ami kiverte a szemem. :D

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #5869 üzenetére

    Gondoltam arra is, hogy nézek használtan egy olyan gépet mint a tiéd, de most Bosch-t szeretnék, mert 3 évig Shimano volt. Ráadásul most ez az új CX Race motor nagyon tetszik, csak hát ez meg magával hozza azt, hogy csúcs gépet kéne venni.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #5873 üzenetére

    Néha visszasírom a 2000-es éveket, amikor minden elérhető volt vázszettként és azt építettél amit akartál. Ma is üdvözölném ha pl adnának el külön vázat, motorral, akkuval, aztán a többit megoldom, de hát ez már egy másik világ.

    Vannak azért még egész jópofa Bosch motoros gépek, bár nyilván ízlések és pofonok, kinek mi tetszik.
    IBIS OSO
    Mondraker Level XR
    Cannondale Moterra Neo LT2
    Pole Voima
    Ez valami egészen új cucc: Crestline
    Simplon Rapcon Pmax CX, ez a bringa kérhető Race motorral is.
    Meg persze van egy halom egyéb márka Bosch-al, bár azok annyira nekem sem tetszenek.

    baluka: Magura Vyron már régóta van amúgy, jóval az AXS Reverb előtt létezett. A régebbi verziót próbáltam, nagyon lassan működött, nem tetszett, de az új lehet már jobb.
    AXS váltásnak egy hátránya van, ha megsérül a váltó, akkor jelentős lesz a kár. :) Amúgy nekem is baromira bejött.

    CX Race is szépen be fog szivárogni minden Bosch liszenszes gyártó termékeibe, igen, csak győzzük kivárni. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz trialboj #5878 üzenetére

    Valamilyen szinten minden bringában lesz kompromisszum. Annyi féle igény van, hogy nehéz olyan bringát gyártani ami mindenkinek jó lesz. Nyilván a nem kivehető akku egy elég kellemetlen dolog, de mivel így tudták megoldani, hogy esztétikusabb és könnyebb, merevebb legyen a váz, ezért e mellett döntöttek. Ez nem kibaszás, hanem meghoztak egy kompromisszumot a jobb váz érdekében. Szerintem így is el fog fogyni az összes és inkább az lesz a gond, hogy nincs készlet, minthogy rajtuk maradna.

    Azt nem mondanám, hogy szutyok fékkel van szerelve, de mondjuk nekem sem a szívem csücske a Sram fék, ízlések és pofonok, végülis ezt könnyen lehet cserélni, akár a bringáról leugró szett eladásával is. Én is inkább Shimano-t tennék rá.

    A töltő port itt van: [kép]

    Nekem az is fura, hogy miért csak a csúcsmodellben van race motor és miért csak a csúcs modell kap 170-es villát? Érthető a koncepció, csak nem tartom korrektnek, mert ezekkel a húzásokkal akarják rávenni az embereket a csúcsmodell megvásárlására. Gondolom a H30 modell is ebből az elgondolásból nem kap nagyobb akksit, hogy vegyél inkább drágább gépet.

    A többi modell súlya nyilván teljesen átlagos ebike súly 22-23kg, gondolom ezért nem teszik közzé, mert nem lehet vele különösebben dicsekedni, csak egy a sok közül.

    A Race motor kicsit erősebbre van hangolva, kicsit könnyebb és van egy 1,5-2 másodperces utánhúzása a race módban. Ami azt jelenti, hogy ha befejezted a pedálozást a motor még 1,5-2 másodpercig max nyomatékkal meghúzza a bringát, ezzel segítve a technikás mászásokat ahol pl nem tudnál tekerni, mert beleütközne egy akadályba a pedál és így átlendülhetsz a rázós szakaszokon. Viszont ez nyilván komolyabb technikai tudást is igényel, átlag bringásoknak semmi szüksége rá, mert a sima gen 4 cx is egy baromi jó és erős motor, utánhúzás nélkül is. Én a race-t választanám, nem feltétlen azért mert én annyira pro vagyok, hanem mert szeretem a technikai újdonságokat meg gondolom szakmai ártalom is :) és szerintem azért tudnék profitálni a race motor tudásából. Viszont ez egyelőre várok, mert csúcsmodellt nem fogok csak ezért venni 12 ezer euro-ért. Szeretnék az észszerűség határain belül maradni.

    Szerintem az a Bulls bringa egy ésszerű választás lehet, nyilván nem egy extra modern geoval rendelkezik, de nem is olyan rossz. A legtöbb igényt biztosan kielégíti. A Shimano motor csattogásától nem kell félni, tény, hogy jelen van, de őszintén szólva engem soha nem zavart különösebben, pedig nekem is karbon vázban volt az ep8. Úgy is a pályára figyelsz, alig észrevehető. De ha biztosra akarsz menni, vegyél olyan bringát amiben már az ep801 van, az a javított verzió, az már nem zörög.

    Olvasgatom már régóta az ebike keresgéléssel kapcsolatos írásaid és kicsit az az érzésem, hogy Te is úgy vagy ezzel, mint azok az emberek akik pl videókártyát akarnak venni és mindig az egyel jobbra várnak. Olyan úgysem lesz, hogy minden tökéletes, valami kompromisszumot meg kell hozni, aztán élvezni a bringázást. :)

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #5880 üzenetére

    Bennem még élénken él a 2000-es évek eleje, amikor kb mindenből vehettél vázszettet. Nagyon sokan építettek bringát, erre volt valós igény. Az tény, hogy a komplett bringa árban kedvezőbb, de ettől függetlenül sokan voltak akik maguk akarták megépíteni vagy megépíttetni a saját bringájukat, egyedi igények alapján. Meg voltak olyanok akiknek a csúcs gépek váza, szín összeállítása kellett, de nem volt pénzük a csúcs felszereltségre, ezért összerakták olcsóbb cuccokkal. Persze én értem a gyártói oldalt is, mert nekik nagyobb üzlet ha komplett bringákat adnak el és az egyedi építések azért járnak kockázattal, mert ha nem a váz felhasználáshoz való alkatrészekkel szerelik össze a bringát, akkor történhetnek balesetek, és a vázon meg ugye ott a gyártó neve. Igen tudom, hogy a Specinek van külön ebike váza, de az pont olyan áron kelleti magát, aminek sok értelmét nem látom.

    baluka: Én azt gondolom, hogy tudnék együtt élni ezzel a fix akkuval, 750Wh azért sok mindenre elég. Csak azért nem rendelek új Orbea Wild-ot, mert a race motorra fáj a fogam, de ezért nem fogom megvenni a csúcsmodellt. Várok, hogy jön e olcsóbb bringa race motorral, aztán meglátjuk.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #5887 üzenetére

    Ezek sajnos még nem azok a vázak amik felkeltették érdeklődésem.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #5892 üzenetére

    Amikor megjelent a gen 2 CX motor, az is nagy szám volt, aztán kis idő múlva hétköznapi trekkingekbe is beszerelték. Én azt gondolom, hogy most még újdonság, először nyilván csak csúcs gépekbe kerül, aztán csorog lefelé. Azt is el tudom képzelni, hogy akár egy decathlonos bringába is bekerül, de ez még biztosan odébb van.

    Az, hogy nem adnak külön motort, mindig is így volt. A motoroknak saját programozása van, az adott váltórendszerhez és vázgeometriához. Most is úgy működik, hogy úgy tudsz prémium motorhoz jutni hivatalosan, hogy van egy ebike-od, amiben mondjuk tönkremegy a motor, akár garis, akár garin kívüli, beviszed egy kerékpár szervizbe aki mondjuk kapcsolatban áll a bosch-al, vagy épp az adott gyártóval, letesztelik, diagnosztizálják a hibát, továbbítják például a bosch-nak, eredeti számlával együtt, majd a bosch küld egy motort, úgy, hogy a rosszat bekérik. Utána a szerviz motort cserél. Olyanra soha nem volt lehetőség, hogy xy besétált egy boltba, hogy neki kell egy motor, és ilyen meg ilyen típus. Egyértelmű az is, hogy csak ugyan olyan motort küldenek mint amilyen eredetileg is a kerékpárban volt.

    Azt nem gondolnám, hogy a CX-R motor be fog kerülni a belépő kategóriákba, mivel semmi értelme nem lenne, de a középkategóriáig le fog csúszni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #5896 üzenetére

    Azért az sem árt ha ugyan az a programozása, igen, valóban rengeteg ebike alkatrészt lehet beszerezni használttal foglalkozó kereskedőktől, de azért ez szerintem nem ugyan az mintha a gyárból kapod az újat. Nem csak az áttétel miatt számít az egyedi programozás, az sem mindegy, hogyan van beépítve a vázba a motor, ahhoz állítják be a nyomatékszenzor. Ezért fontos, hogy ne csak egy hasonló bringából legyen átemelve, hanem pont ugyan olyanból.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #5907 üzenetére

    Ideje lenne már a frissítésnek, mert ez bizony ma is ugyan az a Propain Ekano, mint több éve. Elavult geo, kicsi akku.

    Szerintem ez egy jó vétel, ha nem akarod a világ pénzét elkölteni: [link]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #5917 üzenetére

    A vázgeometriánál azt is érdemes figyelembe venni, hogy a laposabb fejcsőszögek és meredekebb nyeregvázcsőszögek hosszabb Reach-t igényelnek. Mivel a laposabb fejcső hozza közelebb a kormányt. Tehát egy modern geo hiába tűnik nagyon hosszúnak, ráülve pont jó lesz, mert kompenzálják a hosszú első háromszöget az egyéb szögekkel. 189 centivel szerintem inkább az XL lesz a méreted.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz tknof1871 #5928 üzenetére

    Sajnos nincs igazán jó védelem. Ha tényleg komoly értékű az ebike, és el akarják lopni, el is fogják. A legjobb védelem ha ott van melletted, tárolni meg a házban, riasztóval védett garázsban, stb. A gps addig jó ameddig nem viszik be egy házba. Utána vagy elveszik a jel vagy nagyon pontatlan lesz. Lezárni, utcán hagyni csak valami csótányt szabad.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #5937 üzenetére

    [link]
    Ez ugyan az a váz, csak a felszereltség más.
    Elájulva nem voltak tőle, az akku is zörög benne.
    Én azért kipróbálnám, mit tud, de vakon rábökni nem mernék, hogy ennyiért megvegyem. Nekem valahogy a dizájn sem áll össze, olyan otromba sajnos. Nem szép a rendszer integrálása.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #5943 üzenetére

    Szerintem nagyon kevés hazai montisnak van ténylegesen szüksége egy category 5-ös gépre. A legtöbb ember tudása a 4-es szintet nem éri el, mármint olyan szinten, hogy a 4-es gép megremegjen alatta a terheléstől. Jellemző, hogy a legtöbben túlértékelik a saját tudásukat, ettől még lehet venni super enduro-t, az nem baj, hogy van benne nem kihasznált tartalék, de a geometria tempót is igényel, ahogyan a futómű is.

    big-J:
    Na hát nem sikerülhet minden, majd a következő generáció 6,5-7 millióért már talán nem fog zörögni. :D

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Maximum1 #5966 üzenetére

    Jók ezek az insertek, de erre leginkább akkor van szükség ha durvábban csapatod. Mivel megvédi a felnidet a felütéstől. Ez a legfontosabb tulajdonsága. Az egy másodlagos dolog, hogy defektesen még hazagurulsz vele óvatosan. Egy jól megcsinált tubeless rendszer elég megbízható ameddig van benne tej. Persze vágás ellen nem véd, ha kihasad a gumi akkor a tej sem fogja meg. Viszont azért ez ritka, főleg általános, túrázós felhasználás mellett. Véleményem szerint kell egy jó minőségű külső, tubeless-el, aztán azzal elleszel általános felhasználás mellett, gondolom, hogy ezt a bringát nem ütöd vágod. De ha tutira akarsz menni, tegyél bele insertet, ebike elbírja. Analóg vonalon érdemes inkább átgondolni, hogy van e értelme feleslegesen cipelni.

    Külsőből ha a legjobbat keresed akkor: Maxxis Assegai Maxxgrip DD vagy DH
    Én a 29x2,5 méretet preferálom, ez a méret a legjobban irányítható elöl.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Maximum1 #5972 üzenetére

    Ez a Rad Company, én sem ismerem őket, de a Liszi Downhill suli támogatója, illetve a R1D3RS-es srácok videóiban is többször feltűntek, mint támogató.

    Amit linkeltél ez a DD verzió, teljesen jó ez is, a DH kicsit még erősebb.
    A magyar forgalmazónál sincs most DH, de előrendelhető: [link]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Atos23 #5980 üzenetére

    Sok sikert az új szerzeményhez. Remélem hibamentes lesz és sok örömet fog okozni! Annyi előnye van a régi 1.2-1.3 motornak, hogy könnyebb szerelni mint az új 2.1-2.2 motorokat.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Tannen #6012 üzenetére

    Ha minőségi zsírral meg van tömve, kb 5-6 ezer km vagy 3-4 év után érdemes tisztítani, újrakenni. Ha nincs kopás a kónuszokon, akkor is érdemes új golyókkal összerakni.
    Illetve amikor összerakod az agyat, a kónuszt úgy kell beállítani, hogy épp ne kotyogjon, de még szépen forogjon, ha kopott a kónusz, nem is lehet jól beállítani.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Ixion77 #6079 üzenetére

    Én azt javaslom, hogy maradj az új mellett. Használt ebike-ot venni nagy lutri, ahhoz, hogy jó üzletet köss, érteni kell hozzá. Ezt mi innen nem tudjuk megszakérteni, mert ahhoz át kéne nézni a bringát szakszerűen, hogy meg lehessen ítélni az állapotát és a piaci értékét. Azt sem árt tudni, hogy tuningolták e a gépet, mert a tuning jelentősen csökkenti az élettartamot, illetve garancia vesztéssel jár. Tehát még garis ebike-al is meg lehet szívni, ha kiderül, hogy volt benne tuning, csak eladás előtt kivették belőle. Ráadásul vannak olyan tuningok, amik úgy verik át a rendszert, hogy megzavarják a sebesség szenzort, jóval kevesebbet ír a ténylegesnél, ezért engedi gyorsabban menni a motort. Ennek az is az eredménye, hogy amit mondjuk a kijelző ír össz megtett km-t, annak lehet akár a háromszorosa is a bringában. Ha mindenképp használt, akkor két biztonságos út van, az egyik ha egy megbízható kereskedőtől veszed, mivel amúgy is ad némi garanciát és van hova visszamenni reklamálni, mert egy magánszemély lehet már másnap nem veszi fel a telefont. A másik lehetőség, ha egy hozzáértő szerviz átvizsgálja vásárlás előtt, ide értve a szoftveres diagnosztikát és az akku kapacitás tesztet is. Az akku és a motor komoly tétel, ha veszel egy használt bringát és kiderül röviddel a vásárlás után, hogy motor vagy akku cserés, azonnal buktad is az üzletet és rosszabbul jártál mintha újat vettél volna. Ezeket azért érdemes mérlegelni vásárlás előtt.

    A haibike amit linkeltél, nagyon alap felszereltségű, de maga a Bosch rendszer az egyik legmegbízhatóbb. Az akku 400Wh, ami ma már kicsinek számít. Illetve gyenge pont a bringán még a villa és a fékrendszer, ezeket valószínűleg hamar cserélnéd is, amennyiben terepre is merészkednél vele. Az agymotorost elengedném, legalábbis MTB-ban. Terepen nagyon kompromisszumos az irányítása. A hátsó kerék úgy megtud pattanni, hogy teljesen kiszámíthatatlanná válhat a bringa, még tapasztalt montist is meg tud viccelni.

    A régi bringákkal nehéz összehasonlítani a mai modern technikákat, mert sok minden változott azóta. A régi hajtások sokkal tartósabbak voltak mint a maiak, mert a súly annyira nem volt szempont, és a fokozatok száma is kevesebb volt, lehetett rajta vastagabb lánc, vastagabb fogaskerék, illetve volt benne anyag bőven. Épp ezért egy mai modern bringa hajtásának élettartama lecsökkent a régiekhez képest. 12 sebességes rendszereknél akár extrém módon lerövidült a lánc csere periódus. Anno egy 3 x 7-8 sebességes rendszeren volt, hogy a gyári lánc volt a bringán még 5000km után is. Nem is nagyon cserélgették az emberek a láncokat. Ehhez képest ma viszonylag sűrűn kell. Ebike (nagy nyomaték) + vékonyabb láncok, ezért akár 800-1000km alatt is el tud egy lánc pusztulni. Ha nem figyelsz a cserére, kinyírja a sort is. Ebből a szempontból sokkal rosszabb a helyzet mint régen, de cserébe jobbak lettek a váltók, jobban bírják a terhelés alatt váltást, gyorsabban is váltanak. Sokkal feszesebben tartják a láncot, terepen sincs lánc csapkodás. Szóval használni jobb mint a régit.

    Ami bejön még pluszban, a fékekben nem árt évente olajat cserélni. Illetve ha minőségi teleszkópok vannak a bringán akkor évenként telószerviz is bejön a képbe.
    Ami az elektromos rendszert illeti, szerintem legjobban a Bosch rendszer éri meg, mert ennek a legjobb a támogatottsága, ez a legelterjedtebb prémium ebike rendszer és talán a legmegbízhatóbb is. Erős, modern, mindent tud ami ma fontos ebike szinten. A Bosch nagyon korrekten kezeli a garanciális ügyeket, sok esetben még garancián túl is segít. Ennek viszont az a feltétele, hogy meglegyen az eredeti számla a kerékpárhoz, illetve tuning mentes legyen.
    Szükség esetén a motor teljesen felújítható, nem hivatalosan. Rengeteg bontott alkatrész is van hozzá. Ugyan ez például egyéb rendszereknél problémásabb, Shimano-t konkrétan nem lehet felújítani (ha a motorral gond van, akár egy csapágy kipurcan, motorcsere). Brose felújítható, de nem minden esetben, a költségek is magasabbak, és probléma is gyakrabban van velük. Yamaha nem egy rossz rendszer, főleg a legújabbak, de szerviz szinten itt is lehetnek gondok, meg közel sincs hozzá annyi alkatrész mint a Bosch-hoz.
    A Shimano-t annyiban meg tudom védeni, hogy alapvetően ez is egy megbízható rendszer, nem romlik el a motor sűrűn, de ettől függetlenül engem zavart a tudat, hogy ha bármi bajom lesz a motorral, nem lehet javítani, hanem egy 400-500k kiadást fog jelenteni. Míg egy Bosch motor komplett felújítása megvan 150-ből max, kisebb csapágy problémák meg 70-80-ból megoldhatóak. Ezért is adtam el a Shimano-s bringám, és ha most vennék, biztosan Bosch rendszerűt vennék. Bosch mellett még egy érv, nagyon hatékonyan kezeli az akkut, kevesebbet fogyaszt mint például egy Shimano vagy egy Brose. Tehát ugyanakkora akkuval nagyobb a hatótáv. Hasonló jó fogyasztási szinten az új Giant SyncDrive pro (Yamaha) motorok vannak.

    Az élettartamra visszatérve, régi bringa tulajok gyakran beleesnek abba a hibába, hogy az alapvetően már réges régen leharcolt állapotú bringát még jó állapotúnak gondolják, mert épp még nem mozgásképtelen. Hiába voltak a régebbi márkás bringák igénytelenebbek karbantartás szinten mint maiak, azért azok is elhasználódtak egy idő után. És ha nagyon sokat mentek velük, karbantartás nélkül, akkor bizony a kónuszos csapágyak elkoptak, a hajtás ott is el tudott azért kopni. A felniket el lehetett fékezni stb stb. Tehát simán lehet, hogy egy ezer sebből vérző régi bringa még működik, de már a bringán lévő alkatrészek nagy részét cserélni kéne. Egy mai bringa is sokat elmegy karbantartás nélkül, csak épp szépen elpusztulnak az alkatrészei. Tehát ha valaki igénytelen a bringa karbantartásra, egy mai modern bringát is sokáig lehet hajtani, mire konkrétan mozgásképtelenné válik. Tehát az élettartam ilyen szinten értelmezés kérdése. Évente érdemes leszervizelni a bringát, akkor nagy baj nem lehet. Ami az elektromos rendszer élettartamát illeti, a gyártói adatok 50 ezer km-ről szólnak. Ehhez persze optimális körülmények kellenek. Láttam én már gen 2-es Bosch CX-et közel 100 ezer km-el, abszolút működő képes állapotban, meg 2-3 ezer után is kuka állapotban, szétázott a csapággyal.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Ixion77 #6091 üzenetére

    A karbantartás ugyan úgy meglesz analóg vonalon is, már amennyiben igényesek vagyunk arra, hogy a bringánk mindig tökéletes állapotban legyen. Nyilván az ebike-on a hajtás gyorsabban kopik, de egy komolyabb analóg gépre is sokat rá lehet locsolni évente. Az mondjuk tény, hogy nem olcsók a bringák, az egész családot ellátni prémium ebike-al, az kb egy egész korrekt új autó ára lesz. Viszont az ebike egy másik élmény, nem csak annyiból áll, hogy nem kell feltolni az emelkedőkön a bringát, azt javaslom béreljetek egyet, akár családi program keretén belül, van sok lehetőség. Utána már tudod hova tenni az egészet.

    #6092 gbors
    E-MTB vonalon azért a súly nem mindegy, hiába van benne motor, a kezelhetőségnek nem mindegy mennyit nyom a mérlegen. Valahol 22-23kg körül van az a felső határ, ahol még egy jó geometriával, jó futóművel, pont nem lesz az a monstrum érzet, hanem hasonló élmény mint egy analóg gép. 25-27, pláne 30kg, az már durván a kezelhetőség rovására tud menni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Sztenn #6217 üzenetére

    A Te bringád azért nem emészt fel olyan összegeket szervizre mint egy prémium fully, de érdemes figyelni pár dologra. A villa karbantartást igényel, ezek az alkatrészek akkor jelzik a hibát a felhasználónak ha már rég túl vagy a kötelező szerviz intervallumon. Ezt megvárni nem érdemes, mert ha sok kosz bejut és elfogy a kenés, megkopik a becsúszó és a persely is. Utána gyakorlatilag kukázhatod a villát. A gyár viszonylag szigorú, 50 üzemórás kisszervizt és 200 órás nagy szervizt ír elő minden teleszkópra. Ezeket szélsőséges felhasználás mód mellett illik is betartani, de átlag felhasználás mellett az 1év vagy 2000km-es kisszerviz teljesen ok. Nagy szervizt 3 év vagy 5/6 ezer km/év után szoktak csinálni. Illetve ha bármilyen hibajelenség van, pl kirepedezik egy szimmering, túlzottan kihordja az olajat, vagy levegőt ereszt, akkor is érdemes nagy szervizt csinálni.
    Ezen felül évente érdemes fékolajat cserélni, akkor is ha amúgy a féked jól működik.
    A fékbetétek kopását is érdemes figyelni, mert a kopott fékbetét pillanatok alatt megeszi a tárcsát. Láncnyúlást is érdemes figyelni, mert gyorsan fogynak a láncok a 12 sebességes rendszereken, akár 1000-1500km alatt, utána pillanatok alatt megeszi a sort is.

    A prémium fully-k meg megint más kategória, ott egyből 2db teló van, vannak váz forgáspontok, drága gumik, gyorsabban fogyó fékbetétek, féktárcsák és ha sokat mész hegyre, akkor gyorsabban kopó hajtás is. Ezek tényleg nagyon nagy költséget tudnak jelenteni. Amikor valaki megvesz egy több milliós bringát, akkor nagyon drága alkatrészek halmazát vásárolja meg. Nyilván nem a filléres alkatrészekből jön össze egy több milliós árcédula. Ebből adódik az is, ha valamit cserélni kell, akkor az általában drága lesz. Az ebike világa bevonzott egy csomó olyan felhasználót is a kerékpározásba, akik vagy nem bringáztak előtte, vagy csak valami filléres vacakkal jártak, amire kb 0-5000 ft között költöttek. Ezek után hidegzuhanyként érheti őket a magas szerviz költség. Sokan azt gondolják, hogy a bringa alapvetően egy olcsó közlekedési eszköz, ami sok esetben így is van, viszont ha prémium gépet veszünk, akkor a fenntartás is prémium lesz. Pedig a józan paraszti ész azt diktálná, hogy a drága bringa azért drága mert annyira megbízható és tartós. Ez részben így is van, csak karban kell tartani, ami viszont drága.
    Egyébként nagyon sok ebike-ot adnak el úgy, hogy a karbantartásokról mélyen hallgatnak a kedves eladók. Vagy azért mert maguk sincsenek a toppon szakmailag, vagy mert így többet el lehet adni. És az első szervizben szembesülnek a magas költségekkel. Szerintem ha közlekedni, munkába járni is kell a bringa, akkor az egy nagyon rossz stratégia, hogy veszünk egy prémium gépet. Márpedig ezt sokan megteszik, főleg ebike felhasználók. Hosszútávon ez sokkal költségesebb lehet mintha valami olcsó benzines robogóval járnának. Ingázásra olcsón fenntartható bringa kell, 9-es váltórendszer bőven elég, merev vázzal stb.

    Egyébként ha a munkadíjakat nézzük, még mindig olcsóbb a kerékpár szervizek díjszabása mint egyéb szakmunkák esetén, persze egy nagy szerviz alkalmával akkor is össze tud jönni egy szemmel látható költség munkadíjra, az alkatrészekről nem is beszélve. Egy prémium fully ebike-ra, simán rá lehet költeni évi 150-200 ezer ft-ot ha rendesen használva van. Ezzel számolni kell.
    Prémium ebike-al napi szinten közlekedni kb az a kategória mintha ezt egy sport autóval vagy valami ritka veteránnal tenném, amihez horror az alkatrész. Nyilván nem fogja megérni.

    sz.zs.:
    A motion control lock egység volt eltörve anno a villádban, azt kellett cserélni. Kis pontosítás, 1,5mm-től cserések a féktárcsák. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz asuspc96 #6387 üzenetére

    Amit a terepezős képességekről és a teherbírásról írtak, az konkrétan hazugság. Ez egy tesco/obi/praktiker szintű borzalom. Kb 30kg lehet ez a bringa, olyan váltóval, hajtással és fékkel, amit egy alap gyerek bringára szokás tenni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz agszabv #6391 üzenetére

    Azért ezzel vitatkoznék, hogy nem jobb a gen 4 bosch mint a gen 2. A gen 2-ben belső áttétel van, 2,4-es szorzóval. Lemerülve sokkal nehezebb hajtani. A kis fogaskerék zajos és gyorsan kopik, illetve a láncokat is jobban koptatja. Maga a motor is jóval nagyobb, sokkal jobb vázakat tudnak készíteni a gen 4-hez. A tömítése is jobb a gen 4-nek. Maximum a teljesítményük hasonló, amúgy mindenben jobb a gen 4.

    Ezt az új divat dolgot sem értem, egy merev vázas bringát hasonlítasz egy trail fully-hoz. Ráadásul az egyik 27,5 a másik 29. Nyilván a trail fully-nak más a geometriája. Ma is lehet kapni merev vázas bringát. A probléma inkább az, hogy nagyon sok ebike felhasználó ágyúval lő verébre. Megveszik a trail, enduro gépeket, amikor elég lenne egy trekking is ahhoz a felhasználásához. Aztán felkerül a sárvédő, csomagtartó, gyerekülés, kitámasztó az enduro gépre. A tapasztaltabb montisok meg beszarnak a röhögéstől. :D

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz agszabv #6397 üzenetére

    eMTB mód már a gen 2-höz is volt, gondolom erre gondolsz mint "össze vissza szabályozás". A gen 4-nél ezen még finomítottak, de mint a neve is mutatja, ez eMTB mód, nem eTrekking mód, ezért a hegyekben jó. Bár hozzáteszem, nekem is jobban bejönnek a fix rásegítési módok, Shimano rendszereket is sokat használtam, azokon a testreszabhatóság jobb mint a Bosch-nál.

    A Bosch gen 2 CX egy nagyon jó motor volt a maga idejében, sőt, megjelenésekor (2015) abszolút a legjobb volt, de aztán eljárt felette az idő. Először a Shimano lépett át rajta, aztán jött az újabb Bosch. Ma is erősnek számít, tehát trekking bringázási stílus mellett, megértem, hogy sok különbséget nem érez valaki a gen 4-hez képest. Bá azért a smart system kifinomultabb. Viszont amint alacsony rásegítésen vagy kikapcsolva kell tekerni, egyből érezni a hátrányát, illetve ha sportosabban akarsz bringázni terepen, alig találsz épkézláb bringát gen 2 motorral. Szinte kivétel nélkül mindegyiknek buta váza van, mert akkora nagy krumpli az a motor, hogy lehetetlen egy rövid láncvillás vázba beépíteni. Ezáltal az összes gen 2-es mtb úgy fordul mint egy csuklós busz.
    Ha ez nem lenne elég, nagyon könnyű beáztatni, pár nagyobb sarazás az erdőben, aztán olyan hangja lesz mint egy kávédarálónak. Vagy beteszel plusz tömítést, ami már nagyjából megoldja a beázást, de akkor meg aztán tényleg alig lehet tekerni kikapcsolt állapotban, mert annyira szorul az egész hajtás. Trekkingbe még életképes, de MTB-ba ma már megmosolyogtató.
    A kis lánckerék nekem 2 láncot bírt maximum, mondjuk én 90%-ban erdőben hajtottam. Nagyjából 2-3 ezrenként kuka volt, mert már darált rajta az új lánc.

    Az tény, hogy a gen 2-höz vannak olcsó alkatrészek, a motort is fel lehet újítani, az újabbakat már neccesebb.

    10-12 évvel ez előtt még valóban problémásak voltak a 29"-es kerekű bringák, bár akkor még az ebike-ok a fasorban sem voltak. A gond az volt, hogy nem tudtak jó mtb geometriát készíteni a 29-es kerék mellé, és ezért valóban furcsa volt az irányításuk. parasztbringásan kanyarodtak, túl magasak voltak, szóval sehogy sem volt jó. Ezért is dobták be a 27,5" méretet, amolyan köztes megoldásnak. De aztán pár év alatt fejlődtek annyit, hogy egészen jól használhatóak voltak, kisebb vázakkal is. Ma pedig a 29" letarolta a piacot, mert ma már olyan tökéletesek a geometriák, hogy a 29"-et 165 cetitől 200-ig bárki tudja használni, csak a megfelelő vázméretet kell kiválasztani. Ma már az sem számít, hogy mekkora a rugóút, mert a 100mm-es XC-től a 160-170mm-es Enduron át, egészen 200+ mm-es DH gépekig, bármibe be lehet tenni a 29"-es kereket. Akinek problémája van ma egy modern 29"-es MTB kezelhetőségével, az vagy rossz vázméretet választott, vagy nem tud kerékpározni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz big-J #6403 üzenetére

    Az elsősorban a teló becsúszót védi. Az egy teljesen más történet. De amikor vesz valaki egy 140-160mm-t rugózó Enduro-t. Aztán felteszi a rendes pálcás sárvédőket, meg csomagtartót, kitámasztót, trekking markolatot stb. Az szánalmas tud lenni. Ez kb olyan mintha egy új Porsche GT3-ba beülne a piros suzukis, kalapos, félig vak öregúr, előre tolná az ülést, hogy az ölébe legyen a kormány, aztán 35-el haladva feltartja a forgalmat. Minek, hova?

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz agszabv #6408 üzenetére

    Ha letilt, akkor 90 percre kapcsol vészüzemmódba, utána megint normálisan működik. A harmadik vészüzemmód után tilt le úgy, hogy csak szervizben tudják újraindítani. És a harmadik ilyen szervizes újraindítás után végleg elalszik a motor. Vagy legalább is annyira, hogy már a szervizben sem tudják újra indítani, csak a Bosch. Igen, meg tudom javítani, mert van hozzáférésem a Bosch-hoz, van Bosch diagnostickit-em.

    Jó pár tuningot beépítettem már, nekem a Volspeed V4 vált be. Ezzel még soha nem tiltott le senkinek sem, akinek beépítettem. Arra kell figyelni, hogy maximum 44km/h-ig szabad engedni, de szerintem a 35-36 is bőven elég és ez esetben kíméled a rendszert is.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz No.01 #6406 üzenetére

    Nagyon egyszerű felismerni az újabb generációs Bosch motorokat, a legszembetűnőbb különbség a régi, gen 2-hőz képest, hogy a Gen 3, Gen 4-en normál nagy lánckerék van (34-38T), míg a gen 2-őn kicsi (14-20T).
    Minél kisebb a teljesítmény, annál alacsonyabb a fogyasztása a motoroknak, legalábbis a Bosch motorok között. Ha nincsenek durva emelkedők, simán jó az active line is, azért az is sokat tud segíteni. Persze sokkal dinamikusabb a CX rendszer. Alapvetően megbízható rendszer a Bosch, akkura kell figyelni, hogy ne hagyd lemerülve, meg 100%-on se, sokáig. A motorok gondozásmentesek. Elég jól tömített a gen 3, gen 4, persze szélsőséges felhasználás mellett be lehet áztatni. Elméletileg 50 ezer km-t ki kell bírniuk. Ez lehet sokkal kevesebb is, vagy akár több is, felhasználás függvénye. A motorok felújíthatóak, a gen 2 a legolcsóbb, a gen 3-gen 4 már húzósabb költség, de még mindig jóval olcsóbb mint az új motor.
    Azt kell még átgondolni, hogy milyen váltórendszert szeretnél? Az agyváltóval gyengébbek a motorok, más a programozása, hogy ne rángassa szét az agyváltót, ezt érdemes figyelembe venni.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz No.01 #6413 üzenetére

    Attól nem kell tartani, hogy esőben mész vele aszfalton, terepen a sok sár, esős, havas tekerések tudják jobban beáztatni a csapágyakat.

    Láttam már 100 ezret futott Bosch motort is, ami még teljesen használható volt, de láttam már 3000km után teljesen kuka csapágyakkal rendelkezőt is. Szóval ez nagyon felhasználás függő. Ha agyon van tuningolva és mindig maxon van hajtva, az sem használ az élettartamnak. De amire te használnád, ott várhatóan meglesz az 50 ezres élettartam, lehet több is. Én is a Bosch-t tartom a legjobbnak, legmegbízhatóbbnak.

    A szíjhajtás egy remek választás városi bringának, akár analóg vonalon is. A szíjak igénytelenek, csendesek és sokat kibírnak. Itt a hátrány, az agyváltó miatti kicsit gyengébb motor. Amúgy az agyváltó sem egy rossz dolog, ha nem is karbantartás mentesek, de viszonylag ritkán kell hozzányúlni. Sokkal kevesebb a nyűg ezekkel mint a láncváltóval. Ami még hátrány az agyváltós, szíjas gépen, a hátsó kerékben a defekt, főleg ha rendesen be van burkolva a hajtás. Ez a művelet általában szervizt igényel, vagy gyakorlott felhasználót. Az út szélén nem tudod megcsinálni. Ezért ilyen bringáknál rendkívül fontos a csúcs minőségű, defektálló külső, akár a belsőbe defekt mentesítő folyadékkal együtt, hogy lehetőleg ne kelljen a hátsó kereket kiszedni.

    Én biztos, hogy nagyobb aksival és erős motorral venném, hogy tényleg univerzálisan használható legyen.
    Ha utólag kitalálod, hogy nagyobb akku kell, az sokkal többe lesz mint plusz 200 EUR.

    Városi körülmények között ha nincs sok szint és nincs agyon tuningolva a gép, akkor 100-120 km-t elmegy a 625-ös akksival. Ez akár elég lehet 1 hétre is munkába járni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #6431 üzenetére

    A 25km/h nem sok, viszont azt pillanat alatt eléri. Főleg az erősebb motorok, mint a CX, PWX, Brose S, EP8.
    Ezeket a motorokat is berakják jobban felszerelt mama-papa trekkingekbe. Aztán milyen emberek ülnek fel ezekre? Tömeg igény van ma már az ebike-ra, antitalentum a legtöbb átlag felhasználó, ezer éve nem bringázott, aztán most ráül egy ilyenre. Szerintem sok embernek még a 25 is sok. Mi lenne itt ha 35-40-el menne? Ettől függetlenül szerintem sincs ez így jól, mert aki viszont normálisan tud bringázni, annak vicc ez a 25. Főleg ugye az ingázóknak, terepen még elvan vele az ember. Igazság szerint még s 25-ös pedelecre is kéne valami vizsga, de ez nyilván nem fog megvalósulni, mivel az már beleszólna a bizniszbe. Így lehet sokat eladni, hogy 100%-ban bringás szabályok vonatkoznak rá. Azt gondolom, hogy a 45-ig haladó pedelecre kéne egy egyszerűsített vizsga, hogy azért ne smkp kategória legyen, annál lazább szabályokkal, egy KRESZ vizsga, vagy jogsi. Illetve egy alap rutin vizsga. Utána lehetne akár a tuning is legális a sikeres vizsga után. Vagy mondjuk egy köztes megoldás, hogy 35-ig engedi a rásegítést, ami már vizsgához kötött, de utána ugyan úgy bringának számít nem smkp-nek.

    Az e-rollerek közt meg aztán tényleg szét kéne csapni, mert ami ott megy az durva. Múltkor volt nálam egy szervizen. Féket javítottam rajta. Kipróbáltam. Életveszély. 90-100-al megy, és nincsenek rá szabályok.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz kovacs65 #6457 üzenetére

    Persze, hogy nincs gázkar, mivel pedelec, nem pedig ebike. Az S jelölés csak a speed rövidítése, 45-ig segít, de attól még ugyan olyan pedelec mint a 25-ös , csak besegít a hajtásba.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz coolabácsi #6498 üzenetére

    Ha valaki ésszel használja a tuningot, akkor valóban nem jelent számottevő kockázatot a normál 25-ös korláthoz képest, de ha állandóan hajtod 40-el, meg felette, akkor gyorsabban degradálódik az akku is és bizony a motor is. Ezek a motorok nem a sebesség korlát nélküli használatra lettek tervezve, hanem arra, hogy a szoftver kordában tartsa a működését, akár az S-Pedelec esetében is. A sebesség növekedésével nincs arányban például a fogyasztás. Ha mondjuk síkon mész 20-al vagy mész 40-el, akkor a fogyasztása a rendszernek nem kétszer annyi lesz, hanem inkább háromszor vagy négyszer annyi, a megnövekedett légellenállás miatt. Az akkuból ilyenkor nagyon gyorsan veszed ki az energiát ami gyorsabb elhasználódást fog eredményezni. Például emiatt nem terjedt el túlzottan a pedelec országúti bringában, mivel ott az átlagsebesség jóval magasabb mint egy montin és ezáltal a fogyasztás is sokkal nagyobb mint montin, hiába a virsli gumi. Akkora akku kéne egy outira, amekkora rá sem férne a bringára, legalább is esztétikusan. Ahhoz, hogy mondjuk menj 100-150km-t 35-40-es átlaggal. A motor is túlterhelhető, és hamarabb fingik ki a csapágy, kopnak el a belső fogaskerekek. Anno volt Nyon kijelzős Bosch pedelec bringám, ott nagyon szépen kirajzolta a nyomatékgörbét, állandóan padlón volt ha gyorsan mentem, kihasználva a tuningot. Korlátozott üzemmódban közel sem láttam olyan nyomatékgörbét a kijelzőn. 32-35 között van még a biztonságos tartomány, ezt tartósan elviseli a rendszer, különösebb gond nélkül. De ha állandóan 40 környékén megy valaki, meg felette, mondjuk egy városi ingázó, akkor biztosan számolhat a jóval gyorsabb elhasználódással.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Runner_fxr #6501 üzenetére

    Illetve annyit pontosítanék, hogy maga a Bosch villanymotor brutálisan erős, nem azzal lesz a gond, hanem a csapággyal és a fogaskerekekkel a motorban. A Bosch CX gen 2-es villany motorját a Bosch egyébként elektromos redőnyőkben is alkalmazta, meg sok egyéb helyen, és maga a villanymotor 250Nm nyomatékot és 2600W-ot tud, szóval rendesen vissza van fogva a pedelec bringákban.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz gbors #6504 üzenetére

    Az S-Pedelec programozása más, az nem egyenlő a tuningolt 25-ös pedelec-el. A szoftver azért igyekszik kordában tartani, nem ugyan olyan agresszív a nyomatékleadása, energia felvétele, mint amikor megtuningolsz például egy sima 25-ös Bosch CX-et. Persze ha kimérnénk, valószínűleg gyorsabban degradálódik az S-Pedelec mint a 25-nél korlátozott, de nem hiszem, hogy ez olyan mértékű lenne ami aggodalomra adna okot.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Tannen #6551 üzenetére

    Alapvetően megbízhatóak a Bosch cuccok. 4-5 éves akkuk is egész tűrhető teljesítményt produkálnak. A lényeg az, hogy használva legyen, ha rendszeresen használva van az akku, akkor bírja a legtovább. Évi 2k km azért nem túl sok. Biztos, hogy a 3 év alatt esett valamennyit a kapacitása (10-15%-ot), de az teljesen normális. Függ attól is, hogy milyen hőmérsékleten tároltad, milyen töltöttségen. Elméletileg 500 ciklusig garantálja a Bosch a gyárihoz közeli teljesítményt, utána kezd érezhetően degradálódni és olyan 1000-1500 ciklusnál van a vége. Ha csak 50km-es hatótávval számolunk, az 500 ciklus is 25 ezer km, ami elég sok. Viszont az idő múlásával is degradálódik az akku, tehát ha keveset használod, de telnek az évek, akkor ugyan úgy elfogy az akku, hiába van benne kevés ciklus. A tapasztalat az, hogy sokat van használva, töltve az akku, kevésbé degradálódik, mintha ritkán van töltve. A gyakori töltések karbantartják. Én találkoztam már napi szinten használt Bosch ebike-al, ami 50 ezer km után még a gyári akkuval ment, egész tűrhető hatótávval, de láttam már 1000km-es akkut is elfáradva.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #6919 üzenetére

    Ha már roller, ez mi? :D 160-al tud menni. Nem tudom hova akarják még fokozni ezt az őrültséget. Néhány hónapja volt nálam egy izmosabb darab fékszervizen, az is 90-100 körül tudott menni, azt hittem beszarok rajta, ki kellett próbálnom. :D Pedig nekem is van egy 30LE körüli Malossi tuningos kisrobogóm, ami szintén őrült dolog, de ezek a rollerek rátesznek 2 lapáttal.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #6947 üzenetére

    Fogalmam sincs mi szükség egy rollerre ami 160km/h-val tud száguldani, most már ilyen is van. :)

    Budapesten belül, városi közlekedésre használja. Törvényen kívüli használatban van. :) Annyira nem vagyok képbe az elektromos roller szabályozásával, de elméletileg pont most változik a KRESZ erre vonatkozóan. 25km/h-ig kerékpárnak minősül az e-roller, a felett segédmotoros kerékpár. Gondolom ami meg 45km/h-nál gyorsabban megy, az meg rendszámot is kaphat mint egy nagy motor, vagy csak simán betiltják (ez lenne az ésszerű szerintem).

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sebgutkopf #6950 üzenetére

    El tudom képzelni, hogy a politika és az üzlet összefonódik. Egy kellemetlen jogszabállyal azonnal tönkre lehet tenni egy bizniszt. Nem véletlenül ilyen laza a kerékpárokat illetően is a jogszabály. De tényleg ideje lenne már rendet tenni, mert az e-roller felhasználók nagyon durván elszemtelenedtek.

    #6951DigitXT
    50-60-at? Egy jó kis vízhűtéses, 50-es kétütemű robogó, 80-90-et is tud fojtások nélkül.
    Szerintem hamarosan lesz jogszabály a rollerekre, mert nagyon sokakat zavarnak. Az SMKP nem annyira problémás, mivel aki SMKP-t használ, annak általában van jogosítványa, vezetési tapasztalata, a roller felhasználónak semmi sem kell, teljesen törvényen kívüliek. Ettől függetlenül nyilván az SMKP rendszámozása sem lenne baj. Sőt, én a városi bringásokat is kötelezném legalább egy KRESZ vizsgára és egy alap műszaki vizsgára.

    #6952Friczy
    A 25 km/h alatti gázkaros ebike-hoz sem kell jogsi, csak bukósisak és biztosítás, a bringa és az SMKP között van.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz gbors #6954 üzenetére

    Fogalmam nincs az milyen kategória, valahol olvastam, hogy jogsi csak ahhoz kell ami 25km/h felett tud közlekedni, és a gázkaroshoz nem kell, ha 25-nél nem megy gyorsabban.

    #6955Vesa
    Én most is KATA-s vagyok, nem szántották be.

    #6956DigitXT
    Persze, hogy elavult. Azt sem értem, hogy akinek van B jogsija, az miért nem vezethet pl 125ccm-ig motort? Vagy legalább robogót? Egy 50-es gép sok esetben veszélyesebb mint a 125, mert letolnak vele az útról.

    Akkor Te egy üdítő kivétel vagy :) , nagyon sokan használnak úgy e-rollert, hogy közük nincs a KRESZ-hez, se jogsi, se semmi, ez a probléma. És egy komolyabb roller sokkal durvábban megy mint az SMKP.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Vesa #6958 üzenetére

    Sok hülye szabály van az tény, de konkrétan a KATA módosítással valamilyen szinten egyet tudok érteni. A KATA nem arra lett kitalálva, hogy a munkavállalókat alkalmazotti státusz helyett KATA-ra kényszerítsék. Ez a kisvállalkozóknak lett kitalálva, hogy könnyebb legyen az adózása, könyvelése stb. Az, hogy 90% bukta, szerintem egy igen téves információ. Az mondjuk vitatható, hogy talán túl gyorsan jött a módosítás, de valamit mindenképpen csinálni kellett, mert rengeteg cég adócsalásra használta. De ez már nagyon off.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Vesa #6960 üzenetére

    Hát ebben akkor nem értünk egyet, de itt le is zárnám, hagyjuk a politikát. :)
    Sok mindent tudnék még ehhez hozzáfűzni, de az feleslegesen messzire vezetne.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák