Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz koxx #2 üzenetére

    Köszi!

    A megfizethetőt konkrétan a pedelec rendszerűre érted, vagy úgy általánosságban a top kategóriás kerékpárokra? A csúcs fejlesztések soha nem lesznek olcsóak, a pedelec rendszer nélkül se.
    Az mondjuk igaz, hogy a Lapierre kicsit nagyobb felárat kér az elektromos rendszerért mint más gyártó, de nem is egy kommersz gyártóról van szó. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz sheep #3 üzenetére

    Köszi! Jó olvasgatást! :)

    koxx: Az ár kérdésére egyébként a cikkben is kitértem. Igen, pontosan, már most is bőven van elfogadható árú modell. Viszont ha valakinek a csúcs rendszer kell, az tényleg nem lesz olcsó. De ez igaz szinte bármi másra is.

    Van lehetőséged kipróbálni. Az ebikeshop-nál például, és szeptemberben van a mozgásvilág tesztnap, oda is visznek elektromos bringákat.

    philoxenia: Köszi!
    Csak azzal van tapasztalatom amire a bringás segít rá tekeréssel (pedelec). A másik verzió a gázkaros, az megy pedálozás nélkül is, azt e-bike-nak hívják. Olyanom még nem volt. De ezt írtam is a cikk elején. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Vasinger! #1 üzenetére

    Neked is jó olvasgatást kívánok! Legalább megnyugszanak a kerékpáros topikban is, innentől kezdve majd lehet itt megvitatni a pedelec-el kapcsolatos kérdéseket. :)

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz marositech #10 üzenetére

    Köszi, igyekeztem alaposan bemutatni a témát!

    A cikk elején írtam a jogi szabályozást. Ami már 25km/h felett is rásegít az segédmotornak számít a magyar kresz szerint, jogsi, biztosítás és motoros bukó KÖTELEZŐ hozzá!
    Ami az utolsó oldalon bemutatott nagy teljesítményű pedelec bringákat illeti, azok meg hobbi járműnek számítanak, mint pl egy quad, vagy egy világítás nélküli cross motor. Ezért a forgalomba nem vehet részt!
    Azok a normál pedelec bringák, amik 25km/h-nál korlátozva vannak, nem veszélyesebbek mint bármilyen másik kerékpár. Épp ezért is minősül hagyományos kerékpárnak.

    A kerékpáros "kultúra" meg valóban olyan amilyen idehaza, de ebbe azért nem érdemes belemenni, mert az autós vagy motoros sem jobb, sőt még a gyalogos se. :D Elkezdhetünk egymásra mutogatni, hogy ki a nagyobb bunkó, de ettől még semmi nem fog megváltozni. Mindenkinek magába kéne néznie, és elkezdeni betartania szabályokat.
    Én elég sokat motoroztam régebben, sok robogó is volt. A mai napig leszarják a robogók rendszámozását. Simán vehetsz 180-as, meg 250-es nagy robogókat, kismotorként! persze ha balesetet csinálsz gond van. Ezek a gépek meg nem 75-80-al tudnak menni, hanem 150-el is.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz joysefke #12 üzenetére

    Köszi!

    reap3r: Örülök ha hasznosnak találtad!

    Loveless: Persze lehet úgy is használni, hogy felnyomod maxra a rásegítést és fütyörészve lehagysz mindenkit, de így hamar lemerülhet az akku, utána meg te mész el mellettük. :)

    TheLázs: Nincs azzal semmi baj, hogy leméred mennyit mentél, amiről én beszéltem az a másik véglet. :) A pedelec montizás után is ugyan olyan fáradtan lehet az ágyba dőlni. Ez csak azon múlik, hogy használod.
    Komolyabb ízületi betegség esetén az intenzívebb montizás eleve felejtős szerintem, akár sima akár pedelec. Ez esetben marad az aszfalt. :D

    balika8.8: Ismerem a Bafang-ot, gondolkodtam is rajta, hogy említést tegyek róla a cikkben, de mivel idehaza kevésbé elterjedt, így kimaradt. Ahol dolgoztam üzletben, adtak el Bafang motoros bringákat, nem volt rájuk panasz. Kicsit puritánabb a megjelenése, de nem rossz az ára. Mondjuk azokat a teljesítményeket amiket írnak a weboldalukon is, én erősen fenntartással kezelném. Meg abban se vagyok biztos, hogy érdemes utólag középmotorosra építeni. Építésnél én inkább maradnék a jól bevált hátsó agymotornál.

    Don't Panic: Az biztos, hogy még van hova fejlődni! Most járhat a fejlődési ciklusa közepén a pedelec és e-bike. Idővel még kisebbek, jobban integráltak lesznek a rendszerek, és remélhetőleg az akku kapacitásban is lesz jelentősebb előrelépés. Erre egyébként az elektromos autóknak is nagy szüksége lenne, tulajdonképpen az akku szab gátat a tömeges elterjedésének. Ha megtörténik a jelentős előrelépés az akkumulátorok terén, úgy gondolom a benzinnek és gázolajnak ott be is fellegzett, meg azoknak az országoknak is, akik most ebből dőzsölnek. Én mindenképpen üdvözlöm ezt a jövőt!
    Visszatérve a bringákra, a normál pedelec és s-pedelec szerintem már vállalható méretű, súlyú. Az ilyen Stealth B52 és társaik nyilván nagyok, nehezek, de az egy külön kategória.
    Ízléssel nehéz vitatkozni, nem is lehet, szerintem az esztétika már egészen rendben van, de nyilván ezek nem a belépő olcsóbb modellek.
    A Varjas féle megoldás érdekes koncepció, de nekem ott is a hatótávval van a bajom. Az öli meg azt is. Persze egy versenyen ez is bőven eldöntheti ki nyer, mondjuk ezt én is nagyon elítélem, még jobban mint a doppingot, mert az legalább nyílt titok, de ez meg simán csalás, mivel elsunnyogják.
    Átlag országúti felhasználónak szerintem a pedelec nem alternatíva. Ahhoz sokkal kisebb és nagyobb kapacitású akkumulátorok kellenének.

    Kolondrum: Van egy épített, KTM-re matricázott bringa Budapesten. Már én is láttam párszor, valóban száguldozik vele az ember már pár éve. Szerintem egyre gondolunk. :) Ettől függetlenül nem egy ember után kéne megítélni az összes pedelec felhasználót. Az egy épített, Stealth B52 szerű szörny, elvileg nem is közlekedhetne a városban, csak forgalomtól elzárva. Ne keverjük ide a normál pedelec felhasználót, azokkal semmi baj nincs.

    Vitamincsiga: Örülök ha tetszett! :)
    Érdekes egyébként, mert engem soha nem zavart amikor normál bringával tekertem és leelőzött egy pedelec. Valahogy ez engem nem tud érdekelni. :) Magam örömére tekertem mindig, nem versengtem másokkal.
    Ezer oka lehet annak, hogy épp miért akar valaki rásegítéses bringát, a felhasználási terület nagy. Az biztos, hogy egészségügyi probléma nem kell hozzá. Ha megélem a vén trottyos kort, már biztos nem Enduro montikat akarok majd magamnak venni, meg az erdőbe csapatni, akkor se ha pedelec.
    Örülök ha luk lesz a seggemen. :)
    Nem terveztem még egy pedelec-es cikket írni, úgy gondoltam, hogy ami felmerül kérdés a témával kapcsolatban azt itt a fórumban majd meg lehet vitatni.
    Az országútival kapcsolatban csak ismételni tudom magam, szerintem még nem érdemes rásegítéses verzióban gondolkodni. Trekkingben annál inkább, ott simán jó az átépítés is agymotorosra. A hatótáv nagyon képlékeny dolog, sok mindentől függ. Támpontnak szerintem teljesen jó az a bosch hatótáv kalkulátor amit a cikkbe is linkeltem. Illetve azt érdemes még figyelembe venni, hogy az agymotor kb 20%-al többet fogyaszt mint a középmotor. nagyjából ki tudod kalkulálni neked mekkora akkura van szükséged az adott felhasználáshoz. De ha elmondod a konkrét igényeidet, tudok tanácsot adni.

    kicsiogre: Jobbulást!

    deuscreator: Én személy szerint erre a távra nem vennék pedelec bringát, de persze nem egyformák az igények. :) Ezt a szintet kb bármelyik ma kapható pedelec bőven tudja.
    Ha újat szeretnél akkor a cikkben is említett 2 boltot ajánlom, ebikeshop.hu, ambringa.hu. Én személy szerint az ebikeshop-ot ismerem jobban, náluk már többször voltam. Megbízható bolt, kb 300k-tól indulnak a komplett bringáik, nézegesd meg. De az ambringa is régóta foglalkozik a témával.
    Ezenkívül átalakítószettben is gondolkodhatsz, vagy akár használt. Bár a használtat egy szakszerű átnézés után csak. bikemag apró.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz gyenesmartin #25 üzenetére

    Ha 45km/h-nál nem képes nagyobb sebességre akkor szerintem igen. Mert ez esetben segéd motorkerékpárnak minősül. Viszont akkor kell rá kötnöd biztosítást és a jogosítványnak is meg kell lennie. Illetve a motoros bukó sem hiányozhat. Ez a törvény szerinti előírás, aztán, hogy a valóságban ezt mennyire veszik komolyan, az más kérdés. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz gyenesmartin #28 üzenetére

    Az én 50-es 2T, vízhűtéses piaggio-m 80-90-re is képes volt, de ez baromira nem érdekli a rendőrt, mert a törvény azt írja elő, hogy segédmotor max 45-el mehet! Ha veszel egy új 50-es robeszt, az sem fog menni többet mint 45, mert van benne fojtás. Ha kiveszed akkor már elvileg szabálytalan a motorod.
    Egyébként volt 180-as 2T mocim is, 50ként használva, a kutya nem foglalkozott vele. Pedig úgy ment mint a rakéta, 150-160-at. Ennek ellenére én ezt nem ajánlom senkinek, mert ha baleset van akkor megszívod.
    Visszatérve az elektromos bringára, szerintem a rendőr kb annyira sem fogja vágni, hogy mi a pálya, mintha elkapna egy nagyobb köbcentis motorral. Meg kell kötni rá a biztosítást, segédmotorként bejegyzik, aztán mehetsz.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz deuscreator #30 üzenetére

    Ja értem, ez esetben valóban jó megoldás a vellany power. :D
    Mennyi pénzt szánnál rá?

    Kolondrum: Nyilván nem tudhatom biztosra, hogy egyről beszélünk, de az tény, hogy Budapesten van egy ilyen KTM szerű, elektromos szörny, személyesen nem ismerem a tulajt, de már többször láttam a gépet, Budapest több kerületében is. XI-ben például, meg a körúton is több helyen. Amit írtál, arra felé nem járok, de lehet arra felé is megfordul. Az a baj, hogy a rendőrség baromira leszarja az ilyeneket, mint fentebb is említettem, még a motorokat sem úgy ellenőrzik ahogy azt kéne, ezekhez az elektromos gépekhez, meg a szabályozásukhoz még annyira sem értenek. Mindig is lesznek emberek akik megkeresik a kiskapukat, ezzel nem tudsz mit csinálni.
    Ettől függetlenül szerintem nem megvetendő ez az elektromos bicaj dolog, meg egyáltalán az elektromosságon alapuló közlekedés sem. A jó oldalát kell nézni, és több a pozitív oldala mint a negatív. Ilyen erővel betilthatnák az összes nagymotort is, mert van jó pár idióta aki csak a csutka gázt meg az egykerekezést ismeri. :)

    gyenesmartin: Jelenlegi szabályozás szerint ha építesz egy ilyen elektromos monstrumot, azzal egyáltalán nem vehetsz részt a forgalomban. A gyakorlatban szerintem nem foglalkoznak vele egyelőre.
    Csak akkor lehet gondod ha balesetet csinálsz, mert akkor biztos, hogy alaposan megnézik azt a villany masinát és amennyiben szabálytalan, úgy mindent rád vernek, azt is amiért amúgy nem te voltál a hibás.

    dugø: Németországban már annyi S-pedelec van, hogy kapásból kapja a rendszámot.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Fred23 #36 üzenetére

    Emelkedőkön valóban megszívod ha lemerül. Sík úton el lehet hajtani.
    Nyilván nem való mindenkinek, kinek mi az igénye? Egyszer majd azért próbálj ki egyet ha lesz lehetőséged.
    Még változhat a véleményed.

    Kolondrum: Az azért hozzátartozik az igazsághoz, hogy a pedelec 300k körül kezdődik. Annyiért olyan csuda autót nem veszel, de motort se. A csúcsmodellek nyilván drágák, de mondjuk az autóban, motorban sem két fillér.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Zsohi #40 üzenetére

    Arra emlékszel még, hogy pontosan milyen bringa volt amit kipróbáltál? Márka? Évjárat?
    Kíváncsi lennék. Én ezeket a negatívumokat nem tapasztaltam amiket felsoroltál. Az igaz, hogy az átlagnál erősebb fék kell rá, mert nagyobb súlyt kell megállítani, de szerintem technikás pályákon is bőven megállja a helyét, persze nem mindegy milyen típusról beszélünk. :)
    Nézted a cikk végén azt a pár videót amit belinkeltem? Szerintem eléggé megküldik neki. Azt nem állítom, hogy egy normál bringa nem forgatható jobban a levegőben, vagy nem jobb egy technikás pályán, de ezek a negatívumok csak profi lejtőzéskor jönnek ki. Nagy általánosságban biztos nem.

    Egyáltalán nem az volt a célja a cikknek, hogy mindenkit átcsábítson a "sötét oldalra". :D
    Csupán szerettem volna ha az ellentábor is egy kicsit jobban megismeri ezt a technikát.
    Meg nyilván vannak akik most hallanak róla először, esetleg vennének, de nem tudják milyet.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Teasüti #43 üzenetére

    Köszi, igyekeztem! :)
    A top cuccok mindig drágák lesznek, jó áron a használt van, meg a belépő és közép kategóriák.
    Sajnos ez van. Egy felső kategóriás carbon AM vagy Enduro gépet sem kapsz meg 4000 Euro alatt, de inkább 5000, ami mondjuk alternatíva lehet.

    6030D:Köszi! Meg lehetne csinálni, de ha őszinte akarok lenni, nem annyira érdekel ez a méregetős része. :)

    Hát igen, kismillió példát fel lehet hozni arra, hogy lehet hasznosítani a rásegítés adta lehetőségeket.
    Én úgy látom, hogy a kezünkbe ad egy olyan lehetőségét amit normál bringánál nem kapunk meg.
    Én ezért szeretem. Az edzettségemhez alkalmazkodik a bringa, nem nekem kell hozzá alkalmazkodnom. :D

    Ha többet mennék hegyre, szerintem megvenném ezt a YT Capra-t, aztán csókolom. :) Ha megint lecserélem a pedelec-et hagyományosra, az tuti, hogy YT lesz.

    Zsohi:Egy ismerősömnek volt ilyen Scott-ja, nem panaszkodott. Nem lehet, hogy ott a beállításokkal vagy a mérettel volt gond? Azért ez nem egy rossz bringa.
    Épp ez az, hogy én se vagyok profi, épp ezért furcsállom, hogy ennyire rossz volt lefelé. Mondjuk kérdés az is, hogy milyen a saját géped? Ennek 120mm a rugóútja, ha valami lényegesen nagyobb rugóutasod van, akkor is lehet furcsa a kisebb rugóút.

    Napfénysüti:Köszi! Próbáltam mindenre kitérni, mindig jutott valami még eszembe, aztán még hozzáírtam, de még lehetett volna írni. :)

    Don't Panic:De gondolom nem baráti az ára. Én is hallottam hidrogén cellás rendszerről, ahol a hidrogén cella tölt folyamatosan egy kisebb akkut, és elegendő havonta egyszer feltölteni a hidrogén cellát. Csak ott a bökkenő, hogy egyenlőre nem lehet olyan alacsony áron gyártani, hogy kikerüljön a piacra. Biztos vagyok benne, hogy sok kísérlet, kutatás van ez ügyben, elég sürgős is lenne, figyelembe véve a jelenlegi légszennyezést. Nagyon kéne már valami nagy dobás az akkumulátor piacon.
    Persze a pénz nagy úr, és ha arra várunk mikor fogy el az olaj az arabok segge alól, akkor abba bele is pusztul a golyó, mert az úgy tűnik nem mostanában lesz.

    Láttam már ezt az audi ebike-ot, de nem tetszik, nekem elég fura.

    zolka78: Azért némiképp tettem említést a túra/trekking bicajokról (Bulls Greenmover E45), de az tény, hogy a mtb-on volt a hangsúly. A pedelec rendszerek bemutatása volt a célom, nem a különböző kerékpár kategóriáké. Teljesen mindegy milyen bringáról beszélünk, a pedelec rendszerek ugyan úgy működnek. De azért is van a fórum, hogy itt megvitassunk olyan témákat amiket nem érintettem. :) Mindent képtelenség leírni egy cikkbe, nem akartam túl hosszúra írni, így sem lett rövid. De bármi egyéb kérdés van, megpróbálok rá válaszolni. Ez a napelemes töltés jó gondolat, el tudom képzelni, hogy előbb utóbb lesznek ilyen napelemes töltőállomások is, ha elegendő mennyiségű ilyen bringa lesz használatban.
    Egyébként ha pedelec trekkinget vadásznék magamnak, elég valószínű, hogy a Bulls Greenmover E45-öt venném meg.

    ivana: Hát ha 300K a komplett pedelec bringa, akkor nem lehetnek rajta olyan alkatrészek mint egy 300k-s normál bringán, mert akkor az elektromos cucc ingyé lenne. De azért egy 100K értékű alap bringa általános városi használatra elég szokott lenni. Egyébként én úgy gondolom, hogy ilyen 300k környékén vagy a használt piacon néznék szét, vagy építenék valamit.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #56 üzenetére

    Köszi!
    Írtam a cikkben, hogy most milyen bringám van. Jelenleg ez:
    Bergamont E-Line Trailster C 9.0 Nagyon meg vagyok vele elégedve.
    Én kicsit rövidebb hatótávokat mértem mint te, de ezeket hegyen, nem sík úton.

    Jók a haibike-ok nagyon, legalább is pedelec-ben. Egyébként azt a dupla vállast jól meggondoltad? Az a haibike 120mm rugóutas Trail bicaj. Ebbe a DH villa agyonvágja geometriát. Maximum egy 140-es villát tennék bele. Felesleges nagyobbat.

    Én a magura fékeket biztos, hogy lecserélem, még a szezon előtt. Nekem nem vált be. Sajnos hamar felmelegszik, és gyengül a fékerő.

    Komoly darab az a saját építésű monstrum. :D
    Benne vagyok egy tekerésben, de majd csak ha jobb idő lesz. Itt a Budai-hegységben.

    vilmose33:Ha leírod mik az elképzeléseid, segítek választani.

    Alchemist: Na a rekumbens, aztán elég távol áll tőlem. :) Viszont abból tényleg lehet érdekes dolgokat kihozni, az alján elférne egy méretes akkupakk. És még talán a stabilitásának is jót tenne.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz .DLL #57 üzenetére

    40K-ért az elég olcsónak tűnik, gondolom azért nem lítium akku van hozzá.
    Valóban sokan azt hiszik, hogy ha rásegítéssel mész akkor az kb 0 erőkifejtés. Én is jártam már úgy számtalanszor, hogy azon kaptam magam, jobban taposom mint a normál hajtású kerékpárt. Valóban néha vissza kell fognia az embernek saját magát, mert élvezetes ahogy adja a nyomatékot és közben egyre erősebben tekered.

    f27: Ha jól látom, neked egy Haibike Xduro fullseven s pro van. Ez 120mm-es rugóúttal rendelkezik, gyárilag is egy Fox 34-es villával szerelik, aminek 120mm a rugóútja. Amiről te beszélsz az a Haibike xduro downhill. Ennek a váznak meg 200mm a rugóútja, mivel downhill váz, teljesen más geometriával, csőhosszokkal, szögekkel. Maximum csak hasonlít első ránézésre a két váz, de amúgy nem sok közük van egymáshoz, azon kívül, hogy mindkettő alu és ugyan attól a gyártótól származik. Tehát nem, nem szerelik gyárilag dupla vállas DH villával azt a vázat ami neked van! Aki ezt mondta, minden bizonnyal nem ért a bringákhoz!
    A Te 120mm utas vázadba a 200mm-es DH villa teljesen vakvágány! Én azt javaslom vedd ki belőle és tegyél bele egy maximum 140mm-es szimpla vállast, még az is kicsit megemeli a fejcsövet, és sportosítja a geometriát. Lehet, hogy sík úton gurulva ezt így jónak érzed, de ha terepre vinnéd, egy technikásabb lejtőre, iszonyú bizonytalan lenne az a bringa, illetve ilyen rugóút különbségekkel lehetetlen összehangolni az első és hátsó rugózást. Így ránézésre is látszik, hogy fura kicsit most a geo.

    Amit a Fox 36-ról írtál, az is lehet abból adódott, hogy túl nagy volt a vázadba. A Fox 36 egy Enduro villa, 160-170mm rugóúttal bír. Ez is hatalmas és értelmetlen a 120-as Trail vázba. Amúgy brutál jó villa a Fox 36.

    Az a motor ami a Haibike-ba van, a sima Performance line. Nem 80Nm hanem 60, nem véletlenül érzed kicsit erősebnek a CX-et, mivel az meg 75Nm. A CX is egy megbízható motor, csak kicsit ki lett könnyítve és feljebb csavarták a nyomatékot, tuningolva rövidebb lehet az élettartama mint a nem kikönnyített sima 60Nm-es performance-nak. Gyárilag 45-ös bringába épp ezért teszik a nem kikönnyített motort, mert az valóban tartósabban bírja a tuningot. Viszont a CX kicsit erősebb. Nekem CX van, és tuning is van benne, nincs semmi baja a motornak egyelőre, az előző bringámban is CX volt és az is tuningolva volt. De valószínű hamarabb megy tönkre mint a nem kikönnyített performance.

    joysefke:Igen német a YT is, MTB-ban a németek a legerősebbek, ez kétségtelen. Azért cserélnék a Németekkel dombügyileg. :D

    csongi:Melyikre gondolsz konkrétan? Elég jól kitalált rendszerek ezek, megbízhatóak.

    mdav88:Nem is mondtam azt, hogy csak a pénzen múlik, de egy jelentős visszatartó tényező. Biztos vagyok benne, hogy ha nálunk is 1500-2000 eurós fizuk lennének átlagban, meg több, akkor a kínálat is egész máshogy nézne ki Magyarországon. Lenne sokkal több tesztcenter, tesztbicaj, sokkal több emberhez eljutna, megismernék, és biztos, hogy sokkal többen is vennének. Pár évet lehúztam a kerékpár bizniszben, látom nagyjából, hogy állnak a dolgok idehaza kerékpárügyileg.
    Az emberek vennének, nagyon sok ember bejön a boltba, nézegetik a bringákat, de nincs rá pénzük. Még a 200K értékű gépeket is sokan csak úgy nézik mintha egy elérhetetlen álom lenne. Euróban ezek vicc árak, 500-600 eurókról beszélgetünk. Hoztunk be néhány 2000-3000 eurós bringát, szinte eladhatatlan.
    Egy komolyabb pedelec meg kb 2-3 ezer eurónál kezdődik.
    Még a gyártók is leszarják a magyar forgalmazókat, mivel annyira jelentéktelen az eladásuk. Én is dolgoztam forgalmazónál idehaza, hatalmas teszt centerek vannak Németországban, rengeteg tesztbicaj, azt hiszed egyet is küldtek nekünk a gyárból, hogy csináljunk egy tesztet? Nagy sz@rt, le volt ejtve magasról a magyar piac. Pedig a szeptemberi mozgásvilág tesztnapon is nagy az érdeklődés, alig tudsz időpontot foglalni egy tesztbringára, azonnal elfogynak. Érdeklődés lenne itt bőven, csak nincs miből megvenni a bringákat!
    Ettől függetlenül nem azt mondom, hogy abban amit írsz nincs igazság. Valóban sokan lenézik a kerékpározást, bár azért sokat javult a helyzet az elmúlt években. Sportolni is egyre többen kezdenek el, már azért itt is javulás figyelhető meg. Kerekedői oldalról van azért támogatottsága, van jó pár hozzáértő kereskedő. 2 kiemelt is van, akiket a cikkben említettem, ők elektromossal foglalkoznak. De az tény, hogy sok kereskedő nem annyira ért a pedelechez, nyilván kevesen jönnek be magyar üzletekbe, hogy 3-5 ezer euróért akar venni egy pedelec bringát. De azért elég sok üzletbe látni belépő és közép kategóriás pedelec bringát. 300-700k körül mozgolódik azért a piac, de nyilván nem jelentős.
    A közbiztonság szerintem egyáltalán nem rossz idehaza, de az tény, hogy nem tanácsos drága bringát magára hagyni. Azért már külföldön is sokat romlott a helyzet, amióta tömegével jönnek az ellenőrizetlen tömegek. Hozzánk nem jönnek, előbb utóbb a közbiztonság kérdése még meg is fordulhat. Lehet eljön hamarosan az idő, hogy nálunk lesz az egyik legjobb Európában!

    Vesa: Hungarian reality? Akkor nézd meg milyen most a Swedish reality, meg a German reality. :D Lehet meglepődnél.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz mdav88 #73 üzenetére

    Akkor sejtem ki vagy. :)

    Nekem meggyőződésem, hogy a pénz a legjelentősebb tényező itt. Nincs a Magyar gazdaságnak egy normális körforgása, csak döglődünk sajnos.

    Napfénysüti: Egyébként baromi nagy találmány, tetszik is, csak az akkuval van a gond.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Vesa #77 üzenetére

    Persze van nekünk is épp elég gondunk a cigányainkkal. :) Mondjuk ki nyugodtan, azért általában nem a fehér bőrű magyartól kell félned, hogy lerúg a bringádról egy gettóban vagy a környékén. :) És ebben semmi rasszizmus nincs, bár szeretnék ezt a liberálisok úgy beállítani, ezzel mentegetve a szerecsent.

    Én nem tudok róla, hogy lenne a széria pedelecben valami lopásgátló berendezés. A kulcsával az akkut tudod levenni a bringáról, de ez is inkább a könnyebb tölthetőség érdekében van így. Itt is a hagyományos láncok, lakatok vannak. Illetve utólag persze lehet venni gps-es nyomkövetőt és különböző lopásgátló termékeket.
    Sajnos ez tényleg valós probléma, én sem szívesen lakatolom le a drága bringám bárhol, sőt egyáltalán nem lakatolom le sehol. Erre a célra van egy olcsóbb, sima városi kerékpárom, ami nem elektromos.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz mdav88 #79 üzenetére

    Klasszikus trekkingben azért nem annyira feltűnő egy pedelec se. Persze ha megnézed közelebbről egyből látszik ha elektromos, de nem az a kifejezetten tekintet vonzó jelenség. Míg egy komolyabb monti azért inkább. Így azért nem mindegy milyen pedelecről van szó. Lopás szempontjából veszélyes helyeken nem kell otthagyni a bringát. Ha lezárjuk az legyen viszonylag forgalmas helyen. Illetve kell venni, akár 2db minőségi zárat. Ezek azért elég jó védelmet biztosítanak. Az akkut meg le kell venni. Egy okkal kevesebb, hogy elvigyék a bringát. Egyébként a komolyabb rendszereknél ha lehúzod a kijelzőt a konzolról, nem indul el a pedelec rendszer. Amennyiben ilyenünk van, az akkut és a kijelzőt is érdemes levenni ha otthagyjuk a bringát.
    A tolvajok se mind hülyék, látja, hogy erről bizony igen drága alkatrészek hiányoznak, kb eladhatatlan lesz a bringa mint pedelec. Vagy költhet rá, ami szerintem nem opció egy tolvajnál. És ismerik a zárakat is minőség szempontjából. Amin a legbrutálisabb abus vagy kryptonite zár lesz, azt nem valószínű, hogy nekiáll feszegetni a tolvaj. Inkább néz egy olyat amin egyszerűbb zár van. Persze 100%-os védelem nincs, de ha megtesszük a körülményekhez képest legtöbb óvintézkedést, akkor nagy eséllyel megmarad a bringánk.

    Napfénysüti: Az biztos, hogy a Varjas féle cucc nem nehéz, szerintem akkuval és motorral együtt is bőven 10kg alatt van az a cipollini bringa, maga az elektromotor és akku együtt sem lehet több mint 2-2,5kg. Viszont ebből adódik a következő probléma, nagyon kicsi az akkumulátor. A tesztben azt írják, hogy max rásegítés mellett kicsit több mint 1 órát bír. 240W-os a motor, tehát ez annyit jelent, hogy maximum 300Wh körüli az akku ami lehet benne. Ez pedelec mércével ma már igen kicsinek számít, amikor az 500Wh sem számít már különlegességnek.
    Nyilván esztétikusan, alacsony súly mellett nem fér el benne nagyobb akku. És ez tulajdonképpen egy ebike nem is pedelec, mert nem a tekerés aktivizálja a motort, hanem egy kapcsolóval bekapcsolod, utána folyamatosan megy. Bár gondolom fékezéskor lekapcsol.
    Én úgy gondolom ez átlagfelhasználónak nem egy nagy was ist das. Persze jópofa, de amíg nem lesz, hozzá értelmes méretű akku, addig az egésznek nem sok értelmét látom.
    Abban igazad van, hogy lemerülve minden bizonnyal könnyebb hajtani mint egy 21 kilós pedelec bringát. :)
    De hát itt már maga az alap bringa is jóval könnyebb mint mondjuk egy trekking vagy akár egy monti.
    Az biztos, hogy ha országútit vennék, eszembe nem jutna, hogy egy ilyen villanyos verziót vegyek.

    .DLL: Nem véletlenül pusztultak ki az ólom akkuk a pedelec piacról. Irdatlan a súlya.
    Nem egy design díjas a bringa amit építettél, de végül is a célnak megfelel. :)

    geotigris9:Köszi! Nem szeretek fél munkát kiadni a kezemből. :)

    A Cipollinis bikemag bemutató alatt van egy érdekes komment, kicsit máshogy megfogalmazta mint én a cikkben, de nagyon egyet tudok érteni vele: "Ezeknek a kerékpároknak a megalkotása meglátásom szerint két területen okoz gondot. Az egyik, amiről gyakran hallhatunk, az az etikai kérdés versenyeken, és KOM eredményeknél. Ezzel kapcsolatban nem kell sokat beszélni, mindent lehet rosszul, és jól is használni. Csak azért beszüntetni a késgyártást, mert valamikor megszületett Hasfelmetsző Jack, nem túl okos ötlet. Ágálni a fejlődés ellen nem eléggé átgondolt személyes meggyőződés.
    Ezen túlmenően, a rásegítés megjelenése egyes kerékpárosokat is új kihívások elé állíthatja. Aki hajlamos arra, hogy személyes kiválóságának megélését abban szereti/tudja realizálni, hogy kinél mennyivel erősebb és gyorsabb, azok is ellenséget látnak ebben az újításban. Úgy gondolkodnak, az eddigi szép világba belepiszkít ez a "valami", ami felborítja az eddigi sorrendet, ami csak zavart okoz a kerékpárosok köreibe. Ezen sporttársakban félelmet és bizonytalanságot okozhat, hogy nem tudhatják, ki és milyen szituációban előzi majd meg őket. Annyira félnek a hamis önértékelésük mankóinak esetleges elvesztésétől, hogy nonszensz kijelentésekre is merik ragadtatni magukat. Pedig a kerékpárok megalkotói, újítói egészen biztosan nem irigységre akarják nevelni az emberiséget"

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #88 üzenetére

    A Fox 36-nak mint a neve is mutatja 36mm-es becsúszói vannak! Az enduro world seriesben is használják. 60-al csapatnak vele a kövek, gyökerek között. Ez a villa egy brutál masszív darab. Vess erre a videóra egy pillantást, hogy mennek a Fox 36-os villával: [link]
    Szerinted ezt egy gyenge villával meg lehetne csinálni? Az nem lehet, hogy neked egy fox 32 volt benne vagy fox 34? Bár már a 34-is elég masszív darab. Nekem 35-ös Pike van és már az is egy vadállat.
    Tehát a bizonytalanság nem a villa miatt lehetett hanem a geo miatt, 120-as hátsó és 200-as első rugózás abszolút inkompatibilis, de már a 120/160 is. Ezen nincs mit bizonyítani, ezek tények. Kérdezz meg egy normális szervizest bárhol, mindenki el fogja neked mondani.

    Nem hinném, hogy akkora gebasz lenne a CX-el, mivel rengeteget eladnak belőle. De mivel kikönnyített, ezért nyilván nem bír annyit mint a normál performance. Mondjuk így felhúzva már a tiéd is kérdéses lesz.
    Egyébként a CX-nek pont ez a lényege, hogy 25-ig nyomatékosabb legyen, hegyen ennél nagyobb sebesség nem is kell fölfelé.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #88 üzenetére

    A 120mm-es vázat egyébként nem vandálkodásra tervezték, hanem inkább sportosabb, túrázós felhasználásra.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #92 üzenetére

    Az előbb mondtam, hogy azt a vázat ami neked van, nem építették gyárilag Fox 36-al!
    De belinkelem még egyszer: [link]
    Azért nem érted, mert nem ismered a MTB kategóriákat, és adott felhasználási területeket.
    Ha a bringa érezhetően bizonytalan volt a kisebb villával, akkor az lehetett amiatt is, hogy esetleg balesetes volt és kicsit el volt hajolva. Egyébként itt egy gyári leírás a Fullseven-ről: [link]
    Itt is Fox 34-es van benne 120mm rugóúttal.
    Egy 120-as Trail váznak semmiképp sem kell 200-as DH teló. Ez teljességgel kizárt.
    Egyébként a fejcsőnek sem tesz jót, hamarabb elrepedhet, mert nem egy ilyen geometriára lett tervezve.
    Ha 200mm rugóút kell neked villában, akkor a vázad is legyen DH, akkor lesz összhang.

    Kasya:Köszi! Konkrétan ez is inspirálta a cikket, hogy sehol nincs egy ilyen átfogó leírás a témáról. Az ebikeshop.hu és ambringa.hu oldaláról letölthető egy kis kézikönyv, ami tartalmaz hasznos infókat, onnan is idéztem pár részt a cikkben, de összességében sok mindent nem említett amit viszont fontosnak tartottam, szóval összegyúrtam egyet a saját tapasztalataim alapján. :) Ők inkább kereskedői szemmel írtak, nyilván főként a pozitívumokra hangolva, én próbáltam bemutatni a negatívumokat is, egy átlag felhasználó szemével.
    És menettapasztalatokról sem írtak, csak ilyen általánosságokat mondanak. Ettől függetlenül azok a leírások sem rosszak és nagyon sok mindent megtudsz azokból is ha még nem vagy képben a témában.

    A kérdéseidre válaszolva:
    Esőt, sarat nagyon jól tolerálja, legalább is a minőségi rendszerek. Nekem ilyen jellegű gondom még nem volt, de hallottam már olyat, hogy beázott. De ez igen ritka és egyedi eset lehetett.
    Ettől szerintem nem kell tartani. Én már mentem vele sárban, esőben, semmi baja nem lett. Arra érdemes figyelni, hogy nagynyomású mosóval ne mosd, bár ez a bringának amúgy sem tesz jót, nem csak az elektromos rendszernek. És ha bringa szállítón van mondjuk az autón, akkor ha esik az eső takard le a motort pl egy zacskóval vagy valami nejlonnal. Mivel menet közben a turbulencia miatt esetleg lehetnek beázási gondok. Illetve az akkut és kijelzőt is érdemes levenni a szállítás idejére.

    Egy villacsere ugyan úgy működik mint egy normál bringán, középmotorosnál még kerekek is szabványosak.

    A túrázást célszerű úgy összehozni, hogy emelkedőn ne merüljön le. Mész vele pár teszt kört, hamar ki lehet tapasztalni, hogy kb mi a hatótáv. Utána már simán lehet tervezni. Ha sík úton lemerül az nem akkora gond, mivel csak megindítani nehezebb, de menet közben már nem vészes. Nagyobb emelkedőre viszont kb lehetetlen küldetés feltekerni egy 21-22 kilós bringát. Ezzel mindenképp számolni kell. Nagyobb túrákhoz két lehetőséged van, vagy viszel egy tartalék aksit magaddal, vagy a töltőt viszed és betervezel egy kocsmázást vagy kajálást, ott meg akár 1 óra alatt 40% körül tud visszatölteni. A töltője egy fél kilós csomag kb, és az akku 2,5kg körül van. Legalább is a Bosch-nál így van. Ha montizol akkor marad a hátizsák, de trekkingnél könnyebb dolgod van, mert a túratáskába kényelmesen befér egy pót akku vagy a töltő, vagy akár mindkettő. 2 akkuval elég nagy a hatótáv. Annak azért az esetek nagy részében elégnek kell lennie, még az Alpokban is, nemhogy idehaza.
    De ha megmondod kb milyen felhasználásra, távra és szintekre kellene, kb meg tudom mondani mire számíthatsz. És tudok ajánlani bringát.

    A KTM és a Scott is egy prémium árazású termék, én igazán egyiket sem ajánlom. Cube, Bergamont, Haibike inkább.

    A Gül Baba videóban hallható zene: Terry Lee Brown Junior - East 2 West

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #94 üzenetére

    Ha 0km-es volt akkor már a boltban cseréltek benne villát, mert gyárilag ebbe biztos nem volt Fox 36, dupla vállas meg még annyira sem.
    De ha neked így jó, használd így. Csak jó tanács volt, nem muszáj elfogadni amit mondok. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #96 üzenetére

    De gondolom annak hiszel amiket belinkeltem. Én itt sehol nem láttam Fox36-ot, csak ezért furcsálltam. Meg miért adna egy gyár 120mm rugóutas Trail váz mellé 160-as Enduró villát? Totál értelmetlen lenne, na mindegy.
    Egyébként én sem vagyok elájulva a Fox-tól, én személy szerint jobban kedvelem a Rock Shox-ot. Régebben meg én is Marzocchi párti voltam. A 66 RC3-as volt a kedvenc villám.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #98 üzenetére

    A Fox 34-es 120,140,150mm-el is készül.

    Még ha limitált verzióról van szó, akkor sem csinálnak meggondolatlan építéseket.
    Olyanról még nem hallottam, hogy a Bosch gyári specifikációit átprogramozta volna egy gyártó.
    Ez azért vet fel kérdéseket, mert ez esetben a Bosch nem adna rá garanciát.
    A gari úgy vonatkozik rá, ha nem piszkálod meg.
    A Nyon mellé tudsz letölteni olyan szoftvert amivel állíthatod, hogy adott rásegítésen belül hány %-ot segítsen, ezzel nincs is gond, de tuningolni nem tudod, tehát a max teljesítmény adott. Amennyiben ezt átírod valahogy az egészen biztos, hogy gari vesztéssel jár.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz 6030D #100 üzenetére

    A sétáló funkcióra gondolsz? :) Igen, van némelyiken ilyen gomb, amivel 5km/h órával megy a motor, tekerés nélkül is. Nekem még nem volt rá szükségem, de gyengébb felhasználóknak esetleg jól jöhet ha fel kell tolni valahova.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz 6030D #103 üzenetére

    Ezek a rejtett tartalékok esetleg akkor lehetnek megoldások ha majd annyira fejlett lesz a technológia, hogy sokkal nagyobb kapacitásúak lesznek az akkumulátorok. De egyébként én még soha nem jártam úgy, hogy idő előtt lemerültem volna, ismerem a gépet, tudom jól, hogy lehet vele tervezni. Ha ismerem a túra adatait, mint táv és szint, abból tökéletes pontossággal meg tudom saccolni, hogy elég lesz e az 500-as akku, vagy kell a másik is. És azt is tudom, hogy kb milyen rásegítésen kell tekerjek, és mennyit kell saját erőből beleadni. Pár tesztkört mész a bringával, utána kitapasztalod.

    Ha kikapcsolod a rásegítést elég nehéz felfelé tekerni. Persze az sem mindegy, hogy most egy merev vázas XC pedelec-ről beszélünk, vagy egy össztelós AM/Enduro pedelec-ről. Az össztelósat nyilván még nehezebb lesz fölfelé tekerni, mert bár lock van rajta, teljesen nem zár le.
    A középmotorosnáll van egy kis ellenállása a motornak is, de szerintem ez nem jelentős. Sík úton igazából semmi gond nincs, nagy emelkedőn beszarsz, azt garantálom. :) Enyhe emelkedőkön el lehet vele maszatolni, de nagy hegymeneteket már nem lehet tervezni.

    RBJ: Sajnos rövidebben nem tudtam összehozni, pont ez volt a lényeg, hogy egy sok mindenre kiterjedő, alapos bemutató legyen. Kisebb leírásokból sokféle fellelhető a neten.
    Igazából a cikk első két oldalán már választ kapsz a kérdésedre. :) Igen, van olyan modell amiben van visszatöltő funkció. Ezek a direkt hajtás agymotoros bringák. Van ellenállása a motornak generátor üzemmódban, mint egy motorfék valóban. Aki nem szeret gyorsan menni lefelé annak jól is jön, mert kíméli a fékeket. Érezhető a visszatöltés, de ehhez nagy ereszkedések kellenek. Szerintem annyira nem jelentős, de egy túra trekkingen azért látom értelmét.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Atos23 #111 üzenetére

    Valóban, a rásegítés leginkább a túra végén jön jól. :)
    Átalakítószettből érdemes komplettet venni, kérdéses, hogy kompatibilis lesz e a motor az akkuddal és a vezérlővel. Illetve terephasználatra az agymotor csak korlátozottan használható, de ezt részletesen írtam a cikkben.

    Devid_81: Igyekeztem az ismertebb rendszereket megemlíteni, meg amivel tapasztalatom van, de annyi egyéb is van, hogy lehetetlenség mindent beleírni egy összefoglalóba.

    Redneck: Elolvastad a cikket? Hol írtam olyat, hogy a pedelec bringát nem kell tekerni? :)

    f4lcon: Ezt nem teljesen értem. Ha veszel pl egy Bosch rendszeres bringát, majd veszel hozzá tuningot, akkor szerinted a tuning chip gyártó vállal majd garit a bringára? :) Ez nem így működik. Akkor bukod a garit ha gebasz van a motorral, max akkor nem bukod ha nem veszik észre a módosítást.
    És az sem igaz, hogy a shimano letilt a tuningnál, azok a rendszerek is kijátszhatóak.

    kovgab: Mindenki azért fizet ami neki fontos! :) Egyébként a pedelec karbantartása sem áll másból mint egy normál kerékpáré. Az elektromos rendszert nem tudod karbantartani. Azt szervizben tudják cserélni/javítani ha gond van vele.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Devid_81 #129 üzenetére

    Köszi, igyekeztem! :)
    Vannak azért, de valóban nem sok. Bár ha abból indulok ki, hogy egy ebikeshop szintű szalon működőképes Magyarországon, akkor azért nyilván van rá kereslet idehaza is.
    Amit a tescoban láthattál az szerintem a cikkben is említett gagyi villanyrobogó lehetett, pláne 10 éve. :) Az biztos nem pedelec kerékpár volt.

    Redneck: Nem kevered az ebike-ot és a pedelec-et? A pedelec az egy teljes értékű kerékpár.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz #79335424 #132 üzenetére

    Ahogy f27 is említi, a fékezésre is be tud kapcsolni a generátor üzemmód, de nem minden modellen működik így, általában azzal a kapcsolóval aktiválod a generátor módot amivel a rásegítést is tudod állítani. És hidd el, ez sajnos nem jelentős mértékű visszatáplálást jelent. Nagyobb szint ereszkedés mellett érzékelhető, de nem számottevő.
    Fokozatmentes agyváltók egyébként léteznek, ilyen pedelec-et is találsz, ami ilyen váltóval van szerelve.
    A hydro alapú erőátvitel, fene tudja.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz orion1025 #139 üzenetére

    Köszi, hogy írtál! Kell ilyen is. :) Már hiányoltam az ilyen megmondó embereket.
    Gondolom a cikket nem olvastad el, életedben nem próbáltál ilyen bringát, de nyilván jobban tudod mint az aki használja. Ha veszed a fáradtságot és elolvasod a cikket, amit kommentelsz, akkor talán nem írsz le ilyen butaságokat. És ilyen kamu dumákkal, hogy bmx-el feltekersz a Gül baba utcán, vagy hasonlón, ne égesd már magad. :)

    Azzal én teljesen egyet tudok érteni, hogy valakinek nincs szüksége egy pedelec bicajra, azzal viszont már nem, hogy engem bárki lenézzen emiatt. Ráadásul olyan akinek nem sok köze van úgy általában a kerékpározáshoz.
    Alapvető különbség lehet még köztünk, hogy én nem azért bicajozom (több mint 20 éve) mert menő, meg lehet vele dicsekedni.
    És lehet furcsán hangzik, de az edzőterembe sem azért járok súlyzózni mert a csajoknak akarok feszengeni a facebook-on. :)

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #141 üzenetére

    Teljesen feleslegesen téped a szád, illetve a billentyűzeted. :) Az ilyen felfogású embereknek úgy sem magyarázol meg semmit. Aki addig nem jut el, hogy elolvasson egy cikket, mielőtt aláböfög valami baromságot, ráadásul nem egy tegnap regisztrált tag, annak aztán mondhatod. :DDD
    Nem érti, és nem is akarja megérteni, csak élből elutasító, és lenéző. Tipikus példája annak akiket a cikkben is említettem.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Kolondrum #144 üzenetére

    Attól függ, miről beszélünk, a pedelec az teljes értékű kerékpár, a nagy teljesítményű ebike már valóban bringa-motor keveréke.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz #79335424 #146 üzenetére

    Épp ez az, hogy semmi kedvem vitatkozni. :) Értelmesen beszélgetni már inkább.
    Nem mindenki ugyan arra használja a bringáját, a pedelec lehet sportszer is meg az is amire te használnád.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz #79335424 #152 üzenetére

    Nyilván az elektromosság sem ingyen van, az akkumulátorok előállítása, illetve az elhasználódottak tárolása, esetleg újra hasznosítása sem megy káros anyagok kibocsátása nélkül. Viszont azt azért be kéne látni, hogy a benzin és gázolaj pöfögtetése világviszonylatban egy zsákutca, legalább is ami a környezetre gyakorolt hatását illeti. Mindenki tapasztalja, hogy iszonyatosan felgyorsult tempóban megy tönkre a föld. Ha ez így megy tovább 40-50 éven belül itt nem lehet egy slukk levegőt.
    Az elektromos közlekedés mindenképpen jót tenne a légkörnek. Persze sok egyéb tenni való is van, de szerintem azokat a megoldásokat kéne szorgalmazni amik kecsegtetőbbek a környezet szempontjából. Sajnos az akkumulátorok fejlődése megrekedt egy szinten, és ez meggátolja az elektromos járművek tömeges elterjedését. Ez egy kulcs kérdés lesz a jövőben, hogy az akkumulátorok fejlődése milyen irányt vesz.

    Devid_81, f4lcon: Értelmes embereknek lehet érvelni, hülyéknek nem. Aki értelmes érvek helyett csak képtelen hazudozásokra képes, az soha nem lesz vitapartner. Minden értelmes ember tudja, hogy egy 20%-os emelkedőn egy BMX áttétellel még Lance Armstrong fénykorában sem tekert volna fel, mert fizikai képtelenség!
    Ilyen embernek mit akarsz te megmagyarázni? :D

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz #79335424 #180 üzenetére

    Hát ha továbbmegyünk, igen. Tényleg túlzottan elszaporodtunk. A migráció sem véletlenül alakult ki. A legszegényebb társadalmak szaporodnak a legjobban.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Kolondrum #182 üzenetére

    Pedelec-re gondolsz vagy ebike-ra? Csak mert a pedelec-et nem igazán van értelme motorhoz hasonlítani.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Kolondrum #185 üzenetére

    Egy normális pedelec bringa 20 kiló körül van. Ezt simán fel lehet vinni az emeletre, én is napi szinten viszem fel le a bringáim. Soha nem tartanék egy bringát a szabad ég alatt, de még csak fűtetlen helyen sem, mert nagyon nem tesz neki jót, nem csak a lopás a probléma. Mellesleg a motort sem sokkal bonyolultabb ellopni, mint elvágni egy kerékpár zárat.
    Ha csak közlekedési eszközként tekintesz a két kerekűre, meg élveznéd a tempót is, akkor valóban motorban kell gondolkozni. Vagy veszel egy nagy teljesítményű ebike-ot, de az meg sokkal drágább lesz mint egy robogó. Lehet nem jött át a cikkből, vagy nem olvastad elég figyelmesen, de a pedelec bringa is sportszer! Azt tekerni kell, nem a motorok, robogók teljes kiváltására szolgál.
    A pedelec bringa is sokoldalú, például elmehetsz vele olyan helyekre ahova motorral nem tudnál. Pláne ha mtb-ról beszélünk. Tehát a 2 dolgot semmiképp se keverjük, mármint, motor és kerékpár, akkor se ha rásegítéses.

    Somatom:Ezt nem teljesen értem, hogy nem lehet bicikli üzemmódra váltani. Ha lemerül az akku akkor a rásegítő motor nélkül is lehet tekerni a pedelec-et, akár agymotoros, akár középmotoros, csak kicsit nehezebb hajtani, mivel nehezebb súlyra mint a hagyományos bringa. Attól, hogy lemerül az akku még nem tiltja le, nem fékezi le a hajtást. A 25-ös korlátozást meg sok esetben ki lehet iktatni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz #79335424 #188 üzenetére

    Tisztában vagyok a működésével, elég régóta foglalkozom a témával. Meg úgy általánosan a kerékpárokkal is.
    Fentebb azt írtad, hogy azt mondta a srác, nem lehet bicikli üzemmódra váltani. Na én erre mondtam, hogy nem értem, mert ez így nem igaz. Nem kell megvárni, hogy lemerüljön, simán kikapcsolod a rásegítést és már is érezheted milyen rásegítés nélkül tekerni.
    Egyébként így már érthető, hogy mit mondott a srác, valóban a pedálozással megforgatsz a középmotorban egy két fogaskereket, de azért ennek nem túl nagy az ellenállása. Simán tekerhető. A fő hátráltató tényező a súlya, illetve az, hogy elöl nincs első váltó (bár van amelyiken van), tehát az áttételezés miatt sem könnyű hajtani ha emelkedő van. Rásegítés nélkül a középmotor áttételezése egy kb 40-es lánctányérnak felel meg, ami emelkedőn sok lehet ha nem megy a motor. Az agymotoros annyiból jobb, hogy minden esetben lehet első váltót használni, de a plusz súlya miatt azt sem lesz könnyű emelkedőre feltekerni, rásegítés nélkül.
    De ez edzettség függvénye is, ezért nehéz erre általános választ adni, én enyhe emelkedőn eltekerem rásegítés nélkül is, viszont már nem tegnap kezdtem kerékpározni, biztos van akinek nem menne így. Ha legközelebb kipróbálod, kapcsold ki a rásegítést és tekerd egy kicsit úgy. 5Egyébként 50-60km-es hatótávval mindenképpen számolhatsz.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    Sokféle képen lehet használni az elektromos rásegítésű kerékpárokat. Nos, aki szerint ez nem sport, az nézze meg ezt a videót! Számomra ezt jelenti a pedelec.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #195 üzenetére

    Ez még azért vállalható, persze kell hozzá a megfelelő technikai tudás.

    Clever0: Ha az ösvényen maradnak lefelé, semmi problémát nem látok ebben. Magyarországon túl van lihegve ez a kérdés.

    jocomen: Esetleg a Pinion, talán ez a legjobb. Lehet kombinálni hátsó agymotorral is: [link]
    Viszont ez nagyon zsebbenyúlós, már maga a Pinion is egy vagyon.

    6030D: Szerintem az plusz-os gumiméret mellett van, 2,35 vagy 2,5 szélesség mellé az 1,3-as nyomás még tubeless-el is kevés.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f4lcon #201 üzenetére

    Na jó, de ez egy XC gép! Ha valakinek durvább terepre kell a bringa, akkor össztelós kell, nagyobb rugóúttal. Abban több az anyag, nyilván nehezebb is.
    Lehet, hogy pár kilóval könnyebb, de biztos, hogy nem cserélném el az enyémre, mert amire nekem kell a monti, arra ez a karbon XC nem jó.
    XC gép mindig könnyebb mint az AM vagy Enduro, de maga az elektromos rendszere ugyan az a Bosch.

    Szerintem nagyobb távokra is bőven jó lehet a pedelec, de nyilván nem motor. Városon belül teljesen jó megoldás a pedelec bringa, de mondjuk két település között, a főúton, már inkább egy robogóval közlekednék, ha mindenképp a kétkerekű az alternatíva és nem akarunk leizzadni.

    joysefke: Nem most kezdték a montizást, az biztos. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Teasüti #203 üzenetére

    Hát nem dísznek van ott az a 75Nm-es Bosch motor. :D Ha benyomod a Turbo-t, akkor kb a falon is felmész.
    A sportot úgy összességében értettem, azért egy olyan kör azon a pályán, embert próbáló, hiába pedelec. Csak azért linkeltem példaként, hogy lássák azok is, akiknek idáig a pedelecről a 70 éves nagypapik jutnak eszükbe, amikor mennek bevásárolni a kosárkával. Lehet ezt másképp is használni.
    A pulzusra visszatérve. 153-as pulzus már azért nem bohóckodás szerintem.
    Egyébként meg ez edzettség függő is. Az, hogy Te ennél magasabb pulzussal tekersz síkon, még nem jelenti azt, hogy edzettebb vagy mint aki alacsonyabb pulzus mellett teker, mivel a pulzus az edzettséget is megmutatja. Kérdezd meg Deicide fórumtársat, szerintem tudna erről mesélni. Szerintem ott ahol ő 130-as pulzussal teker, más 170-el. :D
    És a pedelec-et sem feltétlenül kell max rásegítésben hajtani. Én eco-ban hajtom a túra kb felén, simán felmegy 170-re is a pulzusom.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Teasüti #205 üzenetére

    Ismerem az érzést, én sem nagyon tudok lassan menni. :) Emlékszem még 3 évvel ez előtt egy Alpinbike-os túrán. Akkor még nem pedelec-et használtam. A túra elején végig kb elöl mentem, még meg is jegyezte a túravezető, hogy nagyon jól bírom. De olyan 30km meg 1000m szint után kezdtem érezni, hogy bajok vannak. :D Mondjuk arra a napra irdatlan meleg is jutott, kb 35-36 fok. Egyfolytában szomjas voltam, de annyira, hogy úgy érzetem magam mint aki a kiszáradás szélén van, pedig ittam rendesen. Szerintem a kajálásom sem volt a legjobb.
    És a pulzusom kegyetlen magas volt, nem is nagyon tudott megnyugodni. Akkor pont nem volt nálam pulzusmérő, de érzésre 170-180 biztos volt, talán még 180 fölé is benézett. Szó szerint beszenvedtem magam a "célba". Az utolsó 20km és 500m szint olyan volt mintha az életemért küzdöttem volna. :) Megittam kb 7 liter folyadékot, de úgy, hogy nem emlékszem rá, hogy egyszer is vizelni kellett volna, azt úgy elpárologtattam.
    Ha az elején nem megyek úgy mint a barom, és beállok egy közepes tempóra, akkor biztos, hogy a végére ennyire nem fogyok el. Sajnos ha a lelkesedés és az edzettség nem közel azonos, akkor könnyen bajba kerülhetünk. Ez volt az első túrám az Alpinbike-al, lelkesedés meg volt, csak már az edzettségem nem volt a régi. Hiába járok napi szinten bringával, a hegy, terep, az egész más, és ha az ember ezt nem csinálja heti rendszerességgel, akár több alkalommal is, akkor bizony nagyon hamar el tud fogyni az erdőben.

    6030D: Igen, ez így van! Nagyon nem mindegy, hogy ki milyen körülmények között használja a kerékpárját. Én emelem kalapom egy kemény országútis előtt is, de a terep az egész más. Azonos távon sokkal többet kivesz az emberből. Pláne ha lefelé is szereted ereszteni és nem célod, hogy elessél, akkor fejben is ott kell lenni, ez pedig megint csak sok erőfeszítést igényel, pláne akkor ha már elfáradtunk a sok terepezős szinttől. És nem csak a lábat, hanem úgy az egész testünket kifacsarja. Mondjuk nincs ezzel baj, mert én szeretem ezt az érzést. Amikor tiszta koszosan, izzadtan, fáradtan hazaérkezem. :) Ezt én egy pedelec montival is meg tudom csinálni, ezért nézek sokszor értetlenkedve emberekre amikor meg akarja nekem magyarázni, hogy én a pedelec montival nem sportolok, meg a 70 éves nagypapáknak való.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    Egész jó vételnek tűnik: [link]
    Barátnőnek, és alacsonyabb embereknek jó lehet.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz 6030D #209 üzenetére

    Lehet, hogy a legkisebb méreten nincs merevítés. Nekem amúgy nincs bajom azzal a merevítéssel, bár kétségtelen, hogy néha elég rondára sikerül, de van aki azt is megoldja esztétikusabban.
    Felszereltségben úgy látom ugyan az.

    Devid_81: Pedig átlag felhasználó szempontjából a Wh az érdekes. Ez alapján tudsz kb hatótávot kalkulálni. Igen, valóban könnyű kiszámolni, V szorozva Ah-val és megkapod a Wh-t.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz deicide #214 üzenetére

    Illetve a nyugalmi pulzus is változik az edzettségnek megfelelően. Legjobb formámban 45-50 körül volt.

    customer114: Szia! Nincs tapasztalatom velük. Az elektromos rendszerük Bosch, tehát ott gond nem lehet. A váz geometriák viszont nem tetszenek. Főként az össztelós Tosa néz ki furán. Kb Gepida szint, nem rossz, de azért nem egy top termék.

    joysefke: Igyekszem erre majd figyelni, de általában sokat iszom. Főleg nyáron. Ott az volt a baj, hogy szarrá hajtottam magam, és nem volt meg hozzá az edzettségem. Hazaérve még bő 1 órát 100 körüli nyugalmi pulzusom volt. Pont ezeket kerülöm el a pedelec montival. Sajnos már nem fér bele az életembe az a hegyi edzés mennyiség mint régen. Komolyan irigylem azokat akik megengedhetik maguknak a heti 3-4 terepezős, sok szintes tekerést. :) Nekem ilyen max akkor lesz ha nyerek a lottón.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #225 üzenetére

    Szerintem valamit nem jól mérsz, annak a Bulls-nak nem lehet 63,5 fokos fejcsőszöge, az már DH érték lenne.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #228 üzenetére

    Ha jól láttam az a Bulls egy 120mm-es fully. Ebben a kategóriában 68,5-69 fokos fejcsőszögek a jellemzőek, de 67 foknál laposabb semmiképp nem lehet. 65,5 körül a 160-170mm-es Enduro gépek fejcsöve szokott lenni.
    Rosszul méred, ez biztos.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #225 üzenetére

    Ilyened van? Légy szíves nézd meg a gyári geometria táblázatot. Ott van, hogy 69 fok a fejcsőszög. Vagy a mérőd rossz, vagy te méred rosszul.
    Értsd meg, hogy egy 120mm-es Maraton/Trail bicónak nem lehet 65,5 fokos fejcsőszöge, mert szarul is mászna. Ilyen szögek az Enduro-ban vannak.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz f27 #232 üzenetére

    Én úgy gondolom, hogy nem a gyárban mérik rosszul, hanem az otthoni mérésben lehet az a minimális eltérés. :)
    150-es hátsó út és 200-as első mellett még szép, hogy lapos a fejcsőszög. :) Nem is értem, hogy jön ez ide?
    Itt most a 120/120 ról van szó, aminek semmilyen körülmény között nem lehet 65,5 fok, csak úgy ha valami elcseszettül nagy villát teszel bele, ami annyira hazavágja a geot, hogy ilyen extrém lapos szögek jönnek ki. De a képed alapján abban egy Recon villa van, ami megfelel a gyári specifikációnak.

    Egyébként ahogy 6030D is mondja, ha a hátsó rugózásban történt változás, pl egy kisebb szemtávú tag, esetleg nagyon alacsony levegőnyomás, az is okozhatja, hogy elmászik az eleje. Egy oldalról fénykép megmutatja.

    Ami a fenti képet illet, ez a szerencsétlen Haibike rendesen meg lett erőszakolva azzal a DH villával. :D

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák