Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1713 üzenetére

    A tököm tudja, hogy ez mennyire működne a valóságban, azért egy satuba befogva a zárat, más. Véleményem továbbra is az, hogy nincs az a zár amit ne vágnának le ha nagyon akarják, egy prémium erővágóval minden nyitható. 1 milliós bringát akkor sem hagynék magára ha 4db zárat tennék rá. Ha le kell zárni a bringát, mindenképpen érdemes erre egy olcsóbb gépet tartani. Máskülönben soha nem leszel nyugodt, akármilyen zárat rátehetsz.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1716 üzenetére

    Ha lezársz vele egy bringát, azért nem olyan könnyen férsz a szegecshez a szerszámmal, mint a műhelyben a satuba fogva. Ehhez nem kell szerelőnek lenni, hogy elképzeljem a szituációt. :)
    Persze azt nem állítom, hogy lehetetlen, de ez helyzetfüggő.
    Rengeteg zárat vágtam már le, mert sokszor volt olyan eset, hogy elveszett a kulcs, tulaj kérésére levágtuk. Bármi vágható, nem is feltétlenül annyira látványosan.
    Ettől még elhiszem neked, hogy egy brutál hajólánc, egy böszme lakattal, nagyobb védelem mint a Bordo 6500 hajtogatós zár, de elvágni azt is el lehet, és a szállítása kicsit macerásabb.

    Hát nézd, az olcsóbb bringa kérdés nézőpont kérdése. Én eleve feleslegesnek tartok egy 1 vagy 1,5 milliós bringát városi közlekedésre, pláne Trail montit, de ezt már kitárgyaltuk, meg igazából mindenki azt vesz meg amit akar. :)

    Városi közlekedésre bőven okés egy 150-200 ezer ft-os bringa, vagy mondjuk ugyan ez egy olcsóbb elektromos átalakító szettel ha kell a segítség. 1-1,5 milliós bringa luxus a városba, nem feltétele a városi közlekedésnek. Tehát itt kényszerről aligha beszélhetünk. :)
    És mivel a drága bicóra, jóval drágább minden, gondolok itt a láncra, fogassorra, fékbetétre, külső gumikra. Ezért a fenntartása is jóval drágább, mint mondjuk egy alap 3 X 8-as rendszerrel szerelt Cross trekkingnek. Ami amúgy teljesen kiszolgál a városban és bárhol le lehet lakatolni, a lopásveszélye jelentősen kisebb mintha valahova lezárod például a Merida eone twenty-t, amiről még a hülye is megmondja első ránézésre, hogy egy vagyon.

    nexuspolaris: Én eddig még nem láttam olyan biztosítót, akik bebiztosítják a milliós tételű kerékpárt, persze lehet azóta változott. Lakásbiztosításom nekem is van, tehát elvileg a lopás ellen be vagyok biztosítva. Ha elmegyek bringázni, akkor soha nem hagyom magára, tehát a lopás kizárt. Csak a házamból tudnák elvinni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz nexuspolaris #1718 üzenetére

    Ez jó, ennek több értelmét látom, mint azon agyalni, hogy bordo 6500 vagy bikalánc. :)

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1720 üzenetére

    Most megint menjünk bele abba a vitába amit már ezerszer leírtunk? :)
    Én az alapján ajánlottam, amit kérdeztél, amiben benne volt az erdei terep használat is. A probléma azzal volt, hogy igazán magad sem tudtad mire kell, de most úgy néz ki leginkább városba.
    Erre meg felesleges az amit vettél. Azt én elhiszem neked, hogy kényelmesebb a Trail monti mint egy átlag trekking és azt is elhiszem, hogy nagyobb élmény a használata. De ha összességében nézed, praktikum, lopás veszély szempontjából, akkor teljesen felesleges luxus, városi használatra venni egy méregdrága pedelec Trail montit.
    Játszós bringának az erdőbe ok, amikor melletted van mindig, városba meg jó az olcsóbb, amit nem kell annyira félteni és olcsóbb a fenntartása. Ez szerintem sokkal észszerűbb lépés, mint mindenre a drága montit használni. Persze nyilván azt csinálsz amit akarsz, de hiába akarod megmagyarázni, hogy a lehető legészszerűbb döntést hoztad, mert nem azt hoztad. :) A kormánymagasító azért baromság egy ilyen bringára, mert rontja az irányíthatóságot, nem erre tervezték.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1722 üzenetére

    Ezt mindenkinek magának kell tudnia, hogy neki milyen kockázat fér bele. És nyilván a költségeket is mindenki maga tudja eldönteni, hogy neki belefér e. Mindent meg lehet magyarázni, de ha alapvetően városi felhasználásra kell a bringa, nem terepre, és ráadásul le is akarod zárni, otthagyni, mert ezt használnád autó helyett is, rohangálósnak, akkor erre a célra egy olyan bringát érdemes venni ami a városi igényekre van kitalálva. Pálcás sárvédő, csomagtartó stb, és nem túl drága, feltűnő, ott lehet hagyni, nem potenciális tolvaj figyelem felkeltő. Amit Te vettél az ennek pont az ellenkezője, minden tekintetben. Ez nem jelenti azt, hogy nem használhatod városi célra, meg nem lakatolhatod le mondjuk a Blaha Lujza téren egy korláthoz, de ettől még nem ez lesz a legjobb ötlet erre a célra, akár kényelmes, akár nem.

    A kormánymagasítóval maximum a derekadat kíméled, de hogy ezzel jobban manőverezhető lesz a bringa, az nem igaz állítás.

    A motort nyilván tankolni is kell, de amúgy azt leszámítva egy felső kategóriás MTB karbantartása vetekszik egy nagy motoréval, persze ha be is vannak tartva a szerviz intervallumok. Villa, tag és csapágy szervizek, lánc, sor időben cserélve, fékolajcserék stb. Ellenben egy olcsóbb városi bicaj fenntartása aprópénz ehhez képest.

    Tehát ne érts félre, nekem teljesen mindegy, hogy Te mit használsz mire, de arra a felhasználásra amire neked is kell a bicó, van észszerűbb megoldás is.

    sxxorp: Egy minőségi erővágóval hamarabb elvágok egy bivaly láncot, mint a videóban a szegecset a csóka azzal a szegecs vágóval. Csak ismételni tudom magam, ha valamit el akarnak lopni, azt ellopják. A hajtogatós zár felára a praktikum miatt van, nem feltétlen erősebb mint egy olcsóbb lánc, ez eddig sem volt titok.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1726 üzenetére

    Egy olyan maxis gumi ami a bicódon van, kb 20 ezer darabja.
    Egy lánc 10 ezer, egy fogassor 20-30 ezer. Teló szerviz 7-20 ezerig, tag szerviz szintén. Egy teljes csapágy szett a bicódhoz, beleértve a forgáspontok és kerékagyak kb 50 ezer, fékbetétek kb 7-8 ezer. Fék olajcsere 6000 ft a két fékhez.
    Na most egy lánc kb 1000km-t bír a bringádon, ha mindig magas rásegítéssel használod és nem sokat váltogatsz, a sort is szétrángatja 2000-3000km alatt. Egy ilyen maxxis minion hátul kb 1500-2000 km alatt elkopik, főleg aszfalton. Az agyon az alu kazettatestet egy ilyen 70Nm-es pedelec motor ledarál pár ezer km alatt. Az sem olcsó, 10-20 ezer. Számolgass. Érdemes venni hátra egy Dh agyat, acél kazetta testtel. Egy ilyen agy legalább 60-80 ezer, de megúszod a kazettatest cseréket. Egy átlag 3 X 8-as trekking fenntartása vicc ehhez képest.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1729 üzenetére

    Ezt csak Te tudod, hogy neked mennyit ér meg. :) Nekem is majdnem ugyan ilyen bicóm van mint neked, engem sem érdekelnek a fenntartási költségei, mert imádok vele bringázni. De mondjuk a városba rohangálásra, itt-ott lelakatolni, egy kb 150 ezer ft értékű cross bicajt használok. A Merida eone sixty-t eszembe nem jutna váosba “koptatni”, a “verseny km-ek” az erdőbe kerülnek bele. Arról nem is beszélve, hogy egy nyugodt másodpercem nem lenne úgy, hogy lelakatoltam valahova és magára hagyom. De nem vagyunk egyformák. :)

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1735 üzenetére

    Ugyan olyan szerszámok kellenek hozzá mint egy bármilyen másik közép vagy felső kategóriás MTB-hoz. Speciális szerszám csak a lánckerék leszereléséhez kell, ez ebike típus függő szerszám.
    Bringázáshoz érdemes egy kis kézi marokszerszámot és a defekt elhárításához szükséges szerszámokat magaddal vinni. Gumileszedő, kispumpa, pótbelső. De ajánlanám a belső nélküli használatot. A felnid és gumid is támogatja. Kell hozzá speciáli tubeless szalag, szelep és tubeless folyadék. Soha tőbbet nem lesz defekted, akkor se ha 10db tüskébe mész bele. Folyadékot fél évente kell rátölteni.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1797 üzenetére

    Az első szériás eone-sixty 2016-ban fejlesztett bringa volt, 2017-ben mutatták be. Akkor kb minden tesztet meg is nyer az E-Enduro kategóriában. Egészen 2019-ig változatlan maradt a váz, csak a felszereltségen volt minimálus változtatás. Illetve megjelent az E7000-es motor az alap verziókba. 2020-ra fejlesztették az új modellt, ennel tulajdonképpen csak az első háromszöge változott, a hátsó része alu, amit az előző modelltől örökölt. A karbon váz nem azért kell egy E-mtb-ba, hogy könnyebb legyen. Alig drágább már a karbon mint az alu, cserébe könnyebb megmunkálni, és a rejtett akku esetén nagyobb merevséget ad a váz mintha aluból készítenék el. Rezgéseket is jobban csillapít, a motor rezonanciája is kevésbé érzékelhető a karbon vázban. Ettől eltekintve nekem a régebbi alu verzió jobban tetszett (nekem is ilyen van), ez a karbon verzió kicsit otromba lett.
    A 900e induló ára 7000 euro körül volt.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz HKorn #1800 üzenetére

    480mm-es láncvillával és ezzel a batár hosszú tengelytávval, nem lehet egy ügyes bringa egy kanyargós terepen, de amúgy jópofának néz ki. Bár ennyi pénzért inkább maradnék egy nagy nevű gyártó mellett, valami kiforrottabb geometriájú vázzal. Nem tudom, hogy a gyakorlatban mit jelent ez a nyomaték, ténylegesen tudja e ezt. De ha igaz amit leírtak, akkor ez a Bafang legalább kétszer olyan erős mint egy csúcs Shimano vagy Bosch rendszer. Mentem már Spitzing-el, az 120Nm, feleslegesen erős. Ez már tényleg az a kategória, hogy motor, kerékpárhoz kevés köze van. Nem is értem, hogy bringába erre mi szükség van? 70-80Nm-es 250W-os rendszereknek olyan erejük van, hogy a falon felmész egy jó áttétellel. Akkor ez minek? Én akkor már inkább valami villany motorban gondolkodnék.
    Sur-Ron vagy KTM Freeride-E
    [link]
    [link]

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz HKorn #1805 üzenetére

    Elég ránézni erre a bafang-ra, azért nem egy Shimano/Bosch/Brose szint. Biztos erős, de nagy dög, nehéz, hosszú láncvilla kell hozzá. 6000 euro-ért nekem aztán biztos nem kéne. El kell dönteni, hogy mit szeretne az ember, bringázni vagy motorozni. A ma kapható prémium, szabvány pedelec rendszerek ereje bőven elegendő az élvezetes kerékpározáshoz. Így is nagyon durva ha felnyomod max-ra, nem sok bicajos tudja tartani veled a tempót. Ha valakinek ez kevés, akkor meg már minek a pedál? Ez az Exess se nem bringa, se nem motor, valahol a kettő között. Bringásokkal unalmas lesz együtt menni, motorosokhoz meg kevés lesz. Ráadásul az 1000W mellé a 768Wh aksi lóf@sz. De ha veszel egy Sur-Ron-t vagy egy KTM Freeride-ot, azzal simán elmész motorosokkal is csapatni cross pályán, nem nagyon fogsz lemaradni. Ha meg bicajozni akarsz, de kell egy kis plusz kraft, arra ott a pedelec. Szóval én ezeket a bivaly erős, de még bringának látszó gépeket nem tudom hova tenni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz HKorn #1807 üzenetére

    A tiéd szorozd meg kettővel, kb ennyivel erősebb egy Shimano E8000-es pedelec rendszer vagy mondjuk egy Brose. Akinek ez nem elég, az vegyen motort, szerintem. :)

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz big-J #1810 üzenetére

    Na várj már egy pillanatra, pontosan mit próbáltál? Előző generációs Bosch-t vagy az újat? Azért egy Shimano E8000 vagy egy Brose S eléggé ott van a szeren. Egy E8000-es 2,8kg. Egy ilyen Bafang hány kg? Ráadásul egy E8000-ben rendes Hollowtech tengely van, nem négyszög meg ISIS. A Brose belső szíjhajtásos, nincs rezonancia. Te ezeket motoros szemmel nézed, úgy persze, hogy lóf@sz a teljesítménye. De arra bőven elég, hogy felcsörlőzzön a legnagyobb hegyre is, persze kell neked is dolgozni rajta, végül is ettől kerékpár és nem motor. És, hogy miben tud többet? Egyrészt abban, hogy rendes tömítése, csapágyazása van, viheted terepre, sárba, dzsuvába, nem fog beázni. Mehetsz vele a legdurvább terepen is. Nem vagyok biztos benne, hogy a fos kínai középmotor is bírja a sarat meg a durva terepet hosszútávon. Van ismerősöm akinek már 100 ezer km van a Bosch motorjába. A kínai is elmegy ennyit? Ezeknek van rendes szerviz háttere is, nem úgy mint a noname fosnak. Biciklizéshez, terepre a 25-ös limittel semmi baj nincs. Fölfelé az sok esetben XC világkupa tempó, síkon és lefelé meg úgy is kikapcsolom a motort, mert az akkuval is takarékoskodni kell ha rendes távot, szintet akarsz menni. Amúgy a 25-ös korlát kijátszható ha nagyon szeretnéd, nyilván vannak hátrányai, veszélyei, de megoldható. Te ezt nem bringás szemmel nézed, ezért nem érted, neked az kell hogy húzd a gázt és száguldjon alattad a gép. Nincs ezzel baj, de akkor motorokhoz hasonlítsd a géped, ne kerékpárokhoz. A pedelec alapvetően egy sportszer, nem gázkaros motor amivel 100-al mész. Kevered a szezont a fazonnal. Egy 2,8kg-os, 70Nm-es, Buetooth-os, megbízható Shimano motor egy mérnöki alkotás. Olyan ereje van, hogy a falon felmész fele, persze kell mellé rendes váltó, rendes áttétellel. Bringás szemmel nézve ez több mint elég. Szerintem tökéletesen működnek, a láncot eltépné ha olyan primitíven működne mint ahogy mondod.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz big-J #1810 üzenetére

    Egy prémium e-bike nem csak a motortól annyi amennyi, mondhatni az elektromos rendszer a kisebb része az árnak. A karbon vagy prémium aluváz, az összes többi alkatrésze viszik el a költségek nagy részét. Próbálj ki rendes terepen egy Specialized turbo levo-t vagy egy Merida eone sixty-t, az épített fos egy furkósbot ezekhez képest. Lehet, hogy erős, de mellé 50kg és úgy kanyarodik mint egy csuklós busz. De megértem, hogy van akinek ezek gyengék, erre is van megoldás: [link]

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz big-J #1810 üzenetére

    De ha már építés, és villany motorozunk, akkor ez már valami: [link]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz big-J #1814 üzenetére

    Te most amúgy agymotort hasonlítasz középmotorhoz vagy konkrétan mit mivel? 250W-os szabvány pedelec-hez ne hasonlíts jóval erősebb motorokat. Én nem tudom mit vártál, de nem igazán tudom elképzelni, hogy a jelenlegi top pedelec rendszereknél kéne e jobban működő. Abszolút tökéletes bennük a nyomatékszenzor, nagyon jól működik az adaptív fokozat, amikor pedálozás alapján ő dönti el a rásegítés mértékét. A nyomatékot biztos, hogy visszaveszi váltásnál, máskülönben 100km után szakadnának a rajta a kerékpárláncok. Nekem az is tetszik, hogy amikor abbahagyod a pedálozást nem áll le azonnal, hanem még egy kicsit tol. Ez is azért van, hogy meredek emelkedőn, technikás terepen, amikor abba kell hagynod a pedálozást egy pillanatra, ne álljon meg mint a szög. Alacsonyabb fokozaton kevésbé érezhető egyébként. Rendes terepen kéne menned vele, nem egy parkolóban. Akárhogy is próbálkozol, terep bicajt soha nem fogsz tudni úgy megépíteni, ami felveszi a versenyt egy gyári építéssel. Én ennek nem látom értelmét. Ráadásul ami pénzt beleteszel, már az is elég közel van egy jó minőségű, gyári géphez. Nekem tapasztalatom a szabvány pedelec rendszerekkel van, mentem pár kínaival, ezekhez képest egy Bosch vagy Shimano űrtechnika. Sokkal erősebbek, jobbak, finomabb működésűek. Nagy teljesítményű e-bike-al kapcsolatban csak Spitzing-es tapasztalatom van, ezzel mentem többször is, mert a rokonságomban is van egy meg az Eurobike-on is próbáltam, jó jó, de az már motor, feleslegesen erős, meg nehéz az egész szerkezet. Nem kerékpár, nekem meg kerékpár kell. Olyan kerékpár ami technikás, meredek terepen 99%-ban úgy viselkedik mint egy profi analóg Enduro MTB. Országútiban amúgy én sem értem a koncepciót, még ha nem is "az a csodálatos jármű" jut róla eszembe, a flexi karokkal :D. 300Wh akku nagyon kevés lesz szerintem, 500 a minimum egy szabvány pedelec motor mellé. Nagyobb túrákra 1000Wh-val megyek, egy akku a bicón egy a hátizsákban. Ezzel megyek akár 3000m szintet is.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz big-J #1817 üzenetére

    Nekem teljesen mindegy, hogy mit építesz. :) De azt hiába akarod megmagyarázni, hogy Te jobbat építesz mint a prémium gyáriak, mert ez hülyeség. Erősebb motort lehet bele tenni, de hogy megbízhatóbb lesz e, meg irányításban az egész szerkezet akár csak megközelíti e egy gyári eMTB szintjét, az azért erősen kérdéses. Azt elhiszem, hogy építesz olyat ami oda vissza veri a szabvány pedelec-et erőben, ha neked ez a fontos, ok, de ez csak egy tulajdonság,a többi fontos kérdésben meg alul marad. Túra/aszfalt felhasználásra még amúgy értem is a koncepciót, mert ott belefér az, hogy nem annyira ügyes a gép irányításra, de a terep felhasználást már kevésbé értem, erre vannak jobb megoldások is.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz big-J #1817 üzenetére

    De ne érts félre, én nem akarom neked megmondani, hogy mit építs, miért is akarnám? Felőlem építhetsz egy 3 személyes kanapét is villanymotorral! :D Semmi közöm hozzá. De ez egy fórum, ahol mindenki elmondja az álláspontját, esetleg ütköztetjük a véleményünket. Az én álláspontom az, hogy a gyári építéseket nagyon nehéz házilag megközelíteni. És ott már az ár is elszalad ha minőséget akarsz. Ez igazán terep használatnál éleződik ki nagyon, aszfalton, túrán nem annyira. És érdemes szétválasztani a kerékpárt a motortól. A pedelec és ebike élesen elválik egymástól!

    De azt nem mondtad, hogy pontosan melyik motort próbáltad? Meg a 25km/s korlátozásba is belekötöttél, ami nem azért annyi mert ennyire képesek, hanem mert a KRESZ ezt írja elő, hogy kerékpár tudjon maradni! Pontosan milyen motorokat hasonlítottál össze? Ezt is tudni kéne.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz big-J #1821 üzenetére

    Erről az Exess-ről most hallottam először, kerékpár gyártásban nem hinném, hogy különösebben nagy múltja lenne, ahhoz képest meg drága.
    Abban egyetértek veled, hogy ha valakinek olyan speciális igényei vannak, amire nem talál gyári megoldást, akkor értelemszerűen az építés marad alternatívaként.

    Gyári építést én leginkább pedelec viszonylatban vennék, az egyértelmű, mert ezt házilag nem lehet leutánozni, ilyen minőségben, a súly kordában tartása mellett., és minőségi vázzal. Ha ki is jössz olcsóbbra, viszont annyival szarabb is lesz az eredmény.
    De ha már erősebb masinát szeretnék, akkor persze egyből előtérbe kerül az építés, mert itt már lehet spórolni sok pénzt a gyárival szemben.
    Reise & Müllerben Bosch volt, az is lehet, hogy még az előző generációs CX.
    Shimano-nak meg van 4 féle motorja, E5000/6000/7000/8000. 40-50-60-70Nm nyomatékkal. Tehát nem mindegy melyiket próbáltad. Nekem az E8000 van, ami 70Nm és elég jó kis cucc, pláne figyelembe véve, hogy milyen apró és könnyű szerkezet. A Bosch kicsit parasztosabban működik, az biztos, de viszonylag megbízható és jó a szerviz háttere. Shimano abból a szempontból emelkedik ki, hogy megpróbálták megtartani a kerékpáros érzetet, nem egy olyan rendszert akartak ami a motorozás irányába viszi el a kerékpározást. Hanem meg akartak maradni a kerékpáros élmény mellett, mivel ebben van nagyon nagy tapasztalatuk. A Shimano egy olyan szerkezet ami nem szól bele agresszíven ha nem akarod, a q faktora is normál integrált kerékpáros hajtőművel megegyező. Kikapcsolva is kellemes hajtani. Itt ez a lényeg, hogy megmaradjon még kerékpárnak is, de tudjon segíteni is ha arról van szó. Ebben az egyik legjobb. Teljesen felesleges egy olyan motorhoz hasonlítani ami mondjuk jóval erősebb, mert ott mások a szempontok. Az új Bosch-ra kíváncsi leszek, hogy mit tud.
    És egy Sur Ront is nagyon kipróbálnék, de az más világ, ott inkább a motoros élmény miatt.

    Te azért voltál csalódott, mert egy épített, sokkal nagyobb teljesítményről ültél át. Nem Te vagy a célcsoportja, aki normál kerékpárró ül át, az meg el lesz ájulva. Úgy a fair ha szabvány 250W-os pedelec rendszereket hasonlítgatunk egymáshoz, és hasonlíts össze egy olcsó kínai szabvány 250W-os pedelec-et egy Bosch CX-el/Shimano E8000-el/Brose S-el stb. Egyből érzed mi a különbség.

    Azért muszáj a gyártóknak harcolni a 25-ös korlátozás kiiktatása ellen, mert ha ezzel nem foglalkoznak és sok lesz a baleset, jöhetnek olyan jogszabályok amik akár a 25-ös pedelec-et is kiveszik a kerékpár kategóriából. Ez az iparágnak egy hatalmas pofon lenne, kb lehúzhatná a rolót a legtöbb!

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz big-J #1822 üzenetére

    Azért mert valaki épít egy olyat ami megy 50-60-al 80-al lazán, még nem jelenti azt, hogy szabályos. Egyszer csinálsz vele egy balesetet és azt is rád verik amiért más a hibás! Lehet venni gyárilag 45-ös szabvány pedelec-et, de azt már kismotorként tudod forgalomba helyezni. Aki kerékpárként tekint a bringára, azoknak nincs olyan nagy baja a 25-ös korláttal, csak azoknak akik motorban gondolkodnak, de akkor minek a pedál? :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz HKorn #1825 üzenetére

    Ebben amúgy igazad van, valóban kellemesebb lenne a 35 körüli tiltás, akkor nem maradna hiányérzet, a 45 már nem létszükség. De ez tényleg csak hosszabb távú síkon közlekedésnél zavaró, klasszikus hegyi bicajozás esetében nincs jelentősége. Nekem az összes Bosch motoros montimból azonnal ki lett szedve a 25-ös korlátozás. Jó poén volt elsőre, aztán hamar rájöttem, hogy tulajdonképpen alig használtam ki. Mivel alapvetően terepezek vele, terepen kb egyszer kétszer volt aktív a tuning. Leginkább akkor használtam amikor beértem a városba a terepezés után és a hazafelé tartó 5-10km-en jobban meg tudtam csapatni és kicsit hamarabb hazaértem. És azért néha előfordultak érdekes jelenségek a tuning miatt, voltak szoftveres gubancok, pillanatnyi letiltások. A Meridában a Shimano motort már nem is bántottam, ki lehetne ezt is "chippelni", 30K-ért rendelek egy Speedclip-et, ráhúzom a jeladóra aztán annyi, csak nem szabad a legújabb szoftvert feltenni a motorra, mert az már felismeri a tuningot és tilt. De őszintén szólva nekem többet ér a gari, bár lehet nem lehetne kiszűrni, de jobb a békesség. Meg így legalább a reális km adatok vannak a computerében is. Teljesen jól elvagyok így is. De ha mondjuk városi ingázásra vennék egy pedelec bicót, na abból biztos, hogy ki lenne szedve a korlátozás. :)

    big-J: Persze ha jogsival, biztosítással és motoros sisakkal akarod használni, akkor nem gond a nagyobb teljesítményű e-bike. Ugyan az mint bármelyik mezei robogó. Csak ugye a legtöbben akik pedelec bicót akarnak venni, pont azért veszik ezt, mert nem akarnak biztosítást, motoros bukót, meg lehet jogsi sincs. Na most ha a gyártók meghagyják a kiskapukat a tuning mestereknek, akkor azzal azt kockáztatják, hogy esetleg besokallnak a törvényhozók és azt mondják, hogy smkp a 25-ös pedelec is. Innentől kezdve a kereslet drasztikusan vissza fog esni. Elég megnézni az S-Pedelec piacát, régebben egy csomó ilyen modell volt, most gyakorlatilag nagyítóval kell keresni a gyári S-Pedelec-et. Alig van rá kereslet, pont a megkötések miatt.

    Magyarország külön kategória ebből a szempontból, itt gyakorlatilag nagymotorral is tudsz menni rendszám nélkül, kutya nem foglalkozik vele. Én hosszú évekig használtam 150-300 köbcentis robogókat, rendszám nélkül, kismotorként. Soha nem volt belőle bajom, pedig voltak igazoltatások. Még ittasan is elkaptak anno. :) De az volt a szerencsém, hogy balesetem nem volt, mert akkor átvizsgálják a masinát és ha bármi nincs rendben, akkor nagyon megszívod.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz HKorn #1829 üzenetére

    Nem érdemes vele foglalkozni, átállíthatod, de nem sokat nyersz vele.

    Somatom: Ez a pedálon lévő mágnes, meg jeladó a elcsúsztatása működik, egy ideig, aztán meghülyül a szoftver és le fog tiltani. Bizonytalanná válik a működés egy idő után. Ha mindenképpen tuningolni szeretnéd, akkor érdemes venni hozzá egy jeladóra húzható tuningot.

    big-J: Azért le nem váltotta a robogókat, de nyilván sokan használnak már különböző elektromos járműveket is. Ahhoz még túl drága az elektromos hajtás, hogy igazi alternatíva legyen. Használtan veszek 150-200 ezerért olyan robogót ami 120-140-el tud menni. Ilyen villany motor milliós tétel.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1835 üzenetére

    Ja az szívás, én direkt nem tettem fel a legújabb szoftvert, hátha meggondolom magam aztán megtuningolom, vagy ha eladnám és az új tulajnak tuningolva kell, akkor ne legyen gond. Szerintem meg lehet oldani a szoftver downgrade-et, de ahhoz kell az sm-pce-1 eszköz.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #1841 üzenetére

    Ezt a megoldást valóban nem ismertem. Előbb utóbb mindenre találnak megoldást.
    Szoftveres tuning is van: eMax
    A gari már neccesebb egy tuningolt bicón. Vannak adatok amiket a motor eltárol, olyan adatok, amiket nem tudsz törölni. Ezt egy garanciális ügyintézés során kiolvassa a gyártó, és ha azt látják, hogy a rásegítésed aktív volt 25km/h felett is, akkor mehetsz a sóhivatalba a garanciális igényeddel. Ezt sajnos bele kell kalkulálni.

    Somatom: Az a lényeg, hogy a nyeregcső átmérőben passzoljon a bringádhoz. A merida eone twenty nyeregvázcsövéhez 30.9mm-es nyeregcső passzol. A dropper post útja teljesen mindegy, olyat teszel bele amit akarsz, átmérőben passzoljon a cső, ez a lényeg!

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #1866 üzenetére

    Shimano-nál pontosan nem tudom, de Bosch esetében egészen biztosan tárol a motor adatokat, amihez csak a gyár fér hozzá! És itt egyértelműen kiderül a tuning. Én elhiszem, hogy vannak akik ott helyben megcsinálják neked a tuningot, de a legtöbb kereskedő ettől ódzkodik! Ez igencsak törvénytelen! Személy szerint én sem támogatom, mert ha sok baleset lesz ezek miatt, akkor egy törvény módosítással hazavághatják az egész pedelec/e-bike piacot!

    Atos23: Szerintem reális áron adod.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1870 üzenetére

    Szerintem nem keverek semmit. Ahhoz, hogy legálisan tudj használni egy pedelec bringát 25km/h felett, már eleve kell lennie típusigazolásnak, amit gyárilag adnak egy S-pedelec bringához! Utána meg tudod rá kötni a kötelező biztosítást, felveszel egy motoros bukót és már mehetsz is szabályosan, amennyiben a jogsi is megvan hozzá (B-s vagy segédmotoros). A gyárilag 25-ös pedelec-el az a gond ebből a szempontból, hogy nincs típusigazolása, mert eleve kerékpárnak gyártották. És a gyárilag 45-ös s-pedelec rendelkezik olyan világítással is, amit nem tudsz kikapcsolni ha aktív a rásegítés. Amint unlockolod szoftveresen, onnantól Te vagy a kerékpár gyártója! Ezért egyrészt semmiféle garanciát nem vállalnak érte, másrészt innentől kezdve csak úgy használhatod a kerékpárt mint hobbi járművet, a forgalomtól elzárva! Ha kimész vele a forgalomba az illegális! Az egy másik kérdés, hogy a gyakorlatban ezzel a Magyar rendőrök kurv@ra nem foglalkoznak, nem is értenek hozzá, de ettől még törvénytelen, illegális művelet a pedelec 25-ös feloldása. És ha balesetet csinálsz, akkor már lehet gond belőle.

    nexuspolaris: Bármi elképzelhető, történtek már cifra dolgok Nyugat-Európában is! Eleve az is egy vicc, hogy a Németek hisztiztek az atomenergia ellen, mert az nem zöld szerintük, le is állították az erőműveket. Aztán kurv@ gyorsan rájöttek, hogy e nélkül nehéz lesz előállítaniuk a szükséges áramot, annyit nem hoz a szél meg a napelem. Lett helyette a létező legrosszabb, a szén erőmű. Ebből kifolyólag Németországban egységnyi villamos energia előállítása átlagosan kétharmadával több CO2-kibocsátással jár, mint hazánkban. Ezek után nekem senki ne mondja azt, hogy bezzegnémetországban nincsenek idióta döntések! :) Ha elég sokan fognak óbégatni a tuningolt pedelec miatt, mert sok lesz a baleset, akkor simán hozhatnak olyan rendeletet, hogy smkp a 25-ös pedelec is. Nem véletlenül harcolnak a gyártók a feloldás ellen! A motor nyilván bírja, nem ezért van a hiszti, hanem, mert veszélyes a bizniszre ha más lesz a besorolása és már nem kerékpár kategóriában lesz! Nézd meg az S-Pedelec piacot, nagy hévvel indult, először volt egy csomó modell, aztán pár év alatt rájöttek a gyártók, hogy a kutyának nem kell! Azért nem kell, mert ha már motornak minősül, akkor inkább vesznek motort. Ha a sima pedelec is smkp lenne, csak azok vennék, akik terepezni járnak vele és azok is jóval kevesebbet, de ez nem tartaná el a gyártókat.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1875 üzenetére

    Ne keverjük a szezont a fazonnal. :) Nyilván valóan vannak alapvető felszerelések kerékpárra, ami nélkül nem mehetsz vele a forgalomban. Ilyen a világítás, prizma, csengő és működő fékek. De a 25-ös rásegítési korlát kiiktatása konkrétan kiveszi a bringát a kerékpár kategóriából! A 25km/h korlát nem probléma, ilyet egy szóval nem mondtam, a feloldása a probléma! Az meg megint két külön téma, hogy egy Trail MTB alapvetően milyen felhasználásra való, mire lett kitalálva és nekem mi erről a véleményem, és megint más téma, hogy a KRESZ szerint mi a szabályos és mi nem! A KRESZ-t nem érdekli, hogy trekking vagy DH bicaj, csak legyen rajta lámpa, prizma, csengő.. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz simonjoe #1876 üzenetére

    Városi közlekedésre a 25-ös korlát szerintem is kicsit sovány, pláne annak, aki mondjuk előtte megszokott egy 30-35-ös tempót az analóg bicón. De ha már sportszerként tekintünk a pedelec-re, akkor valóban okafogyottá válik a 25 feletti rásegítés, mivel az akkuval is gazdálkodni kell, fölfelé bőven jó tempó a 25, lefelé úgy is kikapcsolom és gurulok akár 60-70-el is. Síkon meg elhajtom segítség nélkül is akár. De nyilván nem mindenki használja ugyan arra, akinek rövidebb távon kell, megértem, hogy nem akar 25-el maszatolni síkon. Én sem akarnék.

    Számomra egyértelmű a Kerékpár és KRESZ kapcsolata, de sokaknak nem. Pláne amióta itt a pedelec meg e-bike és egyéb villanyos járgányok. Arról még nem hallottam, hogy kötelező tartozék lenne a km óra a kerékpáron.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1880 üzenetére

    Lehet, hogy valahogy megoldható, de az biztos, hogy elég macerás egy pedelec utólagos vizsgáztatása smkp-nek. Erre a célra sokkal könnyebb az s-pedelec-et megvenni, de ott meg igen szűkös a választék.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz simonjoe #1883 üzenetére

    és Ironizer: Ez mind szép és jó, csak azt felejtitek el (vagy nem tudjátok), hogy amennyiben a 25km/h-s korlátozás kiiktatásra kerül, ezek a gyárilag 250W-os, szabvány pedelec motorok akár 500-600W-ot is képesek leadni! Nem csak a sebesség van korlátozva hanem a teljesítményük is! Amennyiben megáll 25-nél a buli, a teljesítményük tartósan nem megy 250W fölé, bizonyos szituációkba, rövid ideig engedi a rendszer 300W fölé is, de a legtöbb esetben a törvényi szabályozáson belül maradnak. Anno amikor még az első Bosch rendszerű bringám vettem, a Nyon kijelzőn szépen megfigyelhető volt a nyomaték görbe. Tuning nélkül a feléig se ment el, néha kilengett félig. Amikor a tuning bekerült, a nyomatékgörbe jóval magasabb lett, fele alá nem ment, inkább padló.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #1902 üzenetére

    Sajnos ezen nincs mit csodálkozni. Mint fentebb is beszéltünk róla, az e-bike gyártóknak muszáj harcolni a tuning ellen, mert ha nem foglalkoznak vele, akkor a saját bizniszüket veszélyeztetik!

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz baluka #1907 üzenetére

    Persze, megakadályozni úgy sem tudják, de megnehezíteni igen! Ezt ők is tudják. Annyit el tudnak érni, hogy az átlag felhasználó letesz a tuningról, ha azt látja ez nem olyan egyszerű. Akik jobban beleássák magukat a témába, azok meg fogják oldani.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1909 üzenetére

    32km/h mellett még pontos volt a sebesség kijelzésed? Ezt lehet én is megcsinálom, ezt a régió átállítást. Tuning is meg nem is. :)

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1925 üzenetére

    Pontosan mit is kell ehhez a régió beállításhoz csinálni? Végül is melyik program vált be ehhez? Gondolom pontos, mert ez nem tuning.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1927 üzenetére

    Iphone telom van. Most rákerestem az appstore-ban, 349 ft-ért megvettem. Na majd holnap kipróbálom, csak most nem vagyok bringa közelben.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Somatom #1932 üzenetére

    Nyilván mindenki másra használja a bringáját, én 1993-tól 2014-ig analóg montival mentem, de rendesen a hegyekbe, akár hetente háromszor is tekertem 2000m szintet. 2014 óta használok pedelec montit. Szerintem minden azon múlik hogyan használod a bringát, alapvetően a felhasználón múlik, hogy mennyi lesz a végén a sportérték. Analóg bicóval is lehet úgy menni, hogy sport kb nulla, ez pedelec-el sincs másként. Persze hazudnék, ha azt mondanám, hogy most is ugyan olyan a bringás kondim mint mondjuk 10 vagy 15 éve, amikor éjjel nappal montiztam. Sajnos jóval kevesebb az időm bringázásra, és nyilván nincs is olyan kondim mint anno. De ez nem azt jelenti, hogy amikor hétvégente elmegyek az E-Enduro bicóval, akkor az a lustaságról, csalásról szólna. Én ugyan úgy megfingatom magam mint az analóggal régebben. Nem jövök haza kipihenten, ugyan úgy dög fáradtan ülök le egy pohár sör mellé. Megtehetném ma is, hogy analóg Enduro bicóval mennék. De azzal fele annyit tudnék mint a rásegítésessel. Nálam erről szól. Én bele adok ugyan úgy 100%-ot a bringázásba, csak ugye a mostani 100%-om kb a régi kondim 50%-nak felel meg. Ezt kiegészítem a rásegítéssel, és ugyan ott vagyok mint anno, ugyan azokat a köröket lenyomom, csak ritkábban. Nálam úgy néz ki a dolog, hogy a túra elején ahol lehet kikapcsolom a rásegítést, és eleinte csak eco, majd a túra vége felé ahogy fáradok, emelem a rásegítést. Illetve egy-egy nagyobb mászás végén könnyítek a terhelésen, hogy ne 170-180-as pulzussal kezdjem meg a lefelé zúzást.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Bib #1945 üzenetére

    Szerintem működik, mert az ingyenes programmal rá tudtam kapcsolódni a Shimano E8000-es rendszerre. Kiolvasott minden információt, csak a teljes verziót kell megvenni és akkor állítható, gondolom.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1948 üzenetére

    Jellemzőbb a szezon végi akció, mint a szezon eleji. Persze akciós bringákat egész évben ki lehet fogni, ami régebbi modell, az mindig akciós. Csak több az esélyed ilyenkor, mert még vannak készletek az akciós bringákból. Tavaszig általában mindenki szereti kipucolni a régi készletet, mert jönnek az újak. Ha mondjuk szeretnél új 2020-as Bosch CX-el montit venni, akkor lehet nem hülyeség a tavaszt megvárni, a választék miatt, de akció ezekre nem lesz.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1953 üzenetére

    De lehet 4000 euro az 5000 euro-s bringa tavasszal, amennyiben még maradt valakinek 2019-es, de nyilván egy 2020-as modell, szezon elején nem lesz akciós, hogy is lehetne az?
    2020-ban alu váz helyett karbon is lett a Merida E-MTB palettán. Ez nyilván abból a szempontból jobb, hogy kisebb a rezonanciája a motornak, a fém jobban vezeti, viszont az alu jobban hűti az akkut, motort és kevésbé érzékeny a sérülésekre. E-MTB-ban nem vagyok biztos benne, hogy túl sok értelme van a karbonnak, analógban inkább. Illetve ez is szubjektív, de nekem a 2020-as Merida E-MTB karbon vázak nem tetszenek, olyan durung, otromba lett a fejcső, a 2019-es sokkal szebb. Illetve az sem tetszik a 2020-asban, hogy bár a fejcső laposodott, de hosszra nem nőttek a vázak, ami azt jelenti, hogy rövidebb lesz a bicó, mivel a laposabb fejcső közelebb hozza a kormányt. 2020-as Fully E-MTB-ból én most biztosan nem Meridát vennék.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1957 üzenetére

    Attól függ milyen rendszerrel. Shimano E8000-el, ez nagyon tetszik: Propain Ekano 165
    Az új 4. generációs Bosch rendszerrel pedig ez: Orbea Wild FS

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1959 üzenetére

    A Propain-nek igen, az elég hasonló geometria szempontjából mint a 2020-as Merida eone sixty, viszont az Orbea más, hosszabb az első háromszöge, sokkal ideálisabb ehhez a 65 fok körüli fejcsőszöghöz. A 2017, 2018, 2019-es merida eone sixty jó volt, mert ehhez a 66,5 fokos fejcsőszöghöz elég hosszú, de az új már 65,5 fokos, viszont nem lett hosszabb a váz, ez nekem kicsit problémás. Illetve maga a vázforma sem jön be, de ez már ízlés kérdése. Ja és az új Meridában még az sem tetszik, hogy a váz hátsó része maradt a régi, aluból. Ha már karbon, akkor legyen full karbon és át is kellett volna dolgozni az új első háromszöghöz, nem véletlenül csökkentették a hátsó rugóutat 160-ról 150-re. A Merida baromi nagyot durrantott 2016/17-ben az eOne-Sixty-vel. Gyakorlatilag minden tesztet megnyertek a kategóriában, sajnos ez most a 2020-as szezonra felemásra sikerült.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1961 üzenetére

    Folyamatosan jönnek ki modellek, még sok minden várható 2020-ra. Most az új 4. generációs Bosch CX-hez még nem olyan sok bringa van. Kicsit elpártoltak a Bosch-tól a MTB gyártók, mert az előző motorjuk már nagyon elavult, nehéz volt, nem voltak jók a vázak és a Shimano E8000 letarolta a MTB piacot. De most az új Bosch hozhat változást és szállingóznak is a bicók hozzá. Én ezt az oldalt szoktam követni, E-MTB kategóriában eléggé naprakész.

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1964 üzenetére

    Magyarországon az ebikeshop.hu és a Merida concept store az, ahol tudsz próbálni, egyéb üzletek sajnos próbát nem nagyon tudnak biztosítani, legalább is nem ilyen mennyiségben, max ráülni tudsz. És igen, jól mondja baluka, a boltok szezon elején nem kezdhetnek önkényes akciókba, mert seggbe rúgja őket a forgalmazó!

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1972 üzenetére

    Ha csak rá akarsz ülni és gurulni pár kört a bolt körül, az utcákban, azért nem kell fizetned, kigurulnak veled, max otthagysz egy személyit. A bringa ára abban az esetben kell nekik letétbe, ha mondjuk egy hétvégére el akarod vinni és rendes terepen kipróbálni.

    Somatom: Elég kevés biztosító foglalkozik ekkora értékű bicókkal és nyilván ez plusz költség lenne. És ezzel ki lehet szűrni a tesztpilótákat is, aki bringát akar venni, mint ahogy Te is, annak ott a pénz a kártyáján! Ez a teszt lehetőség azoknak szól, akik tényleg akarnak venni bringát, nem csak próbálgatni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1972 üzenetére

    Ez nálam nagyon erős jelölt lenne, ha új gépet akarnék.
    2020 Specialized Turbo Kenevo 180/180mm

    [link]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz StLui #1982 üzenetére

    Ez nem tetszik, bár értem az elgondolást, de ettől még nem szép. Viszont szimpla vállassal, a Comp verzió, brutális. Nekem ez abszolút bejön, azonnal kapna egy 700-as aksit is.

    big-J : Pofátlanság inkább az, hogy nem a 700-as aksit kapta a Comp. Vehetsz hozzá 300 ezerért. Én egyébként azt nem értem, hogy mi a büdös francnak tesznek egy E-MTB-ba olyan hátsó agyat amin alu kazetta test van? Pár ezer km alatt ledarálja a motor ereje. Ezeket a gépeket csak acél kazettával szabadna árulni.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz Des1gnR #1987 üzenetére

    A Specialized a Brose motort használja, ez egy Amerikai cég, nem a Specialized fejlesztette, de a programozását már finomhangolták.

    jilian: A Marzocchit a Fox élesztette újra, a Fox tulajdona a márka, tudtommal a belseje teljesen Fox. Ezek a Freeride/Enduro szimpla vállas villák durván erősek. Ezeket ne hasonlítsd átlagos telós villákhoz. Ezerszer merevebbek, masszívabbak. Anno a kona stinkym-be 180-as Marzocchi RC3 villa volt, 38-as becsúszóval, de csak 1/18 nyakkal. Még úgy sem hajlott el, pedig kapott redesen. Ma meg a tapered nyak, alul sokkal vaskosabb. De nyilván ha nagyon elrontasz egy ugrást, és mondjuk egy lukas ugratóba orral beleugrasz nagyobb tempóval, el tud hajolni. Nagyon durván elrontott ugrással a fejcsövet is el lehet repeszteni, pláne ha dupla vállas van a vázban.

    [ Szerkesztve ]

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz jilian #1996 üzenetére

    Én mentem mindegyik nagyobb gyártóval, kivéve a 2020-as Bosch, a leghalkabb a Brose. Utána Shimano, aztán az összes többi. A Brose ebből a szempontból kiemelkedik, nem csak a csendessége miatt, hanem a rezonancia mentessége miatt is. Belső szíjhajtásos, nagyon finom működéssel. Viszont erőben messze nem a Brose a legizmosabb, hiába 90Nm papíron a nyomatéka.

  • Runner_fxr

    Ármester

    Akinek elég a merev, ez egy jó ajánlat! Nem szokásom decathlonos bicót ajánlani, de ez Brose-al, 500-as akkuval, plus-os kerekekkel, 6 kilóért, újonnan, nem rossz vétel lehet. A féket mondjuk cserélném, de a többivel el lehet lenni. [link]

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák