Commandos: Origins teszt

A nosztalgiavonat nem áll le – a második világháború legtrükkösebb ügynökei előzménysztoriban idézik fel, hogy 1998 egyik legújítóbb játékában miként is kerültek ellenséges vonalak mögé.

Pirománia

Persze az kevés lett volna, ha zéró újítással tér vissza az 1998-as játékmenet, így kaptunk azért új, kiegészítő funkciókat is. A kezelőfelület például áramvonalasabbá vált, a szabadon forgatható-zoomolható kamera nagy segítség, és az is segít csökkenteni a rossz értelemben vett feszültséget, hogy nincs minden karakternek külön böngészhető tárgylistája. Sajnos azonban hiába lett jobban megtervezve a játék ezen része, temérdek programhiba szennyezi az élményt: rengetegszer előfordult, hogy nem tudtam kilépni a képességekből, karaktereim többször félúton elfelejtették a kiadott parancsokat, valamint nem egyszer gyilkosság helyett inkább csak megálltak a célpont mellett – hogy mi történt utána, azt könnyű kitalálni.

[+]

A karakterképességek logikusak, jól kiegészítik egymást, és a legtöbb pályán csak úgy juthatunk előre, ha ezeket okosan kombináljuk. Ez egyben az Origins egyik erőssége és gyengesége is: a játék ritkán hagy teret az improvizációnak. Bár egy-egy kihívást sokszor többféle módon, több karakterrel is meg lehet oldani, érezhető, hogy a legtöbb pályának van egy „helyes” megoldása – és ha attól eltérünk, gyakran jön a riadó, a kudarc és a Quick Load kombinációja. A helyzetet bonyolítja, hogy a gépi AI kissé kiszámíthatatlan: néha bamba és vaksi módra viselkednek az őrök, máskor meg – és sajnos sűrűbben – a semmiből érzékelik, hogy valaki a ház mögötti árnyékban lábnyomot hagyott. Sokszor magasabb sziklák mögött is észreveszik lopakodni próbáló kommandósainkat – viszont, ha felrobbantunk egy küldetési pontot, vagy tereptárgyak segítségével végzünk társaikkal, arra ügyet sem vetnek, és szép nyugiban folytatják a járőrözést.

Hirdetés

[+]

A pályák egyébként kellően változatosak és méretesek lettek. Általánosságban 2-3 órába is beletelik egy-egy küldetés teljesítése a mellékfeladatokkal (és a rengeteg újratöltéssel) együtt. Bármiféle DLC előtt már most 14 küldetést tartalmaz a Commandos: Origins, vagyis a tartalomra nem lehet panasz. Sőt, lehetőség van a teljes játékot egy társunkkal az első pillanattól az utolsóig kooperálva együtt végigjátszani. Ha még több időt szeretnénk itt eltölteni, fókuszálhatunk a gyűjtögetnivalókra is, amelyek érdekes információkat mesélnek el a második világháború helyszíneiről, járműveiről és fegyvereiről. Grafikailag viszont a játék az erős közepes minősítésért küzd, és azt nem is mindenhol éri el – és főleg emiatt érhetetlen számomra, hogy sokszor drasztikusan és indokolatlanul belassult a játék, ráadásul küldetésenként legalább egyszer le is fagyott. A már említetteken túli bugokba is többször belefutottam: a hullák rengetegszer elkezdtek remegni, eltűnt a kurzor vagy létrahasználat helyett a karakter úgy döntött, hogy inkább egy csoport katona felé veszi az irányt.

[+]

A Commandos: Origins jött, látott, de nem feltétlenül győzött. Bár így is hónapokat halasztottak megjelenésén, technikai oldalról így is befejezetlennek tűnik – bőven ráfért volna egy kis finomítás. A finomhangolások és a visszafogott modernizációs megoldások jól sikerültek, a gyorsmentést pedig itt is percenként fogjuk nyomkodni, pont, mint a nagy elődöknél. Aki szereti a műfajt, azt a jól megtervezett küldetések szórakoztatni fogják, de a PC-n és konzolon is jelentkező sűrű szaggatás, valamint a programhibák áradata el tudják rontani a játékélményt. Az persze egy másik kérdés, hogy az új játék képes lesz-e megszólítani nem csak a veteránokat, hanem azokat is, akik most ismerkednének a műfajjal? Mivel a játék része a Game Pass-előfizetésnek, a felvetés szerencsére több platformon is olcsón tesztelhető, máskülönben azonban mindenképpen ajánlok némi várakozási időt, míg a teljesítménnyel, illetve a programhibákkal kapcsolatos gondok jelentős részét ki nem javítják. A Commandos: Origins egyszerre jelentett szellemi kihívást, türelemjátékot és adrenalinnal teli feszültséget – jó lenne, ha ezt külső problémák nélkül is élvezni lehetne.

A Commandos: Origins PC-re, PlayStation 5-re, valamint Xbox Series konzolokra jelent meg. A játék része a Game Pass-előfizetésnek.

A tesztjátékot a kiadó Kalypso Media biztosította.

Összefoglalás

A Commandos: Origins egy tudatosan visszafogott, de szeretetteljes rekonstrukciója annak, amit a klasszikus részek oly jól csináltak: küldetései lassú tempójú, tervezést és előrelátást igénylő, szinte puzzle-szerű hadműveletek, ahol egyetlen apró hiba is végzetes lehet. A fejlesztők nem próbáltak mindenáron újat mondani – inkább visszahozták azt, ami régen működött, némileg korszerűsítve, de alapjaiban változatlanul. Igazán kár, hogy jelenlegi verzióját minden platformon a zavarküszöböt alaposan megütő mennyiségű technikai gond kínozza – amikor (ha?) azokat kijavítják, jó szívvel lehet majd ajánlani, addig csak az igazán kitartó játékosoknak.

A Commandos: Origins legfőbb pozitívumai:

  • Elődeihez hű játékdesign, kiváló pályákkal;
  • jól kombinálható karakterképességek;
  • jobban irányítható, tele apró újításokkal.

A Commandos: Origins legfőbb negatívumai:

  • Minden platformon feltűnően rosszul fut;
  • az AI-val és a játékmenettel kapcsolatos bugok;
  • a gyengébb pályákon nagyon érezhető, hogy csak egy megoldás van.

Balga Bence

Előzmények

  • Age of Mythology Retold: Immortal Pillars teszt

    Mi következhet az atlantiszi csibészek megbüntetése után? Az Age of Mythology fejlesztői a kínai mitológiát dolgozták fel tarka sárkányokkal, gyönyörű boszorkányokkal és égi hősökkel.

  • Keep Driving teszt

    Első pillantásra akár vesenyjátéknak is tűnhet, pedig ez roppant messze van a valóságtól: a Keep Driving egy nosztalgiában fürdetett, roppant hangulatos szerepjáték.

  • Civilization VII teszt

    A körökre osztott stratégiai játékok alfája és ómegája megújult. A lényeg maradt, a játékmenetben van egy-két új csavar.

  • Steam Fest 2025 körkép

    Elindult a Steam kora tavaszi rendezvénye, ahol csaknem ezer, megjelenés előtt álló játékot lehet kipróbálni. Itt van első beszámolónk az érdekesebb demókról!