Hirdetés
-
GAMEPOD.hu
Szeretettel köszöntünk a sztereó otthoni/szobai Hi-Fi világában !
Új hozzászólás Aktív témák
-
#71562240
törölt tag
válasz #71562240 #49705 üzenetére
Előzmények:
(#49702) kammerer
(#49705) kammererMásodik rész:
----------------------------
A fekete macska farka II.
- A High Fidelity kritériumai - II.
Cikkem első részében arról értekeztem, hogy amikor a High Fidelity
kritériumait kutatjuk, akkor úgy érezzük, mintha elsötétített szobában
kergetnénk egy fekete macskát. A probléma (és a macska)
megközelítésének három módozatát taglaltam. Az első lett volna az
úgynevezett lánc-analógia ("minden lánc csak annyira erős, mint a
leggyengébb láncszeme"), de ez sokkal jobban sántít, mint a hasonlatok
többsége. Másodiknak a műszaki-auditív korrelációt tettem kritika
tárgyává, és azt találtam, hogy a paraméterek nem modellezik elég jól
a valóságot. Harmadik nekifutásra azt firtattam, mennyire lehet
megbízni a szaktekintélyekben: a konstruktőrökben, az elméleti
szakemberekben, a hangmérnökökben, illetve a zeneművészek fülében és
(hogy ne kerülgessem, mint macska a forró témát) az audio-újságírók
ítéletében. A helyzetet meglehetősen sötétnek festettem le. Most, a
második részben csak egyféleképpen próbálom fülön csípni a macskát:
egy olyan módszerrel, amelyet jobb híján tapasztalati megközelítésnek
nevezek. Madách Imre, miután Az ember tragédiájában tizenöt színen
keresztül halálosan elkeserít bennünket, a végén egyetlen mondattal
próbál lelket verni belénk: "Mondottam ember: küzdj, és bízva bízzál."
Nagy drámaírónkhoz képest zsenerőz az ismeretlen pesti viccköltő,
akinek mindig két híre van, egy jó meg egy rossz (habár a kettőnek az
aránya nem éppen fifti-fifti). Ami engem illet, én három fejezetnyi
aggályoskodás után adagolok egy optimista zárófejezetet. Ez éppen 25
százaléknyi derűlátás - igazán nem is rossz arány.*
Azzal kezdem, hogy visszamenőleg rehabilitálom az előző három
"megközelítési módot". A lánc-analógiát nyilván nem szabad szó szerint
és túl komolyan venni, de azért mint irányelv, helytálló lehet. Hiszen
a gyakorlatban folyvást az egyes láncszemek erejét próbálgatjuk, és
igyekszünk jobbra, erősebbre cserélni hol a hangsugárzót, hol a
lemezjátszót, hol az erősítőt, hol a többit. Amelyiken a legkevesebb
pénzzel a legtöbbet tudunk javítani, az a leggyengébb láncszem.
(Vagyis utólagos a bölcsességünk, akárcsak az egyszeri gombavizsgálóé,
aki onnan tudja, melyik a bolondgomba, hogy attól a kuncsaft mindig
megbetegszik.)
Önmagában véve a műszaki megközelítés sem elegendő - de már azt a
puszta tényt, hogy vannak készülékeink, jobbak és rosszabbak, már ezt
is a "paramétereknek" köszönhetjük. És a mérnökök újabban egyre
okosabb kérdéseket intéznek a Természethez...
A tekintélyérvek, önmagukban véve, nevetségesek és ostobák, ez
igaz. De ha tényleg nem bízunk meg a konstruktőrökben, a kutatókban, a
hangmérnökökben, akkor miért, hogy mégis minduntalan konzultálni
akarunk velük?! Miért tesszük próbára újból és újból zeneművész
barátaink fülharmóniáját?! (És miért fogadják meg mégis annyian a
hifi-újságok tanácsait?!)
Lehet, hogy az egyes érvek, szempontok és szaktekintélyek
külön-külön csődöt mondanának, de ha következetesen figyelembe vesszük
valamennyit, akkor mégiscsak közelebb kerülünk az igazsághoz? Ez annál
is inkább így lehet, mert (mint a figyelmes Olvasó bizonyára
észrevette) az általam körvonalazott megközelítési módok átfedésben
vannak, nem lehet őket élesen elválasztani egymástól - és a hétköznapi
tapasztalattól.
Tudok egy próbát, jobban mondva egy gondolatkísérletet, a jobb
módúak tényleg el is végezhetik. Cseréljük vissza hifi-készülékeinket
az 1-2-5 évvel ezelőtt használt példányokra. Véleményem szerint
Olvasóim többségének nagyon-nagyon nem fog tetszeni a zene,
fellélegeznek majd, amikor újra visszaállnak a jelenlegi hifijükre.
Tehát akkor mégiscsak van értelme a "természethűség" fogalmának?
Mégiscsak útbaigazít a lánc-analógia, a valóságot tükrözik a
paraméterek, meg lehet bízni a különféle szakértőkben? Mégiscsak
létezne a Fekete Macska?
Vagy talán nem is csak egyetlen Fekete Macska létezik, hanem egy
cica, két cica, száz cica, jaj, és tudtunkon kívül néhányat - ki
többet, ki kevesebbet - már meg is fogtunk belőlük? Jó volna tudni,
hogyan csináltuk. Megpróbálom rekonstruálni a macskafogás folyamatát.
Nem állítom, hogy ismerem a High Fidelity összes kritériumát - de
ismerni vélem bizonyos kritériumait. Azt tapasztaltam, hogy ezek néha
külön-külön is beválnak, együttvéve pedig igen gyakran a helyes
irányba terelnek. Igyekszem felidézni őket. Lássuk a macskát.Két stádium
Hadd különböztessem meg mindenekelőtt a High Fidelity két
stádiumát. Nem válnak el élesen egymástól, de azért fel lehet ismerni
őket.
Az első, mindenki által ismert stádiumban a zene "jól szól".
Vannak "mélyek" és "magasak", fel lehet ismerni a különféle hangszerek
hangját, egyáltalán: a berendezés lesugározza a zenemű teljes
információtartalmát. (Habár ezt sohasem tudhatjuk biztosan. Elég
kicserélni egy hangszedőt, hogy olyan szólamokat ismerjünk fel a
zenében, amelyeknek létezéséről addig fogalmunk sem volt. Hacsak nem
partitúrával a kezünkben fülelünk.) Ez a "korszerű elektroakusztika"
világa, amelybe a közhasznú hifi-tornyokkal, a DIN 45500 szabvánnyal
válthatjuk meg a belépőjegyet. Aki ebben a világban él, úgy képzeli,
hogy a még drágább és még jobb készülékek "még jobban szólnak"; a
mélyek "még mélyebbek", a magasak "még magasabbak és "még
tisztábbak" lesznek. Ennél tovább nemigen terjednek a képzetei.
Nehezen fogja megérteni, hogy létezik a High Fidelitynek egy másik
stádiuma is, amelyben nem annyira a zene információtartalmát
reprodukáljuk, mint inkább a zenehallgató embert szembesítjük a
zenei-akusztikai történéssel. Ezt a fajta élményt a hifi-tornyok
tulajdonosai nem ismerhetik; a stúdió-emberek se nagyon. Ebben a
stádiumban sem veszíti el fontosságát a magas- és mélyátvitel, a
torzítatlanság stb., de ezek valahogy másodlagossá válnak, helyükbe
térérzet és arányérzet lép. Nem állítom, hogy most aztán "jelen
leszünk" a koncerten, de - és ez nagyon fontos! - azt kell éreznünk,
hogy az itteni hangkép úgy aránylik az ottanihoz, mint a szobánk
mérete a koncertterem méreteihez. A hangerő most sem nagyobb, mint az
első stádiumban volt, és mégis, az ember a teljes testfelületével ki
tudja tenni magát a zene áradatának.
Hangsúlyozom, hogy nem a lárma nő. Én úgy interpretálom a dolgot,
hogy ha a hangátvitel bármilyen szempontból is egyenetlen (azaz torz),
akkor egyes részletei már igen kis hangerőn is kellemetlenül hangossá
válhatnak, holott a zene - tehát a hangkép törzse - viszonylag halk.
Ilyenkor a zene egyszerre túl sok és túl kevés. Ha viszont a hangkép
nagyjából kiegyenlített, akkor nem kell túlságosan felerősíteni, mégis
elegendően hangosnak hat, hiszen minden regiszterében azonos a
hangereje. Ezzel azt akarom mondani, hogy ha a családtagjaink és a
szomszédaink eddig elviseltek bennünket, akkor ezután sem fognak
többet panaszkodni. A High Fidelity két stádiumát nem a hangnyomás
mértéke különbözteti meg egymástól. Többet ésszel, mint hangerővel.Nyiss nekem tért!
Azt mondtam: térérzet. A sztereofóniát úgy idézzük elő, hogy két
pontot, két hangsugárzót jelölünk ki a térben. Ezek elvileg
egydimenzós hangképet kell hogy szolgáltassanak. Egyetlen dimenziónak
két irány felel meg: a "jobbra" és a "balra" - és valóban, a kommersz
hifi-berendezések egydimenziósan szólnak, kétirányú sztereofóniát
produkálnak. És a zene bizony tényleg a hangsugárzókból jön, úgy,
ahogyan azt a múltkoriban az én akusztikusom állította. Pedig
egyáltalán nem szükségszerű, hogy így legyen. A hangfelvételek
iszonyatosan sok információt hoznak magukkal a felvétel színhelyéről,
és a hangmesterek minden igyekezete kevés ahhoz, hogy ezt az
információáradatot kiirtsa. (Pardon.) Már viszonylag olcsó készülékek
is képesek rá, hogy feltárják a hangfelvétel második dimenzióját,
"színpadmélységét", amelynek értelemszerűen az előre-hátra irányok
felelnek meg. A kis Heybrook HB1 ízelítőt ad ebből az élményből: nem
két pontból szól, hanem egy összefüggő légtérből, és zenéjének nemcsak
szélessége, de mélysége is van.
Ha idáig eljutottunk, hamar fel fogjuk fedezni a zene harmadik
dimenzióját (amelyre egyébként manapság még alig-alig van
pszichoakusztikai magyarázat!), nevezetesen, hogy a zene nem
feltétlenül a hangsugárzók magasságából szól, hanem jóval magasabbról;
olykor a teljes hátsó szobafalat lefedi. Tessék próbát tenni az
Ortofon 0003-as tesztlemez I/6. számával. Kórust és orgonát hallunk
róla, valamint egy kőtemplom akusztikáját, amelynek a mennyezetig kell
érnie!
Véleményem szerint a High Fidelity egyik legfontosabb kritériuma,
hogy a zene teljesen leváljon a hangsugárzókról. Mintha csak két ládát
vagy fiókosszekrényt látnánk: ott vannak ugyan, de semmi közük a
zenéhez. Ezt az effektust némiképpen imitálni lehet azzal, hogy durván
megvágjuk a rendszer basszusátvitelét. Tapasztalataim szerint ha nem
érezzük dohogni a hangsugárzónk rezonanciafrekvenciáját, akkor a
hangkép függetlenebbé válik a dobozoktól, de persze változatlanul két
pontból fog szólni, és szétesik (!). Ha viszont a két hangkép közül
egyiknek sem rosszabb a basszusa, akkor érdemes arra koncentrálni,
hogy melyik szól inkább a "levegőből". Később csaknem bizonyosan
igazolódni fog, hogy ez a hangkép a kellemesebb és a természethűbb.
A térérzet nem egyetlen paraméterrel, hanem paraméterek
sokaságával függ össze. Előbb a hangsugárzó rezonanciáját említettem.
Ez csaknem minden evilági hangsugárzó zenéjében jelen van. (Az igazán
jól csillapított mélysugárzónak hamar elfogyna a basszusa. Az olyan
basszus, amely csillapítva is van, meg még mélyre is megy,
nagyon-nagyon sokba kerül.) A hangsugárzók rezonanciáját -
helyesebben: a legalsó rezonanciájukat - mindenki jól ismeri. De
minden egyéb hangátviteli eszköznek is megvannak a maga rezonanciái. A
rezonancia nem okvetlenül mechanikai jelenség: ismerjük az elektromos
megfelelőit! A lemezjátszó-futómű vagy a hangkar, de éppígy az erősítő
vagy a kábelezés (!) is okozhat rezonanciát vagy rezonancia gyanánt
interpretálható effektust. Ez általában szimmetrikusan, mindkét
csatornán jelentkezik, vagyis monó jelet szolgáltat. Ha ki tudjuk
oltani, a hangkép sztereóbb lesz, azt érezzük, hogy függetlenebbé
válik a hangsugárzótól. A térérzet mindenesetre olyan jelenség, amely
kényes az amplitúdó- és fázisátvitel minden elképzelhető és el nem
képzelhető hibájára. Érdemes nagyon-nagyon figyelni rá!Zenével élni
A hanglemez idejétmúlt találmány. Legnagyobb hibája, amelyet
mindenki jól ismer, a lemezzaj: egy kellemetlen, intenzív
sercegés-pattogás, amely úgy tapad a zenére, mint kutyára a bogáncs...
Hadd álljak elő egy meglepő közléssel: ez a sercegéspattogás
tökéletesen elviselhető maradna, ha nem találkozna az olcsó
lejátszóberendezés hasonló hatású hibáival! A brutális sercegésért
elsősorban a kommersz lemezjátszók felelnek, de a közhasznú erősítők
és persze a hangsugárzók is megteszik a magukét. Jó átlagos minőségű
berendezésen lejátszva, a hanglemez o1y kevéssé serceg, hogy nem
zavarja a zeneélvezetet. Annál kevésbé, mert a zene (=sztereofónia)
hátrébbról, a térből jön, a sercegés pedig (=monó zörejek) csaknem
kizárólag a hangsugárzókból. A préshibák, a karcolások már
kellemetlenebbek, de tisztességes berendezésen még ezeket is el lehet
viselni, és ugyanez vonatkozik a lemeztorzításokra is. Ha zavaróan
nagy a lemezzaj: a hiba az Ön rendszerében van! Tudom, hogy ezt sokan
nem fogják elhinni, de én se hittem el addig, amíg csupán olvastam
róla, s nem éltem át. Az, hogy mennyire lehet elviselni a lemezzajt,
igen fontos hifi-kritérium.
Szeretnék egy másik babonát is eloszlatni, egy olyan babonát,
amelyben jómagam is sokáig hittem. Hifisták gyakran mondogatják, hogy
"minél jobb a berendezés, annál rosszabbul szól a zene". Ezzel a
paradoxonnal azt akarják kifejezni, hogy a jóminőségű
lejátszóberendezés úgyszólván kinagyítja a hibákat. Ez a jelenség
azonban csak az Első Stádiumra jellemző, a kommersz készülékekre, a
hifi-tornyokra, a házigyártmányú berendezések többségére. Habár éppen
nemrégiben hallottam panaszkodni egy barátomat (méregdrága berendezése
van, az elején egy DD-lemezjátszóval!), hogy az ő összes hanglemeze
közül csak egyetlen egy szól jól; egy különleges demólemez, a többit
sajnos nem jó hallgatni...
Később, amikor eljutunk egy magasabb színvonalra, s főleg, amikor
rendbe tesszük a lemezjátszónk ügyét, ez a tendencia megfordul, és
helyreáll a dolgok természetes rendje: minél jobb a berendezés, annál
szebben szól a zene. Hogy a jobb berendezés a hibákat is kinagyítja?
Persze! Kinagyítja - de nem dörgöli az orrod alá! Felveszi a
hibajegyzéket és diszkréten a kezedbe csúsztatja, anélkül, hogy
elterelné figyelmed a muzsikáról!
Hanglemez - általában erről beszélek, minthogy a Compact Disc
világában még nem érzem magam járatosnak. De valószínűleg LP-re is,
CD-re is igaz, hogy sokkal többet tudnak, mint amennyit mi ki tudunk
facsarni belőlük. Mindenkinek vannak széphangú lemezei meg (főleg)
csúfhangú lemezei. Ha össze akarsz hasonlítani két hifi-berendezést,
melyik lemezedet fogod feltenni? Ugye, hogy a legszebb hangút, a
"demót" veszed elő és azt mondod: amelyik rendszeren szebben szól, az
a jobbik... Most én egy kiegészítő módszert ajánlok. Ha szeánszra
indulsz, vidd magaddal a legcsapnivalóbb lemezedet is: amelyik
rendszeren e1viselhetőbben szól, az a jobbik! (Valójában persze
mindkét módszert alkalmazni kell.)
Az előző motívumhoz még annyit, hogy a High Fidelity sohasem
szolgáltat teljesen torzításmentes hangot. (Habár nekem titokban az a
véleményem, hogy a torzítások egy része már eleve "be van építve" a
zenébe. A hegedű mellékzörejei, goromba vonóindításai néha élőben is
csúnyák, közelmikrofonozva még csúnyábbak. A terem csörgővisszhangjai
pedig hűségesen utánozzák, az az, hogy jó előre felidézik a hanglemez
belsőbarázda-torzítását, az erősítő túlvezérlődését.) Zenehallgatás
közben időről időre hallani fogunk olyan hangokat, amelyek nem
kellemesek, tehát tudatunk alá kell nyomni, magyarán: el kell viselni
őket. Sávszűrőkkel semmire se megyünk, az auditív irritációkkal együtt
az elevenséget is kiszűrnénk a zenéből. Nyugodtan tekinthetjük a High
Fidelity egyik fontos kritériumának, hogy többnyire az a rendszer a
jobbik, amelyik nem hagyja magát felidegesíteni a rossz műsoranyag
által, és mindig legalább elviselhetően szól.
Ugyanez hosszabb távon: a hallgathatóság kritériuma. A
legkáprázatosabb hifi sem ér semmit, ha rövid idő elteltével
fárasztóvá válik. Hogy ki mitől és mennyi idő alatt fárad ki, ez
szélsőségesen szubjektív dolog, ráadásul a pillanatnyi hangulatunktól
is függ. De ha számon tartjuk, hogy valamely berendezéshez hányszor
ültünk oda zenét hallgatni, és hányszor álltunk fel egy félóra múlva
azzal, hogy "ma valahogy nincs kedvem hozzá", akkor a szubjektív
adalékok szép lassan objektív ítéletté kristályosodnak. Mielőtt
megvásárolnátok egy-egy drágább készüléket, próbáljátok meg
kölcsönkérni, vagy ugyanannak a típusnak egy másik példányát
kölcsönképpen megszerezni, és hallgassatok rajta végig legalább 20
lemezt. (CD játszók potenciális tulajdonosai, ez nektek is szól!)
Gyanakvással kell fogadni az "elsöprően" jó hangzást, az agresszív
hifit, amelyre "oda muszáj figyelni", még akkor is, amikor a zenében
éppen semmi sincs, ami hangsúlyt érdemelne. Ez 20-30 percig izgalmas
és szórakoztató lehet, de milyennek hallod majd 2 óra múltán? Pláne a
jövő héten vele eltöltött 2 óra múltán? Elismerem, hogy amit mondok,
az elsősorban komoly zenére, másodsorban dzsesszre, harmadsorban a
"klasszikus" slágerzenére vonatkozik, s csak negyedsorban a tisztán
elektronikus popzenére (abban mások a normák és az abnormák), de azt
hiszem, a hallgathatóság kritériuma a könnyűzenei műfajokban sem
veszti érvényét. A High Fidelitynek az az egyik legfőbb mércéje, hogy
mennyi ideig hallgatható.
És hogy mekkora hangerővel hallgatható. Nem, nem jól mondom: az a
fontos, hányféle hangerővel hallgatható. Bizonyára észrevettétek már,
hogy a legtöbb hifi-berendezésnek van egy hangerő-optimuma. Ennél
hangosabbra állítva már csörömpöl a zene, halkabbra véve pedig
lapossá, érdektelenné válik. Ez részben az arányérzékünkkel
magyarázható. A karmester sem veheti tetszőlegesen hangosra a
fortisszimót, halkra a pianisszimót, minthogy tekintettel kell lennie
a terem méreteire, a zenekar összetételére és egyéb körülményekre.
Ugyanígy a lakószoba mérete, akusztikája, valamint a saját zenei
ízlésünk is meghatároz egy optimális sávot, amelyen belül a forték és
a pianók még éppen arányban állnak egymással. De hogy ez az optimális
hangerősáv mennyire széles, az nemcsak a lakószoba akusztikájától,
nemcsak a zenei ízlésünktől, nemcsak a szomszédaink tűrőképességétől
függ, hanem igen nagy mértékben a hifi-berendezésünk minőségétől is.
Minél jobb a hifi, annál kötetlenebbül bánhatunk a
hangerő-szabályzóval. A High-Fidelitynek ezt a kritériumát, sajnos, a
szeánszokon nemigen lehet figyelembe venni.
Még aki csak a lehető legegyszerűbb módon hasonlít is össze két
erősítőt, lemezjátszót stb., az is ösztönösen ügyelni fog rá, hogy a
hangerejük nagyjából azonos legyen, ami pedig a Hifi Magazin
gyakorlatát illeti, mi az AB-vaktesztek előtt hangnyomásmérővel is
ellenőrizzük a hangerőt, hiszen csak így lehet közös nevezőre hozni a
kétféle hangképet. (Ismert jelenség, hogy "a hangosabbik jobban
szól".) Ez egy kötelező procedúra, része annak a szertartásnak,
amellyel a teszt objektivitását, elfogulatlanságát biztosítjuk. Így
azonban csak azt tudjuk megítélni, hogyan szólnak a tesztkészülékek
egy bizonyos, előre meghatározott hangnyomásszinten. Nem derül ki,
melyikük tudna hangosabban is kellemesen szólni.
Vagy halkabban is kellemesen - ez még fontosabb kritérium. Este 10
óra múlt, a család és a szomszédság nyugovóra tért, Te pedig éppen
most szeretnél zenét hallgatni. Fejhallgatód viszont nincs. (Vagy nem
elég jó. Vagy utálod a fejhallgatót mint olyat.) A zenét csak annyira
hangosíthatod fel, hogy, ki ne szűrődjék az ajtó résein. Érdemes-e így
zenét hallgatni egyáltalán? Azt mondod, nem? Bizonyára igazad van. De
azért azt javaslom, hogy egyszer majd (jónéhány készülékcsere után)
tégy újra próbát a félárbocra eresztett hangerővel. Nines kizárva,
hogy kellemes meglepetés ér.Hangzatos szólamok
Nyilvánvaló, hogy a High Fidelitynek ezenkívül még nagyon sokféle
kritériuma van, és hogy valamennyit figyelembe kell venni, ha nem
akarjuk, hogy tévútra jussunk. Nem soroltam fel azokat, amelyeket
mindenki ismer, inkább csak az újabb keletű szempontokra szorítkoztam.
Befejezésül szóba szeretnék hozni még egyet, amelyet a legtöbben nem
ismernek, némelyek pedig éppenséggel kétségbe vonnak. Az úgynevezett
szelektív hallásra gondolok.
A természethűség kritériumát ma már sokan elavultnak tartják. Azt
állítják, hogy a High Fidelity alapvetően más műfaj, más médium, mint
a koncertzene, a kettőnek úgyszólván semmi köze egymáshoz. Egyik
legfőbb érvük azon alapul (lásd: "Hűséges hűtlenség", HFM 16.), hogy
az emberi fülnek csupán élő zene hallgatásakor van meg az a képessége,
hogy tetszés szerint ide-oda pásztázzon a hangszereken, a különböző
zenei szólamokon. Azt állítják, hogy amikor gépet hallgatunk, fülünk
elbizonytalanodik, nem képes szelektálni, "masszában" hallja a
zenekart, hacsak a hangmérnök nem siet a segítségére mindenféle
manipulációkkal, s nem ugratja ki a mindenkori domináns szólamokat. A
hangmérnöknek tehát már csak a High Fidelity gyatraságai miatt is meg
kell hamisítania (vagy ahogyan ő mondaná: újra kell teremtenie) a
hangképet.
Hogy a hangmérnökök mi miatt kényszerülnek rá a különféle
manipulációkra, azt ők maguk gyakran elmondották már a Hifi
Magazinban; eljárásukat el tudom fogadni, mint esztétikai hitvallást
vagy mint bocsánatos bűnt. De hogy a hamisítás ódiumát a High
Fidelityre hárítsák, az ellen ünnepélyesen tiltakoznom kell.
Véleményem szerint az egész okoskodás egy ördögi körben forog. A
hangmérnökök, tisztelet a kivételnek, nem ismerik a High Fidelity
képességeit. (Ez kiderül nyilatkozataikból is - lásd a 19. és a 21.
lapszámot.) Legfeljebb kommersz hifi-gépeket ismernek, vagy olyan
stúdióberendezéseket, amelyek szintén nemigen alkalmasak rá, hogy
tisztességgel leképezzék a tér három dimenzióját. Ezt nyugodtan
állíthatom, miután volt (bal)szerencsém zenét hallgatni mind az MHV,
mind a Rádió, mind pedig a MAFILM stúdióiban. Persze, hogy azt hiszik:
gépzenét hallgatva a szelektív hallás felmondja a szolgálatot. Tehát
manipulálni kezdenek a szólamokkal - és ettől a zene zsúfolttá,
fárasztóvá, tolakodóvá válik.
Én azt tapasztaltam, hogy jó minőségű hifi-berendezést hallgatva,
a szelektív hallás jelensége igen nagy mértékben fennmarad, vagyis
függetlenül a domináns szólamtól, könnyedén figyelemmel kísérhetjük a
többit is, főleg a kevés mikrofonos, kevéssé manipulált felvételeken.
Ebből kiindulva két fontos hifi-kritériumot fogalmazok meg.
Az egyik: kihalljuk-e, mit mesterkedett össze a hangmérnök. (Ehhez
azonban nem elég a jó hifi-berendezés, gyakorlat is kell hozzá,
jómagam is mostanában tanulom.) A másik kritérium: a hifi-berendezés
hallgatásakor milyen mértékben marad fenn a szelektív hallás.
A hifisták nagyon szeretik mások előtt demonstrálni, hogyan tudnak
megszólaltatni egy-egy szólamot a lakószobában: "hallod ezt a
hegedűt?", "hallod ezt a trombitát?" Helyes: hallgassátok azt a
hegedűt, trombitát, de közben próbáljatok odafigyelni a többi szólamra
is, különösen a basszus-szólamra. (Le tudnátok kottázni, mit játszik a
bőgő?) Azonkívül, ami különben eretnekség volna, figyeljetek egyszerre
a zenére és egymás beszédére! Sikerül? Könnyen sikerül? Nem zavarja
egyiket se a másikat? Akkor gratulálok: a berendezésetek tényleg
nagymértékben természethű.
Nem tudom, sikerült-e újat is mondanom az Olvasónak. Vagy
csupa-csupa magától értetődő bölcsességgel terheltem? Ha így van,
akkor újra Madáchot idézem (csak most Karinthy paródiájából): "Mostan
hányjál egy bukfencet, / Mert a tanító csak henceg, / Nem tud ő se
jobbat ennél, / Amitől okosabb lennél!" Vagy, ami nagyjából ugyanaz,
és talán ér is valamit, mert eddig minden társadalom ezzel próbálta
csillapítani polgárai türelmetlenségét:ORA & LABORA!
ami latinul annyit tesz: dolgozz és imádkozz. De azért a mi
közösségünk, az audiofilek társadalma többet érdemel ennél. Egészítsük
ki a latin mondást olyképpen, hogy kitűnjék belőle hobbink lényege.
Aki a zeneművek hangképét igyekszik közös nevezőre hozni a műszeres
mérés eredményével, annak ez lehetne a jelmondata:ORATÓRIUM & LABORATÓRIUM!
Darvas László
-----------------------
Folyt. köv.
Új hozzászólás Aktív témák
- Tudástár Parazitaeffektusok az áramkörben 1.
- Tudástár Melyik áram merre folyik a NYÁK földhálózatán?
- Tudástár Erősítők tápellátása
- Bemutató DSD: divatőrület vagy a zene új dimenziója?
- Bemutató Audio-gd Precision 2 erősítő teszt
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Realme 8 - az igazi nyolcas
- Digitális Állampolgárság Program DÁP
- Facebook és Messenger
- War Thunder - MMO Combat Game
- iPhone topik
- Projektor topic
- Kínai és egyéb olcsó órák topikja
- Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Szólánc.
- További aktív témák...
- HP EliteBook 845 G8 Tartós Fémházas Laptop 14" -60% Ryzen 5 Pro 5650U 6mag 16/512 FHD IPS Matt LTE
- HP EliteBook 845 G7 Fémházas Laptop 14" -45%Ryzen 5 PRO 4650U 16/512 FHD IPS SURE VIEW
- HP Elitebook 840 G8 i5 1145G7 / 32GB / 512GB / hibátlan!
- Nethome Plus, klíma wifi modul
- LG OLED55C12LA 2 ÉV GYÁRI GARANCIA
Állásajánlatok
Cég: HC Pointer Kft.
Város: Pécs
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest