Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz kukulec #105349 üzenetére

    Senki nem fogja ..

    Emlékeztek, mikor 1 vagy talán már 2 éve is szajkóztam a másikban, hogy Dr. Mark Waldrep kb. Don Quijote jellegű hadjáratot indított már évekkel ezelőtt a HiRes logó és használata miatt ? Hogy attól még, hogy a hardver ("lánc" - főleg DAC) tudja a magasabb birtátákat, amit beletesz ezekbe a zeneipar, az 95%-ban CD szint, 16/44.1 ? Meg az MQA hülyeség ellen is, meg sokminden nemracionális dolog ellen még. HDTracks-be állt bele először, 1:1 vegytiszta upsampling-ek voltak, gyakorlatilag ha volt mondjuk egy Dire Straits - Brothers in Arms-od CD-n a 90-es évekből, és újravetted HiRes-ben HDTracks-ről, ugyanabból a forrásból építkező verziót kaptad, vagy picit belenyúlva-átmasterelve, vagy totál úgy hagyva. És fizettél érte mégegyszer. Nos, az MQA-t úgy néz ki, sikerült megállítani (úgy-ahogy), mert nemhogy nem nyereséges, de matematikailag bele is rondít az anyagba (az, hogy ez van, akinek tetszik, ettől elváló dolog, de egy HiRes matricától nem azt várná az ember, hogy visszafele megyünk a veszteséges tömörítő kodekek irányába, miután 20 éve elértük a veszteségmentest). A következő talán ez lehetne, csak Tidal-ről tudomásom szerint nem lehet leszedni az anyagot. (Quobuz-ról igen, de az még nincs itthon). Én vigyáznék ezekkel.. akinek kell a régi zenéje és már kidobta a CD-t, értelemszerűen újraveheti, még DAC filtering szempontból is jobb az upsampling-es verzió és legalább más megcsinálta helyettünk (bár on-the-fly is tudja legtöbb lejátszó szoftver), de akinek már van CD-je és HiRes előnyt akar kovácsolni magának abból, hogy újra megveszi, hogy "na majd ez, most..." - azt megszivatja a szakma, és lehet menni a sóhivatalba, biztos nem áll neki senki perelni egy ilyet. És ezt ők is tudják. Arról nem is beszélve, hogy a 16/44.1 alapja is többnyire szalag, ami meg bőven szűkebb tartomány a CD-nél, eleve.

    Rengeteg mocsokság és vudu van a hifiben, én néha ettől okádok be és veszi el a kedvem az egésztől. Mert kihasználják cégek azt, hogy rengeteg mozgó paraméter mentén jó vagy nemjó egy egészében nézett rendszer, és mivel ez a rengeteg paraméter (forrás, kábel, erősítők, váltószűrők, szobák, füled, satöbbi) mindenkinél eltérő, nem lehet egyetemesen értékelni almát-almával módon valamit, hogy "ez most jó" vagy "ez most fasza", mert Neked tetszik a Tannoy, a másiknak inkább a Monitor Audio, a harmadik meg mindkettőre húzza a száját és ELAC, a negyedik meg ... na, értitek.

    Ezt a "zavarost" ha így tetszik, pedig gyönyörűen kihasználják megannyian, újabb és újabb bőr lehúzásra, pénz lehúzásra, mert meg kell élniük.

    Felháborító és undorító. És rengeteg utánajárás, olvasgatás és hasonlók kellenek (sajnos) ahhoz, hogy egyértelműen elmondhasd ma egy HiRes anyagról, hogy EZ TÉNYLEG tetőtől talpig az, beleértve a 24/96-os mikrofonozást és onnantól az egészet, mire felkerül MQA- és átbaszásmentesen, tényleges veszteségmentesen egy weboldalra, szíves megvételre.

    Ennél egyszerűbb szimplán eleve 16/44.1-eket vásárolni, ott nincs vaker legalább, tudja az ember, az anyag stabil, nem is várunk tőle többet, nem fogja már a kedvenc előadónk újra felénekelni úgy, mint ahogy megszoktuk és ahogy anno megalkották az anyagot, és ha a DAC filterek aggasztanak, lehet on-the-fly duplázni, jónapot. (vagy DSD-be át, vagy bármi hasonló, egy jobbféle lejátszó szoftverrel vagy eszközzel).

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Panthera

    őstag

    válasz kukulec #105349 üzenetére

    Valójában nem ettől függ, hogy szépen fog-e szólni. De akkor is átverés.

  • kukulec

    őstag

    válasz Dißnäëß #105351 üzenetére

    kezdjük a lényeggel : "Neked tetszik a Tannoy, a másiknak inkább a Monitor Audio, a harmadik meg mindkettőre húzza a száját és ELAC" - mindig ELAC :D
    ez oké, de szerintem az ilyen húzásokkal magukat csinálják ki. amit tudok továbbra is megveszem cd-n, a többire meg ott vannak a megosztó oldalak, és bekaphatják. sacd-nek is neki akartam esni, aztán kiderült, hogy natív tartalom (klasszikuson és jazz-en kívül) nem sok van. most ott tartok, hogy talán nem is baj, de a 16/44-et kapjam már meg. 1,2 eurot fizettem egy mp3-ért, bassza meg :W . jó, ez hifiben olcsó tanulópénz, de akkor honnan tudnám megvenni az eredeti wav-ot, ha nem a hivatalos oldaláról az előadónak? és honnan az istenből kellene nekem ezeket előre tudni, hogy akkor most az milyen felbontású? egyszerűen nevetséges. azt sem értem, hogy abban a korban ahol piszok gyors a net, óriási tárkapacitása van otthon mindenkinek, miért nem lehet a flac az alap. vesszük itt a több százezres/milliós rendszereket, aztán a nóták java egy nyamvadt telóra van optimalizálva.
    Kvardlipot : ha kifizetem, akkor azt adják. egyébként a hangzása vállalható, de azért ezeknek a számoknak mind eléggé összenyomott dinamikája van.

    [ Szerkesztve ]

    Luxman L-507ux II, Primare i22, Yamaha A-S801 // Pro-Ject Dac Box S2, SMSL SU-9 PRO // Elac Vela 408, Elac FS 147, Q Acoustics 3030i

  • denesdr

    addikt

    válasz kukulec #105354 üzenetére

    "és honnan az istenből kellene nekem ezeket előre tudni, hogy akkor most az milyen felbontású?"

    Hogyhogy honnan, hát meghallgatod és egyértelműen kiderül, hogy natív hi-res vagy felskálázott 320kbps mp3. Ja, mégsem. :DDD

    Szerk.: bocsi benéztem, előre nyilván nem lehet tudni. Viszont meghallgatva sem mindig egyértelmű.
    Ez az egész huzavona, felskálázás stb nagyjából jól mutatja a natív hi-res fontosságát. A tudatnak inkább fontos mint a fülnek, legalábbis végfelhasználói szempontból.

    [ Szerkesztve ]

  • kukulec

    őstag

    válasz denesdr #105355 üzenetére

    "A tudatnak inkább fontos mint a fülnek, legalábbis végfelhasználói szempontból." - biztos van ilyen, de az itt jelenlévők rendszerein azért szerintem már kijönnének a különbségek. végül is dvd-t is nézhetsz 4k oleden. az, hogy a zenére fókuszálok zenehallgatáskor nem azt jelenti, hogy nem érdekelne ugyanaz a lehető legjobb minőségben. különben jó lenne egy sokol is.

    [ Szerkesztve ]

    Luxman L-507ux II, Primare i22, Yamaha A-S801 // Pro-Ject Dac Box S2, SMSL SU-9 PRO // Elac Vela 408, Elac FS 147, Q Acoustics 3030i

  • denesdr

    addikt

    válasz kukulec #105356 üzenetére

    Csak kíváncsiságból: te megmondtad volna hallás alapján, hogy nem natív hi-res fájlt vettél?
    A szoftver nyilván megmondta...de a kérdés nem ez.

    [ Szerkesztve ]

  • kukulec

    őstag

    válasz denesdr #105357 üzenetére

    hi-res... én mezei wav-ot, tehát 16/44-et akartam. a felbontást valamihez képest tudom megmondani. de azt ennyiből is hallom, hogy stúdióra nem mindegyik előadó pazarolta az idejét/pénzét.

    Luxman L-507ux II, Primare i22, Yamaha A-S801 // Pro-Ject Dac Box S2, SMSL SU-9 PRO // Elac Vela 408, Elac FS 147, Q Acoustics 3030i

  • kukulec

    őstag

    válasz denesdr #105359 üzenetére

    wav-ot töltöttem le. és azt írta a lossless audio checker, hogy upsampled

    Luxman L-507ux II, Primare i22, Yamaha A-S801 // Pro-Ject Dac Box S2, SMSL SU-9 PRO // Elac Vela 408, Elac FS 147, Q Acoustics 3030i

  • denesdr

    addikt

    válasz kukulec #105360 üzenetére

    Ez elég érdekes, mert épp most dekompresszáltam egy mp3 tracket wav-ba EAC segítségével és a lossless audio checker azt írja rá, hogy clean. :C
    Akkor a letöltött tracked honnan lehet upsamlingelve? 8/22.ből mondjuk?

    [ Szerkesztve ]

  • Panthera

    őstag

    válasz kukulec #105354 üzenetére

    Az összenyomott dinamikát hogyan lehet felismerni?

    Ez a mai mainstream jellemzője, amit a kiadók is erőltetnek? (Hasonló szóba került már itt párszor. ) Vagy most csak arra gondoltál, hogy pl. a streaming szolgáltatók szándékosan így teszik elérhetővé, bizonyos igények miatt. Remélem a CD minőség megvan azért (és ugyanott a "magasabb minőség" kimerül abban, hogy kamu és nem vágja is agyon a zenét). Bár abból, amit írtál....
    Csak a félreértések elkerülése végett...nem a különböző forrásokra gondolok itt, hanem a koncepcióra.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz Dißnäëß #105351 üzenetére

    "Mert kihasználják cégek azt, hogy rengeteg mozgó paraméter mentén jó vagy nemjó egy egészében nézett rendszer, és mivel ez a rengeteg paraméter (forrás, kábel, erősítők, váltószűrők, szobák, füled, satöbbi) mindenkinél eltérő, nem lehet egyetemesen értékelni almát-almával módon valamit, hogy "ez most jó" vagy "ez most fasza", "

    Van egy kis, talán érdekes gondolat, itt a lap alján, ami talán kapcsolódik ehhez. Meg ahhoz, amiről Bacylussal és a többiekkel szóba került a dac topicban.
    Ugyanis az az elgondolása a szerzőnek, hogy a hifiben zajló trendek megegyeznek, illetve némiképp meg is előzik a világban zajló trendeket. (Mondjuk szerintem nem meglepő a hasonlóság, ugyanis ez rajtunk embereken múlik)
    Szóval, hogy hifiben is van a high fidelity hozzáállás és ezzel az objektívitásra törekvés(pl mérésekkel), illetve a szubjektív itás, ahol az a lényeg, hogy mit érzünk jónak. Ezen a ponton gyakorlatilag szóról szóra leírja, amit gyakorlatilag én is gondolok erről, hogy a szubjektív élményeket nem kéne abszolút igazságnak felfogni és hogy lehet-e szubjektív élményekből objektív tényeket leszűrni. (Szerintem se)
    A lényeg, hogy arra céloz, hogy a hifiben már korábban eltolódott a hangsúly a szubjektívitás felé és ezt látjuk a világban is. Már mindenkinek lehet véleménye és ezt hangoztatják is, akár mindenféle realitást nélkülözve.(pl influencerek) Tehát a világ is afelé tolódott, hogy az objektívitás háttérbe szorul a népszerű szubjektív véleményekkel szemben. Pedig a világ túl bonyolult ahhoz, hogy ilyesfajta szubjektív hittel közelebb kerüljünk a valósághoz.

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz kukulec #105354 üzenetére

    Hát.. szerintem jól látod.. elmondtad a lényeget. 1000-es Digin csücsültem költözés előtt, most 4G-s mobilnet egy Telenoros, wifi-t szóró Huawei "szappantartóból", de filmek jönnek le, meg Netflix 4K-ban, nemhogy egy vacak FLAC. Réééég meghaladtuk ezeket a régi veszteséges formátumokat, tényleg nem értem, miért maradtak itt velünk.

    A 16/44.1 FLAC amúgy átlagban alig több, mint duplája a 320-as mp3-nak, egy vicc, mennyire erőforrás-barát. És megvan a CD szint, a totál vegytiszta bitperfekt eredeti CD szintje (ugye ha egy bit nem stimmel, a bájt sem stimmel, ha meg az nem stimmel, a CRC kidobja hibával, így míg nincs CRC hiba flac lejátszáskor, az bitperfekt, legalábbis a szoftver oldalon, és bitperfektre bontja ki a kodek a memóriába a tartalmat, ha pedig az ott ECC RAM, akkor pláne megmarad bitperfektnek, mivel az ECC nem csak észleli, de ki is javítja a hibát). Szóval egy ilyenekre képes világban ne mondja nekem senki, hogy vacakolni kell még mindig a veszteséges formátumokkal, a legtöbb letöltős oldal helyében szégyellnék még HiFi-t és veszteséges tartalmat egy lapon említeni. (A 2 éves Honor 20 nem csúcstelóm belső memóriája 128G, extra kártya nélkül.. még ma sem laktam be)..

    ELVEK. Nem aaaz, hogy most meghallod-e vagy sem, hanem ugye nem passzióból locsolja minden hifista a pénzt a kütyükbe és különböző fájlformátumokba, online tartalmakba, hanem ettől remél valamit. Bízzuk rájuk, kihallja-e a "tökéletesség tökéletességét" egy valós HiRes anyagból, de ne legyen már az, hogy elkamuzzuk a dolgot. Olyan ez, mint az Olympos citromlé. Nem merném rájuk íratni, hogy "citromlé", de a 100%-os narancslére sem, hogy az az, mert amikor magamnak lefacsarok egy narancsot (vagy kávézóban megcsinálják nekem), az még mindig fényévekkel jobb, mint a legjobb, gyümölcshúst is tartalmazó 100% narancslé. Egyszóval, át-bax-nak. Kötném karóra őket. Mikor jön el egy olyan világ, amiben default transzparens, normális, JÓ lesz egy cég hozzáállása az ügyfeleivel szemben ? Amikor ZÉRÓ kamu lesz abban, amit árul.

    Amúgy DSD ritka, de lehet szerkeszteni, van DSD-Wide formátum (többites), de jellemzően ezek is PCM-be tevődnek át, DXD-be, ott megmókolják amit meg kell rajtuk, majd vissza DSD-64-be (standard SACD). Nativedsd.com -on találsz natív, belenyúlásmentes, tényleg vegytiszta DSD-ket, de elég szűk a választék és sokuk réteg zene, és .. szalag a forrás. (Nem tudom, verjem-e a fejem a falba, nem akarok megbántani senkit, úgyhogy nem teszem, de csendben tisztelegjünk a végtelen mennyiségű nullának a fájlban, hiszen ő sokkal tágabb úgymond, dinamikában, zajban, mindenben, mint a szalagról jövő tartalom, amit beletesznek). Persze aki DSD-zik, eleve egy szűk réteg amúgy :D szóval... érdemes ránézni, azért vannak jó cumók. PDF-ben számlát kapsz email-ben, stb, korrekt.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Húzok itt egy vonalat. Eddig tudod, miről lamentáltunk ? Csak egyetlen pontjáról a "láncnak" (nekem tetszik ez a szó, bocs). -> 105353 +1. És még mennyi van emögött, mint hibalehetőség..

    Ez a forrás "dolga" úgymond, hogy jó legyen. Ha már maximalisták vagyunk és jót akarunk hallgatni. És már itt instant átb*sz az ipar. Rohadt pénz (és kevés formátum- illetve informatikai ismeret az átlag, egyébként műértő embereknél, amiért nem hibáztathatók, én sem vagyok fogorvos, de akkorsem illik átverni őket ettől még).

    Forrás = (esetünkben) digitálisan leképezett adat, tök8 hogyan érkezik be + DAC. Szóval itt még a DAC-nál sem vagyunk, tényleg csak arról beszélgetünk, amivel etetjük, és már itt kérdőjeles a dolog, akkor mirefel költsek Mundorf-ra a lánc későbbi elemein súlyos tízezrekért, alkalomadtán akár 100-ezrekért is ? Persze van az egyensúly, 320-as mp3 is képes kihallatni egy váltószűrőből, hogy abban mondjuk Conrad-os filléres csájna kondi van, vagy valami Audio Note ezüstfólia viaszban, na de nem mindegy, hol kezdünk belenyúlni - szerintem.

    Ez a bicskanyitogató nálam. (Továbbra is tartva Kvardlipot igazát, de az elv az elv, ha a hófehér ígéretével etetnek, nekem vakító hófehér kell, nem törtfehér, nem ekrü, nem egyéb), sávszél megvan rá, már 3G óta igazából, és indítgatják mobilos cégek az 5G-t, holnapután minden az lesz .. Gigabit felett tud.. :W .. oké, most kicsit van borulás a piacon árakkal, chipgyártás vakarózik, de akkoris piszok olcsó fajlagosan 1 Giga, már SSD-n is.. szóval Duna parton állva lőném tarkón az összeset, amelyik bele meri hozni a hifibe azt, hogy veszteséges, meg mp3, meg minden ilyen spórolós technikát, és erre üzletet alapít. Miért kell a tömegeket igénytelenségben tartani ??? :F És utána lenézni rájuk, hogy "szerencsétlenek, még életükben nem hallottak normális zenét". Nem érdemel meg ma a bolygó összes embere egy nevetségesen egyszerű, nevetségesen kicsi erőforrásigényű lossless digitális formátumot ? Vannak, akik szerint nem, mert amíg kellően magasan tartja a veszteségmentes árát, és feleannyiért beteszi a trutyit is a választékba, addig sajnos veszik, viszik, a trutyit. De ideje lenne már normális kerekeket tenni - ötcsillagos törésteszt alkalmasságot úgymond - a digitális formátumokba, és elfelejteni mindent, ami lossless alatti. Kicsit "népnevelni", vinni előre a világot, nem csak a pénzt b*ni nonstop.

    No, felszisszent egy Stella. Kifújom magam :D

    @doki: a natív HiRes elképesztően jól tud szólni, de sajnos a réteg rétegje, annyira kevesen csinálják úgy, ahogy kell, hogy tényleg az legyen. A felkonvertált egy nettó árulás, hiszen újraveteti velem azt, amiben nincs több információ, csak a doboza nagyobb, és csak azért nem ölöm meg őket ezért, mert a végeredmény ugyanaz, mint lejátszáskor 2x/4x upsampling-elni az amúgy 16/44.1 anyagot: nem hallható tartományba toljuk ki a rekonstrukciós szűrők anomáliáit. Ahol már mindegy, melyik filter type-ot választod a DAC-on, mert a különbség nem észlelhető tartományba esik, magyarul az észlelhetőben vállvonós a dolog. :) De ettől még akkoris ejnye, mert újravetetik velem.. HiRes reményében kattintásra ösztökélve engem.

    2x akkora chips-es zacskót kapunk a legtöbb HiRes anyaggal, ugyanannyi chips-el, piszok kevés a kivétel. NAGYON kevés. És ilyenkor a konzisztencia - szerintem - fontosabb: eleve CD-s anyagra érdemes lőni, megveszik a "CD bankból" a fájlokat, aztán vagy remasterelgetik, vagy nem, majd kijön (felkerül a honlapra). Ott nem lesz hiba, max ha belenyúltak.

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #105361 üzenetére

    Én azt nem értem, mi alapján mondja meg egy mondjuk 2x upsampling-en átesett anyag esetén, hogy az bizony nem vegytiszta HiRes. Interpolációval két eredeti diszkrét pont között felvesszük az immár 2x olyan sűrű mintavételezés adott hiányzó helyiértékeire a nemlétező pontot (pontokat) és honnan mondja meg, hogy azt nem Mozart "tette oda", hanem csak a matematika ? (Értsd jól). :D Valami másból kell következtetnie. (Esetleg pont abból, hogy gyanúsan a két feltételezett régi érték közé esik hajszálpontosan a harmadik ? Legalábbis lineáris interpoláció esetén. Magyarul ha tele van ilyen hármasokkal az adat, ahol csak minden első és harmadik érték változik "random", de köztük mindig pont középre esik egy érték, akkor az upsampled anyag ?)

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz Mathiask #105363 üzenetére

    Ezen a ponton gyakorlatilag szóról szóra leírja, amit gyakorlatilag én is gondolok erről, hogy a szubjektív élményeket nem kéne abszolút igazságnak felfogni és hogy lehet-e szubjektív élményekből objektív tényeket leszűrni. (Szerintem se)

    Egyetértek. (Bocs mindenkitől, hogy szót fosok, mindjárt leállok).

    Ezzel még nem azt mondjuk ki - szerintem, de javíts ki - hogy nincs értelme a szubjektív észlelésnek a történetben, hanem mindössze annyit, hogy a súlya lehetőleg az objektívekkel szemben ne legyen nagyobb 50%-nál :U

    Ilyenkor jönnek a hangok, hogy de hát mit hívunk objektívnek ? Mérést ? Ugyanmár. Nem mindent lehet mérni, ergo az objektivitás bukik, marad üres kapaszkodónak a szubjektivitás. :W

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • denesdr

    addikt

    válasz Dißnäëß #105365 üzenetére

    Na igen, jó kérdés. A LAC oldalán ez áll a detektálásnál: "MP3 Transcoding: MP3 tracks transcoded to a lossless format".
    Nincs részletezve, hogy pontosan mit csinál, de ezek szerint akkor én vagy nem transzkódoltam (és így lett lossless format a fájlból) vagy pedig a szoftver mégsem ismeri fel hogy mp3-ból losslessre lett alakítva (próbáltam alacsony bitrátájú mp3 -at is, szintén clean). Ha az utóbbi játszik, akkor a szoftver már le is írta magát előttem. :)

  • denesdr

    addikt

    válasz Dißnäëß #105366 üzenetére

    Persze lehet, hogy nem mindent tudunk mérni a hanggal és a hangreprodukcióval kapcsolatban és hát szubjektivitás meg miegymás, de amikor ilyeneket lehet olvasni, akkor az ember elgondolkodik egy kicsit: [link] :)

  • #01758976

    törölt tag

    Még ha ugyan azt is hallgatják az emberek, mindenki máshogy képzeli el.

    A zene fantázia és érzelem :B

  • alphamooncam

    őstag

    válasz #01758976 #105369 üzenetére

    +1

    És innentől kezdve az objektivitás elvárása hallgatói részről értelmetlen, készítői részről pedig legalább az arra törekvés az elvárás a részemről.

    Hozzátenném, sem a művészek, sem a zene "készítők", hangmérnökök, producerek sem egyformán képzettek, akkor hogyan lehetne elvárni a hallgatóktól, hogy értsenek is ahhoz amit szeretnek csinálni.

    Persze csak szerintem.

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • denesdr

    addikt

    válasz #01758976 #105369 üzenetére

    Valóban (görög van a falóban), vajon hányan hiszik/képzelik el, hogy valódi lossless vagy natív hi-res formátumot hallgatnak és meg vannak nyugodva, hogy ők mindent megtettek a legjobb minőség érdekében fájl oldalról, miközben csak egy felskálázott mp3 (vagy valódi hi-res helyett felskálázott 16/44.1) szól a rendszeren (persze sok esetben erről nem tudnak és hát a felismerő szoftver is hagy némi kivánnivalót maga után mint láthattuk).
    Persze a hallgató azt hall jónak amit akar. Végülis ki mondaná meg neki, hogy mit kellene hallania/hallgatnia?

  • Mathiask

    senior tag

    válasz Dißnäëß #105366 üzenetére

    "Ezzel még nem azt mondjuk ki - szerintem, de javíts ki - hogy nincs értelme a szubjektív észlelésnek a történetben"

    Igen, persze. Semmi baj a szubjektivitással, sőt én is aszerint választok mondjuk hifi készüléket, hiszen nekem kell hogy tetszen. Pusztán arról van szó, hogy jó ha tisztában vagyunk ezzel és nem gondoljuk, hogy attól mert nekem tetszik valami, vagy én ezt gondolom róla akkor más is szükségszerűen ezt kell tapasztalja gondolja, mert hogy amit én gondolok, tapasztalok az biztos hogy korrelál a fizikai objektív valósággal. Mert hát lehet hogy igen, lehet, hogy nem. Szerintem. De mások máshogy vannak ezzel.

    Végülis ez a lényeg szerintem:
    "Subjectivity is formed as a conjunction of biological sensory stimulation, cognitive awareness and creative imagination - can we with any confidence achieve consensus agreement on this "Absolute Sound" quality?"
    (DeepL fordítóval:)
    "A szubjektivitás a biológiai érzékszervi ingerek, a kognitív tudatosság és a kreatív képzelet együtteseként alakul ki - vajon képesek vagyunk-e bármilyen magabiztossággal konszenzusos megállapodást elérni az "Abszolút hang" minőségéről?"

    Ez nem azt jelent, hogy amit én hallok az biztos nem a valóság, csak annyit, hogy ennek a tapasztalásnak nem 100%-os a megbízhatósága a valóság megítélése szempontjából.
    Ha az objektív valóságot akarjuk, akkor vagy objektív eszközök kellenek annak megítélésére(pl mérés), vagy sok szubjektív véleménynek a statisztikai elemzése és ha statisztikai szempontból elég sokan ugyanazt mondják, akkor az már lehet megbízható információ.

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #105368 üzenetére

    Én elhiszem, hogy nem mindent tudunk mérni hanggal, igazat adok az ezt állítóknak. Magam is így gondolom. A különbség csak talán az köztük és köztem, hogy itt sem mindegy, mekkora súlyok vannak és hol elhelyezve. Szóval, amit mérünk jelenleg, azok viszont elegendő információt mondanak és elég súlyt képviselnek számomra ahhoz, hogy tökvakon, hallgatás nélkül hagyatkozzak rájuk, és amikor így teszek, ritkán csalódok.

    Itt jön az érme másik oldala, hogy amikor egy szubjektíven tapasztalt, meg nem mért (vagy nekem el nem mondott) rendszert hallgatok és azt szintén piszok jónak hallom, aztán mérve kiderül, hogy hááát ez csak négyalá, az utólagos mérés nem teszi kevesebbé számomra az eszközt, mert akkoris, én biza jónak hallom.

    Szóval engem le szoktak szúrni néha, hogy ASR-ről tájékozódok előszeretettel, de két dolgot kell látni a témáról:

    - ami mérve jó, 50% feletti eséllyel szubjektíven is jó számomra. Van kivétel, de nem találkoztam még ilyennel. Talán az öreg Onkyo-m hangja, amit már nem szeretek.

    - ami szubjektíven jó, totál 50-50%, hogy mérve is jót mutat. Viszont ha szubjektíven jó nekem, meg sem mérem (max. üzembiztonsági okokból).

    Szóval, a végén nálam is mindig a szubjektivitás ítél, csak nagyobb találati aránnyal jut az ember szubjektíven faszán szóló eszközhöz mérések mentén (ASR) ;] , mint nélkülük. Nélkülük marad a fórum, a szubjektív review hegyek (Thomas & Stereo, Steve Guttenberg, hárásó, dgyuri, Te.. :D )..
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Viszont a nap végén mégis jobb olyan tudattal lefeküdni, hogy a szubjektíven jó kütyüm mérve is csecse, mint olyannal, amikor szubjektíven jó kütyü mérve pocsék. Az kaparna nálam, sajnos.. és rágná az agyam, hogy "cseréldleeeee". :U

    Ez meg már kicsit pszichológia, zenéhez nem sok köze van, az össz élvezethez mégis. Ilyen hülyén vagyunk (vagyok, bocsánat) kódolva. Bal és jobb agyfélteke küzdelme, bal a racionális, jobb az empirikus hedonista, és én szeretem, ha mindkettő ki van elégítve. Ezért nem szeretem a széteső jazz-t sem, mert a balnak nincs benne kapaszkodója, keresi a logikát, valami ritmust minimálisan, de az nonstop szétesik, tökrandom, egyszóval, piros lámpa villog. A kicsit "korlátoltabb", nem feltétlen négynegyed, de időről időre logikus ritmus-szakaszokba rendeződő jazz-t már élvezem.

    Nehéz mindezt egy földi halandónak előadni, elmondani, amikor szóba jön a hifizés, meg a "mi jó, mi nemjó" kérdése.

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #105367 üzenetére

    Hááát, a 320-at is ki kellene szúrnia, de mivel nincs viszonyítási alapja, szerintem "kissé" hiányos a kódja, ergo téved. Kuka. :D

    Ez a buszos hasonlat a -2-es számmal omg, behaltam. :)) :R

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz Mathiask #105373 üzenetére

    Minden szavaddal egyetértek. :K
    Ezt külön kiemelném, szebben megfogalmaztad, mint én korábban:

    Ez nem azt jelent, hogy amit én hallok az biztos nem a valóság, csak annyit, hogy ennek a tapasztalásnak nem 100%-os a megbízhatósága a valóság megítélése szempontjából.
    Ha az objektív valóságot akarjuk, akkor vagy objektív eszközök kellenek annak megítélésére(pl mérés), vagy sok szubjektív véleménynek a statisztikai elemzése és ha statisztikai szempontból elég sokan ugyanazt mondják, akkor az már lehet megbízható információ.

    Szóval a rengeteg mozgó paraméter, nincs alma-alma, beleértve eszközre, helységre, minden elemére a láncnak, aminek végén ott az emberi fül, tehát beleértve őket is.

    Nem tettem szürkébe. Mehetne topic összefoglalóba, megelőzve a nagy "háborúkat" :D

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #105377 üzenetére

    Az.

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #105377 üzenetére

    Jó az új avatarod :D
    Meg sem ismertelek először..

    Végülis ki mondaná meg neki, hogy mit kellene hallania/hallgatnia?

    Diginél is válogatni kell, mint vinyl-nél, csak nehezebb a dolog sztem.

    [ Szerkesztve ]

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • #01758976

    törölt tag

    válasz Dißnäëß #105364 üzenetére

    Ezek csak konténerek, az lesz bennük amit beletesznek, és hát sokkal inkább azon van a hangsúly.
    dsd&pcm : Nekem nyóc, a dakom nem tudja egyiket sem, hála ég. Mikor volt még amelyik tudta, olyan érzésem volt végig mintha 8k-s oled tévét néznék, egy pillanatra lenyűgöz, utána meg műanyag és művi és rém kemikália az egész, a szemem nem ilyen és a fülem sem. Én biztos nem keresem a pcm végtelen felbontását, full művi világát, mindent hallok, de tényleg mindent, miközben az érzelem, huss ki az ablakon. Bárgyú hang hallgatóvá degradált az egész. Zavar. Számomra ez nem természetes.Legyen csak 1080p, de minimum 120 hertzen, folyékonyan fessen :)
    Egy szó mint száz, kell egy egy jó cső, aztán már szarszrá te is, hogy hámhúsz mp3 vagy dsd szól.

    Dénes, most vívó zsák?

    [ Szerkesztve ]

  • denesdr

    addikt

    válasz #01758976 #105380 üzenetére

    De a PCM lehet 16/44.1 meg 32/384 is, a CD is PCM.

    A végéhez: kinek egy jó cső, kinek egy jó D-osztály. Ilyen ez. :D

  • #01758976

    törölt tag

    válasz Dißnäëß #105374 üzenetére

    "Szóval, a végén nálam is mindig a szubjektivitás ítél, csak nagyobb találati aránnyal jut az ember szubjektíven faszán szóló eszközhöz mérések mentén (ASR) ;] , mint nélkülük. Nélkülük marad a fórum, a szubjektív review hegyek (Thomas & Stereo, Steve Guttenberg, hárásó, dgyuri, Te.. :D ).."

    Megtisztelsz, de nem gondoljuk másképp ezt, sem Sztivi sem én. :C Ám közöséget nem tudok vállalni velük, az csak Altec, Enigma és Zu tulajokkal lehetséges, ha egyáltalán.. : DD dehogyilyenvan? hárásó és Sztív egy mondatban.
    Sean Casey instájára felkerült egy elég fasza kép, a rosebb egyen engem...

  • dgyuri0123

    nagyúr

    válasz Dißnäëß #105374 üzenetére

    Egyetlen példa a szubjektivitásra. Mikor elszántam magam Primare-ra, elmentem "a" boltba és meghallgattam. Vele "párhuzamban" egy CA 850A-t is meghallgattam (szubjektíven :) ). Nálam a Primare lett a befutó. Ja, hogy előtte is voltak már erősítőim, úgy kb, 20-25 féle/fajta (?). Ez azért segített némileg, hogy (szubjektíven) meg tudjam ítélni, jó-e, vagy sem (számomra) az i22. Ugyanitt, ugyanakkor, felmentünk az emeletre és örömünkben meghallgattunk egy Sonus Faber/McIntosh digitális láncot. Akkor, abban a pillanatban tudtam, hogy az I22, amit nemsokára haza fogok vinni, az egy "emésztőrendszeri végtermék" hozzájuk képest, természetesen ez is szubjektíven megítélve. :) De ez van.... Ha érted, (remélem) akkor sejtheted, hogy én más mezsgyék mentén haladok. De amúgy, hogyan tudnék egy "hifiboltban" (vagy bárhol másnál) bármit megmérni, mielőtt hazahozom? Vagy hagyatkozzak az interneten fellelhető mérésekre? És ha az nincs ott, ami nekem épp tetszik? Meg se vegyem, meg se hallgassam, mert nincsenek róla mérési adatok? :) Én nem így gondolkodom, de azt hiszem, ezt már sokan tudjátok.. :D

    "csak a zene van"

  • denesdr

    addikt

    válasz dgyuri0123 #105384 üzenetére

    Nem vitaként, csak hogy ellenpélda is legyen, az első és (eleddig) utolsó hifi eszköz amit meghallgattam vásárlás előtt, az 2000-ben volt, egy pár álló hangfal, de ha nem hallgatom meg, akkor is azt vettem volna, de akkor sok pénz volt számomra az ára, ezért mégis meghallgattam. Azóta persze nálam is volt sok fejlesztés, változás, irányváltás, de semelyik másik készüléket nem halgattam meg vásárlás előtt és ami szerintem fontos, hogy egyiket sem bántam meg.
    De való igaz, hogy az objektív adatok, nem mindig adták vissza azt amit hallottam belőlük, vagy lehet, hogy csak nem jól értelmeztem az adatokat tapasztalathiány miatt. Adatok alatt itt nyilván most nem csak arra kell gondolni, hogy X hangfal Y Wattal terhelhető.

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #01758976 #105380 üzenetére

    Jáááj komám, dininek van olyan cumója, az nem oled nyócká, de pécéemm !! Meg majd mutatok én is Neked olyat, hogy váúú. Egyszer.. :))

    Persze csôvel jól megszínezzük, ahogy kell :)) ;]

    Ja, amúgy helóóószia, pacsi, jó látni :K

    @denesdr: tökmindegy az, de ha bi/tri-amping, akkor mélyre D, többire meg vagy szintén D, vagy lehet örömködni-kísérletezgetni csôvel, mosfettel, bármivel. Én kellôen kretén vagyok, hogy utóbbi felállást kipróbáljam.. olyan ritka. Oszt majd látjuk 😁🤭

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz dgyuri0123 #105384 üzenetére

    Hát... Értelek én... Sok út vezet Rómába :D :K ;)

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • #01758976

    törölt tag

    válasz denesdr #105385 üzenetére

    Erre olyan sok mindent lehetne írni, de ez nem a kultúra topik (, hogy ragadjon is valakikre bármi is) ez a műszaki topik, tehát szkópókat néztél, és azokat próbáltad meg fejben elképzelni/illeszteni, vagy hogyan?

    #105386Dißnäëß

    Mégsem jöttök errefelé, de nemsoká útrakelek majd én felétek, remélem :B

  • denesdr

    addikt

    válasz Dißnäëß #105386 üzenetére

    Na ja, meg lehetne próbálni egy aktív-passzív hibrid dobozt alul aktív D, felül passzív valtás csővel, ha épp valakinek ilyen ingerenciája támadék. :D :))

    hárásó:
    Igaz, nem kultúrtopik, csak úgy leírtam ami eszembe jutott.
    Hohó, először csak úgy, szinte vaktában lövöldöztem, próbáltam következtetni bizonyos dolgok alapján, hogy XY biztos jó, objektíven is megfelelő termék kell, hogy legyen. :DD

    [ Szerkesztve ]

  • kukulec

    őstag

    válasz Panthera #105362 üzenetére

    minden hangos, arcba tolva. amit sajnálok, és ez gondolom tudatos, hogy elektronikus zenéknél sem mernek igazán mély basszusokat betenni. gondolom tudják, hogy fülhallgatóra megy a zene. szerintem lehetnének jobban keverve. de persze mit értek hozzá.
    Mathiask : "Tehát a világ is afelé tolódott, hogy az objektívitás háttérbe szorul a népszerű szubjektív véleményekkel szemben". ez is egy narratíva. de én erősebbnek érzem azt a változatot, amely igénytelenséget és ennek pofátlan kihasználását mondja. ez egy negatív spirál. egyre kisebb az elvárás és a szolgáltatók is egyre gyatrább minőséget produkálnak számos területen. hifiben szerintem ez kezd azért valahol tisztulni a méréses tesztekkel : audio science / stereo.de / audio.com.pl / i-fidelity / audioholics. de ez nálam nem egyszerű objektivitás kérdése, hanem egy ellenőrzés, hogy egy termék tudja azt amit ígér. hogy egy gyártó rá meri írni a valóságot, mert alaposan megtervezte az eszközt, és nem csak annyi vágya van, hogy egy dzsunkáról ránk vágja a vackát mi meg tejeljünk. életemben először a yamaha a-s801-es erősítőt csak méréses teszt és vásárlói értékelések alapján vettem. és egyáltalán nem bántam meg.
    Dißnäëß : Nativedsd.com-t néztem már, és fogok is pár dolgot venni. annyira nem olcsó és a klasszikusok legjava már megvan. becsületükre legyen mondva feltüntetik, hogy miben lett eredetileg felvéve a muzsika. szóval nincs zsákbamacska. "És már itt instant átb*sz az ipar" - és újra az igénytelenség kérdése. ha a jónép kiállna, hogy azért minden szart már ne adjanak el neki, akkor nem ez lenne. de én nagyon sok amúgy tájékozott és intelligens embert ismerek, aki nem is tudja, hogy van más az mp3-on kívül. csak max észrevezi, hogy valami szarul szól. bár rendesen szerintem kevesen hallgatunk zenét. szól valami főzéskor/edzéskor/autóban és kész.
    "ami mérve jó, 50% feletti eséllyel szubjektíven is jó számomra. Van kivétel, de nem találkoztam még ilyennel" +1
    alphamooncam : "És innentől kezdve az objektivitás elvárása hallgatói részről értelmetlen, készítői részről pedig legalább az arra törekvés az elvárás a részemről." kiegészíteném azzal, hogy ne mindig a legnagyobb sokaság szutykához lőjék be a szintet. lehet picit jobbat is jobban csinálni.
    dgyuri0123 : lehet, hogy az i22 ugyanazzal a hangfallal nem lett volna annyira elmaradva mint elsőre gondolod. sunyi kis szerkezet ez, pláne komolyabb hangerőn.

    Luxman L-507ux II, Primare i22, Yamaha A-S801 // Pro-Ject Dac Box S2, SMSL SU-9 PRO // Elac Vela 408, Elac FS 147, Q Acoustics 3030i

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #105389 üzenetére

    Neeem, full aktívba, lent D, középre és felette meg két másik, "akármi" :D

    @hárásó, majd jól nyakoncsípem Dénest oszt lezúzunk, jön a december, leszek mikulás, ő meg a krampusz - vagy fordítva. :))

    @kukulec:
    ez nálam nem egyszerű objektivitás kérdése, hanem egy ellenőrzés, hogy egy termék tudja azt amit ígér. hogy egy gyártó rá meri írni a valóságot, mert alaposan megtervezte az eszközt, és nem csak annyi vágya van, hogy egy dzsunkáról ránk vágja a vackát mi meg tejeljünk
    Óóóó de szép, ++++1111

    [ Szerkesztve ]

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • denesdr

    addikt

    válasz kukulec #105390 üzenetére

    Szinte minden ponttal egyetértek. Ezzel főleg: "lehet, hogy az i22 ugyanazzal a hangfallal nem lett volna annyira elmaradva mint elsőre gondolod""

    Dißnäëß:
    Lol, én szeretnék a krampusz lenni! :D Amúgy egy ilyen sokfüles hallgatózás elég fain lenne! :K
    Az aktív-passzív hibridet csak egy elborult lehetőségnek vázoltam fel! ;]

    [ Szerkesztve ]

  • dgyuri0123

    nagyúr

    válasz denesdr #105392 üzenetére

    És kukulec.
    Nem azé`, de egy 3 milliós McIntosh mellett csak kismiska az i22 és nem azé' mer' 3 milka. Amúgy meg nagyon szeretem, de tudok objektív is lenni. Az i22-nél létezik sokkal jobb erősítő is. :)

    "csak a zene van"

  • denesdr

    addikt

    válasz dgyuri0123 #105393 üzenetére

    Amíg nem kötöd rá azt a SF-t amit a McIntosh hajtott, addig nem tudhatod. Az a helyzet, hogy szerintem még senki sem hallott pl i22-t SF Aidával, de amíg 8-as szériájú, gyémánt magasú B&W-t, meg hasonló vagy még komolyabb dobozokat hajtanak Crown XLS-el hifisták kizárólag sztereóban, addig minden lehetséges.

  • kukulec

    őstag

    válasz dgyuri0123 #105393 üzenetére

    nincs köztünk vita, biztosan jobb. csak azért írtam ezt, mert amikor régi focal utopiát meg elac 507-et hallgattam vele, akkor ledöbbentett, hogy mennyire egységes végig. és pláne milyen hangerőn. de hogy provokatív is legyek: a McIntosh MA5300-ra pl nem cserélném le. persze az a legkisebb meki, de mégiscsak 2,4 milla.

    Luxman L-507ux II, Primare i22, Yamaha A-S801 // Pro-Ject Dac Box S2, SMSL SU-9 PRO // Elac Vela 408, Elac FS 147, Q Acoustics 3030i

  • s4tch

    veterán

    Urak, van itt egy fekete öves lvl 99 formátum guru?

    Kiderült, hogy van néhány flac fájlom, amit nem játszik le normálisan az autóban a fejegység. Olyan, mintha ugrana a cd; a lejátszási sebesség elvileg jó, de gyakorlatilag kihagy néha pár tizedmásodpercet, néha még kevesebbet a fej. Elvileg normál 16/44.1 és 24/96 trackekről van szó, ennél többet a foobar sem tud róluk. A fejegység támogatja ezeket a formátumokat. Ha ezeket a fájlokat simán átfuttatom xrecode-on, és újrakódolom őket flacben úgy, hogy a bitrátát, sample rate-et nem változtatom meg, akkor meg tökéletesen olvassa őket a fejegység. Innen gondolom, hogy a fájlokkal van valami gebasz, nem a fejjel.

    Azért kellemetlen ez, mert bár maga az átkódolás pár perc, de bosszantó, ha lent a kocsiban derül ki, hogy pont az az album, amit szívesen hallgatnék, valamiért nem tetszik neki. Nem sikerült semmi közös pontot találnom a "hibás" trackekben. Találkoztatok már hasonlóval? Létezik olyan szoftver, ami a foobaron és a mediainfón túl is tud mesélni a kódolásról? Hátha találnék egy mintát, ami közös ezekben a fájlokban...

  • dgyuri0123

    nagyúr

    válasz denesdr #105394 üzenetére

    Ez most hiszekegy? :) A Primare i22-t nagyon szeretem, de van jobb nála. McIntosh jobb. Simább, folyékonyabb, nagyon tiszta, természetes és a többi. De szerintem úgy sem tudlak meggyőzni. Mondjuk te sem engem. :R

    kukulec: semmi vita. :) Én is úgy gondolom, hogy az i22 sokkal többre képes, mint sokan gondolnák, ugyanakkor lehetne tisztább, analógosabb kicsivel. Szerintem... :R

    [ Szerkesztve ]

    "csak a zene van"

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz Panthera #105362 üzenetére

    Az összenyomott dinamikát hogyan lehet felismerni?

    Tele a waveform, lényegében minden csúcson van, a halk rész is, a hangos is. Mármint ami eredetileg halk és hangos volt, mivel ránézve nem tudod többé megállapítani, hiszen a halknak is egekben az amplitúdója.

    Jól használt tömörítésnek meglehet az előnye bizonyos esetekben, bizonyos műfajoknál, de ha túlzott, vagy rosszul használják, hazavágja a mjúzikot.

    Csináltam gyorsba valamit: [link] Először katt a PNG-re.

    - uncompressed: ez az eredeti anyag. Látod a hullámforma (png screenshot, felső sztereó sávok) elején, ahogy a csaj énekel, lényegesen halkabb, mint amikor megjönnek a mélyek és a "dobok".
    - compressed:
    1. az eredeti anyagot tömörítettem, direkt jó erősen, túlozva kicsit, hogy szembeötlő legyen a hatása
    2. ez a magas amplitúdójú mélyeket lehozta szolídabbra, közelebb az énekhang amplitúdójához
    3. az egész szám dinamikatartománya csökkent így, semmi nem üt már az egekbe annyira
    4. mivel így "halkabb" lett a szám, adtam neki hangosítást, hogy kitöltse a teljes dinamikatartományt (kb). Eredmény: a mélyek visszakerültek (szinte) a helyükre hangerőben, viszont cserébe a halkabb énekhangok is az egekben.
    5. Az eredmény az arányok borulása, nem hangzik természetesen a dolog, lényegében sehogysem ahhoz képest, mintha eredetiben hagytuk volna (és már az is jó eséllyel tömörített, de még élvezhető).

    Ezzel az eljárással egy szobában csöpögő vízcsapot is lehetne dupla metál lábdob szettel kísérni, ami élőben nyilván lehetetlen, semmit nem hallanánk a vízcsepegésből a dob miatt ugyanabban a szobában, ha viszont a lábdobot letömörítjük erősen és a csöpögő halk vízcseppek szintje közelébe hozzuk, majd az egész így lehalkult sávot visszaerősítjük nagy jelszintekre, a dobok között hallhatóvá válnak a csöpögések.

    Ergo, részletet hozunk vissza a "műbe" azzal a mellékhatással, hogy minden egyformán hangos lesz benne. Ott lesz, csak mivel nagyon lecsökkennek a különbségek halk és hangos között, lapos, nemigazán érdekes lesz a hangzása, és legkevésbé sem életszerű, az arányok borulása miatt pedig műnek hat az egész.

    Ugyanakkor azt is látni kell, hogy dinamikátlan környezetben, mondjuk egy autóban 130-al utazva, a zajszint megnő, ergo egy compression-mentes Ravel Bolero első feléről minimum lemaradnánk. Mondjuk egy 1-es Swift esetén tuti. De ha ezt a Bolero-t átengedjük egy compression-ön és úgy állítjuk be, hogy a viszonylag piano részek amplitúdójára lehozzuk a legvége fortét is (meg minden fortét előtte), majd az így kapott végig halk művet felhangosítjuk (zajjal együtt természetesen), akkor az egész Bolero egyetlen hangerőn elejétől a végéig hallható lesz 130 mellett autóban is. Ott lesznek a legelejéről a mikrorészletek ugyanúgy, mint a végén a hangos káosz, csak nagyon életszerűtlenné válik, meg hát szerencsétlen szerző forogna sírjában, kb. hétputtonyos aszú sportfröccs kivitelben.

    A kereskedelmi rádiók is ezért vannak jobban tömörítve. Autóban hallgatják őket, üzletekben, konyhákban, hangosabb helyeken, ügyfélterekben, mittomén, tehát a zajszint magas, így a pár watt-nyi élvezhető dinamikatartomány szűk, abba kell belepréselni a leadott anyagot, hogy átmenjen abból lehetőleg csorbulás nélkül minden infó. Átmenni át is megy, csak közben kicsit borul minden.

    Nyilván a rádiózás nem ekvivalens egy minőségi otthoni zenehallgatással, és ezt a rádiósok is tudják. Legalábbis amelyikkel én beszéltem egyszer :D

    Oké. A 7-es BMW 130-nál többet mutat meg a Bolero-ból, értem. Csodásan hangszigetel. De úgy alapjában érted kb: szűk céltartomány (halk rendszer és/vagy magas alapzaj miatt) -> compression alkalmazása -> infó megmarad, csak az arányok borulnak és emiatt furán fog hangzani, főleg ha klasszikusokról és hasonlókról van szó, amit az ember jól ismer, hogy mondjuk hol kell nagyon halknak lennie, és hol nagyon hangosnak.

    Valamennyi compression szinte mindenben van, kivéve a nagyon réteg meg spéci albumok, de nem mindig használják ésszel. Hülye fogyasztásra ösztönző világunkban fontos, hogy lömötöljön mindig valami, nagy amplitúdóval, ami leköti az agyat, "butít", mintsem hatalmas dinamika-eltérésekkel érdekes maradjon a zene (vagy esetleg urambocsá, élethűvé, de amúgy egy csupa elektronikus műhangszeres zene mikor "élethű" ? Mozart tud élethű lenni, egy Clean Bandit mikor az ? Szóval a mai modern mainstream zenéket könnyebb - sajnos - elcseszni, és akkor nevezhető dinamikátlannak, amikor minden egyformán nagy erővel szól benne kb). És nem lesz kritikus, aki felhördül, hogy hééé, Ava Max-ban a dinamikatartomány lópikula.

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz s4tch #105396 üzenetére

    Szerintem flac verziók közötti kompatibilitási izé lesz, ami igen ritka amúgy, én még nem is találkoztam ilyen jelenséggel.

    Próbáld meg kitenni wav-ba a nemnormális flac-okat, jó eséllyel sikerül egy külső eszközzel (Aimp például). Majd ezt kódold be vele újra flac-ba. Ha megszűnt az anomália, valszeg a zene is túlélte a konverziót és jó maradt, azaz nem változott, mivel mindkét esetben jól működött az átalakító szoftver.

    Csak 1 tipp.

    [ Szerkesztve ]

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • btraven

    őstag

    válasz denesdr #105368 üzenetére

    Köszi a linket! Kár hogy nem tetted be pár nappal előbb. Most vettem opamp-okat kipróbálásra az előerősítőmben. De mindegyikeknek ugyanolyan fekete tokja van. Akkor egyformán fognak szólni? Még jó hogy nem voltak drágák. Tényleg miért nem színes műanyagba öntik őket hogy más legyen a hangjuk?

Új hozzászólás Aktív témák