Sugárkövetés, PSSR és 8K
Natív PS5-ös programokat PS5 Prón futtatva tehát tapasztalhatunk javulást, köszönhetően az új GPU erejét mozgósító Game Boost megoldásnak, de számottevőbb különbségekre inkább a dedikált Pro támogatással rendelkező címek esetén lehet számítani. A PS5 Pro igazi ütőkártyája ugyanis a PSSR – egy mesterséges intelligenciára épülő felskálázó algoritmus – valamint az akár 100-200%-kal fürgébb sugárkövetést lehetővé tevő hardver. Előbbi tulajdonképpen felfogható a PC-s körökben ismert DLSS és XeSS konzolbeli megfelelőjének. Az AI képalkotó jóval nagyobb temporális stabilitású és részletességű képeket tud eredményezni, méghozzá alacsonyabb felbontásból, mint hagyományos társai (pl. FSR, TSR, vagy az alap PS5 által általában használt sima TAA).
Ennek erős szemléltetője a Demon’s Souls, mely úgy fut 4K alatti felbontásban 60 fps-sel, hogy közben a kép egységesebbnek, tisztábbnak érződik, mint a sima PS5-ös verzió natív 4K és 30 fps mellett. A legnagyobb javulások azonban az FF7 Remake második részénél és a Stellar Blade-nél kereshetőek: utóbbinál a PSSR teljes mértékű megoldást kínál az alap PS5 változat végtelenül zajos és instabil TAA implementációjára, miközben 60 helyett 80 fps-es korláttal tud futni VRR-képes, magas képfrissítésű tévéken. Mindenesetre ahogy a DLSS esetében, úgy itt is sok függ attól, hogy a fejlesztők hogyan implementálják a technológiát. A Dragon’s Dogma 2-ben például vibráló és rendkívül zajos képet eredményez a PSSR használata, amennyiben sugárkövetést is szeretnénk használni mellé.
Ha pedig már sugárkövetés: a technológiában jártasak számára mára minden bizonnyal egyértelmű, hogy ennek jövője sokkal inkább a path tracingben keresendő – mely lényegében csak egy hangzatos név arra, hogy a képnek nem csak részei, hanem az egésze kilőtt sugarakkal van életre keltve. Ez az a technológia, ami valódi generációs ugrást hozhat a vizualitás frontján, és amely felé még a PC-ipar is inkább csak kacsingat (Cyberpunk 2077), mintsem határozott lépéseket tesz, a konzolokról nem is beszélve. Mindenesetre amennyiben szeretnénk ehhez az álomképhez egy hangyányit közelebb kerülni, úgy a PS5 Pro egy jó választás lehet. Az Alan Wake 2 például kapott RT-s tükröződéseket, a Spider-Man 2 RT-s környezeti okklúziót, míg az F1 24-hez hozzádobták mindkettőt, a sugárkövetéses globális világítás behozatala mellett. Pusztán technikai alapon nézve ezek tényleg jelentős ugrások a normál PS5-ön látottakhoz képest, csak a futurisztikus path-tracing viszonylatában érződnek továbbra is elhanyagolhatónak.
Mondhatni tehát, hogy van sugárkövetés, de ez még mindig csak inkább ízelítőként szolgál annak kapcsán, hogy mit hozhat a jövő, hasonlóan ahhoz a néhány PS2-es játékhoz, amelyek már flörtölgettek a 16:9-es képaránnyal a HDTV-k igazi térnyerése előtt. Valami ilyesmi mondható el a PS5 Pro 8K támogatása kapcsán is, ami annyira egy experimentális funkciónak tudható be, hogy a Sony ezt még a dobozon se tüntette fel. Mindenesetre a Sony már korábban demonstrálta a Gran Turismo 7-et, a HelloGames pedig a napokban a No Man’s Sky-t tette elérhetővé ebben a felbontásban, de teljesen egyértelmű, hogy itt elsősorban a felskálázás erejét hívták segítségül: a 8K pixelek számában négyszerese a 4K-nak, és tizenhatszorosa az FHD-nek, amit lehetetlen lenne szinte bármilyen jelenlegi hardverrel kihajtani.
A 8K opció megléte egyébként azért is érdekes, mert a képernyővezérlő látszólag ugyanaz maradt a Prónál, mint a sima modell esetében. 4K 120Hz mellett csak Chroma 4.2.2-es megjelenítésre képes, ami azt sugallja, hogy maradt a 32 Gbps-os átviteli sebesség, így a 8K/60 Hz-et valószínűleg DSC-vel érték el (egy látszatra veszteségmentes képtömörítő algoritmus használatával). Itt pedig rögtön fontos megjegyezni, hogy az utóbbi években kb. az összes gyártó csökkentette (vagy meg is szüntette) 8K-s tévékínálatát – ebben nyilván közrejátszhattak a műszaki cikkek fogyasztását érintő, friss EU szabályozások is –, 8K paneleket pedig már csak a Samsung szállít. Kérdéses tehát, hogy a 8K támogatásának mekkora létjogosultsága és kihasználtsága lesz, valamint az, hogy ezen funkciónak lesz-e bármi kihatása arra, hogy milyen tévékészüléket fognak a fogyasztók választani.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!