Baldur's Gate: Enhanced Edition teszt

Túlélési útmutató, 3. rész és végszó

Következzen ezúttal egy kétkezes fegyver, ami nemcsak nehezebb és nagyobbat sebző, mint az eddig ismertetettek, hanem még egy különleges tulajdonsággal is felruházza viselőjét: immúnis lesz a különféle megfogó/összekötöző (Például pókhálók és indák), valamint egyéb olyan támadással szemben, ami a mozgást befolyásolja. A +2 természetesen itt is azt jelenti, hogy a THAC0, valamint az alapsebzés is ennyivel nagyobb lesz, mint ami az ilyen típusú fegyvereknél szokott lenni. Viszont a Speed Factor 8, ami, bár így is kisebb 2-vel, mint az alaptípus, mégis lassabban tud vele a karakter ütni, mint egy egykezes fegyverrel. Ám ha megnézzük a sebzésértéket, ott 1d10+2 szerepel, vagyis itt már tíz oldalas kockával dobva határozzák meg az alapsebzés értékét.

Következzen egy íj, ami teljesen más, mint az eddig ismertetett típusok. Legfeltűnőbb különbség, hogy nincs sebzési értéke, ugyanis a távolsági fegyverekkel okozott sérülésekért szinte teljes egészében a lövedék a felelős, ami természetesen itt is így van. Az, hogy mekkorát sebzünk íjunkkal, elsősorban a vessző típusától függ, amit használunk. Habár persze itt is vannak módosító értékek a fegyveren és a nyílvesszőkön is, és még sok egyéb mágia is közrejátszhat, de az alapsebzés számít kiindulópontnak, ehhez adódnak hozzá a bónuszok, így az a jobb, ha ezt növeljük. A +2 itt is a szokott dolgokat jelenti: ennyivel nő a sebesség, sebzés és a védelem karakterünkön. A Speed Factor 4, ami elég jónak számít, persze ebben benne van a +2 bónusz is. Természetesen az összes íj kétkezes, így nem használhatunk pajzsot mellette, ha távolról szeretnénk lövöldözni és pajzzsal védekezni, akkor a parittyák közül válasszunk magunknak megfelelő fegyvert.

Egy tucatnyi különféle nyílvesszőt (parittyáknál köveket) használhatunk íjunkkal, melyek a mezei változattól kezdve egészen a komoly bónuszokat adó, méregdrága típusokig terjednek. Ám azt senki ne tervezze, hogy majd jól felpakol magának a legerősebb nyílvesszőkből és egy lövéssel végez a legtöbb ellenféllel. Ezeknek az ára ugyanis olyan magas, hogy örülni fogunk annak, ha egy tegezre való összejön belőle (80 darab), márpedig egy komolyabb csata során ennyit lazán elpufogtat karakterünk, ha sokat kell nyilaznia a háttérből. Akárcsak a legtöbb esetben, érdemes tartalékolnunk a komolyabb vesszőket, hogy olyan ellenfelek ellen vessük be őket, akik immúnisak a fizikai eredetű támadásokra. Ekkor előkaphatjuk mágikus nyilainkat és máris fordul a kocka.

A képen látható nyíl már egy komolyabb fajta, ebből jelenleg csak 10 darabot találtam (Boltban nem költök vesszőkre, csak ha nagyon muszáj). A THAC0 értékére további +4 bónuszt biztosít az íj és karakterünk képességein felül, sebzése pedig "1d6+6 (Save vs. Death for none)", ez pedig annyit jelent, hogy egy hat oldalas kockával gurít a gép, majd ehhez hozzáad 6-ot, de csak abban az esetben, ha a célpont nincs védve halál ellen (Pontosabban ezt nem tudom leírni, ez magyarra lefordítva nagyjából annyit tesz, hogy a célpontnak mentődobást kell végeznie, és ha szerencséje van, akkor csak a nyíl alapsebzését, valamint az íj, karakter és egyéb módosító bónusz által okozott sebzést kell elviselnie. Míg ha nincs, akkor ezen felül további 6 pont életerővesztést kap. Amelyik karakter viszont védve van a halál ellen (Save vs. Death), arra ez a nyílvessző nincs semmi hatással.

Nézzünk meg most egy védőöltözéket, pontosabban egy bőrpáncélt, amit jelenleg tolvaj karakterem visel. A páncélokat elsősorban AC értékünk javítása érdekében szoktuk használni, de vannak különleges darabok is, melyek az extra védelem mellett ellenállást biztosítanak az elemi alapú mágiákkal (Tűz, jég, villám, stb.) szemben is. Annál nagyobb védelmet nyújt egy páncél, minél alacsonyabb az AC értéke. A képen látható darab AC értéke "6 (8 vs. piercing and missile)", ami annyit jelent, hogy bár a nevében ott szerepel a +2, ezért kettővel kisebb lesz tőle a karakter AC-je, de a szúrófegyverek és lövedékek ellen nem nyújt extra védelmet, ezért ha eltalál egy nyíl, akkor 6 helyett 8 adódik hozzá az AC-hez, így nagyobb eséllyel kap be találatot a karakter. A "Requires: 4 Strength" pedig azt jelenti, hogy legalább 4 Strength érték kell a páncél viseléséhez.

A következő páncél már valódi nehézsúlyú darab, ami sokkal alacsonyabb AC értékkel rendelkezik, mint az előbb bemutatott bőrpáncél. Ezen szépség AC értéke 1, ami már jónak mondható, ráadásul a bőrpáncéllal ellentétben lövedékek és nyílvesszők, valamint szúrófegyverek ellen nemhogy kevesebb, hanem még több védelmet is biztosít. "AC: 1 (-3 vs. slashing, -2 vs. missile)", ez annyit jelent, hogy alap AC értéke 1, míg szúrófegyverek ellen további -3, lövedékek ellen pedig -2 pont adódik karakterünk védelméhez. Persze ennek ára is van, 15 Strength alatt nem tudjuk viselni, és - ez a képen nem látszik - 70 fontot nyom, ami nem kis súly (Viszonyításképpen: az én paladin karakterem 90 fontot bír el maximum, ebben mindennek benne kell lennie, így ha felvenné ezt a páncélt, akkor már a kard és pajzs súlyával lehet, hogy el is érné a fáradtságküszöböt, ezért pár ütés után összeesne szegény a fáradtságtól).

Egy pajzs következik, ami a harcosok számára legkedveltebb, közepes osztályból került ki, és nevéből adódóan a +1 azt jelenti, hogy egyel többel növeli karakterünk értékét, mint hasonló, bónusszal nem rendelkező társai. A kép tanulsága szerint karakterünk AC értékéből 2 fog levonódni, ha kezébe adjuk. Alatta pedig a felirat már egyértelmű: 12 Strength kell minimum, hogy használni tudja karakterünk védekezésre ezt a pajzsot. Egy mágikus gyűrűt mutatok utoljára, ennek segítségével varázslónk képes kétszer annyi első szintű spellt memorizálni, mint amennyit alapból tudna.

Lassan ideje befejeznem, hiszen már 10 oldalt teleírtam és még legalább ennyit tudnék írni a különféle dolgokról, de egyrészt véges az olvasók türelme, másrészt, aki az első oldaltól többet elolvasott, az valószínűleg az itt leírtak jó részével tisztában van. Biztos akadnak olyanok is szép számmal, akik az egész Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition szabálykönyvet és a Baldur's Gate-et is kívülről fújják, így valószínűleg egyből az értékelést keresik. Ám mielőtt rátérnék a végszóra, még egy utolsó apróság, ami majdnem elkerülte a figyelmemet: nagyon fontos dolog, hogy varázslóink, papjaink és egyéb mágiahasználóink számára mindig készítsük be a megfelelő varázslatokat és ne feledjünk el aludni, hogy memorizálni tudják azokat embereink. A varázslatokat tekercsek formájában szerezhetjük be, ezeket be tudjuk írni varázskönyvünkbe, csak azokat adjuk el, aminek nem vesszük hasznát.

Nos akkor, következzen az értékelés. Megmondom őszintén, kétszeresen is - sőt, háromszorosan - nehéz helyzetben vagyok. Egyrészt egy olyan játékról van szó, ami nem más, mint egy 15 éves program, amit hozzáigazítottak a mai gépek és operációs rendszerek igényeihez, valamint kiegészítették némi extrával. Másrészt, Baldur's Gate rajongóként mindenképpen azt kell mondanom, hogy nagyon jó volt ismét feleleveníteni az élményt, amit a valaha is kiadott egyik legjobb szerepjáték okozott számomra és bizton állíthatom: bár a játék külseje már kopottasnak tűnik így 2013-ban, de annak belső tartalma jottányit sem csökkent, sőt, a kiegészítő és a három új karakter, valamint a Black Pits hozzáadásával csak még tovább nőtt. Harmadszor pedig sajnálom, hogy nem adták picivel olcsóbban, hiszen a 20 dolláros árat nem mindenkinek fogja megérni, pláne, ha már dobozos (Esetleg GoG) kiadásban megvan neki az eredeti program.

Mindent összevetve mégis azt mondom: vegyétek meg minél többen. Ha máskor nem is, egy akció keretében, hiszen a mai játékkínálatban egyre kevesebb a valódi szerepjáték. Ezért is olyan sikeresek a Baldur's Gate-hez hasonló programok Kickstarteren. A játékosoknak hiányzik ez a stílus, ezt még a vak is láthatja. Viszont sajnos a mai világban a pénzéhes kiadók nem akarnak erőforrást áldozni egy olyan program kiadására, amit - szerintük - csak pár (tíz)ezer játékos venne meg, nekik milliós eladásokra van szükségük, immár a cél nem a befektetett munka megtérítése, hanem a minél nagyobb profittermelés. Márpedig egy szerepjátékot nem adhatnak ki úgy, hogy vedd meg az első két fejezetet egy teljes játék áráért (Habár játékidőt tekintve még ez a két fejezet is hosszabb, mint a ma kapható játékok többsége), majd utána vedd meg a harmadikat 10 USD-ért, a negyediket ismét 10-ért, stb. (Esetleg Season Pass keretében megúszod +50 dolcsiból). Mire pedig eljutsz Sarevokig, már három teljes játék árát kicsengeted és örülsz, mennyi plusz tartalmat kaptál a játékhoz. Persze, álmodik a nyomor...

A Baldur's Gate: Enhanced Edition egy olyan játék, aminek szerintem minden szerepjáték rajongó merevlemezén ott a helye. Azoknak, akik annak idején szerették, azért, mert nagyon jó ismét átélni a régi kalandokat, a felújított külső miatt szebb lett a látvány is, mint egykor volt, az új társak extra küldetései pedig külön is megérnek egy misét. Aki pedig még nem játszott a Baldur's Gate-tel, és egy kicsit is érdeklődik az AD&D, illetve a valódi, izometrikus szerepjátékok iránt, mindenképp szerezze be, hiszen ez egy olyan klasszikus, amit csak a második része tudott felülmúlni minden tekintetben (Hamarosan az is kapható lesz Steamen EE kiadásban, már alig várom). Viszont aki szerint a Diablo egy szerepjáték, az jobban teszi, ha elkerüli a Baldur's Gate-et, mert ez a műfaj nem neki való.

Azóta történt