Baldur's Gate: Enhanced Edition teszt

Bevezetés, ismertető

Amikor az Interplay Entertainment 1998-ban kiadta a BioWare által készített Baldur's Gate című szerepjátékot, egy mára legendává vált programot indított útjára. Szinte nincs is olyan rajongó, akinek ne lenne meg (Akár CD-n, akár GoG-ról), vagy legalábbis ne hallott volna róla az elmúlt 15 év alatt. A Baldur's Gate egy olyan RPG, amit mindenkinek ki kell próbálnia, hiszen ebben testesül meg minden, amire manapság egyre kevesebb eséllyel várunk: végre egy valódi szerepjátékot kapunk, nem egy akcióközpontú hack & slash programot, ahol csak pár gombot kell nyomkodnunk, minden mást megcsinál helyettünk a gép. Itt bizony komolyan oda kell figyelnünk rá, hogyan harcoljunk, kit vegyünk be csapatunkba, milyen képességeket használjunk, vagy hogyan öltöztessük fel karaktereinket és még rengeteg másra is.

A Baldur's Gate, valamint a Neverwinter Nights készítői sokszor bebizonyították már, hogy tudnak kiemelkedően magas színvonalú játékokat is készíteni, ám sajnos mostanra a BioWare név már nem cseng olyan szépen, mint akkoriban. Ennek oka pedig az általuk kiadott játékok látványos egyszerűsödése (Legjobb példa erre a Dragon Age. Az Origins kellemes színfolt volt, sok Baldur's Gate rajongónak tetszett, míg a Dragon Age 2-ről inkább jobb nem is beszélni). Manapság sajnos a játékfejlesztők számára a szerepjáték annyit jelent, hogy háromféle színű lehetőség közül kell választanunk (Jó-Semleges-Rossz, Kék-Zöld-Piros, stb.), valamint, hogy a statisztikákat jelző számok helyett színes csíkokból kell mindent megállapítanunk.

Egy évvel ezelőtt jelentette be az Overhaul Games, hogy elkészíti a Baldur's Gate két epizódjának Enhanced Edition kiadását, ám nem csak egy szimpla grafikus polírozást kapunk, hanem extra tartalmakkal is kibővítik a játékot. Az első epizód tavaly november 28-án jelent meg PC-re, majd ezt követte decemberben a Macintosh, Android és iOS kiadás, sőt, a jelenlegi tervek szerint hamarosan PS3-ra is kiadják a játékot. A PC kiadás időközben elérhetővé vált a Steam kínálatában is, így aki szeretné megvásárolni minden idők egyik legjobb RPG játékát, az 14 Euróért juthat hozzá a Valve rendszerében. A Baldur's Gate II Enhanced Edition pedig valamikor idén nyáron várható, de egyelőre pontos dátummal még nem tudtak szolgálni a készítők. Addig is, míg megjelenik, lássuk, hogy az első rész felújított változata mennyivel nyújt többet, mint a klasszikus kiadás.

Azoknak a PC-s játékosoknak, akik már rendelkeznek az alapkiadással, első pillantásra a 20 dolláros ár soknak tűnhet és ez így is van. Viszont az Enhanced Edition immár egy multiplatform fejlesztés, ami Windows mellett Macintoshra, iOS-ra és Androidra is elkészült, így a költségek tetemes hányadát a portolás jelentette. Viszont a PC változatot is feljavították és kiegészítették extra tartalmakkal, ezért minden rajongónak, aki még nem rendelkezik az eredeti kiadással, érdemes elgondolkodnia a beszerzésén (Már csak azért is, mert az Enhanced Edition epizódok sikeressége esetén elkészítik a harmadik részt is). A Baldur's Gate egy izometrikus nézetet használó, vérbeli RPG játék, melyben a történet és a karakterek olyan részletesen vannak kidolgozva, melyet manapság sajnos már szinte sehol nem láthatunk.

A Baldur's Gate Enhanced Edition immár natívan támogatja a 16:9 és 16:10 képarányú, akár FullHD-nél is nagyobb felbontással rendelkező monitorokat is, így nem kell leragadnunk a 800x600 mellett. Az Infinite Engine jelentős átalakuláson esett át az Overhaul Games kezei között. Elsőként mindent kidobtak belőle, amire ma már nincs szükség, így a játék zökkenés nélkül működik a modern gépeken és operációs rendszereken. Maga a grafika kinézete viszont - szerencsére - nem sokat változott, hiszen a kézzel rajzolt hátterek még nagy felbontásban is művészien festenek, így feledtetni tudják azokat a technológiai hiányosságokat, melyeket 2013-ban sajnos észreveszünk. Negatívumként mindössze a hátizsák és kereskedelmi képernyőkön a több azonos tárgy (pl. nyílvesszők) mennyiségét jelző otromba számokat, valamint a varázskönyvekben az ismert és memorizált spellek ikonjait lehet megemlíteni, mindenhol máshol jól kivehetőek és szépek a szövegek és ikonok.

Az Enhanced Edition tartalmazza a Baldur's Gate II újításait, például a megújult tárgyrendszert és a presztízs-kasztokat is, melyek még az első részben nem voltak elérhetőek. Megkapjuk a Tales of the Sword Coast című kiegészítőt és három vadonatúj karaktert is, saját személyre szabott eredettörténetükkel és küldetéseikkel, valamint az ezeknek helyszínt szolgáltató új területekkel. Ezt megspékelték további extra kalandokkal, több, mint 400 helyen fejlesztették tovább az eredeti játék által nyújtott tartalmakat, valamint egy kibővített multiplayer támogatást is kapott a program, melynek segítségével a különféle platformokon játszó bajtársak együtt is kalandozhatnak a játék világában.

A legérdekesebb újítást azonban a "The Black Pits" nevű helyszínen vívható arénaharcok jelentik, melyeket nagyon ötletesen sikerült a készítőknek beilleszteniük az eredeti történetbe. Ebben a megközelítőleg hat órányi extra játékidőt biztosító kalandban főleg a harcokon van a hangsúly, így még a vérbeli Baldur's Gate rajongókat is megizzaszthatják a vége felé elérhetővé váló küzdelmek. Véleményem szerint az Enhanced Edition egy olyan játék, amit minden szerepjáték rajongónak kötelező beszereznie, feltéve, hogy még nem rendelkezik az eredeti kiadással, ugyanis akkor modok segítségével kihozhatja az újítások nagy részét olcsóbban is. Időközben egy magyarítás is készült a programhoz, így aki nem ért angolul, annak jó lehetőség belevetnie magát a kalandozásba.

Játékidőt tekintve a Baldur's Gate végigjátszása minimálisan 50-60 órát vesz igénybe, de ha valaki szeret kalandozni és nem ragad le a főküldetés követése mellett, annak több száz órába is beletelhet, amire minden helyszínt felfedez (Persze ehhez az is hozzátartozik, hogy mivel vérbeli szerepjátékról beszélünk, így sok időt vesznek el a párbeszédek, valamint a harcok közben is sűrűn kell használnunk a SPACE billentyűt, hogy taktikai utasításokkal irányítsuk csapatunk tagjait).

A kiadók manapság sajnos elfelejtik, hogy igenis van igény ilyen összetett, kevésbé látványos harcokat tartalmazó játékokra is. Erre legjobb bizonyíték, hogy a Kickstarter oldalán rendre rekordokat döntögetnek a hasonló stílusú programokért felajánlott összegek. Vegyük a Project Eternity 4,3 millió dollárját, vagy a Torment: Tides of Numenera 4,2 millió dollárját. Habár mindenkinek magának kell eldöntenie, kiad-e 20 dollárt az Enhaced Edition újításaira, azonban ha elég sokan vesszük meg a programot, akkor azzal nem csak a folytatás érkezését biztosítjuk be, hanem talán ráébresztjük a kiadókat is, hogy ideje lenne ismét stílust váltani és csillogó grafika helyett inkább minőségi tartalmakkal telepakolni a játékokat.

Most pedig térjünk rá a játék ismertetésére. Igazság szerint nem tudom, hogy egy 15 éves játék esetén mennyire kell vigyáznom a spoilerekkel, mindazonáltal annyit megígérhetek, a történetről igyekszem minél kevesebbet írni, ehelyett inkább azok számára adok információkat, akik még nem nagyon játszottak izometrikus nézetet használó, valódi szerepjátékkal. Persze aki már hozzám hasonlóan sok RPG-t próbált, az unalmasnak találhatja az itt leírtakat, de akiket érdekli, mi hogyan működik a programban, azok nyugodtan olvassanak tovább.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt