Baldur's Gate: Enhanced Edition teszt

Karaktergenerálás, 4. oldal

Hamarosan végére érünk karakterünk létrehozásának, már csak egy fontosabb döntés előtt állunk: ki kell választanunk számára, hogy milyen típusú fegyverek kezelésében legyen jártas, valamint eldönthetjük, hogy később milyen stílusban óhajtunk vele küzdeni. Ezt is érdemes jól megfontolni, ugyanis ha megfelelően képzettek vagyunk egy bizonyos fajta fegyver és harcmodor ismeretében, akkor ha ahhoz illő felszerelést viselünk, módosító értékeket kapunk támadási és védekezési képességeinkre.

Bizonyára mindenkinek megvan a maga kedvenc küzdési stílusa, aki szokott szerepjátékokkal játszani: vannak, akik a kétkezes fegyvereket szeretik, mások szívesebben használnak pajzs + kard kombinációt, de mindkét kézben egy-egy fegyver viselése is lehetséges, csakúgy, mint a pusztakezes küzdelem. A lényeg azon áll, hogy már a karakter megalkotásakor oda kell erre figyelnünk, és az alapján kiosztani a lehetséges pontokat, hogy milyen típusú fegyvert forgatnánk legszívesebben harcok során.

Karakterünk választott faja és kasztja dönti el, hogy pontosan hány pontot oszthatunk szét képzettségeink között, valamint azt is, hogy melyik fegyver és harcmodor használatát sajátíthatjuk el induláskor. Ha legalább egy pontot tudunk rakni a kívánt fegyver (Pl. Long Sword) neve mellé, az azt jelenti, hogy képesek leszünk büntetés nélkül használni az ilyen típusú kardokat. Amennyiben lehetőségünk van rá, egyből két pontot is tehetünk a kívánt fegyver neve mellé, hiszen így már specializáltak leszünk rá, ezzel bónuszokat kapunk harc közben. Ám csak a harcos kasztok tudnak ennél is magasabb szintet elérni.

Négy különféle harcmodor elsajátítására van lehetőségünk, melyek a következőek:

  • Two-Handed Weapon Style = Kétkezes fegyver használata, melybe beletartoznak a kétkezes kardok, bárdok, lándzsák, valamint botok. Ha egy pontot költünk rá, akkor +1 sebzés dobási bónuszt kapunk, -2 sebességnövelést, valamint megkapjuk annak lehetőségét, hogy kritikus csapást vihessünk be d20 helyett már d19 esetén is (Lásd: 2.oldal alsó részén).
    Két pontot téve a kétkezes stílusra további -2 ponttal gyorsul fegyverforgatási sebességünk, egészen -4 értékig.
  • Single-Weapon Style = Egy fegyver használata, amit főleg olyanoknak érdemes választaniuk, akik nem akarnak pajzsot viselni, viszont szeretnének némi bónuszhoz jutni egykezes fegyverek használata során. Ha egy pontot költünk rá, kapunk AC értékünkre +1 bónuszt, valamint már d19 dobása esetén is kritikus sebzést okozunk.
    Két pontot téve az egykezes stílusra további +2 bónuszt kapunk az AC értékünkre.
  • Two-Weapon Style = Lehetőségünk van rá, hogy mindkét kezünkben egy-egy egykezes fegyverrel küzdhessünk, ám amennyiben nem sajátítottuk még el a kétfegyveres stílust, komoly büntetéseket kapunk támadási értékünkre. Viszont ha mesterévé válunk, akkor szinte teljes mértékben kihasználhatjuk mindkét fegyver erejét, ami gyakorlatilag kétszeres sebzést és gyorsaságot jelent. Következőképpen alakulnak ezen értékek:
    Képzetlenség esetén: -4 a jobb kézben tartott, míg -8 a pajzs helyett használt fegyver támadási értékéből,
    1 pont adása esetén: -2 a jobb kézben tartott, míg -6 a pajzs helyett használt fegyver támadási értékéből,
    2 pont ráadása esetén: 0 a jobb kézben tartott, míg -4 a pajzs helyett használt fegyver támadási értékéből,
    3 pont ráadása esetén: 0 a jobb kézben tartott, míg -2 a pajzs helyett használt fegyver támadási értékéből.
  • Sword and Shield Style = Harcosok esetében talán az egykezes fegyver és pajzs kombináció a leggyakrabban használt stílus. Habár a nevében kard szerepel, de minden egykezes fegyver használatával megkapjuk a bónuszokat, feltéve, ha pajzsot is fogunk mellette a másik kezünkben. A pajzs extra védelmi bónuszai mellett lehetőségünk van további előnyökhöz jutni, ha áldozunk pár pontot a stílus elsajátítására.
    Egy pont ráadása esetén: +2 bónusz az AC értékére lövedékek és nyílvesszők ellen,
    Két pont ráadása esetén: További +2 bónusz az AC értékére, lövedékek és nyílvesszők ellen.

Háromféle osztályba soroljuk a fegyvereket, négyfélébe a páncélokat és pajzsokat, melyekhez jártasságot lehet és kell is szerezni. Fajunk vagy kasztunk függvényében nem mindegyik érhető el egyszerre, ráadásul még kevesebb esetén van lehetőségünk specializálódni, így amennyiben elérhetőek, érdemes kihasználni, még ha később ehhez is kell szabnunk karakterünk öltöztetését. Lássuk először a páncélokat:

  • Light Armor (Könnyű páncél) = A varázslókon, mágusokon és szerzeteseken kívül minden kaszt alapból tudja viselni a könnyebb védőöltözeteket.
  • Medium Armor (Közepes páncél) = A harcosok, barbárok, lovagok, papok, druidák és bárdok alapból viselhetnek közepes páncélokat, de amelyik eltérő kaszt megengedi, annál is lehetőség lehet megszerezni a jártasságot, de persze csak akkor, ha könnyű páncélt már viselhetnek.
  • Heavy Armor (Nehéz páncél) = Harcosok, lovagok és papok alapból rendelkeznek nehéz páncélok viseléséhez szükséges tudással, a többiek közül akiknek engedi a kasztjuk, ők akkor használhatják, ha már a könnyű és közepes páncélok viselését elsajátították.
  • Exotic Armor (Egzotikus páncél) & Masterwork Armor (Mesterművi páncél) = Ezek általában olyan tárgyak, melyek viseléséhez különleges feltételeknek kell teljesülniük, így nem lehet általánosan leírni, ki használhatja őket. Amennyiben azonosítást követően használhatók, úgy éljünk velük, ellenkező esetben jó pénzért el lehet őket adni.

Következzenek a fegyverek típusai:

  • Simple weapons (Egyszerű fegyverek) = A druidák, varázslók és szerzetesek kivételével minden kaszt tudja használni az egyszerű fegyvereket. Ebbe a csoportba főleg a kések, botok, buzogányok, bunkók, lándzsák, dárdák, valamint parittyák és számszeríjak tartoznak.
  • Martial weapons (Harcászati fegyverek) = A harcosok, barbárok, lovagok és erdőkerülők alapból ismerik ezeket, így ők megkapják induláskor. Játék közben többször is megtanulható a harcászati fegyverek kezelésének ismerete, minden alkalommal eltérő csoportba tartozó (egykezes, kétkezes, stb.) fegyverek válnak elérhetővé.
  • Exotic Weapons (Egzotikus fegyverek) = Csak olyan karakterek sajátíthatják el ezeknek a fegyvereknek a kezelését, akiknek a Base attack bonus* értéke legalább +1, valamint Bastard Sword és Dwarven Waraxe esetében legalább 13-as erővel (Strenght) rendelkezik.

Legvégül pedig a pajzsok:

  • Buckler (Kis, kerek pajzs) = Ezek a legkisebb pajzsok, melyek minimális mértékben megnövelik karakterünk AC értékét, de nem biztosítanak védelmet a nyílvesszőkkel és szúrófegyverekkel szemben.
  • Small Shield (Kis pajzs) = Nem sokkal nagyobbak, mint az előzőek, de valamivel nagyobb védelmet biztosítanak és a szúrófegyverek ellen is védenek, de még mindig nem elég nagyok a nyílvesszők felfogásához, így a távolról érkező lövedékekkel szemben nem nyújtanak oltalmat.
  • Medium Shield (Közepes pajzs) = A harcos kasztok legelterjedtebb védelmi eszköze, hiszen elég nagy már ahhoz, hogy felfogja a támadások nagy részét, mellette pedig több védelmet is ad, ráadásul nem is olyan nehéz, mint a legnagyobb pajzsok, így nem kell akkora erő használatukhoz.
  • Heavy Shield (Nehéz pajzs) = Ezek nyújtják a legnagyobb védelmet, méretük okán sokszor fedezékként is alkalmazzák őket. Viszont nagyon nehezek, így csak olyan karakter számára ajánlottak - nekik viszont mindenképp - melyek a frontvonalban küzdenek és sok csapás éri őket. Kite Shield (Sárkány(pikkely)pajzs) vagy Tower Shield (Toronypajzs) néven is emlegetik némely fajtáját, alakja ugyanis ezekhez hasonló is lehet.

*Base attack bonus (BAB) (Alap támadási bónusz) = Minden egyes karakter, legyen az partitag vagy ellenséges szörny, rendelkezik egy alap támadási bónusz értékkel, melyet a karakter kasztja és szintje határoz meg. Ahogy fejlődik a karakter és vele Hit Dice értéke (Lásd: 3. oldal), azzal együtt fejlődik a BAB is. Ha eléri a +6-ot, akkor egy extra támadásra nyílik lehetősége minden körben. Egy karakter maximum négyet támadhat, BAB+6, BAB+11 és BAB+16 után. A BAB értéke nem lehet 0, valamint ha egy karakter eléri a 20. szintet, akkor onnantól nem fejlődik tovább (A Baldur's Gate-ben még nem biztos, hogy benne van ez a rendszer, de nem árt tudnunk róla).

Azért van szükség, illetve fontos, hogy megfelelő képzettséggel rendelkezzen karakterünk az általunk ráadott felszerelés viselésére/kezelésére, mert ellenkező esetben negatív módosítókat (büntetést) kapunk azok támadó és védelmi értékeire. Páncélok esetében ráadásul vannak még egyéb tényezők is, melyekkel nem árt tisztában lenni, így most vegyük át azokat a dolgokat, amit érdemes tudnunk, mielőtt teleaggatjuk embereinket különféle felszereléssel.

  • Armor Bonus, Shield Bonus = Minden egyes felvett páncél és pajzs extra védelmet biztosít karaktereink számára, ami hozzáadódik annak AC értékéhez.
  • Maximum Dexterity Bonus = Nehezebb páncél viselése esetén a karakter nem tud olyan hatékonyan kitérni a rá mért ütések elől. Ez az érték azt mutatja, hogy az épp viselt páncélban maximálisan mekkora bónuszt kaphatunk ügyességünkre. Ha sok holmit hurcol karakterünk, akkor az szintén lecsökkenti annak ügyességét.
  • Armor Check Penalty = A bőrből készült páncéloknál nehezebb vértezetek viselése kifárasztja karakterünket, így bizonyos képességeinek értéke lecsökkenhet. Amennyiben olyan felszerelést viselünk, aminek használatához nincs meg a megfelelő képzettségünk, úgy támadáskor, valamint az erőnket és ügyességünket használó képességeink használatakor szintén csökkentést kapunk azok értékeire.
  • Arcane Spell Failure = Néha a mágusok is viselhetnek könnyebb páncélt, ám ebben az esetben komoly esélyük van rá, hogy nem sikerül megfelelően előkészíteni és elsütni képességeiket. Ezt az értéket százalékban adják meg és minél nehezebb a viselt páncél, pajzs, valamint egyéb felszerelés, annál nagyobbá válik. Például már 50%-nál is fele esély van csak rá, hogy képes lesz varázsolni karakterünk.
  • Armor Proficiency = Előbb már kitárgyaltuk, a Light, Medium, Heavy és Exotic típusú páncélok viselésének szakértelmét jelzi. Ha szintlépéskor kiválasztjuk valamelyiket, amit enged kasztunk, onnantól kezdve nem kapunk büntetést annak védelmi értékére (Lásd: Armor Check Penalty).
  • Shield Proficiency = Szintén volt róla szó, a pajzsok használatát teszi lehetővé és eltörli az annak hiányából adódó büntetéseket. Habár elég egyszer megtanulni, de akadhatnak kasztok, akik nem használhatják mindegyik pajzsot, annak ellenére sem, hogy rendelkeznek ezzel a képességgel.
  • Weapon Proficiency = Erről is beszéltünk, a különféle fegyverekhez tartozó képzettséget jelenti. Azonban a páncélokkal ellentétben ennek öt fokozata van, melyek segítségével a karakter mesterévé is válhat egy bizonyos típusú fegyvernek. Általában csillag (Itt +) jelek láthatóak a karakter adatlapján

Ha mindezzel készen vagyunk, már csak némi esztétikai beállítást kell eszközölnünk karakterünkön. Beállíthatjuk hajának és bőrének, valamint ruházatának színét, valamint választhatunk számára hangot az előre definiált lehetőségek közül. Legutoljára nevet kell adnunk neki, majd bele is vághatunk a nagy kalandba.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt