Új hozzászólás Aktív témák

  • MageRG

    addikt

    Jodi Magness (régész, orientalista és valláskutató, UNC-Chapel Hill) előadásáról:
    Rá elég sokat hivatkoznak apologéták, hogy szerinte a Bibliában leírt temetési szokások egyeznek a korabeli szokásokkal.
    Ezzel ő teljesen egyetért. Csak azt nem veszik figyelembe, hogy a keresztre feszítést a rómaiak végezték, ők mondták meg kit vehettek le és mikor a keresztről.
    Egyáltalán nem biztos, hogy zsidó szokások szerint mindenkit egy napon belül eltemettek. A legtöbb ilyen holttest a dögevők martaléka lett (erről több szerző megemlékezik), vagy jelöletlen sírba került. Ezért is olyan nagy szám amikor először találtak ténylegesen keresztre feszített, de eltemetett testet.
    A másik, szerintem érdekesebb témája Nagy Heródes.
    Heródes síremlékét megtalálták Betlehem mellett.
    Ez egy kör alakú építmény, amit 18 dór oszlop vesz körbe. Ez az építmény egyaránt imitálja Augustus császár síremlékét és II. Philipposzét (Nagy Sándor apja), egyfajta görög-római-zsidó hibrid.
    Más források és bizonyítékok is arra utalnak, hogy Heródes a görög kultúrát propagálta (pl. egy jókora összeggel támogatta az olimpiai játékokat) és uralkodói kultuszt épített maga köré. Magát tartotta a messiásnak, aki Isten kegyelméből uralkodik, és akinek uralkodása alatt aranykor köszönt be. Halála után pedig istenként tisztelik (mint példaképeit, Augustus császárt és Nagy Sándort).
    Egyes szerzők megemlítik, hogy Heródesnek volt kultusza halála után (Márk Heródes pártinakként utal rájuk), de nem térnek ki rá ez miből állt vagy kik voltak tagjai (valószínűleg egy szűk elit, akik gazdagodtak uralkodása alatt).

    Ezek után érthető miért utálták annyira a konzervatív zsidók Heródest: egy magát istennek képzelő, idegen szokásokat terjesztő valaki, akit a rómaiak ültettek oda. Ráadásul az anyja nem volt zsidó. Az összes későbbi forrás negatív színben tünteti fel.
    A sír felfedezésével talán más perspektívából is lehet vizsgálni az uralkodását.
    Ami még érdekes: miért Betlehem mellett van ez a palota és síremlék.
    Betlehem Dávid király szülőhelye, szimbolikus jelentőségű. Ezzel Heródes azt hangsúlyozta hogy uralkodása legitim, a királyi vérvonal örököse.
    Ahogy ez a motívum Jézusnál is megjelenik Máté evangéliumában.
    Jodi Magness nem foglal állást hogy Máté evangéliumában a Heródes által elrendelt gyerekgyilkosságok valóban megtörténtek-e.
    De azt kijelenti hogy az evangélium szerzőjének a szándéka az volt ezzel a történettel, hogy hangsúlyozza: Jézus az igazi messiás, nem pedig Heródes.

    "What is bravery, without a dash of recklessness!"

Új hozzászólás Aktív témák