Új hozzászólás Aktív témák
-
K Norbi
addikt
válasz K Norbi #1886 üzenetére
Visszatérve a saját átlagautós akku történetemre a hideg időben való akku-letérdelésnek is megvan az oka. Mégpedig, hogy hidegen az akku nem veszi fel a töltést, ahhoz, hogy a megszokott, mondjuk nyári töltési dinamizmust érjük el a téli hidegben, magasabb töltőfeszültség kéne (amíg nem melegszik fel a motortér valamennyire). Tehát, mikor megteszem a reggeli kis 2 kilométeremet hidegen, akkor túl sok töltés nem jutott az akkuba. Jobban felmelegedve már áll vissza az egyensúly. Mivel jó generátornak el kell látnia a "fedélzeti" fogyasztókat, így az akkut elsősorban az indítások merítették. De a második indítás már nem olyan zűrös, mert melegszik az akku, nem csak a környezetének a melegedése (motortér) miatt, hanem az áramleadás/felvétel kémiája miatt is.
Anti tényleg agyalós. Például hosszú ideig járt úgy, hogy digitális hőmérőt fixen beépítve az autó motorterébe az akkunál, folyamatosan mérte és naplózta az adatokat. Mint mesélte, az ember azt gondolná, hogy síelésre tartva Ausztriába a hosszú út alatt az akkumulátor biztosan teljesen feltöltődik. És nem, mert annyira nem melegszik fel az akku, hogy felvegye a töltést a teljes töltöttségig. Pedig ma már minden gyártó jól becsomagolja, vagy védett helyre illeszti az akkut, ez az ő kocsijában is így van.[ Szerkesztve ]
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #1886 üzenetére
Igen, nagyon jó, hogy fejlődnek az akkumulátorok, de akkor nem kellene olyan cikkeket írni, ami szerint sok a panasz, túl hamar mennek tönkre az akkumulátorok, nem tartanak 10 évig stb.
Nyilvánvalóan az sem mindegy, hogy milyen százalékban, vagy épp az sem mérvadó, hogy én nem jártam még így, a 13,8 V-os autóimmal. Vagyis nekem nem szokott idő előtt tönkremenni az akku. Pedig meg van néha kínozva, túlmerítve, netán nullára merítve is.
De attól még gondolkodni talán szabad, hogy vajon mi lehet ennek az oka.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #1887 üzenetére
az ember azt gondolná, hogy síelésre tartva Ausztriába a hosszú út alatt az akkumulátor biztosan teljesen feltöltődik. És nem, mert annyira nem melegszik fel az akku, hogy felvegye a töltést a teljes töltöttségig.
Ez nem a hőmérsékletről szól szerintem, hanem a bekapcsolt fogyasztókról, ablakfűtés stb. Ezt én is tapasztaltam, ha túl sok a terhelés, kevesebb jut az akku töltésére, ami odáig is fajulhat, hogy szükség esetén a garázsban kell töltővel pótolni a deficitet. Különben egyre nehezebben indul.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Harkovz
aktív tag
válasz K Norbi #1946 üzenetére
Lehet valami az ECU generátor vezerlésben. Az én 2009 - es Sx4 - em most a hidegben indítás után felemeli a feszültséget 14,7-14,8 Voltra. Hiába kapcsolok ülésfűtést, lámpát stb., ugyanennyi marad. Ahogy felmelegszik üzemi hőfokra beáll 14,5 Voltra. Indítás előtt 12,2 Volt van. Ebben van egy kpzár zárás és nyitás. Szerintem jó az akkum.
-
nootropil
csendes tag
válasz K Norbi #1959 üzenetére
Szia ! Köszönöm az információkat..
Pontosan
Mazda 6 SPC G145 Attraction
motor : PE2062..
alváz: JmzGJ69Érdekes szerintem, hogy AGM -t ajánlanak a gyár pedig hagyományosat tesz bele, illetve ha r 1230 kg az egész autó (skyactive) akkor miért nem fért bele egy könnyebb
Ctek mxs 5.0 , Akkukraft, bimmer e92 325i,
-
OrLiX
tag
-
Harkovz
aktív tag
válasz K Norbi #2007 üzenetére
Én a múltkor vettem az Aldibol a nagyból is, az is indítás segitős. Most meg nem mondom mennyi Amper erőt ad neki. Emellett külön választható programok vannak akku fajtánként. Savas, AGM, stb. Ez is kiirja a feszültséget is. 20 ezer volt. Szerintem megérte, jónak néz ki. Még ki sem próbáltam, a dobozában van.
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #2028 üzenetére
A generátorban lévő diódák visszirányban nem engedik az áramot, hiszen épp ez a dióda, illetve egyenirányítás lényege.
Például csak az elmélet kedvéért, ha egy 24 V-os akkut kötnénk egy ilyen generátorra, ami 14,4 V-ra szabályoz (vagy 13,8 V-ra, most nem ez a lényeg), egyrészt visszafelé nem folyna áram, a diódák miatt. Másrészt a szabályzó érzékelné a "túltöltött" akkut, ezért a forgórész gerjesztőáramát levenné teljesen, így a generátor nem termelne semmi áramot.
(A példában csak feltételezzük, hogy a feszültségszabályzó kibírná a 24 V-ot is.)
De ez csak egy kitérő volt, a videóban nem is erről van szó, hanem az önindító elkezdi felvenni az áramot az akkuból. Bikázásnál két áramforrás kapcsolódik párhuzamosan, a felvett áram is kétfelé oszlik. Az eloszlás aránya függ az akkuk töltöttségétől, áramforrás belső ellenállásától, vezetékek, csatlakozások ellenállásától.
Ahol túl nagy átmeneti ellenállás lép fel (érintkezési hiba) az a rész egyszerűen kiéghet, mint egy biztosíték. Csak emiatt szikrázik a videón is, ez így önmagában ártalmatlan, nem jelent túlterhelést. Sőt, az átmeneti ellenállás áramkorlátozó hatású. Ezért nem is bír elindulni.
A létrejövő tranziensek okozhatnának elvben problémát, de egy ilyen töltőnél ez be van kalkulálva.
Más eset, amikor a klasszikus módon bikáznak, a két akku összekötése pillanatában szikrázik. A két akku nyilván nincs azonos feszültségszinten, a kiegyenlítőáram miatt szikra áll elő. De ezt a két akku egymás között játssza le, egyéb irányba nem folyik áram. A jármű elektronikájának sem tud ártani, hiszen a másik akku is azonos kategória (feszültségben), ezért a túltöltés is lehetetlen.
A Li-ion bikázóban nyilván valamilyen speciális kiképzésű akku van, ahol a fegyverzetek, kivezetések ekkora áram elviselésére alkalmasak, ha rövid ideig is. Mérik a hőmérsékletet is, túlmelegedés esetén letilt, ahogy kell, de így tapasztalat nélkül fogalmam sem lehet, hogy meddig bírja.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Ivan15
senior tag
-
K Norbi
addikt
válasz K Norbi #2065 üzenetére
Egyre több akkumulátortöltőt szerelnek ATC vel.
ATC - Automata Hőmérséklet Kompenzáció - hőmérséklettől függően szabályozza a töltés intenzitását, a maximális töltöttségi szint elérése érdekében.
Csak nem dísznek van a több százezer forintos töltőkön is [link]
Sőt!! az autók többsége már hőmérséklet szerint szabályozza a feszültséget!
Pl nyáron a motortérbe több mint 40Fok van és akkor az örökre vasalt 14.4V kinyírja az akkut rendesen de még a 14.0V is.A feszültségszabályozó ma már az autók többségében hőmérséklet függő szabályozást valósít meg. Melegben a töltőfeszültség kisebb, hidegben magasabb lehet. Pl. a 13,7V nyári melegben jó érték, télen -15ºC esetén alultöltést okoz.
Gondolj csak bele mit művel pl nekem nyáron az akkuval a 14,30V os töltésem.
Izzik a motorháztető is főleg mikor dugóba kerülök.
No ilyenkor lenne jó ha a generátorom figyelembe venné a hőmérsékletet és 13,5V ot engedne az akkura.[ Szerkesztve ]
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #2066 üzenetére
Ha töltőgyártó lennék, én is kábíthatnám ilyen hőszenzorokkal a vásárlókat.
Csak onnan kezdve válik nevetségessé a dolog, amikor bedugom a konnektorba a lomtárból előszedett (ámbár szakszerűen felkészített és bemért) dugasztápom, szivargyújtón keresztül betolok párszáz mA áramot és működik.
Megoldható vele a szinten tartás, ha túl sokat áll az autó, vagy egyéb okból energiadeficit áll elő (rövid utak, sok indítás és terhelés, de kevés töltés miatt akkugyengülés).
Ilyenkor az este bedugott párszáz mA reggelre hibátlanul felhúzza az akkut. (Amellett van egy nagyáramú töltőm is, vészhelyzet esetére).
Ehhez képest, ne vegye senki sértésnek, de szakmai szemmel nézve ez egy kissé vicctopik. Szerintem nagyon túl van lihegve a téma, sokezres töltőkkel, hozzáértés hiányával.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #2070 üzenetére
Te írtad, ne tereljünk:
Csak nem dísznek van a több százezer forintos töltőkön is [link]
Szakmailag van valami közöd elektronikához, villamossághoz? Remélhetőleg nincs.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #2072 üzenetére
AA akkukhoz is létezik professzionális analizátor, többszázezres értékben, csak az sem átlagemberek részére.
Korábban sem vitattam, hogy aki nem ért hozzá, hogyan kell filléres dugasztápból házilag összerakni egy csepptöltőt, vagy arról is lemaradt, amikor sok éve a Lidlben lehetett kapni, szivargyújtóba is dugható csepptöltőt, annak nyilván maradék opció valamelyik párezres CTEK, amiről szól a téma.
De azért nem árt tudni, hogy legtöbbször az is felesleges, annál többet áldozni pedig már a sznobizmus esete.
Ha nem vagy otthon a témában, szakmai érveid sincsenek, akkor meg nem értem, mit akarsz "bizonyítani".
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #2075 üzenetére
Hiába rajzolsz ilyen értelmes barlangrajzokat, régen a Ladák elmentek Szibériában is, fix töltéssel.
13,6 V-on is működik minden. Szerintem nem tudod megindokolni, hogy milyen hátrány származhat belőle (én tudom, csak belőled nem nézem ki).
Magadfajták mindig nagyon szeretnek terelni. Ki mondta, hogy nem ismerem az elvet? Annyit próbáltam csak közvetíteni, hogy az adott kontextusban érdektelen.
Lényegtelen, az autó hogyan szabályoz. Külső töltésről beszélünk, garázsban, vagy valaki felviszi a lakásba, olyan is van. Hol van -15 °C?
Ha egész éjszaka 13,6 V-on tartom, reggel nagyon fürgén tud indulni. Egyébként ennyi sem kell az induláshoz. Akkor hol a gond?
Töltőknél pedig különbséget kellene tenni, mert van olyan is, amikor egy szenzor egyszerűen csak a túlmelegedés ellen védi az akkut (55 °C elektrolit-hőmérséklet felett le kell kapcsolni a töltést, majd kihűlve újraindulhat, de ez független a végfeszültségtől), ami nagyáramú töltésnél hasznos lehet, ha nem akarja valaki állandóan kézzel tapogatni.
Próbáld moderálni magad, mert zokszó nélkül felnyomlak a moderátornál, ahogy múltkor is megtette valaki a topikban. Pedig én nem is "beszéltem" ilyen gyökér stílusban.
Megértem, sznob laikusoknak fájó lehet, amikor más egy kis dugasztáppal is elintézi a töltést, vagy egy régi orosz töltővel, de attól még ezek tények.
Az orosz töltő tirisztoros, fázishasítós, nagyáramú impulzusokkal tölt, ami jót tesz az akkunak. Ezt a logout cikk írója is megemlíti, illetve egyébként is ismert dolog, szakmai körökben:
http://logout.hu/bejegyzes/brogyi/tirisztoros_akkumulatortolto.html
Enyém mondjuk többet tud, mert végfeszültséget is érzékel, automatikusan lekapcsol. 13,8 V-on, de ez védelem le is tiltható, vagy a belsejében trimmerrel állítani is lehet. Fokozatmentesen szabályozható áram, 0-10 A, Deprez műszer kijelző.
Műszakilag ez teljesen korrekt, egyszerűen nem kell jobb, tehát végtelen butaságról tesz tanúságot, aki ilyenen gúnyolódik.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
K Norbi
addikt
válasz K Norbi #2083 üzenetére
Ha nekem és az itt lévőknek nem hiszel, menj be bármelyik akkumulátor szaküzletbe és kérdezd meg hogy szerintük mire elég a 13,6V os töltés télen?
Sőt írhatsz is a teóriádról e mailt a forex kft nek [link] és másold majd be mit válaszolnak.Az ismerősömnek még a garanciapapírt sem töltötték ki mikor akkut vettünk a Lada Nivába mert csak 13,7Volt a töltése.
[ Szerkesztve ]
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #2084 üzenetére
"Teória", a topikban is láttam, hogy ennyit mértek mások autóban.
Szóval sem állítottam, hogy 100 %-ra lesz töltve, de a gyakorlatban ezt a legtöbben észre sem vesszük, akik nem járkálunk Moszkvában.
Az ismerősömnek még a garanciapapírt sem töltötték ki mikor akkut vettünk a Lada Nivába mert csak 13,7Volt a töltése.
Nem kötelező hülyéktől akkut vásárolni, abban a pillanatban otthagyom és máshol veszem meg.
Még mindig azt érzem, hogy értelmetlen az egész rugózás, felesleges műbalhé, még mindig nem erről szól a topik, hanem hálózati töltő(k)ről, meg amit már nem is ismételnék.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #2086 üzenetére
Ahogy szoktam is írni, csak már unom gépelni, 13,6-13,8 V-ban szokták meghatározni, most komolyan ezen kell rugózni, hogy 6 vagy 8 tized...
http://wiki.ham.hu/index.php/Ólomakkumulátor
Magasabb töltés nagyon jó, nyári melegben fokozottabb igénybevételnek teszi ki az akkut, pár év után lehet újat venni, csinálni a kereskedőnek a hasznot, gyakrabban cserélni az izzókat is...
Nevetséges az egész.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
-
Kernel
nagyúr
válasz K Norbi #2089 üzenetére
Gondolj csak bele mit művel pl nekem nyáron az akkuval a 14,30V os töltésem.
No ilyenkor lenne jó ha a generátorom figyelembe venné a hőmérsékletet és 13,5V ot engedne az akkura.Jó lenne (csak nem 13,5 V, mert az már nem is melegítené az akkut szerintem, vagy inkább csak lefelé, az is melegedéssel jár mellesleg, nem csak a töltés), de mi is történik, ha mégsem? Az akku lebontja a vizet? Elfogyott már a víz emiatt?
(#2094) crissprivat
Csak én nem erről beszéltem eredetileg. 14,4 V vízbontási küszöbértékről szoktam beszélni.
Nem emlékszem, hogy olyat írtam volna, hogy a hőmérséklet nem befolyásolja a kapacitást vagy élettartamot. Legfeljebb, hogy a gyakorlatban a kapacitáscsökkenést legtöbben észre sem vesszük, akik nem járkálunk Moszkvában.
De ez már csak a terelés, az egész nem ebből indult ki.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
Új hozzászólás Aktív témák
- ThinkPad X1 Carbon 5th 14" FHD IPS i7-7600U 16GB 256GB NVMe ujjlolv gar
- Philips Evnia 42M2N8900 (42", OLED, 3840x2160, 138Hz, HDR10, G-Sync) Új, Bontatlan!
- Latitude 5400 27% 14" FHD IPS érintő i5-8365U 16GB DDR4 256GB SSD ujjlolv gar
- Dell Alienware AW3423DWF (34", OLED, 3440x1440, 165Hz, 0,1ms) Új, Bontatlan!
- ÚJ Rose Gold HP Pavilion x360 2-in-1 / 14" FHD Touch / i7-1355U / 16GB / 1TB / Win11 / 3 év garancia
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen