Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Kernel

    nagyúr

    válasz tibcsiworld #1771 üzenetére

    Kilistáztam a hozzászólásaid a topikban, hogy áttekinthető legyen a történet.

    Egyértelműen leírtad a cellazárlatos akku esetét, kapásból selejtezni kellett volna, már az elején. Vannak olyan kereskedők, ahol átveszik a rosszat.

    6 cella közül egy zárlatos lesz, vagy többé-kevésbé átvezet, általában a cella alján lerakódott üledék miatt, gyakori eset. Csak legalább 10 évig illene kitartania.

    Ilyenkor hiába tolod neki, pezseg, a jó cellák már bőven telítettek, a rossz viszont azonnal elkezd merülni, ahogy lekapcsolod a töltést. Mivel nullára szokott merülni, a végérték mondjuk 5 cellán oszlik el, de az is lehet, hogy nálad 2 cella rossz és 4 jó.

    10,5 / 5 = 2,1 V (ez kevés egy feltöltött cellához).

    10,5 / 4 = 2,6 V (ez reális, a túl sok töltés miatt, vagy maradt még a rossz cellákban is egy kevés).

    Többi cella döglött. Egyébként vannak más jelek is, ha levehető az akku teteje (címke alatt stb.): töltés közben csak a jó cellák pezsegnek.

    Vagy régebben én belemértem a cellába is, a lyukon keresztül, de ezt nem ajánlom senkinek, mert zárlat esetén kifröccsenhet a kénsav.

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz pjen #1773 üzenetére

    Ez egyáltalán nem így működik, a 36 W feliratú fojtó impedanciája úgy van megválasztva, hogy a 36 W-os fénycső impedanciájához illeszkedjen. Ez nem azt jelenti, hogy a fojtó konkrétan 36 W-os lenne, tehát annyit képes lenne elfűteni vagy beállítani.

    A tekercset itt úgy kell tekinteni, mintha ellenállás lenne, csak ez váltakozóáramú ellenállás, vagyis impedancia. Az adott esetben 50 Hz-re vonatkozóan. Egy GE adatot találtam, miszerint a 36W-os fénycsövükön 103 V esik üzemmeleg állapotban (hidegen nyilván kevesebb). A többi marad a fojtótekercsre, ami ezáltal az áramgenerátoros jellegű táplálást biztosítja.

    A fénycső hőfokfüggő impedanciáján múlik a pillanatnyi feszültségeloszlás. Ha a fénycső helyett valami más fogyasztót iktatsz be, akkor annak impedanciájától. Tehát nincs ilyen, hogy ott pont 36 W lenne.

    Olyan viszont előfordulhat, hogy a töltőre túl kis feszültség jut (ez függ a töltő terhelésétől is), amitől a szabályzóköre működésképtelenné válik. Vagy kártékony "belengések" állhatnak elő. Mivel ez konstrukciófüggő, nem is lehet általánosságban ilyen megoldást javasolni, ami elektronikai szempontból egyébként is gány téma.

    36 W egyébként a komplett világítótest hatásos teljesítményfelvétele lenne (előtéttel együtt), de ez is csak egy névleges érték. Fojtós előtéttel állítólag 40 W körül lehet összesen, elektronikával viszont 36 W-nál kevesebb is.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz pjen #1778 üzenetére

    Itt nem arról van szó, hogy nem használható fel a fojtó bizonyos esetekben, ésszel. Csak amit magyarázatként írtál, tömény értelmetlenség:

    a töltésen is csa 36w lesz ami:36/14=A

    Elég az Ohm-törvényt ismerni ennek belátásához. Nincs olyan csodatekercs, amivel be tudnád állítani, hogy akármit kötsz utána, ott 36 W lesz. Terhelésfüggő, vagyis fizikailag ez egy vicc.

    Arról nem beszélve, ha utána 36W lenne, akkor még van egy vesztesége a töltőnek is. Ezt így nem lehet kiszámolni, már maga az írásmód is logikailag egy vicc: 36/14=A

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz tibcsiworld #1779 üzenetére

    Két esetben szokott túl gyorsan felszaladni a feszültség, amit a töltők sikeres töltésként érzékelnek, hiszen csak feszültséget figyel.

    1. Az akku még jó, csak túlmerült, belső ellenállása megnőtt. További töltés, illetve újraindítás hatására a belső ellenállás csökken, az akku elkezdi jobban felvenni a töltést, lassabban fog emelkedni a feszültség. Vagy célszerű alkalmazni egy butább töltőt, ami nem áll le automatikusan. Esetleg kikapcsolható az automatika, mint az orosz töltőmnél (10 A, szabályozható, tirisztoros).

    Mindamellett mélykisült akkut elvileg kisáramú, kímélő töltéssel kellene felhozni. Csak sajnos, amikor az ember hirtelen menni akarna, de véletlenül lemerült az akku, kénytelen (vagyok) 6-8 amperrel megtolni és 10-15 perc múlva pöccen az autó.

    2. Egy vagy több cella hibás, a soros belső ellenállás megnőtt. Amellett lehet átvezetéses is, ami párhuzamos ellenállásként jelentkezik, a cellán belül. Ilyenkor már nem lesz jó, viszont hamar tovább romlik az állapota.

    Egyébként elhiszem, hogy laikusoknak jó egy 20 000 forintos töltő, egyszerűen a hozzáértés hiánya miatt nem tud jobbat kitalálni, de amúgy én nem sok értelmét látom. Beteg akku úgyis beteg, kiszolgált, nem megbízható, le kell selejtezni

    Nekem például sok éve bevált egy 500 mA-es töltő, amit a szivargyújtón keresztül kényelmesen be tudok csatlakoztatni. Egy éjszaka alatt is már szépen fel tudja húzni a gyengélkedő akkut, de ha több napig rajta marad, akkor sem képes túltölteni, mert ahhoz kevés az áram.

    Értéke horribilis, a lomtáramból halásztam elő valamikor. Vagy van még az orosz töltő, ha oda kell pirítani.

    Legutóbbi akkum is 10 évnél tovább tartott, ilyen használattal. Pedig sokszor előfordult, hogy túlmerült. Tölteni is csak akkor szoktam, amikor szükségét érzem. Párszor még nullázni is sikerült (bekapcsolva maradt rádió, utastérvilágítás).

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz tibcsiworld #1806 üzenetére

    De az tuti, hogy nem dobom ki az aksit!

    Az akku cseréje sok esetben nem rajtad múlik. Nálam egy akku kiöregszik, cellazárlatos lesz, azzal csinálhatok bármit, nem lesz jó. Viszont az nem 4 év.

    Cellamosásba pedig nem fogok házilag belevágni, így más lehetőség nincs.

    Lehet kapni egyébként ilyen feszültségmérőt, is bár nem tudom, mennyire pontos, de majd kipróbálom.

    A mostani szivargyújtós töltőm vezetékére gondoltam rátenni, megfúrva, bekötve:

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz tibcsiworld #1811 üzenetére

    Csepptöltésnek, kisáramú töltésnek két esetben van értelme:

    1. Túlmerült, mélykisült akkut először kímélő árammal célszerű szintre hozni, kb. 10,5-11 V-ig, utána mehet rá nagyobb áramú töltés.

    2. Téli tárolásnál, illetve ritkábban használt autó esetén, szinten tartáshoz.

    Bár nálad nehezen követhető, hogy mi a probléma egyáltalán, de ha jól látom, nincs túlmerülve és tölteni is próbáltad már, így a csepptöltéssel nem leszel előrébb. Szulfátlanítással esetleg, de az másképp működik.

    Tápegységet, adaptert pedig nem szabad a szivargyújtóra kötni, csak a konstrukció szakszerű ellenőrzése után. Amit én rákötöttem, azt meg is vizsgáltam és mértem, hogy konkrétan milyen áramkörrel állok szemben.

    Egyébként mindegy, hogy kisáramú töltést (párszáz mA) hová kötünk, teheted közvetlenül az akkura is, én csak egy kényelmi megoldásra próbáltam rámutatni. Amikor épp szükséges, praktikusabb a szivargyújtón keresztül bedugni. Kivéve persze, ha az autóban relével kapcsolt, áramtalanított csatlakozó van.

    Másrészt inkább olyanoknak szántam, ötletadásként, akik valamennyit értenek is az elektronikához, és például nem drótozással intézik a dolgokat, hanem ismerik a forrasztópákát is.

    Aki nem biztos magában, ne vágjon bele ilyenekbe! Beteg akkut egyébként is kiépít az ember és úgy próbálja gyógyítani, tehát ilyen szempontból sincs köze az egésznek a szivargyújtóhoz.

    Régebben láttam ilyen szivargyújtós csepptöltőt a LIDL-ben is, kis kapcsolóval lehetett váltani, hogy motor vagy autó, illetve krokodilcsipesze is volt. (De nem onnan vettem az ötletet, már hamarabb kitaláltam.)

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz tibcsiworld #1821 üzenetére

    A szulfátlanító nagyáramú, rövid impulzusokkal próbálja felszaggatni a szulfátréteget, ezért is írtam, hogy másképp működik, mint a csepptöltés.

    Többet ér ilyenkor egy ócska tirisztoros töltő, ami szintén impulzusokkal tölt, csak 100 Hz-en. Míg egyéb elektronikus céláramkörök kHz nagyságrendben operálnak, de nem biztos, hogy ez sokat számít, az impulzusokon van a hangsúly.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz RudY #1823 üzenetére

    eBayről is rendelhető, vagy házilag is megépíthető, kapcsolási rajz a neten megtalálható, konkrétan ez is, vagy hasonlók is.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz tibcsiworld #1825 üzenetére

    Az sem mindegy, milyen töltőáram, de legjobb lenne több órás (akár 12-24 órás) pihentetés után mérni. Ennyi idő alatt a hibás, átvezetéses cella lemerül általában, csak a jó cellák adnak feszültséget. Más kérdés persze, ha teljesen zárlatos egy cella, akkor az eleve csak 0 V.

    Ha például 12,2 V-tal számolunk, elosztom öttel, az 2,44 V. Öt cellára vetítve ez épp jó, amikor már igen alaposan fel van töltve.

    Tehát ennyi feszültség utalhat arra is, hogy 1 cella zárlatos, 5 cella jó.

    Privátozásnak abszolút ellene vagyok, a fórumozás nem erről szól, a téma sem off.

    http://kernel.uw.hu/forum-etikett.html

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Thomech08 #1829 üzenetére

    feltöltötte kettes töltöttségből négyre

    Ezek mióta számítanak műszaki paramétereknek, hogy kettes, meg négyes? Semmit nem jelent.

    Inkább azt kellett volna megnézni, hogy mennyi idő alatt fejezi be a töltést, vagy mennyi feszültséget ír ki a digitális kijelző. Ehelyett van egy értelmezhetetlen kettes és négyes, tehát a töltő hibás, ez egy vicc...

    A kép alapján megkerestem a leírást: PDF. 0,8 és 3,8 A-t tud a töltő, gyakorlatilag használható.

    Nekem annyiból nem lenne jó, hogy amikor néha sietni kell és pont lemerült az akku, 6-8 A áramra van szükségem a gyorstöltéshez.

    De csepptöltőnek, karbantartónak jó az is, szerintem.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Thomech08 #1831 üzenetére

    Volt róla szó, túlmerült akkunál előállhat olyan helyzet, hogy túl gyorsan emelkedik a feszültség, a megnövekedett belső ellenállás miatt.

    A töltő ilyenkor "azt hiszi", hogy kész a töltés, de ez nem mindig valós. A folytatódó csepptöltés miatt csökken a belső ellenállás, az akku egyre jobban magához tér. Újra lehet indítani a töltést, ezután jó esetben már lassabban fog emelkedni a feszültség.

    Sokkal butább orosz töltőnél (és túlmerült akkunál) volt már rá példa, hogy a feszültség hamar felszaladt, áram lecsökkent, azonban utána lassan nőni kezdett, ahogy éledt az akku. Végül ismét jött a csökkenő szakasz, ahogy normálisan szokott lenni.

    Ezt nem a töltő szabályozta (nem tud ilyet), nem is én állítottam rajta, hanem így változott az akku áramfelvétele.

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz tibcsiworld #1841 üzenetére

    Csak én arról az esetről beszéltem, amikor egy akkuval probléma van. Az ember tölti orrba szájba, mégsem jó. Már minden cella túltöltődött, egy kivételével, ami leginkább csak ellenállásként viselkedik a körben.

    De nem véletlenül írtam, hogy nehéz követni a problémád. Jelen állás szerint volt egy lemerült akku, amit fel kellett tölteni, ez tényleg nagy kaland.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz tibcsiworld #1849 üzenetére

    Indítózás közbeni feszültséget nem olyan fontos méregetni, mivel azt mindenki közvetlenül tapasztalja, hogy az önindító milyen fürgén pörög, vagy épp túl lassan. Szerintem ezt mindenki meg tudja ítélni, hogy jó, vagy nem jó, tehát ennél többet nem érdemel az ügy.

    A feszültségszabályzó működését a motor felpörgetésével kell ellenőrizni (közepes fordulat elegendő), itt nem az idő számít. Hacsak a számítógép nem vezérli ezt is, a kíméletesebb töltés érdekében. Érdekes lehet még alapjárati feszültség is, de nem az a mérvadó. Ha bekapcsolsz fogyasztókat, lámpa stb., az pedig lejjebb húzza a feszültséget.

    Az viszont lehetetlen, hogy töltés leállítása után több a feszültség, mint töltés közben.

    A pörgő motornál, kikapcsolt fogyasztók mellett mért akkufeszültség külön téma. Egyéb ólomsavas akkuk (zselésnek nevezett stb.) dokumentációjában a gyártók általában kétféle feszültséget adnak meg:

    - Ciklikus üzem: töltöm, kisütöm stb. 14,4V vagy felette (de ez csak a rekombinációs akkukra értendő, egyébként 14,4 V a vízbontási küszöbnek is nevezett maximális érték).

    - Standby üzem: riasztó, UPS, az akku mindig 13,6-13,8 V állandó szinten van tartva, csak áramszünet esetén kell kisülnie.

    Ehhez képest megjegyezném, hogy eddig olyan autóim voltak, amiben a feszültségszabályzó 13,8 V-ra állt be. Akkuk élete 10 év körül.

    Az orosz töltőm hátán van egy jumper, amivel a biztonsági védelem kikapcsolható. Ez arra jó, amikor döglött akkut akar valaki kínozni, túltölteni stb.

    Ha a védelmet aktiválom, a töltő 13,8 V-nál befejezi a töltést.

    A következtetést mindenki levonhatja magának.

    Láthatóan nem autóakkuk, de ólomsavas, csak az érdekesség kedvéért.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Thomech08 #1856 üzenetére

    Teljesen mindegy, nem tudok elképzelni olyan régi akkut, amit ne lehetne tölteni egy mai töltővel.

    Azt azonban megjegyezném, hogy kezdődő cellazárlat jele lehet, amikor egy cella elfőzi a vizet, miközben a többi cella nem.

    Vagyis gyanús egyenlőtlenség észlelhető, ami a pótlás után megismétlődik, illetve ilyenkor már egyre romlik a helyzet. További ismertetőjel, amikor töltés közben a jó cellákban pezsgés indul meg, míg a rossz cella nem pezseg.

    Ez nem ellentmondás, mert a töltés közbeni pezsgés természetes, a víz nem emiatt fogy el. Viszont a hibás cellában képződő párhuzamos ellenállás állandó terhelést képez, melegíti a cellát akkor is, amikor a töltést lekapcsolták.

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Thomech08 #1858 üzenetére

    25 éve egy Trabant volt az első autóm, noha fél év után lecseréltem, de azalatt kitanultam rajta még a váltószerelést is.

    A feszültségszabályzója egy nagyon elavult, relészerű, elektromechanikus szabályzó volt, amit egyszerűen lehetetlen volt jól beállítani (egy rugó feszítésével kellett variálni). Vagy túltöltött, vagy alul, sőt képes volt állóhelyzetben lemeríteni az akkut, ha épp úgy sikerült a beállítás.

    Míg végül kidobtam és vettem a bolhapiacon egy félvezetős Lada feszültségszabályzót, amit csak be kellett kötni, állítást nem igényel, minden probléma megszűnt.

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Inhouse #1861 üzenetére

    Köszi, de az ilyen kioktató stílust inkább tartsd meg magadnak, ha képtelen vagy elolvasni és értelmezni, hogy mit, miért írtam.

    Nem kértem ilyen tájékoztatást, nem tegnap kezdtem a szakmát, tökéletesen tisztában vagyok a dolgokkal.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Inhouse #1872 üzenetére

    Kémia szempontjából ugyanaz, márpedig a kapocsfeszültség szempontjából az elekrokémiai potenciál mindent eldönt és behatárol.

    Amit én írtam, logikailag kapcsolódik a témához, míg a te ellenvetésed mindenféle logikai kapcsolódási pontot nélkülöz. Például:

    Ne keverjük bele az UPS akkukat, azok nem gépjármű indítóakkuk.

    Tényleg, és ki állította az ellenkezőjét?

    Arra a munkaakku való, ha már autóakkuhoz közelit keresünk.

    Tényleg, és ki keresett itt ilyet? Teljesen másról beszéltél, egy semmitmondó, semmi újdonságot nem közlő, felesleges szószaporító hozzászólásban.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz crissprivat #1853 üzenetére

    Ne felejtsük el hozzátenni,hogy ezek a feszültségi értékek +25C fokra értendök. Ha ennél feljebb,vagy lejebb megy a környezeti hömérséklet,akkor vátozik az elektrolit viselkedése az akkuban.

    Konkrétan mi változik szerinted?

    Például az, hogy 2,39 V cellafeszültség felett vízbontás indul be, nem hőfokfüggő tulajdonság, hanem szintén az elektrokémiai potenciállal van összefüggésben, amit nem fogok tudni képletekkel levezetni, mert nekem az elektronika a szakterületem, tehát ilyenbe nem mennék bele.

    Hasonló a helyzet a 13,8 V tartófeszültséggel, amire a pufferüzemben használt ólomsavas akkukat beállítják, vagy sok töltő is erre a szintre tér vissza, a töltés befejezése (pl. 14,4 V) után. Tehát ez egy általános dolog az ólomsavas akkunál, amit nem a hőmérséklet határoz meg, attól független.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Inhouse #1876 üzenetére

    Én meg azt nem értem, hogy mire jó ez a sok felesleges terelés, szószaporítás? Nem erről volt szó, amikor odaírtam:

    A következtetést mindenki levonhatja magának.

    Mit nem lehet ezen érteni, amikor a sorok között arra próbáltam rámutatni, hogy egyik autóban van 13,8 V és az akku eltart 10 évekig.

    Más autókban pedig van több feszültség, hamarabb kipurcanó akku, esetleg. Nyilván nem biztos, mert semmi sem biztos, ez egy ilyen észrevétel.

    Ehhez képest jön a terelés, kéretlen felvilágosítás, kit érdekel ez? Engem nem. Jönnek fórumozók, kérdeznek. Lehet válaszolni, válaszolok én is. De egymást ne fárasszuk feleslegesen, én nem kérdeztem tőled semmit.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #1878 üzenetére

    Ezeket én is tudom, csak épp arra próbáltam rámutatni, hogy miért is jó az állítólag korszerűbb szabályzás, ha mégis sok a panasz, túl hamar kinyírja az akkut?

    Kinek van ebből haszna?

    Miért kell 13,8 V fölé emelni a feszültséget, ha valójában nincs is előnye? Tapasztalataim szerint ugyanis télen is tökéletesen elegendő a 13,8 V. A jó akku így is végzi a dolgát, télen is, nyáron is, hol a probléma?

    Nem véletlenül fűztem bele az orosz töltő 13,8 V végfeszültségét. Ott is vannak hidegek, az oroszoknak nagyobb tapasztalatuk van ebben, mégis megfelel?

    Ennyi célja volt a hozzászólásomnak, hogy aki akar gondolkodjon el ezen! Többi része őszintén szólva nem nagyon érdekel, mert nem tudtatok még olyat írni, amivel ne lennék tisztában, egyébként is.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #1886 üzenetére

    Igen, nagyon jó, hogy fejlődnek az akkumulátorok, de akkor nem kellene olyan cikkeket írni, ami szerint sok a panasz, túl hamar mennek tönkre az akkumulátorok, nem tartanak 10 évig stb.

    Nyilvánvalóan az sem mindegy, hogy milyen százalékban, vagy épp az sem mérvadó, hogy én nem jártam még így, a 13,8 V-os autóimmal. Vagyis nekem nem szokott idő előtt tönkremenni az akku. Pedig meg van néha kínozva, túlmerítve, netán nullára merítve is.

    De attól még gondolkodni talán szabad, hogy vajon mi lehet ennek az oka.

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #1887 üzenetére

    az ember azt gondolná, hogy síelésre tartva Ausztriába a hosszú út alatt az akkumulátor biztosan teljesen feltöltődik. És nem, mert annyira nem melegszik fel az akku, hogy felvegye a töltést a teljes töltöttségig.

    Ez nem a hőmérsékletről szól szerintem, hanem a bekapcsolt fogyasztókról, ablakfűtés stb. Ezt én is tapasztaltam, ha túl sok a terhelés, kevesebb jut az akku töltésére, ami odáig is fajulhat, hogy szükség esetén a garázsban kell töltővel pótolni a deficitet. Különben egyre nehezebben indul.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz tibcsiworld #1906 üzenetére

    Ehhez kell a szakértelem, ilyen értelmezhetetlen hozzászólások megfejtéséhez.

    Gondolom, a tirisztoros töltő kimenetére, terheletlenül ráakasztott valami műszert, 16,7V, nahát, csodálkozás. Csakhogy a tirisztoros, fázishasítós töltőknél ez természetes.

    Utána kötötte rá az akkura, de azt már nem írod, hogy azon mennyit mért, töltés közben?

    Ha megnézem a MACH 119 leírását, ez egy 9 / 12 A-os töltő, fajsúlyos felépítéséből sejthetően trafós / tirisztoros konstrukció.

    Nagy árama és a tirisztoros kapcsolás által keltett impulzusok miatt ezeknél előírás a saruk levétele a járműben.

    Ugyanakkor manapság már minden ilyen töltőbe építenek végfeszültség-leállítást, főleg nagy áramon enélkül elképzelhetetlen a használhatóság. Laikus ráköti, magára hagyja, szétfőzné az akkut, ez nem megengedhető.

    Amellett a leírás megemlíti, hogy egyes típusoknál ez a védelem kikapcsolható (pont erről beszéltem az orosz töltőmnél is), ami problémás akku "kiképzéséhez" lehet jó.

    Attól eltekintve, hogy ilyen (nem szabályozható áramú) töltő nekem nem kéne, a saját műfajában ez is elvégzi a dolgát.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz crissprivat #1909 üzenetére

    Mi a probléma?

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz crissprivat #1911 üzenetére

    Miután más témákban párszor leírtam magamról, hogy milyen szervizvállalkozást üzemeltetek, itt nem fogom leírni, hogy milyen autókkal járok, ezáltal személyesen beazonosíthatóvá téve magam, amihez senkinek, semmi köze, egy nyilvános fórumon.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz crissprivat #1913 üzenetére

    Hagyjuk már a hülyeséget... nem kell, így is tökéletesen működik minden.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz crissprivat #1915 üzenetére

    És télen,a mínuszokban bizony kell a magasabb töltö feszültség az akkunak. És nem a bekapcsolt fogyasztók végett.

    Ez egyszerűen butaság, és nem csak avégett, hogy a "töltőfeszültség" egy szó.

    Kijelentesz dolgokat, amitől talán hasra kellene esni, de indoklást nem fűzöl hozzá. Akkor én mire fárasszam magam? Múltkor is írod (ha lehet ezt írásnak nevezni):

    Ha ennél feljebb,vagy lejebb megy a környezeti hömérséklet,akkor vátozik az elektrolit viselkedése az akkuban.

    Kérdeztem:

    Konkrétan mi változik szerinted?

    Nem méltóztattál válaszolni, így nem tudom, mi a kínod.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Brogyi #1919 üzenetére

    Nem kell ez, nem én kezdtem feszegetni, hogy milyen autóm van, és nem én hencegtem, hogy milyen autóim voltak.

    Eleve a kérdés volt provokatív, szerintem direkt tenni akarta a fejét a gyerek. Én csak védekeztem.

    Majd hőmérséklettel kapcsolatban is lenne még pár szavam, de előbb megvárnám, hogy aki az egészet provokálta, mit tud hozzászólni, mert szerintem nem sok sütnivalója van a témához.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Inhouse #1917 üzenetére

    Szerintem már megint valami teljesen másról beszélsz, terelsz. Itt a másik fórumozó haverjának Tescós töltőjéről volt szó. Nem tudom, mi van benne, én is csak találgattam, de ami a lényeg, hogy szerintem terheletlenül mért rá.

    Ezen ment a csodálkozás, hogy rákötött az akkura 16,7 V feszültséget. Csakhogy ez így önmagában semmit nem jelent. Szerintem ez nem az akkuval leterhelt feszültség volt.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Inhouse #1918 üzenetére

    Nem tudom, mi a probléma a linkeléssel, de akkor segítek: PDF. Ha erre gondoltál.

    Ezt sem értem, mire írtad:

    Ólom-savas gépjárműakkuk töltési feszültsége a hőmérséklet függvényében

    A link nem gépjárműakkukról szól, hanem ólom-savas akkukról általánosságban.

    Nekem úgy tűnik, mintha többen elfelejtenék, hogy a gépjárműben fogyasztók is vannak, amik meghatározott feszültséget igényelnek. Ha túl sok, akkor kiégnek az izzók, illetve rövidül az életük és egyéb gondok lehetnek. Nyilván túl kevés sem lehet.

    (#1919) Brogyi

    Ennyit ér a te linked is.

    Az egy dolog, hogy hidegben csökken az akku kapacitása, de normális esetben ez csak annyi hátránnyal jár, hogy állóhelyzetben kevesebb ideig tud tárolni annyi töltést, ami a beindításhoz szükséges.

    Más dolog, amikor télen több fogyasztó üzemel, lámpák, ablaktörlő, ablakfűtés, fűtőmotor, ülésfűtés, akármi, emiatt kevesebb töltés jut az akkura. Főleg, amikor gyenge a beépített generátor, és nem bírja tartani még a 13,8 V feszültséget sem (az akku sarkain értve).

    Ilyenkor a feszültségszabályzó hiába kapcsolja rá a maximális gerjesztést a forgórészre, a sok terhelés miatt mégis kevés a leadott feszültség, mert a gyártó spórolt a generátor méretezésénél.

    Egyébként tökéletesen elegendő a 13,8 V töltőfeszültség ahhoz, hogy másnap beinduljon az autó, sőt több nap után is, télen is. Ha jó állapotban van az akku, illetve nem szívja le a riasztó stb.

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Inhouse #1935 üzenetére

    A kapacitás nem az indítóképesség jelzője, hanem az állandó kis fogyasztóké. Amire te gondolsz, az a hidegindító áram.

    Ezért nem szeretek veled tárgyalni, mert már megint olyat akarsz nekem megmagyarázni, amivel én is tökéletesen tisztában vagyok. Ugyanakkor az eredeti mondanivalómat nem érted, eltorzítod.

    Nem kell nekem megmagyarázni, hogy én mire gondolok, és nem kell kiselőadást tartani! Az értelmes fórumozáshoz az is hozzátartozik, hogy a másik hozzászóló szakmai fogalmazását felismerjük, és nem akarjuk kéretlenül felvilágosítani, mert az baromi zavaró tud lenni.

    Igenis, függ az akkuban tárolt energiamennyiségtől, hogy hány napig lesz az autó beindítható. Minden autóban szokott lenni például riasztó, ami ha nem is jelentős, de az önkisülésnél nagyobb árammal, folyamatosan terheli az akkut, így egy idő után nem indul az autó. Csupán ennyit akartam közölni.

    Az akku külső töltésénél pedig, ha az autóban hagyod is, nem kapcsolsz közben se izzót, se mást. Az ECU sem megy tönkre 16V-tól. Ha pedig ki van véve, akkor ezek egyáltalán nem érdekesek.

    Itt is szépen látszik, hogy megint elvesztetted a fonalat, nem erről volt szó (nem külső töltésről), amikor beleszóltál valamibe, amit a másik fórumozó indított el.

    A többi is sajnos a megszokott terelés, bla-bla, érdektelen.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Inhouse #1941 üzenetére

    Itt nem az a gond, hogy én elírtam volna bármit, semmit nem írtam el. Az a gond, mintha direkt nem akarnád megérteni. Továbbá képtelen vagy követni egy logikai szálat / topikot. Amikor azt írom, vastagon kiemelve:

    nem kell

    Az már mintha túl bonyolult lenne, hogy levond belőle, miről szólt az aktuális felvetés:

    legfeljebb lehet, de nem kell

    Érdekes, az orosznak a tajgán, Szibériában is elment a Lada egy fix feszültségszabályzóval?

    Nem gondolsz ilyenekre, mert csak azt nézed, hogy melyik szavamba lehetne belepiszkítani. Emiatt feleslegesen tolod a halandzsát, kéretlen felvilágosítást.

    Részemről amennyire lehet ignorállak, de nem megyek el szó nélkül amellett, ha téves infó jelenik meg.

    Téves infó, miről beszélsz ember... Nincs téves infó, szövegértelmezési problémák vannak. Más fórumozók felesleges fárasztását minek nevezik? Megkockáztatom, hogy a szakmai trollkodásnak egy kifinomult, álcázott változatát űzöd itt velem, pedig valóban jobb lenne, ha inkább a segítségkérőkkel foglalkoznál...

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz nootropil #1952 üzenetére

    Nem biztos, hogy mérési hiba, az sem mindegy, mennyi ideig mérted.

    A vezérelt generátoroknál van olyan, hogy letiltják az akkutöltést (gyakorlatilag a forgórész gerjesztőáramát), míg a katalizátor elér valamennyi hőmérsékletet például.

    Hideg motornál nagyobb a károsanyagkibocsátás, amit tovább növel, ha rögtön rá is terhel a generátor a főtengelyre. A gerjesztőáram letiltása ezt a terhelést megszünteti, a generátor ilyenkor nem termel áramot.

    Amellett ez lehetővé teszi az alapjárati fordulat, fogyasztás és emisszió csökkentését anélkül, hogy a motor instabillá válna, a generátor okozta terhelés miatt.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz nootropil #1981 üzenetére

    Csak ez már egy másik véglet, úgy látom.

    Ha feltételezzük, hogy hideg motornál letiltja a töltést, akkor meg kellene nézni meleg motornál, de terhelés nélkül is, hiszen a terhelés nyilván lehúzza.

    Valamit érdekes lehet hideg motornál is, hogy mit lép a vezérlés a terhelések bekapcsolására.

    Plusz még az alapjárat-pörgetés közötti eltérések.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    Mivel korábban tapasztaltam itt némi értetlenséget, tájékoztatásul megjegyezném:

    Nem találom ugyan, de régebben volt valahol egy autós vagy akkus szakmai cikk, ahol azt fejtegették, hogy a gyárinál valamivel nagyobb kapacitású akku beépítése milyen előnnyel vagy hátránnyal járhat? (Nyilván nem start-stop rendszerről volt szó.)

    Végkicsengés az volt, hogy üzem közben semmi, a generátor táplálja a fogyasztókat és tölt is.

    Viszont a nagyobb kapacitású akku (természetesen, ha kapott elegendő töltést), időben tovább képes biztosítani a jármű indíthatóságát, tehát tovább állhat egy helyben az autó. Miközben szívja lefelé az önkisülés, riasztó vagy egyéb elektronikák.

    Ez egy nyilvánvaló, egyszerű összefüggés a kapacitással, amiben én elektronika téren szakmabeliként sem látok semmi kivetnivalót.

    Sajnos azért vagyok kénytelen ezt hozzáfűzni, hátha így talán elkerülhető, hogy kioktatásban részesüljek, elektromos alapfogalmakból, iskolás dolgokból, ami azért mégiscsak méltatlan, meg alaptalan is.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz OrLiX #2006 üzenetére

    Lényegében egy power bank, csak nagyban. "Bikázáshoz" jó vagy töltéshez.

    Videó szerint a GB40 önmagában nem bír elindítani egy autót (kisebb áramigényű járműt / gépet esetleg), nagyobb társa a GB70 (2000 A) beindítja, de ez csak egy teszt. Külön figyelmeztetnek, hogy otthon ilyet nem szabad csinálni, tehát akku nélkül.

    A töltők dokumentációjában nem is szerepel, csak a bikázás, hiszen a járműben az akku puffer szerepet is betölt. A háromfázisú generátor 6 diódával egyenirányított jele ugyan simább, mint az egyfázisú egyenirányítás, de azért így is hullámzik. Az akkura szükség van, egyrészt a sima DC biztosításához, vagy az esetleges feszültségugrások kivédéséhez is. Tehát ezt nem szabad tisztán a gerjesztésszabályzóra bízni, pufferként kell az akku is, ami a tápot "megfogja".

    Ezek a sajátos power bankok USB-ről tölthetők, vagy a GB70 12 V-ról is. Hálózati tápegységet beépítve nem tartalmaz.

    Adatlap töltési időiből kiderül, hogy az egyik 6 Ah, másik 14 Ah töltést igényel, tehát kb. ilyen kapacitású Li-ion akku lehet beépítve (ha eltekintünk a töltési veszteségtől).

    Bikázásnak az a lényege, hogy a tárolt energiát rövid időben, koncentráltan adja le, így lehetséges nagy áram elérése, ennyi kapacitásból is.

    https://no.co/products/power/jumpstarters

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #2028 üzenetére

    A generátorban lévő diódák visszirányban nem engedik az áramot, hiszen épp ez a dióda, illetve egyenirányítás lényege.

    Például csak az elmélet kedvéért, ha egy 24 V-os akkut kötnénk egy ilyen generátorra, ami 14,4 V-ra szabályoz (vagy 13,8 V-ra, most nem ez a lényeg), egyrészt visszafelé nem folyna áram, a diódák miatt. Másrészt a szabályzó érzékelné a "túltöltött" akkut, ezért a forgórész gerjesztőáramát levenné teljesen, így a generátor nem termelne semmi áramot.

    (A példában csak feltételezzük, hogy a feszültségszabályzó kibírná a 24 V-ot is.)

    De ez csak egy kitérő volt, a videóban nem is erről van szó, hanem az önindító elkezdi felvenni az áramot az akkuból. Bikázásnál két áramforrás kapcsolódik párhuzamosan, a felvett áram is kétfelé oszlik. Az eloszlás aránya függ az akkuk töltöttségétől, áramforrás belső ellenállásától, vezetékek, csatlakozások ellenállásától.

    Ahol túl nagy átmeneti ellenállás lép fel (érintkezési hiba) az a rész egyszerűen kiéghet, mint egy biztosíték. Csak emiatt szikrázik a videón is, ez így önmagában ártalmatlan, nem jelent túlterhelést. Sőt, az átmeneti ellenállás áramkorlátozó hatású. Ezért nem is bír elindulni.

    A létrejövő tranziensek okozhatnának elvben problémát, de egy ilyen töltőnél ez be van kalkulálva.

    Más eset, amikor a klasszikus módon bikáznak, a két akku összekötése pillanatában szikrázik. A két akku nyilván nincs azonos feszültségszinten, a kiegyenlítőáram miatt szikra áll elő. De ezt a két akku egymás között játssza le, egyéb irányba nem folyik áram. A jármű elektronikájának sem tud ártani, hiszen a másik akku is azonos kategória (feszültségben), ezért a túltöltés is lehetetlen.

    A Li-ion bikázóban nyilván valamilyen speciális kiképzésű akku van, ahol a fegyverzetek, kivezetések ekkora áram elviselésére alkalmasak, ha rövid ideig is. Mérik a hőmérsékletet is, túlmelegedés esetén letilt, ahogy kell, de így tapasztalat nélkül fogalmam sem lehet, hogy meddig bírja.

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Gabis #2035 üzenetére

    Ha töltöm xy ideig és 1-2 óra múlva rámérek és 12,6 V körüli az érték akkor vehetem, hogy 100%-os a feltöltés?

    13,6-13,8 V-ra kell tölteni, ha már töltöd (a régi orosz töltőm is ezen a szinten áll le, nem véletlenül). Vagyis ezzel nem zárom ki, hogy alatta is be tudod indítani, utána a generátor folytatja a töltést. De ha nem kell sietni az autóval, akkor tovább illik tölteni.

    Ha véletlenül túlszaladna, a 14,4 V vízbontási küszöbig még nincs gond elvileg, de azért nem mellékes a töltőáram nagysága sem.

    A kapacitás tizedrészének megfelelő áramon 15 óráig lehet tölteni, de normális esetben akkor sem lehet baj, ha tovább marad rajta.

    Nagyobb áramokon a celladugók kivétele lehet egy óvintézkedés, amelyiknél kivehető. Ne vezessen félre az sem, ha le van ragasztva egy címkével egy műanyag lap, ami alatt elrejtették.

    Tehát mielőtt valaki félreértené, feszültségvédelem nélküli töltőről volt szó.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz OldAkita #2044 üzenetére

    Nem sok értelmét látom ezzel foglalkozni.

    Mindenki képes érzékelni, hogy indításkor milyen fürgén pörög az önindító, vagy épp máskor nehezebben veszi az akadályt stb. Ezen nincs mit méregetni szerintem.

    Aki már átélt akkuhalált, az tudja mivel jár, például egy cellazárlat kialakulása. Egyre nehezebben indul, egyre kevésbé tartja a töltést, majd aránylag gyorsan használhatatlanná válik.

    Ezen sincs mit mérni, pontosabban be tudom határolni a hibás cellát (amelyik elfőzi a vizet, nagyáramú töltésnél nem pezseg, kevesebb a kapocsfeszültség), mire megyek vele? Úgyis cserélni kell.

    Arról ne is beszéljünk, hogy "indítóerő" V-ban kifejezve, ez valami angolból fordított baromság, szakmailag kicsit vicces.

    Az pedig, hogy a 14 V alatt gyengének minősíti a töltést, teljesen inkorrekt. Sok autónál 13,6 V stabil feszültség van, mégis rendesen működik minden, akku 10 évnél tovább él, izzók nem égnek ki, konkrétan soha nem kell izzót cserélni.

    De elismerem, hogy kereskedők szemszögéből ez egy kártékony dolog.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Gabis #2063 üzenetére

    AGM-akkuról volt szó, amit lehet feljebb is tölteni, miután gázrekombinációs képességgel bír.

    A klasszikus felépítésű akkunál a 14,4 V-ot tartják a vízbontási küszöbnek, pontosabban cellánként 2,39 V, ami tudomásom szerint nem hőfokfüggő érték, hanem egy kémiailag számított feszültség, amiben a hőmérséklet nem szerepel paraméterként. (Ezt csak azért teszem hozzá, mert volt már, aki vitatta.)

    Tehát ezeket hidegben sem kellene tovább tölteni.

    Tartófeszültségnek (téli tárolás, parkolás, csepptöltés) tökéletesen megfelel a 13,6-13,8 V feszültség ahhoz, hogy pöccre induljon az autó. Ez sem egy hasra ütött érték, gyári adatlapokon is lehet találkozni vele, más ólom-savas akkuk esetében.

    Ha az egyszerű akkunál az oxigén és hidrogén szétválik, nem fog magától rekombinálódni, tehát itt nem ajánlatos túllépni a 14,4V-ot. Vagy ki kell venni a dugókat, ha töltés közben ez a veszély fennáll, egyúttal figyelni a folyadékszintet is.

    A dugókban lévő kapillárisrendszeren a pára le tud csapódni és visszakerül, ezért a gondozásmentesnek nevezett akkunál évekig is megmaradhat a kellő folyadékszint. De ha elkezdi bontani a vizet, a gázok már csak kifelé fognak távozni, az apró lyukon.

    Látszólag kinyitni sem lehet, de erről beszéltem korábban, hogy hiába "gondozásmentes", a címke alatt, műanyaglap alatt ott rejlenek a dugók, sok esetben.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #2066 üzenetére

    Ha töltőgyártó lennék, én is kábíthatnám ilyen hőszenzorokkal a vásárlókat.

    Csak onnan kezdve válik nevetségessé a dolog, amikor bedugom a konnektorba a lomtárból előszedett (ámbár szakszerűen felkészített és bemért) dugasztápom, szivargyújtón keresztül betolok párszáz mA áramot és működik.

    Megoldható vele a szinten tartás, ha túl sokat áll az autó, vagy egyéb okból energiadeficit áll elő (rövid utak, sok indítás és terhelés, de kevés töltés miatt akkugyengülés).

    Ilyenkor az este bedugott párszáz mA reggelre hibátlanul felhúzza az akkut. (Amellett van egy nagyáramú töltőm is, vészhelyzet esetére).

    Ehhez képest, ne vegye senki sértésnek, de szakmai szemmel nézve ez egy kissé vicctopik. Szerintem nagyon túl van lihegve a téma, sokezres töltőkkel, hozzáértés hiányával.

    [ Szerkesztve ]

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #2070 üzenetére

    Te írtad, ne tereljünk:

    Csak nem dísznek van a több százezer forintos töltőkön is [link]

    Szakmailag van valami közöd elektronikához, villamossághoz? Remélhetőleg nincs.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #2072 üzenetére

    AA akkukhoz is létezik professzionális analizátor, többszázezres értékben, csak az sem átlagemberek részére.

    Korábban sem vitattam, hogy aki nem ért hozzá, hogyan kell filléres dugasztápból házilag összerakni egy csepptöltőt, vagy arról is lemaradt, amikor sok éve a Lidlben lehetett kapni, szivargyújtóba is dugható csepptöltőt, annak nyilván maradék opció valamelyik párezres CTEK, amiről szól a téma.

    De azért nem árt tudni, hogy legtöbbször az is felesleges, annál többet áldozni pedig már a sznobizmus esete.

    Ha nem vagy otthon a témában, szakmai érveid sincsenek, akkor meg nem értem, mit akarsz "bizonyítani".

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #2075 üzenetére

    Hiába rajzolsz ilyen értelmes barlangrajzokat, régen a Ladák elmentek Szibériában is, fix töltéssel.

    13,6 V-on is működik minden. Szerintem nem tudod megindokolni, hogy milyen hátrány származhat belőle (én tudom, csak belőled nem nézem ki).

    Magadfajták mindig nagyon szeretnek terelni. Ki mondta, hogy nem ismerem az elvet? Annyit próbáltam csak közvetíteni, hogy az adott kontextusban érdektelen.

    Lényegtelen, az autó hogyan szabályoz. Külső töltésről beszélünk, garázsban, vagy valaki felviszi a lakásba, olyan is van. Hol van -15 °C?

    Ha egész éjszaka 13,6 V-on tartom, reggel nagyon fürgén tud indulni. Egyébként ennyi sem kell az induláshoz. Akkor hol a gond?

    Töltőknél pedig különbséget kellene tenni, mert van olyan is, amikor egy szenzor egyszerűen csak a túlmelegedés ellen védi az akkut (55 °C elektrolit-hőmérséklet felett le kell kapcsolni a töltést, majd kihűlve újraindulhat, de ez független a végfeszültségtől), ami nagyáramú töltésnél hasznos lehet, ha nem akarja valaki állandóan kézzel tapogatni.

    Próbáld moderálni magad, mert zokszó nélkül felnyomlak a moderátornál, ahogy múltkor is megtette valaki a topikban. Pedig én nem is "beszéltem" ilyen gyökér stílusban.

    Megértem, sznob laikusoknak fájó lehet, amikor más egy kis dugasztáppal is elintézi a töltést, vagy egy régi orosz töltővel, de attól még ezek tények.

    Az orosz töltő tirisztoros, fázishasítós, nagyáramú impulzusokkal tölt, ami jót tesz az akkunak. Ezt a logout cikk írója is megemlíti, illetve egyébként is ismert dolog, szakmai körökben:

    http://logout.hu/bejegyzes/brogyi/tirisztoros_akkumulatortolto.html

    Enyém mondjuk többet tud, mert végfeszültséget is érzékel, automatikusan lekapcsol. 13,8 V-on, de ez védelem le is tiltható, vagy a belsejében trimmerrel állítani is lehet. Fokozatmentesen szabályozható áram, 0-10 A, Deprez műszer kijelző.

    Műszakilag ez teljesen korrekt, egyszerűen nem kell jobb, tehát végtelen butaságról tesz tanúságot, aki ilyenen gúnyolódik.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Inhouse #2079 üzenetére

    Hányszor kell leírni, hogy érthető legyen: attól, még hogy lehet emelni a feszültséget, nem azt jelenti, hogy kell is.

    Beindul az autó 13,6 V-on tartott akkuval, vagy beindul? Nyári melegek dacára kibír 10 évet is ilyen fix feszültségszabályzóval, vagy kibír 15 évet is?

    Ajánlásokat mutatsz, de mi köze ennek a házilagos töltés kérdéséhez? Minek bonyolítani, ami egyszerű?

    Ha azt hiszed, hogy itt másnak szabad szemtelenkedni (nem én írtam, hogy "fingod sincs"), ez is csak azt bizonyítja, hogy fordítva bekötött fazonokra kár a szót pazarolni...

    Aki szerint arról lehet felismerni a szakembert, hogy "feszt" ír feszültség helyett, szakmai szlenget használ, azóta is ezen röhögök... Írod ezt nekem, aki utálom a primitív rövidítéseket, ostoba szlenget, a szakembert ugyan felismerem félszavakból, csak épp tudás alapon, nem szlengből.

    (#2081) K Norbi

    Úgy látom, két sornál hosszabb hozzászólásból már nehéz dekódolni a megfejtést. Egy kérdést sem tudsz normálisan feltenni. Mi az, hogy elég? Mire elég?

    Megy ennyivel az autó, vagy megáll? Nem világít a lámpa? Nem fűt a fűtőmotor? Mi a gondod?

    Miből gondolod, hogy felzaklattál? Mert részletesen fogalmazok? Így szoktam, más témákban is. Vannak ilyen precíz emberek, én kérek elnézést...

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #2084 üzenetére

    "Teória", a topikban is láttam, hogy ennyit mértek mások autóban.

    Szóval sem állítottam, hogy 100 %-ra lesz töltve, de a gyakorlatban ezt a legtöbben észre sem vesszük, akik nem járkálunk Moszkvában.

    Az ismerősömnek még a garanciapapírt sem töltötték ki mikor akkut vettünk a Lada Nivába mert csak 13,7Volt a töltése.

    Nem kötelező hülyéktől akkut vásárolni, abban a pillanatban otthagyom és máshol veszem meg.

    Még mindig azt érzem, hogy értelmetlen az egész rugózás, felesleges műbalhé, még mindig nem erről szól a topik, hanem hálózati töltő(k)ről, meg amit már nem is ismételnék.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #2086 üzenetére

    Ahogy szoktam is írni, csak már unom gépelni, 13,6-13,8 V-ban szokták meghatározni, most komolyan ezen kell rugózni, hogy 6 vagy 8 tized...

    http://wiki.ham.hu/index.php/Ólomakkumulátor

    Magasabb töltés nagyon jó, nyári melegben fokozottabb igénybevételnek teszi ki az akkut, pár év után lehet újat venni, csinálni a kereskedőnek a hasznot, gyakrabban cserélni az izzókat is...

    Nevetséges az egész.

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz Inhouse #2088 üzenetére

    Kapacitást írtál az indítási képességgel kapcsolatban, amihez inkább az indítóáramnak van köze.

    Ez az, hogy kapcsolatban. Közvetett kapcsolatban. Nem írtam olyat, hogy például a kapacitás mértékegysége az amper lenne, vagy egyéb butaságokat, amiket bele akartál erőltetni a szavaimba.

    Még itt is visszaköszön a hőmérséklet befolyásoló képessége, amiről te nem akarsz hallani.

    Nem erről van szó. Ahogy a másik hozzászólásban is szerepelt:

    le volt írva a Bosch garanciapapírba is hogy 13,8V-14,4V között kell lenni

    Kb. ennyire érdekel engem is a hőmérséklet, amikor akkut töltök, mint ahogy a Bosch sem tesz róla említést.

    Ebből indult ki az egész, hogy én is beszéltem a két határértékről, utána jött a pampogás, hogy hőmérséklet így meg úgy. Kit érdekel... Töltés közben (a garázsban) erre kell figyelni és kész.

    te esetedben a 13,6V

    Nem írtam, hogy esetemben. 13,6 és 13,8V közötti feszültségről szoktam beszélni, mint alsó határérték, csak már unalmas ezt így folyton leírogatni, ezért néha az egyik számot írom, néha a másikat. Trolloknak, piócáknak kiváló kapaszkodó.

    Agymenések, képzelgések, blabla, de min is csodálkozom, majdnem 20 év fórumozás alatt láttam pár ilyet...

    Személyeskedéseid túlmennek egy határon, nyugodtan maradhatnál a szakmai témánál is. Nekem is megvan a véleményem a hozzád hasonlókról, abban nem lenne köszönet, ja nekem nem szabad leírni? Bárcsak ne válaszolnál...

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

  • Kernel

    nagyúr

    válasz K Norbi #2092 üzenetére

    Eddig sem volt miről vitatkozni, egy ködszurkálás az egész.

    Beszéltem 13,6-13,8 V-ról. Beszéltem 14,4 V-ról.

    Végére kihoztátok, hogy 13,8-14,4V.

    Gratulálok...

    Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

Új hozzászólás Aktív témák