-
GAMEPOD.hu
Általánosságban a napenergiáról (alapinformációk)
Kezdjük Ádámtól, Évától! Napenergiát nagyon sok mindenre lehet hasznosítani, nagyon sokféleképpen, de ezek közül a legelterjedtebb a napelem és a napkollektor.
Napelemmel villamos energiát lehet előállítani, napkollektorral hőenergiát állítunk elő, amivel vizet vagy levegőt lehet melegíteni, amit a használati meleg víz melegítésére, vagy épp fűtésrásegítésre lehet használni. Utóbbi előnye, hogy rendkívül magas hatásfokkal (<95%) tudja a beeső napsugárzást hasznosítani, hátránya, hogy akkor adja a legnagyobb meleget, amikor süt a nap – jellemzően amikor nincs rá szükségünk (nyáron)! Mosodáknak, autómosóknak (ahol sok hőenergiára van szükség nyáron is) ideális befektetés! Háztartásoknak már több problémát hordoz, mint előnyt, mert a nyáron keletkezett energiával valamit kezdeni kell, különben néhány év alatt saját magát fogja károsítani a rendszer!
Könnyű megjegyezni, hogy melyik-melyik, mert anno iskolában majdnem mindenkinek volt napelemes számológépe! Ez a topic a napelemekről szól!
Új hozzászólás Aktív témák
-
kardkovacsi
senior tag
Persze, mert mind a régi, értsd 6-10 éves elektromos autókkal toljátok (1-es Leaf, Ion, Ioniq, i3, Ampera stb.). Azoknak kicsi az akkumulátoruk és emiatt minden fogyasztáscsökkentő trükköt bevetettek náluk. Nézz meg 28-as Ioniq fogyasztást egy mai Ioniq 5 fogyasztásához képest. Vagy mondjuk egy i3-as fogyasztást a virsli kerekeken egy i4-es fogyasztásához képest rendes 18-as 255-ös gumikon.
Értelmetlen azokkal számolni, sem egy PHEV-nél (mert azok normál autóknak lettek tervezve és ugye erről beszélünk), sem egy mai villanynál. Egy Tesla Model 3 is bekajál 14-15 kWh-t autó oldalon mérve a városban.
Annak a világnak kvázi vége, mert amikor bele tudsz tenni egy autóba 80 kWh akkumulátort akkor nem fognak a gyártók rágyúrni az utolsó wattokra is fogyasztás szempontjából.
Igen, igazatok van, nektek keveset fogyaszt, el is hiszem (van aki 9-10 kWh elmegy egy i3-al), csak megvannak ennek az alacsony fogyasztásnak az okai, de ezek sem egy mai villanynál sem egy phevnél nem igazán állnak már meg.
-
kardkovacsi
senior tag
válasz B@ldrick #34549 üzenetére
Két tájolás inverter túlnapelemezés szempontjából jobb, de ugye tökéletes tájolás, a déli, csak egy van. Nekem pl. két irányon van -35 fokra déltől meg +55 fokra. Emiatt simán 35-40%-al túl lehet napelemezni az invertert a normál 20%-al szemben viszont napelem szempontjából meg nem annyira előnyös, mert pl az +55-ös panel sor, ha jól emlékszem 3,5%-al kevesebbet termelt 2 év alatt mint a -35-ös (inverteren tudnám megnézni pontosan de az most nem megy ).
-
Rolly
veterán
válasz kardkovacsi #34553 üzenetére
Az ioniq5 és az ev6 fogyasztása nem csak azért nagyobb mert normális gumi van alatta, hanem más forma és jóval nagyobb autók...
Amúgy a bmw i4 fogyasztása nem sokkal rosszabb mint az m3 fogyasztása... sőt longrange m3 vs i4 esetén mintha az i4 nyert volna handras és teslas Attila tesztjeben
-
Bandit21
addikt
válasz kardkovacsi #34553 üzenetére
Az én 45-ös akksis 150 LE ID.3-am 2020 óta volt kapható 1st edition-ben, és 2021-ben is eléggé újnak számított. Mégis tegnap egy 32 km oda vissza kirándulás 3 falun át oda és vissza, összesen 65km, a falvak miatt 70 km/h-es átlaggal (országúton 90-95-el) 12,9 kw/100 km-es átlaggal lement. 4-en ültünk benne igaz a jó idő miatt klíma nem ment és igazán fűteni se kellett.
Való igaz, hogy jönnek ki az egyre nagyobb és erősebb villanyautók is, de a "normál" kocsik fogyasztása (nem batár és nem 300+ LE) nem szállt el szerintem. Sőt. És nem a Dacia Spring-re gondolok, vagy az e-UP-ra. Nyilván teljesen más egy I4 vagy egy Taycan, és a többi erőgép. Azok szerintem "muscle" car-ok, ahogy az 5.0 mustang fogyasztását se vesszük figyelembe, ezeket is ki lehet hagyni, ha az átlag user rendszertervezéséhez az átlagot keressük.
Van pár VW GTE tulaj a skoda vw audi seat topicba, elég meredeken alacsony fogyasztásoakt írnak vegyesben (benzin és áram) viszont ha csak árammal mennek magasabb fogyasztást írnak mint az e-autósok. Nyilván más az autó optimalizálása.
Rolly e-208-al is hasonlókat ír mint én. Ezek az adatok pedig hasonlítanak a régebbi e-autók fogyasztására egyébként. Az 1-es Leaf, és a régebbi Ioniq-hoz képest az előrelépés manapság inkább az akkuk temperálásában történt, ami a töltés gyorsaságát tudja optimalizálni.
Minden attól függ, a napelem túltervezésnél a későbbi autó fogyasztást tekintve, hogy a kocsi
PHEV lesz vagy csak E
Mekkora, milyen erős, milyen távon milyen domborzat mellett mennyire megpakolva milyen klíma/fűtés szokás mellett milyen nehéz lábbal használja. Erre jön még rá, hogy okosan vezet-e, ismeri-e a lámpákat, figyeli-e 2-3 al előre az autók féklámpáját stb.regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!
-
süti5
őstag
válasz kardkovacsi #34553 üzenetére
Abszolút így van ahogy írod. De engedtessék meg, hogy én a saját e-autómhoz viszonyítsak
Egyébként nagyrészt az akksi tömege járul hozzá a plusz fogyasztáshoz. Viszont ha nekem elég a napi 70km, vagy max 100-120, akkor át kell gondolni, hogy minek vegyem a 60kwh akksist a 24-es leaf helyett....
Majdnem 3x akkora akksi az össztömegnél mondjuk 1500kg helyett már majdnem 2 tonna, nagyon is befolyásolja a fogyasztást.
Ha viszont minden este valaki a garázsban töltőre tudja tenni és mondjuk a családban van egy másik benzines vagy dízel, minek nagyobb akksis? Az autóipar szépen elhiteti megint a néppel, hogy minél nagyobb akksit vegyél, holott az emberek 60-70%-a ellenne simán nélküle. De ugyanez volt a SUV-val stb, szóval nem csodálkozom. -
snooze
veterán
hahooo!napelem topic nem auto!
GO Gunners!!!
-
Strezi
őstag
Tesla P100, 150km a tegnapi keszthelyi villanyautó talira, majd haza 175wh/km, tempósan, 2.2 tonna talán?
Talin Ioniqos(újabb) megdícsért, hogy jó fogyi 😉😉[ Szerkesztve ]
Használt LiFePo 15kWh akuk eladóak! ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...
-
Bandit21
addikt
-
ssarosi
tag
Beregisztráltam az EON távleolvasási portálra.
Azt kérdezném hozzáértőktől, hogy mi az a +A +R -A -R?A mértékegységből arra következtek, hogy a
+A az a letöltött valós teljesítmény (kWh)
+R az a feltöltött meddő teljesítmény (kVarh)
-A az a feltöltött valós teljesítmény (kWh)
-R az a feltöltött meddő teljesítmény (kVarh).Jól gondolom?
[ Szerkesztve ]
-
313313
addikt
válasz ssarosi #34561 üzenetére
+A a vételezett wattos energia 180-as sor mérőn, -A a visszatáplált wattos energia a 280-as sor a mérőn, +R a vételezett induktív meddő energia a 380-as sor a mérőn, -R a vételezetett kapacitatív meddő a 480-as sor a mérőn.
HP 250 G5, Creative Surround 5.1 USB, Genius 5.1 Home Theater 5000, Kona Blast Deluxe + Shimano LX, Torpado T2000 + Campagnolo Veloce, Motorola Edge 30 Neo 8/256GB
-
airotkiv
csendes tag
Azt hittem, ilyen pocsék napok majd csak november végén, december elején jönnek... jó, ha meglesz ma a 6!! kWh Ráadásul egy hetes esőt jósolnak, ennyit a szeptemberről
[ Szerkesztve ]
-
airotkiv
csendes tag
szeptember eleje óta üzemel a rendszerünk, Elműs leolvasós márciusig kellene valahogy kiegyensúlyoznunk a telet, de hát így ló esélyünk lesz
-
snooze
veterán
válasz HunChris #34583 üzenetére
persze,csak akkor általában otthon kellene lenni,de ugye a munkaidö az általában akkor van,amikor szépen termel a napelem.. hétvégén viszont ugy van alakitva,hogy jo legyen az arány..
meg ugye egy nagyobb,és két tájolásu rendszerrel biztos jobb lenne..[ Szerkesztve ]
GO Gunners!!!
-
dudi
senior tag
Sziasztok,
Azon gondolkodom, hogy 3 fázisú inverternél számít a fázisok sorrendje? Vagy elméletileg rá lehetne kötni egy fázisra mind a három csatlakozását? Vagy az inverter belső felépítése valahol támaszkodik a 3 fázis 120 fokban eltolt voltára? Pusztán elméleti kérdés, nem tervezek semmi effélét.
Köszönöm.
Sounds like your fix is worse than your problem...
-
Strezi
őstag
Igen, számít, az innverter szigorúan ellenörzi a fázishelyzeteket. Sorrend mint olyan nem számít, de a 120 fokoknak meg kell lennie.
Pont mostanában teszteltem, mert a 3f házamat rákötöttem egy nagy, de egy fázisú szünetmentesre(generátor), a három fázist összekötve. Minden megy szépen, kivéve az invertert, ami tudja hogy ez így nem "normális".
Inverter vígyáz magára, ő nem küldi ki a teljesítményt, ha a három fázis effektíve zárlatban van egymáshoz képest.[ Szerkesztve ]
Használt LiFePo 15kWh akuk eladóak! ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...
-
biker
nagyúr
válasz kardkovacsi #34586 üzenetére
"de legalább esik az eső és nedvesedik a föld, mert ott még elég sok víz hiányzik."
nálunk ingyen elvihető esővíz, két hete megtelt az 5m3 esővíz tározó, azóta már dagonya a kert is.
Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |
-
forrest85
senior tag
Sziasztok,
E-on távleolvasási oldalon ezt a hibát kapom. Mi lehet a gond?
A kapcsolata nem privát
Adatait támadók próbálhatják meg ellopni innen: energia.eon-hungaria.hu (például jelszavak, üzenetek vagy hitelkártyaadatok).NET::ERR_CERT_DATE_INVALID
A futás csak azoknak való, akik nem elég intelligensek a TV nézéshez!
-
kardkovacsi
senior tag
válasz stickermajom #34594 üzenetére
De csak lejárt, ezért nem kell aggódni. Ha 3 napja "jó" volt ugyanaz a cert akkor most is ez.
[ Szerkesztve ]
-
hedgehog
senior tag
válasz kardkovacsi #34595 üzenetére
(csak arra utalt, hogy a rossz certi miatt titkosítás nélkül közlekednek az adatok, és egy köztes eszköz akár le is tudná hallgatni a kommunikációt, és ki lehet nyerni a jelszót)
-- aka p3d3str1an
-
kardkovacsi
senior tag
válasz hedgehog #34597 üzenetére
Csak ez nem így működik
Szól a browser, hogy nem jó a lejárati dátum. Ha rányomsz, hogy nem érdekel akkor használja továbbra is a browser a lejárt certificate-et. Tehát semmi nem megy titkosítatlanul még ha a browser azt is írja ki, hogy nem titkosított. Valójában titkosított, csak nem felel meg az összes feltételnek a certificate (lejárati dátum) amivel titkosítva van a kommunikáció ezért azt mondja, hogy nem az direkt paráztatva a felhasználót. Ez szándékos, régen letojták ezeket a hibákat a böngészők és sok visszaélésre adott okot ezért ilyen szigorúak manapság.[ Szerkesztve ]
-
hedgehog
senior tag
válasz kardkovacsi #34598 üzenetére
(hm, akkor ezt rosszul tudtam, elnézést)
[ Szerkesztve ]
-- aka p3d3str1an
-
VaZso
senior tag
válasz kardkovacsi #34598 üzenetére
Így van.
Ami miatt "veszélyes lehet", az az, hogy egy másik címre ültetett gép is tud olyan certet mutatni, amire a böngésző hibát dob (nem tudom, a böngésző tesz-e különbséget), és ezzel már vissza lehet élni, ha az ember gyanútlanul elfogad minden ilyesmit.A másik kérdés az lehet, hogy, ha erre nem figyelnek, van-e még egyéb hiányosság vagy sem.
Egyébként ilyen dátumhibával akkor is találkozik az ember, ha újabb a certifikáció kezdő időpontja mint az aktuális idő - ez könnyen előáll akkor, ha rosszul van beállítva a gép órája és jobbára ilyenkor minden https oldalra panaszkodik.
Új hozzászólás Aktív témák
Az összefoglaló tartalma:
1. Alapfogalmak
2. Napelemekről
3. Napelem típusok
4. Inverterekről
5. Várható termelés kiszámítása
6. Mi történik működés közben?
7. Mi az engedélyeztetés menete?
8. Rendszer-méretezés és hibák(!)
9. Villámvédelem
10. Árak és megtérülés
11. Hibrid rendszerek
12. A megújuló energiák helyzete napjainkban
13. Egyéb
14. Telepítés után
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs LEGEND székek azonnal . 24 hónap garancia . +36301300000
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs ICON székek azonnal . Utolsó darab raktáron +36301300000
- DXRacer használt szék eladó
- Új Bestway medence vizforgatóval akciós áron
- NETATMO időjárás állomás készlet eladó!