Valkyrie Elysium teszt

13 éve jelent meg a legutolsó nem-mobilos Valkyrie-játék, és még régebben az utolsó epizód, ami nem volt mellékszál. A Square most váratlanul felélesztette a régi kedvencet.

Elysium

A Valkyrie Elysium legjobb pontját a hosszú pályákon értelmetlenül lézengő ellenfelek ellen vívott harcok jelentik, még annak ellenére is, hogy igazán forradalmi ötleteket itt sem találunk. (A designerek közt egyébként sokan az Onimusha-, illetve Ninja Gaiden-szériák veteránjai.) A két támadásgombot, valamint védekezést, kitérő suhanást, és varázslatokat használó rendszer egész jól működik – egyedül az zavart kicsit, hogy a már elkezdett kombókat nem lehet animáció közben megakasztani. Ebbe a tradicionális felállásba az hoz még több színt, hogy főellenfelek legyőzésével kiszabadítható harcosok einherjarként, azaz szabadon megidézhető szövetségesként állnak rendelkezésünkre. Egyszerre akár két ilyen katona is aktív lehet mellettünk, és mivel meglepően hatékonyan küzdenek, ezt érdemes lényegében minden csatában megtenni. Valkűrünk mozgásarzenáljának van még egy élvezetes pontja: a bal ravaszgombbal a befogott ellenfél mellé tudjuk csörlőzni magunkat – ez különösen ajánlott a rém irritáló íjászokkal kapcsolatban, bár fura hátrafelé szökkenéseiket néha még ezzel sem lehet ellensúlyozni.

A harcrendszerbe az ellenfelek sérülékenységei hoznak még egy szintet: minden bestia különösen jól sebezhető valamelyik fegyvertípust, illetve egy adott mágia-iskolát használva. Mivel varázslataink és einherjarjaink is mind egy ilyen elemi szférához tartoznak (és mert a sérülékenységet kijelzi a játék a szörnyek életereje mellett), taktikánk adja magát: mindenki ellen az érzékeny pontjára ható szövetségeseket, illetve varázserőt kell bevetni. (Bevallom, a fegyvereket nem váltogattam; nem éreztem ennek szükségét.) Ez nem csak extra sebzést jelent, de egy külön mérce is telni kezd, és ha azt sikerül maximálisra tornázni, akkor a szörnyeteg hosszú időre le is bénítható. Ennyi ütést persze leginkább csak a főellenfelek bírnak ki, így bestiától függetlenül náluk is ugyanezt a taktikát érdemes ismételgetni a könnyű sikerért. Novemberben érkezik egy frissítés, amellyel nem csak két extranehéz fokozat, de az időre menő arénacsaták is megjelennek a Valkyrie Elysiumban – talán ott további taktikázásra is szükség lesz majd…


[+]

Még ha kegyesen el is siklunk afelett, hogy a Valkyrie-széria ezzel a felvonással (mellékszállal?) az akciójátékok közé küzdötte magát, akkor sem lehet különösebben dicsérni. A történet csak a cirka húszórás játékidő felénél kezd el beindulni, de a fentről kapott parancsok és a lelkiismeret közti viaskodás még akkor sincs úgy kibontva, úgy tálalva, hogy az tényleg érdekes legyen. A pályák értelmetlenül nagyok ahhoz képest, hogy milyen kopár minden – a végtelen hordókaszabolás pedig a szimpla unalomból igen hamar idegesítőbe fordul. Bár nem hiszem, hogy valami lenyűgöző látványvilág megmenthette volna az Elysiumot, a tisztesség kedvéért azt is el kell mondani, hogy a sokszor plasztikmódra csillogó látványvilág bennem a PS3-korszakot idézte fel, ami a natív PlayStation 5-verziót játszva nem számít bóknak.

Sajnos a Valkyrie-sorozat feltámasztása sok tekintetben kudarc lett – hogy is lehetne más a helyzet, ha már a címadó valkűr is egy nehezen kedvelhető karakter, különösebb személyiség nélkül! Az egyetlen tényleg pozitív pontot a harcrendszer képviseli, de az sem azért, mert olyan kiemelkedően fantasztikus lenne, hanem azért, mert a jóval sekélyesebb részek közt ez kiemelkedik. Én nagyon sajnálom, hogy a kiadó ezt az utat választotta a Valkyrie-széria feltámasztására – tippem szerint ez a felvonás most megint legalább tíz évre kinyírta egy igazi, nagyköltségvetésű folytatás esélyét.

A Valkyrie Elysium PC-re, valamint PlayStation 4-re és 5-re jelent meg.

A Valkyrie Elysium legjobb pontjai:

  • A harcrendszer jól működik;
  • Motoi Sakuraba zenéi.

A Valkyrie Elysium leggyengébb részei:

  • Értelmetlenül hosszú, kopár pályák;
  • zavaróan lineáris és statikus;
  • a történet extrém lassan indul csak be;
  • minden ellenfélnél ugyanaz a taktika az ideális.

Bényi László

Azóta történt

  • Various Daylife teszt

    Miként sül az el, ha a Square Enix három évvel az eredeti mobilos megjelenést követően átírja konzolra furcsa fantasy életszimulátorát? Most ez is kiderült.

  • Persona 5 Royal teszt

    Élveztük először, élveztük másodjára, és most harmadszorra is megérkezett a Persona 5 – most már minden releváns platformra. De hát tudjuk jól: ismétlés a fantomtolvaj anyja!

  • Pentiment teszt

    Egy középkori detektívtörténet, és annak váratlan következményei adják az Obsidian új történetközpontú játékának a kiindulópontját.

  • Star Ocean: The Divine Force teszt

    Új hét virradt, ami ismét a Square Enix egy régi szériájának feltámasztásával járt. A Star Ocean-széria utóbbi részei borzasztó rosszak voltak, a cél ezek felülmúlása és a régi sikerek visszahozása volt.

Előzmények

  • The DioField Chronicle teszt

    Szinte hónapról hónapra érkeznek a Square Enix legfeljebb közepes méretű játékai – a DioField Chronicle például az RTS-ek és az RPG-k házasságából született furcsaság.

  • Soul Hackers 2 teszt

    Tokiót megint démonok és démonidézők fenyegetik – és ezúttal nem is egy csapat gimnazista fogja megmenteni a világot. Igen, az Atlus is tud újat húzni!

  • Digimon Survive teszt

    A szinte végtelen széria új felvonásában a digimonokból ugyan meglepő mértékben hiányzik a digitalizáció, de monsterekkel azért még lesz dolgunk.

  • The Centennial Case: A Shijima Story teszt

    Egy évszázados rejtély megoldását nézhetjük végig ebben a furcsa hangulatú, élőszereplős videókat használó programban.