First Fantasy
A bő 35 éve indult Final Fantasy csápjai mára elértek csaknem minden platformra, mellékszálai pedig szinte az összes műfajban megmérették magukat. 2023-ban is mindenütt találkozhatunk a névvel: egy hónap sincs már hátra a XVI megjelenéséig, egyelőre jobbára rejtve, de óriási erőbedobással készül a hetedik rész remake-folytatása, továbbra is nagy népszerűséggel dübörög az MMO, és persze a telefonok digitális boltjaiban sem kell sokat keresgélni, mire szembe nem jön egy újabb Final Fantasy-pénzszivattyú. Éppen ezért nehéz elképzelni, hogy egy aktív játékos még sosem hallott a sorozatról, hogy egyetlen epizódot sem próbált ki legalább pár percre – az viszont teljesen hihető lehetőség, hogy a széria áttörését előkészítő korai részekből a legtöbb mai játékos kimarad.
És nem is csak arról van szó, hogy ezek régiségek: e játékok nagy része az eredeti platformokon nem is jelent meg Európában, és persze a NES meg a SNES Magyarországon még az elenyésző piaci részesedésért is esélytelenül küzdött a számítógépek között. Szó se róla, a Square mindent megtett azért, hogy több évtizedes késéssel jóvá tegye a régi hibákat, és lépten-nyomon érkeztek az első hat Final Fantasy így-úgy felújított, átalakított, felületkezelt átiratai. Szinte minden így készült verzió valamilyen szinten különleges lett, sajátos megoldások egyedi kombinációját felmutatva – éppen ezért már az is rengeteg vitát szült, amikor valaki feltette a kérdést, hogy mondjuk az első Final Fantasyből melyik a legjobb változat. A kiadó 2021-ben próbált véget vetni ennek a káosznak: a Pixel Remaster szlogennel jelölt, akkor csak PC-re megjelent kiadások mind azonos szellemben, egységes bővítményekkel és látványvilággal készültek el. Hogy tényleg ezek lettek-e e legendás játékok egyértelműen legjobbnak mondható verziói? Nem – de most a Square a konzolos premierre egy még tovább javított változatot adott ki, fogadkozva, hogy kijavítottak minden amatőr bakit a számítógépes megjelenés óta.
A Pixel Remaster Collection tehát az első hat számozott Final Fantasyt tartalmazza – a játékok megvásárolhatók egyben is, és apró kedvezménnyel egyetlen csomagba gyűjtve is. Fontos azonnal leszögezni, hogy e kiadások próbáltak hűek maradni minden játék eredeti verziójához, így akit a későbbi Game Boy Advance-os extra tartalmak, a teljesen új PSP-s látványvilág, netán a DS-es poligongrafika vonzana, az csalódni fog. Szerintem jó döntés volt, hogy a Pixel Remaster tartalom és játékmenet terén viszonylag purista maradt (vagy legalábbis a korábbi extráktól távol tartotta magát). Igaz persze, hogy némelyik kézikonzolos verzióban voltak kifejezetten jól sikerült bővítések is, nem egy átirat önkényesen, kaotikusan alakította át az eredetit.
Mindez nem jelenti azt, hogy nincs ebben a kiadásban semmi új: például minden epizód külön galériát, zenelejátszót és bestiáriumot kapott, és teljesen egységes lett a fordítás, a gombkiosztás, valamint a menük működése is. Mind a hat játékban lehet már futni, elérhető egy hasznos világtérkép, és a bárhol használható quick save opció is megjelent. Kaptunk egy „automatikus harc” lehetőséget is; ez is sokszor jön jól, de hogy otromba ikonja miért van ott állandóan a sarokban a csaták során, arra szerintem nem létezik komolyan vehető ok. A konzolos kiadások újdonsága (reméljük, előbb-utóbb ezt megkapják a PC-s játékosok is) az újrakevert dalok mellett a teljes eredeti zenei anyag jelenléte is – e kettő közt természetesen mindenkinél az egyéni ízlés dönt majd, de szerintem például a Final Fantasy VI messze jobb az eredeti hangszereléssel. Szintén újdonságot jelent a Configuration menüpont alatt elérhető Boost funkció: ez minden epizódban elérhető, és itt lehet növelni a kapott XP, pénz és egyéb jutalmak mennyiségét, az APB-rendszerű csaták sebességét, valamint akár ki is kapcsolhatjuk a random csatákat. Noha általános időgyorsítás nincs, e menüben kotorászva azért igen sokat lehet faragni a menetidőn.
Ami a látványvilágot illeti, nagyrészt ugyanazt kapjuk, mint PC-n: nagyjából azonos szintre hozott pixelgrafikát, szélesvásznú megjelenítést, és ugyanazt a stílust, amit anno az első három rész remek Wonderswan Color-kiadásában már láthattunk. (Később ez képezte a PlayStation-kiadás alapját is, onnan talán többeknek ismerős.) A PC-s kiadás érthetetlenül randa betűtípusa mellé sikerült találni egy opcionálisan választható stílusosabb példányt is, de ez még mindig kilóg a nagy kék menükből. Hogy miért nem lehet visszatérni az akár a PSP-s, akár a DS-es portokban használt betűkhöz, az számomra egyszerűen felfoghatatlan; pedig hát érdekelne, hogy miként lehet egy, a játékfejlesztés bődületes feladattömegei közt apróságnak számító fontválasztással ennyire komolyan és ilyen makacsul rossz döntéseket hozni?
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!