Cat Quest III teszt

Az eddig kizárólag szárazföldi hadviselésben aktív macskaharcosok vitorlát bontottak, és a Karib-tenger aranyban, tejben és szóviccekben gazdag vidékén keresik a világ legértékesebb kincsét.

Hirdetés

Macskalózok aranykora

Vannak játékok, amelyeket újító mivoltuk, friss ötleteik, kreatív fordulataik miatt szeretünk – és vannak olyan alkotások is, amelyekkel egyszerűen jó érzés játszani. A szingapúri fejlesztésű Cat Quest-széria mindenképpen az utóbbi csoportba tartozik: a könnyed akció-RPG koktél az élvezetesen tempós fejlődésnek és a szimpatikusan aranyos tálalásnak köszönhetően még egyszerű harcrendszere ellenére is magával ragadja az embert – legalábbis kétszer már így történt. És bár nem illik rontóccal kezdeni egy tesztet, mégis lelövöm már most a poént: a Cat Quest legfeljebb tálalása, a kalózos körítés tekintetében újult meg, mégis kifejezetten szórakoztató az a hét-nyolc óra, amit rejtélyeinek felgöngyölítése, kincseinek összegyűjtése és neves ellenfeleinek levadászása igényel. Semmiben sem rosszabb, mint elődei – de igazi előrelépést sem fogunk találni benne.

A legnagyobb változás a második részhez képest az, hogy a világtérkép ezúttal egy tengeri szigetvilágot ábrázol. A kalózos körítés persze nem csak papagájos mentési pontokkal, kincskeresős feladatokkal, illetve félszemű-falábú karakterekkel tette gazdagabbá a játékot, de természetesen a hajókázás is fontos elemmé vált. Igaz, komplex flottamenedzselésre és dinamikus gazdasági modellezésre nem kell számítani: cseppet sem realisztikus könnyedséggel manőverezhető bárkánkból bárhol kiugorhatunk, azt a millió dokk bármelyikén megidézhetjük, és fejleszteni is zsákmányként szerzett ikonokkal tudjuk. Valódi kalózkodásra, más hajók kifosztására, netán békés kereskedésre nincs lehetőség, a többi vitorlást egyre vadabb lőszerekkel töltött ágyúinkkal kell megszórni, a zsákmány pedig csak a szokásos XP-ben és aranyban mérhető. Bár gyorsutazás nincs, az eleinte oly hatalmasnak tűnő világot pár pillanat alatt át lehet hajózni, így ez sosem válik igazán zavaróvá.


[+]

Természetesen most is egy buzgó szellem által instruált macskát fogunk irányítani, ezúttal az északi sarkcsillag egy szilánkját keresve – vagy legalábbis valami ilyesmit, hisz a kincs egész pontos mibenléte sokáig olyan homályos lesz, mint mondjuk a One Piece pontos leírása. Akármi is legyen végső zsákmányunk, a fókusz sokkal inkább az odáig vezető úton van – vagyis elsősorban nem a történetmesélés, hanem a szigetvilág felderítése és kifosztása, a millió rivális elpáholása, és persze mindennek motorja, a kellemesen gyors fejlődési rendszer szórakoztatják a játékost. Utóbbi talán a Cat Quest-játékélmény legfontosabb darabja: a nyolcórás végigjátszás alatt elért legalább 60 szintlépés, illetve az egyre-másra halmozott közelharci és távolsági fegyverek egy szimpla, de annál élvezetesebb „megint erősebb lettem!” visszacsatolási láncot építenek.


[+]

A páncélok, fegyverek és passzív bónuszokat biztosító csecsebecsék ráadásul egyenként is fejleszthetők a kalózvilág egyetlen igazi városában. A kovácsmacska a véres munkával szerzett aranypénzeinkért kis túlzással a végtelenségig képes erősíteni bármelyik eszközünket – egy házzal arrébb pedig más befektetési lehetőség vár ránk: itt egy kutyamágus várja, hogy lila kristályainkkal fizetve varázslatainkat erősíthesse. Mivel utóbbiak használati erőforrását a fizikai támadásokkal tölthetjük fel, a varázslatok élvezetes szaporasággal használhatók – és bár van néhány kiválóan sebző darab is, azt is fontos tudni, hogy a gyógyítómágia az egyetlen lehetőség arra, hogy vadonban vagy dungeonben pihenőállomások híján is feltöltsük életerőnket.


[+]

Bár a játékmeneten a vártnál kevesebbet változtatott az, hogy időnk jó részét hajókázva töltjük, azt meg kell hagyni, hogy a maroknyi fejlesztő szépen feltöltötte minden kalózklisével a Cat Quest III világát. Van például egy rakás körözött bűnöző, akiknek a móresre tanításával rengeteg pénzt kereshetünk – a lista utolsó két-három kliense már jószerivel megköveteli az alapjátékban maximális 80. szint elérését is. (A végigjátszást követően megnyíló New Game+ módban a szintlimit százra tolódik ki.) A szigetvilágban megtalálható tucatnyi kék kristálykupac aktiválási sorrendje egy-egy roppant egyszerű puzzle-nek is felfogható, ennél pedig komolyabb kihívást jelentenek a különféle tornyok – főleg az volt érdekes, amelyik valójában két, egymás tükörképeként felépített épületből állt. Ezen kívül felkérnek majd minket ritka halak behálózására, megpróbálhatjuk megkeresni Cathulhut vagy megtalálni a szörnyű varázskönyvet, a Necropawmicont is. A sorozat jó szokása szerint felderítendő dungeonöket és tornyokat is kapunk: ezek továbbra is aprócska helyszínek, általában egy-egy főellenséggel és kincsesládával lezárva.


[+]

Bár a Cat Quest III-nak nincs olyan porcikája, amely ne lenne rém egyszerű, a recept még most, harmadszorra is működik. Nekem egyetlen lusta hétvégébe telt végigszaladni rajta, és még arra is maradt lelkesedésem, hogy a végigjátszást követően egy korábbi mentést visszatöltve némi extra tápolás árán minden opcionális ellenféllel végezzek és minden, még előttem álló rejtélyt felgöngyölítsek. Bár a végjáték lényegében leleplezi a negyedik rész főellenfelét (és várható alcímét), én sokkal jobban örülnék a játékmenetet érő fejlesztéseknek – valami lényegi előrelépésre most már tényleg szüksége lenne a sorozatnak. Nem kérek sokat, már az is boldoggá tenne, ha az amúgy teljesen dinamikus, menet közben bármikor aktiválható kooperatív-mód elérhető lenne online is, és nem csak egy gépen – hát miért olyan nagy kérés ez 2024-ben? Furcsa, kettős élmény tehát a Cat Quest III – egyfelől egy remekül polírozott, kiválóan játszható és élvezetes játék, másfelől viszont az elődök ismeretében zavaró, hogy mennyire nem változott meg a receptje. Igaz persze, hogy nem kell minden folytatásnak forradalomnak lennie, hogy van igazság a járt ösvénnyel kapcsolatos bölcsességekben – a morgás viszont egész biztosan hangosabb lesz, ha a negyedik rész megint csak a felszínen lesz kicsit más.

A Cat Quest III PC-re, PlayStation 4-re és 5-re, Switch-re, valamint Xbox konzolokra jelent meg.

A tesztjátékot a kiadó Kepler Interactive biztosította.

Összefoglalás

Az elődökhöz igencsak hasonlító akció-RPG játékmenet, éppcsak most kalózos-hajózós szigetvilágba helyezve. Nem sokat változott a motor, a harcrendszer, vagy akár a történet felépítése sem – talán a mellékküldetések lettek érdekesebbek kicsit. Ezt nem lehet dicsérni, de a Cat Quest III még így is van olyan érdekes, hogy az ember a sok szintlépés és aranyharácsolás közepette hajlamos átsiklani e panaszok felett.

A Cat Quest III legfőbb pozitívumai:

  • Kiválóra csiszolt játszhatóság;
  • szórakoztató mellékküldetések és fejlődés.

A Cat Quest III legnagyobb hiányosságai:

  • Még mindig nincs online kooperatív-mód;
  • gyakorlatilag zéró előrelépés az elődökhöz képest.

Bényi László

Azóta történt

  • Fallout London teszt

    Radioaktív Temze, emeletes buszok, lejárt tejjel gazdagított tea, valamint hűséges bulldogok, mutáns rókák és Camelot-hívő fanatikusok – ez bizony nagyon nem az a Fallout, amit megszoktál!

  • Visions of Mana teszt

    A Mana-sorozat igen hosszú múltra tekint vissza, de a legutóbbi új részt 2006-ban láttuk – most azonban egy friss epizódban követhetjük végig a Mana Fa védelmezőinek kalandjait.

  • Keep Driving teszt

    Első pillantásra akár vesenyjátéknak is tűnhet, pedig ez roppant messze van a valóságtól: a Keep Driving egy nosztalgiában fürdetett, roppant hangulatos szerepjáték.

Előzmények

  • Ogu and the Secret Forest teszt

    Milyen lenne, ha a gyerekkorunkban elképzelt kalandjaink hirtelen valósággá válnának?

  • SaGa: Emerald Beyond teszt

    A Square Enix üzleti modellt vált: ezentúl csak a hatalmas költségvetésű megajátékokkal foglalkoznak. Talán az utolsó kivételt az Emerald Beyond jelenti, ez a kiismerhetetlenségétől nagyszerű RPG.

  • Broken Roads teszt

    Azt, hogy mi történt az atomháborút követően Amerikában, jól ismerjük a Falloutokból. A Broken Roads e történetet ausztrál szempontból meséli el – igencsak hasonló eszközökkel.

  • Dragon's Dogma 2 teszt

    Új trónkövetelő érkezett az akció-RPG-k földjére: 12 év várakozás után megérkezett a Dragon's Dogma 2.