Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Naturalist

    tag

    válasz tibee77 #19387 üzenetére

    Ha nem bánod megmutatom, hogy néz ki ateista szemszögből, amit írtál.

    Srácok az a mód, ahogy próbálom megérteni a körülöttem lévő világot, nem hozott eredményt egy rituálé jelentőségének megértése szempontjából, ahol bizonyos előírt cselekedeteket kell végrehajtani. Ellenben nincs SEMMI kétségem afelől, hogy ez a módszer tökéletesen működött isten, mint a körülöttem lévő világot megalkotó abszolútum létezésének a megerősítésében.

    Egyébként a világ népességének nagyobbik része hasonló cipőben jár. Isten létezése adott csak a többi részletkérdés a problémás, ezért is van olyan sok felekezet. Nem sok sikerre számítanék, hogy megnyugtató válasz születik. ;]

  • kymco

    veterán

    válasz tibee77 #19387 üzenetére

    Olyan kérdéseket tettél fel, amik bár részben már elhangoztak itt a topicban, de örök kérdések, amire nem minden esetben lehet egzakt válaszokat kapni.
    A Biblia szerepe.
    A Biblia nem azért íródott, hogy az embereket más emberek valamely irányba tereljék. Ez a fajta összeesküvés elmélet már ott elhasal, hogy több ezer éven keresztül sok-sok ember írta, és nem szabályok és útmutatások tömkelege, ez szerintem alapvetően a kisebb része a Bibliának, hanem történetek, ember lelkek, bűnök, bukások és szabadulások történetei, Imádságok, ahol Isten kemény kérdéseket kap, hálaimádságok jövőre való utalások, beletekintés a láthatatlan világba stb...
    Annyiféle irodalmi stílus, annyiféle szerző, annyi évszázadokon keresztül jegyezte le, sok esetben azt sem tudva, hogy egyszer ebből majd egy egységes könyv lesz Biblia néven.
    Mesekönyvhöz képest elég sok történelmi realitás igazolódott benne, tanításai húsba vágóak, ember ábrázolása a mai kor pszichológiája szerint is korszerű. Nincsenek benne tökéletes hősök, nincsenek követni való példaképek. Jézus cselekedetei, moralitása ember számára követhetetlen. A keresztény kifejezés sem abból ered, hogy képesek vagyunk utánozni Jézust, hanem abban, hogy Ő a vezetőnk, mi pedig követhetjük Őt. Más kérdés persze, hogy az ember Jézust követve hasonlítani kezd hozzá (indulatában pld), de ez más történet...
    A tanmeséi nem arról szólnak, hogy élj így meg így. és rendben lesz az életed, hanem arról, hogy szeresd az Urat, és tégy, amit akarsz...
    A Biblia bizonyos értelemben az ember keze alatt született, de nem az ember alkotta hitem szerint.
    Az ember másképpen írta volna meg. Lettek volna pld benne hősök. Lehetett volna vlamit tenni a megváltásunkért, ez a kegyelem olyan megalázó, olyan kiszámíthatatlan. Az ember nem fogalmazott volna ennyire lesújtóan magáról... Legalább a papi réteget fényezték volna benne, sőt, mivel a király hatalma alatt született, hogy a királyságról jókat ír, annak létjogosultságát kidomborítja. Legalább a tanítványokat fényezték volna a tanítványból lett írók. De egyik sem igaz. Se a királyokat nem dicséri, a királyságot rossz államformának tartja a Biblia, a papokat általában számító, kicsinyes embereknek tartja, akik kicsinyesek és képmutatók. A tanítványokat önző, kicsinyes emberekként mutatja az Írás, akik időnként rasszisták, hímsoviniszták és nem értik Jézust, versengenek egymással stb...
    Egy mesekönyv nem így születik szvsz...

    Mire jók a rituálék?
    Semmire, és sok mindenre.
    Mire jó a születésnapi köszöntés? Semmire és mégis esetenként nagyon sokat jelent, mert szimbolikus jelentősége van.
    A rituáléknak, ...én nem szeretem így hívni őket, a keresztények szentségeknek hívja őket.... akkor van jelentősége, ha van mögötte élő szimbolikus tartalom.
    A keresztelő a bűnbánattal, bűnbocsánattal, újjászületéssel függ össze. Ha ezek nincsenek jelen a megkeresztelt felnőtt, vagy a gyermek családjának életében, akkor nem több, mint egy hiábavaló, tartalom nélküli szülinapi jókívánság, ami csak azért született, mert így szokás.
    Hasonlóan az úrvacsora/szentáldozás jelentősége ott van, ha meglátom a kenyérben/ostyában, hogy Jézus teste értem szenvedett és értem töretett meg, a borban pedig, hogy Jézus vére értem, helyettem és miattam folyt.
    Ha nincs mögöttes tartalom, akkor szvsz ne hogy nem hasznosak, hanem károsak is sok esetben ezek a "rituálék".
    Nem azért van kegyelmem Isten előtt, mert bérmálkozom, megkeresztelkedem stb... hanem azért, mert Jézus meghalt miértünk.
    Éppen ezért nem a keresztény vallás az, ami megtart, hanem Isten önfeláldozó szeretete.
    És olyan jó úgy leélni az életet, ha tudom, Isten mennyire szeret, és mennyire fontos neki az életem, és mások élete. Amikor ezt másoknak elmondjuk, ezt hívjuk missziónak. Nem a tudás menti meg az embert a kárhozattól, hanem Isten szeretete. De akkor, mikor megtudjuk, hogyan szeret az Isten, akkor ez minden esetben döntésre késztet. Minden reakció erre egyfajta döntés, ami kifejezi, hogy el akarom-e ezt fogadni vagy elutasítom.
    Tehát a tudással nem rendelkező nem keresztény emberek nem kárhoznak el a tudatlanságuk miatt. Mert nem a tudás hiánya kárhoztat. Isten különleges módon vizsgálja az ilyen emberek szívét, és tudom, hogy igazságos döntést hoz.
    De amennyiben ismered az örömhírt, akkor már számít a döntésed. A reakciód már kifejezi, hogy Istennel vagy nélküle vágsz neki az életed nagy útjának. És ez a döntés meghatározza, hogy hova fogsz érkezni.
    Persze ez nem statikus dolog, az ember életében többször is dönthet másféleképpen, de hogy mennyire dinamikus, azt nem tudja senki előre megmondani.

    A gyónás is csak akkor jó, ha hittel teszed. A modern pszichológia is él ezzel, legalábbis egyik hasznával. Jó kibeszélni a nyomorúságunkat olyan embernek, akiben megbízunk, jó közösen utat keresni a bukások utáni talpra állásban, jó tükörbe nézni mások szerető közösségében. Nem kell ehhez feltétlen pap, lehet barát, lelki gondozó. A keresztény bűnvallás annyival több, mint a pszichológusi beszélgetés, hogy Istennek is el lehet mindezeket mondani, egy társ segítségével, vezetésével.
    Sok olyan gyónásról hallottam, ami komoly lelki beszélgetéssel együtt járva tényleg segített a bajba jutotton.
    Persze a kiüresedett technikai gyónásnak, ami valódi tartalom nélküli, csak szokásból történik, sok értelme nincs, mint ahogy önmagában a 10 miatyánk sem segít, mert ez nem törli el a vétket.

    Miért kell szabályokat betartani?
    A közösségi kapcsolatokban nagyon fontosak a szabályok.Ha nem lenne KRESZ, akkor életveszélyes lenne már az is, ha a szomszéd városba szeretnénk eljutni.
    Vannak persze olyan szabályok, amik magától értetődőnek tűnnek, de vajon miért ilyen univerzálisak?
    Az, hogy a világon szinte mindenhol bűn más tulajdonának, életének önkényes elvétele szerintem arról szól, hogy Isten ezeket a szívünkbe helyezte. A bűn miatt azonban ez nem működik tökéletesen. Ha jól működne, akkor nem lenne most a börtöneinkben majd húszezer elítélt. A törvények (Isten törvényei) azért vannak leírva, kimondva, mert a bűn állapota miatt már nem magától értetődő minden.
    Röviden most erre futotta... :)

    www.refujvaros.hu

  • pocokxx

    Közösségépítő

    válasz tibee77 #19387 üzenetére

    Pont most akartam neki állni egy komolyabb válasznak, és látom, hogy kymco szépen összeszedte a gondolatokat. HA érdekel egy másik, bár jelentősen hasonszőrű válasz, akkor szívesen írok én is.

    "Egyformának lenni mindenkihez. Emberfeletti nagy szív kell ehhez." - Reményik Sándor

  • Noddy

    senior tag

    válasz tibee77 #19392 üzenetére

    Pont erről szól az egész. Mi tehetünk róla hogy Jézus meghalt. Mi miattunk halt meg. Mi feszítettük keresztre, mi miattunk szenvedett. Ha valaki ezen csak röhörészik, lepöccinti a válláról és tovább lép az nem értett meg semmit a keresztyénségből.

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • kymco

    veterán

    válasz tibee77 #19392 üzenetére

    "Óriási hibát vétettünk ezzel, hogy megöltük Jézust?"
    Igen is, meg nem is. Igen is, mert kiderült, hogy képtelenek vagyunk magunktól a jót választani. Amikor Jézus helyett Barabás nevét kiabálta a nép, akkor lett nyilvánvalóvá, ha előttünk van a jó, és még nyilvánvaló is, mi képtelenek vagyunk arra, hogy azt válasszuk.
    De egyben ez volt az egyetlen mód arra, hogy ellentételezve legyenek a bűneink. A legbénább cselekedetünket, az emberiség legigazságtalanabb döntését Isten arra használta fel, hogy megmenekülhessünk.
    Itt nincs semmi ferdítés a mi javunkra. Rólunk nagyon sötét képet fest az ige. Igazságtalanok, értetlenek, Isten szerepébe tetszelgők, kegyetlenek, gyávák, megalkuvók, árulók... stb vagyunk az ige szerint...Ha van ferdítés, az nem a javunkra történik.
    Éppen ezért érthetetlen a kegyelem. És az is érthetetlen, hogy mindenkire vonatkozik, de kevesen fogadják el, Jézus minden emberért meghalt, de sokan nem kérnek ebből...
    Ha egy jó marketing szakember csinálta volna ezt, akkor Jézus nem mindenkitől távol a kereszten vált meg minket, hanem egy nagy karneváli forgatagban... kenyeret és halat szór, felemelkedik az emberek között, és a sivatagot egy csettintéssel édenné formálja. Olyan mély meggyőződést biztosít az embernek, hogy ne tudjon kételkedni, hogy minden helyzetben nem is hite, hanem mély bizonyossága legyen. És adna valami jelet is, amit mindig kézbe lehet venni, ami mindig emlékeztet. Sőt egy kicsit bele is piszkált volna Jézus a tudatunkba, biztos, ami biztos...
    De Jézus a szeretet bizonytalan és kudarcokkal teli, önkéntesen választott útját helyezi elénk. Szeretnünk kell Jézust, hogy követhessük. Nem tudással halmoz el Jézus, nem meggyőződést plántál belénk, hanem a bizalmunkra számít... Ez sem tipikusan emberi ferdítés...
    A Biblia szavai nem védenek minket, nem mentenek fel, hanem elítélnek. Nem lesz semmivé a bűnünk, hanem Jézus terhévé lesz. Igazságtalanul mást terhel az én bűnömért. De valójában még sem igazságtalan, mert Isten valójában magát bünteti, nem pedig egy másik teremtményt, aki nem méltó a büntetésre. Ha a fiam bűnéért a lányom büntetném, igazságtalan lennék, de ha magamat büntetném, akkor ez az igazságosság nem csorbulna.
    A fiamban lévő feszültség pedig nem arról szól, hogy: de jó, megúsztam... Ha szeret, akkor nem erről szól...
    Ezért kulcs szó, a szeretet. Ha a fiam szeret, akkor az átvállalt büntetés hálává lesz benne...

    Jézus halála azt jelenti, hogy a bűn büntetését az ítéletet hozó hordozza el. A megbocsátás azt jelenti, hogy aki megbocsát, az állja a számlát, nem fogja a másikon behajtani, a kár az ő kára lesz...
    Valójában itt is ez történik.

    www.refujvaros.hu

  • pocokxx

    Közösségépítő

    válasz tibee77 #19396 üzenetére

    Szevasztok.
    Nagyon kezdö vagyok ebben a topikban, nem is tudom hol kezdjem.Lenne pär kerdesem, amire kiväncsi vagyok, hogy mit mondtok.Elöször is le szeretnem szögezni, hogy hiszek Isten-ben, tudom, hogy van ott "fenn" valaki es figyeli a dolgokat.Nälam ez nem is valläs dolog, hanem olyan mindennapos.Azt is el kell, hogy mondjam, hogy a bibliät sajnos inkäbb csak egy jo peldäkat mutato, mesekönyvnek tartom.Mert ugy vagyok vele, hogy amit ember alkotott azt sajnos nem lehet minden teren igaznak tekinteni.Megirtäk, hogy az embereket egy bizonyos iränyba tereljek.En szemely szerint meg vagyok keresztelve de erröl a bermälkozäs dologrol mär lemaradtam, ugy gondolom, hogy nem vesztettem sokat.Mire jok ezek a rituälek?Ebbe beletartozik a kereszteles is.Vältozik ettöl az ember valamit?Isten szemeben többet er?Mi van azokkal akiknek eselyük sincs, hogy peldäul megkeresztelkedjenek vagy bermälkozzanak?Gondolok itt mondjuk egy afrikai törzsre, akik azt se tudjäk, hogy eszik-e vagy isszäk a keresztenyseget.Nekik peldäul egyenes ut vezet a pokolba?Vagy peldäul, ha elmegy az ember gyonni egy paphoz akkor miert lesznek megbocsäjtva a bünei?Mert megbeszeli azt egy pappal?Miert nem azzal beszeli meg akinek a rosszat okozta?Nem az az igazi bünbocsänat amikor komolyan is gondoljuk a dolgokat, nem csak kiejtjük a szänkon az üres szavakat?Es aztän a gyonäs vegen a pap azt mondja, hogy mondj el 10 "miatyänkot" es 5 "üdvözlegymäriät"....Aki igazän hisz Istenben annak miert kene szabälyokat betartani, mint peldäul a lopäs vagy az öles?Ezeket alapbol erezni kell belülröl, hogy nem helyesek, nem pär leirt sort kell követni.Gondolom, hogy nem en vagyok az elsö aki ezeket a kerdeseket felteszi de sajnos most kezdtem csak bele ebbe a topikba es nehez lenne kikeresni ha esetleg mär megszülettek volna a välaszok ezekre a kerdesekre.Elöre is köszönöm.

    Hát először is: Isten hozott a topikban: Az őszinte útkeresés mindenképp üdvözlendő! :R

    Bibláról

    Tulajdonképpen nem azért kell szent iratnak tekinteni mert a benne szereplő emberek vagy a velők megesett történetek mind követendő példák lehetnének, vagy minden egyes betűjéhez szószerinti értelmezéssel ragaszkodni kell. A Szentírást emberek írták, mely nyilván hordoz magában tökéletlenségeket, nyelvi és kortörténeti sajátosságokat. Mégis valljuk, hogy a szent könyvek szerzői mellett ott áltt tevékenyen a Szentháromságos egy Isten, melynek köszönhetően hitelesen tudták továbbadni Isten üzenetét. Ami miatt pedig minden más könyvtől megkülönböztetjük az az Atya egyetlen kimondott szava, melyben minden üzenet nyilvánvalóvá válik: Jézus Krisztus. Ahogy a katekizmus írja: A Szentírás minden szavával Isten egyetlen szót mond: az Ő egyszülött Igéjét, akiben teljesen kimondja önmagát. Elsősorban tehát nem az igazságról van szó, hanem Isten "önközléséről", kinyilatkozatásról.

    A rituálékról

    Erre az embernek van szüksége, nem Istennek. Változó a kedvünk, a hangulatunk, van mikor szívesen segítünk másokon, van mikor a kötelességeink teljesítése is nehezen megy. Ilyen változékony létben szükségünk van ünnepekre, alkalmakra, melyek újra és újra odairányítják figyelmünket a lényegre. Rituálék vagy külsőségek nélkül nincs teljes ember. Az ember test és lélek, a test jelentőségét tagadni éppoly tévedés: Jézus Krisztus körülmetélkedett, évenként elzarándokolt Jeruzsálembe, szombatonként imádkozott/felolvasott a zsinagógában, különös gonddal ülte meg a húsvéti vacsorát, sőt új rítust is adott az apostoloknak. Tény, hogy másodlagos, és erre többször is felhívta a figyelmet, de nem lényegtelen.
    A gyónáshoz még annyi hogy Jézus Krisztus nem adott minden egyes embernek bűnbocsátó hatalmat, hanem csak az apostoloknak. Az ő utódaik a püspökök, akik a papokat megbízhatják vele. A lelki jelentősége és hatása is egészen más egy megosztott bűnnek, de erről kymco már írt. A lényegi többlet azonban az, hogy a pap szava által valóban megbocsáttatik minden elkövetett bűn. Természetesen a külsőségek mögött meg kell látni itt is a lényeget.

    A nemkeresztények sorsáról

    Ez Istenre tartozik. :) Az Isten nem csak a beteljesült, hanem az ún. szabad jövőt is látja: Tehát egy afrikai törsz esetében pontosan tudja azt is, hogy ki miként reagált volna a Jézus Krisztussal való találkozásra.

    Így röviden :)

    "Egyformának lenni mindenkihez. Emberfeletti nagy szív kell ehhez." - Reményik Sándor

  • kymco

    veterán

    válasz tibee77 #19398 üzenetére

    .Megannyi katasztrofa utän amit ränk küldött, most miert kegyelmezne meg nekünk?
    A teremtés koncepciójában nem szerepeltek katasztrófák. A nyomorúságok az Istentől való elszakadásunk következményei.
    Isten nem szenvedésre teremtette a világot, hanem harmóniára. Ebbe rondítunk bele önzésünkkel, szeretetlenségünkkel. A ma élő emberek alapvetően saját és még inkább mások bűnei miatt szenvednek. A bűn hozta be a szenvedést a világba.
    Az éhezés problémája nem lenne akkora probléma, ha olyan mennyiségű élelmiszer jutna el az éhezőkhöz, mint amennyit a fejlett világ kidob a szemétbe. Egy filmsztár egyfilmes sztárgázsijából egy kisváros lakosainak egy éves jövedelme kijön.
    A kegyelem azért sem érthető, mert a szeretet sokszor nem racionális. Ha azt mondom valakire, hogy szeretem, mert... sok pénze van, jó kapcsolatai vannak, jó szakember, stb... hát érezzük, hogy ez nem az igazi.
    Amint meg tudom fogalmazni az érveimet a szeretet mellett, akkor már megjelenik az érdek. Ez pedig csökkenti a szeretet értékét. Mert a szeretet lényege, hogy érdektől függetlenül működik.
    Isten pedig szeret, és ezért akar megkegyelmezni nekünk.

    Azert mondtam, hogy a bibliät nem tekintem keszpenznek mert emberek irtäk.Leirtäk benne, hogy ejnye-bejnye rosszak vagyunk, virgäcsot kene kapnunk a Mikulästol de azert jo oldala is volt annak, hogy megöltük Jezust, mert ezzel minden egyes ember büne semmisse vält.Szämomra ez amolyan deus ex machina...
    Igazad van a Biblia tele van "deus ex machina"-val. Mert ha létezik teremtő Isten, akkor az beavatkozik.. pld a teremtéssel, pld a megváltással. A Biblia szinte minden sora erről szól. Isten része akar lenni az ember életének. Helyre akarja állítani a kapcsolatot az emberrel. És az Istennel kapcsolatban élő ember élete permanens deus es machina.
    Ha a Biblia arról szólna, amit te itt röviden leskicceltél, akkor én sem tekinteném készpénznek. A rosszaságunk nem abban van, hogy csínyeket követünk el. A rosszaságunk abban van, hogy Isten nélkül akarunk élni, mikor úgy lettünk megteremtve, hogy a teljes élethez kell Isten jelenléte.
    Az ember Isten nélkül fogyatékos. Ezért szoktuk a bűnt alapvetően bibliai szemmel nem cselekedetekként definiálni, hanem állapotként.
    A cselekedetek a tünetek, amik a fogyatékosságunk következményei, amely csak úgy "gyógyul meg", ha helyreáll Istennel a kapcsolatunk.
    Nem Jézus megölése miatt semmis a bűnünk, hanem azért, mert Isten úgy döntött, hogy eltörli a bűneinket, és Jézus felvállalta ezt.
    És bár ezt az áldozatot Jézus minden emberért meghozta, de csak az részesül ebben, aki elfogadja.

    az ilyenek keze is benne volt abban, hogy peldäul mi kerüljön bele a bibliäba....
    Az egyház nem tudja hibátlanul visszaadni azt, amit Istenből Jézus által megismertünk. Mert az egyházat olyan emberek alkotják, mint te meg én. És nem vagyunk tökéletesek. Követünk el hibákat, hajlamosak vagyunk elbukni. Az egyházon jó esetben is csak töredékesen látszik meg Isten dicsősége.
    Ezzel nem akarom elkenni a hibákat, bűnöket. Felelősségünk a felderített bűnök és hibák korrigálása, a felelős felelősségre vonásával.
    De azt kétlem, hogy bármilyen egyházi hatalom érdemben tudta volna befolyásolni, hogy mi kerüljön bele a Bibliába és mi nem. Egyrészt nem létezett globális keresztény hatalom a kánon kialakulása idejében az ismert világ keresztényeit uralva. Másrészt nem volt az egyház hatalmi pozícióban ez időben, sőt üldözött pozícióban volt.
    A kánonra a 4. századi zsinatok inkább rábólintottak a gyülekezetek gyakorlatára, és nem vettek ki egy könyvet sem a 2-3 században kanonizált könyvekből.

    www.refujvaros.hu

Új hozzászólás Aktív témák