Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • VitaD5

    tag

    Na egy picit rakjuk tisztába a dolgokat az elejétől. Legalább aki abszolút nem ért ehhez, az kap egy kis képet. FIGYELEM! Olvasmány fog következni! :DDD

    Sokan úgy tudják, hogy az emberi szem 24 képkockát érzékel másopercenként (24 fps), vagy más konkrét értékben látunk (pl. 60 fps). Ez tévedés, mert a szem nem lát, az agy alakítja ki a képet, folyamatosan, azaz nincsenek szakadások, tehát az ember nem lát fps-be. Természetesen ennek van egy cáfolata, méghozzá a wagon-wheel effect (magyarul: stroboszkópikus hatás), amikor egy egyre gyorsabban forgó tárgy egyszercsak olyan, mintha álna, pedig forog, és ez csak akkor lenne lehetséges, ha egy fix fps értékben látnánk. Máig nincs elfogadott magyarázat a jelenségre, de szerintem a szemünkben található receptorok (amik a fényt elektromos impulzusként küldik tovább az agynak) kisülése okozza a jelenséget. Amikor az ingert (fényt) kap, akkor kisül, és a jel az agyba megy, amíg a jel nem éri el a célt, addig a receptor nem képes jelet továbbítani. Így amikor a tárgy olyan gyorsan forog, hogy a késleltetés alatt körbe ér, akkor az agy egy álló objektumot lát. Tehát, az agy folyamatosan lát, de a receptorok nem képesek folyamatosan jelet adni. Ezek szerint elméletileg végtelen fps látásunk van az agyunk szerint, de a valóságban végesek a lehetőségeink.

    Érdekesség: Bár nem így nem fogja fel az agyunk, de mégis a tudományos vizsgálatoknál alkalmazzák az fps értéket a látásra, hogy összehasonlíthatóak legyenek különböző fajok közti látásbéli különbségek.

    A monitornál a legfontosabb érték a képfrissétési érték. CRT monitoroknál kettő frissétési érték is volt (sorfrissétési frekvencia és képfrissítési frekvencia). Az LCD monitorok óta már csak a képfrissítési értéket használjuk, amit ugyen Hz [herc]-ben mérünk. 1 Hz = 1 képfrissétés/másodperc. Ez érték egyben azt is megadja, hogy hány fps-t képes átadni a monitor. Például: Ha van egy monitorom 60 Hz-en, és a játék 30 fps-sel fut, akkor az jelenti 2 Hz-enként vált képet. Ha az fps szám kisseb a képfrissítési számnál, az könnyebben meglátszik, de nagyobb számok eswtében már kevésbé. A Hz gyakorlatban a képernyő villogását fejezi ki. Minnél kissebb, annál szemmel láthatóbb a csúfság, és még bántja is szemet. Nem vicc! Ma már szabvány, hogy egy monitornak minimum 60 Hz-es frekvencián kell üzemelnie! Ez alá nem ajánlott menni! Hiába volt ott a BF4 ultrán, nincs az a pénz, hogy belenézzek mégegyszer egy 15 Hz-es kijelzőbe. Minél többször frissít a monitor, annál "kényelmesebb" a szemnek, mert kevésbé képes felfogni a villódzást. Az játékban az fps szám legalább 24* felett legyen, és akkor már folyamatosnak látjuk a képet. Allatta már-már kiszűrni a képkockákat. Tehát, a nagyobb képfrissítési frekvencia jobb, minimum 60 Hz legyen! Lehetőleg próbáld a teljesítményt úgy beállítani a játékban, hogy legalább annyi fps-ed legyen, amekkora a Hz-ed. Bizonyos játékokban belehet állítani fps limitet, használd, mert teljesítmény javító hatással lehet a gépedre.

    Olyat kijelenteni, hogy 250 fps után a 125 fps hányás, az butaság, hisz a monitor hány Hz-es? Ha 125 felett van, akkor abból a szemszögből tényleg egy hányás lehet (bár ez attól is függ, hogy ki mennyire kompromisszum kötő).

    Természetesen mindenkinek más egy picit a szeme, biológiailag szinte senkinek se egyenlő a látása.

    *A frame-animated játékoknál (pl.: Mortal Kombat (MK9)) probléma, ha gép nem bírja tartani a tempót, ilyenkor elcsúsznak az animációk, és egyéb kellemetlen dolog történhetnek.

    Remélem sikerült mythbusted-elnem ezt az fps/Hz témát. :C

    [ Szerkesztve ]

    Yar Har fiddle di dee

Új hozzászólás Aktív témák