Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz RetepNyaraB #363 üzenetére

    Na meg még ez a Pressert New Kids-szel egy lapon... (Erről már értekeztem anno a hifitopik ballasztjai között is.)

    A zenével ugyebár az a baj a többi művészeti ággal szemben, hogy hát nem a gondolkodás, nem az absztrahálás művészete, hanem az érzékeké (azok a bizonyos alantas állati ösztönök, hehe). Érzékek művészete? - hát olyan nincs, az a pornó. Ergo, a legkomolyabb komolyzenék zöme is valamiképpen "popzene". Nehéz a zenét "komolyan venni", még a komolyzenét is, mert az is eleve nagymértékben "populáris" eszközökkel dolgozik - na nem annyira a dodekafónok, de a nagy többség a modernek közül is ugyebár szimplán az érzékeinkre hat (a programzenék is, Prokofjev pedig meghibbant a Péter és a farkas-sal). Ezért aztán a zenében nehezebb cezúrát húzni a magasművészet versus a ponyva, lektűr, iparművészet, szórakoztatóipar, pornográfia... között. Nagyon széles a gyepű a két "kibékíthetetlen" szekértábor között, nagyon sokan próbálják egyszerre a kecskét is megenni és a káposztát is jóllakatni - vagy fordítva, mindegy. Eno Airport Music-ja, Glass Koyaanisqatsija, (Miles) Davis Circle in the Roundja, Melis Maldoror énekeije, Szemző Snapshotja, Hortobágyi Transreplica Meccano-ja... mennyire komolyzenék, mennyire popzenék...? Vagy a barokk táncszvitek? De akár a Tool, a korai Pink Floyd, a korai Genesis, Laurie Anderson, Balanescu, Laibach, Art of Noise... és a progresszív rock nagy része... Hol a határ?!

    Mindezt ugyebár abból a szempontból mondom, hogy természetesen nem fogadom el a mostanában oly sokat mormogott közhelyet, hogy nincs komolyzene meg könnyűzene, hanem csak jó zene van. Egy fenét nincs komolyzene meg könnyűzene, magasirodalom és szubliteratúra - meg Középfölde...
    "Lefele menjek vagy felfele?!
    Nekem minden egyformán popzene..."

Új hozzászólás Aktív témák