-
GAMEPOD.hu
Arduino hardverrel és szoftverrel foglakozó téma. Minden mikrovezérlő ami arduinoval programozható, és minden arduino program, board, és hardverrel kapcsolatos kérdések helye.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Janos250
őstag
Neked címzem, de minden amatőr figyelmébe messzemenően ajánlom a következő logikai analizátort:
http://www.ebay.com/itm/141694353386?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
1800 Ft a szerkentyű, a program ingyen letölthető hozzá, és mellesleg ezzel az eszközzel - ellentétben számos másikkal - még működik is :-)
"Utángyártott" persze, tehát nem nagyon dicsekszünk vele, de szegény ember vízzel főz. "Próbáld ki, ha tetszik, vedd meg az eredetit"
Ez a képernyő mentés is azzal készült, éppen PWM jel vizsgálatára:
https://prohardver.hu/tema/arduino/hsz_3914-3914.htmlAz amerikaiak $ milliókért fejlesztettek golyóstollat űrbéli használatra. Az oroszok ceruzát használnak. Én meg arduinot.
-
nagyúr
válasz gyapo11 #4599 üzenetére
"100 Hz-es pwm 1/100-ad kitöltéssel 10 kHz-nek megfelelő szélességű impulzusokat dobál a motorra, aminek ekkora frekin elég nagy az induktív ellenállása. Hogyan fejtsen így ki erőt?"
Vs.
"32Hz-en rendes nyomatéka van, de valamiért ahogy emelem a frekit, úgy tűnik el a nyomaték. 32Hz-en 12%-os kitöltéssel is elindul és van ereje, 4kHz-en meg 50%-nál kezd csak forogni, de nincs ereje. "
tvamos:
"Azért pár ellenállás bekötéséhez, meg a feszültség osztó képlet használatához nem kell sok tapasztalat. Vagy nincs hangkártyád?"
Vs.
"Szinte semmi alkatrészem nincs a hangkártyás szkóphoz"
Most komolyan, rosszul fogalmazok, vagy direkt szivattok?
Nem egy eszköz volt már a kezemben, ahol pwm-mel hajtott motorok forogtak, lego mindstorm robottól a fúrócsavarozóig, mindnél magasabb frekvenciás, több kHz-es volt a pwm. Egy 800W-os motornak nincs induktív ellenállása? Biztosan nagyobb, mint az én kis hüvelyujjamnyi motorjaimnak. Akkor mégis miért nem működik nálam a pwm magasabb frekvencián?
[ Szerkesztve ]
-
gyapo11
őstag
Esetleg egy usb portos hangkártyát megéri 220 Ft-ért venni, hogy ha mégis sikerül nagyobb feszt rákötni, akkor ne az alaplapi hangkártya pukkanjon el.
menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
gyapo11
őstag
Szerintem az induktivitásnál nem a W számít, hanem a menetszám meg a vas permeabilitása.
Logikai alapon, ha más motorok mennek nagyobb frekvenciás pwmmel is, akkor ennél a nem menő motornál mi más oka lehet? A pwm az buta, kapcsolgatja az 5 V-ot vagy akármennyit 0 és max között váltogatva. A frekvencia növelésével egyre gyengébb, mi okozhatja ezt, ha nem az induktivitás?menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
nagyúr
válasz gyapo11 #4603 üzenetére
Akkor választhatok, hogy a hangkártya, vagy az usb port, alaplappal együtt.
Nem nagyon merek ilyeneket csinálni, bár van egy régi netbookom, amit semmi másra nem használok, talán azzal megkockáztatom..."az induktivitásnál nem a W számít, hanem a menetszám meg a vas permeabilitása."
Miért, a kettő nem függ össze? Egy erősebb motor induktivitása talán lehet kevesebb?Gergosz2: ezt az oldalt most találtam. Pont azt írják rajta, amiről eddig beszéltem (bár az okokat nem). Viszont azt írja, hogy magasabb frekvencián melegszik és rövidzárat is okozhat, na most erről a driver fentebb említett elpukkanása jutott eszembe.
Viszont nem tudom, mit kezdjek a kimenetek túlfesz. védelmével. Szintillesztő IC kéne? Nem nagyon látok sehol említeni ilyesmit. Biztos, hogy ekkora veszélyt jelent egy 7V-ra húzott kimenet?[ Szerkesztve ]
-
fpeter84
senior tag
A PWM frekvenciájával még nem kezdtem el játszani, de a motorok erőtlensége, nyomatéktalansága nekem is feltűnt mint említettem... Mire elkezd forogni, már alig változik valamit a fordulatszáma maximumig. Nem igazán volt időm többet játszani vele, de előbb utóbb talán sikerül...
illesztésre nem kell IC, bőven elég csatornánként 1-1 tranzisztor, vagy vannak I2C-hez szánt level converter modulok kompletten, az is jó lehet...
-
tvamos
nagyúr
Csak trollkodom egy kicsit... Vegyel elso korben par 10k, meg 91k ellenallast a projekthez. 1%-ost. Nem fog fajni, nem draga.
Kesobb meg lehetne egy ilyesmi kit: [link](#4607) fpeter84 válasza aryes (#4606) üzenetére
Vagy veszel rendes motor drivert. Itt egy csomo, amikkel nem kell sz..pni: [link][ Szerkesztve ]
"Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János
-
nagyúr
Van itthon két marék ellenállásom, és ha pont olyanom nincs is, nem esek kétségbe, ha kettőből kell összerakni. Bár nem feltételeznéd rólam, de ki tudom számolni sorosan és párhuzamosan is két ellenállás összegét.
Viszont nincs: jack dugóm, sztereó potméterem, utóbbit a sarki hobbielektronika boltban elég drágán adják.Drivert meg vegyen 50$-ért a 3$-os arduinojához, akinek két anyja van.
-
gyapo11
őstag
Motorban nincs nagyon tapasztalatom, de nézzük a transzformátorokat. Egy csengőtrafó rengeteg menetet tartalmaz és kis teljesítményű. Egy combos trafó meg sokkal kevesebb menetszámú. Az is igaz, hogy a kis trafónak kisebb a vas keresztmetszete, de mivel a keresztmetszettel lineárisan, a menetszámmal meg négyzetesen nő az induktivitás, nem lepődnék meg, ha a nagyobb teljesítményű trafónak kisebb lenne.
menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
robohw
aktív tag
"Akkor mégis miért nem működik nálam a pwm magasabb frekvencián?"
Így első körben arra tippelnék, hogy azért, mert valamit nagyon nem úgy csinálsz, ahogy kéne. Pl. dióda van a motor két táppontja között?
A PWM jelek, DC motorok fordulatának szabályozásához, kb. 10-50 Khz-es tartományban optimálisak.
A PWM ugyanakkor nem hullámforma, hanem négyszög. Gyakorlatilag egy kapcsolójel, amelynek a szélessége változtatható, így ha az nulla, akkor a vezérelt fogyasztó kikapcsolt állapotban, ha pedig 100 % akkor folyamatosan bekapcsolt állapotban van. 50 % esetén matematikailag fele akkora fordulatszámon forog egy PWM vezérelt DC motor. A feszültség, amit a jel rákapcsol a fogyasztóra, mindig állandó, rendre a fogyasztó által elvárt névleges feszültség. Ezt szaggatja meg a PWM jel, így lehet elérni a forgatónyomaték viszonylagos állandóságát, kisebb fordulaton.
[ Szerkesztve ]
My own programming language: http://www.robomax.online
-
robohw
aktív tag
"Tudtommal a motorok indukcióból csinálnak mozgási energiát.."
Nem egészen. A villamos motorok esetében a mágneses tér az ami mozgási energiát csinál.
Az indukció egy szükséges rossz a motorok esetében, ami a mágneses tér változásának következménye.Amiről te beszélsz, az a generátorok esete, de ott is fordítva van, a mozgási energiából lesz indukált feszültség.
My own programming language: http://www.robomax.online
-
fpeter84
senior tag
Nézem az L9110 doksiját, és igazából nem kell se felhúzó, se jelszintillesztés... A test conditions rovatban 9V tápfeszhez azt írja, hogy a bemenő HI jelszint min 2.5V, tehát bőven elégnek kell lennie annak amit a uC tud adni neki - biztos ami biztos alapon egy soros ~1K-t azért odatennék, de más nem kell, az onboard felhúzókat el kell távolítani, nem is értem hogy mi a fenének tették oda őket...
-
robohw
aktív tag
"Viszont nincs: jack dugóm, sztereó potméterem, utóbbit a sarki hobbielektronika boltban elég drágán adják."
Nem kizárólag neked írom, inkább általános tájékoztatásképpen, a topikban előfordulóknak, akik hasonló problémával küzdenek, vagy azoknak, akiknek olykor jól jönne egy szkóp.
A PC hangkártyáját szkópként lehet használni egy erre alkalmas, a neten is hozzáférhető ingyenes programmal.
Mindössze egy jack dugó kell hozzá, így, egyéb alkatrész nélkül 0 és +5 V közötti feszültségszint mérhető.
+5 Voltnál magasabb feszültségekhez nagy pontosságú, ún. műszerellenállásokból kell feszültségosztó előtétet készíteni.My own programming language: http://www.robomax.online
-
robohw
aktív tag
Több ilyen is létezik.
Még én is írtam egyet, valamikor régen, 10-12 éve.Talán a legnépszerűbb:
https://www.zeitnitz.eu/scope_en
itt egy másik:
http://www.zen22142.zen.co.uk/Prac/winscope.htm
egy harmadik:
http://www.zelscope.com/
My own programming language: http://www.robomax.online
-
robohw
aktív tag
Egyébként, itt egy megvalósítás, ami hajszál pontosan azokkal az eszközökkel dolgozik, ami neked is van (fotó inside).
Arduino alapú és a vonatkozó sketch-et is tartalmazza.http://me.web2.ncut.edu.tw/ezfiles/39/1039/img/617/L9110_2_CHANNEL_MOTOR_DRIVER.pdf
My own programming language: http://www.robomax.online
-
robohw
aktív tag
Elolvasva a .pdf tartalmát, számomra kiderült, hogy ez a két kis modellmotor 12 Voltos, tehát ha indirekt táplálod 5 volttal őket, akkor persze, hogy nem képesek teljesítményt leadni.
Már 50 %-os kitöltési tényező mellett is csak két és fél volt jut rájuk átlagban (!), 50 % alatt meg nem kapját meg a névleges minimumukat, így csak terhelik a kimenetet.Az, hogy a speckó szerint ezek 2.5 - 12 Voltos motorok, nem jelenti azt, hogy 2.5 volton is képesek akkora teljesítmény leadására, mint 12 Volton. Ha meg még áramkorlát is van (l9110), akkor pláne nem.
Sztem akkor járnál jól, ha 9 Voltos akkupakkal táplálnád meg a rendszert.
[ Szerkesztve ]
My own programming language: http://www.robomax.online
-
tvamos
nagyúr
-
robohw
aktív tag
Persze, hiszen enélkül nem működhetnének áramfejlesztő generátorok, vagy a transzformátorok sem.
Az ő szempontjából rossz az indukció, mivel a PWM esetén x alkalommal kapcsolja le a feszültséget a DC motorokról és ez x alkalommal jelenti az erőtér összeomlását, ennek minden következményével. Erre gondoltam, amikor írtam, hogy az indukció egy szükséges rossz.
Ha annyira rossz volna, a "szükséges" szót ki is hagytam volna.My own programming language: http://www.robomax.online
-
gyapo11
őstag
Tudtommal a motorok indukcióból csinálnak mozgási energiát...
Ahogy robohw már megírta, mágneses erőtérből. Az állórészben állandó mágnesek, a forgórész meg tekercs(ek), és a kommutátor váltogatja rajta a polaritást, ezért az egyik mágnes mindig vonzza a közeledő tekercsvéget, a másik meg taszítja a távolodót, ettől forog a motor.
Az induktivitás a fizika miatt van, mert ezek a törvények működnek az univerzumban, de jó lenne, ha a motorban nem lenne csak mágneses tér, akkor is forogna.menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
gyapo11
őstag
A villanyóra se forogna anélkül. De ha elképzelünk egy indukció nélküli világot, és a mágneses mező 0 idő alatt épülne föl az áramból, és a kikapcsolás után sem lenne semmiféle tüske, azért az sok helyen jól jönne, de a motoroknál különösen. Vidáman menne minden olcsó-egyszerű fázishasítással vagy pwmmel, nem kellene szívózni a drága frekvenciaváltóval, lépcsős szinuszokkal.
menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
Gergosz2
veterán
válasz gyapo11 #4626 üzenetére
szerintem ezt a szálat itt vágjuk el, mert nagyon kevertek. Abban igazad, van, hogy a villamos forgógépeinkben a mágneses tér munkavégző közeg. De itt már kezd keveredni az indukció, induktivitás meg stb. Méretezés szempontjából mind az indukció mind az induktivitás nagyon fontos. A légrés indukciót szoktuk megválasztani és ahhoz méretezzük a tekercselés stb.
közeledő tekercsvéget
A tekercsvég sosem vesz részt a nyomaték képzésben, nincs is benne a mágneses térben.(#4622) tvamos
Soros egyenáramú gép, aszinkron gép, kapcsolt reluktancia gép stb..
de jó lenne, ha a motorban nem lenne csak mágneses tér, akkor is forogna
Van ilyen is. Keress rá az elektrosztatikus gépekre. Kis méretben még van értelme ezeknek is, de mivel a mágneses tér négy nagyságrenddel nagyobb energiát tud tárolni, így nem is kell magyarázni miért az ilyen elven nyomatékot képző gépek terjedtek el.
Nokia 6030 Hardcore User // I Panic Restaurant by Taito
-
gyapo11
őstag
válasz Gergosz2 #4628 üzenetére
Szerintem meg inkább tisztázzuk, ha valami nem világos, vagy rosszul tudjuk.
Mit értesz indukció és induktivitás kerveredésen?
Légrésről meg méretezésről nem volt szó, csak az elvekről nagy vonalakban. Nyilván nem akarunk és nem kell motort tervezni meg méretezni ahhoz, hogy az induktivitást megértsük, és hogy arra szükség van-e a motor működéséhez. Bárki építhet egy patkómágnessel meg egy tekerccsel és kommutátorral egy működő motor modellt, és is megtettem annak ideján, és tökéletesen meg lehet érteni vele a működést. Ha leterheljük, és lassan forog, akkor azt is könnyű belátni, hogy az induktivitáson létrejövő árameltolásnak már nincs szerepe, mert sokkal gyorsabban felépül a mágneses mező, mielőtt számításba veendő elmozdulás történne. A motor lefogva is forgatónyomatékot fejt ki, vagyis induktív tényező már nincs, az áram állandósult, egyenletesen folyik. Ebből is látszik, hogy a mágneses mező végzi a munkát azzal, hogy taszítja/vonzza az állandó mágnes pólusait.A tekercsvég sosem vesz részt a nyomaték képzésben, nincs is benne a mágneses térben.
Mindenki tanulta az iskolában a tér ábrázolását erővonalakkal. Valójában az erővonalak sem léteznek, csak szemléltetésképpen használjuk. De a lényeg az, hogy ezek hatása egy kis térrészre összpontosulnak, a tekercsre, sőt annak a végére. Ha megnézünk egy mágnesrudat, annak is a vége vonz legjobban, a közepe felé egyre gyengébben. Én Magyarországon állok, vonz a Himalája is meg az Atlanti óceán víztömege is, meg még sok minden, és mégis pontosan függőlegesnek érzem a gravitáció irányát. Mert összeadódnak, átlagolódnak az erők. Tehát nem elemezzük erővonalanként az erőket, hanem azt tapasztaljuk, hogy a tekercs vége vonz vagy taszít, ez egy ilyen gyakorlati megközelítés.
de jó lenne, ha a motorban nem lenne csak mágneses tér, akkor is forogna
Van ilyen is. Keress rá az elektrosztatikus gépekre.
Ezt lehet, hogy félreolvastad.
Nem lenne csak mágneses tér = nem lenne más mint mágneses tér
vagyis mágneses, de más hatások nélkül, lásd induktivitás. Tehát ha egyszerűen tudnánk kapcsolgatni a mágneses erőt ki-be. A motor vígan pörögne, miközben induktivitás és indukció 0.
Az elektrosztatikus az nem mágneses, tehát más téma.menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
Pulsar
veterán
Szereztem egy NodeMCU-t. Jol tudom hogy az is arduino alapú? Arduino IDE-vel lehet programozni?
-
robohw
aktív tag
válasz Gergosz2 #4628 üzenetére
"Méretezés szempontjából mind az indukció mind az induktivitás nagyon fontos. "
Igen, fontos, hiszen a motor hatásfoka ezen is múlik, de az elektromos motorokat a mágneses terek egymásra gyakorolt hatása mozgatja, nem az indukció, még akkor is, ha ennek a hatásnak szükségszerű velejárója (szükséges rossz) az indukció.
[ Szerkesztve ]
My own programming language: http://www.robomax.online
-
robohw
aktív tag
"Indukcio, es indukalt feszultseg nelkul nincs leadott teljesitmeny. "
Már ha generátorról beszélünk, nem villanymotorról.
A villanymotorok működéséhez nincs szükség sem indukcióra, sem indukált feszültségre (gondolok itt természetesen az önindukció során a működtetni kivánt motorban létrejövő feszültségre).
Az indukció a villamos motorok működése során jelen van, de a villanymotorok számára egy káros, nem kivánatos mellékhatás, mivel az indukált feszültség során meginduló áram iránya éppen ellentétes az őt létrehozó feszültség során létrejövő áram irányával. Pl. be- és kikapcsolás esetén is. Ugyanis ekkor változik számottevően a mágneses mező állapota.My own programming language: http://www.robomax.online
-
robohw
aktív tag
Arról polémiát nyitni, hogy az igazság kiderüljön egy-egy téma kapcsán, soha nem értelmetlen. Legalábbis szerintem.
És hát, igen, az autók esetében is igaz, hogy a súrlódás egy szükséges rossz, mivel a súrlódás növeli a befektetendő energiát, csökkenti a hatásfokot, ezért is kenik a csapágyakat, ugyanakkor nehéz lenne megállni egy autóval, ha súrlódás nem létezne.
My own programming language: http://www.robomax.online
-
tvamos
nagyúr
Ez nem igy mukodik.
Amig all a motor, csak a motor vesztesegei vannak az aramkorben, (zarlati impedancia,) tehat az aram nagy. Nyomateka van a motornak, de leadott teljesitmenye nincs. A fordulatszam, es az indukalt feszultseg nulla.
Amikor elindul, no a fordulatszam, es az indukalt feszultseg is. Ilyenkor mar a vesztesegen eso feszultseggel "sorosan kapcsolodik" az indukalt feszultseg, (persze ez csak bizonyos elhanyagolasokkal igaz, pl. a magesezesi veszteseget itt elhanyagoltam,) es csokken az aram, (csokken a nyomatek is,) es felporog a motor.
Ennyi azt hiszem eleg egy arduino topicban.(#4642) robohw válasza aryes (#4641) üzenetére
A veszteseg nelkul a dc motor vegtelen nagy aramot venne fel indulaskor. (Amit persze lehetne csokkenteni ugy, hogy vesztesegeket kotunk a korbe...(#4642) robohw válasza aryes (#4641) üzenetére
Visszaterve a te problemadra, az egy eleg bonyolult ugy, mert kell egy bizonyos feszultseg, hogy elinduljon a motor, es utana sem tudod 0 fordulatrol szabalyozni, hanem lesz egy minimum fordulat, amin stabilan elindul.#
Olyan dolog ez, mint a csuszasi, meg a tapadasi surlodas, ahol a tapadasi nagyobb, mint a csuszasi, szoval ha legyozod a tapadasit, utana sokkal kisebb lesz az ellenallas, es felporog a motor. Ez vonatkozik a csapagyakra is, (fokent, hogy ezekben a kis motorokban egyik, vagy mindket vegen a tengelynek csuszo csapagy van,) es a kefere is. Az is rontja a helyzetet, hogy ahogy kiserletezel, felmelegszik a motorban, es a hajtomuben a zsir, jobban ken, a motor konnyebben forog. Ha lehulik, megint nehezebben indul.
Van egy villamos (vagy inkabb elektro-mechanikus) probelma is, mivel korbefordulas alatt hullamzik a nyomatek. Minel kevesebb a kommutator szeletek szama, annal jobban, es persze annal instabilabb a rendszer.
Ezek a sarga hajtomuves mis kinai motorok nem valami jok, ha finoman akarod szabalyozni oket.[ Szerkesztve ]
"Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János
-
robohw
aktív tag
"A fordulatszam, es az indukalt feszultseg nulla.
Amikor elindul, no a fordulatszam, es az indukalt feszultseg is. Ilyenkor mar a vesztesegen eso feszultseggel "sorosan kapcsolodik" az indukalt feszultseg,"Sajnos számomra nem derül ki, hogy milyen feszültség indukálódna, hol történne ez és főleg: miért volna szükség erre a motor működéséhez?
Mindenesetre, részemről a vitával felhagyok, akik követték a beszélgetést, azok számára, hogy ne hagyjak kétségeket a mondanivalómat illetően, az alábbiakat idézem:
"Az alábbi törvények minden villamos gépre igazak és fontos tájékoztatást adnak alapvető működésükről:
1. törvény: A villamos gépek működése két egymáshoz képest relatív nyugalomban lévő villamos vagy mágneses mező kölcsönhatásán alapul.""Az indukció kialakulása alapján két csoportba osztható:
1. Mozgási indukció (generátor elv)
Ha egy mágneses térben vezetőt mozgatunk a mozgás időtartama alatt a vezetőben elektromos feszültség indukálódik. Ezt a jelenséget elektromágneses indukciónak nevezzük.""Az önindukció lehet:
Káros: Nagy menetszámú tekercsek megszakításakor ez ellen úgy védekezünk, hogy a megszakítás pillanatában rövidre zárjuk, vagy a tápfeszültséget túlfeszültség-levezetővel látjuk el.
Hasznos: Kisfeszültségű fényforrások gyújtásakor, gépjárművek gyújtóberendezéseiben.""A fluxus változása olyan feszültséget indukál a tekercsben, mely ellenkező irányú a feszültség forrással vagyis a tápláló feszültséggel. Az indukált feszültség a Lenz-törvény értelmében akadályozza a fluxus növekedését. Az áram megszakításakor keletkező indukált feszültség megegyező irányú a tápláló feszültségével, ami az áram és a fluxus csökkenését akadályozza."
Fentiekhez még talán annyit, hogy közönséges állandómágnesekkel is alkothatunk motort, pontosabban, a mágnesek térerejét, illetve azok egymásra hatását mozgási energiává alakíthatjuk, mégsincs szükség ehhez semmiféle indukcióra.
[ Szerkesztve ]
My own programming language: http://www.robomax.online
-
robohw
aktív tag
A normál, kis méretű DC motoroknál a mozgási energiát (forgást) úgy kapjuk, hogy egy (vagy több) elektromágnest kapcsolgatunk (kommutátor segítségével) és az elektromágnes(ek)ben keletkező mágneses tér valamint a közelében levő állandó mágnes tere egymásra hatással lesz (vonzás, taszítás).
Ezt ügyesen elrendezve kialakul a forgó mozgás. Ebben az esetben sincs szükség indukcióra a folyamat fenntartásához.
Lineáris motor készíthető egy elektromágnes és egy alkalmas méretű, tömegű vastárgy segítségével. Ha a kettő egymáshoz elég közel van, akkor az elektromágnesre feszültséget kapcsolva az magához vonzza a vastárgyat. Ez esetben is elektromos energiát alakítunk mozgási energiává. Több mágnes alkalmas elrendezésével és kapcsolgatásával a folyamat önfenntartóvá tehető, tehát addig mozgatható a vastárgy, amíg a mágnesek feszültséget kapnak.My own programming language: http://www.robomax.online
-
tvamos
nagyúr
Mindenesetre, részemről a vitával felhagyok
Én eddig sem vitatkoztam veled.Sajnos számomra nem derül ki, hogy milyen feszültség indukálódna, hol történne ez és főleg: miért volna szükség erre a motor működéséhez?
Ez azért baj, mert az idezetedben is ott van: Mozgási indukció. Meg Lenz törvény...
Sajnálom én is, hogy nem tudom jobban elmagyarázni. Villamos hajtást könnyebben tudok csinálni, mint magyarázni.
(Tanári diplomám nincs ,csak villamosmérnöki.)Jut eszembe. H-bridge-en mindig van hova follyon az áram, nem gond az önindukció. Amúgy sem, mert nem felejtjük el a freewheeling diódát. szóval az önindukciót is szeretjük. Villamos veszteséget csak az ohmos ellenállás, meg a vasmag örvényáramú (eddy current) vesztesége okoz. (Persze, van még egy-két apróság, ami most nem jut az eszembe...)
Ui: ha jól emlékszem, a kedve veszteség is ohmos.
Meg vannak még morrhår veszteségek persze.Pl. Ebben a jegyzékben leírják, mi van. Az első 20 oldal a dc motor.
[ Szerkesztve ]
"Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János
-
nagyúr
Én mint laikus csak egyet kérdeznék a témában:
Ha egy tekercsre áramot kapcsolunk, az mágneses teret hoz létre a tekercsben.
Ha egy tekercset mágneses térbe helyezek, áramot indukálok.
Mondhatjuk azt, hogy az indukció, amiről itt két napja vitatkozunk, úgy alakul ki, hogy a tekercsben futó áram által gerjesztett mágneses tér változása hat vissza a tekercsre, és indukál benne ellenkező irányú áramot? -
tvamos
nagyúr
Ez lehet, hogy egyszerűbb: [link]
Mondjuk, ha nem hanyagolná el a tekercs induktivitását szebb lenne...(#4647) aryes
Mondjuk azt, hogy az áram változás feszültséget indukál, és akkor pontosak vagyunk.
Meg a forgó mozgás is feszültséget indukál.[ Szerkesztve ]
"Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János
-
robohw
aktív tag
"Mondhatjuk azt, hogy az indukció, amiről itt két napja vitatkozunk, úgy alakul ki, hogy a tekercsben futó áram által gerjesztett mágneses tér változása hat vissza a tekercsre, és indukál benne ellenkező irányú áramot?"
Igen, mondhatjuk, de a motor nem ettől az indukált áramtól (feszültségtől) fog forogni és azt hiszem ez volt a lényeg,
Az így indukálódott áram (feszültség) a szükséges rossz, hiszen éppen a szükséges (hasznos) erő ellen hat.
Mintha egy csövön keresztül vizet akarnál vezetni, de cső ellenkező végéből is elindulna a víz áramlása. Ez nyilván nem jó.A te esetedben az a jelentősége ennek, hogy a PWM, mint írtam is korábban, a feszültség be és kikapcsolás, gyors egymásutánban, a kitöltési tényezőnek megfelelő ritmusban, vagy időpillanatokban.
Nos, a kikapcsolás és a bekapcsolás pillanatában is, az indukálódó feszültség iránya az elkívánt ellen hat, tehát ha a PWM frekvenciája 'olyan', akkor az jelentősen ronthat a motor hatásfokán. Ezért kell a frekvenciát jól megválasztani, ami az esetedben módfelett alacsony.[ Szerkesztve ]
My own programming language: http://www.robomax.online
-
robohw
aktív tag
"Ez azért baj, mert az idezetedben is ott van: Mozgási indukció. Meg Lenz törvény"
És ott van a Mozgási indukció mögött az hogy generátor elv. Viszont ha villamos energiából kivánunk mechanikus munkát (mozgási energiát) "csinálni", akkor az indukció számunkra nem hasznos, hanem káros. Akkor hasznos, ha mechanikai munkából akarunk villamos energiát nyerni, ahogy a generátorok is teszik.
A Lenz törvény: Igen, az is kimondja, hogy az indukálódott feszültség a meghajtó feszültséggel ellenkező irányú, ami nem jó.A H bridge ezért is lett kitalálva, egyebek mellett, hogy legyen hova follyon a képződött ellenirányú elektromos energia. És hát a dióda is az ilyen ellenirányú feszültségek káros hatásainak mérséklésére van beiktatva.
A vasmag és egyebek: Igen, vannak apró veszteségek amik csak melegítik a motort, nem hajtják, hiszen ideális DC motor nem létezik.
My own programming language: http://www.robomax.online